Elon Musk, messias vai narsisti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DaKyy
  • Aloitettu Aloitettu
Näin se narratiivi muuttuu. Ensin pohditaan että onko kyseessä natsitervehdys ja seuraavaksi kerrotaan että kyseessä oli natsitervehdys.
Saaneen virkistää muistiasi

Sinä siis henkilökohtaisesti ja varmasti tiedät, että Muskin motiivi oli tehdä vanha kunnon aatun natsitervehdys?
En tiedä motiiveista, mutta sellaisen hän teki ja ihan tietentahtoen, eikä mitenkään vahingossa.

Viimeksi muokattu:
Näin se narratiivi muuttuu. Ensin pohditaan että onko kyseessä natsitervehdys ja seuraavaksi kerrotaan että kyseessä oli natsitervehdys.

Sinä siis henkilökohtaisesti ja varmasti tiedät, että Muskin motiivi oli tehdä vanha kunnon aatun natsitervehdys?
Se oli selkeä natsitervehdys. Ei meidän tarvitse arvailla motiiveja vaan pysyä tosiasioissa.

Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä, jätä siis tällaiset viittaukset pois
Nyt on pakko tähän väliin tuikata.
Jos OIKEASTI uskoo Muskin tehneen natsitervehdyksen, eikä siis trollaa etc. niin on mielestäni pikkuisen ns. nupissa asiat nyt hassusti.
Tämä koko keskustelu tuolla julkisuudessa on jo niin absurdi, ja erkaantunut todellisuudesta, ettei mitään rajaa.
Kertoo kyllä mediasta, ihmisistä ja ajasta missä elämme.
Jos joku tulee ilr tuota minulle kohkaamaan, niin pientä sääliä kyseistä henkilöä kohtaan kyllä tunnen. Ja varovaisuutta.
Sellainen ihminen voi ajatella hassusti monesta muustakin asiasta.. :hmm:
Ei pidä lähteä ihan kaikkeen mukaan, mitä tuolla julkisuudessa kirjoitellaan.

Huomautus - flamettaminen, keskustelun sotkeminen
Jos OIKEASTI uskoo Muskin tehneen natsitervehdyksen, eikä siis trollaa etc. niin on mielestäni pikkuisen ns. nupissa asiat nyt hassusti.
Tämä koko keskustelu tuolla julkisuudessa on jo niin absurdi, ja erkaantunut todellisuudesta, ettei mitään rajaa.
Jos joku tulee ilr tuota minulle kohkaamaan, niin pientä sääliä kyseistä henkilöä kohtaan kyllä tunnen. Ja varovaisuutta.

Mutta kun se totuus tulee medialta!!!111 Jos ajattelet jotain muuta olet väärässä tai valehtelet tms!!!!
Tai näin ainaski nää lampaat ja vähempiosaset kuvittelee :x3:

Mutta kun se totuus tulee medialta!!!111 Jos ajattelet jotain muuta olet väärässä tai valehtelet tms!!!!
Tuleeko totuus sitten Muskilta? Me tiedetään, että hän valehtelee myös ja paljon.

Kyllä tuo aika lähellä heilausta on. Onko sillä merkitystä tai kannattaako siihen jäädä kiinni, minun mielestä siihen ei ainakaan kannata jäädä kiinni. Se on yksi tapahtuma monien joukossa, ja jos noita natsi viitteitä alkaa tulee useampia, niin alkaa olee erilainen asia.

Vaikka olisi tehnyt heilauksen tahallaan, niin tuskin tulee koskaan sitä myöntämään. Ja muu ei taida riittää musketeereille todisteeksi. Senkin jälkeen ollaan 5 päivää hljaa, ja jatketaan uuden aiheen piirissä.

Voithan sää kokeilla vaikka työpaikalla tehdä samanlaisen tervehdyksen kuin Musk ja sitten kattoa, mitä työkaverit tykkää. Musk ehkä trolllaili ketamiinipäissään menemään, eikä sen kummempaa tarkoittanut.

Youtube ja oikeiston julkkikset ovatkin paljon parempi lähde kuin riippumaton media.totuutta tärkeämpää on miten asiat koetaan ja omia täytyy puolustaa.
Sanoinko missään vaihessa näin? Luen X:n sun muut samalla tavalla mediaksi. Jokainen voi jokaisesta käsimerkista tai mistä tahansa asiasta etsiä itse sen piilomerkityksen, jos näin haluaa tehdä. Tai sitten kysellä toisilta, että mitä tästä asiasta pitää olla mieltä.

Sanoinko missään vaihessa näin? Luen X:n sun muut samalla tavalla mediaksi. Jokainen voi jokaisesta käsimerkista tai mistä tahansa asiasta etsiä itse sen piilomerkityksen, jos näin haluaa tehdä. Tai sitten kysellä toisilta, että mitä tästä asiasta pitää olla mieltä.
Jos pidät yleä ja x:ää samantasoisina lähteinä, niin olet ulkona. 'Oman ajattelun' voima näkyy litteän maan kannattajissa ja muissa salaliittoteoreetikoissa.

Eli yle on parempi lähde?
Jokainen voi valita itse mitä lähdettä pitää luotettavampana. Täysin puolueetonta mediaa ei ole olemassa. Toinen pitää X:ää toinen Yleä. Riippuu aivan täysin siitä henkilöstä.

Esim. jos tässä tapauksessa X:ssä Elon itse sanoo, että se ei ollut natsitervehdys ja Ylen löytämä tunnettu vasemmistolainen sanoo, että oli. Niin siitä vaan sitten itse valitsemaan se luotettavampi osapuoli.

Jokainen voi valita itse mitä lähdettä pitää luotettavampana. Täysin puolueetonta mediaa ei ole olemassa. Toinen pitää X:ää toinen Yleä. Riippuu aivan täysin siitä henkilöstä.

Esim. jos tässä tapauksessa X:ssä Elon itse sanoo, että se ei ollut natsitervehdys ja Ylen löytämä tunnettu vasemmistolainen sanoo, että oli. Niin siitä vaan sitten itse valitsemaan se luotettavampi osapuoli.
Miten sinusta? Minä en pidä Muskia luotettavana lähteenä, varsinkaan tuossa asiassa.

Miten sinusta? Minä en pidä Muskia luotettavana lähteenä, varsinkaan tuossa asiassa.
Miksi minun pitäisi olla ko. asiasta mitään mieltä? Miten se vaikuttaa sinun elämään? Ei kiinnosta koko tapaus pätkääkään. Tai no kiinnostaa sen verran, että otin osaa keskusteluun. Ihmetyttää vaan tälläinen jeesustelu, missä asiat vedetään aina äärilaitaan.

Miksi pitää aina olla jokin hyvä lähde tai vastaava. Kaikillla mediolla on oma ideologianta taustalla. Ei täysin puolueetonta mediaa ole olemassakaan.
Eli jos käyttää "mediaa" lähteenä, ei olekaan välttämättä ulkoistanut ajatteluaan medialle? Ilmeisesti media on tässä kontekstissa nyt tv kanavat ja lehdet, eli ns legacy media?

Mites Twitter lähteenä tai youtube? Tai jos käyttää noiden kaikkien summaa?

Miksi minun pitäisi olla ko. asiasta mitään mieltä? Miten se vaikuttaa sinun elämään? Ei kiinnosta koko tapaus pätkääkään. Tai no kiinnostaa sen verran, että otin osaa keskusteluun. Ihmetyttää vaan tälläinen jeesustelu, missä asiat vedetään aina äärilaitaan.
Mitä siis tarkoitit kirjoittaessasi "Elämä on helppoa, kun ulkoistaa ajattelun medialle".

Tuohan ei itseasiassa ottanut kantaa teetkö itse niin vai et eikä puhuitko vaikka oikeistomedioista.

Ehkä elämä on tosiaan helpompaa, jos ulkoistaa ajattelun mv-lehden ja fox newsin tapaisille, puhumattakaan Muskista ja Trumpista. Kunnon mediaa, kuten yle ja BBC, kannattaa seurata jotta pysyy kartalla. Mediat eivät todellakaan ole samanarvoisia.

Mitä siis tarkoitit kirjoittaessasi "Elämä on helppoa, kun ulkoistaa ajattelun medialle".

Tuohan ei itseasiassa ottanut kantaa teetkö itse niin vai et eikä puhuitko vaikka oikeistomedioista.

Ehkä elämä on tosiaan helpompaa, jos ulkoistaa ajattelun mv-lehden ja fox newsin tapaisille, puhumattakaan Muskista ja Trumpista. Kunnon mediaa, kuten yle ja BBC, kannattaa seurata jotta pysyy kartalla. Mediat eivät todellakaan ole samanarvoisia.
Nii kyl mä näkisin, että Twitter ja youtube ei ole medioita. Ne on alustoja, joissa ihmiset voi toimia mediana. Ja aika hyvin tuolla twitterin puolella leviää nuo valheelliset mediat. Ja siis en sano, etteikö YLE, BBC jne tee virheitä. Tottakai niilläkin menee vikaan. Mutta esim julkaisijana eräs Musk valehtelee, siis ihan tahalleen valehtelee, erittäin paljon. Ja hänen alustallaan monet muutkin julkaisijat.

Elämä on helppoa, kun ulkoistaa ajattelun medialle.

Ei tuossa tarvitse ulkoistaa mitään. En ole pelannut POE2:sta, ja näin videolta, että Musk puhuu paskaa väittäessään osaavansa pelata sitä. En ole pelannut natsia, ja näin videolta, että on harjoitellut tervehdystä. Motiivia ei videolta suoraan näe, mutta toki ehkä indikatiivista, että tekee natsitervehdyksen ja kertoo, että sydämen asia. Noin suurinpiirtein.

"He knows the difference"

Imgur linkit ehkä huonosti, joten http:// imgur.com/bCcWcHZ

Mutta aina voi leikkiä, että ei tiedä mitä tekee.

e. Toki vielä tuonkin jälkeen jää epäselväksi miksi noita oikeistosympatioita tuolla hakee. Pelaajat hylkäsivät, niin dark maga meme edgelord saa eleellään hyväksyntää toisilta kavereilta(?), vaikka ryhti ilmeisesti olikin vähän huono.

Viimeksi muokattu:
Eli jos käyttää "mediaa" lähteenä, ei olekaan välttämättä ulkoistanut ajatteluaan medialle? Ilmeisesti media on tässä kontekstissa nyt tv kanavat ja lehdet, eli ns legacy media?

Mites Twitter lähteenä tai youtube? Tai jos käyttää noiden kaikkien summaa?
Jokainen löytää jokaiseen asiaan omaa näkökantaa tukevan kanavan ihan mihin tahansa asiaan. Toiset hakee omat mielipiteensä Ylestä ja toinen jotain muualta. Sen jälkeen esittelee niitä esim. täällä. Pääsee siinä omassa pienessä piirissään kerämään moraalipisteitä ja esittämään parempaa henkilöä.

Media (monikko sanasta medium; lat. väliaine, välittäjä) tarkoittaa viestintäkanavia tai viestin välittäjiä.

En usko, että Muskilla mitään natsisympatioita on, mutta olen silti sitä mieltä, että teki liikkeen ihan tahallaan "läpällä" kun luulee olevansa meemikeisari ja 4chanin kuningas. Tuo viimeisin täällä jaettu twiittikin vähän vahvistaisi tätä teoriaa. Aika paljon sai ainakin pöhinää aikaan.

Nii kyl mä näkisin, että Twitter ja youtube ei ole medioita. Ne on alustoja, joissa ihmiset voi toimia mediana. Ja aika hyvin tuolla twitterin puolella leviää nuo valheelliset mediat. Ja siis en sano, etteikö YLE, BBC jne tee virheitä. Tottakai niilläkin menee vikaan. Mutta esim julkaisijana eräs Musk valehtelee, siis ihan tahalleen valehtelee, erittäin paljon. Ja hänen alustallaan monet muutkin julkaisijat.
Samaa mieltä. BBC toimii myös somessa.

Tee oma tutkimuksesi on huono neuvo monesti. Onko läsiliike natsitervehdys vai ei on suhkot helppo varmistaa. Motiivien tietäminen on jo eri asia. Ihan kuin punaisia päin ajaminen. Olet ajanut punaisia päin vaikka et itse huomaisi sitä. Ei tarvitse selitellä että ei ajanut, kun ei tiedetä motivaatiota.

Niin, on tietoa ja sitten "tietoa". Oikeistopopulistit, äärilaitaoikeisto ja äärioikeistolaiset ovat tehneet selväksi että mieluummin uskovat valheita kuin tietoa. Elon Musk on myöskin tehnyt selväksi ettei arvosta oikeastaan mitään muuta kuin valheita. Nykyisin voidaan sanoa, että etenkin tutkittu tieto on jatkuvan hyökkäyksen kohteena, nettiaikakaudella hörhöjen määrä on vain lisääntymään päin. Elon Musk ei eroa näistä mitenkään.

Niin, on tietoa ja sitten "tietoa". Oikeistopopulistit, äärilaitaoikeisto ja äärioikeistolaiset ovat tehneet selväksi että mieluummin uskovat valheita kuin tietoa. Elon Musk on myöskin tehnyt selväksi ettei arvosta oikeastaan mitään muuta kuin valheita. Nykyisin voidaan sanoa, että etenkin tutkittu tieto on jatkuvan hyökkäyksen kohteena, nettiaikakaudella hörhöjen määrä on vain lisääntymään päin. Elon Musk ei eroa näistä mitenkään.
Mahdat olla syvällä kaninkolossa, jos kaikki muut vaihtoehdot omalle kannallesi ovat valheita. Tuosta on pitkä matka ylös.

Tee oma tutkimuksesi on huono neuvo monesti. Onko läsiliike natsitervehdys vai ei on suhkot helppo varmistaa. Motiivien tietäminen on jo eri asia. Ihan kuin punaisia päin ajaminen. Olet ajanut punaisia päin vaikka et itse huomaisi sitä. Ei tarvitse selitellä että ei ajanut, kun ei tiedetä motivaatiota.
Joo ja pääsääntöisesti ihmisiltä puuttuu pääsy asiantuntoijoiden kanssa keskustelemaan asiasta ja niiden antama näkemys. Varsinkin tuossa "teen omaa tutkimusta" porukassa. "Tutkimuksen" tulosten saaminen oikein ja niiden oikea tulkitseminen vaatii paljon työtä, ja harjoitusta. Valitettavasti jos sun titteli on "hyvinvointialan vaikuttaja", niin ehkä ei kannata alkaa rokotetutkijan kanssa vääntää rokotteista, vaikka kuinka oot tehnyt omaa tutkimusta.

Joo ja pääsääntöisesti ihmisiltä puuttuu pääsy asiantuntoijoiden kanssa keskustelemaan asiasta ja niiden antama näkemys. Varsinkin tuossa "teen omaa tutkimusta" porukassa. "Tutkimuksen" tulosten saaminen oikein ja niiden oikea tulkitseminen vaatii paljon työtä, ja harjoitusta. Valitettavasti jos sun titteli on "hyvinvointialan vaikuttaja", niin ehkä ei kannata alkaa rokotetutkijan kanssa vääntää rokotteista, vaikka kuinka oot tehnyt omaa tutkimusta.
Minun mielestäni tässä kädenheilautuscasessa on esim. perin selvää, että YLE:n uutinen ja asiantuntijan lausunto oli aivan täysin mielipidettä ohjaava, ja jätti tärkeän seikan tuosta tapahtumasta pimentoon kokonaan. Tämä uutinen herätti itsessäni suurta epäluottamusta YLE:ä kohtaan.

Koko artikkelissa ei sanottu kertaakaan, että Musk sanoi, että hän antaa sydämensä kaikille, heti samalla kun teki niitä liikkeitä. Ei yhtäkään mainintaan. Lisäksi se toinen käden nosto oli selvästi selvästi epäterävämpi, ihan normaalin moikkaamisen näköinen. Tuota hänen sanomaansa lausetta olisi ehdottomasti pitänyt analysoida tuossa uutisessa. Eli koko liikkeen konteksti vaan jätettiin pois, ja analysoitiin liikettä ja tehtiin siitä tulkinta, joka laitettiin otsikkoon. Tämä on valehtelua ja ihmisten harhaanjohtamista ja tästä tapauksesta saa paljon paremman kuvan lukemalla X:n koosteita tuosta videosta, kuin lukemalla YLE:n "uutisen".

Minun mielestäni tässä kädenheilautuscasessa on esim. perin selvää, että YLE:n uutinen ja asiantuntijan lausunto oli aivan täysin mielipidettä ohjaava, ja jätti tärkeän seikan tuosta tapahtumasta pimentoon kokonaan. Tämä uutinen herätti itsessäni suurta epäluottamusta YLE:ä kohtaan.

Koko artikkelissa ei sanottu kertaakaan, että Musk sanoi, että hän antaa sydämensä kaikille, heti samalla kun teki niitä liikkeitä. Ei yhtäkään mainintaan. Lisäksi se toinen käden nosto oli selvästi selvästi epäterävämpi, ihan normaalin moikkaamisen näköinen. Tuota hänen sanomaansa lausetta olisi ehdottomasti pitänyt analysoida tuossa uutisessa. Eli koko liikkeen konteksti vaan jätettiin pois, ja analysoitiin liikettä ja tehtiin siitä tulkinta, joka laitettiin otsikkoon. Tämä on valehtelua ja ihmisten harhaanjohtamista ja tästä tapauksesta saa paljon paremman kuvan lukemalla X:n koosteita tuosta videosta, kuin lukemalla YLE:n "uutisen".

Tuolla on video ja ihan tekstityksen kanssa.

Koko artikkelissa ei sanottu kertaakaan, että Musk sanoi, että hän antaa sydämensä kaikille, heti samalla kun teki niitä liikkeitä. Ei yhtäkään mainintaan. Tuota olisi ehdottomasti pitänyt analysoida tuossa uutisessa. Eli koko liikkeen konteksti vaan jätettiin pois, ja analysoitiin liikettä ja tehtiin siitä tulkinta, joka laitettiin otsikkoon. Tämä on valehtelua ja ihmisten harhaanjohtamista.

Siellä artikkelissa on se video. Sen voi katsoa siitä ja tulkita myös itse.

Siinä yläpuolella jopa sanotaan:

Mutta vaikka kädenojennus ei ehkä ollut 1930-luvun saksalaista laatua, vaan enemmän nettifoorumeilla marinoitua edgeilyä, sen voi sanoa olevan natsitervehdys.

Ja kyllähän tuo aika lähellä on. Käsi rintaan ja rivakka ojennus. Kaksi kertaa, ja sen jälkeen sanotaan, että "my heart goes out to you". Huom jälkeen sanoo sen, ei samalla, kuten väität. Tarkkuutta, jos meinaat jotain syyttää valehtelusta.

Näin siitä elämästä saa helppoa, kun kaikki vastakkaisen mielipiteen esittäjät on oikeistopopulisteja, äärilaitaoikeistoa ja äärioikeistoa. Helppo vetää leveällä pensellillä kaikki vastaväitteen esittäjät samaan kasaan ja hyökätä henkilöitä vastaan, eikä sitä asiaa vastaan.

Nykyisin voidaan sanoa, että etenkin tutkittu tieto on jatkuvan hyökkäyksen kohteena, nettiaikakaudella hörhöjen määrä on vain lisääntymään päin.
Tälle naurahdin ihan ääneen.

Tuolla on video ja ihan tekstityksen kanssa.
Niin on. Miksi tuohon on tuotu asiantuntija joka poimii tuosta videosta vain yhden osion ja juttu otsikoidaan sen puutteellisen analyysin mukaan? Sen sijaan tuo koko video olisi pitänyt analysoida. Tällä perusteella videon joutuu kuitenkin katsomaan itse, eli se asiantuntija vain vääristää kokonaisuutta. Ja normaali kansalainen katsoo sen videon sitten kun on jo lukenut valmiiksi pureskellun mielipiteen tuosta asiasta.

Artikkelissa lukee myös: "Somessa kädenheilaus on tulkittu natsitervehdykseksi.". Tämä on myös täydellinen valhe. Luultavasti toimittajan sinitaivaassa se on tulkittu natsitervehdykseksi ja väärät mielipiteet on suoraa bannattu. Somessa kädenheilaus aiheuttaa keskustelua puolesta ja vastaan.

Minusta nämä asiat on niin selviä, että olisi keskustelulle terveellistä, että nuo myönnettäisiin YLE:n virheiksi myös sinun osaltasi. Asiasta voi olla eri mieltä, mutta tiedonvälityksessä olisi tietyillä tahoilla parannettavaa, jotta oikea kuva tulee kaikille.
Siellä artikkelissa on se video. Sen voi katsoa siitä ja tulkita myös itse.

Siinä yläpuolella jopa sanotaan:

Ja kyllähän tuo aika lähellä on. Käsi rintaan ja rivakka ojennus. Kaksi kertaa, ja sen jälkeen sanotaan, että "my heart goes out to you". Huom jälkeen sanoo sen, ei samalla, kuten väität. Tarkkuutta, jos meinaat jotain syyttää valehtelusta.
No minusta se on samalla, jos sanoo pari sekuntia liikkeen jälkeen mitä tarkoittaa, en sanonut yhtä aikaa. Niin lähellä, että liittyy kontekstiin.

Miten vertautuu kokonaismarkkinoihin sähköautojen osalta? Miten tesla kokonaisuudessa pärjäsi?

En siis yritä puolustella teslaa tai muskia, vaan huomautan vain ettei tää itsessään todista mistään mitään.
Tähän lisään vielä, että Teslan arvo tippui 26% vuonna 2024. Tuohon ei edes vaikuta nämä viimeaikojen toilailut, joihin laittamassani artikkelissa viitattiin.

Miten lie raketit lähtänyt avaruudeen muskilta jos ei usko tutkittuun tietoon?
Sekoitat varmaankin nyt kaksi eri asiaa keskenään. Lainatakseni väljästi toista kekustelijaa tieteen ja "tieteen" välillä.
Tieteellisen tutkimus ja ideologinen pseudotiede. Toinen perustuu siihen tarkkaan tieteellisesti osoitettuun yhteyeen ja asioiden vuorovaikutukseen keskenään hyväksyttyjä mentelmiä käyttäen. Toinen on täysin omaa ideologiaa varten tehtyä tutkimusta, millä ei ole tieteen kanssa mitään tekemistä.

Miten lie raketit lähtänyt avaruudeen muskilta jos ei usko tutkittuun tietoon?
Musk on tehnyt tai ainakin aiheuttanut hyviä asioita avaruus- ja autoteollisuudessa. Ei tää oo mustavalkoista. Poliittinen vaikuttaminen häneltä taas monesti menee valehtelun puolelle. Ja näköjään henkilökohtainen elämäkin. Esitetään jotain, mitä ei olla ja haetaan tukea agendalle kyseenalaisin keinoin ja väittein. Välillä ihan puhtaasti valehtelemalla. Ja monet käyttää tätä lähteenä, samalla kun väitetään "median" valehtelevan ymmärtämättä edes lukemaansa.

Öö, mitähän tällä tarkoitat? Osakekurssi oli 1.1.2024 237 dollaria ja 31.12.2024 403 dollaria.
Teslan brändin arvoa
"As per Brand Finance’s report, the world’s most valuable brand in the automotive sector is Toyota, and electric vehicle maker Tesla has fallen to fourth place."

"As per Brand Finance, the decline of Tesla’s brand value was likely due to a number of factors, such as CEO Elon Musk’s political leanings."
Tulee vielä lisää alas, nyt on tippunut jo kaksi vuotta peräkkäin.

Youtube ja oikeiston julkkikset ovatkin paljon parempi lähde kuin riippumaton media.totuutta tärkeämpää on miten asiat koetaan ja omia täytyy puolustaa.

Mikä helvetin riippumaton media :D
Ei moista ole olemassakaan, ainaskaan siellä mitä valtaosa seuraa lehdistä/televisiosta yms.

YLE ja muu kotimainen media on aivan roskaa jos puhutaan riippumattomasta mediasta, kyllä siellä ei ajeta mitään muuta kun tätä ilmastohömpötyslbqtgwoke paskaa, ja "totuudet" tulee sit heiltä tän agendan mukaan.

Sellaista ei olekaan kuin riippumaton media. Jokaisella medialla on oma agendansa ja taustavaikuttajansa, olkoonkin sitten vasen, oikea tai vaikka mainostajat. Tekniikan Maailmassa pärjäsi aina Volkkarit testeissä ja lehteä tuki maahantuoja isoilla mainoksilla, ei liene sattumaa.

Totuus on suhteellinen käsite. Ei ole olemassa absoluuttista totuutta vaan sitä tarkastellaan aina jostain näkökulmasta. Lähimmäksi pääsee sillä, että asiaa tarkastellaan monelta näkökannalta ja muodostetaan kokonaiskuva. Tähän ei nykyaikainen media taida kyetä ja tuskin ennenkään, mutta silloin ei ollut muita tietolähteitä joten siihen oli luotettava.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
265 643
Jäsenet
75 691
Uusin jäsen
jounierik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom