En kyllä näe että noissa järjestelmissä olisi tavoitteena saada sellaiset ihmiset käyttämään turvavöitä, jotka eivät niitä halua käyttää. Järjestelmien tarkoitus on muistuttaa että turvavyö ei ole käytössä. Ei järjestelmän suunnittelijat ota edes huomioon niitä jotka ei turvavöitä halua käyttää, koska suunnittelun lähtökohtana voidaan pitää ettei sellaisia ole.
Ainakin Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto on sitä mieltä että näillä nimenomaan saadaan useampi ihminen käyttämään turvavyötä, boldasin oleellisimman.
The Policy Paper shows that the level of seat belt use varies considerably among EU countries, despite the fact that wearing a seat belt is legally required in the EU. Only few countries show driver rates of 90% and over, and the highest rate is 97% (France). In passenger and rear seat positions the numbers are even lower. By raising wearing rates in all countries important safety gains can be achieved, taken into account that wearing a seat belt can reduce the risk of being killed in a crash by up to 60%.
The majority of non-users are not in principle against using a seat belt.
These people can be persuaded to buckle up by state-of-the-art seat belt reminders that send out visual and auditory signals. Up to 99% of car drivers will use their belt if reminded by such a device. Moreover, people are likely to recognise its usefulness, and user acceptance increases with the experience. The costs for the implementation of seat belt reminders are small compared to the benefits.
Lähde:
Seatbelt Reminders | ETSC
Näiden kikkareiden toimintatapa muuten tulee vahvasti EuroNCAP vaatimuksista. Jos systeemi ei vastaa niiden vaatimuksia niin lopputuloksena on vähemmän tähtiä, mitä autonvalmistajat ei halua, sen takia systeemit implementoidaan EuroNCAP:n speksin mukaisiksi. Tuolta voi lukaista vaikka uusimman vuoden 2022 speksin
Safety Assist vaatimukset josta löytyy mm. turvavyömuistuttimen vaatimukset. Siellä vaaditaan mm. lopullisen äänimerkin kestävän
vähintään 90 sekuntia, eli minimivaatimus on että kilkutellaan "loud and clear" puoltoista minuuttia "unohtuneesta" turvavyöstä. Jos ei tolla tavoitella ohjaavaa vaikutusta niin aika kovat on vaatimukset "muistuttimelle". Ennen kuin nuo tuli EuroNCAPin vaatimuslistalle niin muistuttimet oli tasoa merkkivalo mittaristossa ja "ding ding" ääni. Silloin ne oli autonvalmistajien suunnittelemia ja ne halus nimenomaan muistuttaa asiasta, ei ärsyttää asiakkaita käyttämään vyötä.
Vertailukohtaa voi myös hakea siitä miten nykyiset nopeusmuistuttimet on implementoitu vs. miten uusi säädös vaatii ne implementoimaan. Omassa autossani noita ei ole, mutta esim. tutun Mazdassa otetaan navin karttadatasta nopeusrajoitukset ja ylityksesta huomautetaan näyttämällä nopeusrajoitus mittaristossa sekä soittamalla "ding ding" ääni. Siinä se. Jokseenkin samanlainen systeemi on käsittääkseni myös esim. toyotalla.
Säädöksen vaatima implementointi on taas sitten ihan eri levelillä vaatimuksineen vilkkuvasta valomerkistä ja äänisignaalista tai kaasupolkimen täristyksestä tms. 15-20 sekunnin ajaksi. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että esim. ohitustilanteessa sun auto pimputtaa sulle signaalia tai täristää kaasupoljinta koko ohituksen ajan. Ja joo kaikki tietää ettei ylinopeutta sais ohittaa, mutta käytännössä turvallinen ohittaminen vaatii ylinopeuden ajamista minkä takia kaikki niin tekee.
Tohtinen myös väittää, että jos kilkutus on jatkuvaa, niin moni ohitelija nöyrtyy kohtaloonsa ja vähentää nopeutta
Ehkä joku pieni osa voi jättää sen "mittarivaran" ottamatta pimputuksien takia, mutta vaikutus etenkin niihin jotka ajavat jatkuvaa ylinopeutta on luultavasti olematon.
Eikö vain olisi helpomaa ajaa rajoitusten ja mittarin mukaan ja olla ajattelematta sitä että mikä on todellinen nopeus. Hiivation GPS aparaatit ovat tuonnet tämän ongelman tullessaan . (todellinen nopeus vs mittarinopeus ). Se, että eri autojen mitarit heittävät keskenään muutaman prosentin, ei oikeasti ole ongelma. Ongelma on edelleen kuskin asenteessa ja teennäisessä kiireessä paikasta toiseen.
Nää on näitä eroja ihmisten päässä. Mä taas ihmettelen miks kaikki ei osaa ajaa rajoitusten sallimaa maksimia ku mittarivirheet on niin naurettavan helppoa selvittää. Tai jos ei uskalla ajaa sallittua maksimia niin sitte vois välillä vetästä bussipysäkille päästämään jonoa ohi ettei kaikkien tarvitse lähteä ohittamaan. Ja lisäks mä myös ihmettelen että eikö kukaan käytä vakionopeudensäätimiä ku tuntuu monilla seilaavan se nopeus 80-alueella jossain 65 ja 90 välillä.
Kai se on mahdollista ajella mittarinopeudella ja olla onnellinen jos ajankäytöllä tai muulla ei ole mitään merkitystä itselle ja autossa tykkää viettää aikaa ihan vaan huvin vuoksi. Itse menen mieluummin mahdollisimman nopeasti perille ja pyrin minimoimaan matkaan käytetyn ajan ajamalla just niin kovaa kuin tiellä sallitaan. Ja myös ohitan matkalla jokaisen alinopeutta ajavan heti kun siihen on mahdollisuus.
Toki mittarivirheet on ollu tiedossa jo kauan ennen gps-aparaattien tulemista Pekka Perusautoilijan vakiovarusteeksi. Ennen asia tarkastettiin teiden varsilta löytyviltä mittaustaluilta, mutta nykyään sen toki toteaa helpommin jos laittaa vaikka Wazen päälle joka näyttää GPS-nopeuden karttanäytöllä.