F1 2016 - Meksikon GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...taminen-suututti-miten-voi-menna-noin/6142232
Tämä jäi noteeraamatta sky:lla täysin. Ajassa 0:58 näkee mimmosesta paikasta hamilton lähtee. Vasen ratas käytännössä ulkona lähtöruudusta. Olisi mukava tietää mikä on kirjoitettu sääntö ja ketä nämä säännöt koskee :think:


Sehän olisi ihan selvä salaliitto Hamiltonia vastaan, jos häntä koskisi samat säännöt kun muita ja tässä vaiheessa rankaisun kautta luovutettaisiin mestaruus Nicolle. Pilaisi myös jännityksen kun kultapoika nro. 1 saa heti ekalla kiekalla (ansaitun) rangaistuksen. Huoh tuota tuomaristotoimintaa.

E: Totuus varmaan osittain tuo ylläoleva tai sitten tuomaristolta meni kokonaan ohi tai eivät vain viitsi tuollaisesta asiasta ruveta Hamiltonia huomauttelemaan.. Jokatapauksessa ehkä märällä voi olla hieman eri asia mutta ei mielestäni sääntöjä saisi liikaa joustaa maalaisjärjelläkään, muuten tulee juuri näitä kyseinalaisia tulkinnanvaraisia tilanteita.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun katteli uudestaa tuota Hamiltonin ensimmäisen mutkan tilannetta niin ei jeesus miten tuosta ei tullut mitään? Äijä katoaa horisonttiin kun muut ajelee mutkan läpi.

Tuostahan olis voinu kaikki ajella nurmikon läpi ja valitella että jarruissa ongelmia.
 
F1 tuomaristossa istuu nykyään entisiä kilpakuljettajia ja niitä vielä vaihdellaan lähes joka kisaan.
Ei tollaset vanhat kuskit yleensä osaa tuomaroida, ajattelevat liikaa tunteella, kyllä siellä myös 1-2 vakio tuomariakin taitaa olla, joilla ei ole kuskin taustaa.
Koko kauden pitäis olla samat tuomarit, sanoohan sen järkikin että tuomiot ei pysy linjassa jos tuomarit vaihtuu. Mutta se on kyllä jännä homma että linja muuttuu ihan kisan aikanakin.
 
Tuo tuomarilinjan muuttuminen kisan aikanakin on kyllä jo pohjanoteeraus, vaikka monet perustelee Hamin armahdusta sillä että vsc ja sitä seurannut sc poisti sen edun, mutta niinkuin tuossa aiemmin tuumailtiin, sitä ei ihan noin sais nähdä, siinä oli aika monta hyötyä mitä Hami sai tuosta oikasusta.

Toinen mikä itellä riepoo on juuriki tällä kaudella tuo oikomisen salliminen eri kisoissa eri tavalla. Siis että jossain kisassa huomio kiinnitettään vaikka muutamaan mutkaan. Ts, joissain mutkissa ei ole niin vakavaa vaikka 4 rengasta käy valkosen viivan ulkopuolella, ja sitte taas toisissa mutkissa se on rankun arvosta. Ihme säätämistä imho.

Noita hiekka-ansoja on kait vähennetty ja muutettu asfaltti-run off-alueiksi turvallisuuden nojalla, mikä tieten ihan validi pointti onki (toinen pointti lienee se että keskeytykset vähenee, eli mainosraha). Auto ei asfaltilla lähe pomppiin ja kuskilla on paremmat mahikset vaikuttaa siinä ulosajossa autoon, hiekan aikoinahan seinään mentiin joskus melkosta kyytiä, muistelee vaikka Schumin jalkojen murtumista ja muita. Mutta nuo run off-areat olis kyllä suotavaa tehä sillä tavalla että jos ajat ulos niin todellaki häviät sitte aikaa, monilla radoillahan tuo on nykyään niin ettei se ole edes vakavaa vaikka käyt reilusti ulkona radalta. Ja näköjään joskus saa jopa etua ottaa/saada ihan reilusti.

Mikä se sitte olis hyvä? Paha sanoa, nykymeininki ei kuiten itellä maistu oikein muulle ko paskalle. Katsojamäärät on käsittääkseni laskussa, että luulis olevan rahankerääjilläki intressiä tehä lajille jottain. Paljonhan tuolle on viimeaikoina tehty, mutta ainaki minun mielestä ihan täysin väärään suuntaan.

Ja nyt vielä viimisimpänä tästä kisasta tämä kolmossija-farssi. Toki Vettelki teki virheen tuossa puolustuksessa minun silmissä, mutta tosiaan, jos tuo Verstappen olis tehny niinko olis pitäny, eli antanu sen sijan, koko tilannetta ei olis syntyny, että siinämielessä tuo Vettelin rankku joka oli vieläpä kovempi ko Verstappenin, oli minusta liikaa. Liekö sitte tuo radioavautuminen siihen vaikuttanu.

edit. Ja enitenhän tässä lajissa vituttaa se, että niin paljon ko tässä on vialla, niin paskaa ko tämä nykyään onki, aina se vain on pakko kattoa, ja sitte itkeä =)
 
Formuloihin voisi noiden aikasakkojen sijaan ottaa käyttöön kers- ja drs-rangaistukset. Esim. 5s aikarangaistuksen sijaan kers ja/tai drs poistettaisiin kuskilta käytöstä x-kierroksen ajaksi.

Näin rangaistus tapahtuisi suoraan radalla ja aiheuttaisi ohituksia sen sijaan, että odotellaan tylsästi varikolla tai pahimmassa tapauksessa aikaa lisätään kisan jälkeen.
 
Formuloihin voisi noiden aikasakkojen sijaan ottaa käyttöön kers- ja drs-rangaistukset. Esim. 5s aikarangaistuksen sijaan kers ja/tai drs poistettaisiin kuskilta käytöstä x-kierroksen ajaksi.

Näin rangaistus tapahtuisi suoraan radalla ja aiheuttaisi ohituksia sen sijaan, että odotellaan tylsästi varikolla tai pahimmassa tapauksessa aikaa lisätään kisan jälkeen.

Ihan mielenkiintoisen oloinen idea. Ei välttämättä suoraan sellaisenaan käytettävissä ole (esim. entä jos autossa on KERS/DRS vikaa?) mutta tavallaan voisi kuitenkin olla sovellettavissa. Jokatapauksessa nuo aikalisäykset lopputuloksiin ovat mielestäni yleensä se huonoin vaihtoehto, tarpeeksi nopealla autolla tuollaisen 5-10s kuroo välillä jopa yllättävän helposti ohi vaikka itse ohittaminen voisi osoittautua vaikeaksi. Esim. siinä Rosberg vs Kimi tilanteessa, josta sai 10s rankkua oli tuo ohitusosuus (puhtaasti) Kimistä se huomattavasti vaikeampi osuus, tuo 10s kaulan ottaminen taas rujon rankkuohituksen jälkeen oli kohtuu helppoa. Ja yleensä tämä aikasakko ei korjaa kärsineen tilannetta, sillä se ohitettu harvemmin saa sitä sijaansa ja ratapaikkaa sillä takaisin ja yleensä nuo sakot lähinnä estävät rangaistua ohittamasta/uhkaamasta enää seuraavaa autoa. Tosiaan noihin aikalisäyksiin nähden jopa varikolla seisoskelu on erinomainen rangaistuskeino, tämä sentään oikeasti voi vaikuttaa kilpailijan konkreettiseen sijoitukseen radalla jolla se oikea merkitys on (eikä sillä teoreettisella).
 
Kyllä joo edellisiin. Nuo kisan jälkeiset rankut on perseestä siinä mielessä että ne tosiaan voi jättää sen rikkomisesta kärsineen osapuolen kärsimään edelleenki, niinko tämän kisan VES-VET-tappelu osoitti. Ne rankut sais tulla about aika heti jos rikkeitä tulee.

Joskus aikanaan Schumi sai stop-and-go-rankun 2 kierrosta ennen maalia, ja säännöt sano että se on kärsittävä kolmen kierroksen sisällä rankun antamisesta. Schumi ajoi varikolle viimisellä kierroksella, ohittaen maaliviivan sielä varikolla ja sai muistaakseni pitää voiton. Tämä esimerkkinä siinä mielessä että ei sitä rangaistuksen antamista tarvis pähkäillä kierrostolkulla, koska se voi vaikuttaa muitten kisaan.

Vertauksena vois heittää jalkapallon nykysen paitsiosäännön: jos pelaaja ei vaikuta peliin, paitsiota ei puhalleta. Joku valmentajahan se tästä säännöstä tuumasi että jos hänen joukkoeessa on pelaaja joka ei vaikuta peliin, se on entinen pelaaja. Vaikka ko. sääntö on ehkä peliä parantanu tapahtumien kannalta, niin ymmärrän kyllä tuon valmentajanki näkemyksen.

edit: maikkarilta tämmöstä: http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/...onia-ei-rangaistu-rosbergkin-puolusti/6143652

Jos ei taho klikata,niin olennainen mielestäni tässä: "
Motorsport.comin saamien tietojen mukaan F1-kisajohtaja Charlie Whiting ja kisatuomaristo katsoivat, ettei Hamilton saanut "pysyvää etua".

Hamiltonin auton data todisti, että Hamilton oli hellittänyt hieman kaasulta oikomisensa jälkeen. Verstappen sai rangaistuksen, koska tuomaristo katsoi, että hän piti oman sijoituksensa vain oikomisen avulla."

Eli se riitti oikasun hyväksymiseksi että nosti kaasua. Nythän joku vois kattoa paljonko oli Hamin kaula ennen tuota vsc:tä. "ei saanut pysyvää etua", noh, renkaat se ainaki sai pidettyä paremmassa kunnossa oikomisen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Jep rankku pitäisi kärsiä heti seuraavalla kierroksella. Jos ei kärsi niin rankku tuplataan tms.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 826
Viestejä
4 411 053
Jäsenet
73 260
Uusin jäsen
Avaruuslapsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom