Eri merkkien takuuhuoltojen toimivuus

Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Tuli hankittua kuukausi sitten Asuksen kannettava, ja siitähän siitä pamahti SSD-asema mykäksi. Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen hajosi tietokoneisiin liittyvä elektroniikkalaite takuuajan (tässä tapauksessa 2v) sisällä. Olin aivan varma, että tästä se alkaa vaikea, monivaiheinen ja pitkä odottelu, vaan kerrankin sai yllättyä positiivisesti:

Kone tilttasi ja soitto tukeen. Tuen kanssa selviteltiin 10 minuuttia ja todettiin, että sökö mikä sökö. Seuraavana aamuna tuli DHL Expressin kuriiri kotiovelle koputtelemaan, ja otti laitteen mukaansa. Siitä 4. päivän aamuna oli DHL:n heppu takas kotiovella korjatun ja toimivan koneen kanssa (oli kiertänyt Hollanissa korjattavana). Eli jokunen päivä siinä piti odotella, mutta vaivaa ei ollut kyllä mitään. Yllätyin positiivisesti.

Kone oli hankittu normaalisti normaalilla hinnalla ilman mitään erityisiä lisäkuluja takuusta tai vakuutuksista.

Tämä kun oli itselleni aivan uusi tilanne, niin ajattelimpa nyt sitten kysellä muilta vähän kokemuksia, että näinkö nämä jutut nykyään aina kannettavissa hoidellaan, vai onko eri merkkien välillä ehkä jotain eroja ?

Onko mimmosia kokemuksia kerrottavaksi asti ?

ps. Kannettavista sinällään on kyllä jonkin verran kokemusta. Laskin tuossa, että koko ATK-karriäärin aikana on tullut ostettua toistakymmentä eri kannettavaa, ja tämä oli nyt tosiaan ensimmäinen missä jotain ongelmaa.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 184
Lenovon kannettavalle ostin parilla kympillä on site huollon. Vika ei korjaantunut joten kuriirilla saksan kierros. Ei mitään valittamista koko prosessista.
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
No ei oo paha hinta tuosta palvelusta. Katoin DHL Expressin hintoja, niin 4.5 kg paketti EU-maihin ja takas hinta 176e, että äkkiä maksaa kyllä itsensä takaisin tuommonen parinkympin panostus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
373
Lenovon T495 rupes kaatuilemaan lisämuistikamman kanssa tässä pari viikkoa sitten (kampa on ollut paikoillaan liki uudesta saakka). Kokeilin toisella kammalla ja sama juttu silläkin, eli emolla jotain vikana. Kuriiri haki koneen Puolaan huollettavaksi ja muutaman päivän ihmettelyn jälkeen sieltä tuli ilmoitus ettei korjata kun on käytäjän aiheuttama vika. Ihmettelin kun korjauslistalle tarjottiin emon lisäksi uutta näppistä, trackpadia ja clickpadin kaapelia. Ei tuollaiseen 2,5 vuotta käytössä olevaan koneeseen kannata sijoittaa samaa summaa mikä siitä on uutena maksettu ja kun kone kuitenkin toimi emolla olleella 8 gigan muistilla ihan normaalisti, niin ajattelin että otetaan se nyt takaisin ilman korjauksia. Sain romun takaisin nyt torstaina, mutta niin tappihiiri ja levy olivat pimeänä eli kone on huonommassa kunnossa kuin sinne menessä. Lenovon tuessa vain ihmettelivät ja lupasivat palata asiaan, mutta ainakaan vielä eilen ei kuulunut mitään.

Avasin nyt tuota vähän ja ainakin touchpadin kaapeli oli kytkemättä emolle. En ruvennut irroittamaan näppäimistöä että näkisi tappihiiren kaapelin, mutta en nyt ihan kauheasti yllättyisi jos siinä olisi kanssa tapahtunut "unohdus". Muina huomioina ainakin toinen wlan-antenni oli kytkemättä ja pohjan kiinnityksestä oli hävinnyt yksi ruuvi (vaatii jo vähän yritystä kun niissä on se prikka joka pitää ruuvin paikallaan).

Ilmeisesti käyttäjä on sen verran taitava että onnistuu hajottamaan emon niin ettei lisämuistipaikka toimi, mutta vähän ihmetyttää kuinka paljon lisävikoja onnistuvat huollossa luomaan ja sitten vielä yrittävät myydä uusia osia niiden korjaamiseksi.

Tilasin jo uuden Lenovon, mutta tämä kokemus saa kyllä miettimään pitäisikö harkita jotain muuta merkkiä.
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Oho. Ettei vaan olis joku alihankintapaja, missä vetävät vähän kotia päin noita "huoltoja". Vai onko tosiaan Lenovon standardit tämmösiä ?! Tuosta kannattas kyllä jo laittaa reklamaatiota perään ihan jo siksi, että vehje tulee huonommassa kunnossa takas. Vaadi ihmeessä jotain hyvitystä. Eihän se nyt noin voi mennä. Olen aivan varma, että ottavat tämmöset tapaukset vakavasti. Nimittäin aika moni jättää Lenovon hyllyyn, kun lukee tuon postauksesi.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 867
Oho. Ettei vaan olis joku alihankintapaja, missä vetävät vähän kotia päin noita "huoltoja". Vai onko tosiaan Lenovon standardit tämmösiä ?! Tuosta kannattas kyllä jo laittaa reklamaatiota perään ihan jo siksi, että vehje tulee huonommassa kunnossa takas. Vaadi ihmeessä jotain hyvitystä. Eihän se nyt noin voi mennä. Olen aivan varma, että ottavat tämmöset tapaukset vakavasti. Nimittäin aika moni jättää Lenovon hyllyyn, kun lukee tuon postauksesi.
Kun kone lähtee ulkomaille huoltoon, se on meidän silmissä Lenovon oma huolto. Alihankintapajat on täällä suomenmaalla, niitä ovat onsite-korjaajat myös.

Käytännössä taitaa siellä puolassakin olla joku infocarea vastaava firma joka niitä hoitaa loppujen lopuksi (puhdas veikkaus).
 
Liittynyt
17.04.2021
Viestejä
65
Hankin vuosia sitten Asuksen pöytäkoneen ja siitä meni kovalevy rikki takuu ajan loppupäässä,soitto tukeen ja kuriiri haki koneen ja toi korjattuna takaisin,siitä lähtien olen ollut ASUS fani
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
233
Riippuu niin paljon onko kuluttajalaite tai b2b käyttöön tehty laite. Business käyttöön on niin paljon eri huoltokäytäntöjä että väittäisin että se on 1 ostoperuste useimmissa apauksissa. Paljon on erilaisia kokemuksia mutta, en halua yleistää kun tosiaan ei noita voi verrata reilusti oikein. Ainakin Lenovo, Dell, Fujitsu, Hp pääsääntöisesti b2b laitteiden osalta toimii.

Huollot taitaa mennä hankalammaksi koneiden osalta kokoajan kun koneet pienenee ym. Kustannukset vedetään minimiin. Vähän vähemmän kuitenkin arvostan noita missä tarvii kone laittaa ulkomaille ja ei ole osattu järjestää asiaa paikallisesti. Ehkä huonoin fiilis ehkä jäänyt jostain Acer huolloista vaikka se onkin ollut suomessa :)
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
795
Nyt kun mietin, niin ei tule mieleen että olisin ikinä valmistajan takuuta suoraan hyödyntänyt. Pöytäkoneet olen aina itse kasannut ja läppärit toki pakettina, mutta silloin kun nämä ovat piiputtaneet, niin jälleenmyyjän kautta huoltoon. Olen aina jotenkin ajatellut, että helpompi pudottaa se puhelin/läppä/jne liikkeen tiskille, että hoitakaa tää kuntoon. Mutta muistelen että noissa on aina kestänyt tuhottoman kauan että laite tulee takaisin.
Jos ASUS:n oma huolto noutaa ja palauttaa koneen muutamassa päivässä, niin on kyllä hyvä palvelu eikä tosiaan kannata silloin viedä Gigantin tiskille odottamaan viikoiksi että edes viitsivät sen lähettää eteenpäin.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 867
Olen aina jotenkin ajatellut, että helpompi pudottaa se puhelin/läppä/jne liikkeen tiskille, että hoitakaa tää kuntoon. Mutta muistelen että noissa on aina kestänyt tuhottoman kauan että laite tulee takaisin.
Erona onkin se, että siellä myyjäliikkeen huoltojonossa on parisataa muuta asiakasta sun lisäksi jotka ajattelee samalla tavalla. Jokainen laite pitää testata jotta voi todentaa että siinä on asiakkaan ilmoittama vika, sen jälkeen voi laittaa laitteen eteepäin huoltofirmaan.

Koska toi duuni ei ole rahallisesti tuottavaa, siinä on minimimäärä henkilöitä sidottuna, yleensä yksi. Siellä sitten on sähkövatkaimet, älykellot, telkkarit ja läppärit rivissä odottamassa vuoroaan :D
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 422
HP huolto. Näppiksessä vikaa, shift ei toimi. Allekahdessa viikossa noutokuntoon korjattuna. Meni takuuseen.

Kannettava toimii jälleen. Nopeaa huoltoa. Lainakoneen vein samalla kauppaan.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 422
Erona onkin se, että siellä myyjäliikkeen huoltojonossa on parisataa muuta asiakasta sun lisäksi jotka ajattelee samalla tavalla. Jokainen laite pitää testata jotta voi todentaa että siinä on asiakkaan ilmoittama vika, sen jälkeen voi laittaa laitteen eteepäin huoltofirmaan.

Koska toi duuni ei ole rahallisesti tuottavaa, siinä on minimimäärä henkilöitä sidottuna, yleensä yksi. Siellä sitten on sähkövatkaimet, älykellot, telkkarit ja läppärit rivissä odottamassa vuoroaan :D
Olin joskus matkapuhelinhuollossa töissä, kyllä siellä enemmän kuin yksi korjaaja oli.
Ainakin 3-4 joka päivä arkisin. Tiedä sitten miten nykyään. Veikkaisin, että on hieman vähennetty työporukkaa.
Gigantti vielä maksoi ko. firmalle ekstraa, että heidän asiakkaitten laitteet menivät huoltojonon ohi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 902
Kokeilen vielä josko tämä ketju tavoittaisi takuuhuoltojen kanssa asioineita. Eli reilu vuoden vanhan Lenovon USB-C portit lakkasi toimimasta ja takuuta on vielä. Olen omin päin vaihtanut koneeseen aikoinaan SSD:n ja ruuvissa oli tarra tai sinetin tapainen. Mahtaako tulla takuussa sanomista (vaihdan tietty orkkiksen takaisin)? Onko tietoa mahdollisesta tarkastusmaksusta, jos vika ei mene takuuseen?

Vaikka koneessa on myyjän mukaan takuuta, Lenovon sivujen perusteella se on loppunut kun kyseessä on outlet-kone mikä ilmeisesti otettu käyttöön aikaisemmin. En vielä kokeillut, pystynkö edes lähettämään konetta takuuseen kun järjestelmä näyttää että takuu loppunut.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 867
Olin joskus matkapuhelinhuollossa töissä, kyllä siellä enemmän kuin yksi korjaaja oli.
Ainakin 3-4 joka päivä arkisin. Tiedä sitten miten nykyään. Veikkaisin, että on hieman vähennetty työporukkaa.
Gigantti vielä maksoi ko. firmalle ekstraa, että heidän asiakkaitten laitteet menivät huoltojonon ohi.
Huoltoliike onkin eri asia kuin se jantteri siinä Gigantin tai Powerin tiskin takana jolle se laite jätetään "huoltoon". Sen tehtävänä on vaan todentaa vika, pakata romut laatikkoon ja lähettää ne eteenpäin oikeaan huoltoon.

Kokeilen vielä josko tämä ketju tavoittaisi takuuhuoltojen kanssa asioineita. Eli reilu vuoden vanhan Lenovon USB-C portit lakkasi toimimasta ja takuuta on vielä. Olen omin päin vaihtanut koneeseen aikoinaan SSD:n ja ruuvissa oli tarra tai sinetin tapainen. Mahtaako tulla takuussa sanomista (vaihdan tietty orkkiksen takaisin)? Onko tietoa mahdollisesta tarkastusmaksusta, jos vika ei mene takuuseen?

Vaikka koneessa on myyjän mukaan takuuta, Lenovon sivujen perusteella se on loppunut kun kyseessä on outlet-kone mikä ilmeisesti otettu käyttöön aikaisemmin. En vielä kokeillut, pystynkö edes lähettämään konetta takuuseen kun järjestelmä näyttää että takuu loppunut.
Lähtökohtaisesti tuollasella tarralla ei ole suomessa mitään merkitystä. Alkuperäiset osat kannattaa toki vaihtaa paikalleen, koska jotain voi tapahtua ja vaihtoon menee enemmän osia tai koko kone vaihdetaan.

Lenovon sivuilta löytyy mahdollisuus takuuajan korjaukseen, siinä yhteydessä pitää lähettää kuva/pdf kuitista jossa näkyy ainakin koneen sarjanumero, myyjäliike ja päivämäärä. Naputtelet sinne takuun tarkistukseen ensin sarjanumerosi, sen jälkeen naksuttelet tiesi yhteydenotto-osioon niin sieltä pitäis löytyä linkki lomakkeeseen. Noita on tullut tehtyä töissä paljon, mitään muuta en ole sinne laittanut yhteystietojen lisäksi kuin "Please update warranty according to the attached invoice/proof of purchase/receipt". Pari työpäivää myöhemmin takuuaika on fiksattu ja saa keikan avattua.
https://pcsupport.lenovo.com/fi/fi/contact-us <- tuolla jossain mutta nyt ei ole käytössä Lenovon konetta, niin ilman sarjanumeroa ei pääse näppärästi eteenpäin
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 383
Viestejä
4 315 895
Jäsenet
72 012
Uusin jäsen
trulli takagi

Hinta.fi

Ylös Bottom