Energiavirasto valmistelee mobiililaitteiden kiertotalousvaatimuksia – päivitystuki vähintään 5 vuotta

Ihmeellisesti tämä keskustelu kulminoituu Appleen, jolla on varmaankin pisin käyttöjärjestelmätuki puhelimilleen tai muillekkin laitteilleen. Ainoan "kulutusosan" eli akun vaihto valtuutetussa huollossa maksaa suurimmalle osalle malleista alle 50€ töineen ja tarvikkeineen. Uusimmille malleille muutaman kympin enemmän, mutta toisaalta akutkin ovat parantuneet niistä kutosen farssiakuista reilusti, joten käyttöikäkin on oletettavasti pidentynyt. Tunnen monia ihmisiä, jotka käyttävät edelleenkin 6S-mallia vuodelta 2015 tai 7-mallia vuodelta 2016 ongelmitta. Ei myöskään henkilökohtaisesti mitään suurempaa valittamista Applen kestävyydestä, kun käytössä 5 vuotta vanha Watch, 4 vuotta vanha iPad ja 9 vuotta vanha Mac. Työsuhdepuhelin vaihtuu parin vuoden välein uusimpaan malliin.
Toisaalta Applen puhelimissa maksat aina Premiumhintaa, joten tottakai niiltä odottaisikin maksimaalista käyttöikää ilman keinotekoisia kompromisseja. Mutta nuo Android-maailman halpamerkkien satasen "käytä vuosi ja vaihda" luurit on kyllä todellisia kestävän kehityksen riippakiviä.

Applen tietokoneet nyt eivät ole sen kestävämpiä/epäkestävämpiä kuin PC-puolellakaan. Itselläkin käyttökone 7-8 vuotta vanha PC johon saa vielä viimeisimmät käyttöjärjestelmät asennettua eikä nopeus jää jalkoihin uusimpiin koneisiin peruskäytössä, raaka suorituskyky sitten toinen juttu mutta sitä en kotikäytössä tarvitse paljoakaan kuin videohommissa, ja niihin riittää vielä hyvin.

Applen laitteita ei puhelimien lisäksi ole ollut käytössä kuin joku alkuperäinen iPad Mini ja se jäi kyllä tosi äkkiä jalkoihin, viimeinen iOS-päivitys (iOS 9?) hidasti sen täysin käyttökelvottomaksi ja mikään edes vakiosovelluksista ei enää toiminut kunnolla koska RAM-muisti loppui kesken jo sovellusta käynnistäessä. Samanikäinen Samsungin Galaxy -tabletti toimii huomattavasti paremmin mutta taisi maksaa jopa hieman enemmän kuin iPad, ja jäi sekin n. vuosi sitten pois aktiivikäytöstä kun softat alkaa vanhentua ja akku ei kestä enää pariakaan tuntia käyttöä.
 
Youtubesta usein löytyy, jonkun elektroniikka korjaajan tai harrastajan tekemä ohjevideo akun vaihtoon yleisimmille puhelimille ja tableteille. Vaatii tosin usein erikoistyökaluja, mutta sellaiset voi nykyään hankkia netin kautta suhteellisen kohtuuhintaan kotiin. Valmistajat itse eivät tälläisiä videoita tietenkään tee helpottamaan tee-se-itse korjaajien elämää, koska he toivovat, että ihmiset käyvät aina ostamassa sen uuden laitteen.
 
Toisaalta Applen puhelimissa maksat aina Premiumhintaa, joten tottakai niiltä odottaisikin maksimaalista käyttöikää ilman keinotekoisia kompromisseja. Mutta nuo Android-maailman halpamerkkien satasen "käytä vuosi ja vaihda" luurit on kyllä todellisia kestävän kehityksen riippakiviä.

Apple on tunnettu siitä firmana, että se tekee kaikkensa tehdäkseen Applen laitteiden itse korjaamisen mahdottomaksi tai hankalaksi. Yleensä, jopa ne satasen halpis luurit on helpompi korjata itse youtubesta tai muualta löytyvien ohjeiden avulla kun Applen 10-20 kertaa kalliimmat tuotteet. Applella vain on niin hyvä markkinointikoneisto, että he osaavat häivyttää luomansa todellisuuden mielikuvilla.
 
Youtubesta usein löytyy, jonkun elektroniikka korjaajan tai harrastajan tekemä ohjevideo akun vaihtoon yleisimmille puhelimille ja tableteille. Vaatii tosin usein erikoistyökaluja, mutta sellaiset voi nykyään hankkia netin kautta suhteellisen kohtuuhintaan kotiin. Valmistajat itse eivät tälläisiä videoita tietenkään tee helpottamaan tee-se-itse korjaajien elämää, koska he toivovat, että ihmiset käyvät aina ostamassa sen uuden laitteen.

Ihan pelkät videot ei riitä, itse jonkun verran kaikenlaista korjannut mutta silti Noksun akun irrotus päättyi liekkeihin kun molemmat stripit joilla akku olisi pitänyt irrottaa jäi käteen ja jouduin turvautumaan työkaluihin.

Nykypuhelimissa ei taida kovin monessa olla akku aidosti peruskuluttajan helppo vaihtaa, ja samalla kun irrottaa lasikuoria niin on kyllä aika kaukana 3110 aikojen kuoren/akunvaihto.
 
Ihan pelkät videot ei riitä, itse jonkun verran kaikenlaista korjannut mutta silti Noksun akun irrotus päättyi liekkeihin kun molemmat stripit joilla akku olisi pitänyt irrottaa jäi käteen ja jouduin turvautumaan työkaluihin.

Nykypuhelimissa ei taida kovin monessa olla akku aidosti peruskuluttajan helppo vaihtaa, ja samalla kun irrottaa lasikuoria niin on kyllä aika kaukana 3110 aikojen kuoren/akunvaihto.

Itselleni ei ole koskaan käynyt näin vaikka suurimmaksi osaksi olen itse oppinut elektroniikka harrastaja ja ymmärrän sähköstä sen mitä lukion laajassa fysiikassa opetettiin. Tosin olen rakennellut ja korjannut kaikenlaista elektroniikka harrastuksena kolmisenkymmentä vuotta tähän mennessä. Olen myös ollut töissä elektroniikkateollisuudessa valmistuksessa, laadunvarmistuksessa, sekä tuotekehityksessä sähkömekaanikkona, joka toteuttaa insinöörien prototyyppi tuotteet käytännössä tai testialustat. Siis joskus 90-luvulla / 2000-luvun alussa eli niin kutsuttuina ykä-aikoina. Osa näille palstoille kirjoittavista lienee ollut vain kiihkeä katse isänsä silmäkulmissa noihin aikoihin. :p

Ja jos tuhoaa jotain niin seuraavalla kerralla tekee fiksummin ja miettii missä meni pieleen edellisellä kerralla.
 
Tarjoaako joku pitempää päivitystukea kuin Samsung, Applea lukuunottamatta?. Seuraavan puhelimen meinasin hommata siltä valmistajalta joka antaa pisimmän tuen (en applelta kuitenkaan). Tietty tuo taitaa riippua puhelimen hinnastakin osin.
 
Tarjoaako joku pitempää päivitystukea kuin Samsung, Applea lukuunottamatta?. Seuraavan puhelimen meinasin hommata siltä valmistajalta joka antaa pisimmän tuen (en applelta kuitenkaan). Tietty tuo taitaa riippua puhelimen hinnastakin osin.

Motorola ja Nokia taitavat olla ne parhaat.
 
Tarjoaako joku pitempää päivitystukea kuin Samsung, Applea lukuunottamatta?. Seuraavan puhelimen meinasin hommata siltä valmistajalta joka antaa pisimmän tuen (en applelta kuitenkaan). Tietty tuo taitaa riippua puhelimen hinnastakin osin.
Motorola ja Nokia taitavat olla ne parhaat.
Motorolan päivitystuki on ymmärttäkseni aika heikko(1,5 v muistaakseni). Nokia tarjoaa 3v takuuta, 3 versiopäivitystä ja 3 v tietoturvapäivityksiä.
Samsungin takuusta ei ole tietoa, mutta versiopäivityksiä tarjoa 3 ja tietoturvapäivityksiä 4 vuotta.
 
Tarjoaako joku pitempää päivitystukea kuin Samsung, Applea lukuunottamatta?. Seuraavan puhelimen meinasin hommata siltä valmistajalta joka antaa pisimmän tuen (en applelta kuitenkaan). Tietty tuo taitaa riippua puhelimen hinnastakin osin.
Kun 800€ Samsung tablettiin saa päivitykset max 4 kertaa vuodessa, niin se on aika haalea tarjous pituudesta riippumatta. Apple päivittää paljon useammin ja omaan 300€ Motorolaankin päivitykset tippuvat kerran kuussa
 
Motorolan päivitystuki on ymmärttäkseni aika heikko(1,5 v muistaakseni). Nokia tarjoaa 3v takuuta, 3 versiopäivitystä ja 3 v tietoturvapäivityksiä.
Samsungin takuusta ei ole tietoa, mutta versiopäivityksiä tarjoa 3 ja tietoturvapäivityksiä 4 vuotta.
Riippuu Motorolan mallista. Oma Moto G Pro pitäisi olla Android One eli kaksi Android päivitystä ja kolme vuotta fiksejä
 
Samsungin takuusta ei ole tietoa, mutta versiopäivityksiä tarjoa 3 ja tietoturvapäivityksiä 4 vuotta.
Laitteella on 24kk takuu ja akulla 12kk, sitten jos ostaa operaattorilta niin koko höskällä 36kk takuu. Taidan ostaa sampan ja olla erilainen nuori.
 
Ja jos tuhoaa jotain niin seuraavalla kerralla tekee fiksummin ja miettii missä meni pieleen edellisellä kerralla.
Varmaan ymmärrät, että esim. Suomen tai Euroopan mittakaavassa itse korjaaminen ei voi olla ratkaisu akkujen vaihtamiseen. Selkeästi jos elektroniikkaa jollain tasolla "harrastava" saa tulipalon riskin aikaiseksi, niin kun tuon riskikertoimen kertoo vaikka 5 miljoonalla tai 750 miljoonalla, niin meille voi kertyä aika monta tulipaloa sammutettavaksi.

Ratkaisun pitää skaalautua maa, manner tai maailman tasolla.
 
Laitteella on 24kk takuu ja akulla 12kk, sitten jos ostaa operaattorilta niin koko höskällä 36kk takuu. Taidan ostaa sampan ja olla erilainen nuori.
Kaikki samsungin puhelimet ei ole ostamisen arvoisia, mutta A52 4g tarjoaa hyvää hintalaatu suhdetta. Toki järjestelmä piiri ei ole sieltä tehokkaimmasta päästä, mutta kameroita ainakin on kehuttu.
 
Uskokoon ken haluaa, mutta minä oikeasti käytän päivittäisessä käytössä testi/demopuhelimina vielä seuraavia puhelimia:

Ylärivi: iPhone 6 (2014) Huawei P8 Lite (2015)
Alarivi: iPhone 4s (2011) iPhone 5s (2013) iPhone SE (2016 original version)
Lähinnä yhtä sovellusta demoan ja testaan, mitään nettiselailuakaan en tee (toki käytössä on myös uudempia puhelimia).
1631031757183.png
 
En ihan kaikkia ehtinyt lukea, josko oli jo ehdotettu. Mutta oma ideani vähentämään globaalisti huoltokuluja huimasti:
Näytön lasi kosketusnäyttöineen oltava virallisesti irroitettavissa etukautta.
 
En ihan kaikkia ehtinyt lukea, josko oli jo ehdotettu. Mutta oma ideani vähentämään globaalisti huoltokuluja huimasti:
Näytön lasi kosketusnäyttöineen oltava virallisesti irroitettavissa etukautta.

Se varmaan on yksi pienemmistä ongelmista ja suurempi ongelma on saada niitä varaosia ylipäätään.
Apple ainakin on todella tarkka ettei laitteidensa osia vaan päädy kenellekkään paitsi valtuutetuille huoltofirmoille (niidenkin pitää palauttaa ne rikkinäiset osat Applelle). Ja mitä olen ymmärtänyt Samsung on nyt seuraamassa perässä.
 
Lumia 950 ja 950 XL olivat 8,1 ja 8,2 mm paksuja irroitettavalla takakannella, ohuempia kuin jotkut nykyiset huippumallit. Helposti vaihdettavan akun lisäksi niihin sai tyylikkäämpiä takakuoria, esim. integroidulla etukannella. Kannellisella kuorella kokonaispaksuus jäi huomattavasti pienemmäksi kuin nykyluureilla joissa kuori tuo paksuutta myös selkäpuolelle.
Paksumpi siitä silti tulee verrattuna kiinteään.
 
Se varmaan on yksi pienemmistä ongelmista ja suurempi ongelma on saada niitä varaosia ylipäätään.
Minä näin useamman teinin vanhempana sekä bonusvanhempana totean, että näytön rikkoutuminen on kyllä ongelmista suurin. Luulen että vakuutusyhtiöt voivat asian vahvistaa.

Ei paljon ehdi akun vaihdon mahdottomuutta miettimään näillä elinodoteajoilla.
 
Minä näin useamman teinin vanhempana sekä bonusvanhempana totean, että näytön rikkoutuminen on kyllä ongelmista suurin. Luulen että vakuutusyhtiöt voivat asian vahvistaa.

Ei paljon ehdi akun vaihdon mahdottomuutta miettimään näillä elinodoteajoilla.

Milläs vaihdat näytön jos niitä ei oikein ole saatavilla.
Joihinkin malleihin on kyllä hyvin saatavilla mutta ei kaikkiin.
Ja ne mitä on saatavilla eivät välttämättä vastaa orginaalia.
Ja kyllä aihe on tuttu kun jokusen näytön olen vaihtanut lapsien luureihin.
Motorola E5 Plussaan jäi vaihtamatta kun ei löytynyt vaihto näyttöä.
 
Milläs vaihdat näytön jos niitä ei oikein ole saatavilla.
Joihinkin malleihin on kyllä hyvin saatavilla mutta ei kaikkiin.
No, oletan että tilanne on juuri nyt poikkeuksellinen ja tulee koko ajan paranemaan. Lisäksi jos trendi olisi se, ettei huoltoliikkeille annettaisikaan näytön vaihtoon liki kaikki osat sisältävää settiä, niin vapautuisi kapasiteettia tärkeimpien osien valmistukseen.

Nythän näytön vaihtoon menee akut, apurungot ja etu/takakuoret samassa + varmaan muutakin.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan ymmärrät, että esim. Suomen tai Euroopan mittakaavassa itse korjaaminen ei voi olla ratkaisu akkujen vaihtamiseen. Selkeästi jos elektroniikkaa jollain tasolla "harrastava" saa tulipalon riskin aikaiseksi, niin kun tuon riskikertoimen kertoo vaikka 5 miljoonalla tai 750 miljoonalla, niin meille voi kertyä aika monta tulipaloa sammutettavaksi.

Ratkaisun pitää skaalautua maa, manner tai maailman tasolla.

Jos nyt lähdettäisiin siitä, että mahdollistetaan edes se, että ne ketkä haluavat ja kykenevät itse-korjaamaan puhelimensa ja tablettinsa voivat niin tehdä ja vasta sen jälkeen huolehditaan siitä, että voiko sitä järjestelmää parantaa ja laajentaa. Jos asettaa riman siihen, että mitään ei kannatta parantaa jos se ei heti ole täydellistä niin sitten ei kyllä kannata tehdä mitään ikinä. Ei kannata ajaa autolla kun voi tulla kolari. Ei kannata mennä töihin kun voi saada potkut. Ei kannata tehdä mitään remonttia tai korjausta kun voi syttyä tulipalo.
 
Nyt on uponnut hyvin Applen selitykset asian suhteen. Edelleen kuten yllä mainitsin esim Samsung Galaxy S5 oli vedenpitävä vaikka akku oli vaihdettavissa ottamalla takakansi pois luurista. Ja siinä on 3.5mm audio liitäntä mikä kanssa mukamas piti jättää vedenpitävyyden takia pois... Ja puhelimelle tulee about 1mm lisää paksuutta vaihdettavalla akulla... että se on liikaa vai ?

Eli tajutkaa nyt että ne haluavat että akkua ei voi vaihtaa että ostat uuden puhelimen mielummin etkä jatka vanhan käyttämistä. Silleen ne firmat tekevät rahaa ja vitut kestävästä kehityksestä. Keksivät kyllä aina näitä mahtavia selityksiä mitkä ainakin Apple fanaatikoihin uppoaa kuin mikäkin.

Huvittavaa on lähinnä se, että keskustelu kääntyy heti Appleen. "Apple paha", "Apple huono korjata" ja "Apple hidastaa vanhajoa laitteita" Miten paljon p*skapuhetta voi yhden merkin ympärillä käydä? Pätee toki molempiin suuntiin, on niitä olemassa fanaattisia Apple fanejakin, mutta jotenkin tuntuu että Android-fanit ovat vielä astetta fanaattisempia.

Apple on kuitenkin ainoa merkki, joka kykenee jo nykyisellään täyttämään ison osan noista kestäävyys/korjattavuusvaatimuksista. Kyllä, vanhoihin iPhoneihin saa paremmin varaosia kuin vanhoihin Androideihin, eivätkä nyky-iPhonet ole kilpailijoita hankalampia korjata (Korjattavuudessa isot erot - Kuluttaja.fi). iPhonen päivitystuki on selvästi pisin, vedenkestävyysluokitus on markkinoiden paras, myös halvimmat iPhonet kestävät vettä, ja nykyisin Apple on jopa panostanut iskunkestävyyteen useimpia muita merkkejä enemmän.

Kilpailijoiden pitäisi ottaa mallia Applesta, mitä tulee laitteiden kestävyyteen ja korjattavuuteen.

Omassa käytössäni on kaksi puhelinta: Toinen on kolme vuotta vanha, ja toinen uusinta ja parasta mitä rahalla saa. Täytyy sanoa sen verran, että erot laitteden välillä ovat käsittämättömän pieniä. Vanhempi laite toimii arkikäytössä tasan yhtä nopeasti kuin tehokkaimmalla suorittemella varustettu uutuus. Jopa kameroiden välinen ero on yllättävän pieni, vanhempi voi ottaa hyvässä valaistuksessa jopa asteen verran parempia kuvia, mutta uusi vie voiton pimeässä.

Ikävä kyllä kyseiset kolme vuotta on juurikin se aika, jonka verran useimmille Android-laitteille jaetaan tietoturvapäivityksiä. Tavallaan laitteet siis rampautetaan ohjelmallisesti, vaikka fyysistä elinikää olisi jäljällä vielä rutkasti. Mutta lyhyt elinikä tarkoittaa suurempaa myyntiä, mikä kasvattaa valmistajien voittoja, mutta laskee laitteiden hintoja. On kuitenkin selvää, että kestävyys on kuluttajan etu, sillä kestävä laite on pidemmän päälle halvempi. Toivotaan että muutos saadaan aikaiseksi, sillä nykytilanne kuluttajan kannalta huono.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Insinööri, post: 9410785, member:
Ikävä kyllä kyseiset kolme vuotta on juurikin se aika, jonka verran useimmille Android-laitteille jaetaan tietoturvapäivityksiä. Tavallaan laitteet siis rampautetaan ohjelmallisesti, vaikka fyysistä elinikää olisi jäljällä vielä reilusti. Mutta lyhyt elinikä tarkoittaa suurempaa myyntiä, mikä kasvattaa valmistajien voittoja, mutta toisaalta laskee laitteiden hintoja. On kuitenkin selvää, että kestävyys on kuluttajan etu, sillä kestävä laite on pidemmän päälle halvempi. Toivotaan muutos saadaan aikaiseksi, sillä nykytilanne kuluttajan kannalta huono.
[/QUOTE]

Jos se olisi edes tuon kolme vuotta. Tuohon taitaa päästä koko malliston osalta vain Samsung (tietoturvaa 4 vuotta, joista osan aikaa myös versiopäivityksiä) ja Nokia (tietoturvaa 3 vuotta, ...). Ja, edes tuota aikaa ne päivitykset eivät tule ainakaan Samsungilla kuukausittain muuten kuin kalliimpiin malleihin.

Monella valmistajalla tuo on vuosi tai kaksi...
 
Minä näin useamman teinin vanhempana sekä bonusvanhempana totean, että näytön rikkoutuminen on kyllä ongelmista suurin. Luulen että vakuutusyhtiöt voivat asian vahvistaa.

Ei paljon ehdi akun vaihdon mahdottomuutta miettimään näillä elinodoteajoilla.

OT, mutta onko kokeiltu panssarilasia tai vastaavia?
 
Jos se olisi edes tuon kolme vuotta. Tuohon taitaa päästä koko malliston osalta vain Samsung (tietoturvaa 4 vuotta, joista osan aikaa myös versiopäivityksiä) ja Nokia (tietoturvaa 3 vuotta, ...). Ja, edes tuota aikaa ne päivitykset eivät tule ainakaan Samsungilla kuukausittain muuten kuin kalliimpiin malleihin.

Monella valmistajalla tuo on vuosi tai kaksi...

Totta, päivitystukilupaus lasketaan laitteen julkaisusta lähtien, mutta myynnissä oleva malli voi olla yli vuoden vanha.

Applen päivituen pituutta on toisaalta hankala arvioida, sillä mitään lupausta ei ole annettu. Mutta jopa 2013 julkaistu 5s saa edelleen lähes kuukausittaisia tietoturvapäivityksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavaa on lähinnä se, että keskustelu kääntyy heti Appleen. "Apple paha", "Apple huono korjata" ja "Apple hidastaa vanhajoa laitteita" Miten paljon p*skapuhetta voi yhden merkin ympärillä käydä? Pätee toki molempiin suuntiin, on niitä olemassa fanaattisia Apple fanejakin, mutta jotenkin tuntuu että Android-fanit ovat vielä astetta fanaattisempia.

Apple on kuitenkin ainoa merkki, joka kykenee jo nykyisellään täyttämään ison osan noista kestäävyys/korjattavuusvaatimuksista. Kyllä, vanhoihin iPhoneihin saa paremmin varaosia kuin vanhoihin Androideihin, eivätkä nyky-iPhonet ole kilpailijoita hankalampia korjata (Korjattavuudessa isot erot - Kuluttaja.fi). iPhonen päivitystuki on selvästi pisin, vedenkestävyysluokitus on markkinoiden paras, myös halvimmat iPhonet kestävät vettä, ja nykyisin Apple on jopa panostanut iskunkestävyyteen useimpia muita merkkejä enemmän.

Kilpailijoiden pitäisi ottaa mallia Applesta, mitä tulee laitteiden kestävyyteen ja myös korjattavuuteen, mitä voi ehkä olla hankala uskoa.

Omassa käytössäni on kaksi puhelinta: Toinen on kolme vuotta vanha, ja toinen uusinta ja parasta mitä rahalla saa. Täytyy sanoa sen verran, että erot laitteden välillä ovat käsittämättömän pieniä. Vanhempi laite toimii arkikäytössä tasan yhtä nopeasti kuin tehokkaimmalla suorittemella varustettu uutuus. Jopa kameroiden välinen ero on yllättävän pieni, vanhempi voi ottaa hyvässä valaistuksessa ehkä jopa hivenen parempia kuvia, mutta uusi vie voiton pimeässä.

Ikävä kyllä kyseiset kolme vuotta on juurikin se aika, jonka verran useimmille Android-laitteille jaetaan tietoturvapäivityksiä. Tavallaan laitteet siis rampautetaan ohjelmallisesti, vaikka fyysistä elinikää olisi jäljällä vielä reilusti. Mutta lyhyt elinikä tarkoittaa suurempaa myyntiä, mikä kasvattaa valmistajien voittoja, mutta toisaalta laskee laitteiden hintoja. On kuitenkin selvää, että kestävyys on kuluttajan etu, sillä kestävä laite on pidemmän päälle halvempi. Toivotaan muutos saadaan aikaiseksi, sillä nykytilanne kuluttajan kannalta huono.
Ei ole sattumaa, että esimerkiksi Telialla on suurimmaksi osaksi iPhoneja saatavilla kierrätyspuhelimina, vaikka Samsungilla on Suomessa jopa suurempi markkinaosuus. iPhonet saavat päivityksiä sen 5-7 vuotta, joten myös vanhemmat mallit menevät kunnostettuina kaupaksi. Onneksi osa Android-valmistajista on lähtenyt kasvattamaan tuen pituutta edes sinne 3-4 vuoteen, ettei tarvitse turvautua custom ROMeihin parin vuoden päästä julkaisusta (kuten itsellä tuon Xperia XZ1 Compactin kanssa, jolla tuki loppui tasan 2 vuoden päästä lanseerauksesta).
 
Jos nyt lähdettäisiin siitä, että mahdollistetaan edes se, että ne ketkä haluavat ja kykenevät itse-korjaamaan puhelimensa ja tablettinsa voivat niin tehdä ja vasta sen jälkeen huolehditaan siitä, että voiko sitä järjestelmää parantaa ja laajentaa. Jos asettaa riman siihen, että mitään ei kannatta parantaa jos se ei heti ole täydellistä niin sitten ei kyllä kannata tehdä mitään ikinä. Ei kannata ajaa autolla kun voi tulla kolari. Ei kannata mennä töihin kun voi saada potkut. Ei kannata tehdä mitään remonttia tai korjausta kun voi syttyä tulipalo.

Kommentoin ainoastaan sitä, että amatöörien tee-se-itse korjaukset eivät korjaa olemassa olevaa epäkohtaa ja aiheuttavat turhaa riskiä. Isossa mittakaavassa rikkoutuneet puhelimet lentävät silti roskiin, eikä mikään muutu, jos korjaaminen jätetään amatöörien vastuulle.

Energiaviraston esittämien muutosten tavoitteet ovat ekologisia, laitteiden korjattavuuden lisääminen on vain ekologisuustavoitteen sivuvaikutus ei siis mikään itseisarvo.

Mitä taas tulee korjattavuuteen, niin kyllähän nuo esitetyt muutokset mahdollistaisivat laajamittaisen ammattimaisen korjauksen, sekä amatöörien kotikorjaukset. Aloituspostauksen kaksi ensimmäistä kohtaa vaikuttaisivat ratkaisevan ongelman. Tosin seuraukset saattavat olla aika rajujakin, mutta mielipiteitähän nämä lopulta ovat. Ainoa täsmennys mikä aloituspostaukseen tarvittaisiin olisi se, että kohdan 1. ammattilainen määriteltäisiin sen verran löyhästi, että kuka tahansa tarvittavan pätevyyden omaava voisi harjoittaa ammattimaista korjausta, olipa korjaustyön mittakaava mikä tahansa. Varaosien saatavuuden lisäksi tulisi ottaa kantaa myös varaosien hankintahintaan, jonka pitäisi olla reilu myös epävirallisille korjaajille, jottei valmistaja voi hinnoitella "kilpailevia" korjaajia ulos markkinoilta.
 
Ihan on samalla tasolla kuin suurimmalla osalla Android valmistajiakin eli IP68. Sitten löytyy joitakin valmistajia joilla on vielä parempia IP69 luokiteltuja malleja.

IP68-luokitus kertoo, että laite kestää upotuksen veteen, mutta se ei ota kantaa upotussyvyyteen tai upotuksen kestoon. Jotkin IP68 luokitellut laitteet kestävät upotuksen vai metrin syvyyteen, mutta uusimmille iPhoneille luvataan 6 metrin upotuskestävyys.

Ostajan kannalta on silti tärkeintä, että laitteen luvataan virallisesti kestävän vettä. En ottaisi iPhonea mukaan sukellusreissulle.
 
IP68-luokitus kertoo, että laite kestää upotuksen veteen, mutta se ei ota kantaa upotussyvyyteen tai upotuksen kestoon. Jotkin IP68 luokitellut laitteet kestävät upotuksen vai metrin syvyyteen, mutta uusimmille iPhoneille luvataan 6 metrin upotuskestävyys.

Ostajan kannalta on silti tärkeintä, että laitteen luvataan virallisesti kestävän vettä. En ottaisi iPhonea mukaan sukellusreissulle.
Juu valmistajat voivat luvata vaikka mitä, mutta miten sitten käytännössä toimii onkin asia erikseen.

Itse en puhelimia vedelle juurikaan altistaisi vaikka IP68 olisikin, mutta onhan se kiva lisä jos sellaisen puhelimen omistaa ja onnettomuuksia voi sattua tai joutuu vesisateessa puhua puhelimeen tms.
 
Apple on tunnettu siitä firmana, että se tekee kaikkensa tehdäkseen Applen laitteiden itse korjaamisen mahdottomaksi tai hankalaksi. Yleensä, jopa ne satasen halpis luurit on helpompi korjata itse youtubesta tai muualta löytyvien ohjeiden avulla kun Applen 10-20 kertaa kalliimmat tuotteet. Applella vain on niin hyvä markkinointikoneisto, että he osaavat häivyttää luomansa todellisuuden mielikuvilla.
Joo, kyllä Apple on vertaansa vailla varsinkin siinä että yrittävät estää itse korjaamisen tai ns. nyrkkipajojen toiminnan, joka laskisi hintoja ja siten pidentäisi vanhojen laitteiden käyttöaikaa, jolloin heillä myynti laskisi. Keskiverto Apple-käyttäjä kun ei myönnä mahdollista pettymystään, vaan pysyy merkkiuskollisena. Mutta Applella sentään on kattava tukiverkosto eikä ne osat ihan mahdottomia yleensä maksa, kun verrataan laitteen ostohintaan, eli sikäli yleensä järkevä laite huollattaa valtuutetullakin.

Noissa satasen luureissa varaosien saatavuus on yleensä täysi nolla, tai sitten varaosien hinnat niin poskettomat että ei kukaan sellaisia niistä maksa. Esim 119e (alessa 99€) Huaweihin maksoi näyttöpaneeli aikanaan 85€ + vaihtotyö päälle, eli ehkä kymppi olisi jäänyt eroa täyden hinnan kanssa uudesta puhelimesta. iPhoneissa ja muissa paremmissa luureissa käytetään kalliimpia ja laadukkaampia näyttöjä, joten ymmärtää että ne hieman maksavat, mutta tuollainen halpaluurin 720p IPS-näyttö ei oikeasti niin paljoa kustanna että voisi perustella edes verojen jälkeen noin isoa hintaa osalle. Työ on työtä, sitä nyt ei tietenkään voi hinnoitella luurin hinnan mukaan.

eBaysta toki saa jotain kiinakopionäyttöjä/tehtaan B-grade versioita muutamalla eurolla missä on valmiiksi roskia paneelin sisässä yms. hienoa. Toki osaava ne vaihtaa näppärästi ja säästää siinä ehkä vähän raheakin, mutta keskivertoihminen pistää sen luurin vaan sekajätteeseen ja käy hakemassa seuraavan rimpulan kaupasta. Huoltoliikkeetkään kun eivät mielellään sitä random lähteistä tullutta näyttöä ala vaihtamaan, tai ainakaan anna mitään takuuta sen vaihdon onnistumiselle. Lisäksi kun halpaluureissakin on pikkaisen eri variantteja ja firmware-eroja joten välttämättä mallikoodilla hankittu näyttöpaneeli ei sitten käykään, tai jopa liitin on eri, kuten esim. jossain Moto G luureissa oli aikanaan vaikka päältäpäin sama puhelin ja fyysisesti kävi paikalleen.
 
Vuosien varrella on tullut vaihdatettua akku erääseenkin Iphoneen. Aina on onnistunut. Itapsan hinnaston mukaan vaihtotyö + akku maksaa 29-79 euroa riippuen puhelinmallista. Ja kaikki vielä jollakin tavoin relevantit Iphone-mallit löytyvät tuolta Itapsan hinnastosta.

Mikä on se ongelma?
Vaikkapa se, että tuo hikipaja käyttää pilipaliakkuja mistä sattuu halvimmalla saamaan, eikä valmistajan varaosia.
 
Motorolan päivitystuki on tällä hetkellä heikoimmasta päästä, kun lippulaivamallit saavat 2 vuotta järjestelmäpäivityksiä ja tietoturvakorjauksia (2+2) mutta edullisemmassa kategoriassa joudutaan tyytymään 1+2 vuoden tukeen. Poikkeuksen muodostavat vain jotkut Android One/Android Enterprise Recommended laitteet.

Alla on tiivistettynä joidenkin Android-valmistajien nykyinen tilanne. Selkeyden vuoksi jaoin laitteet karkeasti kolmeen kategoriaan mutta virallisesti valmistajilla ei tällaista jakoa ole. Jaottelua voi pitää suuntaa antavana.

Samsung:
  • High End: 3+4
  • Midrange: 3+4
  • Low End: 2+4
Hmd Global:
  • High End: 3+4 (toistaiseksi vain Nokia XR20)
  • Midrange: 3+3
  • Low End: 2+3
OnePlus:
  • High End: 3+4
  • Midrange: 2+3
  • Low End: 1+3
Google:
  • High End: 3+3
  • Midrange: 3+3
  • Low End: -
Motorola:
  • High End: 2+2
  • Midrange: ?
  • Low End: 1+2
Sony:
  • High End: 2+2
  • Midrange: ?
  • Low End: ?
Xiaomi:
Android One -laitteet:
  • 2+3
 
Viimeksi muokattu:
Yhtään puhelinta en ole saanut fyysisesti rikottua (aina suoja ja panssarilasi) vaan vastaan tulee joko päivitysten loppuminen tai halu vaihtaa uudempaan.

Edellinen puhelin oli käytössä n. 3 vuotta ja nyt muutama kuukausi takaperin hankin Samsung A71 puhelimen (vähän käytetty, kokonaishinta alle 200 euroa). Julkaistu Android-10 versiolla, nyt käytössä Android-11 ja pitäisi saada päivityksiä Android-13 asti.

Mitä pidempään päivityksiä saa sen parempi ja itse pyrin nykyään hankkimaan puhelimen mille tulee useampi vuosi päivityksiä.

Kannatan vahvasti sitä että puhelimien käyttöaikaa saadaan pidennettyä.
 
Asiakkaat ovat myös osasyyllisiä tähän. Miksi muuttaa toimintatapoja jos puhelimet myy kuin häkä vaikka mitä keksisi huonontaa? Täällä nyt vaan haukutaan valmistajia, mutta totuus on se että jos porukka lopettaa tuotteiden ostamisen, niin siinä jootuu valmistaja miettimään staregiaansa uudelleen. It's a two way street.
 
Ei olisi vaan tuo pitäisii olla ihan minimi aika päivityksille. Kaikki puhelimet eivät vanhene tuossa ajassa. Tuolla logiikalla iPhone 7 Plus olisi sitten serriä jota se ei todellakaan ole. iPhone 6s Plus joka 6 vuotta vanha on monelle todella hyvä luuri vielä koska päivitykset rullaakin siihen edelleen vähintään ensin vuoden syksyyn eli 7 vuotta yhteensä (tukiaiika voi olla pitempikin mutta tuo jo tiedossa että vähintään tuohon)..
Juuh pojalle laitettiin ensipuhelimeksi vaimon vanha (sekin 1v käytettynä ostettu) iPhone 5S. Nyt syksyllä kun ekan kerran puoleen vuoteen sitä aloin kattelemaan ja sim korttia laittelin niin tietoturvapäivitys näytti olevan saatavilla.

Poika vähän harmitteli kun Pokemon Go:n tuki oli juuri loppunut tuolle mallille.

Tuohon puhelimeen on joku 4v sitten vaihdettu näyttö ja akku. Maksoi silloin 100e.
Onhan tuo näyttö aika pieni ja epätarkka, mutta pojan käteen juuri sopiva laite. Enpä itsekään kyllä juuri pidä nykyään näistä ylisuurista puhelimista, jotka ei meinaa taskuun mahtua.

Puhelimesta tulee paksumpi irroitettavan takakannen kanssa.
Eikös kaikilla ole jo muutenkin joku ruma muovirämpylä siellä takana ?:) (itsellä ei ole)

Miksi ne pitäisi vaihtaa takuuseen, kun akkutakuu on vain 1 vuosi? Ja näin lienee kaikilla alan valmistajilla.
No hieman ikävä kyllä että puhelin toimii kaupassa uutena erilaisena kuin 1 vuoden päästä kun akun maksimiteho hieman putoaa. 2v päästä selkeästi rampautettu..
Ehkä siksi?
 
Asiakkaat ovat myös osasyyllisiä tähän. Miksi muuttaa toimintatapoja jos puhelimet myy kuin häkä vaikka mitä keksisi huonontaa? Täällä nyt vaan haukutaan valmistajia, mutta totuus on se että jos porukka lopettaa tuotteiden ostamisen, niin siinä jootuu valmistaja miettimään staregiaansa uudelleen. It's a two way street.

Lähtökohtaisesti massat ovat "tyhmiä", joten siksi poliittisilla päätöksillä pitää hallita massojen käytöstä ja yrityksiä. Vapaa, hallitsematon markkinatalous johtaa noidankehään pohjalle yritysten tuhotessa holtittomasti kaiken mahdollisen, ja tehdessä kuraa markkinoille. Jotkut ihmiset ostavat laatua, mutta suurin osa ei kauheasti välitä sen enempää asiasta.

Tämän vuoksi kaikenlaisia säädöksiä on pitänyt tehdä todella iso nippu sen suhteen, mitä ihmiset ja yritykset saavat tehdä, ja mitä eivät. Muuten touhussa ei olisi mitään järkeä.
 
Motorolan päivitystuki on tällä hetkellä heikoimmasta päästä, kun lippulaivamallit saavat 2 vuotta järjestelmäpäivityksiä ja tietoturvakorjauksia (2+2) mutta edullisemmassa kategoriassa joudutaan tyytymään 1+2 vuoden tukeen. Poikkeuksen muodostavat vain jotkut Android One/Android Enterprise Recommended laitteet.

Alla on tiivistettynä joidenkin Android-valmistajien nykyinen tilanne. Selkeyden vuoksi jaoin laitteet karkeasti kolmeen kategoriaan mutta virallisesti valmistajilla ei tällaista jakoa ole. Jaottelua voi pitää suuntaa antavana.

Samsung:
  • High End: 3+4
  • Midrange: 3+4
  • Low End: 2+4
Hmd Global:
  • High End: 3+4 (toistaiseksi vain Nokia XR20)
  • Midrange: 3+3
  • Low End: 2+3
OnePlus:
  • High End: 3+4
  • Midrange: 2+3
  • Low End: 1+3
Google:
  • High End: 3+3
  • Midrange: 3+3
  • Low End: -
Motorola:
  • High End: 2+2
  • Midrange: ?
  • Low End: 1+2
Xiaomi:
  • Tietoturvakorjauksia joillekin malleille 3 vuotta (linkki)
Android One -laitteet:
  • 2+3

Sonylla ei taida olla virallista kantaa? Menikö high endin kanssa edes 2+1?
 
Tuli tässä mieleen että jos tämä astuu voimaan, niin mikä estää puhelinvalmistajia lätkäisemään lisää hintaa vaikka 100 euroa kännykkä?. Sillä ajatuksella että eivät ehkä tule myymään niin paljon uusia puhelimia kuin ennen, ja jostain nämä aiheutuneet kulut on katettava.
 
Tuli tässä mieleen että jos tämä astuu voimaan, niin mikä estää puhelinvalmistajia lätkäisemään lisää hintaa vaikka 100 euroa kännykkä?. Sillä ajatuksella että eivät ehkä tule myymään niin paljon uusia puhelimia kuin ennen, ja jostain nämä aiheutuneet kulut on katettava.

Ei mikään. Saahan sitä vaikka pyytää miljoonan puhelimesta jos haluaa.
 
Tää on mulle uusi tieto, enkä ole tästä huomannut aiemmin uutista. @Juha Kokkonen tästä ei ole muuten tainnut tullut uutista?

Alla vielä heinäkuun alussa ollut gsmarenan uutinen

Tämän uutisen yhteydessä on käsitelty asiaa: Oppo ja OnePlus yhdistävät Android-käyttöjärjestelmiensä koodipohjan yhdeksi - io-tech.fi
 
5 vuotta kuullostaa todella pitkältä ajalta kun miettii minkälaisia puhelimia oli 5 vuotta sitten...
Kuullostaa halpojen puhelimien kuoliniskulta.

Itse pitäisin 3v ohjelmistotukea riittävänä ja 5v laitteiston korjaustukea siis että varaosia olisi.

Eihän "kukaan" pidä nykyään 5 vuotta samaa puhelinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 287
Viestejä
4 486 364
Jäsenet
74 133
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom