Ratkaistu Ethernet modeemi ?

Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
711
Moi,

Olen tilaamassa DNA talonyhtiön nettiä, joka sisältyy vastikkeeseen. Tilausvaiheessa pitää valita modeemi ja vaihtoehtona ovat seuraavat:

DNA Ethernet- ja Mesh-modeemi WiFi 6 F-266 (Sagemcom F-266)

DNA Mesh WiFi Ethernet -modeemi F-5670
(Sagemcom F-5670)

Kysymykseni kuuluu, onko Ethernet modeemi sama asia kuin reititin ? Ja tässä tapauksessa wifi reititin ? Vai mistä kategoriasta löydän korvaavia vaihtoehtoja? Google tunnistaa Ethernet modeemilla vai nuo DNA purkit.

Mesh ominaisuutta en tarvitse.

DNA:n purkeissa näyttäisi olevan 2x Ethernet paikkoja ja virtapiuha. Mietin, voinko korvata tuon DNA:n purkin wifi reittitimmellä vai onko parempi tilata tuo purkki DNA:lta ?

Jos ostan purkin itse, onko konffaaminen hankalaa ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 207
Kysymykseni kuuluu, onko Ethernet modeemi sama asia kuin reititin ? Ja tässä tapauksessa wifi reititin ? Vai mistä kategoriasta löydän korvaavia vaihtoehtoja? Google tunnistaa Ethernet modeemilla vai nuo DNA purkit.
Joo, DNA näyttää nimittävän reititintä Ethernet-modeemiksi.

Itselläni on tuo Sagemcom F-5670. Itse reitittimeen olen tyytyväinen, mutta liitäntäporttien merkkivalot takapäädyssä ovat turhan kirkkaat ja toimivat kuin yövalo. Ne saisi kyllä pimennettyä, mutta samalla sammuisi etupäädyn merkkivalot, jotka ilmaisevat laitteen toimintaa.

F-5670:ssa on 2,5 Gb WAN-portti, kolme 1 Gb LAN-porttia ja yksi 2,5 Gb LAN-portti, jonka saa tarvittaessa erikseen siltaavaksi (bridged) niin, että muut Ethernet-portit ja WiFi jäävät laitteen palomuurin taakse. Vastaava ei onnistu F-266:lla.

Ostin reitittimen DNA:lta, jolloin kaikki asetukset oli valmiina ja WiFi-verkon salaus päällä. Kotiverkon nimen ja salasanan tietenkin vaihdoin ja senhän joutuisi tekemään muualta ostetulle reitittimellekin. En muista, oliko etähallintamahdollisuus jo oletuksena pois päältä, mutta nyt on ainakin.
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
721
Osta sellainen reititin jossa on kaikki tarvitsemasi ominaisuudet.

Minulla reititin on huoneistojakamossa.

IMG_2596.jpg

Jos ostan purkin itse, onko konffaaminen hankalaa ?
Se riippuu siitä minkä reitittimen ostat.

Tein varmuuden vuoksi asennusvaiheessa ostamani reitittimen asennuksesta alla olevan ohjeen.

Ubiquiti EdgeRouter ER-4 asennusohje

1. Reitittimeen virta päälle.

2. Tietokoneesta kaapeli reitittimen eth0-porttiin (väliaikaisesti asennuksen ajaksi).

3. Tietokoneeseen kiinteä IP-osoite (väliaikaisesti asennuksen ajaksi).

- Asetukset > Verkko ja Internet > Ethernet > valitse "IP-määritys" kohdassa "Muokkaa".

- Valitse alasvetovalikosta "Manuaalinen" > IPv4 > [X]Käytössä

IP-osoite: 192.168.1.2
Aliverkon peite: 255.255.255.0 (tulee automaattisesti)

4. Avaa selaimeen osoite https://192.168.1.1

Username: ubnt
Password: ubnt

5. Do you want to start with the Basic Setup wizard? > Yes

- Port: eth0 (oletus)
- Internet connection type: DHCP (oletus)
- [X] Enable the default firewall (oletus)

LAN ports (eth1)
- Address 192.168.1.1 / 255.255.255.0 (oletus)

(Optional) Secondary LAN ports (eth2)
- Address 192.168.2.1 / 255.255.255.0 (oletus)

- [X] Create new admin user
- aseta uusi käyttäjänimi ja salasana

Tallenna asetukset, reititin käynnistyy uudelleen.

6. Poista kaapeli reitittimen eth0-portista. Kytke netistä tuleva kaapeli reitittimen eth0-porttiin, ja muut kaapelit reitittimen eth1- ja eth2-portteihin.

7. Poista tietokoneesta aiemmin laitettu kiinteä IP-osoite ja aliverkon peite eli IP-osoitteen haku takaisin automaatille.

8. Nyt pitäisi netti toimia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 221
Viestejä
4 216 603
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Raxe

Hinta.fi

Ylös Bottom