Eroon Googlesta ja somesta...

Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
19
Pidemmän aikaa ollut mielessä saada aikaiseksi kun on hämännyt, mutta nyt Social Dilemman (Netflix) katsottuani tartuin vihdoin tuumasta toimeen.
Taustana sen verran, että en pidä itseäni sen enempää foliopipona, mutta kyllä jotenkin on kalvanut kun katselee omaa aikajanaa esim. Googlen palveluista. Pelottavan paljon on tietoa meikäläisestä ja mun tekemisistä. Kohdennettu mainonta ärsyttänyt myöskin. Lisäksi olen huomannut että käytän huomaamatta melko paljon aikaani jonninjoutavaan paskaan somessa. Lähinnä tuli huvitettua itseään lukemalla mielensäpahoittajien kommentteja uutisissa ja kuvissa.
Niinpä sitten vihdoin sain aikaiseksi poistaa koko Facebook-profiilin (kestää tosin 30 päivää poistaa se). Sitä ennen tosin latasin tietoni sieltä, ja sepäs vasta olikin järkyttävää luettavaa... kaikki vuodesta 2007 katsomani videot, linkit, kaverit, tykkäämiset, mielenkiintoni jne.
En tosin FB:ssä hirveän aktiivinen ollutkaan, joskus hyvin harvoin jotain satunnaisia kuvia ja lähinnä tapahtumien tietoja sieltä seurailin. Voi olla, että juuri niiden tapahtumien takia joutuu jonkun feikki-profiilin joskus tekemään, mutta katsotaan nyt jos pärjäisi ilmankin.
IG tuli joskus asennettua ihan vaan testimielessä ja sinne en juuri mitään itse laittanut. Lähinnä memejä ja hassuja videoita tuli katseltua... todella järkevää, siis. Muutenkin itseasiassa ajateltuna melkoisa time-sinkkejä molemmat olleet itselleni.

Googlen palvelut on olleet hieman haastavammat tapaukset, joskin vaihtoehtoja löytyy. Tässä omia löydöksiäni toistaiseki. Saa ehdottaa mielestään parempia vaihtoehtoja. Kaikki ei ole ilmaisia, mutta mielelläni maksan hieman rahaa omasta yksityisyydestäni...
-Gmail vaihtui Tutanotaan. Tuntuu ihan fiksulta ja simppeliltä ratkaisulta. Löytyy Win, Android ja IOS-sovellukset. Maksullisessa (12€/vuosi) saa käyttöön 5 aliasta, jotka tulevat händyiksi, kun en muutenkaan tykkää pitää samaa spostia esim. pelisivuilla ja henkilökohtaisilla asioilla. Tästä täppäsin tuon mielestäni todella halvan päivityksen suoraan.
-Chrome vaihtui Braveen. Samat turinat kuin aiemmin, ja asiallisen oloinen mainosblokkerit sisällään pitävä selain, tykkäsin heti. Sai importattua Chromesta kaikki olellinen kätevästi. Ilmainen (doh, selain)
-Mapsit vaihdoin toistaiseksi HEREWeGO:n, joka tuntuu toimivan ok. Saattaa olla jos vaihdan IOS:n jossain vaiheessa, että Apple Maps voi olla parempi, tiedä häntä (ilmainen)
-Notesit vaihtui Evernoteen, joka vaikuttaa erittäin pätevältä softalta. Jos ei tule parempi ehdotuksia, joutuu varmaan maksullisen täppäämään. Tästä toivoisin ehdotuksia.
-Kalenteri on vielä toistaiseksi kysymysmerkki. Google kalenteri on vaan niin pirun hyvä, että en tiedä onko tuosta Tutanotan vastaavasta korvaamaan sitä. Ehdotuksia otetaan mieluusti vastaan
-Google photos on myöskin vielä vaiheessa, en ehkä haluaisi kuviani myöskään iCloudiin, joten tähän otetaan hyviä ideoita vastaan

-Salasana-sovellukseksi valitsin Dashlanen, joka pikaisella tutustumisella tuntuu hyvälle. Ilmainen saattaa riittää tähän
-Cyberghost on ollut jo pidempään käytössä vpn-sovelluksena. Joskin käyttö ollut satunnaisempaa, mutta nyt olen alkanut käyttää aktiivisemmin sitäkin.

Niin tosiaan olin ajatellut kenties vaihtaa Applen tuotteeseen puhelimen, mutta tämä päätös on vielä vaiheessa. Uusin iPad mini löytyy, johon olen ollut tyytyväinen, samalla päässyt testaamaan cross-platformia näillä omilla valinnoilla. Kaikki toimineet hienosti molemmissa.

Jotain varmasti unohtui tässä, mutta päivittelen kun tulee mieleen

Ideoita siis otetaan vastaan lisää :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Minä olin samoilla linjoilla joskus vuosia sitten. Facebook lensi roskiin ja sitä rataa. Nykyään vähän höllentänyt että en mitä tahansa alternative paskaa käytä sen vuoksi että joku google ei näkisi mitä teen. Olen alkanut luottaan Googleen enemmän kuin random opensousi kikkareisiin kun se data containment on monesti vähän vakaammalla tasolla googelilla.

Nykyinen setuppi aika simppeli:
- Selaimena laitteissa firefox sopivilla laajennoksilla. (NoScript, uBlock, sen semmosia)
- Puhelimena Apple, mutta käytän googlen palveluita koska ne ovat niin paljon paremmat mitä kellään.
- Jep, Applen luurissa google maps, google photos, gmail... koska applen softat ei yllä googlen tasolle ja onko se sama onko se Googlen sondi perseessä vai Applen. Kumpikin "yhtä pahoja".
- Google photos haku on rautaa ja sinne menee ilmaiseksi vaikka kuinka paljon kuvia. En oikein keksi "kelle muulle antaisin" kuvani.
- Ehkä voisi jotain gmailin korvaajaa etsiä mutta tuo gmaili vaan on hyvä.

Someja en käytä muuta kuin tykkäilen IG:ssä kavereiden julkaisuista. IG kirjautuminen on blur-emaililla mutta en tiedä onko tuolla mitään merkitystä.

Se foliolla vuoraaminen on tradeoffia helppoudesta. Ompa kiva käyttää Signalia kun olet siellä yksin. Jos google osaa ehdottaa mulle bussiaikatauluja ilman että lataan erillistä sovellusta ja katson itse sieltä niin miksei? Olen ajatellut että on kätevämpää että google pitää hallussani nuita tiettyjä tietoja kuin että jaan niitä ympäri maailmaa kaiken maailman jamaleille jotka eivät ole "pahoja googlelaisia".

En tiiä. Kusta ja paskaa tämä on. Maailma on digiä ja pitää sitä vastaan aina harrastusmielessä taistella, mutta tiettyyn rajaan asti vain.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
19
- Ehkä voisi jotain gmailin korvaajaa etsiä mutta tuo gmaili vaan on hyvä.

....

En tiiä. Kusta ja paskaa tämä on. Maailma on digiä ja pitää sitä vastaan aina harrastusmielessä taistella, mutta tiettyyn rajaan asti vain.
Hyvä vastaus, kiitos. Mietin itsekin että reagoinko taas liiaksi, mutta on tosiaan kytenyt jo pidemmän aikaa muutos näihin asioihin. Toistaalta tämä on siinäkin mielessä hyvä, että mulla on gmailit (2 kpl) molemmat ihan pullollaan kaikenmaailman lukematonta skeidaa, ja ei vaan millään kykene käydä niitä läpi. Tulee vähän niinkuin nollaus samalla noihin :)
Oon meinaan sen verran laiska ollut näiden asioiden kanssa viime vuosina, että tajusin tuossa että mulla on kuvia backuppeina sekä Google photos, samsung-accountilla, iCloudissa ja OneDrivessä... Jotenkin vaan lipsunut vuosien varrella, ja ei ole jaksanut kinostella. Nyt ajattelin sen ryhtiliikkeen tehdä, että siirryn käyttämään OneDriveä, ja poistan kaikista muista kaiken... edes joku järki :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Tässä pari sivustoa, joissa on ehdotuksia vaihtoehdoille erinäisille palveluille/softille:

Yhteneväisyyksiä tietenkin löytyy, koska noita on rajattu määrä, joita suositella. Oman järjen käyttö sallittua ja kannattaa miettiä miten tiukalle sen foliopipon omalla kohdalla haluaa laittaa, koska se todellakin vaikuttaa käytettävyyteen monessakin tilanteessa.

Omalla kohdalla myöskin olisi ajankohtaista uuden email palvelun löytyminen (Gmail käytössä, ku se vaan toimii hyvin, mutta...), pitkään vaan ollut laiskana, ku ajatus siitä, kuinka moneen paikkaan se uusi osoite pitäisi muistaa vaihtaa on melkoinen. Olen onneksi aikanaan hankkinut tuon IKI -osoitteen, jota on tullut sitten käytettyä, mikä helpottaa näissä asioissa, myöskin tulevaisuudessa, jos sattuu osoite vaihtumaan uudestaan jostain syystä. Tietenkin aina on myöskin vaara, että tuo IKI -palvelukin lopetetaan, mikään ku nykyisessä digitaalisessa maailmassa ei tunnu olevan enää varmaa...

Tämäkin on periaatteessa ikuisuus projekti, kun koko ajan tulee uusia ja vanhoja palveluita menee nurin ja välillä lähes "pakotetaan" käyttämään, jotta voipi hoitaa tiettyjä asioita.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Jep ja moi. Tästä tuli hyvin pitkä kirjoitus mutta yritetään.

Yksityisyys täällä verkossa on nykypäivänä hieman kummallinen termi, sitä tulkitaan monella eri tapaa ja vaihtoehtoja on miljoonittain joka helposti kasvaa loputtomaksi suoksi. Mutta, kun haluaa ruuvailla yksityisyyttä paremmalle tasolle silloin monesti joutuu tyytymään hieman yksinkertaisempaan laatuun sillä kehityskuviot kaikkinensa päivineen esim. googlella ym facebookin kaltaisilla toimijoilla on hivenen suuremmat kuin näillä pienemmillä prokkiksilla joka näkyy varmaan myös budjetoinnissa. Silloin se näkyy siinä että käytettävyys ei ehkä ole ihan sillä totutulla tasolla , mutta sitten voi käydä myös toisinkinpäin jossain kohtaa että pienemmän kehittäjien projekti toimiikin paljon paremmin tai on ulkoasultaan hienompi tms. Se selviää ainoastaan kokeilemalla. Nykypäivänä nämä "korvite tuotteet" on jo aika hemmetin kovalla tasolla kuitenkin vaikka niitä kehitetään aivan murto osalla siitä mitä vaikka googlella.

Jos haluaa luopua facebookista, täytyy muistaa että myös insta ja whatsapp kuuluu saman yhtiön omistukseen. Digimaailmassa tämä on suuri varjopuoli kun löydät hyvän palvelun tänään, se ei välttämättä ole sitä enää huomenna. Joko laitetaan lappu luukulle tai palvelu on myyty sellaisella osapuolella jota itse ei halua käyttää.

Googlelle löytyy kyllä korvaavia palveluita todella hyvinkin, Custom Rom:it puhelimiin, karttapalveluita on sekä kaikenlaisia erilaisia hakukoneita voi kokeilla. Googlen huonoja puolia on juurikin tuo tietojen leviäminen ympäri maailman jonka he itsekkin ovat avoimesti myöntäneet niin sähköpostien kohdalla kuin todennäköisesti kaiken muunkin kohdalla. Ties kuinka monet osapuolet teidän sähköposteja plaraa läpi jne. Mutta ei tästä sen enempää. Kun se on loputon suo. Joskus tulee käytettyä googlea mm. hakukonetta mutta tilejä sinne ei ole. Tähän tilanteeseen olen ollut tyytyväinen eikä googlen palveluita ole koskaan tullut ikävä.

Microsoftihan kuuluu myös näihin suuriin datanhaalijoihin, joten niin kauan kun käytät windowssia niin se yksityisyyskin on hieman niin ja näin. Linux on pätevä ja helppo vaihtoehto jos kiinnostusta löytyy riittävästi. Firefoxi on huikea selain parilla lisäosalla varustettuna (ublock origin & umatrix , canvas blocker). Bravesta oli jotain negatiivista huomiota aiemmin mutta tuskin sekään huono vaihtoehto on jos vertaa chromeen. Apple on taas täysin oma ympäristö josta pyrin pysymään kaukana samoin kuten googlesta tai somesta.

Itse kyllästyin jatkuviin onnellisuus päivityksiin somessa ja muutaman kuukauden jälkeisiin ero ilmoituksiin, ym vastaaviin. Ei ole tullu ikävä, elämä huomattavasti rikkaampaa ilman somea. Pidän yhteyttä vanhalla tavalla ystäviin ja sukulaisiin. Se tuntuu muutenkin paljon "lämpimämmältä" tavalta pitää yhteyttä kuin somen kautta.

Mutta yksityisyyden tavoittelu ei tuo kyllä tylsiä hetkiä. Joka päivä oppii uutta, asiat muuttuu lähes päivittäin tai joku ei toimi niinkuin pitäisi. @=JP= jo yllä laittama privacytools sivusto on mainio lähteä tutkimaan asioita. Varaudut vain siihen että koskaan ei tule valmista :)

Ei muutakuin foliohattu päähän ja menoksi !



Edit :
Ai niin niitä palveluita vielä.

- Käyttöjärjestelmä : Linux Manjaro ja valitse itseä kiinnostava työpöytä(Cinnamon tai Xfce). Steam toimii myös linuxissa ja osa peleistä kuten CS:GO (kaikki pelithän ei toimi linuxissa, mutta kokeiluun löytyy kaikenmoisia keinoja) Linux on käytännössä tänä päivänä aivan helvetin hyvä käyttöjärjestelmä joka on jättäny windowssin kauas taakseen jo ajat sitten. Sillä voi nykyään tehdä aivan kaiken minkä windowssilla. Jotain pieniä poikkeuksia lukuunottamatta esim puhelimen roottaaminen on helpompaa windowssilla kuin linuxilla.

- Selain : Firefox & ja sopivat lisäosat

- Sähköposti : Protonmail tai Tutanota on loistavia, kalenteri ei yllä googlen tasolle mutta on hyvä kuitenkin kuten yllä puhuttiin jostain joutuu luopumaan kun foliohattua työntää syvemmälle päähän.

- Officelle korvaava löytyy Libreofficesta, toki taas joudutaan hieman karsimaan mutta ei auta.

- Puhelimessa elämä ilman googlea onnistuu Custom Romilla, eli vaikka LineageOs. Google play korvataan f-droid sovelluskaupalla. Puhelin täytyy rootata ja asentaa custom rom, joka ei ole ihan yksinkertainen juttu vaan vaatii syvällistä perehtymistä asiaan.

- Sitten on olemassa kaikenmoisia dns osoitteita jolla voidaan yksityisyyttä parantaa , sekä Dns Over Tls, Dns over Https tai Dnscrypt

- VPN sovelluksia, näitä on miljoona ja täältä löytyy hyvä ketju mistä lukea niin paljon kuin jaksaa ja haluaa.
Vpn ohjelmien kanssa saa olla aika tarkkana jos haluaa sitä vastinetta rahalle ja jälleen sitä foliohattua kääriä enemmän päähän. Cyberghost ei tainnu olla ihan olla top 5 ohjelmien joukossa mitä muistelen omia ja muiden tekemiä tutkimuksia aiemmilta kuukausilta. VPN palvelun kohdalla on paljon myös kyse siitä kenelle uskot voivasi luottaa kaiken verkkoliikenteesi. Joku sen näkee aina vaikka tekis mitä.

- Palomuurit tai Pihole viritykset on kivaa ajanvietettä

- Pilvipalveluna Mega.nz on varmaan ihan kohtuullisen hyvä tai voi olla jopa 1 parhaista, mutta ilmaisena tilaa ei ole juurikaan saatavilla vaan pakko ostaa lisätilaa jos on paljon tallennettaa tai säilytettävää.


Jossain on tullut myös vastaan sivusto jossa kerrotaan suoraan vaihtoehtoja ohjelmille millä voi korvata windows ohjelmia vaikka linuxin puolella , en muista nyt millään mikä se oli. Google varmasti tai ehkä osaa auttaa.

Noista kaikista aiheista löytyy täältä jo todella kattavia ketjuja joita kannattaa ajatuksella selailla ajan kanssa läpi.
Kun asennat firefoxiin Umatrix ja ublock origin lisäosan huomaat miten paljon sitä googlea ja facebookkia tulee ihan järjettömissä paikoissa vastaan. Ublock originissa kannattaa ottaa käyttöön se "hard mode" niin voi vielä syvällisemmin tutkia internetin ihmeellisä juttuja. Noiden opetteluun vaan pitää varata aika paljon aikaa mutta sitten jossain vaiheessa mietit että kyllä se vaan kannatti.

Täydellistä yksityisyyttä et voi edes saavuttaa millään muulla kuin pysymällä pois internetistä. Suhteellisen pitkälle pääsee jo pelkän maalaisjärjen avulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 304
Minun Google vieroitukseni on vasta alussa. Chromen käytön lopetin ensimmäisenä ja Firefoxilla mennään. Enää en juurikaan kirjaudu Googlen tilille, muuten kuin siirtääkseni eri tilejä Gmailista Tutanotan osoitteeseen.

Nyt kyllä harmittaa kunnolla Tutanotan tilanne. Olin jo muutaman viikon tyytyväinen, koska suurin osa maileista tuli jo vaihdettua uudelle osoitteelle. Sitten DDOS hyökkäykset Tutanotaa vastaan alkoivat kiihtyä ja juuri nyt ovat yhteydet täysin poikki. Maksaisin euron sijasta vaikka kympin kuussa, jos se auttaisi asiassa. Kertoivat aiemmin blogipostauksessa, että palvelunestohyökkäysten torjuminen on haaste, koska he eivät halua luovuttaa mitään ulkopuolisille tahoille. Tässä tapauksessa kai SSL sertifikaatteja.

Jatkan vielä kyllä odottamista. EU:ssa sijaitseva, GPDR:ää noudattava, koodin avoimena pitävä, yksityisyydensuojaan panostava ja kohtuuhintainen sähköposti kun on juuri sitä mitä haluan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
- Omalla kohdalla somesta oli helppoa päästä eroon, kun ei koskaan tullut tilejä mihinkään näihin palveluihin tehtyä. Paitsi joskus kivikaudella irc-galleria.

- Androidista vaihdoin Appleen hieman vajaa vuosi sitten ja jos heidän lupauksiin voi yhtään luottaa, niin yksityisyys on edes paremmin hallinnassa. Käytössä heidän kartat ja muut systeemit, paitsi iCloudia ei ole ja tämän suhteen ollut vähän kiikun kaakun.

- Firefoxia tietenkin käytetty vuosia, joskus joku vuosi takaperin käytin Chromeakin jonkin aikaa. Privacy Badger ja uBlock Origin tällä hetkellä lisäosina käytössä näistä mainos blokeista/seurannan estosta.

- Käytän DuckDuckGo:ta jos haen jotain tietoa internetistä, enkä puhekielessä enää käytä myöskään "googleta se" yms vaan sanon esim. käytä hakukonetta tai katson ankalla/ankatan.

- Sähköposti on ollut vuosia Yahoossa ja tästä vaihto muuhun palveluun on ollut pitkään mielessä, mutta laiskuus on estänyt.

- Ainoa Googlen palvelu jota käytän vielä on Youtube, mutta en käytä sitä kirjautuneena vaan ilman tiliä on menty nyt useampi vuosi.

- Salasanat on Keepassissa paikallisesti tallennettuna ja tietenkin varmuuskopioituna pariin paikkaan.

- En käytä pilvipalveluita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 444
Viestejä
4 161 999
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom