Emolevyn ethernet VS PCI-E verkkokortti ?

Liittynyt
27.05.2020
Viestejä
47
Heipsis,

Varmistaisin seuraavan pähkäilyn ja ostopäätöksen. Olen hankkimassa Asus ROG Strix F-Gaming emolevyä ja netti on täynnä kyseisen emolevyn I225-V 2.5Gb ethernetin kanssa. Emolevyn kanssa netti kaatuilee, tai on packet lossia ym ym. Muuten emolevy olisi hinnan ja liitäntöjen osalta itselleni sopiva.

Eli mikäli omassa emolevyssä olisi ongelmia tuon 2.5Gb ethernetin kanssa onko PCI-E 1x laitettava verkkokortti mahdollisesti hyvä ratkaisu ?

1. Onko erikseen myytävät verkkokortit yhtä laadukkaita vakauden/nopeuden kanssa voi onko emolevyn oma verkkopaikka aina parempi vaihtoehto? Rasittaako prosessoria enemmän tai onko epävakaampi/hitaampi mahdollisesti ?
2. Mitä hyötyjä ja haittoja on PCI-E verkkokortilla verrattuna emolevyn omaan verkkopaikkaan ?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 843
Itsellänikin on samalla intelin piirillä oleva emo. Jokin ongelma siinäkin on että ei herännyt winukan fastboot horroksesta -> kiersin ongelman kytkemällä sen pois päältä.

Mutta perimmäinen kysymys on, että miksi varsinaisesti kaivaa verta nenästään? -> kun jo ostovaiheessa tiedostaa mahdollisen ongelman -> Valitsee emon jollain toisella verkkokortilla.

Mutta ainakaan aikaisemmissa kokoonpanoissa erillinen verkkokortti ei ole aiheuttanut mitään näkyviä ongelmia, joten oletan että ne toimivat edelleenkin ihan yhtähyvin kuin integroidutkin.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 595
1. Onko erikseen myytävät verkkokortit yhtä laadukkaita vakauden/nopeuden kanssa voi onko emolevyn oma verkkopaikka aina parempi vaihtoehto? Rasittaako prosessoria enemmän tai onko epävakaampi/hitaampi mahdollisesti ?
Toiminnallisesti samanarvoisia, häiriöiden kannalta erillinen kortti saattaa olla parempi häitiösuojauksen kannalta.
Silmämääräisesti näissä on parempi muuntaja galvaaniseen eristykseen. Tietyst käyttämätön netti kannattaa sukea viemästä pcie linjaa.
Itsellänikin on samalla intelin piirillä oleva emo. Jokin ongelma siinäkin on että ei herännyt winukan fastboot horroksesta -> kiersin ongelman kytkemällä sen pois päältä.
Mulla vaihtui aika monta konetta ja tuli ongelmia WOL systeemin kanssa, ilmeisesti nykyiset käyttikset sammuttavat eth portin sammutessaan.
Mulla on kokemus vain linux sista mutta olen ymmärtänyt että nyky windowsseiisa olis verkkoasetuksissa joku täppä joka estää portin sulkeutumisen.
En tieidä liittyykö ongelmaan mutta kannattaa tarkkailla portin valoja koneen sulkeutuessa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 843
Mulla vaihtui aika monta konetta ja tuli ongelmia WOL systeemin kanssa, ilmeisesti nykyiset käyttikset sammuttavat eth portin sammutessaan.
Mulla on kokemus vain linux sista mutta olen ymmärtänyt että nyky windowsseiisa olis verkkoasetuksissa joku täppä joka estää portin sulkeutumisen.
En tieidä liittyykö ongelmaan mutta kannattaa tarkkailla portin valoja koneen sulkeutuessa.
Olet mahdollisesti täysin oikeassa, että tuolta asetusten syövereistä löytyisi asiaan toinenkin ratkaisu kuin fast bootin disabloiminen, mutta itellä ei ole nyt intressejä asiaa edes penkoa kun koneen käynnistys kestää joitain sekunteja kauemmin ja ongelma poistui. Olen välillä laiska :D
 
Liittynyt
27.05.2020
Viestejä
47
Itsellänikin on samalla intelin piirillä oleva emo. Jokin ongelma siinäkin on että ei herännyt winukan fastboot horroksesta -> kiersin ongelman kytkemällä sen pois päältä.

Mutta perimmäinen kysymys on, että miksi varsinaisesti kaivaa verta nenästään? -> kun jo ostovaiheessa tiedostaa mahdollisen ongelman -> Valitsee emon jollain toisella verkkokortilla.

Mutta ainakaan aikaisemmissa kokoonpanoissa erillinen verkkokortti ei ole aiheuttanut mitään näkyviä ongelmia, joten oletan että ne toimivat edelleenkin ihan yhtähyvin kuin integroidutkin.
Kiitos molemmille vastauksista. Kysyisin onko milloin hankittu emo ja onko uudempi versio eli B3/V3 ilmeisesti 2022 aikana korjattu ainakin väitetysti hardware ongelmaa verkkoportissa ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
1. Onko erikseen myytävät verkkokortit yhtä laadukkaita vakauden/nopeuden kanssa voi onko emolevyn oma verkkopaikka aina parempi vaihtoehto? Rasittaako prosessoria enemmän tai onko epävakaampi/hitaampi mahdollisesti ?
2. Mitä hyötyjä ja haittoja on PCI-E verkkokortilla verrattuna emolevyn omaan verkkopaikkaan ?
1. Hinnastahan se on kiinni. Emolevyn oma paikka on se halvempi vaihtoehto. Näitä on nyt ollut vähintään vuosikymmennen emolevyihin integroituna. Rasituksesta ei tarvitse murehtia, se on modernilla prosessorilla luokkaa pari prosenttia max. Epävakaampi, tuskin. Hitaampi, ehkä.
2. Se vie korttipaikan emolevyltä, siitä näytönohjaimen ilmavirran vierestä. Se maksaa rahaa. Muuten sama verkkopiiri on samaa nopeutta.

Intelin verkkopiirien pitäisi olla nopeita ja parhaita. Realtekin piirien pitäisi olla halpoja ja yhteensopivia.
Itse olen käytännössä havainnut, kuinka Realtekin 1Gbps ei riitä täyteen nopeuteen NAS:ini kanssa ja Intel on n. 5% nopeampi. Tämä nyt luokkaa "aivan sama" ja kun siirtävät yli 100 megatavua/sekunti kumpikin, niin en välitä. Mielessäni Intel kuitenkin ottaa voiton. Nyt on käytössä Realtek, kun tosiaan ei tunnu nuo erot, jotka tulevat maksiminopeuksilla eroon. Ja 2.5Gbps-päivitys on tulossa.
Ja siis normikäytössä Realtek oli suunnilleen yhtä nopea. Nyt puhutaan niistä viimeisistä megoista nopeudessa, kun koko verkko on 100% käyttöasteella. Niinkuin kirjoittaminen/lukeminen tiedostopalvelimelle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 584
Viestejä
4 205 222
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom