Eri merkkien takuuhuoltojen toimivuus

Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Tuli hankittua kuukausi sitten Asuksen kannettava, ja siitähän siitä pamahti SSD-asema mykäksi. Ensimmäistä kertaa 40 vuoteen hajosi tietokoneisiin liittyvä elektroniikkalaite takuuajan (tässä tapauksessa 2v) sisällä. Olin aivan varma, että tästä se alkaa vaikea, monivaiheinen ja pitkä odottelu, vaan kerrankin sai yllättyä positiivisesti:

Kone tilttasi ja soitto tukeen. Tuen kanssa selviteltiin 10 minuuttia ja todettiin, että sökö mikä sökö. Seuraavana aamuna tuli DHL Expressin kuriiri kotiovelle koputtelemaan, ja otti laitteen mukaansa. Siitä 4. päivän aamuna oli DHL:n heppu takas kotiovella korjatun ja toimivan koneen kanssa (oli kiertänyt Hollanissa korjattavana). Eli jokunen päivä siinä piti odotella, mutta vaivaa ei ollut kyllä mitään. Yllätyin positiivisesti.

Kone oli hankittu normaalisti normaalilla hinnalla ilman mitään erityisiä lisäkuluja takuusta tai vakuutuksista.

Tämä kun oli itselleni aivan uusi tilanne, niin ajattelimpa nyt sitten kysellä muilta vähän kokemuksia, että näinkö nämä jutut nykyään aina kannettavissa hoidellaan, vai onko eri merkkien välillä ehkä jotain eroja ?

Onko mimmosia kokemuksia kerrottavaksi asti ?

ps. Kannettavista sinällään on kyllä jonkin verran kokemusta. Laskin tuossa, että koko ATK-karriäärin aikana on tullut ostettua toistakymmentä eri kannettavaa, ja tämä oli nyt tosiaan ensimmäinen missä jotain ongelmaa.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 134
Lenovon kannettavalle ostin parilla kympillä on site huollon. Vika ei korjaantunut joten kuriirilla saksan kierros. Ei mitään valittamista koko prosessista.
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
No ei oo paha hinta tuosta palvelusta. Katoin DHL Expressin hintoja, niin 4.5 kg paketti EU-maihin ja takas hinta 176e, että äkkiä maksaa kyllä itsensä takaisin tuommonen parinkympin panostus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
368
Lenovon T495 rupes kaatuilemaan lisämuistikamman kanssa tässä pari viikkoa sitten (kampa on ollut paikoillaan liki uudesta saakka). Kokeilin toisella kammalla ja sama juttu silläkin, eli emolla jotain vikana. Kuriiri haki koneen Puolaan huollettavaksi ja muutaman päivän ihmettelyn jälkeen sieltä tuli ilmoitus ettei korjata kun on käytäjän aiheuttama vika. Ihmettelin kun korjauslistalle tarjottiin emon lisäksi uutta näppistä, trackpadia ja clickpadin kaapelia. Ei tuollaiseen 2,5 vuotta käytössä olevaan koneeseen kannata sijoittaa samaa summaa mikä siitä on uutena maksettu ja kun kone kuitenkin toimi emolla olleella 8 gigan muistilla ihan normaalisti, niin ajattelin että otetaan se nyt takaisin ilman korjauksia. Sain romun takaisin nyt torstaina, mutta niin tappihiiri ja levy olivat pimeänä eli kone on huonommassa kunnossa kuin sinne menessä. Lenovon tuessa vain ihmettelivät ja lupasivat palata asiaan, mutta ainakaan vielä eilen ei kuulunut mitään.

Avasin nyt tuota vähän ja ainakin touchpadin kaapeli oli kytkemättä emolle. En ruvennut irroittamaan näppäimistöä että näkisi tappihiiren kaapelin, mutta en nyt ihan kauheasti yllättyisi jos siinä olisi kanssa tapahtunut "unohdus". Muina huomioina ainakin toinen wlan-antenni oli kytkemättä ja pohjan kiinnityksestä oli hävinnyt yksi ruuvi (vaatii jo vähän yritystä kun niissä on se prikka joka pitää ruuvin paikallaan).

Ilmeisesti käyttäjä on sen verran taitava että onnistuu hajottamaan emon niin ettei lisämuistipaikka toimi, mutta vähän ihmetyttää kuinka paljon lisävikoja onnistuvat huollossa luomaan ja sitten vielä yrittävät myydä uusia osia niiden korjaamiseksi.

Tilasin jo uuden Lenovon, mutta tämä kokemus saa kyllä miettimään pitäisikö harkita jotain muuta merkkiä.
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Oho. Ettei vaan olis joku alihankintapaja, missä vetävät vähän kotia päin noita "huoltoja". Vai onko tosiaan Lenovon standardit tämmösiä ?! Tuosta kannattas kyllä jo laittaa reklamaatiota perään ihan jo siksi, että vehje tulee huonommassa kunnossa takas. Vaadi ihmeessä jotain hyvitystä. Eihän se nyt noin voi mennä. Olen aivan varma, että ottavat tämmöset tapaukset vakavasti. Nimittäin aika moni jättää Lenovon hyllyyn, kun lukee tuon postauksesi.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 813
Oho. Ettei vaan olis joku alihankintapaja, missä vetävät vähän kotia päin noita "huoltoja". Vai onko tosiaan Lenovon standardit tämmösiä ?! Tuosta kannattas kyllä jo laittaa reklamaatiota perään ihan jo siksi, että vehje tulee huonommassa kunnossa takas. Vaadi ihmeessä jotain hyvitystä. Eihän se nyt noin voi mennä. Olen aivan varma, että ottavat tämmöset tapaukset vakavasti. Nimittäin aika moni jättää Lenovon hyllyyn, kun lukee tuon postauksesi.
Kun kone lähtee ulkomaille huoltoon, se on meidän silmissä Lenovon oma huolto. Alihankintapajat on täällä suomenmaalla, niitä ovat onsite-korjaajat myös.

Käytännössä taitaa siellä puolassakin olla joku infocarea vastaava firma joka niitä hoitaa loppujen lopuksi (puhdas veikkaus).
 
Liittynyt
17.04.2021
Viestejä
65
Hankin vuosia sitten Asuksen pöytäkoneen ja siitä meni kovalevy rikki takuu ajan loppupäässä,soitto tukeen ja kuriiri haki koneen ja toi korjattuna takaisin,siitä lähtien olen ollut ASUS fani
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
227
Riippuu niin paljon onko kuluttajalaite tai b2b käyttöön tehty laite. Business käyttöön on niin paljon eri huoltokäytäntöjä että väittäisin että se on 1 ostoperuste useimmissa apauksissa. Paljon on erilaisia kokemuksia mutta, en halua yleistää kun tosiaan ei noita voi verrata reilusti oikein. Ainakin Lenovo, Dell, Fujitsu, Hp pääsääntöisesti b2b laitteiden osalta toimii.

Huollot taitaa mennä hankalammaksi koneiden osalta kokoajan kun koneet pienenee ym. Kustannukset vedetään minimiin. Vähän vähemmän kuitenkin arvostan noita missä tarvii kone laittaa ulkomaille ja ei ole osattu järjestää asiaa paikallisesti. Ehkä huonoin fiilis ehkä jäänyt jostain Acer huolloista vaikka se onkin ollut suomessa :)
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
772
Nyt kun mietin, niin ei tule mieleen että olisin ikinä valmistajan takuuta suoraan hyödyntänyt. Pöytäkoneet olen aina itse kasannut ja läppärit toki pakettina, mutta silloin kun nämä ovat piiputtaneet, niin jälleenmyyjän kautta huoltoon. Olen aina jotenkin ajatellut, että helpompi pudottaa se puhelin/läppä/jne liikkeen tiskille, että hoitakaa tää kuntoon. Mutta muistelen että noissa on aina kestänyt tuhottoman kauan että laite tulee takaisin.
Jos ASUS:n oma huolto noutaa ja palauttaa koneen muutamassa päivässä, niin on kyllä hyvä palvelu eikä tosiaan kannata silloin viedä Gigantin tiskille odottamaan viikoiksi että edes viitsivät sen lähettää eteenpäin.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 813
Olen aina jotenkin ajatellut, että helpompi pudottaa se puhelin/läppä/jne liikkeen tiskille, että hoitakaa tää kuntoon. Mutta muistelen että noissa on aina kestänyt tuhottoman kauan että laite tulee takaisin.
Erona onkin se, että siellä myyjäliikkeen huoltojonossa on parisataa muuta asiakasta sun lisäksi jotka ajattelee samalla tavalla. Jokainen laite pitää testata jotta voi todentaa että siinä on asiakkaan ilmoittama vika, sen jälkeen voi laittaa laitteen eteepäin huoltofirmaan.

Koska toi duuni ei ole rahallisesti tuottavaa, siinä on minimimäärä henkilöitä sidottuna, yleensä yksi. Siellä sitten on sähkövatkaimet, älykellot, telkkarit ja läppärit rivissä odottamassa vuoroaan :D
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
HP huolto. Näppiksessä vikaa, shift ei toimi. Allekahdessa viikossa noutokuntoon korjattuna. Meni takuuseen.

Kannettava toimii jälleen. Nopeaa huoltoa. Lainakoneen vein samalla kauppaan.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Erona onkin se, että siellä myyjäliikkeen huoltojonossa on parisataa muuta asiakasta sun lisäksi jotka ajattelee samalla tavalla. Jokainen laite pitää testata jotta voi todentaa että siinä on asiakkaan ilmoittama vika, sen jälkeen voi laittaa laitteen eteepäin huoltofirmaan.

Koska toi duuni ei ole rahallisesti tuottavaa, siinä on minimimäärä henkilöitä sidottuna, yleensä yksi. Siellä sitten on sähkövatkaimet, älykellot, telkkarit ja läppärit rivissä odottamassa vuoroaan :D
Olin joskus matkapuhelinhuollossa töissä, kyllä siellä enemmän kuin yksi korjaaja oli.
Ainakin 3-4 joka päivä arkisin. Tiedä sitten miten nykyään. Veikkaisin, että on hieman vähennetty työporukkaa.
Gigantti vielä maksoi ko. firmalle ekstraa, että heidän asiakkaitten laitteet menivät huoltojonon ohi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 546
Viestejä
4 203 519
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom