EUn idiotismi autojen määräyksiin liittyen - pakollinen nopeusavustin

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Naulan huomaa siitä, että ajotuntuma on huono ja sen jälkeen katsoo renkaista, näkee yhden olevan muita tyhjempi.
Ja bensan loppumisen siitä kun meno hyytyy......kysehän on siitä, että auto ilmoittaa ongelmasta ennekuin itse kuljettaja huomaa sen. Jossain ääritilanteessa tämä sattaaa olla hyvin oleellista.

Hyviä ja hyödyllisiä nuo syteemit on. Itse liputan ABS systeemin puolesta kun se on "ilmainen" ja hyvin vaivaton käyttäjälleen.

Nopeusvaroitin myös ok. Sopii pimputtaa jos liian kovaa mennään. Omassa menopelissä olen vapaehtoisesti laittanut ko. pimputtimen pimputtamaan moottoritiellä jos liian kovaa mennään huomaamatta. Tosin aika harvoin tulee pimputusta kun vakkaria pääasiasa käyttää. Jossain ohitustilantessa saatta ping kuulua ja varoitus mittaristostoon tulla.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ja bensan loppumisen siitä kun meno hyytyy......kysehän on siitä, että auto ilmoittaa ongelmasta ennekuin itse kuljettaja huomaa sen. Jossain ääritilanteessa tämä sattaaa olla hyvin oleellista.

Hyviä ja hyödyllisiä nuo syteemit on. Itse liputan ABS systeemin puolesta kun se on "ilmainen" ja hyvin vaivaton käyttäjälleen.

Nopeusvaroitin myös ok. Sopii pimputtaa jos liian kovaa mennään. Onko tarkkaa tietoa millainen toteutus se tulee olemaan, varmasti jotkin toleransiit siinä on ? Omassa menopelissä olen vapaehtoisesti laittanut ko. pimputtimen pimputtamaan moottoriiellä jos liian kovaa menneään huomaamatta.
Joo ainahan on se "jossain tilanteessa". Automiehille armeijassa opettiin aikoinaan (liekkö enää tapa käytössä), että auto tulisi kiertää ja katsoa sen kunto ennen ajoa samalla näkee onko lapsioa ym. siellä takana. Lähes tarpeettomilla laitteilla vaan nostetaan sitä auton hintaa ja varsinkin jos ne eivät toimi 100% oikein kumotaan se vähäinenkin hyöty, kun osa meistä luottaa niihin ja toimiikin hyvässä uskossaan virheellisesti.
Bensamittaria pidän kyllä ihan hyödyllisenä, vaikka ei sekään takaa että bensa riittää tankissa. Kokemusta valitettavasti on :)
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Miulla on tuo liikennemerkkien luku. Saa joko äänellä tai ilman toimimaan. Jos rajoitus ylittyy yli kympillä niin rajoitus vilkkuu nopeusnäytöllä ehkä kymmenen sekuntia ja sit rauhoittuu.

Muuten toimii hyvin ja on hyödyllinen mutta kaupungissa kun käännyt vaikka kolmenkympin tieltä viidenkympin tielle ni luonnollisesti hälyttelee. Ei se voi mistään tietää että saavuttiin eri rajoitusalueelle kun ei ole merkkiä mitä lukea siinä risteyksen jälkeen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Miulla on tuo liikennemerkkien luku. Saa joko äänellä tai ilman toimimaan. Jos rajoitus ylittyy yli kympillä niin rajoitus vilkkuu nopeusnäytöllä ehkä kymmenen sekuntia ja sit rauhoittuu.

Muuten toimii hyvin ja on hyödyllinen mutta kaupungissa kun käännyt vaikka kolmenkympin tieltä viidenkympin tielle ni luonnollisesti hälyttelee. Ei se voi mistään tietää että saavuttiin eri rajoitusalueelle kun ei ole merkkiä mitä lukea siinä risteyksen jälkeen.
Kuulostaa ihan hyvältä. Tietty sitten kun tämä tulee autoihin EU-direktiiviversiona niin...

Varoitus on annettava jollakin seuraavista tavoista:

näkyvä varoitus ja porrastetusti annettava äänimerkki

näkyvä varoitus ja porrastetusti annettava tuntohavaintoon perustuva varoitus tai

pelkkä tuntohavaintoon perustuva varoitus
...

Määrittelyjen mukaan näkyvän varoituksen on oltava selkeä ja kuljettajan helposti tunnistettavissa, ja se on annettava vilkuttamalla näyttöä tai sen vieressä olevaa optista lisämerkkiä.
Mun mielestä joku muistutin vois olla jopa järkeväkin jos se olis ei-häiritsevä, kuten viimeisimmän havaitun rajoituksen näyttäminen näytöllä tms. Mutta se että siellä vilkkuu joku merkkivalo ja kilkattaa kilikello tai kaasupoljin tärisee tms niin voi elämän kevät taas...
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Kuulostaa ihan hyvältä. Tietty sitten kun tämä tulee autoihin EU-direktiiviversiona niin...



Mun mielestä joku muistutin vois olla jopa järkeväkin jos se olis ei-häiritsevä, kuten viimeisimmän havaitun rajoituksen näyttäminen näytöllä tms. Mutta se että siellä vilkkuu joku merkkivalo ja kilkattaa kilikello tai kaasupoljin tärisee tms niin voi elämän kevät taas...
Tuo on nimittäin aivan perseestä jos siihen joku ääni pakotetaan. Kaikki tietää omista kaupungeistaan paikkoja että kun käännyt niin viimeinen luettu merkki on 30/40. Siinä on sitten kiva ajella pimputusta kuunnellen 50 alueella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Ei se voi mistään tietää että saavuttiin eri rajoitusalueelle kun ei ole merkkiä mitä lukea siinä risteyksen jälkeen.
Kysyin tuosta liikennemerkkien tunnistamisesta pari vuotta sitten suoraan Volvon asiakaspalvelusta ja sen mukaan nopeusrajoitus tieto tulee pääasiallisesti navigaattorin kartoista. Joten jos nopeustieto on väärä johtuu se kartan virheistä. Mutta en tiedä onko tilanne sama muilla valmistajilla.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
No minulla ei Volvossa ole tuota navigointi-pakettia eli mulla se tulee suoraan liikennemerkeistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
No minulla ei Volvossa ole tuota navigointi-pakettia eli mulla se tulee suoraan liikennemerkeistä.
Muistin näköjään hieman väärin vastauksen. Tässä volvon vastaus kun asiaa kysyin:

Liikennemerkkitunnistus toimii ensisijaisesti nopeusrajoitusten kohdalla karttadatan antaman rajoitusten mukaan, eli jos järjestelmä ei jostain syystä saa luettua liikennemerkkiä, se käyttää tiekohtaista rajoitusta.

Karttadataa käytetään koska siinä on parempi tunnistus, ja järjestelmässä voidaan käyttää useampia liikennemerkkejä. (Esim kamera ei tunnista taajamamerkkiä sen tummuuden vuoksi, vrt vanha järjestelmä).

Liikennemerkkitunnistus on kuljettajaa tukeva järjestelmä, ja kuljettaja vastaa aina rajoitusten noudattamisesta.

Ystävällisin terveisin,
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Tuo varmaan vaatii sen navi-paketin mitä en ostanut koska sen kerran vuoteen kun ajan jossain vieraassa ympäristössä niin pärjään ihan puhelimen navigoinnilla.

Sen voin sanoa nyt kahden vuoden perusteella että aivan sataprosenttisen varmasti se ei hae karttapohjasta mitään nopeustietoja omassa autossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Kytkevät yleensä pois päältä? Missä merkissä näin? Ei ole itselle ainakaan tullut vastaan. Merkkihuolto ei noita usein edes pyydettäessä suostu kytkemään pois päältä.
Pistätkö vinkkejä mikä maahantuoja niitä koodailee pois päältä, tai mistä autosta sen voi itse kytkeä veke niin voi katsella seuraavaa autoa sieltä leiristä?
Aikalailla kaikki kommentit mitä tähän liittyen olen nähnyt on linjoilla "no can do, vikavalo jää palamaan"...
Tää vaatis kyllä jotain lähteitä. Minkä merkin maahantuoja tekee näin?
Siis henkilökohtaisena kokemuksena mulla on tuossa duuniautossa, Toyota Proacessa (vm2018) se kytketty pois, sitä en tiedä tarkalleenottaen missä kohtaa se on kytketty pois, voihan ne tehdä sen maahantuojan tilauksesta jo tehtaallakin, enkä tiedä sen kummemmin mikä tilanne on sisarmallien kanssa, eli Pösö expert, Sitikka Jympy ja Opel Vivaro. Ohjekirja kyllä selostaa tuon systeemin toimintaperiaatteen, ja miten se alustetaan yms, jossain tilanteessa sen merkkivalon saa vilahtamaan kmittaristossakin, mutta systeemiä ei kuitenkaan ole käytössä.

En sitten tiedä voiko tuo johtua siitä että auto on rekisteröity pakuksi, mutta en nyt oikein näe siihen mitää järkevää syytä, eikä se myöskään ole lisävarusteena myynnissä.. Tossa mun autossa on kyllä aika hyvät lisävarusteet muutenkin.

Kun aiheesta olen käynyt essonpaari keskusteluja joku muukin on maininnut vastaavasta ihan henkilöautossakin, en nyt kykene muistamaan missä autossa, mutta sillloin tuo laitettiin vaan sen piikkiin ettei niitä tunnistimia tarvitse koodata aina renkaanvaihdossa uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Siis henkilökohtaisena kokemuksena mulla on tuossa duuniautossa, Toyota Proacessa se kytketty pois, sitä en tiedä tarkalleenottaen missä kohtaa se on kytketty pois, voihan ne tehdä sen maahantuojan tilauksesta jo tehtaallakin, enkä tiedä sen kummemmin mikä tilanne on sisarmallien kanssa, eli Pösö expert, Sitikka Jympy ja Opel Vivaro. Ohjekirja kyllä selostaa tuon systeemin toimintaperiaatteen, ja miten se alustetaan yms, jossain tilanteessa sen merkkivalon saa vilahtamaan kmittaristossakin, mutta systeemiä ei kuitenkaan ole käytössä.

En sitten tiedä voiko tuo johtua siitä että auto on rekisteröity pakuksi, mutta en nyt oikein näe siihen mitää järkevää syytä, eikä se myöskään ole lisävarusteena myynnissä.. Tossa mun autossa on kyllä aika hyvät lisävarusteet muutenkin.

Kun aiheesta olen käynyt essonpaari keskusteluja joku muukin on maininnut vastaavasta ihan henkilöautossakin, en nyt kykene muistamaan missä autossa, mutta sillloin tuo laitettiin vaan sen piikkiin ettei niitä tunnistimia tarvitse koodata aina renkaanvaihdossa uudelleen.
Eli gen1 proace? Onko mikä vm? Noitahan on valmistettu jo ennen tuota EU-vaatimusta, joten niissä ei välttämättä ole koskaan ollutkaan. Itseltä löytyy kaveripiiristä pari vm21 autoa ja niissä kyllä on anturit käytössä. Kyllähän sen koodaamalla saa pois käytöstä, itsekin tulee koodailtua takaisin abs-antureihin perustuvaksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Eli gen1 proace? Onko mikä vm? Noitahan on valmistettu jo ennen tuota EU-vaatimusta, joten niissä ei välttämättä ole koskaan ollutkaan. Itseltä löytyy kaveripiiristä pari vm21 autoa ja niissä kyllä on anturit käytössä. Kyllähän sen koodaamalla saa pois käytöstä, itsekin tulee koodailtua takaisin abs-antureihin perustuvaksi.
2018, ja siis tosiaan ohjekirjan mukaan tuossa pitäisi olla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
2018, ja siis tosiaan ohjekirjan mukaan tuossa pitäisi olla.
Eikös tuo sitten ole jo genII ja sisarmallit sitten sitikan Spacetour ja pökötin Traveller? Tuon ikäisessä olisi kyllä uutena pitänyt olla, vai tuliko tähän joku muutos kansallisella säännöksella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Eikös tuo sitten ole jo genII ja sisarmallit sitten sitikan Spacetour ja pökötin Traveller? Tuon ikäisessä olisi kyllä uutena pitänyt olla, vai tuliko tähän joku muutos kansallisella säännöksella.
No en nyt ole ihan varma noista generaatioista, mutta päällisinpuolin ihan saman näköinen kuin uudetkin.

Tuo traveller/spavetour lienee takapenkkiversio, joka tojotalla on proace verso, mutta kyllähän se itse auto on ihan sama.

Ja tosiaan suomessa kansallisella säädöksellä on kumottu tuo eu vaatimus rengaspainevahdista, perusteena talvirengaspakko.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
No en nyt ole ihan varma noista generaatioista, mutta päällisinpuolin ihan saman näköinen kuin uudetkin.

Tuo traveller/spavetour lienee takapenkkiversio, joka tojotalla on proace verso, mutta kyllähän se itse auto on ihan sama.

Voi tosiaan olla, itse vaan pikaisesti vilkaisin wikistä nuo generaatiot.

Ja tosiaan suomessa kansallisella säädöksellä on kumottu tuo eu vaatimus rengaspainevahdista, perusteena talvirengaspakko.
Eikös se EU vaatimus koskenut vain ensiasennusrenkaita, vai muistanko väärin? Eli ei olisi koskenut toista rengassarjaa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 166
Eikös se EU vaatimus koskenut vain ensiasennusrenkaita, vai muistanko väärin? Eli ei olisi koskenut toista rengassarjaa.
Jep. Vain ensiasennusrenkaat. Ts jos ostat auton yksillä renkailla kesällä, ei talvikiekoissa ole "pakko" olla noita. Itse ostin renkaineen päivineen ja sekä talvi että kesärenkaissa on noi anturit per venttiili.
Itseasiassa hyvä on että on. Koska auto kävi huollossa, ja tiputtivat siellä mun paineita melko reilusti alaspäin. Ja yksi rengas jäi ihan eri paineille kuin muut. En olisi odottanut tämmöistä, mutta anturit kertoivat missä mennään ja tiesin lisätä 2.5bar takaisin noi rinkulat.

Nopeusavustimesta. Omassa autossani on joku mallisarjan isoin kosketusnäyttö vakiona ja navi tulee aina kans tuon mukana. Tässä vehkeessä noi nopeusrajoitukset tulevat sekä liikennemerkkien lukemisesta, että karttapohjista. Ja karttapohja "tieto" ajaa aina x- ajan jälkeen havaitun liikennemerkin yli. Talvella vähän v-mäinen kun juuttuvanopeusrajoitusmerkki saattaa olla 80 asennossa ja muistista läpsähtää 120 tai 100 mittariin "tiedetyksi" nopeusrajoitukseksi. Eli suoraan sanottuna E18 epäyhteensopiva systeemi tuo karttapohjainen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Siis henkilökohtaisena kokemuksena mulla on tuossa duuniautossa, Toyota Proacessa (vm2018) se kytketty pois, sitä en tiedä tarkalleenottaen missä kohtaa se on kytketty pois, voihan ne tehdä sen maahantuojan tilauksesta jo tehtaallakin, enkä tiedä sen kummemmin mikä tilanne on sisarmallien kanssa, eli Pösö expert, Sitikka Jympy ja Opel Vivaro. Ohjekirja kyllä selostaa tuon systeemin toimintaperiaatteen, ja miten se alustetaan yms, jossain tilanteessa sen merkkivalon saa vilahtamaan kmittaristossakin, mutta systeemiä ei kuitenkaan ole käytössä.

En sitten tiedä voiko tuo johtua siitä että auto on rekisteröity pakuksi, mutta en nyt oikein näe siihen mitää järkevää syytä, eikä se myöskään ole lisävarusteena myynnissä.. Tossa mun autossa on kyllä aika hyvät lisävarusteet muutenkin.

Kun aiheesta olen käynyt essonpaari keskusteluja joku muukin on maininnut vastaavasta ihan henkilöautossakin, en nyt kykene muistamaan missä autossa, mutta sillloin tuo laitettiin vaan sen piikkiin ettei niitä tunnistimia tarvitse koodata aina renkaanvaihdossa uudelleen.
Rengaspainevalvonta on pakollinen vain M1-luokan autoissa, eli henkilöautoissa. Se minkä takia tuo ominaisuus on olemassa pakettiautomallisessa Proacessa, johtuu siitä että sitä samaa autoa tehdään myös M1-luokkaan. Koska erillisen mittariston ja ABS-moduulin valmistaminen ja suunnitteleminen maksaa enemmän rahaa kuin sen ohjelmallisesti rampauttaminen. Ei koske pakettiautoja siis tuo rengaspainevalvonnan pakollisuus. Eikä maahantuoja saa koodata TPMS:sää pois käytöstä, silloin kuin autossa on ensiasennus renkaat alla. (Käytännössä aina maahantuojan (tai sen alihankkijan) PDI-prosessissa autoissa on ne ensiasennusrenkaat alla, sillä talvirenkaat vaihdetaan ainakin niiden merkkien osalta vasta luovuttavassa liikkeessa alla minkä kanssa itse olen työskennellyt.) Nimimerkillä usampi työvuosi kokemusta erään uusia autoja myyvän autotalon korjaamolta
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Joistain vastauksista ei uskoisi olevansa tietotekniikkafoorumilla, sen verran tekniikkavastaista settiä tulee. Siitä on pakko kuitenkin olla samaa mieltä, että kaikki ylimääräiset piippaukset haluan pois. Aasialaiset ja jenkkiautot tykkää kilkattaa niin paljon, että koko pimputus kärsii inflaation, eikä niitä enää edes noteeraa. Tyyliin aina autoa kännistäessä kilisytetään kelloa, että vyö ei ole kiinni. No miksi sen pitäisi olla, jos autoa vasta käynnistetään eikä liikuta mihinkään!?

Mitä taas tulee nopeusrajoitustunnistimiin, niin omat kokemukseni on samat kuin muillakin täällä, että ei ole yhtään sanottua, että se antaa oikean nopeuden. Virhettä löytyy molempiin suuntiin eli joskus auto näyttää isompaa, joskus pienempää nopeutta kuin oikeasti sallittu. Kiva siinä sitten kuunnella pimputusta, vaikka ajaisi täysin rajoituksen mukaan. Oma keskustelunsa on sitten tietysti Suomen jo muutenkin alhaiset nopeusrajoitukset verrattuna vaikka Saksaan. Siellä kun saa ajaa monesti kärrypolkujakin vähintään sen 70, jota ei edes itse uskalla käytännössä ajaa :D

Omasta autosta löytyy näistä "uusista" varusteista vain tuo rengaspainevalvonta antureilla. Itse olen siitä tykännyt, niin eipä tarvitse stressata painesta yhtään, kun ne näkee aina näytöltä. Oma näyttää vielä lämpötilankin, mikä oli radalla ihan mielenkiintoista seurattavaa. 60 astetta taisi olla korkeimmillaan lämmöt. Normaalisti lämmöt on toki lähinnä kiva tietää -tasoa. Start-stopin koodasin muistamaan asetuksensa eli jos sen nappaan napista pois, se myös pysyy poissa. Lähinnä vaan ennen katsastusta laitan sen päälle, niin ei tule sanomista :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Rengaspainevalvonta on pakollinen vain M1-luokan autoissa, eli henkilöautoissa. Se minkä takia tuo ominaisuus on olemassa pakettiautomallisessa Proacessa, johtuu siitä että sitä samaa autoa tehdään myös M1-luokkaan. Koska erillisen mittariston ja ABS-moduulin valmistaminen ja suunnitteleminen maksaa enemmän rahaa kuin sen ohjelmallisesti rampauttaminen. Ei koske pakettiautoja siis tuo rengaspainevalvonnan pakollisuus. Eikä maahantuoja saa koodata TPMS:sää pois käytöstä, silloin kuin autossa on ensiasennus renkaat alla. (Käytännössä aina maahantuojan (tai sen alihankkijan) PDI-prosessissa autoissa on ne ensiasennusrenkaat alla, sillä talvirenkaat vaihdetaan ainakin niiden merkkien osalta vasta luovuttavassa liikkeessa alla minkä kanssa itse olen työskennellyt.) Nimimerkillä usampi työvuosi kokemusta erään uusia autoja myyvän autotalon korjaamolta
Okei.. Mutta se rengaspainevahtihan ei kuitenkaan suomessa ole pakollinen.

Tosin en mä silti tajua miksi se on pitänyt tuossa pakussa ottaa pois vaikka se ei pakollinen olekaan. Tuossahan on siis se ABS anturiin perustuva systeemi, eli se renkaiden vaihtokaan ei saa sitä sekaisin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 387
Tossahan tulee sit motivaatio säädättää nopeusmittari näyttämään oikein.
Mistähän mahtaa löytyä firma tai tekijä nopeusmittarin säätämiseen?

Nimittäin oman Skodillacin nopeusmittari tuntuu olevan säädetty 18-19" renkaille. Kun otin saituuttani vain 17-tuumaiset, niin mittarivirhe on satasen nopeudessa noin 8 % eli ärsyttävän suuri. Ei kai tuon virheen korjaaminen pienemmäksi voi vaatia muuta kuin ohjelmallisen säädön, mutta merkkihuollossa oltiin tiukkana ja sanottiin, ettei se onnistu mitenkään.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Joistain vastauksista ei uskoisi olevansa tietotekniikkafoorumilla, sen verran tekniikkavastaista settiä tulee.
Kyllä näillä tietotekniikkafoorumeilla on tyypillisesti oltu esim. kovin DRM-vastaisia, eikä silleen että "Jee saatiin lisää tekniikkaa".

Seuraava EU-direktiivin päivitys sit varmaan vaatii autonvalmistajilta softapäivityksen, että pelkästään kuljettajalle piippaamisen lisäksi lähtee poliisille tieto sakon postittamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kyllä näillä tietotekniikkafoorumeilla on tyypillisesti oltu esim. kovin DRM-vastaisia, eikä silleen että "Jee saatiin lisää tekniikkaa".
Kyse on aika pitkälti sellaisesta ominaisuudesta joka on joka tapauksessa melkein joka autossa olemassa. Taitaa usein olla halvempaa tehdä samaa autoa ja vetää vain softalukkoa, jos ei makseta kaikista ominaisuuksista. Ja nykyäänhän nuo ahneet pellet haaveilevat jostain softalukituista kuukausimaksullisista penkinlämmittimistä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Virhettä löytyy molempiin suuntiin eli joskus auto näyttää isompaa, joskus pienempää nopeutta kuin oikeasti sallittu.
Ei kai nyt sama auto noin käyttäydy. Se on joko tai, jos rengastus yhtään on rekisteriotteen mukainen. Ja kun sen virheen tietää niin helppo tietää todellinen nopeus. Halutessaan nopeuden saa nykyautoista hyvin helposti "kalibroitua" / asetettua oikeaksi, niin kilkatin ei huuda turhaa.

Mulla on sellainen fiilis että kilkatus vituttaa eniten niitä jotka ajavat säännöllisesti ylinopeutta. Ja mitä sitten jos mittarivirhe on vaikka 5 km/h verrattuna todelliseen. 100 km matkalla tulee joku 3 min tappiota. Onko näin kiire?

Mitä paha siinä on jos auto muistutaa että ajat ylinopeutta ? Hyvä asiahan se on. Jos se kilkattaa jatkuvasti, olisiko syytä tarkistaa omaa asennetta liikennesääntöjä kohtaan ?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Ei kai nyt sama auto noin käyttäydy. Se on joko tai, jos rengastus yhtään on rekisteriotteen mukainen. Ja kun sen virheen tietää niin helppo tietää todellinen nopeus. Halutessaan nopeuden saa nykyautoista hyvin helposti "kalibroitua" / asetettua oikeaksi, niin kilkatin ei huuda turhaa.
Ainakaan Audiin, Volkswageniin tai Toyotaan ei ilmeisesti virallisesti saa kalibtroitua. Oletko aina ihmetellyt, miksi autojen nopeusmittarit näyttävät nopeuden lähes aina väärin? "Sitä virhettä ei pystytä huollossa korjaamaan"
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Ei kai nyt sama auto noin käyttäydy. Se on joko tai, jos rengastus yhtään on rekisteriotteen mukainen. Ja kun sen virheen tietää niin helppo tietää todellinen nopeus. Halutessaan nopeuden saa nykyautoista hyvin helposti "kalibroitua" / asetettua oikeaksi, niin kilkatin ei huuda turhaa.

Mulla on sellainen fiilis että kilkatus vituttaa eniten niitä jotka ajavat säännöllisesti ylinopeutta. Ja mitä sitten jos mittarivirhe on vaikka 5 km/h verrattuna todelliseen. 100 km matkalla tulee joku 3 min tappiota. Onko näin kiire?

Mitä paha siinä on jos auto muistutaa että ajat ylinopeutta ? Hyvä asiahan se on. Jos se kilkattaa jatkuvasti, olisiko syytä tarkistaa omaa asennetta liikennesääntöjä kohtaan ?
Äh, kirjoitin hieman epäselvästi tuon. Tarkoitin siis, että auton ilmoittama nopeusrajoitus heittää suuntaan jos toiseenkin.

Mitä tarkoitat tuolla kalibroinnilla? Kuten tuossa Grez sanoikin, niin itse en ainakaan tiedä miten sen voisi tehdä, varsinkaan helposti. Vakkarin säätöön kyllä löytyy monissa autoissa offset eli auton kartasta tai merkistä lukemaan rajoitukseen voi lisätä joko prosentteina tai nopeutena tietyn määrän lisää mittarivirheen eliminoimiseksi.

Mutta tuo ei vaikuta nopeusmittarin näyttämään, pelkästään siihen, että vakkarin nopeus asetetaan satasen alueella esim 105km/h mittarinopeuteen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Ei kai nyt sama auto noin käyttäydy. Se on joko tai, jos rengastus yhtään on rekisteriotteen mukainen.
Vissiin tarkoitettiin että se rajoituksentunnistin näyttää väärin vaihtelevasti molempiin suuntiin, välillä ilmoittaa isompaa nopeutta ja välillä pienempää kuin oikeasti voimassa oleva rajoitus.

Halutessaan nopeuden saa nykyautoista hyvin helposti "kalibroitua" / asetettua oikeaksi, niin kilkatin ei huuda turhaa.
Kerrotko tästä lisää, ei ole ainakaan itselleni osannut kukaan tällaista mahdollisuutta tarjota, enkä tunne yhtään ihmistä jonka autosta virhe olis säädetty/ollut mahdollista säätää pois. Kuvittelis että tää olis ihan peruskauraa joka tehtäis joka autoon jos onnistuu helposti…

Mulla on sellainen fiilis että kilkatus vituttaa eniten niitä jotka ajavat säännöllisesti ylinopeutta. Ja mitä sitten jos mittarivirhe on vaikka 5 km/h verrattuna todelliseen. 100 km matkalla tulee joku 3 min tappiota. Onko näin kiire?
Ihan varmasti. Tosin huomautus lakkaa muistaakseni maks. 20 sek päästä, niin sitten ei tarvitse kuunnella kunhan ei päästä välillä nopeutta laskemaan alle rajoituksen. Mutta onhan tuo nyt ihan naurettavaa että mittarit näyttää mitäsattuu ja sitten auto alkaa huutelemaan ylinopeudesta kun oikeasti vauhtia on 100 alueella vaikka 94 km/h.

Lisäksi tietty se, että yliholhoavat järjestelmät lähtee usein nopeasti pois käytöstä tai ne opitaan olemaan huomioimatta. Varmaan tuohonkin oppii olemaan reagoimatta kun se on riittävän kauan ilmoitellut olemassaolostaan. Tai sitten liimataan tarra kameran eteen tms kikka kolmosta jolla se saadaan neutraloitua. Ihan sama homma kuin tehdään turvavyömuistuttimille, tyhjä solki sisään tai vyö penkin takaa kiinni niin lakkaa kilkutus…
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Ihan sama homma kuin tehdään turvavyömuistuttimille, tyhjä solki sisään tai vyö penkin takaa kiinni niin lakkaa kilkutus…
Ei tuo kovin yleistä voi olla, en ole kenelläkään tutulla törmännyt moiseen ratkaisuun.

Oman auton turvavyömuistutin toimii mielestäni aika optimaalisesti. Se ääntää ekan kerran n. 50 metrin matkan jälkeen ja hyvin hiljaa. Sitten jos vauhti kiihtyy niin äänenvoimakkuuskin kasvaa. Eli yleensä jos se ylipäätään ääntää niin olen oikestikin unohtanut laittaa turvavyön. Sellainen joka piippaisi heti kun auton käynnistää olisi kyllä varmasti ärsyttävä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Hähä varmaan TODELLA hyvä ominaisuus suomen talvessa eikä yhtään lisää road ragea kun auto piippaa koko ajan. Omassa Audissa on nopeusrajoitusten näyttö, onneksi ei millään tavalla intrusiivisena toiminteena ja kesällä toimiikin ehkä jopa 2/3 ajomatkasta. 1/3 näyttää väärää nopeutta, koska vanhentuneet kartat (jotain tietyönopeuksia näyttää siellä täällä) ja softa ei tunnista tien vasemmalla puolella olevaa taajama päättyy -merkkiä, jolloin auton mielestä rajoitus on 50km/h 80km/h alueella. Tän nyt saa paremmalal softalla hoidettua, mutta talvellahan toi himmeli ei toimi juuri lainkaan. Merkit ovat lumessa, sensorit ovat lumessa, kartat eivät takuulla tule ikinä olemaan ajan tasalla...

Joistain vastauksista ei uskoisi olevansa tietotekniikkafoorumilla, sen verran tekniikkavastaista settiä tulee. Siitä on pakko kuitenkin olla samaa mieltä, että kaikki ylimääräiset piippaukset haluan pois.
Kyllä ilmiö on laajempi, eikä rajoitu tietotekniikkaan. Ihan yleisestikin mitä enemmän ihmiset ovat perillä teknologiasta, niin sitä varovaisemmin ratkaisuna tarjotaan teknologian kritiikitöntä lisäämistä. Ja kääntäen... Varmaan tämäkin voi olla hyvä juttu, kunhan aika on kypsä, autojen softat oikeasti toimivat ja tunnistavat liikennemerkit, kartat ovat aina ajan tasalla ja päivitykset ovat taattuja koko auton elinkaaren ajaksi ja varoittimet ja piipittimet saa vaivattomasti pois päältä tilanteen niin vaatiessa - lumisissa maissa KOKO TALVEKSI.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Kyllä ilmiö on laajempi, eikä rajoitu tietotekniikkaan. Ihan yleisestikin mitä enemmän ihmiset ovat perillä teknologiasta, niin sitä varovaisemmin ratkaisuna tarjotaan teknologian kritiikitöntä lisäämistä. Ja kääntäen... Varmaan tämäkin voi olla hyvä juttu, kunhan aika on kypsä, autojen softat oikeasti toimivat ja tunnistavat liikennemerkit, kartat ovat aina ajan tasalla ja päivitykset ovat taattuja koko auton elinkaaren ajaksi ja varoittimet ja piipittimet saa vaivattomasti pois päältä tilanteen niin vaatiessa - lumisissa maissa KOKO TALVEKSI.
Se on toki totta, että avustimet ärsyttävät, jos eivät toimi. Ehkä tuossa särähti lähinnä se sävy, millä näistä tekniikoista puhuttiin.

Sinällään kyllä ymmärrän näkökannan, koska suoranaisesti en itsekään halunnut nykyiseen autooni mitään kuolleen kulman avustimia tai kaistavahteja, koska ne eivät noissa 2010 luvun autoissa vielä toimi kunnolla. Näitä päätöksiä tehdään kuitenkin massoille, jotka eivät edes tiedä milloin autossa palaa takavalot. Asia, mikä omaankin piti koodata testerillä. Uudemmissa vastaavissa valinta löytyy sentään valikosta, jos vaan älyää koko asian. Toisaalta uusissa sitten joutuu käyttämään testeriä, jotta ajovaloja ei pakoteta päälle 0-asennossa hämärän tullen. Kas kun automaattiasento kerran löytyy erikseen.

Oikeastaan tätä nyt pyöritelyäni, alan itsekin olemaan sitä mieltä, että tuollainen lailla pakotettava avustin ei ole kovin kiva. Turvavyömuistutinta sen sijaan en ole kokenut häiritseväksi, koska se alkaa kilistä vasta kovemmassa vauhdissa tai kun on ajettu luokkaa yli 100m. Näissä tilanteissa sen vyön on jo hyvä ollakin kiinni. Senkin kyllä saisi silti koodattua pois joko kokonaan tai niin, että pelkkä valo palaa, mutta ääntä ei tule.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Ei tuo kovin yleistä voi olla, en ole kenelläkään tutulla törmännyt moiseen ratkaisuun.
Eihän noita käytä kuin porukka joka ei käytä turvavöitä, eli aika pieni osa väestöstä. On vaan hyvä vertailukohta teknisen ratkaisun toimivuudesta joka tehdään sillä mentaliteetilla että halutaan ”pakottaa” hyvin pieni osa porukasta muuttamaan käyttäytymistään muuttamalla aiemmin ei-intrusiivinen järjestelmä intrusiiviseksi. Suurin osa ihmisistä käyttää vöitä ilman muistuttimiakin, ja unohdukset hoitui niillä vanhan mallisilla muistuttimillakin. Sitten taas juuri ne jatkuvasti ilman vöitä ajavat joita tuolla jatkuvasti ulisevalla muistuttimella yritetään suitsia vyön käyttöön sitten käyttää näitä kikkakolmosia efektiivisesti poistaen siten koko välineen käytöstä.

Tässä ennakoin tapahtuvan vastaavaa. Sen sijaan että lopetettais ylinopeuden ajaminen muistuttimien tultua pakolliseksi, hankitaan joko vanhempia autoja joissa sitä ei ole, koodataan se pois käytöstä pajalla jos mahdollista, tai vaikka teipataan kamerat umpeen ja samalla tapetaan myös törmäysavustimet jotka käyttävät samaa kameraa. Ainoa seuraus on se, että ne jotka muutenkin ajaa mittarinopeutta ja hidastaa liikennettä ajaa vielä entistä hitaammin kun säikkyvät sitä kilitystä, jolloin niitä ohitellaan pahimmillaan vielä vaarallisemmissa paikoissa kuin aikaisemmin. Näin nopeusmuistuttimen nettovaikutus liikenneturvallisuuteen on äkkiä nolla tai jopa negatiivinen…
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Eihän noita käytä kuin porukka joka ei käytä turvavöitä, eli aika pieni osa väestöstä. On vaan hyvä vertailukohta teknisen ratkaisun toimivuudesta joka tehdään sillä mentaliteetilla että halutaan ”pakottaa” hyvin pieni osa porukasta muuttamaan käyttäytymistään muuttamalla aiemmin ei-intrusiivinen järjestelmä intrusiiviseksi.
En kyllä näe että noissa järjestelmissä olisi tavoitteena saada sellaiset ihmiset käyttämään turvavöitä, jotka eivät niitä halua käyttää. Järjestelmien tarkoitus on muistuttaa että turvavyö ei ole käytössä. Ei järjestelmän suunnittelijat ota edes huomioon niitä jotka ei turvavöitä halua käyttää, koska suunnittelun lähtökohtana voidaan pitää ettei sellaisia ole.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Ainoa seuraus on se, että ne jotka muutenkin ajaa mittarinopeutta ja hidastaa liikennettä ajaa vielä entistä hitaammin kun säikkyvät sitä kilitystä, jolloin niitä ohitellaan pahimmillaan vielä vaarallisemmissa paikoissa kuin aikaisemmin. Näin nopeusmuistuttimen nettovaikutus liikenneturvallisuuteen on äkkiä nolla tai jopa negatiivinen…
Tohtinen olla eri mieltä. Kroonisiin ylinopeusajajiin ei tuolla liene vaikutusta kovinkaan moneen, mutta jos valtaväestö ajaa sitten kilkuttimien takia hiljempaa, niin sehän on hyvä asia heille ( turvallisempaa ) ja hyvä asia myös ohittajille , koska ohitettava ajaa hiljempaa.( helpompi ohittaa ). Tohtinen myös väittää, että jos kilkutus on jatkuvaa, niin moni ohitelija nöyrtyy kohtaloonsa ja vähentää nopeutta. Aina on kuitenkin porukkaa joka vastustaa kaikkea ja ajaa vaikka ANC kuulokkeet päässä, että saa ajaa ylinopeutta rauhassa jatkossakin. Heille ei säännöstä ole koskaan mitään hyötyä.

Eikö vain olisi helpomaa ajaa rajoitusten ja mittarin mukaan ja olla ajattelematta sitä että mikä on todellinen nopeus. Hiivation GPS aparaatit ovat tuonnet tämän ongelman tullessaan . (todellinen nopeus vs mittarinopeus ). Se, että eri autojen mitarit heittävät keskenään muutaman prosentin, ei oikeasti ole ongelma. Ongelma on edelleen kuskin asenteessa ja teennäisessä kiireessä paikasta toiseen.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Se, että eri autojen mitarit heittävät keskenään muutaman prosentin, ei oikeasti ole ongelma.
Niin EU:ssa jopa 10%.. Väitän että se ärsyttää jonossa viimeisenä olevaa, kun oma mittari näyttää 72km/h jos nopeusrahoitus on 80km/h jonon eka erinomaisella säällä ajaa mittarinsa mukaan 80km/h.

Hiivation GPS aparaatit ovat tuonnet tämän ongelman tullessaan
Ei pidä paikkaansa. Oman kokemuksen mukaan jo 35 vuotta sitten autoilijat olivat hyvin tietoisia mikä oman auton mittarivirhe oli ja suhteuttivat nopeuttaan sen mukaan. Vaikka ensimmäiset navigointisatelliitit oli siinä vaiheessa jo olemassa niin ei se perus autoilijoilla ollut vielä käytössä. Sen sijaan siellä täällä oli mittaratoja, eli tieltä oli mitattu kilometrin pätkä ja sen ajamalla vakionopeudella oli helppo laskea mikä todellinen nopeus oli.

Tämä todellisen nopeuden ongelma ei ole lähtöisin GPS:stä vaan ihan vaan siitä, että poliisit sakottavat todellisen nopeuden perusteella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
368
Kyllä noita turvavyökilkuttimia on hiljennetty kampoja ym käyttäen jo 80-luvulta lähtien. Esim Volvoissa ja Saabeissa, joissa tuo muistutin tuli mukaan jo hyvin varhain, hälytykseen riitti hyvin kevyt kassi vänkärin paikalla ja ikääntyessään nuo saattoivat vilkutella jopa ilman mitään lisäpainoa istuimella.
Edit. Ne nopeusnäyttötaulut taisivat ilmestyä teiden varsille joskus ysärillä. Harvassahan niitä tietysti oli.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kyllä noita turvavyökilkuttimia on hiljennetty kampoja ym käyttäen jo 80-luvulta lähtien. Esim Volvoissa ja Saabeissa, joissa tuo muistutin tuli mukaan jo hyvin varhain, hälytykseen riitti hyvin kevyt kassi vänkärin paikalla ja ikääntyessään nuo saattoivat vilkutella jopa ilman mitään lisäpainoa istuimella.
Edit. Ne nopeusnäyttötaulut taisivat ilmestyä teiden varsille joskus ysärillä. Harvassahan niitä tietysti oli.
Ainakin joissakin 80-luvun Volvoissa varoitinsysteemi vaikeni yksinkertaisesti irrottamalla turvavyöräkytinmodulista polttimo.

Myös moni uusi auto varoittelee helposti jos etumatkustajan istuimelle laskee kassin. Hyvin kevytkin voi laukaista systeemin sopivassa töyssyssä tai mutkassa.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Myös moni uusi auto varoittelee helposti jos etumatkustajan istuimelle laskee kassin. Hyvin kevytkin voi laukaista systeemin sopivassa töyssyssä tai mutkassa.
Tosin jos on vähänkään painavampi kassi niin senkin voi vyöttää. Ei sitten lennä niin herkästi lattialle mahdollisissa äkkijarrutuksissa. Bonuksena myös turvavyövaroitin vaikenee.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
En kyllä näe että noissa järjestelmissä olisi tavoitteena saada sellaiset ihmiset käyttämään turvavöitä, jotka eivät niitä halua käyttää. Järjestelmien tarkoitus on muistuttaa että turvavyö ei ole käytössä. Ei järjestelmän suunnittelijat ota edes huomioon niitä jotka ei turvavöitä halua käyttää, koska suunnittelun lähtökohtana voidaan pitää ettei sellaisia ole.
Ainakin Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto on sitä mieltä että näillä nimenomaan saadaan useampi ihminen käyttämään turvavyötä, boldasin oleellisimman.

The Policy Paper shows that the level of seat belt use varies considerably among EU countries, despite the fact that wearing a seat belt is legally required in the EU. Only few countries show driver rates of 90% and over, and the highest rate is 97% (France). In passenger and rear seat positions the numbers are even lower. By raising wearing rates in all countries important safety gains can be achieved, taken into account that wearing a seat belt can reduce the risk of being killed in a crash by up to 60%.

The majority of non-users are not in principle against using a seat belt. These people can be persuaded to buckle up by state-of-the-art seat belt reminders that send out visual and auditory signals. Up to 99% of car drivers will use their belt if reminded by such a device. Moreover, people are likely to recognise its usefulness, and user acceptance increases with the experience. The costs for the implementation of seat belt reminders are small compared to the benefits.

Lähde: Seatbelt Reminders | ETSC
Näiden kikkareiden toimintatapa muuten tulee vahvasti EuroNCAP vaatimuksista. Jos systeemi ei vastaa niiden vaatimuksia niin lopputuloksena on vähemmän tähtiä, mitä autonvalmistajat ei halua, sen takia systeemit implementoidaan EuroNCAP:n speksin mukaisiksi. Tuolta voi lukaista vaikka uusimman vuoden 2022 speksin Safety Assist vaatimukset josta löytyy mm. turvavyömuistuttimen vaatimukset. Siellä vaaditaan mm. lopullisen äänimerkin kestävän vähintään 90 sekuntia, eli minimivaatimus on että kilkutellaan "loud and clear" puoltoista minuuttia "unohtuneesta" turvavyöstä. Jos ei tolla tavoitella ohjaavaa vaikutusta niin aika kovat on vaatimukset "muistuttimelle". Ennen kuin nuo tuli EuroNCAPin vaatimuslistalle niin muistuttimet oli tasoa merkkivalo mittaristossa ja "ding ding" ääni. Silloin ne oli autonvalmistajien suunnittelemia ja ne halus nimenomaan muistuttaa asiasta, ei ärsyttää asiakkaita käyttämään vyötä.

Vertailukohtaa voi myös hakea siitä miten nykyiset nopeusmuistuttimet on implementoitu vs. miten uusi säädös vaatii ne implementoimaan. Omassa autossani noita ei ole, mutta esim. tutun Mazdassa otetaan navin karttadatasta nopeusrajoitukset ja ylityksesta huomautetaan näyttämällä nopeusrajoitus mittaristossa sekä soittamalla "ding ding" ääni. Siinä se. Jokseenkin samanlainen systeemi on käsittääkseni myös esim. toyotalla.

Säädöksen vaatima implementointi on taas sitten ihan eri levelillä vaatimuksineen vilkkuvasta valomerkistä ja äänisignaalista tai kaasupolkimen täristyksestä tms. 15-20 sekunnin ajaksi. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että esim. ohitustilanteessa sun auto pimputtaa sulle signaalia tai täristää kaasupoljinta koko ohituksen ajan. Ja joo kaikki tietää ettei ylinopeutta sais ohittaa, mutta käytännössä turvallinen ohittaminen vaatii ylinopeuden ajamista minkä takia kaikki niin tekee.

Tohtinen myös väittää, että jos kilkutus on jatkuvaa, niin moni ohitelija nöyrtyy kohtaloonsa ja vähentää nopeutta
Ehkä joku pieni osa voi jättää sen "mittarivaran" ottamatta pimputuksien takia, mutta vaikutus etenkin niihin jotka ajavat jatkuvaa ylinopeutta on luultavasti olematon.

Eikö vain olisi helpomaa ajaa rajoitusten ja mittarin mukaan ja olla ajattelematta sitä että mikä on todellinen nopeus. Hiivation GPS aparaatit ovat tuonnet tämän ongelman tullessaan . (todellinen nopeus vs mittarinopeus ). Se, että eri autojen mitarit heittävät keskenään muutaman prosentin, ei oikeasti ole ongelma. Ongelma on edelleen kuskin asenteessa ja teennäisessä kiireessä paikasta toiseen.
Nää on näitä eroja ihmisten päässä. Mä taas ihmettelen miks kaikki ei osaa ajaa rajoitusten sallimaa maksimia ku mittarivirheet on niin naurettavan helppoa selvittää. Tai jos ei uskalla ajaa sallittua maksimia niin sitte vois välillä vetästä bussipysäkille päästämään jonoa ohi ettei kaikkien tarvitse lähteä ohittamaan. Ja lisäks mä myös ihmettelen että eikö kukaan käytä vakionopeudensäätimiä ku tuntuu monilla seilaavan se nopeus 80-alueella jossain 65 ja 90 välillä.

Kai se on mahdollista ajella mittarinopeudella ja olla onnellinen jos ajankäytöllä tai muulla ei ole mitään merkitystä itselle ja autossa tykkää viettää aikaa ihan vaan huvin vuoksi. Itse menen mieluummin mahdollisimman nopeasti perille ja pyrin minimoimaan matkaan käytetyn ajan ajamalla just niin kovaa kuin tiellä sallitaan. Ja myös ohitan matkalla jokaisen alinopeutta ajavan heti kun siihen on mahdollisuus.

Toki mittarivirheet on ollu tiedossa jo kauan ennen gps-aparaattien tulemista Pekka Perusautoilijan vakiovarusteeksi. Ennen asia tarkastettiin teiden varsilta löytyviltä mittaustaluilta, mutta nykyään sen toki toteaa helpommin jos laittaa vaikka Wazen päälle joka näyttää GPS-nopeuden karttanäytöllä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
368
Ainakin joissakin 80-luvun Volvoissa varoitinsysteemi vaikeni yksinkertaisesti irrottamalla turvavyöräkytinmodulista polttimo.

Myös moni uusi auto varoittelee helposti jos etumatkustajan istuimelle laskee kassin. Hyvin kevytkin voi laukaista systeemin sopivassa töyssyssä tai mutkassa.
Itselläni riitti turvavyön pesään tökätty muovikampa, että sai nuo virhetunnistukset hiljennettyä. Jostain Saabista korjailin istuimen pohjan, kun tunnistus meni liian herkäksi. Turhat varoitukset on turhia häiriötekijöitä.
Nopeusvaroitinta vastaan minulla ei ole mitään sanottavaa, kunhan se vain pohjautuisi todelliseen nopeuteen ja todellisiin rajoituksiin. Voihan tuo motivoida autonvalmistajiakin tarkempiin nopeusmittareihin, joka olisi yksiselitteisesti hyvä asia.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Ainakin Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto on sitä mieltä että näillä nimenomaan saadaan useampi ihminen käyttämään turvavyötä, boldasin oleellisimman.
Olisit boldannut myös edellisen ja seuraavan lauseen, nykyisellä boldauksella irrotit yksittäisen lauseen kontekstista. Eli laittamasi tekstin mukaan 99% ihmisistä mielellään käyttää turvavöitä, jos heitä muistutetaan siitä. Kuten sanoin, niin ei ketään kiinnosta se loput 1%, joka ei periaatteen vuoksi käytä. Kuunnelkoon turhaa kilkutusta tai laittakoon vaikka feikkisoljen liittimeen, who cares.

Luin nuo Euro-NCAP vaatimukset ja oma auto täyttää ne. Kuitenkin ainoat kerrat kun olen kuullut turvavöiden äänimerkin on se, kun minä tai joku matkustaja on unohtanut laittaa turvavyön ja auto on jo liikkeessä.

Toisaalta kyllä se osaa turhaakin kilkutella. Liikkeelle lähdön jälkeen esim. liukkaan kelin mahdollistavasta lämpötilasta varoittava kilahdus on jokseenkin turha. Kyllä sitä lähtiessä muutenkin katsoo lämpötilan. Pitkässä ajossa kun lämpötila muuttuu niin varoitus saattaisi ehkä olla hyödyllinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Muistin näköjään hieman väärin vastauksen. Tässä volvon vastaus kun asiaa kysyin:

Liikennemerkkitunnistus toimii ensisijaisesti nopeusrajoitusten kohdalla karttadatan antaman rajoitusten mukaan, eli jos järjestelmä ei jostain syystä saa luettua liikennemerkkiä, se käyttää tiekohtaista rajoitusta.

Karttadataa käytetään koska siinä on parempi tunnistus, ja järjestelmässä voidaan käyttää useampia liikennemerkkejä. (Esim kamera ei tunnista taajamamerkkiä sen tummuuden vuoksi, vrt vanha järjestelmä).

Liikennemerkkitunnistus on kuljettajaa tukeva järjestelmä, ja kuljettaja vastaa aina rajoitusten noudattamisesta.

Ystävällisin terveisin,
Pari kyssäriä.
Onko Suomessa nykyään ajantasainen (realiaikainen) rajapinta mistä voimassaolevat rajoitukset(liikennemerkit).
Tukeeko Volvo sitä, eli ajon aikana lataa tiedot.
Tuo olisi toivottavaa ihan ajoneuvoriippumattomiin palveluihin/sovelluksiin ja Suomessa tärkeä omien kansallisten sää haasteiden takia.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Olisit boldannut myös edellisen ja seuraavan lauseen, nykyisellä boldauksella irrotit yksittäisen lauseen kontekstista. Eli laittamasi tekstin mukaan 99% ihmisistä mielellään käyttää turvavöitä, jos heitä muistutetaan siitä. Kuten sanoin, niin ei ketään kiinnosta se loput 1%, joka ei periaatteen vuoksi käytä.
No joo, myönnän että aiempi postaukseni viittasi tähän "1%" porukkaan että ne keksii kyllä keinot vaikka millaiset vimpaimet olis autossa. Viimeisin viesti nyt lähinnä vastauksena siihen etteikö näillä tavoiteltaisi ohjaavaa vaikutusta pelkän muistuttamisen sijasta kuten itse väitit. Oletettavasti jokainen joka tekee päätöksen olla käyttämättä turvavyötä lähtökohtaisesti ei halua sitä käyttää, mutta saattaa laittaa sen vaientaakseen ärsyttävän häiritsimen.

--
"En kyllä näe että noissa järjestelmissä olisi tavoitteena saada sellaiset ihmiset käyttämään turvavöitä, jotka eivät niitä halua käyttää. Järjestelmien tarkoitus on muistuttaa että turvavyö ei ole käytössä. "
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Onko Suomessa nykyään ajantasainen (realiaikainen) rajapinta mistä voimassaolevat rajoitukset(liikennemerkit).
Päivittäin päivittyvä ainakin.

Käsittääkseni sellaisia äppejäkin on olemassa, jotka varoittavat ylinopeuden ajamisesta. (Eli GPS:n perusteella tietää missä ajat ja mitä nopeutta ja vertaa sitten rajoituksiin tietokannasta). Joku kaverini kehui että ei oo enää tullut sakkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Päivittäin päivittyvä ainakin.
Onko kuluttaja sovelluksia (kohtuu hintaisia) mitkä dataa tukisi. Eniten varmaan kiinnostaa mobiilisovellukset.

Sitten jatkoa, onko käsitystä onko nuo muuttuvat rajoitukset realiakaisesti kannassa, ilmeisesti tilapäiset pitempi kestoiset työmaa rajoitukset on ?

Edit
Avomessa rajapinnassa eri "tasoja", jossa näyttää olevan kiinteä, talvirajoitukset, sekin olisi jo hyvä, jos nuo kiinteät rajoitukset olisi tuettuna, jos kohtuu rahaan kuluttajalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 789
Minulla on sellainen käsitys, että näitä säädöksiä tekee ihmiset, jotka eivät itse juurikaan aja tai omista autoa. Herra/rouva-Brysseli itse kulkee julkisilla tai istuu taksin takapenkillä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Sinänsä toki säädöksistä päättämiseen ei tarvita omakohtaista kokemusta eikä ne päättäjät niitä direktiiviehdotuksia omasta päästä keksi. Jos suomen lakikirjankin käy läpi niin en usko että puolistakaan lakien aiheista kansanedustajien enemmistöllä olisi omakohtaista kokemusta.

Itse pidän enemmän ongelmana sitä että sääntelyn määrä kasvaa valtavaa nopeutta ja tämä on ehkä yksi esimerkki asiasta, että ilmankin pärjättäisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Minulla on sellainen käsitys, että näitä säädöksiä tekee ihmiset, jotka eivät itse juurikaan aja tai omista autoa. Herra/rouva-Brysseli itse kulkee julkisilla tai istuu taksin takapenkillä.
Olen yllättynyt jos vahva autoteollisuus ei olisi "valistanut" päättäjiä, Siinä missä polisii, liikenneturva organisaatiot, autoilijoiden etujärjestöt, ketokukkien kannattusyhdistykset , ekonomit, poliitikot , insinöörit jne.

Tietekin joku vääräleuka suomesta miettii, Suomen valtio tuota tuskin kannattaa.

Se nyt jäi vähän epäselväksi pelaako tuo noiden rajapintojen kautta, vai vain merkkejä tulkkaamalla, jos rajapintojen kautta, niin onhan tuossa ihan hyviä juttuja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 352
Itselläni riitti turvavyön pesään tökätty muovikampa, että sai nuo virhetunnistukset hiljennettyä. Jostain Saabista korjailin istuimen pohjan, kun tunnistus meni liian herkäksi. Turhat varoitukset on turhia häiriötekijöitä.
Nopeusvaroitinta vastaan minulla ei ole mitään sanottavaa, kunhan se vain pohjautuisi todelliseen nopeuteen ja todellisiin rajoituksiin. Voihan tuo motivoida autonvalmistajiakin tarkempiin nopeusmittareihin, joka olisi yksiselitteisesti hyvä asia.
Mittarit näyttävät tarkoituksella liikaa, rengaskokoja on useita.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Mittarit näyttävät tarkoituksella liikaa, rengaskokoja on useita.
Tuossa viestissä johon vastasit juuri sanottiin, että tämä ylinopeusvaroitusvaatimus voisi motivoida autonvalmistajia paremmin todellista nopeutta näyttäviin (eli tarkempiin) nopeusmittareihin. Nykyiset liikaa näyttävät mittarit ovat ikivanha ratkaisu mainitsemaasi rengaskoko-ongelmaan, joka olisi ihan triviaalia korvata paremmalla ratkaisulla siinä vaiheessa kuin tuollainen ylinopeusvaroitinkin toteutetaan.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tuossa viestissä johon vastasit juuri sanottiin, että tämä ylinopeusvaroitusvaatimus voisi motivoida autonvalmistajia paremmin todellista nopeutta näyttäviin (eli tarkempiin) nopeusmittareihin. Nykyiset liikaa näyttävät mittarit ovat ikivanha ratkaisu mainitsemaasi ongelmaan, joka olisi ihan triviaalia korvata paremmalla ratkaisulla siinä vaiheessa kuin tuollainen ylinopeusvaroitinkin toteutetaan.
Eu määräys pakottaa valmistajat laittamaan mittarit näyttämään liikaa.


Esimerkiksi omassa vanhassa Fordissa vakiorenkailla jos ajan 104 km/h vakionopeudensäätimessä ja todellinen gps nopeus on 100, ajotietokone näyttää kuitenkin 100 km/h nopeudeksi. Eli tuo 4 kmh EU lisä on laitettu ainoastaan nopeusmittariin ja vakionopeudensäätimeen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 494
Viestejä
4 164 209
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom