Euroopan komissio ehdottaa elektroniikkalaitteiden yleislaturia

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
691
Jotakuinkin 10v suunniteltu jo.
Hauskaa kyllä miten tuota rummuteltiin aikoinaan isosti ja yhtäkkiä asiasta lakattiin puhumasta. Hetken jo perus tuulipukulaisena kännyköiden suhteen olin jo luullut, että tuota laturitouhua järkeistettiin, mutta ei näköjään.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Lightning on vaan käyttäjän näkökulmasta paljon USB-C:tä parempi, ehkä komissio pakottaa Lightningin kaikkiin puhelimiin :D

Jaa miten parempi? Ohuempi, pelkkä simppeli "uros" piuhan päässä eikä sitä USB-C:n keskikarvaa hajoamassa ja keräämässä paskaa.. kaapeleiden kestävyys erikseen, mutta liittimenä vaan niin paljon näppärämpi.

Edit: Lightning-porttia tosin tulee käytettyä oikeastaan vain kuvia koneelle siirrettäessä ja kuulokkeita käyttäessä, lataus tulee hoidettua langattomasti.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
20
Jaa miten parempi? Ohuempi, pelkkä simppeli "uros" piuhan päässä eikä sitä USB-C:n keskikarvaa hajoamassa ja keräämässä paskaa.. kaapeleiden kestävyys erikseen, mutta liittimenä vaan niin paljon näppärämpi.
Itse ainakin pidän parempana, että liittimen pinnit ovat USB-C:n tapaan kaapelissa, kuin että ne ovat kiinteästi puhelimessa kiinni olevassa portissa. Jos pinnit pääsevät vääntymään rikki, on aika paljon helpompaa vaihtaa kaapeli uuteen kuin vaihdattaa puhelimeen uusi portti.

Saa korjata jos olen väärässä, mutta jos aletaan teknisesti vertailla, niin käsittääkseni USB-C:lla päästään suurempiin siirtonopeuksiin ja sen läpi voidaan syöttää virtaa isommalla teholla. Lisäksi USB-C -kaapelit ovat keskimäärin edullisempia (myös valmistajan näkökulmasta).
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Itse ainakin pidän parempana, että liittimen pinnit ovat USB-C:n tapaan kaapelissa, kuin että ne ovat kiinteästi puhelimessa kiinni olevassa portissa. Jos pinnit pääsevät vääntymään rikki, on aika paljon helpompaa vaihtaa kaapeli uuteen kuin vaihdattaa puhelimeen uusi portti.

Saa korjata jos olen väärässä, mutta jos aletaan teknisesti vertailla, niin käsittääkseni USB-C:lla päästään suurempiin siirtonopeuksiin ja sen läpi voidaan syöttää virtaa isommalla teholla. Lisäksi USB-C -kaapelit ovat keskimäärin edullisempia (myös valmistajan näkökulmasta).
Tietenkin USB-C on uudempana tekniikkana teknisesti parempi, mutta kaikista niistä mielikuvista Applen USB-C -vastaisuudesta, tämänkin kehityksessä Apple on ollut aika vahvasti mukana Thunderbolt-tekniikan kautta. Applehan on yksi ensimmäisiä valmistajia, joilla on ollut Thunderbolt käytössä ja myös USB-C:n käyttö on Applen muissa laitteissa ollut jo vuodesta 2015 kuvioissa. Lightningin kehitys on jäänyt sinne 10 vuoden taakse, osittain varmasti siksi että langaton tiedonsiirto on ollut se ensisijainen kehityspolku. Saa aika monta vuotta mennä takaisinpäin, että olisin iPhonesta siirtänyt kaapelin kautta jotain, kun langaton tiedonsiirto on ollut jo lähes 10 vuotta niin paljon kätevämpi tapa. Lataamisessa Lightning kykenee ainakin 30W pikalataustehoon, mutta Apple on lyönyt tässäkin isommat rahat langattoman latauksen kehittämiseen ja nyt ollaan silläkin puolella 15W tehoissa. Eli lightningissä on roikuttu se 10 vuotta lähinnä täyttä langattomuutta odotellessa. Se on mielestäni järkevämpää kuin se latausporttisurffailu, jossa vanhoista latureista tulee käyttökelvottomia. Lightning on helposti yksi pisimpään käytössä olleista liittimistä ja se on varmasti ihan pätevä liitin vielä muutaman vuoden ennen kuin koko liitin katoaa käytöstä puhelimissa.

Omakohtaisena kokemuksena pidän Lightningia fyysisesti paljon parempana liittimenä tai ainakin paljon kestävämmän oloisia ovat ja naksahtavat "täydellisesti" paikalleen. Yksi kaapeli (varmaan se 2012 iPhone 5:n alkuperäinen latauskaapeli) hajosi viime vuonna siitä kaapeliosasta, mutta itse liitinosat ovat toimineet moitteitta. Yksi USB-C urosliitin jäi naarasliittimeen sisään, tosin kyseessä oli indiegogo:n kautta tilatut langattomat nappikuulokkeet muutama vuotta sitten, joten laatu oli mitä sattui muutenkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 534
Viestejä
4 165 740
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom