F1 2016 - Meksikon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Kai sitä saa välillä kilpailun johdollekkin terveisiä lähettää. Sen verran epäloogista on suorittaminen ollut pitkään.
 
Vetteliltä nappi taktiikka ja kimillä ihan paska. Mutta kyllä sepillä oli muutama kymppi enemmän vauhtia ku kimillä.
 
Raikkonen: "My left rear is so fucking poor it's unbelievable."
 
miksi kimi otettiin sisään oli ihan turha ottaa olisi voinut päästä redibullien ohi jos ei olisi otettu sisään
 
Vetteliltä nappi taktiikka ja kimillä ihan paska. Mutta kyllä sepillä oli muutama kymppi enemmän vauhtia ku kimillä tänään.

Pakko myöntää. Seb olisi kyllä mennyt Kimistä ohi radalla, mutta kyllähän Ferrari silti sössi Kimin mahdollisuudet jopa bulleja (ainakin RIC) vastaan taktiikalla.

E: Ja Lewikseltä pakolliset PR:t, huoh.
 
Haha locopablo haistattelijana. Nuoret ei muista hullunpablon seikkailuita F1:ssä. Oli aikoinaan jopa pahempi kuin Maldonado.
 
Jopa Ric ihmettelee haastattelussa Hamiltonin ja Verstappenin oikomisten eroa ja miksei Hami maksanut hintaa omasta oikomisestaan (olisi pitänyt jarruttaa ja pilata renkaat ).

Mutta hetkinen, Rosberg voittaa mestaruuden automaattisesti jos voittaa Brasiliassa?
 
Ei tota Vettel-Ricciardo keissiä olis edes tullut jos tuomaristo olis ollu hereillä ja rankaissu Verstappenia saman tien. Hamiltonille myös olisi pitänyt antaa penalttia.
 
Jopa Ric ihmettelee haastattelussa Hamiltonin ja Verstappenin oikomisten eroa ja miksei Hami maksanut hintaa omasta oikomisestaan (olisi pitänyt jarruttaa ja pilata renkaat ).

Mutta hetkinen, Rosberg voittaa mestaruuden automaattisesti jos voittaa Brasiliassa?
Hamiltonia olisi kyllä tuosta pitänyt rankaista. Sai aivan mielettömän edun kun ei tarvitse kakkosmutkassa kilpailla. Eroa oli vissiin ~1.8 sekuntia kolmosmutkan jälkeen Rosbergiin.
Jos Rosberg voittaa Brasiliassa, tällöin ROS-HAM piste-ero on 26 pistettä Rosbergin eduksi. Rosberg siis maailmanmestari.
 
Ei tota Vettel-Ricciardo keissiä olis edes tullut jos tuomaristo olis ollu hereillä ja rankaissu Verstappenia saman tien.
Miten niin? Maxiahan käskettiin antamaan sija Vettelille ja vasta sitten kun kävi selväksi, ettei Max sitä tee, saattoi tuomaristo antaa rangaistuksen.
 
Hamiltonia olisi kyllä tuosta pitänyt rankaista. Sai aivan mielettömän edun kun ei tarvitse kakkosmutkassa kilpailla. Eroa oli vissiin ~1.8 sekuntia kolmosmutkan jälkeen Rosbergiin.
Jos Rosberg voittaa Brasiliassa, tällöin ROS-HAM piste-ero on 26 pistettä Rosbergin eduksi. Rosberg siis maailmanmestari.

Jeps. En tajunnut piste-eron olevan noin "valtava", että voi voittaa&keskeyttää. Sen tajusin, että voi tulla monessa kisassa 2/3 sijoille. Ja laskinko siis oikein, että Hamiltonin voittaessa Rosberg tarvitsee edelleen 2 ja 3 sijan?
 
Viimeksi muokattu:
Skyn tuo asiantuntija löysi eron että VES lukitti vasemman renkaan ja HAM oikean. Jotenka oli ihan reilua että VES:iä rankaistiin ja HAM:ia ei...

Hatun nosto Vettelille tuosta viestistä, Ricciardolle haastattelusta kisan jälkeen. Ja kaikille muille kohtalotovereille jotka tätä lajia pakosta vielä seuraavat, cheers
 
Kärjen osalta oli jo varsin tylsä kisa tulossa, mutta järjestyihän siitä lopulta kunnon farssi.

Vettelin matkasta palkintopallia kohti tuli jotenkin mieleen Schumin pitkä marssi sen jälkeen kun Coulthard oli vähän nostanut kaasua. :smoke:



Todella loogista että Hamilton jäi oikaisusta rankaisematta...

Ehkei Hamiltonin vain katsottu saaneen merkittävää hyötyä?
 
Verstappen käskee Vettelin koulunpenkille. :rofl:


Mutta joo, kun olisi hiekkaa tms. niin eipähän oiottaisi. Sitten oikeasti jarrutetaan ja pilataan renkaat tai hidastutaan huomattavasti hiekassa/keskeytetään.

SC sulatti sen saadun hyödyn.

Näinhän se onneksi teki mutta toisaalta pysyäkseen radalla Hamilton olisi joutunut tekemään todella ilkeän jarrutusliikkeen renkaille. Enemmän tuossa painaa se, ettei Hamiltonin renkaat kärsineet tuosta ajomokasta. Jos ei olisi voinut ajaa suoraksi tuota vaan olisi pitänyt pysyä radalla niin olisi varmaan hävinnyt sijoja ja tehnyt todella suurta hallaa renkailleen.
 
Viimeksi muokattu:
Skyn tuo asiantuntija löysi eron että VES lukitti vasemman renkaan ja HAM oikean. Jotenka oli ihan reilua että VES:iä rankaistiin ja HAM:ia ei...
Tossa tais erona olla se, että Max olisi saanut auton käännettyä kohti kakkosmutkaa sen suuremmitta ongelmitta kun taas Hämikseltä se ei olisi onnistunut, sen verran tuli kylkimyyryä autonsa kanssa.
 
Jos Hämi ois kunnioittanu rataviivoja niin sehän ois joutunut kisaamaan Rosbergin kanssa. Nyt iski tallan pohjaan ja hävis näkyvistä. Totesin vaan siis saman mitä Ricciardocin sano haastiksessa.

Joku noheva ois voinu kerätä tämän vuoden tuomariston epäloogisuudet samalle videolle. Oiskohan paljonkin mittaa...
 
Ehkei Hamiltonin vain katsottu saaneen merkittävää hyötyä?

Näinhän se varmaan tulkittiin. Mutta jos tuon ajattelee mitä olis tapahtunu jossei HAM olis tuota mutkaa oikassu, eli kääntäny takasin radalle niin olisko sitte ollu kärjessä (ts. ei olis rikkonut sääntöjä oikaisemalla)? Spekulointia, mutta jokanen jolla on ees yks silmä päässä näki, että se siitä hyöty. 50 metriä+ sen ettei tarvinu taistella tuossa mutkayhdistelmässä.

Vaan säännöt on niinkuin niitä tulkitaan
 
Viimeksi muokattu:
Tossa tais erona olla se, että Max olisi saanut auton käännettyä kohti kakkosmutkaa sen suuremmitta ongelmitta kun taas Hämikseltä se ei olisi onnistunut, sen verran tuli kylkimyyryä autonsa kanssa.

Minusta erona oli lähinnä se että HAM tuli ylikovaa mutkaan. Se auto olis pysähtyny ja kääntyny jos se olis halunnu, samalla tuhoten renkaat. Tätäki ne skyllä sivusi. Eli renkaiden säästökin on hyväksyttävä syy sääntörikkeelle.
 
Näinhän se varmaan tulkittiin. Mutta jos tuon ajattelee mitä olis tapahtunu jossei HAM olis tuota mutkaa oikassu, eli kääntäny takasin radalle niin olisko sitte ollu kärjessä (ts. ei olis rikkonut sääntöjä oikaisemalla)? Spekulointia, mutta jokanen jolla on ees yks silmä päässä näki, että se siitä hyöty. 50 metriä+ sen ettei tarvinu taistella tuossa mutkayhdistelmässä.

Vaan säännöt on niinkuin niitä luetaan.

Voi olla. Toisaalta tässähän tullaan taas siihen, että oikaisujen hyödyt vähenisivät kummasti, kun heti radan ulkopuolella olisi vaikka kymmenen metrin kaistale kunnon löysää soraa.
 
Saa olla aikamoinen puusilmä ja lie optikolla käynti aiheellista, jos ei näe Hämiksen hyötyneen tuosta
 
Meillä on olemassa teknologioita joilla voidaan tunnistaa milloin auto poistuu radalta ja meillä on olemassa teknologioita, joilla voidaan ohjata moottorin toimintaa etänä. Miksei kuskeja rangaista radalta poistumisesta esim. pudottamalla tehoja 5 sekunnin ajaksi tms?
 
Meillä on olemassa teknologioita joilla voidaan tunnistaa milloin auto poistuu radalta ja meillä on olemassa teknologioita, joilla voidaan ohjata moottorin toimintaa etänä. Miksei kuskeja rankaista radalta poistumisesta esim. pudottamalla tehoja 5 sekunnin ajaksi tms?

Voisi toimia, mutta mielestäni yhtään lisää tällaista keinotekoisuutta ei formuloihin kaivata.
 
Meillä on olemassa teknologioita joilla voidaan tunnistaa milloin auto poistuu radalta ja meillä on olemassa teknologioita, joilla voidaan ohjata moottorin toimintaa etänä. Miksei kuskeja rangaista radalta poistumisesta esim. pudottamalla tehoja 5 sekunnin ajaksi tms?

Tämä vois olla kyllä kokeilemisen arvonen. Jos terve järki ei riitä niin otetaan teknologia käyttöön. Tuota pehmeätä hiekkaa halutaan välttää että ei-niin-rattimiehetkin pysyvät kisan loppuun saakka mukana niin tuommonen systeemi vois olla kyllä jees. Omasta mielestä nuo radat vois olla semmoset että ko se valkonen reunaviiva loppuu niin siitä alkaa se hiekka. Loppu se oikominen. Samalla kanttareista voitas luopua, tai tehä niistä vaikka 3 kertaa korkeammat/terävämmät. Se valkonen reunaviiva määrittää radan, jos siltä poistut niin maksat, niin se pitäs olla imho.
 
No eihän tossa tehojen pudottamisessa kyllä järkeä olisi, ihan liian vaarallista. Jos vaikka joku kärjessä ajaa jonkun nopean mutkan vähän leveäksi ja palaa radalle ilman kunnon tehoja ja takaa tulee 20 autoa älyttömällä vauhtierolla, niin alkaa olemaan jo melko vaarallista touhua.

Formuloissa pitäisi vain olla samat tuomarit joka kisassa niin siinä tuomaroinnissa olisi jotain yhdenmukaisuutta. Ja jos niitä tuomareita on nyt kolme (?) niin voihan niitä laittaa sinne pari lisää, että ehtivät kaikki päätökset tehdä ajallaan.
 
Formuloissa pitäisi vain olla samat tuomarit joka kisassa niin siinä tuomaroinnissa olisi jotain yhdenmukaisuutta. Ja jos niitä tuomareita on nyt kolme (?) niin voihan niitä laittaa sinne pari lisää, että ehtivät kaikki päätökset tehdä ajallaan.

Tämä olisi kyllä todellä hyvä uudistus. Nyt sääntöjä luetaan ihan miten sattuu. Toki muissakin urheilulajeissa tuomarit vaihtuvat mutta tuntuu, että tuo sääntöjen heittely on tässä kyseisessä lajissa huomattavasti havaittavampaa kuin monissa muissa lajeissa.

Hamiltonin tilanteesta sen verran, että mielenkiintoisesti Rosbergin mielestä tuo oli ihan ok eikä rankkua tarvinnut. Oikeasti sitä mieltä, että tuollainen on hyväksyttävää vai koittaako vain välttää huonoa julkisuutta ja tallin sisäistä eripuraa?

Kehoitettiinko Verstappenia päästämään Vettel ohitse Red Bullin toimesta?

Kyllä, muistaakseni ihan heti takaisin radalle päästyä. Olisi totellut niin olisi saanut 4. sijan, nyt tipahti 5. sijalle ja hävisi myös tallikaverilleen. RB:llä tosin oltiin kuitenkin vielä lopussa Skyn haastattelussa sitä mieltä, ettei rankkua olisi tulossa (koska molemmat Mersutkin oikaisivat ekalla kierroksella) mutta varuilta ilmeisesti silti tuo käsky.
 
Viimeksi muokattu:
No eihän tossa tehojen pudottamisessa kyllä järkeä olisi, ihan liian vaarallista. Jos vaikka joku kärjessä ajaa jonkun nopean mutkan vähän leveäksi ja palaa radalle ilman kunnon tehoja ja takaa tulee 20 autoa älyttömällä vauhtierolla, niin alkaa olemaan jo melko vaarallista touhua.

Melkein joka kisassa joku nilkuttaa rikkoontuneella autolla paljon hiljempaa kuin muut ja en edes muista milloin joku ois viimeks ajanu konttiin.
 
Vettel ja Ricciardo ovat tuomariston kuultavana, kyllähän tuosta nyt pitää antaa Sebille rankkua.
 
Mun mielestä Vettel ei oikeasti liikkunut sivusuunnassa kovinkaan paljoa. Rata vain kääntyy siinä kohdassa hieman oikealle ja se luo illuusion paljon todellista suuremmasta sivuttaisliikkeestä.
 
Kyllä menee kyseinalaiseksi jos nyt vielä aletaan säätämään. Eka raahataan Verstappen pois podiumilta ja Vettel tilalle ja nyt vielä jos päätetään, että siellähän olisi pitänyt olla sittenkin Ricciardo niin huhhuh. Ja mikä olisi Vettelin tuomio, 10s rankku ja Red Bullien taakse kokonaan? Mielestäni nuo sijat pitäisi nyt jättää sellaiseksi kuin ne ovat.

"Verstappen tylytti Sebastian Vetteliä siitä, miten nelinkertainen maailmanmestari puolusti paikkaansa Daniel Ricciardoa vastaan. Vettel blokkasi Ricciardon kyseenalaisesti jarrutuksessa – tavalla, joka muistutti monia Verstappenin ajotyylistä.

– Näin videon. Hänen tekonsa oli naurettava. Minä en ole ikinä tehnyt mitään vastaavaa, en edes lähelle. Olen liikkunut jarruttaessani, mutta vain jos toinen auto on ollut 10-15 metriä takana. Hän kääntyi vieressään olleen auton eteen."

Ilta-Sanomat Tommi Koivunen
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-2000001942500.html

Huvittavaa kuulla näitä Verstappenin suusta. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liikkuuhan tuo nyt ihan reilusti jarrutusalueella eli jos noista meinataan rangaista tästä eteenpäin ni kyllä tuosta pitäisi penaltia tulla. Mutta kun tuota tilannetta ei edes olisi tullut jos tuomaristo olisi tajunnut tehdä Verstappenin kohdalla oikean ratkaisun heti. Noh. . . Nyt on soppa valmis sitten.
 
Make gravel traps great again! I will make the mexicans add gravel traps and I will make them pay for it!
 
Meksikon GP paljasti taas karulla tavalla minkälainen sirkus nykymuotoinen F1 tietyiltä osin pahimmillaan on.

Sääntöjen tulisi olla selkeitä (ilman hirveitä tulkinnanvaraisuuksia) ja niitä tulisi noudattaa. Tuomariston tulisi myös valvoa tätä tiukasti, tasapuolisesti ja nopeasti reagoiden. Joissain äärettömän harvoissa tapauksissa ymmärrän, jos tuomariston päätös venyy kilpailun jälkeiselle ajalle.

Ratasuunnittelu kusee myös. Radat eivät tahdo tarjota riittävästi ohituspaikkoja (ja siten kilvanajoa) eivätkä nykyisellään rankaise kuljettajien virheitä juuri millään tavalla. Sora ei välttämättä ole se oikea ratkaisu tähän, mutta kuvittelisi tuohon tarkoitukseen nykyisellään löytyvän materiaalin, joka hidastaa kuljettajan menoa ilman keskeytykseen johtamista.

Vaikka Maxista en pidäkään, niin kyllähän veijari on tälle kaudelle tuonut melkoista viihdearvoa.
 
Kyllä pitäs myös Hamiltonille lätkäistä ainakin 5 sekunnin rangaistus, kisan jälkeen jos ei muuten. Ja olen sentään paljon enemmän Hamilton fani kuin Rosbergin, mutta onhan se naurettavaa että toista rangaistaan ja toista ei. Koko Vettel-Verstappen kuvio oli ihan vitsi, onneksi sentään molemmat sai aiheesta rangaistukset, mutta silti ärsyttää että Vettel pääsee palkintopallille vaan olemalla öykkäri. Tuollaista käytöstä ei mielestäni pitäisi suvaita F1:sessä ollenkaan.
 
Monacon kaltasia putkia radoista niin ei tuu oikaisuja. :D

Eikun hetkinen, sielläkin on nykyään niitä oikoreittejä.
 
Ei huhhuh mitä säätöä. Ensin viedään Verstappen lämpiöön ja sitten potkaistaan se pihalle ja haetaan Vettel tilalle. Sitten päätetään vielä kahden miehen jälkeen, että hei siellähän olisi kuulunut sittenkin olla Ricciardo? Justiinsa joo. Tuntuu, että nämä aikarangaistukset vääristävät aika paljon kisoja. Miksi Ricciardo oli tuom kolmen poppoon ykkönen vaikka radalla oli viimeisenä ja miksi Vettel hävisi Verstappenille? Jos lähdettäisiin siitä, että Verstappen ymmärtäisi (herrasmies)sääntöjä ja tallin määräyksiä, niin hänen olisi kuulunut päästää Vettel edelle -> Vettel olisi lähtenyt oletettavasti karkuun ja ei olisi varmaan koskaan kerennyt edes taistelemaan Ricciardon kanssa -> Ricciardo olisi kisannut Verstappenin kanssa ja mennyt tästä ohi. Todellinen järjestys siis 3. Vet, 4. Ric, 5. Ves.

Nyt tuosta Verstappenin jääräpäisyydestä ja tottelemattomuudesta kärsi eniten Vettel, ei suinkaan Verstappen ja eniten hyötyi Ricciardo. Päästäen Vettelin ohi olisi itse tipahtanut Ricciardonkin taakse, nyt kun ei suostunut päästämään ohi sai liian pienen 5s rankun ja samaan syssyyn Vettelille 10s rankun kun tämä raivoissaan koittaa jotenkin hyökätä sijaa vastaan, millä hänen pitäisi olla jo ja puolustaa takaa tulevaa Ricciardoa ketä ei pitäisi siellä olla. Tämähän oli RB:lle siis erinomainen tulos, kikkailullaan Verstappen sai tallille nyt 3&4 sijat väistämättömän 4&5 sijan sijaan ja samalla jopa mahdollisesti voitti itselleen yhden sijan. Aikamoinen rankaisu juniorille. Mielestäni muutenkaan nuo rankaisut eivät ole missään suhteessa, Verstappenin teko muutti nyt eniten tilannetta ja totuutta mutta häntä rankaistiin vähiten. Vettelillä taas toisinpäin. Järjestys 3. Ric, 4. Vet, 5. Ves olisi vielä jossain määrin ok mutta tuo nykyinen lopputuloslista antaa kyllä ihan väärän kuvan kisasta. Tosin tuotahan ei voitu nyt sitten saavuttaa, kun VES sai vain 5s rankun ja Vettelille piti keksiä jotain.

Ja entäs se Hamilton? Okei, meni mutkaan ensimmäisenä ja poistui ensimmäisenä eli ei saanut sijoja ja turva-auto nollasi hyödyn. Mutta pysyäkseen radalla olisi varmaan tuhonnut renkaansa ja joutunut alkukahinoihin tai menettänyt useita sijoja. Pahimmillaan olisi voinut osua johonkin ja keskeyttää. Eikä mikään ei oikeastaan estänyt radalla pysymistä (pl. renkaiden suojelu ja ruuhkaan joutumisen välttely). Kannattaisiko siis jatkossakin kärkimiehen pistää mutkat leveäksi radan salliessa, että välttää ekan kierroksen taistelut ja mahdolliset osumat?
 
Hehheh, helvetti mitä settiä taas. Hamilton oikoo kuin pelattais pleikkarilla ykkösiä joskus 90-luvun loppupuolella, Ferrarilla otetaan Räikkönen sisään toista kertaa ja mediumia alle :facepalm:, ja koko farssi sitten podiumilla, eka VES rankkua ja pois podiumilta, sitten VET sinne ja lopulta vielä sillekin rankkua ja RIC lopulta kolmanneksi..:kahvi:
 
Hehheh, helvetti mitä settiä taas. Hamilton oikoo kuin pelattais pleikkarilla ykkösiä joskus 90-luvun loppupuolella, Ferrarilla otetaan Räikkönen sisään toista kertaa ja mediumia alle :facepalm:, ja koko farssi sitten podiumilla, eka VES rankkua ja pois podiumilta, sitten VET sinne ja lopulta vielä sillekin rankkua ja RIC lopulta kolmanneksi..:kahvi:
Kimillä ei ollut kun yksi setti softeja kisaan ja ne oli lähdössä kiinni.

Toki silti erikoista, että vedetään 2x stintit kovalla seoksella, jolla ei viikonloppuna oltu ajettu yhtään. Eihän sillä oikeen mihinkään päässyt, mutta eipä muitakaan vaihtoehtoja hirveesti ollut.

Toinen varikkopysähdys oli Kimin itse pyytämä, tiimi oli suunnitellut 1 pysäkin taktiikan.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...taminen-suututti-miten-voi-menna-noin/6142232
Tämä jäi noteeraamatta sky:lla täysin. Ajassa 0:58 näkee mimmosesta paikasta hamilton lähtee. Vasen ratas käytännössä ulkona lähtöruudusta. Olisi mukava tietää mikä on kirjoitettu sääntö ja ketä nämä säännöt koskee :think:

Veikkaisin että tämä liittyy siihen kun Japanissa Ricciardo oli ruudusta ulkona koska rata oli kostea. Tuomaristo totesi Ricciardon tempusta että hän käytti vain maalaisjärkeä kun Hamilton huomautti ettei Ricciardo ollut ruudussa. En tähän hätään löytänyt uutista tuosta tuomariston kommentista mutta oheisessa linkissä jotain siitä lähdöstä. Hamilton varmaan halusi vaan kokeilla että puuttuuko tuomaristo nyt siihen että hän on ulkona ruudusta.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...-rangaistuksessa-oli-koira-haudattuna/6110442

 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 360
Viestejä
4 536 020
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom