F1 2018 - Bahrainin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Uskon että tienasi tuo alle jäänyt mekaanikko kivan bonuksen kun suostui jäämään renkaan alle että saadaan Kimi ulos kisasta ;)

Toivotaan paranemista!
 
Kunhan osoittaa välittävänsä teamista - sillä saa paljon pisteitä ja parempaa palvelua jatkossa.
Pidän täysin itsestäänselvänä, että Kimiä kiinnostaa kaverin kunto ja paljon kiinnostaakin. Ihmeellistä on vain se, miten epäileväisiä ihmiset ovat tämän suhteen. Jotkut ilmeisesti pitävät Kimiä empatiakyvyttömänä ja kylmänä kaverina, kun sellaista kuvaa hänestä on median puolelta maalailtu vuosien saatossa. Sellainenhan Kimi ei todellakaan oikeasti ole.
 
Pidän täysin itsestäänselvänä, että Kimiä kiinnostaa kaverin kunto ja paljon kiinnostaakin. Ihmeellistä on vain se, miten epäileväisiä ihmiset ovat tämän suhteen. Jotkut ilmeisesti pitävät Kimiä empatiakyvyttömänä ja kylmänä kaverina, kun sellaista kuvaa hänestä on median puolelta maalailtu vuosien saatossa. Sellainenhan Kimi ei todellakaan oikeasti ole.

Joo oli haastattelussaki aika hiljasta kaveria. Eikä välinpitämättömän hiljaista, vaan järkyttyneen hiljaista. Näki selvästi, että pahaa teki. "valo vaihtuu, nii mun täytyy mennä.."
 
En kyllä välttämättä kovin ruusuista tulevaisuutta näe Verstappenille. Taas aivan idioottimainen liike, ja vielä kehtaa Hamiltonia syyttää.
Muistellaan parin vuoden takaa, miten kävi Kvyatille, vaikka vauhtia oli, niin virheitä kun sattu, löyty työnantaja Toro Rossolta.
Gaslyhan sieltä varmaan mielellään siirtyis korvaajaksi :D
 
En kyllä välttämättä kovin ruusuista tulevaisuutta näe Verstappenille. Taas aivan idioottimainen liike, ja vielä kehtaa Hamiltonia syyttää.
Muistellaan parin vuoden takaa, miten kävi Kvyatille, vaikka vauhtia oli, niin virheitä kun sattu, löyty työnantaja Toro Rossolta.
Gaslyhan sieltä varmaan mielellään siirtyis korvaajaksi :D

Syyttikö se oikeasti Hamiltonia? Onko tuosta Verstappenin tiimiradiosta jotain clippiä? Tuskin tuota Verstappenia ihan Kvyat-tyyliin vaihdetaan, ovat kuitenkin hieman eri tasolla kuskeina. Verstappenista pitäisi karsia vain tuo överiksi menevä aggressiivisuus pois, nuo älyttömät syöksyt ja toisten ulosajattamiset eivät kuulu lajiin.
 
No juu, Verstappenin perus "vika ei koskaan minussa" setit. Kumma kun nuo mestarit vääntävät keskenään jatkuvasti hyvin vähillä osumilla ja Verstappenin kanssa joka toinen tiukka vääntö päättyy osumaan. :think:
 
Pidän täysin itsestäänselvänä, että Kimiä kiinnostaa kaverin kunto ja paljon kiinnostaakin.

Se pitää myös tuoda ilmi selkeästi ja nopeasti. Mitään somesirkusta en tarkoita, vaan just tämmöinen symbolinen reissu sairaalan odostustiloihin kyselemään ja henk. koht tuen tarjoaminen paranemiseen sekä uran jatkumiseen.
 
Se pitää myös tuoda ilmi selkeästi ja nopeasti. Mitään somesirkusta en tarkoita, vaan just tämmöinen symbolinen reissu sairaalan odostustiloihin kyselemään ja henk. koht tuen tarjoaminen paranemiseen sekä uran jatkumiseen.
Ihan varmasti tapahtuukin. Edelleen pidän ihmeellisenä että tästä täytyy edes keskustella. Kimi on varmasti menossa visiitille heti kun se on mahdollista.

Ymmärtäisin tästä vauhkoamisen paremmin, jos Kimi olisi edes etäisesti syyllinen tapahtuneeseen. Nyt Kimi on osallinen kyllä, mutta ei millään tavalla syyllinen. Mekaanikkojen joukosta löytyy myös niitä joita tästä voi oikeasti syyttää ja heidän visiittinsä sairaalaan on vähintään yhtä tärkeää, kuin Kimin visiitti.
 
No juu, Verstappenin perus "vika ei koskaan minussa" setit. Kumma kun nuo mestarit vääntävät keskenään jatkuvasti hyvin vähillä osumilla ja Verstappenin kanssa joka toinen tiukka vääntö päättyy osumaan. :think:

Just tuota kans meinasin, että ei nuo mestarit toisiinsa törmäile kuin todella harvoin. Toki niitäkin sattuu, mutta Verstappenilla se prosenttiluku taitaa jo ylittää 50, milloin kolahtaa.
Onhan tuo nopea yhdellä kierroksella, kuin esim Ricciardo, mutta se tuo hyvin paljon useammin laitteet maaliin saakka ja vielä pisteillä.
Nopeudella ei tuossa lajissa tee yhtikäs mitään, jollei saa autoa maaliin saakka. Sitä tuo juippi ei oo vielä tajunnut. Ja tosiaan, aina syy löytyy muualta kuin itsestä, vaikka olis ihan selvä tapaus.
 
Ihan varmasti tapahtuukin. Edelleen pidän ihmeellisenä että tästä täytyy edes keskustella. Kimi on varmasti menossa visiitille heti kun se on mahdollista.

Ymmärtäisin tästä vauhkoamisen paremmin, jos Kimi olisi edes etäisesti syyllinen tapahtuneeseen. Nyt Kimi on osallinen kyllä, mutta ei millään tavalla syyllinen. Mekaanikkojen joukosta löytyy myös niitä joita tästä voi oikeasti syyttää ja heidän visiittinsä sairaalaan on vähintään yhtä tärkeää, kuin Kimin visiitti.
Plus että tarviiko siitä käynnistä ylipäätään mitään mediatempausta tehdä. Käy jos käy.
 
Ja tosiaan, aina syy löytyy muualta kuin itsestä, vaikka olis ihan selvä tapaus.
Tässä on se suurin ongelma mikä mulla on Verstappenin kanssa. Kyllä sen voi hyväksyä ja ymmärtää, että nuoruuden into ja aggressiivinen ajotapa voivat johtaa monenlaisiin sattumuksiin, mutta jos ei osaa yhtään ottaa niistä vastuuta missään vaiheessa, niin se ei tiedä hyvää uran kannalta. Max ei ole osoittanut minkäänlaista aikuistumista ja kasvua ainakaan siinä, miten ajotapa ja tilanteiden käsittely ovat kehittyneet tähän saakka.
 
Se pitää myös tuoda ilmi selkeästi ja nopeasti. Mitään somesirkusta en tarkoita, vaan just tämmöinen symbolinen reissu sairaalan odostustiloihin kyselemään ja henk. koht tuen tarjoaminen paranemiseen sekä uran jatkumiseen.
Bahrain Grand Prix - Kimi comments about the race

Fiksummin selitetty virallisessa lausunnossa.

Tuo kisan jälkeinen haastattelu oli muutenkin perseestä ku ei Kimi edes kuullut kysymyksiä kun ilotulitukset paukkuvat taustalla.
 
Kukapa olis uskonu että McLaren on kahden kisan jälkeen pisteissä kolmantena.. o_O
 
Ferrarin tunarointi (aina Räikkösen kohdalla) ei lakkaa yllättämästä. :smoke:

Hamilton näytti taas, miten sijoituksissa noustaan, toisin kuin Bottas viime kisassa. Olisi kai noussut kärkeen, jos Vettel ja Bottas olisivat vielä tulleet varikolle?
 
Ei edusta todellista tilannetta. Ollut korkealla vain sen takia, että muilla ollut ongelmia/keskeytyksiä.

Tätä ajattelutapaa en ymmärrä. Kyllä se ihan todellinen tilanne on.
Yhtä hyvin voidaan sanoa ettei jotkut mestaruudet ole "todellisia" koska muut kilpakumppanit on joutunu keskeyttämään.. :bored:
 
Ei edusta todellista tilannetta. Ollut korkealla vain sen takia, että muilla ollut ongelmia/keskeytyksiä.
Sehän edustaa nimenomaan todellista tilannetta. Tilastot ovat faktoja.

Ja jos olisi korkealla vain muiden epäonnen takia, niin miksi heidän takaansa löytyy niin paljon muita kuskeja, joilla ei ole mitään epäonnea kisoissa ollut?
 
Ferrarin tunarointi (aina Räikkösen kohdalla) ei lakkaa yllättämästä. :smoke:

Hamilton näytti taas, miten sijoituksissa noustaan, toisin kuin Bottas viime kisassa. Olisi kai noussut kärkeen, jos Vettel ja Bottas olisivat vielä tulleet varikolle?
No turha vertailla viime kisaa, koska aivan eri rata.

Kattelitko miten mersu meni noilla pidemmillä suorilla ohi hitaammista Bahrainissa? Tämä ei pätenyt Australian radalla ollenkaan. Siellä lyhyet suorat. Ja todella hankala ohittaa yleensäkki, hankala seurata ja auton lämmöt nousi, jos seurasi liian lähellä (Mersulla ongelma lämpöjen kanssa).

Bottas lähti 15 ruudusta ja päätyi 8.
Nyt Hami 9 -> 3.
Tuosta Ricciardo vielä keskeytti edestä ja Verstappen lähti 15, mutta ohitti Hamin .. toisaalta rikkoen renkaansa siinä ja keskeytti.
Vale paransi 7 sijaa ja Hami 6.
Joten olosuhteet huomioiden ei se Valen suoritus niin paska silleen, vaikka 15-10 sijoilla hieman huonompia autoja (toki moni niistäkin mersun moottorilla). Startissa olisi ehkä pitänyt saada 1-2 sijaa niin olisi ollut hieman parempi.

Mersun simulaatioista Melbournessa suurin osa ennusti P8 Valtterille ... optimistisin ennuste olisi ollut P6.
 
Hamilton näytti taas, miten sijoituksissa noustaan, toisin kuin Bottas viime kisassa. Olisi kai noussut kärkeen, jos Vettel ja Bottas olisivat vielä tulleet varikolle?
Bottaksen nousu Melbournessa vaati vähintäänkin yhtä hyvää suoritusta, kuin Hamiltonin nousu nyt Bahrainissa. Melbournen radalla oli paljon vaikeampi ohittaa, lähtöpaikka oli selvästi taaempaa kuin Hamiltonilla nyt, sekä Bottaksen auto oli ainakin hieman normaalia huonommassa iskussa kolarin jäljiltä.

Kai sitä nyt monikin voisi nousta kärkeen, jos edessä olevat kävisivät varikolla yhden kerran enemmän. En oikein ymmärrä tuota kommenttia, kun ei ole mitään syytä miksi Bottas olisi tullut varikolle ja Hamilton ei. Bottaksen voitto oli valovuosia lähempänä, kuin Hamiltonin.
 
Ferrarin tunarointi (aina Räikkösen kohdalla) ei lakkaa yllättämästä. :smoke:

Hamilton näytti taas, miten sijoituksissa noustaan, toisin kuin Bottas viime kisassa. Olisi kai noussut kärkeen, jos Vettel ja Bottas olisivat vielä tulleet varikolle?
Eihän Bottaksen olisi ollut tarvetta tulla varikolle, Vettelillä sen sijaan oli alunperin kai tarkoitus ajaa kahdella stopilla.
 
Mekaanikon jalka on saatu pakettiin.

Nimetön.jpeg


Kimi Räikkösen jyräämäksi jääneen mekaanikon vammat selvisivät – luuta meni murskaksi urakalla
 
Onko säännöissä muuten määritelty, että kaikkien autossa olevien renkaiden pitää olla samaa seosta kun menee radalle, vai miksi Räikkösen piti keskeyttää tuohon varikkosuoralle? Olisiko siis ollu mahdollista lähtee takaisin radalle ajamaan yksi kierros ja tulla heti uudestaan varikolle vaihtamaan se vasen takarengas? Sijoituksia toki olis menetetty, mutta ei olis tarvinnu kokonaan keskeyttää.
 
Onko säännöissä muuten määritelty, että kaikkien autossa olevien renkaiden pitää olla samaa seosta kun menee radalle, vai miksi Räikkösen piti keskeyttää tuohon varikkosuoralle? Olisiko siis ollu mahdollista lähtee takaisin radalle ajamaan yksi kierros ja tulla heti uudestaan varikolle vaihtamaan se vasen takarengas? Sijoituksia toki olis menetetty, mutta ei olis tarvinnu kokonaan keskeyttää.
Muistaakseni on määritelty säännöissä jotain tähän liittyen, mutta joku paremmin tietävä voi tarkentaa. Jotain rangaistuksia siitä tietääkseni jaetaan.

Lisäksi olisi ollut todennäköisesti aika vaikeaa järjestää uusi stoppi heti tuon tapahtuman perään. Sillä on syynsä miksi Vettelinkin stoppi jätettiin tekemättä.
 
Onko säännöissä muuten määritelty, että kaikkien autossa olevien renkaiden pitää olla samaa seosta kun menee radalle, vai miksi Räikkösen piti keskeyttää tuohon varikkosuoralle? Olisiko siis ollu mahdollista lähtee takaisin radalle ajamaan yksi kierros ja tulla heti uudestaan varikolle vaihtamaan se vasen takarengas? Sijoituksia toki olis menetetty, mutta ei olis tarvinnu kokonaan keskeyttää.

Ei varmaan ollut varmuutta, että onko pyörän pultti kiinni? Nythän rengasta kyllä yritettiin irrottaa, mutta ei vaan irronnut.

Koska kyseessä oli vaarallinen varikkopysähdys, niin ei varmaankaan saa jatkaa ajamista?
 
Ei varmaan ollut varmuutta, että onko pyörän pultti kiinni? Nythän rengasta kyllä yritettiin irrottaa, mutta ei vaan irronnut.

Koska kyseessä oli vaarallinen varikkopysähdys, niin ei varmaankaan saa jatkaa ajamista?

Tämä plus vähän epäilen, että 3:lla punaisella ja 1:llä keltaisella renkaalla ei ainakaan ilman rankkuja ajeta kierrosta ja sen rankun jälkeen viimeistään kisa olisi ollut paketissa.

Hyvä, että mekaniikon tilanne on jo parempi ja että Kimillekään ei tule henkilökohtaisia rankkuja seuraavaan kisaan.
 
Muistaakseni on määritelty säännöissä jotain tähän liittyen, mutta joku paremmin tietävä voi tarkentaa. Jotain rangaistuksia siitä tietääkseni jaetaan.

Lisäksi olisi ollut todennäköisesti aika vaikeaa järjestää uusi stoppi heti tuon tapahtuman perään. Sillä on syynsä miksi Vettelinkin stoppi jätettiin tekemättä.
Vettel olisi ilmeisesti tippunut kolmanneksi, jos olisi käynyt varikolla. Taktiikka vaihdettiin B vaihtoehtoon Kimin keskeytyksen jälkeen, koska se oli nopeampi tapa.
 
Onko säännöissä muuten määritelty, että kaikkien autossa olevien renkaiden pitää olla samaa seosta kun menee radalle, vai miksi Räikkösen piti keskeyttää tuohon varikkosuoralle? Olisiko siis ollu mahdollista lähtee takaisin radalle ajamaan yksi kierros ja tulla heti uudestaan varikolle vaihtamaan se vasen takarengas? Sijoituksia toki olis menetetty, mutta ei olis tarvinnu kokonaan keskeyttää.
Kyllä, rengassetit pitää vaihtaa kokonaan eli rengassettejä ei saa sekoittaa.
 
Tämä plus vähän epäilen, että 3:lla punaisella ja 1:llä keltaisella renkaalla ei ainakaan ilman rankkuja ajeta kierrosta ja sen rankun jälkeen viimeistään kisa olisi ollut paketissa.

Hyvä, että mekaniikon tilanne on jo parempi ja että Kimillekään ei tule henkilökohtaisia rankkuja seuraavaan kisaan.
Eihän Kimille tuosta mitenkään voisi rankkua tullakaan. Tallihan sen liikkeellelähtökäskystä on vastuussa.
 
Ei varmaan ollut varmuutta, että onko pyörän pultti kiinni? Nythän rengasta kyllä yritettiin irrottaa, mutta ei vaan irronnut.

Koska kyseessä oli vaarallinen varikkopysähdys, niin ei varmaankaan saa jatkaa ajamista?
Kimin kommentti "– Minun käskettiin pysähtyä heti, koska takarengas ei ollut kunnolla kiinni."

Bottaksen hyökkäys jäi aavistuksen vajaaksi – Vettel lipsutteli Ferrarin ensimmäisenä ruutulipulle Bahrainissa, Räikkönen keskeytti | SSS.fi

E: Eikös muutama vuosi sitten Williamsilla laitettu yksi väärä rengas varikkopysähdyksellä? Jotain rankkua siitä tuli, en nyt löytänyt uutista asiasta
 
Vettel olisi ilmeisesti tippunut kolmanneksi, jos olisi käynyt varikolla. Taktiikka vaihdettiin B vaihtoehtoon Kimin keskeytyksen jälkeen, koska se oli nopeampi tapa.
Itse asiassa se oli ainoa tapa edes yrittää muuta kuin sitä kolmatta sijaa.
 
Kimi ymmärsi väärin, ongelma oli nimenomaan se, että rengas oli kiinni. Oli vain väärä rengas.
Onkos tästä jotain tarkempaa tietoa, rengastahan mekaanikko yritti vielä irrottaa kun Räikkönen lähti liikkeelle. Tuskin tallikaan tiesi onko rengas kiinni vai ei?
 
Kimi ymmärsi väärin, ongelma oli nimenomaan se, että rengas oli kiinni. Oli vain väärä rengas.
Lisäksi pulttia oli yritetty avata/löysyttää, koska pulttipyssy oli avaus asennossa. Eli ei ollut varmuutta että voiko autolla ajaa yhtä kokonaista kierrosta turvallisesti, että saa vaihdettua renkaat uudelleen.
 
Onkos tästä jotain tarkempaa tietoa, rengastahan mekaanikko yritti vielä irrottaa kun Räikkönen lähti liikkeelle. Tuskin tallikaan tiesi onko rengas kiinni vai ei?
Skyllä Brundle selitti, että Ferrarin systeemi toimii niin että kun rengas on kiristettynä niin vihreä valo palaa ja kaikkien renkaiden osalta vihreä valo paloi. Eli eivät ilmeisesti olleet saaneet löystytettyä sitä rengasta vielä lainkaan. Itse en sen tarkemmin tiedä, mutta tuo selittäisi tapahtuneen.
 
Toisaalta jos renkaat oli kiinni, niin huutelut Kimille olisi ollut turhia. Olisi aivan hyvin voinut ajaa kierros ja vaihtaa rengas uudelleen. Eivät kumminkaan halunneet ottaa Ferrarin tiimissä sellaista riskiä. Varmaan siksi koska renkaan vaihtamimen jäi pahasti kesken. Pulttipyssy oli autossa kiinni, kun auto lasketiin ja Kimi painoi kaasun pohjaan. Samalla olisi voinut rengas lähteä irti?

Lisäksi, eihän se renkaan vaihtaminen olisi onnistunut, koska mekaanikko makaa maassa ja lääkärit tuli paikalle auttamaan.
 
Onko säännöissä muuten määritelty, että kaikkien autossa olevien renkaiden pitää olla samaa seosta kun menee radalle, vai miksi Räikkösen piti keskeyttää tuohon varikkosuoralle? Olisiko siis ollu mahdollista lähtee takaisin radalle ajamaan yksi kierros ja tulla heti uudestaan varikolle vaihtamaan se vasen takarengas? Sijoituksia toki olis menetetty, mutta ei olis tarvinnu kokonaan keskeyttää.

Tästä on olemassa tietynlainen ennakkotapaus. Muutama vuosi takaperin kun Bottas ajeli Williamsilla, taisi kisa olla Spa:ssa, Bottakselle vaihdettiin väärä seosta oleva takarengas. Muuta rangaistusta tästä ei tainnut tulla kuin että se piti tulla vaihtamaan. Periaatteessa kärsitty rangaistus on tuo ylimääräinen varikkostoppi.
 
Tästä on olemassa tietynlainen ennakkotapaus. Muutama vuosi takaperin kun Bottas ajeli Williamsilla, taisi kisa olla Spa:ssa, Bottakselle vaihdettiin väärä seosta oleva takarengas. Muuta rangaistusta tästä ei tainnut tulla kuin että se piti tulla vaihtamaan. Periaatteessa kärsitty rangaistus on tuo ylimääräinen varikkostoppi.
No jep.. tuon nyt pitäisi riittää rangaistukseksi tössimisestä. Mitään etua siitä ei varmaan saa että huvikseen vaihtaa vaikka 1 renkaan kerralla eri varikkokäynneillä :)
 
No jep.. tuon nyt pitäisi riittää rangaistukseksi tössimisestä. Mitään etua siitä ei varmaan saa että huvikseen vaihtaa vaikka 1 renkaan kerralla eri varikkokäynneillä :)
Ei siitä tietenkään etua saa, mutta se vaikuttaa auton pitoon oleellisesti ja voi olla näin ollen vaarallista. Säännöissä puututaan usein aika hanakasti turvallisuuden vaarantamiseen.
 
Tuo kisa missä Bottakselle vaihdettiin yksi väärä seos rengasta oli 2015 Span kisa ja mukaan Bottas sai siitä vielä ekstrana varikon läpiajorangaistuksen, tuota en enää muistanut.
 
Tuo kisa missä Bottakselle vaihdettiin yksi väärä seos rengasta oli 2015 Span kisa ja mukaan Bottas sai siitä vielä ekstrana varikon läpiajorangaistuksen, tuota en enää muistanut.

Sarjassamme "hienot tuomaripäätökset".. Rangaistaan kuskia kun talli mokaa.. :facepalm:
Toivottavasti jatkossa kuskia ei enää rangaista tallin mokasta.
 
Sarjassamme "hienot tuomaripäätökset".. Rangaistaan kuskia kun talli mokaa.. :facepalm:
Toivottavasti jatkossa kuskia ei enää rangaista tallin mokasta.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Vaikka kuski siellä ajaa, niin onhan jokaisen kisan lopputulema koko tallin ansiota, eikä pelkästään kuljettajan. Kun talli mokaa, niin tallia rangaistaan.
 
Oisko sääntöjen puitteissa voinut työntää kimin auton takaisin ja vaihtaa oikean renkaan?
 
Oisko sääntöjen puitteissa voinut työntää kimin auton takaisin ja vaihtaa oikean renkaan?

Ei kait noita saa takaisin hakea, jos kerkeää päästää lähtemään? Kait se Haaskin olisi muuten Australiassa hakenut toisen autoistaan kanssa siitä varikkosuoralta takaisin (olikos Magnussen, kun jäi varikkosuoralle?). Sattuuhan noita aina silloin tällöin mutten muista tilannetta, jossa tuollainen varikolle pysähtyminen ei olisi johtanut keskeytykseen.
 
Eikös kaikenlainen työntäminen ole nykyään kiellettyä? Olipa auto missä tahansa radalla tai varikolla, niin sen pitää omin voimin päästä liikkumaan haluttuun paikkaan, jos haluaa kisaa jatkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom