Epic tiukensi Unreal Enginen lisenssivaatimuksia

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Epicin Unreal Engine on pelinkehittäjille ilmainen, kunhan liikevaihto jää riittävän pieneksi. Sama koski tähän asti myös muita aloja, mutta jatkossa myös ne voivat joutua maksamaan UE:n käytöstä.
Unreal Enginen tuoreimman version päivittyneen EULAn mukaan mikäli Unreal Engineä käytetään yhtiössä muuhun kuin peleihin, esimerkiksi elokuvien tekoon, se on ilmainen niin kauan kuin yhtiön liikevaihto on alle miljoonan vuodessa. Jos liikevaihto ylittää miljoonan, tulee pelimoottorin käytöstä maksaa 1850 dollaria per käyttäjä.

Lähde: Unreal Engine 5.4: Epic bittet mehr Firmen, die keine Spiele entwickeln, zur Kasse
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 292
Onhan tuosta noussut niin hyvä työkalu muidenkin käyttöön kuin pelkästään pelien tekemiseen, niin ei mikään ihme että piti jokin toinenkin rahastusmalli lisätä.

Onko sitten niin että 5.3 ja sitä pienempää versiota saa edelleen käyttää ilmaiseksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 828
Jos tuotoksen kulmaan ei tule UE-logoa niin millä perusteella Epic vaatisi rahaa moisen videon tekemisestä? Tai todistaisi jotta video on tehty nimenomaan UE'n avulla? Kuka tahansahan voi väittää käyttäneensä vaikka omaa 3D-moottoriaan joku nyt sattumalta muistuttaa tuotokseltaan UE-moista...
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Jos tuotoksen kulmaan ei tule UE-logoa niin millä perusteella Epic vaatisi rahaa moisen videon tekemisestä? Tai todistaisi jotta video on tehty nimenomaan UE'n avulla? Kuka tahansahan voi väittää käyttäneensä vaikka omaa 3D-moottoriaan joku nyt sattumalta muistuttaa tuotokseltaan UE-moista...
Ihan samallalailla kuin esim. Officen käytöstä joutuu firmat maksamaan, vaikka eihän sitä tekstistä näe, että Officella tehty.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Jos tuotoksen kulmaan ei tule UE-logoa niin millä perusteella Epic vaatisi rahaa moisen videon tekemisestä? Tai todistaisi jotta video on tehty nimenomaan UE'n avulla? Kuka tahansahan voi väittää käyttäneensä vaikka omaa 3D-moottoriaan joku nyt sattumalta muistuttaa tuotokseltaan UE-moista...
ue5:sta käytetään esimerkiksi luomaan 3d tila missä sisältö kuvataan. Studion seinät+katto näyttöjä mihin ue5 renderöi reaaliajassa leffan maailman. Näyttelijöiden/kameramiehen/...ei tarvi kuvitella mitä on ympärillä(green screen). Valaistus yms. menee myös oikein. Pari esimerkkiä linkkien päässä.



 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Jos tuotoksen kulmaan ei tule UE-logoa niin millä perusteella Epic vaatisi rahaa moisen videon tekemisestä? Tai todistaisi jotta video on tehty nimenomaan UE'n avulla? Kuka tahansahan voi väittää käyttäneensä vaikka omaa 3D-moottoriaan joku nyt sattumalta muistuttaa tuotokseltaan UE-moista...
Se miten renderöijä laskee heijastusta pinnasta on periaatteessa yksilöllinen joten eri moottorit näyttävät siltä osin erilaiselta kun käyttää oletusshaderia. Melko helpostikin voi osata vähän kytätä oikeita tahoja jos joku mennyt piraatilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 292
Jos tuotoksen kulmaan ei tule UE-logoa niin millä perusteella Epic vaatisi rahaa moisen videon tekemisestä? Tai todistaisi jotta video on tehty nimenomaan UE'n avulla? Kuka tahansahan voi väittää käyttäneensä vaikka omaa 3D-moottoriaan joku nyt sattumalta muistuttaa tuotokseltaan UE-moista...
Vaikeahan sitä on todistaa, mutta toisaalta isommissa firmoissa varmasti myös vaikeampi peitellä. Voihan Epic esimerkiksi käynnistää ilmianto-ohjelman, jossa saa rahapalkkion siitä hyvästä. Periaatteessa mitä enmmän ihmisiä projektissa työskentelee, niin sitä vaikeampi sitä on varmasti salata.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Onhan tuosta noussut niin hyvä työkalu muidenkin käyttöön kuin pelkästään pelien tekemiseen, niin ei mikään ihme että piti jokin toinenkin rahastusmalli lisätä.

Onko sitten niin että 5.3 ja sitä pienempää versiota saa edelleen käyttää ilmaiseksi.
noussee uutiseksi ihan sen takia että versio 4 aikaan oikein korostivat että mediatuotanto on rojalti-vapaata.
Ihmetyttää sinänsä miksi moinen muutos, lähdekoodit kuitenkin saatavilla niin sama pysyä vanhassa versiossa jonka käytöstä ei tarvitse maksaa ja jos tulevaisuudessa tarvitaan jotain uusia työkaluja niin kertakorvausta vastaan saa mittatilaus-pluginejä helposti
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
noussee uutiseksi ihan sen takia että versio 4 aikaan oikein korostivat että mediatuotanto on rojalti-vapaata.
Ihmetyttää sinänsä miksi moinen muutos, lähdekoodit kuitenkin saatavilla niin sama pysyä vanhassa versiossa jonka käytöstä ei tarvitse maksaa ja jos tulevaisuudessa tarvitaan jotain uusia työkaluja niin kertakorvausta vastaan saa mittatilaus-pluginejä helposti
Pelipuolella huonot ajat. Epic irtisanoi 16% työvoimasta viime syksynä. Muutkin isot pelurit kuten microsoft ja sony irtisanoneet.

As we shared earlier, we are laying off around 16% of Epic employees. We're divesting Bandcamp and spinning off most of SuperAwesome.
For a while now, we've been spending way more money than we earn, investing in the next evolution of Epic and growing Fortnite as a metaverse-inspired ecosystem for creators. I had long been optimistic that we could power through this transition without layoffs, but in retrospect I see that this was unrealistic.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
noi irtisanomiset nyt ei liity mitenkään lisenssihinnoitteluun, nää firmat palkkaa ja potkii pihalle väkeä sen hetkisten projekti-tarpeiden mukaan, ihan normaali käytäntö eikä siinä ole mitään dramaattista
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
noi irtisanomiset nyt ei liity mitenkään lisenssihinnoitteluun, nää firmat palkkaa ja potkii pihalle väkeä sen hetkisten projekti-tarpeiden mukaan, ihan normaali käytäntö eikä siinä ole mitään dramaattista
Viittasin kyllä ihan siihen, että pelialalla ylipäänsä ei mene tällä hetkellä kovinkaan hyvin. Yksi vipu mikä epicillä on käytössä tilanteen parantamiseen on yrittää kerätä enemmän lisenssimaksuja. Ihan ymmärrettävää, että leffapuoleltakin yritetään nyt saada rahaa kerättyä. Eniten lisenssimaksu iskenee niihin tahoihin, jotka on rakentaneet aikaisemmin ketjuun linkattuja virtuaalisia studioita joita pyöritetään unrealin päällä. Ihan yhtä ymmärrettävää, että alkuvaiheessa kun ue:lla ei ollut jalansijaa leffapuolella niin sitä yritettiin rakentaa ilmaisella ratkaisulla. Jalansijaa rakennetaan edelleen ruohonjuuritasolla, kun pienemmän liikevaihdon putiikeille/harrastelijoille ratkaisu on edelleen ilmainen.

ja moni muu myös irtisanonut kuten allaolevan linkin päästä näkyy.
1710594038594.png

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
957
Vaikeahan sitä on todistaa, mutta toisaalta isommissa firmoissa varmasti myös vaikeampi peitellä. Voihan Epic esimerkiksi käynnistää ilmianto-ohjelman, jossa saa rahapalkkion siitä hyvästä. Periaatteessa mitä enmmän ihmisiä projektissa työskentelee, niin sitä vaikeampi sitä on varmasti salata.
Lisäksi moni ohjelma ihan itsekseen on yhteydessä johonkin serveriin. Tämä on ihan yleistä CAD-ohjelmissa, eli tekijät kyllä usein tietää missä ohjelmia käytetään ja lähettävät sitten laskun perässä jos näkevät aiheelliseksi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Ei kai 1850$/käyttäjä oikeasti ole miljoonaluokan liikevaihtoa tekevälle putiikille mikään kynnyskysymys? Hyvä työntekijä kallis ja tuottavuus oleellista. Hyvä työkalu maksaa itsensä takaisin tuottavuuden parantumisen kautta.

Toinen puoli, että jos rakentaa satoja tuhansia/miljoonia maksavan virtuaalisen studion korvaamaan green screenit niin tuossakin kohtaa joku ue5:en lisenssi pisara meressä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 292
Lisäksi moni ohjelma ihan itsekseen on yhteydessä johonkin serveriin. Tämä on ihan yleistä CAD-ohjelmissa, eli tekijät kyllä usein tietää missä ohjelmia käytetään ja lähettävät sitten laskun perässä jos näkevät aiheelliseksi.
Mut eihän tuohon Unrealin Editorin käyttämiseen itsessään tarvitse lisenssiä vaan se on ilmainen. Käyttäjän pitää itse tajuta ilmoittaa epicille milloin oma toiminta on sillä tasolla että pitää maksaa lisenssejä tai rojalteja. Joten on tuo vähän eritavalla toteutettu kuin cad-ohjelmat. Lisäksi cad-ohjelmissa maksu suoritetaan etukäteen, ei nillä ohjelmilla saa suunniteltua mitään ilman lisenssiä.

Mitä tulee lisenssihintaan niin pidän sitä itsekin kyllä edullisena ja oikeutettuna siinä vaiheessa kun liikevaihtokin on miljoonaluokkaa.
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 057
karmea tilanne jos miljoonavaihdolla pitää maksaa pari donaa työkaluista
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
karmea tilanne jos miljoonavaihdolla pitää maksaa pari donaa työkaluista
”Ongelma” tulee siinä kohtaa kun arkkitehtitoimiston liikevaihto on 1.2miltsiä ja siellä on töissä 8 arkkaria ja sillä UE:llä on pyöräytetty ilmaiseksi asiakkaalle jotain havaintokuvia. Nyt yhtäkkiä pitäisikin maksaa 15k vuodessa ja vaihtoehdoksi jää joko leikata duunareiden liksoja $150/kk tai jättää UE-visualisoinnit pois.

Kilpaileva kuuden arkkarin ja 900k/v toimisto ei joudu maksamaan lisenssimaksua.

No ok, aika kaukaa haettu esimerkki ja ehkä lisenssejä tarvitaan oikeasti vain kaksi ja ne havaintokuvien / 3d-malliexporttien tuottaminen keskitetään kahdelle äijälle.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
842
”Ongelma” tulee siinä kohtaa kun arkkitehtitoimiston liikevaihto on 1.2miltsiä ja siellä on töissä 8 arkkaria ja sillä UE:llä on pyöräytetty ilmaiseksi asiakkaalle jotain havaintokuvia. Nyt yhtäkkiä pitäisikin maksaa 15k vuodessa ja vaihtoehdoksi jää joko leikata duunareiden liksoja $150/kk tai jättää UE-visualisoinnit pois.

Kilpaileva kuuden arkkarin ja 900k/v toimisto ei joudu maksamaan lisenssimaksua.

No ok, aika kaukaa haettu esimerkki ja ehkä lisenssejä tarvitaan oikeasti vain kaksi ja ne havaintokuvien / 3d-malliexporttien tuottaminen keskitetään kahdelle äijälle.
Tai sitten jatkavat vaan vanhan version käyttöä vanhalla lisensillä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
”Ongelma” tulee siinä kohtaa kun arkkitehtitoimiston liikevaihto on 1.2miltsiä ja siellä on töissä 8 arkkaria ja sillä UE:llä on pyöräytetty ilmaiseksi asiakkaalle jotain havaintokuvia. Nyt yhtäkkiä pitäisikin maksaa 15k vuodessa ja vaihtoehdoksi jää joko leikata duunareiden liksoja $150/kk tai jättää UE-visualisoinnit pois.

Kilpaileva kuuden arkkarin ja 900k/v toimisto ei joudu maksamaan lisenssimaksua.

No ok, aika kaukaa haettu esimerkki ja ehkä lisenssejä tarvitaan oikeasti vain kaksi ja ne havaintokuvien / 3d-malliexporttien tuottaminen keskitetään kahdelle äijälle.
Onhan noita muitakin softia, jos ue5:sta ei saa lisenssin hinnan verran lisäarvoa. Blenderillä voi renderöidä kuvat/videot tai vaikka nvidian omniversellä. Blender ilmainen, omniverse maksaa jotain yritysasiakkaille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 292
”Ongelma” tulee siinä kohtaa kun arkkitehtitoimiston liikevaihto on 1.2miltsiä ja siellä on töissä 8 arkkaria ja sillä UE:llä on pyöräytetty ilmaiseksi asiakkaalle jotain havaintokuvia. Nyt yhtäkkiä pitäisikin maksaa 15k vuodessa ja vaihtoehdoksi jää joko leikata duunareiden liksoja $150/kk tai jättää UE-visualisoinnit pois.
Oletko tutustunut siihen kuinka paljon suunnittelutoimistojen ohjelmistolisenssit maksaa? Tuo epicin hinta on visualisointisoftalle aika normaali ja se on nyt maksullisuudellaan vain yksi vaihtoehto lisää monien muiden ohjelmistojen rinnalla. Jos lisenssikulut firmassa nousee niin silloin nousee myös tuntihinta millä sitä työtä tarjotaan tai sitten jätetään ne visualisoinnit tarjoamatta kokonaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 460
Viestejä
4 200 207
Jäsenet
70 910
Uusin jäsen
Dewlin9000

Hinta.fi

Ylös Bottom