En pysty boottaamaan windowsiin.

Liittynyt
31.12.2019
Viestejä
1
Vaihdoin tietokoneestani emolevyn samaan malliin ja nyt en pysty boottaamaan windowsiin. Kun käynnistän tietokoneeni niin näytölle tulee näkyviin edge logo ja(koska minulla on Msi mpg z390 gaming edge emolevy) näytöllä lukee automaattinen korjaus käynnissä ja sitten näyttö jäätyy. Pystyn menemään biossiin heti kun käynnistän. Onko ongelma vanhassa ssd:ssä, koska minulla oli siinä jo windows ja kaikki. Yritin bootata usb tikulta jossa oli windows lataamis työkalu, mutta se ei toiminut. Pitääkö minun pyyhkiä minun ssd ja jos pitää tiedättekö mitään hyviä ilmaisia ohjelmia jolla voi pyyhkiä ssd:n.

Toivottavasti ymmärrätte tämän pitkän viestin ja kiitos jatkossa.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
SSD:n tyhjennys - siinä mielessä kuin käyttöjärjestelmän uudelleen asennusta varten tarvitaan - onnistuu kyllä Windowsin asennusohjelmalla. Mennään "edistyneemmän asennuksen" puolelle niin että asennusohjelma kysyy mille levyosiolle Windows asennetaan, ja samassa näkymässä on sitten mahdollisuus poistaa levyosioita ja luoda uusia. Jos tässä kohtaa poistat levyn kaikki osiot ennen kuin annat asennusohjelmalle luvan jatkaa, asennusohjelma luo automaattisesti uudet osiot ja ylikirjoittaa siis levyn sisällön.

Ja nykyisillä Windowsin asennusohjelmilla tuntuu olevan taipumus toimia tyhmästi jos koneessa on useampi kuin yksi kiintolevy/SSD: käyttöjärjestelmän asennuksen ajaksi kannattaa ottaa muut levyt irti, ja jättää vain aiottu uusi käyttöjärjestelmälevy kiinni koneeseen, niin ei satu vahinkoja eikä Windowsin alkulataaja tule asennetuksi väärälle levylle.

Jos kysymys olisi levystä jota olet myymässä/antamassa jollekin toiselle, silloin olisi tämän sijasta harkittava syvällisempää tyhjennystä, jos on syytä epäillä että levyn uusi omistaja yrittäisi kaivella sieltä vanhoja tietoja ehdoin tahdoin esille. SSD:llä voi tehdä niinkin että poistaa levyn osiot, luo yhden koko levyn kattavan tyhjän osion, pika-alustaa (formatoi) sen ja sitten ajaa osiolle TRIM-operaation (Windows 10 taitaa kutsua sitä "optimoinniksi", löytyy levynhallinnasta samasta paikasta kuin defragmentointi perinteisille kiintolevyille): tämän jälkeen ei sen osion alueelta palauteta yhtään mitään. Jos käsillä on apuohjelma jolla voi käynnistää levyn sisäänrakennetun "secure erase"-toiminnon, se on ehkä vielä parempi vaihtoehto.

Ja jos levyllä on säilötty jotain arkaluontoista jonka rahallinen arvo on suurempi kuin käytetystä levystä saatava hinta, sitä levyä ei kannata myydä ollenkaan, vaan omakätisesti tuhota se. Jos kiintolevyn kiekot tai SSD:n piirit on pistetty palasiksi, siinä on suurvaltojen tiedusteluorganisaatioillekin kohtuullisesti haastetta...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 433
Viestejä
4 199 227
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom