Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tekikö se nyt viimeksi 1v vai minkä pituisen sopimuksen.Onhan se ihan mahdollinen skenaario, että Hamilton lopettaa ja uudet Mersun kuskit ovat Bottas ja Russell. Mutta sitten näkisin, että Hamiltonin pitäisi viedä mestaruus, muuten varmaan uskoisin, että ajaisi vielä ainakin yhden kauden.
Aivan tasan tarkkaan tehtiin Bottaksen kanssa päätökset vain Hamiltonin paras mielessä.Mä luulen että tässä pelattiin Hamiltonin pussiin sikäli, että tuolla taktiikalla Valtterikin olisi mahdollisesti mennyt ohi, mikä taas olisi näyttänyt huonolta. Toki oltaisiin voitu sanoa että ohi ei mennä.
Kyllä siellä on kuskilla täysi vapaus vaihdella taktiikoita mutta kuskin on vaikea lähteä haastamaan sitä laskenta voimaa mitä tallin puolella on.Antaisivat Mersulla kuskin päättää vapaasti itse, että kummalla taktiikalla mennään. Jos menee pieleen, niin voidaan syyttää Bottasta ja jos onnistuu, niin kehua Hamiltonia.
Siis on vai ei ole täyttä vapautta...Kyllä siellä on kuskilla täysi vapaus vaihdella taktiikoita mutta kuskin on vaikea lähteä haastamaan sitä laskenta voimaa mitä tallin puolella on
Niin ja kun kerta homma eskaloitui, niin niitä suunnitelmiahan ei voi muuttaa sen jälkeeen. Tai no... ei siis ainakaan jos Bottas siitä hyötyisi.Homma ilmeisesti eskaloitui Valtterin suunniteltua lyhyemmän stintin kautta
Niinpä pitäs toi tallin tietää ja päälle vielä, että "ajattivat" Bottasta kierrostolkulla kolmantena letkassa 0.4-0.7 sekan väleillä Hamiin.Ärsyttää kyllä Valtterin puolesta. Kerrankin kun oli vauhti kohdillaan, niin talli vesitti sen. Luulisi nyt Mersun jo vuosien saatossa oppineen, että Bottas ei ole mikään mestari renkaiden säästämisessä.
Tulemalla varikolle heti Maxin jälkeen Bottas olisi taistellut jopa voitosta, vähintään palkintopallista. Alfalta ja Ferrarilta tosiaan surkea kisa.
Vähän kyllä edelleen ihmetyttää toi nopeimman kierroksen ilmaiseksi anto. Tallissa on kovapalkkaisia asiantuntijoita, joiden pitäisi tietää meneekö valitus läpi vai ei.
Jostain syystä se pistää aavistuksen hymyilyttään: Steiermarkin GP, Spielberg, 25.-27.6. (Kanadan GP:n korvanneen Turkin GP:n tilalla)Ja ensi viikonloppuna pääsee jännäämään seuraavaa erää!
Sen verran täydentäisin, että RedBullilla on helpompi olla tasapuolinen, koska Peres ei ainakaan vielä ole uhka Verstappenille eli valintaa ei ole tarvinnut tehdä toisen hyväksi. Näyttäs kaudesta tulevan mielenkiintoinen, ihan vielä en tallimestaruuttakaan uskalla jakaa.Aika naivia oli muutenkin mersulta odottaa Perezille rangaistusta Bottaksen ohittamisesta. Auto kävi ihan aavistuksen reunaviivojen yli kun ohitus oli jo tapahtunut.
Jälkiviisas on helppo olla, mutta Valtteri olisi kannattanut ottaa muutama kierros Maxin stopin jälkeen sisälle. Siinä olisi kuitenkin kerennyt haastaa Pereziä kisan loppupuolella, ja ehkä jopa jahdata Hamiltonia (tukkapöllyä varmaan tosin tulisi jos yrittäisi ohi), ja ajaa sen nopeimman kierroksen. Mutta sen sijaan talli halvaantui eikä ottanut Valtterin toiveita mitenkään huomioon, silloin kun niihin olisi voitu reagoida.
Tuo taas kuulostaa hyvin samalta kuin mitä Kimille tapahtui Ferrari-uran viimeisillä kausilla. Talli ajatteli kaikkea vain Vettelin vinkkelistä, ja Kimin kohtalo oli toimia lähinnä liikkuvana shikaanina ja käydä varikolla joskus kun taktiikkapuoli muisti, että Kimillä on muuten renkaidenvaihto tekemättä. Ihan sama mitä Kimi radioon huuteli - ja sopivasti kisainssikin oli sellainen, että jos olisi käynyt suomalaisen lukion niin englannin arvosana kirjoituksista olisi ollut cum laude improbatur eli kiittäen hylätty, niin hirveän kuuloista se englanti oli.
Muistelen Mersun (Toton) naureskelleen tälle Ferrarin toiminnalle, mutta nyt tekevät itse ihan samaa Bottakselle - ja ovat tehneet oikeastaan koko Valen Mersu-uran ajan. Harvemmin mitään taktista yritystä/muutosta Valtterille haetaan, vaan mennään orjallisesti sen mukaan mitä alkuun on sovittu. No, Valen inssi kuitenkin puhuu sujuvasti englantia, joten niin huonosti ei mene kuin Kimillä aikanaan.
Oikeastaan RedBull on mielestäni ainut kärkitalli, joka aina yrittää maksimoida kummankin auton tuloksen. Toki se joka on ensimmäisenä/taistelee mestaruudesta saa sen paremman taktiikan, mutta sille toisellekin kuskille yritetään saada aina kisoista maksimitulos, eikä vaan heilutella tyhjänpanttina käsiä. Näin oli mielestäni myös Vettel/Webber aikaan, joskin Sebu oli toisinaan "hieman" mulkku ja oma etu meni tallin sisäisten sopimusten edelle. Mutta lähtökohtaisesti talli toimi(i) aina reilusti.
Ja jottei ihan offtopiciksi mene, niin oli muuten kyllä jännin Ranskan GP hetkeen! Viimeksi tuulettanut vastaavalla tavalla voittoon johtanutta ohitusta, kun Kimi ohitti Fisichellan Suzukassa 2005. Ja ensi viikonloppuna pääsee jännäämään seuraavaa erää!
Tilanne lähti jo edellisestä mutkasta, missä Bottas ei meinannu kuluneilla renkailla pysyä radalla, kun koitti peittää ohitusta.Max meni ohi kaarteessa koska Bottas veti sen pitkäksi ja veti sitten ihan turhaan vielä toiselle puolelle likaiselle linjalle. Tämä tuskin vaikutti lopputulokseen juuri lainkaan, mutta virhe se yhtä lailla oli.