Emolevyn vaihtaminen vanhaan kokoonpanoon ABC

Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
96
Kun vielä virtalähdeja uudet muistit saapuu, niin vaihdan Asus B450 Prime plus emolevyn uuteen Asus x570 Rog Strix E emolevyyn. Siihen emoon sitten tulee vanhat kovalevyt, näytönohajin, prosessori tuulettimineen kiinni.

Yrittänyt etsiä tietoa, että miten se emolevyn vaihto tehdään. Osassa ohjeissa on, että Windows 10 on asennettava siinä heti uudelleen. Niissäkin sitten kahta ohjetta. Puhdas asennus tai sitten sellainen jossa vain korjaava asennus ja vanhat ohjelmat ja asetukset pysyy. Jos se Win10 pitää asentaa, niin sitten mielluummin pidän kyllä ohjelmat asennettuna. Kolmen lapsen pelit ja asetukset pitäisi kaikki tehdä uudelleen ja tietty itselle myös.

Osa neuvojista on sitten vain vaihtanut emon eikä ole asentanut Windowsia ollenkaan uudelleen. Näistä neuvojista osa kuitenkin kehotti ajamaan AM4 ajurit sitten koneelle. Ne AM4 ajurit sitten vissiin löytyisi Asuksen sivuilta?

Epäilen, että täällä palstalla löytyy tähän paras tieto, joten mikä nyt voisi olla sitten oikeaoppinen ABC tällaiseen vanhan koneen emolevyn vaihtoon?
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
432
Jos siirrät vanhat näytönohjaimet, kiintolevyn ja prossun uuteen, niin Windows 10 kyllä osaa tunnistaa tilanteen ja muokata asetukset uusiksi. Piirisarjan ajurit kannattanee asentaa uudelleen. Asenna ne suoraan AMD:n sivuilta.

Windows 10:n aktivointi todennäköisesti luulee, että Windows 10 on piratisoitu ja jos uudelleenaktivointi ei toimi suoraan Windowsin sisältä, niin joudut soittelemaan Microsoftin tukeen ja pyytämään aktivointiapua.
 
Liittynyt
12.01.2020
Viestejä
169
Muistaakseni sysprep -käskystä löytyy tutoriaali netistä.
Sillä olen itse vaihtanut emolevyjä.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
96
Jos siirrät vanhat näytönohjaimet, kiintolevyn ja prossun uuteen, niin Windows 10 kyllä osaa tunnistaa tilanteen ja muokata asetukset uusiksi. Piirisarjan ajurit kannattanee asentaa uudelleen. Asenna ne suoraan AMD:n sivuilta.

Windows 10:n aktivointi todennäköisesti luulee, että Windows 10 on piratisoitu ja jos uudelleenaktivointi ei toimi suoraan Windowsin sisältä, niin joudut soittelemaan Microsoftin tukeen ja pyytämään aktivointiapua.
Auttaisiko jos ennen vaihtoa vapauttaa sen Eindowsin lisenssin ja sitten uudelle emolle antaa koodin uudelleen. Onko ihan outo idea?

Joku muistikuva, että sen lisenssin pystyy vapauttamaan.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
96
Muistaakseni sysprep -käskystä löytyy tutoriaali netistä.
Sillä olen itse vaihtanut emolevyjä.
Tuota vähän googlasin, niin tuo pienellä tutustumisella soveltuisi enempikin siihen, että jos haluaa kloonata vanhan käyttiksen uudelle kovalevylle, tai sitten ymmärsin keskihuonolla englannillani väärin.
 
Liittynyt
12.01.2020
Viestejä
169
Tuota vähän googlasin, niin tuo pienellä tutustumisella soveltuisi enempikin siihen, että jos haluaa kloonata vanhan käyttiksen uudelle kovalevylle, tai sitten ymmärsin keskihuonolla englannillani väärin.
Sysprep sopii myös emolevyn vaihtamiseen. Yleinen käyttötapa sille siis on mainitsemasi kloonaaminen esim. yritysten, koulujen ja muiden organisaatioiden tarpeeseen, kun täytyy valmistella esim. satoja uusia asennuksia. Periaatteessa sysprep kertoo käyttöjärjestelmälle että se on saapumassa vieraaseen ympäristöön.

Windows piireissä vannotaan puhtaaseen asennukseen ja siksi sysprepistä ei löydy niin helpolla tietoa.
Eka googlehakutulos "sysprep new motherboard" antaa heti osuman.
 
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
368
Ei tuossa lisenssissä pitäisi olla mitään ongelmaa, kunhan olet kirjautunut Microsoft-tilille sisään ja asetusten Activation-kohdassa (ei valitettavasti tietoa mikä on suomeksi) lukee että "Windows is activated with a digital licence linked to your Microsoft account.". Tällöin vaikka asennat Windowsin uusiksi niin aktivointi onnistuu automaattisesti.
 

Mop

Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
459
Itse vaihdoin B350 emon X570 emoon samoin vanhoilla kovalevyillä, prosessorilla jne. Windows linkitetty mikrosoft tiliin. Windows aktivoituu automaattisesti. Kaikki toimii normaalisti, ei menetä asetuksia ja pelit ynm. pysyvät.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Itse asentaisin win10 ihan puhtaalta ei kannata alkaa säätämään jotain vanhaa versiota kun mahdollisuus ongelmiin on sen verran suuri ja voi tulla suorituskykymurheita myös.
Pelit pystyy suht nopeasti asentamaan jos esim käyttää steam ja origin kunhan pelien asennuskansio on muualla kuin c asemalla.
win10 lisenssi ei pitäisi olla mitään murheita jos on ihan online aktivointi ollut niin toimii.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Itse asentaisin win10 ihan puhtaalta ei kannata alkaa säätämään jotain vanhaa versiota kun mahdollisuus ongelmiin on sen verran suuri ja voi tulla suorituskykymurheita myös.
Pelit pystyy suht nopeasti asentamaan jos esim käyttää steam ja origin kunhan pelien asennuskansio on muualla kuin c asemalla.
win10 lisenssi ei pitäisi olla mitään murheita jos on ihan online aktivointi ollut niin toimii.
Varmaan paras ja helpoin ratkaisu tuo. Itse olen pitänyt samaa asennusta ongelmitta yli kymmenen vuotta Win 7 ja olisiko ollut LGA 775 ajoista lähtien. Mutta voihan sen asentaa uusiksi useamminkin. Vähemmän vaivaa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Uuden windowsin asentaminen ei kauan kestä ja samalla ei tarvitse ruveta säätämään mitään.Tosin b450 ja x570 käyttää samoja ajureita niin epäilisin ettei tartte kuin siirtää levy uuteen emoon ja toimii.Uninstaisin tosin amd:n ajurit ja asentaisin ne uudestaan ihan varmuuden vuoksi.Tossa joutuu kuitenkin aktivoimaan windowsin uudestaan koska emo vaihtuu.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Ei tuossa lisenssissä pitäisi olla mitään ongelmaa, kunhan olet kirjautunut Microsoft-tilille sisään ja asetusten Activation-kohdassa (ei valitettavasti tietoa mikä on suomeksi) lukee että "Windows is activated with a digital licence linked to your Microsoft account.". Tällöin vaikka asennat Windowsin uusiksi niin aktivointi onnistuu automaattisesti.
Sun pitää logata ms:n accountilla että se aktivoituu ja piti muistaakseni päivittää se kone sille accolle tms.Jotenkin noin se meni,se accountti on linkitetty koneen emoon eli prossuja,muisteja ja muita kortteja voi vaihdella miten haluaa mutta jos emo vaihtuu niin pitää aktivoida se uudestaa tai päivittää se acco joka sitten aktivoi sen windowsin automaattisesti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
778
Kirjoittelen tänne, miten meni. Tuttavan emolevy hajosi ja uusi vaihdatettiin tilalle. Tämän jälkeen Windows ei ollut aktivoitu, enkä saanut sitä millään MS-tilin pläräämisellä tai niillä aktivoinnin vianhaku-asioilla "olen päivittänyt laitteistoa" kuntoon. Monta tuntia tuli ihmeteltyä. Ainoa asia joka saatiin aikaan, oli se että MS-tilille ilmestyi toinen tietokone, joka on samanniminen. En uskaltanut poistaa kumpaakaan.

Sitten, tekemättä mitään, mutta vuorokausi myöhemmin menin taas aktivoinnin vianhakuun ja klikkailin sieltä "olen muuttanut laitteistoa hiljattain" niin se kysyi yhtäkkiä, siirretäänkö käyttöoikeus tähän laitteeseen. Rasti ruutuun ja ok ja sen jälkeen Windowin aktivointi oli kunnossa.

Kone oli 5v sitten ostettu valmispaketti-pöytäkone, joka asensi ensimmäisellä käynnistyksellä OEM Windows 8 Home:n kiintolevyllä olleelta piilopartitiolla. Ja tämä on ajan mittaan päivittynyt Win 10:ksi. Windowsin asennusavainta ei ollut eikä sitä jaksettu alkaa kaivamaankaan ja eikö sitä jälkikäteen ajateltuna edes tarvittu.

Vielä eilen, kun ongelma oli päällä, surffailin netistä ja löysin paljon kommentteja, joiden mukaan mm. jos emo hajoaa niin oem-windowsin käyttöoikeus loppuu. Tai että jos tilalle vaihdetaan erimerkkinen emo kuin hajonnut niin ei onnistu oem-windowsin uudelleen aktivointi. Mutta nämä olivat sitten onneksi huuhaata.

Lisäbonuksena. Tavallista halvemmalla eräästä suomalaisesta firmasta ostettu Office 2013 lopetti aktivointinsa samalla. Tästä soitin Microsoftille, joka ilmoitti että avain on lukittu ja ehkä vuotanut nettiin piraateille tms. joka on yleisin lukitsemisen syy. Ja kehoitti ottamaan yhteyttä siihen firmaan, josta saisi ehkä uuden avaimen. Lähetettiin lyhyt kysymys firman aspaan, että saisiko uuden avaimen. Eivät ole vielä vastanneet. Avain on varmaankin ollut alun perin aika "harmaa" ja se toimi ekalla kerralla hyvin 5 vuotta mutta nyt emon vaihtuessa se jäi jotenkin Microsoftin mustaan listaan ja meni lukkoon.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
48
Minä olen vaihtanut Intelin z87 + 4770k => z170 + 6700k ilman ongelmia ja ilman Windowsin uudelleen asennusta muun kokoonpanon pysyessä samana. No ddr3 vaihtui ddr4:ksi. Poistin vain vanhat emolevy ajurit parhaani mukaan ennen vaihtoa. Kaikki toimi mainiosti. Windowsia ei edes tarvinnut aktivoida uudelleen ja suorituskykykin parani. Samalla tavalla vaihdoin tuon z170 + 6700k => x570 + 3700x + enemmän nopeampaa muistia. Ja taas kaikki toimi mielestäni oikein hyvin. Tällä kertaa tosin aktivointi meni vituiksi. Molemmissa tapauksissa asensin kuitenkin puhtaan Windows asennuksen aika pian koska näin yleensä olen tavannut tehdä, että kaikki varmasti toimii niinkuin pitää. Oli vaan kiva testailla konetta vähän ennen kuin alkoi asennus rumbaan.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
778
Windows 10 Pro asennettu puhtaana joskus ~2016 silloiselle intel alustalle. Reilu vuosi sitten sammutin sen ihan normaalisti ja tilalle tuli amd alusta. Nyt se samainen asennus vielä viikko sitten uudelle amd emolle.
Ihan mukisematta on käynnistynyt ja toiminut, aina vaan uudet piirisarja-arjurit ja laitehallinnasta olen siivonnut kaikki vanhat laitteet pois valitemalla "näytä piilotetut laitteet".
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Oma Win10 on retail joten mitään suurempia ongelmia sen suhteen ei ole mutta vaikka nykytoosa onkin hyvä käyttis niin ei se nyt pahaa tee joskus asentaa se uusiksi. Ja mikäpä olisi parempi hetki kuin emolevyn vaihto? Sehän on suunnilleen lähimpänä uutta tietokonetta jos yksittäisten komponenttien vaihtamista miettii.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
417
Heitetään nyt tähän että itse olen tehnyt muutaman kerran ilman sen isompia valmisteluja swapin uuteen emoon ja prossuun. Eipä noissa ole yleensä mitään ihmeempiä tullut. Viimeisimmän vaihdon jälkeen windowsin sammuta komento ei ole toiminut, mutta eipä se ole menoa haitannut.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Heitetään nyt tähän että itse olen tehnyt muutaman kerran ilman sen isompia valmisteluja swapin uuteen emoon ja prossuun. Eipä noissa ole yleensä mitään ihmeempiä tullut. Viimeisimmän vaihdon jälkeen windowsin sammuta komento ei ole toiminut, mutta eipä se ole menoa haitannut.
Meinaat, että joka ikinen kerta joudut vaan nappaamaan virrat päältä? Eihän se nyt hyvältä kuulosta ja pahasti veikkaan että lupailee ongelmia kun katkaiset milloin minkäkin taustalla menevän levykirjoituksen hallitsemattomasti. Saa varmaan checkdiskiäkin katsella käynnistellessä.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
417
Meinaat, että joka ikinen kerta joudut vaan nappaamaan virrat päältä? Eihän se nyt hyvältä kuulosta ja pahasti veikkaan että lupailee ongelmia kun katkaiset milloin minkäkin taustalla menevän levykirjoituksen hallitsemattomasti. Saa varmaan checkdiskiäkin katsella käynnistellessä.
Eipä ole tullut kuin kerran sammutettua tuon vaihdon jälkeen.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 260
Eipä ole tullut kuin kerran sammutettua tuon vaihdon jälkeen.
Se sinun Windows on korruptoitunut. Minulla oli sama ja sitten oli vielä ongelma windows updaten kanssa. Ei korjaantunut muuten kuin uudelleen asennusella.

Tuolla comman prompt käskyllä saat koneen sammumaan: shutdown /s
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kyllä sitä melkein sen vaivan näkisin että jos koneen uusiksi laitan, se myös toimii. Pitäähän se kone jo osan päivityksistä ja asennuksista vuoksi käynnistää uudelleen.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
417
Se sinun Windows on korruptoitunut. Minulla oli sama ja sitten oli vielä ongelma windows updaten kanssa. Ei korjaantunut muuten kuin uudelleen asennusella.

Tuolla comman prompt käskyllä saat koneen sammumaan: shutdown /s
Tänään lähti sammuttaminen toimimaan normaalisti. Jäi aluksi miettimään noin kymmeneksi sekunniksi ja sitten aloitti sammutusjakson. Sen jälkeen on sammunut aivan normaalisti.
Nähtävästi windows osaa ainakin jollain tasolla korjata ongelmiaan. (Tulipahan sekin ihme todistettua)

Edit: Sanottakoon lisäksi että tuo ongelma hyvin todennaköisesti johtui jostain omasta räpellyksestä windowsin automatisoitujen prosessien ja jonojen suhteen. Meni aikanaan hermo windowns updaten toimintaan ja tuli tehtyä rajummalla kädellä karsintaa.
 
Viimeksi muokattu:

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 260
Hyvä että korjaantui. Minulla oli tuo ongelma noin puolitoista vuotta sitten, ja silloin siihen ei löytynyt ratkaisua vaikka luin koko internetin läpi. Eikä ollut itsekorjaustakaan Windossissa silloin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tänään lähti sammuttaminen toimimaan normaalisti. Jäi aluksi miettimään noin kymmeneksi sekunniksi ja sitten aloitti sammutusjakson. Sen jälkeen on sammunut aivan normaalisti.
Nähtävästi windows osaa ainakin jollain tasolla korjata ongelmiaan. (Tulipahan sekin ihme todistettua)

Edit: Sanottakoon lisäksi että tuo ongelma hyvin todennaköisesti johtui jostain omasta räpellyksestä windowsin automatisoitujen prosessien ja jonojen suhteen. Meni aikanaan hermo windowns updaten toimintaan ja tuli tehtyä rajummalla kädellä karsintaa.
Win10 on oikeasti ihan mainio käyttis jos miettii mikä maine Windowsilla on. Oikeasti pyörii ongelmitta vuosikaudet eikä mitään havaintoa, että ongelmia olisi tulossa vaikka asentelee ja poistelee ohjelmistoja aika surutta.

Mutta kyllä silti vetäisen puhtaan asennuksen kun vaihdan emolevyn. Yleensä samalla tullut hommattua joku nopeampi järjestelmälevykin. Nyt tosin käyttis hitaimmalla SSD:llä kolmesta mutta eroa ei käsittääkseni huomaa.
 
Liittynyt
04.02.2021
Viestejä
20
Kannattaakohan päivittää Win 7 pro - 10 pro:ksi ennen emolevyn, prossun ja näyttiksen vaihtoa. Näyttää tuon Win- avaimen aktivoinnin kanssa olevan joillakin ongelmia päivityksen yhteydessä.

Vanha emo am3 ja uusi am4
 
Liittynyt
31.08.2021
Viestejä
143
Tilasin gigabyten emon eilen laiton sen toimintaan. elikkä nakkasin hp:koneesta prossun ja muistit ja sad aseman giga emoon kiinni ja winukkaa ei tarvinnut asentaa, mutta 8 tunnin jälkeen kuva hävisi joten päädyin nyt asentamaan windowsin uudestaan :D sen takia emon hommasin että voin päivittää tuon 4000 sarjan tässä lähiaikoina siihen 5000 sarjan prosessoriin :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom