F1 2021 - Ranskan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Antaisivat Mersulla kuskin päättää vapaasti itse, että kummalla taktiikalla mennään. Jos menee pieleen, niin voidaan syyttää Bottasta ja jos onnistuu, niin kehua Hamiltonia.
 
Onhan se ihan mahdollinen skenaario, että Hamilton lopettaa ja uudet Mersun kuskit ovat Bottas ja Russell. Mutta sitten näkisin, että Hamiltonin pitäisi viedä mestaruus, muuten varmaan uskoisin, että ajaisi vielä ainakin yhden kauden.
Tekikö se nyt viimeksi 1v vai minkä pituisen sopimuksen.
 
Eikös sekä Bottaksella, että Hamiltonilla ole nyt soppari vain tälle kaudelle, niin muistelen.
 
Mä luulen että tässä pelattiin Hamiltonin pussiin sikäli, että tuolla taktiikalla Valtterikin olisi mahdollisesti mennyt ohi, mikä taas olisi näyttänyt huonolta. Toki oltaisiin voitu sanoa että ohi ei mennä.
Aivan tasan tarkkaan tehtiin Bottaksen kanssa päätökset vain Hamiltonin paras mielessä.
Bottas oli vain mahdollinen tulppa Max:ia vastaan. Mutta eihän sekään onnistunut. Onneksi.
 
Antaisivat Mersulla kuskin päättää vapaasti itse, että kummalla taktiikalla mennään. Jos menee pieleen, niin voidaan syyttää Bottasta ja jos onnistuu, niin kehua Hamiltonia.
Kyllä siellä on kuskilla täysi vapaus vaihdella taktiikoita mutta kuskin on vaikea lähteä haastamaan sitä laskenta voimaa mitä tallin puolella on.

Homma ilmeisesti eskaloitui Valtterin suunniteltua lyhyemmän stintin kautta.

Valtteri sisään (flat spot) -> RB reagoi ja Max sisään -> Mersu reagoi ja Lewis sisään.

 
Kyllä siellä on kuskilla täysi vapaus vaihdella taktiikoita mutta kuskin on vaikea lähteä haastamaan sitä laskenta voimaa mitä tallin puolella on
Siis on vai ei ole täyttä vapautta...
Homma ilmeisesti eskaloitui Valtterin suunniteltua lyhyemmän stintin kautta
Niin ja kun kerta homma eskaloitui, niin niitä suunnitelmiahan ei voi muuttaa sen jälkeeen. Tai no... ei siis ainakaan jos Bottas siitä hyötyisi.
 
Ärsyttää kyllä Valtterin puolesta. Kerrankin kun oli vauhti kohdillaan, niin talli vesitti sen. Luulisi nyt Mersun jo vuosien saatossa oppineen, että Bottas ei ole mikään mestari renkaiden säästämisessä.
Tulemalla varikolle heti Maxin jälkeen Bottas olisi taistellut jopa voitosta, vähintään palkintopallista. Alfalta ja Ferrarilta tosiaan surkea kisa.
Niinpä pitäs toi tallin tietää ja päälle vielä, että "ajattivat" Bottasta kierrostolkulla kolmantena letkassa 0.4-0.7 sekan väleillä Hamiin.
=> Bottas joutui ajamaa erilinjoilla (lue: syö rengasta enemmän) saadakseen puhdasta ilmaa. Kolmos paikka siinä ilman muuta meni. Epäilen ettei talli olisi antanut Hamia ohittaa.

Vähän kyllä edelleen ihmetyttää toi nopeimman kierroksen ilmaiseksi anto. Tallissa on kovapalkkaisia asiantuntijoita, joiden pitäisi tietää meneekö valitus läpi vai ei.
 
Vähän kyllä edelleen ihmetyttää toi nopeimman kierroksen ilmaiseksi anto. Tallissa on kovapalkkaisia asiantuntijoita, joiden pitäisi tietää meneekö valitus läpi vai ei.

Tämän lajin rangaistusten linjattomuuden tuntien saa kyllä melkoinen asiantuntija tosiaan olla että ennakkoon tietää millainen ratkaisu sieltä milloinkin arvotaan..
 
Aika naivia oli muutenkin mersulta odottaa Perezille rangaistusta Bottaksen ohittamisesta. Auto kävi ihan aavistuksen reunaviivojen yli kun ohitus oli jo tapahtunut.

Jälkiviisas on helppo olla, mutta Valtteri olisi kannattanut ottaa muutama kierros Maxin stopin jälkeen sisälle. Siinä olisi kuitenkin kerennyt haastaa Pereziä kisan loppupuolella, ja ehkä jopa jahdata Hamiltonia (tukkapöllyä varmaan tosin tulisi jos yrittäisi ohi), ja ajaa sen nopeimman kierroksen. Mutta sen sijaan talli halvaantui eikä ottanut Valtterin toiveita mitenkään huomioon, silloin kun niihin olisi voitu reagoida.

Tuo taas kuulostaa hyvin samalta kuin mitä Kimille tapahtui Ferrari-uran viimeisillä kausilla. Talli ajatteli kaikkea vain Vettelin vinkkelistä, ja Kimin kohtalo oli toimia lähinnä liikkuvana shikaanina ja käydä varikolla joskus kun taktiikkapuoli muisti, että Kimillä on muuten renkaidenvaihto tekemättä. Ihan sama mitä Kimi radioon huuteli - ja sopivasti kisainssikin oli sellainen, että jos olisi käynyt suomalaisen lukion niin englannin arvosana kirjoituksista olisi ollut cum laude improbatur eli kiittäen hylätty, niin hirveän kuuloista se englanti oli.

Muistelen Mersun (Toton) naureskelleen tälle Ferrarin toiminnalle, mutta nyt tekevät itse ihan samaa Bottakselle - ja ovat tehneet oikeastaan koko Valen Mersu-uran ajan. Harvemmin mitään taktista yritystä/muutosta Valtterille haetaan, vaan mennään orjallisesti sen mukaan mitä alkuun on sovittu. No, Valen inssi kuitenkin puhuu sujuvasti englantia, joten niin huonosti ei mene kuin Kimillä aikanaan.

Oikeastaan RedBull on mielestäni ainut kärkitalli, joka aina yrittää maksimoida kummankin auton tuloksen. Toki se joka on ensimmäisenä/taistelee mestaruudesta saa sen paremman taktiikan, mutta sille toisellekin kuskille yritetään saada aina kisoista maksimitulos, eikä vaan heilutella tyhjänpanttina käsiä. Näin oli mielestäni myös Vettel/Webber aikaan, joskin Sebu oli toisinaan "hieman" mulkku ja oma etu meni tallin sisäisten sopimusten edelle. Mutta lähtökohtaisesti talli toimi(i) aina reilusti.

Ja jottei ihan offtopiciksi mene, niin oli muuten kyllä jännin Ranskan GP hetkeen! Viimeksi tuulettanut vastaavalla tavalla voittoon johtanutta ohitusta, kun Kimi ohitti Fisichellan Suzukassa 2005. Ja ensi viikonloppuna pääsee jännäämään seuraavaa erää!
 
Aika naivia oli muutenkin mersulta odottaa Perezille rangaistusta Bottaksen ohittamisesta. Auto kävi ihan aavistuksen reunaviivojen yli kun ohitus oli jo tapahtunut.

Jälkiviisas on helppo olla, mutta Valtteri olisi kannattanut ottaa muutama kierros Maxin stopin jälkeen sisälle. Siinä olisi kuitenkin kerennyt haastaa Pereziä kisan loppupuolella, ja ehkä jopa jahdata Hamiltonia (tukkapöllyä varmaan tosin tulisi jos yrittäisi ohi), ja ajaa sen nopeimman kierroksen. Mutta sen sijaan talli halvaantui eikä ottanut Valtterin toiveita mitenkään huomioon, silloin kun niihin olisi voitu reagoida.

Tuo taas kuulostaa hyvin samalta kuin mitä Kimille tapahtui Ferrari-uran viimeisillä kausilla. Talli ajatteli kaikkea vain Vettelin vinkkelistä, ja Kimin kohtalo oli toimia lähinnä liikkuvana shikaanina ja käydä varikolla joskus kun taktiikkapuoli muisti, että Kimillä on muuten renkaidenvaihto tekemättä. Ihan sama mitä Kimi radioon huuteli - ja sopivasti kisainssikin oli sellainen, että jos olisi käynyt suomalaisen lukion niin englannin arvosana kirjoituksista olisi ollut cum laude improbatur eli kiittäen hylätty, niin hirveän kuuloista se englanti oli.

Muistelen Mersun (Toton) naureskelleen tälle Ferrarin toiminnalle, mutta nyt tekevät itse ihan samaa Bottakselle - ja ovat tehneet oikeastaan koko Valen Mersu-uran ajan. Harvemmin mitään taktista yritystä/muutosta Valtterille haetaan, vaan mennään orjallisesti sen mukaan mitä alkuun on sovittu. No, Valen inssi kuitenkin puhuu sujuvasti englantia, joten niin huonosti ei mene kuin Kimillä aikanaan.

Oikeastaan RedBull on mielestäni ainut kärkitalli, joka aina yrittää maksimoida kummankin auton tuloksen. Toki se joka on ensimmäisenä/taistelee mestaruudesta saa sen paremman taktiikan, mutta sille toisellekin kuskille yritetään saada aina kisoista maksimitulos, eikä vaan heilutella tyhjänpanttina käsiä. Näin oli mielestäni myös Vettel/Webber aikaan, joskin Sebu oli toisinaan "hieman" mulkku ja oma etu meni tallin sisäisten sopimusten edelle. Mutta lähtökohtaisesti talli toimi(i) aina reilusti.

Ja jottei ihan offtopiciksi mene, niin oli muuten kyllä jännin Ranskan GP hetkeen! Viimeksi tuulettanut vastaavalla tavalla voittoon johtanutta ohitusta, kun Kimi ohitti Fisichellan Suzukassa 2005. Ja ensi viikonloppuna pääsee jännäämään seuraavaa erää!
Sen verran täydentäisin, että RedBullilla on helpompi olla tasapuolinen, koska Peres ei ainakaan vielä ole uhka Verstappenille eli valintaa ei ole tarvinnut tehdä toisen hyväksi. Näyttäs kaudesta tulevan mielenkiintoinen, ihan vielä en tallimestaruuttakaan uskalla jakaa.
 
Kimiltä oli niin turha kisa että tässä pitää nyt todella vakavasti kysyä että onko tässä enää järkeä. Ois pakko päästä sinne 10 sakkiin ajamaan, ei tässä muuten ole järkeä.
 
Max meni ohi kaarteessa koska Bottas veti sen pitkäksi ja veti sitten ihan turhaan vielä toiselle puolelle likaiselle linjalle. Tämä tuskin vaikutti lopputulokseen juuri lainkaan, mutta virhe se yhtä lailla oli.
Tilanne lähti jo edellisestä mutkasta, missä Bottas ei meinannu kuluneilla renkailla pysyä radalla, kun koitti peittää ohitusta.

Sai huonon kiiihdytyksen seuraavaan suoraan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom