Etätyö ja verovähennykset

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
256
Mites tuota yli tonnin hankintahintaa tulkitaan?

Jos lätkäisen vähennyksiin:
näytön 500 €
näyttiksen 750 €
prossun 200 €
kotelon 100 €
emon 150 €
yhteensä: 1850 €

Katsotaanko tuossa yhteishintaa vai yksittäisiä hankintoja? Ja kyllä, käytän noita myös duunihommissa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Mites tuota yli tonnin hankintahintaa tulkitaan?

Jos lätkäisen vähennyksiin:
näytön 500 €
näyttiksen 750 €
prossun 200 €
kotelon 100 €
emon 150 €
yhteensä: 1850 €

Katsotaanko tuossa yhteishintaa vai yksittäisiä hankintoja? Ja kyllä, käytän noita myös duunihommissa.
Itse ainakin tulkitsin yhteishintana viime veroilmoituksessa. Yli tonnin joudut(/saat) jakamaan kahdelle verovuodelle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Mites tuota yli tonnin hankintahintaa tulkitaan?

Jos lätkäisen vähennyksiin:
näytön 500 €
näyttiksen 750 €
prossun 200 €
kotelon 100 €
emon 150 €
yhteensä: 1850 €

Katsotaanko tuossa yhteishintaa vai yksittäisiä hankintoja? Ja kyllä, käytän noita myös duunihommissa.
Itse ainakin tulkitsin yhteishintana viime veroilmoituksessa. Yli tonnin joudut(/saat) jakamaan kahdelle verovuodelle.
Itse tulkitsen alla lainattua ohjetta siten, että kustannukset käsitellään esinekohtaisesti.


"Kunnossapitomenot ja pienehköjen työkalujen ja laitteiden hankintamenot vähennetään sinä vuonna, jona ne on maksettu. Jos työvälineen verotuksessa vähennyskelpoinen hankintameno on enintään 1 000 euroa, katsotaan sen todennäköisen taloudellisen käyttöajan yleensä olevan enintään kolme vuotta ja vähennys tehdään kerralla.

Jos työvälineen todennäköinen taloudellinen käyttöaika on yli kolme vuotta, hankintameno vähennetään poistoina. Poisto tehdään esinekohtaisesti ja sen määrä on enintään 25 % menojäännöksestä. Työvälineen verotuksessa vähennyskelpoinen poistamaton hankintameno voidaan kuitenkin vähentää kokonaan sinä verovuonna, jona poistamaton hankintameno on verovuoden alussa enintään 1 000 euroa."


 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Eli jos heität osat vuoden päästä roskiin, voit vähentää ne kerralla (verottaja voi olla eri mieltä) mutta jos meinaat käyttää niitä vielä ensivuonna (vaikka myymällä pois ja ostamalla uusia) jaat summan kahdelle-neljälle käyttöajan mukaan ja vähennät joka vuosi yhden osan.
Muista myös säilyttää kuitit sen 5v ja varautua todistamaan miten olet sitä päätulojesi hankkimiseen käyttänyt jos sitä satutaan kysymään.

Jos et muuta ajatellut hankkia, niin helpommalla pääset laittamalla vain työhuonevähennyksen seuraaville 2-4 vuodelle.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Jos nyt tänä vuonna laittaa vähennyksiin "toteuman mukaan" sähköpöytää, toimistotuolia, näyttöä jne., niin loogisesti sitä standardia 900€ työhuonevähennystä ei sitten seuraavina vuosina voi laittaa, koska se sisältää nämä jaksotettuna vai onko tässä porsaanreikä?

Eräs pointti on sekin, että taloudellisesti (jos muita tulonhankintakuluja ei juuri ole) kannattaa tietenkin silti laittaa yhteen vuoteen, kun standardivähennys on vain 150€ omavastuun yli. Ja eihän sitä tiedä, jos ensi vuonna on toimistotöissä/työttömänä tms. Eli enemmän hyötyy jos tänä vuonna ylittyy omavastuu tonnilla kuin jos tekisi tuon standardivähennyksen seuraavat 6 vuotta, vaikka olisikin koko ajan etähommissa.

Itse olen laittanyt vain tuon säännönmukaisen työhuonevähennyksen nyt kun olen pari vuotta etätöitä tehnyt. Jos ensi vuonna uusisin 10+ vuotta vanhan toimistotuolini, niin voisinko siirtyä vapaasti "toteuman mukaan" ilmoitukseen ja laittaa sitten samalla muuta uusiksi?

Eipä ole verottaja tätäkään mitenkään selväksi tehnyt (paitsi ehkä lakia lukeneille).
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Selvää ohjetta ei ole koska nuo on aika marginaalitapauksia. Työnantaja yleensä tarjoaa työvälineet etätöihin ja freelancerit/kotona itsenäisesti työskentelevät ovatkin sitten yrittäjiä tms.
Toki sinne voi laittaa vaikka 1000€ näytönohjaimen mutta kuten koko veroilmoituksen täyttö, ohjeistuksiin ja omaan harkintaanhan se perustuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Selvää ohjetta ei ole koska nuo on aika marginaalitapauksia. Työnantaja yleensä tarjoaa työvälineet etätöihin ja freelancerit/kotona itsenäisesti työskentelevät ovatkin sitten yrittäjiä tms.
Toki sinne voi laittaa vaikka 1000€ näytönohjaimen mutta kuten koko veroilmoituksen täyttö, ohjeistuksiin ja omaan harkintaanhan se perustuu.
Kyllä tuo minun mielestäni on aika selvää: työhuone == tyhjä canvas ja sitten kaikki muu _työhön_ liittyvä kulu tuohon päälle eli mahdollinen tietokone/tuoli/pöytä...
linkki yllä sanoi:
Myös työhuoneen kalusteiden, kuten työpöydän ja työtuolin, todelliset hankintamenot voivat olla vähennyskelpoisia menoja.
Mutta sitten moniko tänä vuonna todellisuudessa on ollut tuon yli 50% työpäivistä etänä, tammi-maaliskuu ½ väli = ~2,5kk, loman jälkeen elo-loka = ~3k == 5,5kk ja vuodessa 1,25kk lomaa niin tiukille menee vaikka ei loppuvuonna toimistolla kävisi... Tosin eihän noita kukaan katso, mutta foorumin sääntöpoliisi on sanonut että veronkierrosta ei täällä saa keskustella, joten väittäisin että usealla tuo 50% ei tule täyttymään edes tänä vuonna.
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Mutta sitten moniko tänä vuonna todellisuudessa on ollut tuon yli 50% työpäivistä etänä, tammi-maaliskuu ½ väli = ~2,5kk, loman jälkeen elo-loka = ~3k == 5,5kk ja vuodessa 1,25kk lomaa niin tiukille menee vaikka ei loppuvuonna toimistolla kävisi... Tosin eihän noita kukaan katso, mutta foorumin sääntöpoliisi on sanonut että veronkierrosta ei täällä saa keskustella, joten väittäisin että usealla tuo 50% ei tule täyttymään edes tänä vuonna.
Kyllä uskoisin että aika moni. En tiennyt edes, että elo-lokakuussa jengi olisi palannut toimistolle ja sitten uudestaan etätöihin. Ainakin itse (ja 90% firmasta) on ollut ihan putkeen ainakin pääkaupunkiseudulla maaliskuusta asti etänä.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 671
Kyllä uskoisin että aika moni. En tiennyt edes, että elo-lokakuussa jengi olisi palannut toimistolle ja sitten uudestaan etätöihin. Ainakin itse (ja 90% firmasta) on ollut ihan putkeen ainakin pääkaupunkiseudulla maaliskuusta asti etänä.
Joo, Maaliskuu-nykyhetki välillä 3 päivää toimistolla ja loput eli jotain 140 päivää (jos kesälomat lasketaan pois) etänä, eikä loppuvuodesta ole varmastikaan toimistolle tarve mennä. Helposti menee 50% etäpäiviksi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Yritin selvitellä, voiko perheessä kumpikin saada työhuonevähennystä. Aiemmin kumpikin teki alle puolet ajasta etätyötä eli verottajan ohjeen mukaan maksimi työhuonevähennys olisi 675 €. Vaimoni ei siis kannattanut laittaa työhuonevähennystä, koska muuta vähennettävää ei ollut.

Tänä vuonna vaimoni tekee kuitenkin yli puolet ajasta ja minä satunnaisesti etätöitä. Tulkitsen niin, että minä saan 450 € ja vaimoni täyden 900 € vähennyksen. Kummallakin on oma työpiste eli sen puoleenkin nuo vähennykset on perusteltuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Yritin selvitellä, voiko perheessä kumpikin saada työhuonevähennystä. Aiemmin kumpikin teki alle puolet ajasta etätyötä eli verottajan ohjeen mukaan maksimi työhuonevähennys olisi 675 €. Vaimoni ei siis kannattanut laittaa työhuonevähennystä, koska muuta vähennettävää ei ollut.

Tänä vuonna vaimoni tekee kuitenkin yli puolet ajasta ja minä satunnaisesti etätöitä. Tulkitsen niin, että minä saan 450 € ja vaimoni täyden 900 € vähennyksen. Kummallakin on oma työpiste eli sen puoleenkin nuo vähennykset on perusteltuja.
Mielestäni tähän oli joku mahtikäsky että kumpikaan ei voi vähentään ainakaan täyttä ja jos tpinen vähentää täyden niin sitten se jotenkin rajoitti toisen mahdollisuuksia - tai sitten tämä liittyi pääomatuloihin tai ansio- ja pääomatulojen sekoitukseen... Jos/kun menee kuten muistan niin tuolla alleviivatulla ei ole mitään väliä...

edit: kyllähän tuo juurikin ansiotuloa koski eli pääomatulot turvassa :)
linkki sanoi:
Jos molemmat aviopuolisot käyttävät työhuonetta osapäiväisesti pääansiotulojen tai pysyväisluontoisten sivutulojen hankkimiseksi, vähennyksen määrä on puolisoilla yhteensä 675 euroa/vuosi.
Eli jos puolisi merkkaa 900e niin sinä et voi laittaa kuin 225e, jos pistät 450e niin puolison vähennys klämpätään 225e:hen tuon mukaan, jos laitat 225e niin se kaiketi ei ole tuon kategorian mukaista jolloin puoliso saa 900 ja sinä 225 - eihän tässä ole vittu mitään järkeä :)... Toisaalta tuo sun 225 on kaukana 700e omavastuusta että ei siitä normaalisti rahoja tule ikinä saamaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
205
Kyllä tuo minun mielestäni on aika selvää: työhuone == tyhjä canvas ja sitten kaikki muu _työhön_ liittyvä kulu tuohon päälle eli mahdollinen tietokone/tuoli/pöytä...

Mutta sitten moniko tänä vuonna todellisuudessa on ollut tuon yli 50% työpäivistä etänä, tammi-maaliskuu ½ väli = ~2,5kk, loman jälkeen elo-loka = ~3k == 5,5kk ja vuodessa 1,25kk lomaa niin tiukille menee vaikka ei loppuvuonna toimistolla kävisi... Tosin eihän noita kukaan katso, mutta foorumin sääntöpoliisi on sanonut että veronkierrosta ei täällä saa keskustella, joten väittäisin että usealla tuo 50% ei tule täyttymään edes tänä vuonna.
"Jos työhuoneen ja kalusteiden todellisten kulujen selvittäminen on hankalaa esimerkiksi sen vuoksi, että työhuonetta käytetään vain osan aikaa ansio- tai pääomatulojen hankkimiseen, voi näiden todellisten kulujen sijasta vähentää niin sanotun työhuonevähennyksen. Työhuonevähennys kattaa sekä työhuoneesta että kalusteista syntyneet todelliset menot."

Eli jos hakee työhuonevähennystä niin huonekaluja ei voi vähentää lisäksi.

Työhön käytettävän tietokoneen voi laittaa tulonhankkimisvähennyksiin.

Omavastuu on 750€ ja 750€ vähennys tulee automaattisesti. Eli jos vähennys jää alle tuon niin ei kannata hakea.
Työhuonevähennys lasketaan myös tulonhankkimiskuluksi, joten jos on täysi työhuonevähennys niin menee jo sillä yli omavastuun, jolloin kannattaa laittaa pienetkin kulut vähennyksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Mitenhän seuraava tapaus menisi verovähennyksiin, Eli ostin itselleni vuosi sitten widecreen näytön ja kerkesin sitä itse käyttämään 1kk jonka jälkeen vaimo on sitä käyttänyt etätöissään. Kuitti on minun nimelläni niin voiko vaimo laittaa sitä vähennyksiin vai kannattaako hänen ostaa "itselleen" uusi näyttö jonka laittaa vähennyksiin?
 
Liittynyt
02.05.2018
Viestejä
26
Lainataan vanhaa ketjua. Nyt helteillä etätyö on käynyt aika tukalaksi ja tekisi mieli jonkinlainen viilennin hankkia työhuoneeseen. Onko täällä tietoa ilmanviilentimen verovähennyksestä, eikö tuon pitäisi onnistua kun kerta lämmityskin menee...?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Lainataan vanhaa ketjua. Nyt helteillä etätyö on käynyt aika tukalaksi ja tekisi mieli jonkinlainen viilennin hankkia työhuoneeseen. Onko täällä tietoa ilmanviilentimen verovähennyksestä, eikö tuon pitäisi onnistua kun kerta lämmityskin menee...?
Kiinnostais kyllä kun juuri hyväksyin ilmalämpöpumpun tarjouksen :greedy:
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Mielenkiintoista lukea, kuinka helposti ihmiset ovat valmiita tekemään veropetoksen (=rikos) vain siksi, että siitä ei hyvin suurella todennäköisyydellä jää kiinni :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Kyllä ainakin työhuonevähennyksen ja internetin osittainen vähentäminen kannatti, reilun tonnin mätkyt väheni noin sataan euroon. Jälkeen päin ajateltuna netin olisi kyllä hyvillä mielin voinut laittaa täysimääräisenä vähennettäväksi, sillä teen kaikki työt kotoa. Täytyy muistaa myös ensi vuonna ja ottaa vähän vauhdikkaampi liittymä vielä alle. :kahvi:
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Jälkeen päin ajateltuna netin olisi kyllä hyvillä mielin voinut laittaa täysimääräisenä vähennettäväksi, sillä teen kaikki työt kotoa.
Sinulla varmaan on sitten erillinen netti kotikäyttöön? Täysimääräisesti voi vähentää, jos kyseiselle hyödykkeelle ei ole muuta käyttöä kuin työkäyttö. Esim. työvaatteet (siis turvavarusteet) on tälläisia, mutta esim. konttorivosun jakkupuku ei, koska sitä voidaan käyttää muuallakin kuin töissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Kyllä ainakin työhuonevähennyksen ja internetin osittainen vähentäminen kannatti, reilun tonnin mätkyt väheni noin sataan euroon. Jälkeen päin ajateltuna netin olisi kyllä hyvillä mielin voinut laittaa täysimääräisenä vähennettäväksi, sillä teen kaikki työt kotoa. Täytyy muistaa myös ensi vuonna ja ottaa vähän vauhdikkaampi liittymä vielä alle. :kahvi:
Aika hemmetin kallis netti sinulla, pelkän työhuonevähennyksen "nettovaikutus" omavastuu huomioiden lienee satasen luokkaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Sinulla varmaan on sitten erillinen netti kotikäyttöön? Täysimääräisesti voi vähentää, jos kyseiselle hyödykkeelle ei ole muuta käyttöä kuin työkäyttö. Esim. työvaatteet (siis turvavarusteet) on tälläisia, mutta esim. konttorivosun jakkupuku ei, koska sitä voidaan käyttää muuallakin kuin töissä.
Ei ole ihan noin mustavalkoinen (0/100), ohjeistus menee näin:

Jos olet hankkinut tietoliikenneyhteyden (esim. laajakaistan), voit vähentää sen kustannuksia tulonhankkimismenoina. Vähennyksen määrä on

50 % tietoliikenneyhteyden kustannuksista, jos käytät yhteyttä osittain työkäytössä

100 % tietoliikenneyhteyden kustannuksista, jos käytät yhteyttä pääasiassa työkäytössä.

Itse käsitän tuon tyyliin niin, että jos arkipäivinä tekee päivän töitä, sen lisäksi netin kanssa makselee laskuja, ehkä lukee jotain lehteä hetken yms alle tunnin juttuja ja viikonloppuna ei käytä ollenkaan niin sitten voi pistää.
Jos taas saman netin kanssa istutan useampi tunti töiden jälkeen ja viikonloppuna pelailee yms niin ei kyllä täysimääräisenä voi vähentää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Esim. työvaatteet (siis turvavarusteet) on tälläisia, mutta esim. konttorivosun jakkupuku ei, koska sitä voidaan käyttää muuallakin kuin töissä.
valitettavasti vosu ei voi jakkuaan vähentää, ainoastaan työvaatteet ja uniformut tms. voi vähentää, siis vaatteet joille ei oikein keksi privaattikäyttöä edes yrittämällä (remppamiehen vaatteillle keksii toki vähän).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Aika hemmetin kallis netti sinulla, pelkän työhuonevähennyksen "nettovaikutus" omavastuu huomioiden lienee satasen luokkaa
Kallis se on, mutta mulla on myös pääomatuloja/siihen liittyviä kuluja jotka vähennetään myös verotuksessa joten tuo omavastuuosuus tulee helposti täyteen. Mutta en mä täysin tunne miten tuo toimii, oon vain täyttänyt lomakkeen verottajan sivuilla niin kuin siellä pyydetään täyttämään.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
valitettavasti vosu ei voi jakkuaan vähentää, ainoastaan työvaatteet ja uniformut tms. voi vähentää, siis vaatteet joille ei oikein keksi privaattikäyttöä edes yrittämällä (remppamiehen vaatteillle keksii toki vähän).
Niinhän tossa lukee? Luetunymmärtäminen?
Koitin siis antaa esimerkin jossa ei myöskään saa vähentää vaikka työnantaja velvoittaisi tietyn standardin pukeutumista, koska on mahdollista, että asua käytetään myös vapaa-ajalla.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Itse vuokrasin erillisen työtilan koska omassa asunnossa ei ole tilaa ja muutenkan mahdollisuutta työskentelyyn, eikä toimistolle ole mahdollista mennä korona rajoitusten takia. Sain kyllä koko vuokran + sähköt verovähennyksiin.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Kyllä ainakin työhuonevähennyksen ja internetin osittainen vähentäminen kannatti, reilun tonnin mätkyt väheni noin sataan euroon.
Jos olet saanut noin 1000 euroa vähennettyä mätkyjä, niin se vaatii jo noin 2000 euron edestä vähennyksiä. Ja kun työhuonevähennys on 900 euroa, niin on sinun pakko ollut tehdä muitakin vähennyksiä tuohon päälle kuin pelkkä netti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Jos olet saanut noin 1000 euroa vähennettyä mätkyjä, niin se vaatii jo noin 2000 euron edestä vähennyksiä. Ja kun työhuonevähennys on 900 euroa, niin on sinun pakko ollut tehdä muitakin vähennyksiä tuohon päälle kuin pelkkä netti.
Työhuonevähennyksen voi tehdä myös todellisten kulujen mukaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
144
Onko tuossa jotain rajaa minkä verran etätöihin hankitusta näytöstä saa vähentää? 1200e näyttö kiikarissa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Onko tuossa jotain rajaa minkä verran etätöihin hankitusta näytöstä saa vähentää? 1200e näyttö kiikarissa.
On myös pieni riski, että joudut perustelemaan noin kalliin näytön hankinnan erikseen, jos verottajan järjestelmä ottaa tuon ihmisen tarkisteluun. Esim. Jos ammattisi on vaikkapa myyntityö ja joudut perustelemaan tuollaisen hintahaitarin yläpään näytön käyttöä työssäsi, niin saat olla aika taitava selittämään miksi 250 euron näyttö ei käy.

Riski on pieni, mutta olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
On myös pieni riski, että joudut perustelemaan noin kalliin näytön hankinnan erikseen, jos verottajan järjestelmä ottaa tuon ihmisen tarkisteluun. Esim. Jos ammattisi on vaikkapa myyntityö ja joudut perustelemaan tuollaisen hintahaitarin yläpään näytön käyttöä työssäsi, niin saat olla aika taitava selittämään miksi 250 euron näyttö ei käy.

Riski on pieni, mutta olemassa.
Ei saa valehdella, jos käyttää näyttöä työssään, sitten käyttää. Ei ole syyllistynyt yhtään mihinkään rikokseen, jos tulee lisäselvityspyyntö.

Todennäköisesti (ei omaa kokemusta) , jos menee selvitykseen, miksi noin kallis näyttö, niin mietitään siellä verottajan päässä, että onko se nyt 100% työkäytössä, vai hankittu osittain omaa hupikäyttöä varten. Sitten menee vähennykset erilailla, mutta kyllä niitä voi silti saada. Ja jos ei saa, niin ei tässä mitään rikollista ole. Olettaen, että näyttöä käytetään myös töihin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Ei saa valehdella, jos käyttää näyttöä työssään, sitten käyttää. Ei ole syyllistynyt yhtään mihinkään rikokseen, jos tulee lisäselvityspyyntö.

Todennäköisesti (ei omaa kokemusta) , jos menee selvitykseen, miksi noin kallis näyttö, niin mietitään siellä verottajan päässä, että onko se nyt 100% työkäytössä, vai hankittu osittain omaa hupikäyttöä varten. Sitten menee vähennykset erilailla, mutta kyllä niitä voi silti saada. Ja jos ei saa, niin ei tässä mitään rikollista ole. Olettaen, että näyttöä käytetään myös töihin.
Kyllä siellä tulkitaan myös välineiden tarkoituksenmukaisuutta väitettyyn käyttöön (kaverini tekee henkilöverotuksen tehtäviä). Lähes varmasti mitään ongelmaa ei ole, jos pysyy tossa 50% vähennyksessä, oli työkäyttö mitä tahansa. Tuon sadan prosentin vähentämiseen ei riitä ihan se, että tarvit 4k-31"-IPS paneelin koska joudut lähettämään sähköposteja ja päivittämään asiakasrekisteriä.

1642407671984.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
qtba, sulla menee nyt sekaisin hinta ja käyttötarkoitus. Et sä 100 % vähennystä saa oli se näyttö 100 € tai 1000 €, jos käyttötarkoitus ei täsmää. Jos taasen käyttötarkoitus täsmää, niin näytäpä minulle missä verottaja kertoo mikä näyttö on liian kallis. Ei sellaista ohjetta ole.

e: Ja mitä näytön kokoon tulee, niin excel ja ikänäkö/silmät rasittuu selittää jo heittämällä miksi tarvitsee ison mutta tarkan näytön.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
qtba, sulla menee nyt sekaisin hinta ja käyttötarkoitus. Et sä 100 % vähennystä saa oli se näyttö 100 € tai 1000 €, jos käyttötarkoitus ei täsmää. Jos taasen käyttötarkoitus täsmää, niin näytäpä minulle missä verottaja kertoo mikä näyttö on liian kallis. Ei sellaista ohjetta ole.

e: Ja mitä näytön kokoon tulee, niin excel ja ikänäkö/silmät rasittuu selittää jo heittämällä miksi tarvitsee ison mutta tarkan näytön.
No juurikin noin, vähän heikosti esitin asiani. Käyttötarkoituksella on siis väliä, jos meinaa sitä sataa prosenttia vähentää. Jos pysyy 50%:ssa, niin sillä ei ole juurikaan merkitystä.

Olen nimittäin ihan verolla työssä olevalta olen näitä tarinoita kuullut, että on yritetty vähentää esim. aika rouheita pelikoneita sataprosenttisessa työkäytössä, kun ammatti on jotain puhelinsoittelua. Perustelut selvityspyynnöissä on kuulemma aika kekseliäitä. Tällaiset ei pääsääntöisesti mene läpi, vaan palautetaan siihen 50%:n.

Näyttölaitteiden osalta voi tosiaan keksiä jotain tuollaista ovelampaa tulokulmaa perusteluille.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
314
Eli käytännössä kannattaa kaikki mahdollinen laittaa ja sitten jos tulee selvityspyyntö, niin selvittää. Jos selvitys ei mene läpi, niin sitten prosentit täsmentyy ja ehkä joku vähennys otetaan pois. Onko sen kummallisempaa vai voiko tuosta jotain harmia koitua? Eikai muutenkaan voi olettaa, että kaikki kiemurat on sisäistetty oikein, vaikka ilmoituksia tehdessä pitäisi toki tietää.

Edit. En tarkoita kuitenkaan, että pitäisi ruveta kieroilemaan.
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
181
Mites näitä vähennyksiä sovelletaan, jos töitä tehdään osa-aikaisesti, mutta kaikki tehtävät työt ovat kuitenkin kotona koneella tehtäviä ja osittain tämän takia hankittu tehokkaampi pöytäkone… Oma oletus on, että vähennyksiä ei heru, mutta onko kellään kokemusta tämmöisestä kuviosta?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mites näitä vähennyksiä sovelletaan, jos töitä tehdään osa-aikaisesti, mutta kaikki tehtävät työt ovat kuitenkin kotona koneella tehtäviä ja osittain tämän takia hankittu tehokkaampi pöytäkone… Oma oletus on, että vähennyksiä ei heru, mutta onko kellään kokemusta tämmöisestä kuviosta?
Tottakai saat vähentää 50% tosta koneesta, jos se todella on työkäyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Mites näitä vähennyksiä sovelletaan, jos töitä tehdään osa-aikaisesti, mutta kaikki tehtävät työt ovat kuitenkin kotona koneella tehtäviä ja osittain tämän takia hankittu tehokkaampi pöytäkone… Oma oletus on, että vähennyksiä ei heru, mutta onko kellään kokemusta tämmöisestä kuviosta?
@qtba laittoi juuri kuvan. Katso siitä. Se on se keskimmäinen rivi.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Mitäs te nyt sekoilette. Kyllä sen tietokoneen saa vähentää tuossa tapauksessa ihan 100 %:sti.

Nyrkkisääntönä:
Jos kone on pääasiassa muussa käytössä, mutta sillä tehdään myös töitä -> vähennys 50 %
Jos kone on pääasiassa työkäytössä, mutta sillä tehdään myös muuta -> vähennys 100 %

Eli ei se, että sillä koneella tehdään kotona myös muita juttuja, automaattisesti vähennä vähennystä 50 %:iin. Jos se on pääasiassa työkäyttöön hankittu, niin vähennys on 100 %, huolimatta siitä onko työ täysipäiväistä vai osa-aikaista.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mitäs te nyt sekoilette. Kyllä sen tietokoneen saa vähentää tuossa tapauksessa ihan 100 %:sti.

Nyrkkisääntönä:
Jos kone on pääasiassa muussa käytössä, mutta sillä tehdään myös töitä -> vähennys 50 %
Jos kone on pääasiassa työkäytössä, mutta sillä tehdään myös muuta -> vähennys 100 %

Eli ei se, että sillä koneella tehdään kotona myös muita juttuja, automaattisesti vähennä vähennystä 50 %:iin. Jos se on pääasiassa työkäyttöön hankittu, niin vähennys on 100 %, huolimatta siitä onko työ täysipäiväistä vai osa-aikaista.
Avainsana kysyjälllä on "osittain tämän takia hankittu "

Eli ilmeisesti koneella on muutakin käytttöä ja sitä ei hommattu vain työkäyttöön? Kai työnantajakin jonkun koneen käyttöön antaa?
Toki jos ei, niin silloin 100% vähennettävä tietty.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Eli käytännössä kannattaa kaikki mahdollinen laittaa ja sitten jos tulee selvityspyyntö, niin selvittää. Jos selvitys ei mene läpi, niin sitten prosentit täsmentyy ja ehkä joku vähennys otetaan pois. Onko sen kummallisempaa vai voiko tuosta jotain harmia koitua? Eikai muutenkaan voi olettaa, että kaikki kiemurat on sisäistetty oikein, vaikka ilmoituksia tehdessä pitäisi toki tietää.

Edit. En tarkoita kuitenkaan, että pitäisi ruveta kieroilemaan.
Myös veronkorotus on mahdollinen. Etenkin jos tuosta narahtaa useamman kerran siten, että annetut selvitykset ei riitä.

Verovelvollisen omalla käsityksellä tulon veronalaisuudesta tai kulun vähennyskelpoisuudesta ei ole merkitystä arvioitaessa sitä, onko kyseessä ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönti. Myöskään sillä, onko verovelvollinen toiminut tahallisesti tai huolimattomasti, ei ole tässä arvioinnissa merkitystä. Veronkorotuksen tasoa määrättäessä otetaan kuitenkin huomioon, onko tulon veronalaisuus tai kulun vähennyskelpoisuus objektiivisesti katsoen tulkinnanvarainen tai epäselvä (ks. kohta 3.2.7).

Ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnistä on kyse myös, jos verovelvollinen ei toimita tai esitä Verohallinnolle sen erikseen pyytämiä lisätietoja ja selvityksiä tai tositteita. Verovelvolliselle voidaan määrätä näissä tapauksissa euromääräinen vähimmäiskorotus (ks. kohta 3.2.9).



Mitäs te nyt sekoilette. Kyllä sen tietokoneen saa vähentää tuossa tapauksessa ihan 100 %:sti.
Ei saa, jos kyse on kuvatunlaisesta (osa-aikainen työ + "osittain tämän takia hankittu tehokkaampi pöytäkone") käytöstä.
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
181
Avainsana kysyjälllä on "osittain tämän takia hankittu "

Eli ilmeisesti koneella on muutakin käytttöä ja sitä ei hommattu vain työkäyttöön? Kai työnantajakin jonkun koneen käyttöön antaa?
Toki jos ei, niin silloin 100% vähennettävä tietty.
Työnantajalta ei ole mahdollista saada konetta käyttöön… En voi sanoa hankkineeni ainoastaan työkäyttöön, kun töitä on 2 päivää viikossa, muina arkipäivinä teen samalla koneella töihin liittyviä opintoja ja vapaa-ajalla pelailen :D Mutta kiitos kaikille vastauksesta, varmaan nyt ainakin on sit siihen 50% vähennykseen oikeutettu!
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Työnantajalta ei ole mahdollista saada konetta käyttöön… En voi sanoa hankkineeni ainoastaan työkäyttöön, kun töitä on 2 päivää viikossa, muina arkipäivinä teen samalla koneella töihin liittyviä opintoja :D Mutta kiitos kaikille vastauksesta, varmaan nyt ainakin on sit siihen 50% vähennykseen oikeutettu!
Mutta ilman konetta ei olisi työtä? Eli 100% ei kyllä ole väärin sekään.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Ei saa, jos kyse on kuvatunlaisesta (osa-aikainen työ + "osittain tämän takia hankittu tehokkaampi pöytäkone") käytöstä.
Kyllä saa, jos tätä osa-aikaista työtä ei voi tehdä ilman omaa tietokonetta. Silloin tietokoneen hankinta on välttämätön työtä varten, eikä ole merkitystä sillä, vaikka koneella tehtäisiin muutakin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Kyllä saa, jos tätä osa-aikaista työtä ei voi tehdä ilman omaa tietokonetta. Silloin tietokoneen hankinta on välttämätön työtä varten, eikä ole merkitystä sillä, vaikka koneella tehtäisiin muutakin.
Tällä ei ole väliä. Vähennysoikeus menee käytön mukaan, niinkuin verottajan ohjeessa sanotaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Tällä ei ole väliä. Vähennysoikeus menee käytön mukaan, niinkuin verottajan ohjeessa sanotaan.
Äläs nyt hyppää johtopäätöksiin liian aikaisin, työvälineet saa vähentää 100%.

Jos verovelvollinen on itse joutunut hankkimaan ja pitämään kunnossa työssä tarvitsemansa työvälineet (työkalut, koneet ja laitteet), hän saa vähentää palkkatulostaan niistä aiheutuneet kustannukset.
Kohta 4.2.

Kohta 4.6 käsittelee tilannetta, jossa vapaaehtoisesti hankittua tavaraa käytetään työkäyttöön.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Äläs nyt hyppää johtopäätöksiin liian aikaisin, työvälineet saa vähentää 100%.
Kohta 4.2.

Kohta 4.6 käsittelee tilannetta, jossa vapaaehtoisesti hankittua tavaraa käytetään työkäyttöön.
Samaa sanoisin sinulle. Tietokoneista on erillinen ohje (kohta 4.6), ja näyttölaite on osa tätä kokonaisuutta. Voit kyllä varmistaa tämän kysymällä verottajalta. Itse kysyin asiasta juuri mainitsemaltani kaverilta ja asia on juuri niinkuin äsken sanoin.

1642426904726.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tuo tietokone lienee vähän sama kuin televisio, sillä erotuksella että televisiota ei saa vähentää lainkaan. Eli kun tietyillä kamoilla alkaa olemaan riittävästi yksityiskäyttöäkin veronmaksajien koko populaatiossa niin verottaja alkaa rajaamaan niiden vähennysoikeutta työkäyttöön. Raksamiehen vasarallakin epäilemättä voi nakutella nauloja myös mökille, mutta koska vasaran voi ylipäänsä vähentää niin harva ihminen niin sillä ei ole mitään merkitystä jos 50% tuosta joukosta nakuttelee sillä mökilläänkin. Tietokoneen pystyy puolestaan melkein jokainen jollain tekosyyllä laittamaan vähennyksiin, jolloin jos siitä antaisi kaikille 100% se olisi ikäänkuin automaattinenvähennysautomaatti.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom