EUn idiotismi autojen määräyksiin liittyen - pakollinen nopeusavustin

Eikös bypass tuossa juuri sanonut, että se voisi motivoida autonvalmistajia tarkempiin nopeusmittareihin. Nykyiset liikaa näyttävät mittarit ovat ikivanha ratkaisu mainitsemaasi ongelmaan, joka olisi ihan triviaalia korvata paremmalla ratkaisulla siinä vaiheessa kuin tuollainen ylinopeusvaroitinkin toteutetaan.
No se tarkempi mittaus maksaa, ketjun keskustelua mukaillen. No jos vähän kehittyneempi auto, niin sille kyllä muutakin hyötyä suunnasta ja nopeudesta, joten ei ihan vain tuota verten. Varsinkin jos robotiikkaa missä tarvitaan luotettavaa tietoa.

Ajamiseen autoissa on kyllä ihan riittävä tarkka nopeuden mittaus (*, joihin tuo varoittelu voisi perustua ilman ongelmia.

(*
Se näyttö on säädetty näyttämään varmanpäälle, toleranssi raameissa varman päälle, saisi toki tarkkempaakin näyttää, kunhan ei alle todellisen.
 
Eu määräys pakottaa valmistajat laittamaan mittarit näyttämään liikaa.
EU-määräys määrittää että auton mittari saa näyttää korkeintaan 10% liikaa mutta ei koskaan liian vähän auton todelliseen nopeuteen (toki. pl tilanteet jossa esim renkaat sutivat). Jos autonvalmistaja päättää että vaihteluväli olisi vaikkapa 0-1% liikaa, niin se olisi ihan täysin EU-määräysten mukainen. Eli joo EU-määräys pakottaa kyllä näyttämään liikaa, mutta ei niin paljon kuin tällä hetkellä. Eli siis nykyisenkin määräyksen puitteissa mittareista voitaisiin halutessa tehdä tarkempia.

Toki tarkemman mittarin toteuttaminen edellyttää, että autolla on käytössään jokin muu referenssi nopeuteen kuin renkailta saatu. Useimmissa autoissa on jo GPS, josta saisi helposti melko lyhyelläki ajolla tarkennettua todellisen nopeuden ja automaattisesti säädettyä mittarin sen perusteella tarkemmaksi.

No se tarkempi mittaus maksaa
Joo maksaa, tämän nopeusvaroitusmuutoksen yhteydessä pari tuntia lisäkoodausta. Autofirma olisi mielestäni aika tyhmä jos ei moista tuotekehityspanostusta investoisi tehdäkseen auton, joka olisi ostajille houkuttavampi. Tai vaikka jättäisivätkin varsinaisen "mittarin" (eli todellisuudessa näytön) näyttämään 5% liikaa, niin voisivat tehdä ylinopeusvaroituksen perustumaan todelliseen nopeuteen.
 
Viimeksi muokattu:
EU-määräys määrittää että auton mittari saa näyttää korkeintaan 10% liikaa mutta ei koskaan liian vähän auton todelliseen nopeuteen (toki. pl tilanteet jossa esim renkaat sutivat). Jos autonvalmistaja päättää että vaihteluväli olisi vaikkapa 0-1% liikaa, niin se olisi ihan täysin EU-määräysten mukainen. Eli joo EU-määräys pakottaa kyllä näyttämään liikaa, mutta ei niin paljon kuin tällä hetkellä. Eli siis nykyisenkin määräyksen puitteissa mittareista voitaisiin halutessa tehdä tarkempia.
Ok, kiva tietää.

Omassa on ohjelmoitu tuo mittarin +4 ajotietokoneeseen verrattuna vakiona kaikilla kokeilemillani renkailla 80 -160 vauhdeissa. Ajotietokoneen lukema taas vaihtelee rengaskoon mukaan ollen aika tasan oikea uudehkoilla vakiorenkailla.

Alempia nopeuksia en ole päässyt vakionopeudella riittävän pitkää tasaista pätkää ajamaan että voisi luotettavasti sanoa onko toi +4 vakio kaikilla nopeuksilla.
 
Joo maksaa, tämän nopeusvaroitusmuutoksen yhteydessä pari tuntia lisäkoodausta.
Mitä nyt tavoittelet ja mietit.
Jos autoon lisätään tutka, niin se vaatii sen tutkan, tai jonkin muun anturoinnin.

Ihan mutuna riittäisi monessa autossa nykyinen mittaustarkkuus ja siihen sitten virheen tarkistuksia "koodailla", joilla arvioida sitä tarkuutta, niin voitaisiin jopa näyttääkkin sitä nyky speksien mukaan.
 
Mitä nyt tavoittelet ja mietit.
Jos autoon lisätään tutka, niin se vaatii sen tutkan, tai jonkin muun anturoinnin.
Kuten jo kirjoitinkin niin useimmilla autovalmistajilla on GPS vastaanotin vakiona autossa. Siitä saadun nopeusreferenssin perusteella on helppo korjata softalla mittari automaattisesti normaalilla PID-algoritmilla vaikka silleen että mitä pidempään renkaanvaihdon jälkeen ajaa, sitä tarkemmin mittari näyttää. Muutaman kilometrin ajon jälkeen mittarilla olisi jo erittäin tarkka tieto renkaiden koosta.

Ja tiedän kyllä että hetkellinen nopeus GPS:ssä ei ole tarkka, mutta siksi meinasin että kun yhdistetään renkailta saatu tieto ja sen keskimääräinen poikkeama GPS-nopeudesta pidemmällä aikavälillä, niin päästäneen helposti 1% tarkkuutteen, joka sitten toimii myös silloin kun GPS-signaalia ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Dorektiivi vaatii tuon 4km/h heiton mittariin tyyppihyväksyntärenkailla, koska renkgaskokoa saa muuttaa, jolloin sillä isommalla hyväksytyllä renkaalla mittarivirhe on 0, ja siten vielä laillinen.

En ole nyt 100varma onko se vaadittu ero 4% vai 4km/h.

Moderneissa autoissa tuota virhettä pääsee käpistelemään sillä merkkikohtaisella skannerilla. Mun autossa on asetettuna 3km/h virhe, gps mukaan 4km/h, eli ilmeisesti vakiorengastuksella tuossa autossa on 1km/h heittoa.
 
Dorektiivi vaatii
Direktiiveissä määritellään seuraavaa nopeusmittarin tyyppihyväksyntää koskien:
Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UN/ECE) sääntö nro 39 – Yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat ajoneuvojen hyväksyntää nopeus- ja matkamittarilaitteistojen ja niiden asennuksen osalta [2018/1857]

5.4 Näytettävä nopeus ei saa olla pienempi kuin ajoneuvon todellinen nopeus. Edellä kohdassa 5.3.5 esitetyillä testinopeuksilla näytettävän nopeuden (V1) ja todellisen nopeuden (V2) on täytettävä seuraava ehto:

0 ≤ (V1 – V2) ≤ 0,1 V2 + 4 km/h
Eli siis suomeksi sanoen vaatimus on, että mittari ei saa näyttää liian vähän, mutta se saa näyttää 10% + 4km/h liikaa.

Direktiivi ei siis vaadi 4km/h heittoa, eikä 10% heittoa, vaan sallii ylöspäin maksimissaan ne.

Missään ei tietääkseni kielletä nopeusmittarista järjestelmää, joka kompensoi rengaskoon muutokset.

Ja tiedän kyllä että autoalan toimijoiden kommenteista voi saada muunlaisia käsityksiä, mutta he kommentoivat nykytilannetta ja syitä miksi nykytilanteeseen on päädytty - eivät sitä miten asiat voitaisiin tehdä jos systeemeitä kehitettäisiin.

Toinen mahdollisesti ajatusta harhaan johtava seikka on, että nykyautoissa käytössä olevaa tyyppihyväksyttyä mittaria ei tosiaan jälkikäteen saa muutella. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö autovalmistajat voisi tehdä uudenlaista eri tavalla toimivaa mittaria ja tyyppihyväksyttää sen.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin sallittu rengaskoko maksimipaineilla + täysin pakasta vedetyllä kulutuspinnalla vs. pienin rengas minimipaineilla + sakkorajalle kuluneena taitaa sekin jo aiheuttaa jonkin verran eroa.

Jos auto ei kalibroi gps:llä mittaria, niin pakkohan se on säätää näyttämään yläkanttiin.
 

Henkilöautojen nopeutta voisi rajoittaa nykyistä alemmaksi teknisillä ratkaisuilla, sanovat liikenneturvallisuuden asiantuntijat. Onnettomuustietoinstituutin (Oti) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Rädyn mukaan on turhaa, että autoilla pystyy ajamaan selvästi nopeusrajoituksia kovempaa.

”Missään tapauksessa ei ole hyvä, että autolla pystyy ajamaan selvästi nopeusrajoituksia kovempaa normaalissa liikenneympäristössä. Se ei ole ympäristöystävällistä eikä turvallista.”

Tiimipäällikkö Tomi Niemi Liikenneturvasta on samoilla linjoilla.

Sekä Räty että Niemi sanovat, että puhtaasti liikenneturvallisuuden näkökulmasta ajoneuvojen nopeuksia voisi rajoittaa teknisillä ratkaisuilla niin, ettei niillä pääsisi ajamaan tiettyä nopeutta kovempaa.

Viimeksi kuluneen viikon aikana Suomessa sattui ainakin kolme kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta. Viime lauantaina Savonlinnassa tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli kolme nuorta, kun henkilöauto törmäsi kylki edellä opastinpylvääseen.
Poliisin mukaan ainakin Savonlinnan onnettomuudessa tilannenopeus on voinut vaikuttaa onnettomuuden syntyyn.

Tilastojen valossa ylinopeudella on merkittävä rooli vakavissa tieliikenneonnettomuuksissa. Suomessa vuosina 2001–2020 sattuneissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 40 prosenttia onnettomuuksien pääaiheuttajista ajoi vähintään kymmenen kilometriä ylinopeutta tunnissa.

Unioni yrittää puuttua ylinopeuksiin uudella sääntelyllä. Tuoreen ajoneuvojen yleisen turvallisuusasetuksen myötä kaikkiin EU:ssa uutena myytäviin autoihin tulee vuonna 2024 pakolliseksi niin sanottu älykäs nopeusavustinjärjestelmä (ISA).
Järjestelmä huomauttaa kuljettajaa, jos tämä ajaa ylinopeutta. Järjestelmän voi kuitenkin halutessaan ohittaa.

Heidän mukaansa nopeuksiin voisi silti puuttua teknisesti kovemmallakin kädellä.

”Turvallisuusnäkökulmasta katsottuna mitä pakottavampi rajoitin on, sen parempi”, Otin Räty sanoo.

Kyllä henkilöautoihinkin pystyisi helposti asentamaan esimerkiksi polttoaineen syöttöä rajoittavan toiminnon. Se on vain tahtotilasta kiinni.”

Asia hoituu, kun (sähkö)autoihin tulee se pakollinen reaaliaikainen seurantajärjestelmä.
Jos laite havaitsee ylinopeuden, lähetetään automaattisesti sakkolappu. :lol:
 
Vuosi takana autolla, jossa on nopeusrajoitukset tunnistava (kartta+kamera) adaptiivinen vakkari ja ihan päin helvettiähän se toimii. Puolet ajasta rajoitus on tunnistettu väärin, milloin auto ajaisi liian kovaa milloin liian hiljaa. Päräyttävää, kun 40 km/h alueella vakkari keksii, et nyt on 100 km/h rajoitus ja aloittaa vallan ripeän kiihdytyksen tai vaihtoehtoisesti toisin päin vetää liinat kiinni.

Palataan asiaan, kun teknologialla on mitään edellytyksiä toimia.
 
Vuosi takana autolla, jossa on nopeusrajoitukset tunnistava (kartta+kamera) adaptiivinen vakkari ja ihan päin helvettiähän se toimii.
Oho, mikä auto?

Itsellä oli joskus auto joka vain näytti näytöllä kameralla havaitun liikennemerkin, eikä se koskaan näyttänyt väärää nopeutta. Eli ongelmat oli että se ei havainnut kaikkia merkkejä ja sitten sen tulkitsi ohituskielto merkin usein nopeusrajoitus päättyy merkiksi :lol: Tuokin olisi mahdollisesti korjautunut asentamalla saksalaisen konffin tilalle suomalainen konffi, auto kun oli saksantuntia.

Toi että 40 alueella tunnistetaan yhtäkkiä satanen kuulostaa kyllä villiltä.
 
Onpas kyllä sitten surkea tapaus. Olisi mielenkiintoista tietää toimiiko tuo paremmin muissa maissa. Eli jos esim Skodan kotimaassa ja muissa isoissa maissa toimii "OK" niin ehkä sitten suomalaisten murheet on "hyttysten ininää" kun kehityspanostuksia mietitään.
 
Focuksella sama homma, välillä luetaan rajoitus nopeusmerkistä (oikein), sitten kohta tunnistetaan nopeusrajoitus karttadatasta (päin seinää) ja vaihdetaan siihen, taajamamerkki ei vaikuta nopeuteen, kaupunkikaduilla tunnistettu nopeus saattaa vaihdella 30-80 km/h sen mukaan mitä karttadataan on jaksettu tallentaa.
 
Varmaan, jos tuon karttadatasta luettavan nopeustiedon saisi pois käytöstä, niin toiminta olisi paljon parempaa.
 
Lentoliikennettä on tunnetusti aina kehuttu turvallisemmaksi kuin maantieliikennettä. Se turvallisuus perustuu siihen, että kaikkia järjestelmiä mitkä parantaa turvallista lentämistä myös vastuulliset henkilöt niitä käyttävät. Ilmassa kaikki ”ajavat” sääntöjen mukaan. Kunpa se olisi tieliikenteessä myös samoin.
Aika huuto alkaisi matkustamossa, jos jonkun lentokapteenin asenne ilmailusääntöihin olisi samanlainen kuin joillakin se on maantieliikenteessä.
 
Oho, mikä auto?

Audi ja on Suomi-auto, ettei ole saksan softaa sisässä. Isoin ongelma on, että vaikka lartat päivittyy vähän väliä, niin suomen osalta tuntuvat olevan vuosia jäljessä. Välillä hiljentää vuosia sitten oleeseen tietyöhön, välillä luulee et ajetaan offroadia kun koko motaria ei tunnisteta (eli 120 km/h -> 30 km/h jarrutus). Välillä luulee et yleisrajoitus on 50 km/h vaikka laski vuosia sit 40 km/h.

Tähän sit päälle kamera joka yleensä tunnistaa rajoitukset mutta aina ei ja joskus pahasti väärin. Taajamamerkkejä ei tunne ollenkaan. Ihan posketonta poukkoilua ajaa adaptiivisella, yhtäkkisiä jarrutuksia ja kiihdytyksiä jne. Tähän päälle "mittarivirhe" (joka taitaa olla sekin EU:n pakottama), niin silloinkin kun rajoitus on tunnistettu oikein, niin auto ajaa alinopeutta ja takana tulevat hermostuu (ei voi säätää itse lainkaan tätä, ei edes feikata renkaan kokoa).

Kyllä on liikenne täydessä kaaoksessa, jos tällaisen teknon päälle rakennetaan pakottavia nopeudenrajoittimia. Ehkä jollain toisella valmistajalla toimii paremmin (Tesla-miehiltä kommentteja?), mutta jos pakottavaa lainsäädäntöä tulee, niin pitäisi toimia kaikilla.

Edit: Disclaimerina, olen all-in teknolle ja odotan sitä päivää, ettei tarvitse ajaa itse ja voidaan poistaa kuski ohjaamosta. Liikenneturvallisuuskin paranee aivan poskettamasti. Et en sinänsä vastusta. Teknon pitää vain olla valmista, ennen kuin pakottavia lakeja säädetään.
 
Varmaan, jos tuon karttadatasta luettavan nopeustiedon saisi pois käytöstä, niin toiminta olisi paljon parempaa.

Focuksen osalta sen asetuksen _saa_ ilmeisesti pois päältä, mutta se rikkoo samalla useamman muun järjestelmän toiminnan --> auto alkaa parkumaan vikoja liikkeellelähdön jälkeen.
 
EU-määräys määrittää että auton mittari saa näyttää korkeintaan 10% liikaa mutta ei koskaan liian vähän auton todelliseen nopeuteen (toki. pl tilanteet jossa esim renkaat sutivat). Jos autonvalmistaja päättää että vaihteluväli olisi vaikkapa 0-1% liikaa, niin se olisi ihan täysin EU-määräysten mukainen. Eli joo EU-määräys pakottaa kyllä näyttämään liikaa, mutta ei niin paljon kuin tällä hetkellä. Eli siis nykyisenkin määräyksen puitteissa mittareista voitaisiin halutessa tehdä tarkempia.

Toki tarkemman mittarin toteuttaminen edellyttää, että autolla on käytössään jokin muu referenssi nopeuteen kuin renkailta saatu. Useimmissa autoissa on jo GPS, josta saisi helposti melko lyhyelläki ajolla tarkennettua todellisen nopeuden ja automaattisesti säädettyä mittarin sen perusteella tarkemmaksi.

Joo maksaa, tämän nopeusvaroitusmuutoksen yhteydessä pari tuntia lisäkoodausta. Autofirma olisi mielestäni aika tyhmä jos ei moista tuotekehityspanostusta investoisi tehdäkseen auton, joka olisi ostajille houkuttavampi. Tai vaikka jättäisivätkin varsinaisen "mittarin" (eli todellisuudessa näytön) näyttämään 5% liikaa, niin voisivat tehdä ylinopeusvaroituksen perustumaan todelliseen nopeuteen.

Väittäisin että jo 2016 Ioniqissa nopeusmittari kalibroidaan GPS:stä yli ~30 nopeuksissa. Mittari näyttää 5 km/h yli GPS-nopeuden, joskin aivan polkupyöräilyvauhdeissa tästä ehkä poiketaan.

Navipäivityksessä tuli myös GPS-nopeus navinäytön yläkulmaan, mutta ihan saman voi havaita ulkoisella GPS-laitteella.
 
Lentoliikennettä on tunnetusti aina kehuttu turvallisemmaksi kuin maantieliikennettä. Se turvallisuus perustuu siihen, että kaikkia järjestelmiä mitkä parantaa turvallista lentämistä myös vastuulliset henkilöt niitä käyttävät. Ilmassa kaikki ”ajavat” sääntöjen mukaan. Kunpa se olisi tieliikenteessä myös samoin.
Aika huuto alkaisi matkustamossa, jos jonkun lentokapteenin asenne ilmailusääntöihin olisi samanlainen kuin joillakin se on maantieliikenteessä.
Niin on. Tosin on tärkeää huomata, että juuri nopeusrajoituksiin tämä verranto istuu huonosti. Ilmailu on muuten vaan erittäin kurinalaista.

ilmailussa ei tunneta varsinaista yleisrajoitusta eikä ole pakkomiellettä määrätä joka paikkaan jokin umpimähkäinen kattonopeutensa. Eikä se olisi tieliikenteen tyyliin edes mahdollista koneiden suorituskyvyn puolesta, esimerkiksi korkea matkalento kun ei järin hitaasti onnistu.

Sen sijaan nopeus määrätään vain silloin kun siihen on jokin syy. Muuna aikaa väljemmässä tilassa nopeuden valintaa voidaan verrata siihen, että renkaiden nopeusluokkaa ei sovi ylittää eikä päästää vauhtia hyytymään niin paljon että juuttuu lumeen, koska silloin todennäköisesti kaikki tulisivat vaikkapa ogren syömiksi.

Virheellisesti toimivia ja muuten huonoja varoitus- ja jopa pakottavia turvajärjestelmiä on kyllä ilmailussakin nähty, myös tutkintaraporttien loppulauselmissa. Henkilöautojen ylinopeudenesto menisi älyttömyydessään aika korkeille sijoille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom