Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Paitsi, ku tulee yllättäviä esteitä, kuten Räikkönen, nii se huono näkyvyys muuttuukin erittäin vaaralliseksi. Kyllähän nuo muuten osaa "sokkonaki" ajella maamerkkejä katsellen.Olisivat antaneet ajaa kilpaa. Sehän on selvä normaaliliikenteessäkin, että vaikka on olosuhteiden mukaiset renkaat niin joskus voi joutua ajamaan hiljempaa. Sitten ne rattimiehet vaan pysyy viivojen sisällä ja menee menojaan. Tottakai ulosajoja tapahtuu kun tulee lipsahduksia, mutta kyllähän noi kuskit tietää nuo vaaranpaikat noilla radoilla.
Ei turvallisuudessa tarvi mennä kehityksessä väärään suuntaan.Edelleen se vaara on osa lajia, ja sen kuuluukin olla.
Ja edelleen, ennen on ajettu paljon pahemmissa keleissä kilpaa ilman mitään turva-autoja, eli vikaa pitää hakea muualta kuin kelistä.
Ja sitten ihmetellään miksi lajin suosio laskee koko ajan. Vakavat loukkaantumiset ja kuolemat ovat nykyään liki mahdottomia jo F1:ssä, ja kun siitä huolimatta mennään koko ajan perse edellä puuhun "turvallisuuden nimessä" niin onko se joku ihme että lajin suosio laskee laskemistaan.Ei turvallisuudessa tarvi mennä kehityksessä väärään suuntaan.
Leveämpi rengas nousee helpommin vesiliirtoon.Toivottavasti ens vuonna hommat paranee kun renkaat levenee ja siivet kasvaa.
Noilla nykyrenkailla on paska ajaa jos sataa liikaa, ajat lätäköstä niin joudut vesiliirtoon, ei siinä oo kuskin taidoilla sillon mitään tekemistä.
Itse kannattaisin vaikka sadekelillä pakollisia standardisoituja sadekelin lokasuojia, jos niillä saisi tuota vesisumua vähennettyä ja näkyvyyttä paremmaksi.
Silloinhan voisi kisan päättäjät sanoa että kisaan startataan lokasuojilla tai vaikka kesken kisan liputtaa kaikki varikolle lokasuojien asennusta varten.
Juu ei lokasuojat auta vesiliirtoon, mutta näkyvyyteen voisi auttaakin.
Nythän jopa vesiliirtoa isompi ongelma oli nollatason näkyvyys. huomasi heti kun tuli kuvaa kuskin pään yläpuolelta tai tv-kameran kuvaa maantasalta, että ei siellä nähnyt yhtään mitään tuon autojen nostaman vesisumun takia.
Esimerkiksi Räikkösen pyörähdys oli aika harmiton muilta osin, paitsi että Kimin kylkeen meinasi tulla useampikin auto. Kiitos tuon vesisumun.
Kas kun et lähde tuohon "ajetaan kisat videopeleillä kotoa käsin" ideaan mukaanToki toinen vaihtoehto voisi olla jokin paniikkinappula ohjaamossa, jota painamalla takana tulevalle kuljettajajille varoitettaisiin ajolinjalle jääneestä kuljettajasta.
Vaikka nyt esimerkiksi Räikkönen varmasti sanoi tiimiradioon että "nyt pyörähti", niin taatusti ei mennyt heti tietoa esimerkiksi redbullin kuskeille Puhumattakaan manorin kuskeista.
Tuollainen paniikkinappula menisi suoraan kuskilta muiden kuskien autoihin, talleille ja kisan tuomaristolle.
Tuolloin se voisi vaikka laukaista virtuaalisen turva-auton ja muut kuskit voisivat hidastaa vauhtiaan ilman pelkoa sijoitustensa menettämistä.
Tuohon sitten kunnon ohjeistus kuskeille ja säännöt niin että kukaan ei sitä nappia turhaan painelisi.
Tai vaikka sitten jättää napin pois ja yhdistää tuon toiminnon auton nopeus ja g-voima antureihin. silloin jos anturi tunnistaa että kuski pyörähtää ja ei jatka eteenpäin, vältyttäisiin Räikkösen pysähdyksen kaltaisilta läheltäpiti tilanteilta.