Ratkaistu Emolevy (Gigabyte GA-Z87X-D3H) hajonnut/hajoamassa?

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 360
Alkaa itsellä olla ideat vähissä tämän kanssa. Kyseessä on vanhempieni kone, osat periytyneet minulta heille. Emolevy, prossu ja muistit taitaa olla 2014 hankitut, poweri alle 6kk vanha. Kone ei lähde käyntiin, Beeperistä kuuluu sekunnin välein naksahdus. Ei ulkoista näyttistä, integroidulla mennään. Bios asetukset on ollut vanhempien käytössä täysin stockkina, itselläni oli kevyet ylikellotukset prossulla.

Emolevy: Gigabyte GA-Z87X-D3H
Prossu: i5-4670k
Muistit: G-Skill Ripjaws X 4x 4 Gb ddr3 2133 MHz
Poweri: Corsair VS450
SSD: Samsung EVO 850 250Gt

Olen nyt oikeastaan pois sulkenut kaiken paitsi prossun ja emolevyn, itse kallistun rikkinäiseen emolevyyn. Eli olen tehnyt nyt seuraavat asiat:
- CMOS nollaus
- Emolevystä irti kaikki ylimääräinen paitsi 24 pin ja 8 pin liittimet
- Kokeillut ainoastaan yhtä muistikampaa ja pyöritellyt niitä eri sloteissa
- Mitannut että bios-patteri ei ole tyhjä (oli 3.2 V) ja vaihtanut sen myös uuteen
- Irrottanut emolevyn kotelosta, katsonut ettei ole ylimääräisiä standoffeja
- Testannut emolevyä irrallaan kotelosta
- Testannut toista virtalähdettä
- Irrottanut prossun socketista ja tarkistanut pinnit (tämä toki olisi ollut käytännössä mahdotonta sillä prossu on ollut paikoillaan siitä asti kun palikat aikoinaan ostin)

Ainut keino millä olen saanut koneen postaamaan BIOSIIN asti on cmos:in nollaus ja sen jälkeen muistikamman siirto toiseen slottiin. Silloin kone saattaa bootata biosiin ja jopa Windowsiin asti ja tuntuu pelaavan ihan normaalisti. Biosissa CPU tunnistuu oikein, samaten muistikampa ja SSD levy. Myös Voltit näytti yhtäkkiä katsottuna ihan ok:lta. Kun koneen saa boottaamaan Windowsiin asti se tuntuu toimivan ihan ok, mutta kun koneen sammuttaa ja koittaa sitten käynnistää uusiksi niin taas kuuluu tasainen naksahtelu beeperistä, koneen tuulettimet surraa 5-10 sek, käynnistää itsensä uusiksi ja sama alusta. Satunnaisesti kuuluu postaus ääni beeperistä, näyttö "herää" mutta kuvaa ei tule ja kone taas käynnistyy uusiksi. Tätä jatkuu maailman tappiin asti ja ainut konsti on napata virtalähteen katkaisija offille. Satunnaisesti menee myös sellaiseen moodiin että heti kun virtalähteen katkaisijan laittaa takaisin On asentoon, niin tuo boot-loop jatkuu.

Ei tuo kuitenkaan täysin mykkä ole, sillä heti kun muistikammat jättää irti niin beeperistä alkaa sekunnin välein tuleva piippailu. Onko tässä oikein muuta vaihtoehtoa kuin lopullisesti lahoamassa oleva emolevy? Konkat ei ole pullistuneet, mutta toki noista vähän huonosti näkee kun ovat noita metallikuorisia. Prossu tuskin tällaista tekisi? Ja tuo naksahtelu tulee nimenomaan beeperistä, sillä heti kun sen irrottaa emolevyltä ei naksahtelua kuulu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 149
Emolevyltä tosiaan näyttää, mutta ei nyt kannata ostaa samanlaista tilalle, kun edellinenkin on vaan todennäköisesti vanhuuttaan kuollut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 360
Emolevyltä tosiaan näyttää, mutta ei nyt kannata ostaa samanlaista tilalle, kun edellinenkin on vaan todennäköisesti vanhuuttaan kuollut.
Näin se on kai todettava. Taitaa vain kaikki LGA1150 lankut olla sen verran iällä, että kaikissa on se lahoamisen riski. Tämän prossun myynti on tainnut loppua joskus 2016 tienoilla, että varmaan myös tuoreimmat emolevyt on siltä aikakaudelta? Onko suositella jotain tiettyä mitä kannattaisi alkaa metsästämään? Z97 Chipsetillistä varmaan mieluummin, ne ollee vähän tuoreempia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 149
Näin se on kai todettava. Taitaa vain kaikki LGA1150 lankut olla sen verran iällä, että kaikissa on se lahoamisen riski. Tämän prossun myynti on tainnut loppua joskus 2016 tienoilla, että varmaan myös tuoreimmat emolevyt on siltä aikakaudelta? Onko suositella jotain tiettyä mitä kannattaisi alkaa metsästämään? Z97 Chipsetillistä varmaan mieluummin, ne ollee vähän tuoreempia?
Koeta vielä viimeisenä temppuna päivittää BIOS, ennenkuin ostelet uusvanhoja osia. Siis kun kone lopulta käynnistyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 149
Uusin bios on kyllä sisällä, mutta siis koittaisi vielä ajaa tuon saman uusiksi?
Joo, siis ideana on , että jos se flash-piiri on ajan kanssa mennyt huonoksi, niin tuo refreshaa sen.

Olen tilaillut tällaista SER-miestä, kun hän kävi kaatopaikalla hakemassa osia ja samantapaista ongelmaa oli siellä:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 360
Joo, siis ideana on , että jos se flash-piiri on ajan kanssa mennyt huonoksi, niin tuo refreshaa sen.

Olen tilaillut tällaista SER-miestä, kun hän kävi kaatopaikalla hakemassa osia ja samantapaista ongelmaa oli siellä:
Oolrait, koitanpa vielä tuota :thumbsup:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 360
Oolrait, koitanpa vielä tuota :thumbsup:
Jumankavita! Sehän lähti sillä pelaamaan! Kyllähän jonkin asteinen biosin korruptoituminen kävi mielessä, mutta tuota emoa mainostettiin tuplabiosilla olevaksi ja kun siinä ei ole erillistä kytkintä backup biosille, niin kuvittelin että se osaa vaihtaa backuppiin jos main bios kosahtaa. Mutta ilmeisesti tuo ei nyt sitten ollut tarpeeksi rikki, että backup olisi astunut peliin? Sen verran testasin, että kone lähti uusiksi käyntiin kun windowsista sammutti koneen ja kokeili heti perään uusiksi, aiemmin näin ei toiminut. Kokeilin myös nypätä virtalähteestä virtajohdon irti, painelin käynnistysnappia pari kertaa ja annoin olla vartin verran ilman sähköjä ja taas käynnistyi iloisesti. Toivottavasti tämä toimii vielä sitten kun saan hilut takaisin koppaan :asif: Tällä hetkellä mennään yhdellä muistikammalla ja emolevy ja muut hilppeet on pitkin ja poikin työhuoneen lattiaa.

Kiitokset @hsalonen
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 061
löytyykö alalaatikosta hitaampaa muistia?

kuulostaa kovin siltä ettei joko tunnista molempien muistien nopeutta taikka ei saa niitä itsenäisesti pakotettua sopiviksi.

e:olin just sen 3sec liian hidas.. hyvä että toimii :kippis:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 360
löytyykö alalaatikosta hitaampaa muistia?

kuulostaa kovin siltä ettei joko tunnista molempien muistien nopeutta taikka ei saa niitä itsenäisesti pakotettua sopiviksi.

e:olin just sen 3sec liian hidas.. hyvä että toimii :kippis:
Nämä kammat toimii 2133 nopeudella vasta kun heittää XMP:n päälle tai säätää manuaalisesti nopeudet. Oletuksena bios laittaa ne 1600 MHz nopeuteen ja siinä niiden olen antanutkin olla, kun vanhempien käytössä ei ole mitään näkyvää vaikutusta, että onko nopeus 1600 vai 2133. Mutta hyvä huomio kuitenkin! :kippis:

e: Näytti toimivan edelleen kun sain kaikki osat takaisin nippuun!
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 148
Viestejä
4 213 650
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom