F1 2021 - Monacon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
342
Kausi 2021

01. Bahrainin GP, Sakhir, 26.-28.3.
02. Emilia-Romagnan GP, Imola, 16.-18.4.
03. Portugalin GP, Portimão, 30.4.-2.5.
04. Espanjan GP, Barcelona, 7.–9.5.
05. Monacon GP, Monte Carlo, 20.–23.5.
06. Azerbaidzhanin GP, Baku, 4.-6.6.
07. Ranskan GP, Le Castellet, 18.–20.6.
08. Steiermarkin GP, Spielberg, 25.-27.6. (Kanadan GP:n korvanneen Turkin GP:n tilalla)
09. Itävallan GP, Spielberg, 2.-4.7.
10. Iso-Britannian GP, Silverstone, 16.–18.7.
11. Unkarin GP, Budapest, 30.7.–1.8.
12. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 27.-29.8.
13. Hollannin GP, Zandvoort, 3.-5.9.
14. Italian GP, Monza, 10.–12.9.
15. Venäjän GP, Sotshi, 24.–26.9.
16. Singaporen GP, Marina Bay, 1.–3.10.
17. Japanin GP, Suzuka, 8.–10.10.
18. Yhdysvaltain GP, Austin, 22.–24.10.
19. Meksikon GP, Mexico City, 29.–31.10.
20. Brasilian GP, São Paulo, 5.–7.11.
21. Australian GP, Melbourne, 19.-21.11.
22. Saudi Arabian GP, Jeddah, 3.-5.12.
23. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 10.-12.12.
____________________________

Viikonlopun aikataulu:


Torstai
1. vapaat harjoitukset 12:30
2. vapaat harjoitukset 16:00

Lauantai
3. vapaat harjoitukset 13:00
Aika-ajo 16:00

Sunnuntai
GP 16:00
____________________________

Sää:


Weather forecast for Monaco
Täsmäsää Monaco
____________________________

19px-Flag_of_Monaco.svg.png
Circuit de Monaco

2021-05_monaco.png


Ratamuutokset:

- Resurfacing has taken place in the following locations:
a) The Pit Lane fast lane
b) Exit of Turn 19 through to the exit of Turn 1
c) Exit of Turn 4 through to the exit of the tunnel prior to Turn 10
d) Exit of Turn 11 through to the Entry to Turn 15
- The apex kerb at Turn 4 has been removed and replaced with a painted flat kerb.
- The apex kerb at Turn 14 has been placed in the 2018 location.
- Debris fence has been added in a number of locations around the circuit.
____________________________

Black round Pirelli:


2021-05_monaco.jpg


Rengassettejä kuljettajilla on käytettävissä ennalta määrätty määrä kutakin, kuten viime kaudella:
Hard 2
Medium 3
Soft 8

2021 Monaco Grand Prix – Preview
____________________________

Kilpailun nimi: Formula 1 Grand Prix De Monaco 2021
Radan nimi: Circuit de Monaco
Radan pituus: 3,337 km
Kisapituus: 78 kierrosta = 260,286 km
Kierrosennätys: 1:14.260
23px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-TAG Heuer

2019
Podium:
1.
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
2.
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Sebastian Vettel, Ferrari
3.
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Valtteri Bottas, Mercedes

Paalupaikka:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes - 1:10.166

Kisan nopein kierros:
23px-Flag_of_France.svg.png
Pierre Gasly, Red Bull Racing-Honda - 1:14.279

Edellisiä voittajia:
2018:
23px-Flag_of_Australia_%28converted%29.svg.png
Daniel Ricciardo, Red Bull Racing-TAG Heuer
2017:
23px-Flag_of_Germany.svg.png
Sebastian Vettel, Ferrari
2016:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes







____________________________

MM-pistetilanne (4/23 osakilpailua)

Kuljettajat:


01. Lewis Hamilton 94
02. Max Verstappen 80
03. Valtteri Bottas 47
04. Lando Norris 41
05. Charles Leclerc 40
06. Sergio Perez 32
07. Daniel Ricciardo 24
08. Carlos Sainz 20
09. Esteban Ocon 10
10. Pierre Gasly 8
11. Lance Stroll 5
12. Fernando Alonso 5
13. Yuki Tsunoda 2
14. Kimi Räikkönen 0
15. Antonio Giovinazzi 0
16. Sebastian Vettel 0
17. George Russell 0
18. Mick Schumacher 0
19. Nicholas Latifi 0
20. Nikita Mazepin 0

Tallit:

01. Mercedes 141
02. Red Bull 112
03. McLaren 65
04. Ferrari 60
05. Alpine 15
06. AlphaTauri 10
07. Aston Martin 5
08. Alfa Romeo 0
09. Williams 0
10. Haas 0

Epävirallinen Nations Cup:

01. Iso-Britannia 135
02. Alankomaat 80
03. Suomi 47
04. Monaco 40
05. Meksiko 32
06. Espanja 25
07. Australia 24
08. Ranska 18
09. Kanada 5
10. Japani 2
11. Italia 0
12. Saksa 0
13. Venäjä 0

____________________________

Kauden pisteytys:


10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä.

Kilpailun nopeimman kierroksen ajanut kuljettaja saa yhden pisteen, jos sijoittuu kymmenen parhaan joukkoon.
____________________________

Tallit & Kuljettajat:


Mercedes-AMG Petronas F1 Team GER Mercedes
44 Lewis Hamilton GBR
77 Valtteri Bottas FIN

Red Bull Racing AUT Honda
11 Sergio Perez MEX
33 Max Verstappen NED

McLaren F1 Team GBR Mercedes
3 Daniel Ricciardo AUS
4 Lando Norris GBR

Aston Martin Cognizant F1 Team GBR Mercedes
5 Sebastian Vettel GER
18 Lance Stroll CAN

Alpine F1 Team FRA Renault
14 Fernando Alonso ESP
31 Esteban Ocon FRA

Scuderia Ferrari Mission Winnow ITA Ferrari
16 Charles Leclerc MON
55 Carlos Sainz ESP

Scuderia AlphaTauri Honda ITA Honda
10 Pierre Gasly FRA
22 Yuki Tsunoda JPN

Alfa Romeo Racing ORLEN SUI Ferrari
7 Kimi Räikkönen FIN
99 Antonio Giovinazzi ITA

Haas F1 Team USA Ferrari
9 Nikita Mazepin RUS
47 Mick Schumacher GER

Williams Racing GBR Mercedes
6 Nicholas Latifi CAN
63 George Russell GBR
____________________________

Sekalaisia linkkejä:


Kauden 2021 yleisketju
F1-lähetykset
Formula 1 | News and Information on all Formula 1 Racing GPs
MTV F1
BBC F1
Sky Sports F1
McLaren F-1 - site about team of Formula 1 Vodafone McLaren Mercedes Epävirallista statistiikkaa
_______________________________
 
Viimeksi muokattu:
Voisin veikata Aston Martinin johtavan sunnuntaina kilpailua muutaman kierroksen :cool:

Hassun näköstä kun turva-auto kiertelee muun liikenteen seassa.

 
Tokat harkat käyntiin. Huomenna näköjään tuolla ei harjoitellakkaan :-)
 
Hamilton täräytti tasan saman ajan kuin Verstappeni.. 0.000 :-)
 
Ferrari näyttää vahvalta. Taitaa 5. sija olla Bottakselle korkeintaan tarjolla tänä viikonloppuna.
 
Jotain tuolle radalle varmaan voisi tehdä, että ohikin pääsisi. Takasuoran shikaanin voisi oikoa.
 
Jotain tuolle radalle varmaan voisi tehdä, että ohikin pääsisi. Takasuoran shikaanin voisi oikoa.

Ei tuolla pitäisi F1:llä ajaa. Joo legendaarinen rata ja pitkät perinteet...tylsyyden.
Nyt olisi hyvä ajankohta lempata toi kisa pois 2022 kalenterista.
Toisaalta Mazepin voi tuoda säpinää sunnuntaina tonne...
 
Ferrari hieman yllätyksellisesti harjoituksissa kova, saa nähdä lauantaina miten aika-ajot menee.

Jotain pitäisi joo radalle tehdä että olisi järkevämpää ajaa moderneilla F1-autoilla. Varmasti kuljettajien mielestä teknistä, haastavaa ja erilaista, sekä paikan päällä katsojista tosi hienoa, mutta viihdearvo ruudulta katsottuna on omasta mielestä aika heikko, jollei ohituksia tai tapahtumia ole.

Jonkun videon katsoin, otsikkona tyyliin "how to improve F1's most boring circuits" tms. ja oikeastaan ainoa mahdollinen muutos Monacossa: neulansilmän jälkeen / ennen tunnelia olevasta osiosta saisi pidemmän, jolloin tunnelin jälkeiseen shikaaniin saisi enemmän vauhtia ja imuapua ohituksia varten.
 
Autoista pitäisi jälleen tehdä pienempiä, ovat päässeet venähtämään turhan suuriksi.

Käytän tilaisuuden hyödyksi ja veikkaan että Mazepin pääsee kisassa maksimissaan kaksi kierrosta ennen kolaria.
 
Autoista pitäisi jälleen tehdä pienempiä, ovat päässeet venähtämään turhan suuriksi.

Käytän tilaisuuden hyödyksi ja veikkaan että Mazepin pääsee kisassa maksimissaan kaksi kierrosta ennen kolaria.
Veikkaan, että starttaa varmuuden vuoksi varikolta ja koittaa välttää ruuhkaa. Sitten kolaroi etusiiven vaihtaneen Alonson kanssa jossain viidennentoista kierroksen paikkeilla.
 
Autoista pitäisi jälleen tehdä pienempiä, ovat päässeet venähtämään turhan suuriksi.
sd7cn0xgyx941.png

Ei tosiaan mikään ihme, että ohittaminen jossain monacossa on mahdotonta normaalissa kisatilanteessa. Eikä tuo järkyttävä pituus muillakaan radoilla auta, kun ohittaakseen pitää mennä reilusti yli metrin pidemmälle kuin aiemmin.
 
Ferrarin vauhti treeneissä oli tosiaan ilahduttavaa, mutta ainakin tuolla C Moren lähetyksessä pohdittiin, että tähänkin asti usein muut kärkitallit on näissä harjoituksissa olleet omaan aika-ajo-/kisavauhtiin nähden hitaampia, kun taas Ferrarilla vauhti ei enää harjoitusten jälkeen samassa suhteessa nouse. Toivon toki, että Ferrari nähdään aidosti mukana kärkikamppailussa.
 
sd7cn0xgyx941.png

Ei tosiaan mikään ihme, että ohittaminen jossain monacossa on mahdotonta normaalissa kisatilanteessa. Eikä tuo järkyttävä pituus muillakaan radoilla auta, kun ohittaakseen pitää mennä reilusti yli metrin pidemmälle kuin aiemmin.
Moottori on se isoin pituutta lisäävä tekijä ja sitä tuskin lyhennetään tai muuten muutetaan kovinkaan mieluusti koska €.
Onhan tuossa tämän päivän pirssissä muutenkin massaa pituuden lisäksi 2007 autoon verrattuna, mutta kyllä se viimevuoden liekkimeri sai arvostamaan tuota ylimääräistä läskiä auton ympärillä.
Toivottavasti maaefektin paluu ensivuonna tuo autoja lähemmäksi, niin ehkä jopa massasta ja pituudesta huolimattakin normaali radoilla nähtäisiin kunnon kisaamista.

Monaco nyt puolestaan on sen verran ränni, ettei se tuskin muutu ohituskimaraksi edes vaikka niissä 2022 autoissa olisi Brabham BT46 tyylinen imuri/tuuletin ahterissa.
 
Moottori on se isoin pituutta lisäävä tekijä ja sitä tuskin lyhennetään tai muuten muutetaan kovinkaan mieluusti koska €.
Onhan tuossa tämän päivän pirssissä muutenkin massaa pituuden lisäksi 2007 autoon verrattuna, mutta kyllä se viimevuoden liekkimeri sai arvostamaan tuota ylimääräistä läskiä auton ympärillä.
Toivottavasti maaefektin paluu ensivuonna tuo autoja lähemmäksi, niin ehkä jopa massasta ja pituudesta huolimattakin normaali radoilla nähtäisiin kunnon kisaamista.

Monaco nyt puolestaan on sen verran ränni, ettei se tuskin muutu ohituskimaraksi edes vaikka niissä 2022 autoissa olisi Brabham BT46 tyylinen imuri/tuuletin ahterissa.

Mikä niissä moottoreissa muka on pituutta kasvanut, kun sylinterimäärää on pudotettu? Itse uskaltaisin väittää, että nykyinen pituuden kasvu johtuu sataprosenttisesti aerodynaamisista syistä. Pitkässä autossa on enemmän pohjalevyä, joten (jopa siitä tasaisesta, lankulla varustetusta) pohjasta saadaan enemmän irti maaefektiä. Taitaapi tuo maaefekti olla ihan merkittävä osa jo näitä nykyautoja (minkä vuoksi sitä pohjalevyn ulkoreunaa tälle vuodelle hieman leikattiin). Lisäksi pitkässä autossa koneen, akut, sähkömoottorit, pakosarjat, ... voi laittaa enemmän peräkkäin mikä mahdollistaa ”märkäpinta-alan” pudotuksen, mikä osaltaan auttaa vähentämään ilmanvastusta (siis vaikka unohdettaisiin sen kapeamman auton mahdollistama vapaampi perän muotojen suunnittelu).

Aikoinaan ei ollut pitkiä autoja koska pitkä ja kapea auto on vaikeampi valmistaa (riittävän kevyeksi ja jäykäksi). Lisäksi tuo tahallisen pyörteisen ilmavirran hallinta sen aikaisempaa isomman pohjalevyn reunojen ympärillä vaatii noita edistyneitä ilmanohjaimia, joita ei osattu aikaisemmin suunnitella yhtä hyvin. Sama myös takarengaiden osalta. Aikaisemmin ne yritettiin melkeinpä kattaa, mutta kun tuo kiellettiin, niin sitten nyt on menty toiseen ääripäähän ja tehty autosta melkein olemattoman kapea takarengaiden kohdalta.

Sivuhuomiona: Listatuista autoista lyhimmässä on isoin moottori, ja kisan aikaisista tankkauksista huolimatta noiden nykyisten autojen kanssa saman kokoinen polttoainetankki (140 litraa ~ 105 kg, lähteenä Ferrarin omat sivut). Toki kuva on hieman tarkoitushakuinen, se vuotta aikaisempi malli oli selvästi tuota pidempi. (Joskin vieläkin kevyempi, koska painoraja oli 505 kg eikä se 595 kg. Ja, tuossa koossa oli vielä se 3,5 litran kone, eikä tuo kutistettu 3,0 litran V12.)
 
Jaahas, kolmannet esileikit käyntiin. Komeita soutuveneitä tuolla laiturissa :-)
 
270 km/h oli Kimillä tunnelin ulostulossa vauhtia. Ekalla kierroksella
 

Minä kun luulin, että ihan vakavissaan keskusteltiin...

Se V6 turbo on lyhyempi kuin nuo ”wanhat, hyvät” V12 tai V10 -moottorit, vaikka huomioi sen turbon vaatiman tilan. Ja, vertailun kohteena olevassa Ferrarin koneessa se turbo on käytännössä kokonaan vaihdelaatikon yläpuolella, joten se ei edes lisää auton pituutta.

Ne harvat kuvat mitä F1 auton sisälle näkee kertovat aika hyvin miten pieni tuo nykyinen kone noissa ”valtamerilaivoissa” on. Se ylimääräinen pituus on ihan kokonaan tuon moottorin takana. Siksi noiden autojen perät ovat nykyään noin siroja, kun siellä ei taida juuri muuta olla kuin vaihdelaatikko, perän törmäysrakenne, ja jousitus (joka on nykyään todella pieni ja siro, toisin kuin noissa 90-luvun autoissa joissa oli vielä perinteinen kierrejousi vääntöjousen sijaan).

Siis tyyliin kun pari vuotta sitten Red Bullin kakkostallin autosta lensi puolet ”konepellistä” pellolle, niin:
tai

Ihan törkeän pitkä tuo pakoputken (sääntömääräinen) yhteisosa. Kertoo aika hyvin mikä osuus pituudesta ei ole moottoria. Samankaltainen kuva löytyy myös Racing Pointin autosta, mutta siitä näkee hieman vähemmän.
 
Minä kun luulin, että ihan vakavissaan keskusteltiin...

Se V6 turbo on lyhyempi kuin nuo ”wanhat, hyvät” V12 tai V10 -moottorit, vaikka huomioi sen turbon vaatiman tilan. Ja, vertailun kohteena olevassa Ferrarin koneessa se turbo on käytännössä kokonaan vaihdelaatikon yläpuolella, joten se ei edes lisää auton pituutta.

Ne harvat kuvat mitä F1 auton sisälle näkee kertovat aika hyvin miten pieni tuo nykyinen kone noissa ”valtamerilaivoissa” on. Se ylimääräinen pituus on ihan kokonaan tuon moottorin takana. Siksi noiden autojen perät ovat nykyään noin siroja, kun siellä ei taida juuri muuta olla kuin vaihdelaatikko, perän törmäysrakenne, ja jousitus (joka on nykyään todella pieni ja siro, toisin kuin noissa 90-luvun autoissa joissa oli vielä perinteinen kierrejousi vääntöjousen sijaan).

Siis tyyliin kun pari vuotta sitten Red Bullin kakkostallin autosta lensi puolet ”konepellistä” pellolle, niin:
tai

Ihan törkeän pitkä tuo pakoputken (sääntömääräinen) yhteisosa. Kertoo aika hyvin mikä osuus pituudesta ei ole moottoria. Samankaltainen kuva löytyy myös Racing Pointin autosta, mutta siitä näkee hieman vähemmän.


Viehän se patteri moottori jotain tilaa??...kait. Onko se moottorin ja vaihdelaatikon välissä...
 
voisiko joku Mazepinin haukkuja avata miksi Mazepin osallistuu aika-ajoihin mutta Schumacher ei? :cigar2:
 
Viehän se patteri moottori jotain tilaa??...kait. Onko se moottorin ja vaihdelaatikon välissä...

Säännöt pakottavat akun paikan moottorin etupuolelle, polttoainetankin alapuolelle, joten sekään ei selitä perässä olevaa ylimääräistä pituutta. (Puhumattakaan siitä kuinka pieni se akku on kooltaan. Jos vertailussa olisi vielä vuotta vanhempi auto mukana, niin sen polttoainetankki olisi isompi kuin tuo nykyinen akku+tankki-yhdistelmä).

Siellä moottorin takana on ihan oikeasti todella vähän tavaraa.
 
Säännöt pakottavat akun paikan moottorin etupuolelle, polttoainetankin alapuolelle, joten sekään ei selitä perässä olevaa ylimääräistä pituutta. (Puhumattakaan siitä kuinka pieni se akku on kooltaan. Jos vertailussa olisi vielä vuotta vanhempi auto mukana, niin sen polttoainetankki olisi isompi kuin tuo nykyinen akku+tankki-yhdistelmä).

Siellä moottorin takana on ihan oikeasti todella vähän tavaraa.

Tarkoitin kyllä sitä sähkömoottoria, mut ei mulla kyllä ole mitään käsitystä sen koosta tai sijoitus paikasta :-)
 
Tarkoitin kyllä sitä sähkömoottoria, mut ei mulla kyllä ole mitään käsitystä sen koosta tai sijoitus paikasta :)

Hups, näinhän tuossa kieltämättä lukee. Sähkömoottori tosiaan lisää koneen pituutta, jos vertaisi muutoin samanlaiseen vapaastihengittävään V6-moottoriin. Mutta, jos vertailee noihin isompiin koneisiin, niin kokonaisuus on silti enintään samaa luokkaa kooltaan sen V8-moottorin kanssa, ja pienempi kuin ne V10 tai V12 koneet. (Niitä sähkömoottoreita toki siellä on kaikkiaan kaksi, mutta se toinen moottori ainoastaan lisää aavistuksen koneen kokonaiskorkeutta, koska se on sääntöjen pakottamana turboahtimen akselin jatkeella. Melkoinen taideteos tuo nykyinen kone, siis sen suhteen kuinka tiiviisti kaikki on siinä pakattu.)
 
Kimi, yritä nyt. Tallikaveri kuusi kymppää nopeampi jatkuvasti.
edit. josko tuo nyt riittäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kun viinilasi tyhjenee, jääkiekkoa ja jormulaa seuratessa tein havainnoin että kohta 1.10 alittuu Monacossa. Muistikuvat jostain 90 luvun alusta että oltiin + 1.20 tasolla. Muistanko väärin vai onko oikeasti Monacossa vauhti nykyisin näin paljon kovempaa?

Muistan vielä ne Ayrtonin kierrokset.... Sillä autolla melkoista menoa.
 
Tässä kun viinilasi tyhjenee, jääkiekkoa ja jormulaa seuratessa tein havainnoin että kohta 1.10 alittuu Monacossa. Muistikuvat jostain 90 luvun alusta että oltiin + 1.20 tasolla. Muistanko väärin vai onko oikeasti Monacossa vauhti nykyisin näin paljon kovempaa?

Muistan vielä ne Ayrtonin kierrokset.... Sillä autolla melkoista menoa.
Ei mitään käryä miten muutokset ovat vaikuttaneet kierrosaikoihin mutta rataahan on muutettu useampaan otteeseen sen jälkeen. Että ihan suoraan vertailukelpoisia ajat eivät ole.
 
Mesimäyrän käyräkin on pahasti alaspäin.
Vettel onnistu kerrankin.
 
Ottaako Tappi paalun vai viekö Korskean orin kuskit kärkipaikat? Itse veikkaan Tapin puolesta
 
Mitäs Hamilton touhuaa? Nyt on se aika, kun yleensä taiotaan puoli sekuntia jostakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom