Elon Musk, messias vai narsisti?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DaKyy
  • Aloitettu Aloitettu
Jos kuuntelee yhdenkin haastattelun niin selviää mistä hän puhuu tuossa vaalijutussa. Eli vaaleja kyllä järjestetään, mutta hänen mielestään maahanmuuttajia tuodaan swing-stateihin niin paljon, että ne muuttuvat pysyvästi sinisiksi jolloin vaalit olisi "turhia". Toki hän voisi tuota vähän fiksummin ilmaista.
Kai valtaosa on nämä perustelut kuullut, mutta mitään lähteitä tai muita todisteita hän ei ole näiden perusteluiden tueksi esittänyt, joten ihan sama millä sanoilla siitä puhuu.

Käsitykseni on ollut että jenkeissä äänestäminen vaatii kansalaisuuden ja sen saaminen vaatii jo useiden vuosien (3 tai 5; ei voi muistaa) asumisen oleskeluluvalla. Joten vaikka Biden nyt roudaisi maahanmuuttajia näihin swing-stateihin (josta ei siitäkään ole esittänyt mitään todisteita) niin en hahmota miksi nämä maahanmuuttajat kokisi velvollisuudekseen äänestää demokraatteja niin pitkän ajan jälkeen?

Olisikohan nyt sitten kuitenkin todennäköisempää, että kaikkiin osavaltioihin muuttaa maahanmuuttajia kuten on aina muuttanut ja reppuleiden politiikka ei vain vetoa uusiin äänestäjiin? Tässähän voisi jaaritella koko kaksipuoluejärjestelmän älyttömyydestä, mutta onhan se nyt erikoista että sen sijaan, että muutettaisiin puolueen linjauksia äänestäjiä miellyttävämpään suuntaan, keskitytään siihen miten voitetaan tekemättä mitään puolueen politiikalle.
 
Itse näen ennemmin kyvykkään ja lahjakkaan ihmisen joka on aidosti kiinnostunut projekteistaan, mutta samaan aikaan kaipaa valtaa, hyväksyntää ja mainetta.

Minusta Musk on valistuksen ajan tietoinen henkilö, hän on tietoinen itsestään ja kyvyistään ja kykenee itsereflektioon, eli juuri vapaa ja oma itsensä kuten kuvasit. Mutta samaan aikaan hänessä on paljon Sloterdijkin määrittelemää "artfullnessia" ajattelussaan. Musk väittää ajavansa vain ihmiskunnan hyvää sähköautoillaan, avaruusraketeillaan ja hyperloopeillaan. Hän on ainakin aikaisemmin pyrkinyt esiintymään "hyvänä" hahmona, tarinan protagonistina, filtantrooppina ja todellisena altruistinakin ajoittain. Kuitenkaan Muskin teot eivät ole linjassa profiilin kanssa.

Todellisuudessa hän joko tietoisesti tai tiedostamatta on sokea oman ajattelunsa virheille. Halusiko Musk todella pelastaa lapset luolasta hyvää hyvyyttään vai kenties mainostempauksena ja suuttui kun hän ei päässytkään olemaan pelastaja ja hyväntekijä? Ajatteleeko Musk todella että Harrisin valinta sementoisi ihmiset iankaikkisesti maan pinnalle vai onko hänellä kenties odotettavissa hyötyä jos Trump valitaan ja kyseinen viestintä edesauttaa ko. valintaa?

Musk vihjasi vastikään twitterissä algoritmin suosivan niitä postauksia jotka provosoivat vain siksi että ihmiset interaktoivat provosoivien viestien kanssa ikäänkuin tämä ei olisi tarkoitus pestäkseen kädet polarisaation ajamisesta. Onko todella uskottavaa että provosoivien viestien korostaminen on ainoa tapa nostaa viestejä, jos on niin miten se aiemmin onnistui? Onko provokatiivinen kuitenkin tehokkaampi tapa saada klikkauksia ja enemmän mainostilaa?

Oliko hyperloop vain yritys siirtää huomioita rataverkkojen parantamisesta tulevaisuuden teknologiaan joka ei kuitenkaan koskaan tulisi? Miksi suvereenin Ukrainan pitäisi luovuttaa maataan Venäjälle, vai kiinnostaako Muskia enemmän Venäjän automarkkinat, avaruusmarkkinat ja internetmarkkinat todellisuudessa?

Halusiko Musk todella pitää Brasilian äärioikeistotilit pystyssä vain sananvapauden vuoksi. Melkoinen sattuma on kuitenkin että vasemmistoliberaalien twittertilejä suljettiin bottibännien yhteydessä. Muskin SLAPP syytteet Media Mattersia vastaan edustavat ilmeistä sananvapauden rajoittamista. Absoluuttinen sananvapaus ei koske myöskään ElonJet trackeria.

Musk ajaa omaa etuaan siinä missä kaikki muutkin. Muskin arvomaailma on kovin autoritäärinen. Musk on keskiajan pappi, asemansa puolesta sosiaalisen ympäristön johtava vaikuttaja, uskoo olevansa oikeasti hurskas henkilö, mutta käy huorissa. Saarnaa jumalasta, mutta käy anekauppaa ja juo viinaa mutta puhuu absistenssista. Muskin fanitus on itsepetosta, Musk on teknokraatti joka on tuonut yhteiskunnalle paljon hyvää, mutta kaikki Muskin ajatukset eivät ole hyviä tai kaikki Muskin teot eivät ole sitä mitä kuvittelet niiden olevan.
Tällä saisi laudaturin äidinkielen YO-kokeessa.
 
Jos kuuntelee yhdenkin haastattelun niin selviää mistä hän puhuu tuossa vaalijutussa. Eli vaaleja kyllä järjestetään, mutta hänen mielestään maahanmuuttajia tuodaan swing-stateihin niin paljon, että ne muuttuvat pysyvästi sinisiksi jolloin vaalit olisi "turhia". Toki hän voisi tuota vähän fiksummin ilmaista.
Juuri näin kävi Floridassakin! Eiku...
 
Musk räkättää kuinka kukaan ei edes vaivaudu tappamaan Kamalaa.



No eipä hän väärässäkään tuossa ole. Trumpilla on selvä henkilökultti ja hän vetää monessa asiassa omaa (usein aika kaistapäistä) linjaansa. Harris, Biden ja muut taas on hyvin pitkälti vaan demarien eri käsinukkeja jotka tekevät tasan mitä käsketään, eikä heillä ole mitään erityisempää henkilökohtaista "karismapääomaa", mikä tekee heidät valtavan paljon helpommin korvattaviksi.

Mutta eihän tällaisista asioista nyt saa vitsailla, vaikka ne olisivatkin totta!

Jos jotain, niin parasta mitä demareille voisi tapahtua olisi se, että joku edes yrittäisi salamurhata Harrisin. :D
 
No eipä hän väärässäkään tuossa ole. Trumpilla on selvä henkilökultti ja hän vetää monessa asiassa omaa (usein aika kaistapäistä) linjaansa. Harris, Biden ja muut taas on hyvin pitkälti vaan demarien eri käsinukkeja jotka tekevät tasan mitä käsketään, eikä heillä ole mitään erityisempää henkilökohtaista "karismapääomaa", mikä tekee heidät valtavan paljon helpommin korvattaviksi.

Mutta eihän tällaisista asioista nyt saa vitsailla, vaikka ne olisivatkin totta!

Jos jotain, niin parasta mitä demareille voisi tapahtua olisi se, että joku edes yrittäisi salamurhata Harrisin. :D
Parasta olisi jos Musk karkotettaisiin Etelä - Afrikkaan.
 
Missä ne ovat luvanneet ilmaisen laitteiston?
Selväthän nuo ehdot on, oma moka jos ei osaa lukea ja haluaa vain kuukauden käyttää.

Kummallista miten valitat tuosta alennushintaan tarjotusta omasta netistä ja yrität yhdistää sen siihen, että firma hommasi pikavauhtia paikalle laitteistoa jaettua nettiä varten, josta ei tarvitse maksaa mitään. Viha on kyllä sairas voima.

Tässä miltä kuulostat:

Sirretty presidentinvaalit ketjusta, kun on aika offtopiccia siellä.

Ilmainen netti on aina hieno asia, mutta tuo ei ole mitään hurrikaaniapua. Se on hurrikaaniavuksi naamioitu mainoskampanja. Noita Starlinkkejä on toimitettu hallintorakennuksiin, on vain epäselvää maksaako laskun FEMA vai Starlink (vrt Ukraina jossa Elon kehui tarjonneensa starlinkit ilmaiseksi ja sitten selvisi, että Pengaton maksaa starlinkin).

Tuossa siis mättää mielestäni nämä:
- Tuo eroaa käytännössä Starlinkin normitilauksesta siten, että saat kuukauden ilmaista käyttöä. (hieno homma).
- Toimitusaika on pitkä, valtaosa infrasta on korjattu siihen mennessä. Todennäköisesti myös se kuitu, joka on jenkeissä halvempi ja nopeampi, mitä starlink.
- Kyseessä on internet, jonka tilaaminen ja aktivointi vaatii internetin.
- Starlink vaatii myös sähköä, joten edelleen tarvitsee toimivaa infraa. Tai oman generaattorin.
- Toimitus tapahtuu kuriirilla, joten teiden ja siltojen on oltava kunnossa, eli autolla pääsee kotipihaan.

Nuo tekee siitä mainoskampanjan, eikä aitoa hurrikaaniapua. Se vain aika mauttomasti esitettiin nyt starlink on ilmainen hurrikaanialueella ja toimitamme starlinkkejä, mutta viranomaiset on tiellä - somepöhinällä.

Edit: No tuo olisi hurrikaaniapua, jos noita laitteita saisi nopeasti ja se 400$ avausmaksu olisi sarjaa palauta laite 1kk päästä, tai maksa se 400$ ja ryhdy tilaajaksi. Monella tuolla on omaisus mennyt, niin rahat on aika tiukassa muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
(vrt Ukraina jossa Elon kehui tarjonneensa starlinkit ilmaiseksi ja sitten selvisi, että Pengaton maksaa starlinkin).
Ei Pentagon kaikkia maksanut.

- Kyseessä on internet, jonka tilaaminen ja aktivointi vaatii internetin.
- Starlink vaatii myös sähköä, joten edelleen tarvitsee toimivaa infraa. Tai oman generaattorin.
- Toimitus tapahtuu kuriirilla, joten teiden ja siltojen on oltava kunnossa, eli autolla pääsee kotipihaan.
Melkoista valitusta valittamisen ilosta, noita voi käyttää ihan mihin tahansa:
"He lupasivat ruoka-apua, mutta pelkkää mainosta, tie voi olla välillä poikki! Verizonin apu ei ole apua kun puhelinta ei välttämättä saa ladattua!". Muutenkin melko järjettömiä argumentteja, jos on pakottava tarve päästä öyhöttämään nettiin oman Starlinkin avustuksella varmaankin saa siirrettyä itsensä hetkeksi johonkin netin omaavaan paikkaan ja voi sen kuriirinkin ohjata johonkin mihin pystyvät toimittamaan.

Ja yhä takerrut vain tuohon itselle tilattavaan nettiin, nämä kuulostaa itsestä ihan hyvältä avulta:


Mitä se aito apu sitten on? Kaikki mahdollinen ikuisesti ilmaiseksi ja firma ei saa mainita asiasta, ettei tulisi mainosta?
 
Mitä se aito apu sitten on? Kaikki mahdollinen ikuisesti ilmaiseksi ja firma ei saa mainita asiasta, ettei tulisi mainosta?

Se oli tuossa postauksen lopussa, mutta jätit sitten huomioimatta (36min ennen vastaustasi). Olisi aitoa humanitaarista apua alueelle, jos sieltä jaettaisiin starlinkkejä (saa nopeasti, eikä siinä vaihessa, kun infra on todennäköisesti jo korjattu) ja lasku tulisi 1kk päästä, jos ei kuskaa laitetta takaisin.

Nykymuodossa käytännössä saat netin tilanteen ollessa ohi ja se "palauta laite ja saa rahat takaisin" on monelle nyt aika mahdoton paikka, kun hurrikaanituhojen keskellä rahaa palaa ja monen puskurit on poltettu loppuun.
Nyt se on "hurrikaaniale, osta ennakkon, eka kuukausi tilausmaksusta ilmaiseksi, netti toimitetaan kun kriisi on ohi".
 
Jos kuuntelee yhdenkin haastattelun niin selviää mistä hän puhuu tuossa vaalijutussa. Eli vaaleja kyllä järjestetään, mutta hänen mielestään maahanmuuttajia tuodaan swing-stateihin niin paljon, että ne muuttuvat pysyvästi sinisiksi jolloin vaalit olisi "turhia". Toki hän voisi tuota vähän fiksummin ilmaista.
Sori, mutta ei tuo ole sen fiksummalta kuulostava salaliittoteoria :D
 
Se oli tuossa postauksen lopussa, mutta jätit sitten huomioimatta (36min ennen vastaustasi). Olisi aitoa humanitaarista apua alueelle, jos sieltä jaettaisiin starlinkkejä (saa nopeasti, eikä siinä vaihessa, kun infra on todennäköisesti jo korjattu) ja lasku tulisi 1kk päästä, jos ei kuskaa laitetta takaisin.

Nykymuodossa käytännössä saat netin tilanteen ollessa ohi ja se "palauta laite ja saa rahat takaisin" on monelle nyt aika mahdoton paikka, kun hurrikaanituhojen keskellä rahaa palaa ja monen puskurit on poltettu loppuun.
Nyt se on "hurrikaaniale, osta ennakkon, eka kuukausi tilausmaksusta ilmaiseksi, netti toimitetaan kun kriisi on ohi".
Oman määritelmäsi mukaan aitoa apua on siis annettu, sinnehän kuskattiin pikavauhtia laitteistoa ja vielä mobiiliyhteydetkin. Mutta ohitat aina ne toimet ja keskityt vain tuohon yhteen asiaan.
 
Oman määritelmäsi mukaan aitoa apua on siis annettu, sinnehän kuskattiin pikavauhtia laitteistoa ja vielä mobiiliyhteydetkin. Mutta ohitat aina ne toimet ja keskityt vain tuohon yhteen asiaan.

On sinne oikeaakin apua annettu, viimeisimpänä T-Mobile ja starlink tekstiviestiyhteys. Se on oikeasti hiton hyvä teko. Ne ei silti poista tuota, että starlinkin internetapu yhteys on myyntikampanja, jonka tilaaja saa netin kriisin mentyä ohi.
 
Ne ei silti poista tuota, että starlinkin internetapu yhteys on myyntikampanja, jonka tilaaja saa netin kriisin mentyä ohi.

Höpöhöpö. Sinulla ei ole ajatustelukokonetta, joka kertoo varmasti, mettä itä Elonin päässä on liikkunut, kun hän on päätökset tehnyt.

Sen sijaan lauot täysin perusteettomia syytöksiä, vain koska et pidä Elon Muskista.

SpaceX lainasi laitteet kriisin ajaksi, auttaakseen kriisissä. Se, että laitteet kriisin jälkeen joko halutaan takaisin, tai niistä halutaan maksu on erittäin normaalia ja järkevää toimintaa eikä mitään "myyntikampanjaa".
 
Höpöhöpö. Sinulla ei ole ajatustelukokonetta, joka kertoo varmasti, mettä itä Elonin päässä on liikkunut, kun hän on päätökset tehnyt.

Sen sijaan lauot täysin perusteettomia syytöksiä, vain koska et pidä Elon Muskista.

SpaceX lainasi laitteet kriisin ajaksi, auttaakseen kriisissä. Se, että laitteet kriisin jälkeen joko halutaan takaisin, tai niistä halutaan maksu on erittäin normaalia ja järkevää toimintaa eikä mitään "myyntikampanjaa".
Korjataan nyt ainakin sen verran että laitteita ei lainattu, vaan ne pitää ostaa, lukemani mukaan vähän vajaat $400 posteineen. Sen saa toki sitten takaisin jos palauttaa laitteen 30 päivän sisällä, mutta kyseessä ei ole laina, vaan käytännössä sama palvelu joka kotimaisilla kodinkonejäteillä on koko valikoimalleen.
 
Korjataan nyt ainakin sen verran että laitteita ei lainattu, vaan ne pitää ostaa, lukemani mukaan vähän vajaat $400 posteineen. Sen saa toki sitten takaisin jos palauttaa laitteen 30 päivän sisällä, mutta kyseessä ei ole laina, vaan käytännössä sama palvelu joka kotimaisilla kodinkonejäteillä on koko valikoimalleen.
Ja ymmärtääkseni starlinkillä on ollut tämä 30 päivän palautusoikeus jo hyvin pitkään... eli poikkeaako tämä siitä nyt mitenkään? Ja jos poikkeaa vain tyyliin "kuukausi ilmaiseksi" niin en kyllä näe miten tämä "hyväntekeväisyys" poikkeaa lähes jokaisen operaattorin myyntikampanjoista.
 
Ja ymmärtääkseni starlinkillä on ollut tämä 30 päivän palautusoikeus jo hyvin pitkään... eli poikkeaako tämä siitä nyt mitenkään? Ja jos poikkeaa vain tyyliin "kuukausi ilmaiseksi" niin en kyllä näe miten tämä "hyväntekeväisyys" poikkeaa lähes jokaisen operaattorin myyntikampanjoista.

Ennen tutustumistarjouksessa sai samat rahat takaisin, mutta se 120$ piti maksaa kuukauden käytöstä. Nyt sitä ei kuukausimaksua ole ko. alueilla. Eli enemmän tuon on myyntikampanja, pääasiassa sen toimitusajan takia. Kun saat starlinkin, niin mobiiliverkko ja kuitu on hyvin todennäköisesti korjattu. Net muutamat, jolla on jo starlink ko. alueella voivat yrittää saada tuen kautta alennusta, tuki on vain aika hiton hidas.

Ne julkisiin tiloihin asennetut starlinkit on kyllä feman listoissa, niin ei ole ihan 100% varmaa onko ne hyväntekeväisyyttä, kun FEMAn mukaan ovat toimittaneet omia starlinkkejään muualta maasta. Voi olla, että noiden lisäksi starlink toimitti tavaraa hallinnolle ilmaiseksi(?), niiden starlinkkien toimitusten esteistähän Elon valitteli.

Se 2G SMS tuki starlinkin kautta on kyllä oikeasti hieno asia, kun sillä saa hiton primitiivisen, mutta kuitenkin jonkun yhteyden alueille, josta puhelinverkko on hajonnut.
 
Viimeksi muokattu:
Narsisti tai ei, kyllä Musk on saanut hyvin aikaan vaikka eräitä vituttaakin. :smoke:

Joo, olipa miehestä mitä tahansa mieltä, niin eipä ole kovin montaa kaveria koko maailmanhistoriassa jotka voisivat sanoa mullistaneensa niin voimakkaasti neljä jokseenkin erillistä toimialaa (Tesla, SpaceX, Starlink ja Neuralink). Toki heitterit sitten haluaa väheksyä Elonin roolia kaikissa näissä, mutta samalla argumentilla voi väheksyä lähes mitä tahansa muutakin saavutusta (ts. Apple ei keksinyt kosketusnäyttöjä jne.). Itse veikkaan, että Neuralink tulee jossain vaiheessa olemaan Todella Iso Juttu ja heidän saavutuksensa ovat jo nyt aivan huikeita.
 
Joo, olipa miehestä mitä tahansa mieltä, niin eipä ole kovin montaa kaveria koko maailmanhistoriassa jotka voisivat sanoa mullistaneensa niin voimakkaasti neljä jokseenkin erillistä toimialaa (Tesla, SpaceX, Starlink ja Neuralink). Toki heitterit sitten haluaa väheksyä Elonin roolia kaikissa näissä, mutta samalla argumentilla voi väheksyä lähes mitä tahansa muutakin saavutusta (ts. Apple ei keksinyt kosketusnäyttöjä jne.). Itse veikkaan, että Neuralink tulee jossain vaiheessa olemaan Todella Iso Juttu ja heidän saavutuksensa ovat jo nyt aivan huikeita.
On lahjakas, ahkera ja visionäärinen kaveri, sitä tuskin monikaan kiistää. Kritiikkiä on enemmänkin ajoittain idioottimaiseen käytökseen liittyen.
 
On lahjakas, ahkera ja visionäärinen kaveri, sitä tuskin monikaan kiistää. Kritiikkiä on enemmänkin ajoittain idioottimaiseen käytökseen liittyen.

Joo, varsin impulsiivinen heppuhan hän on ja varsinkin noin monen firman pääjohtajana olisi oikeasti aika järkevää miettiä julkisia ulostulojaan vähän tarkemmin. Varsinkin kun monet näistä kohuista ovat alkaneet (ainakin minun mielestäni) varsin ilmeisesti humoristisia heitoista, joita sitten luetaan kuin piru raamattua. Eipä siinä, kyllä kaverilla myös vakavissaan sanottuja aidon idioottimaisiakin töräyksiä tulee tuon tuostakin.
 
On lahjakas, ahkera ja visionäärinen kaveri, sitä tuskin monikaan kiistää. Kritiikkiä on enemmänkin ajoittain idioottimaiseen käytökseen liittyen.
Tässä ketjussa tuo "kritiikki" on kyllä mielestäni enemmän laatua "oli lahjakas, nykyään sekopää". Eli mielestäni monet yrittävät sen nykyisen lahjakkuuden kiistää jatkuvasti.
 
Tässä ketjussa tuo "kritiikki" on kyllä mielestäni enemmän laatua "oli lahjakas, nykyään sekopää". Eli mielestäni monet yrittävät sen nykyisen lahjakkuuden kiistää jatkuvasti.

Teslan suhteen Elon hyppäsi ajoissa perustajien mukaan ja toteutti niiden visiota "kallis auto alkuun, jotta voidaan rahoitaa normaalien sähköautojen tuotanto". Se osuus toimi hienosti ja kasvu oli kovaa. Laatuongelmia on yhä aika tavalla, mutta Elonin jääräpäisyys pelkkien kameroiden avulla toimivasta itseajavuudesta ajaa sen firman vielä ojaan. Kilpaijoiden tekniikka on jo ihan eri tasolla.

SpaceX on kyllä hieno seuratattava, ongelmia on sielläkkin, mutta ne on ihan oikeasti puskeneet rakettitekniikaa eteenpäin. Eihän Elon nyt raketti-insinööri ole, mutta on sekin lahjakkuutta hypettää jotta saa resurssit, palkata oikeat kaverit ja antaa niille visio jota toteuttaa aiemmin hankituilla resursseilla.
 
SpaceX on kyllä hieno seuratattava, ongelmia on sielläkkin, mutta ne on ihan oikeasti puskeneet rakettitekniikaa eteenpäin. Eihän Elon nyt raketti-insinööri ole, mutta on sekin lahjakkuutta hypettää jotta saa resurssit, palkata oikeat kaverit ja antaa niille visio jota toteuttaa aiemmin hankituilla resursseilla.
Ne on ongelmia vain jos ajattelee spacex:n toimivan kuten perinteiset ilmailualan yritykset.

Spacex toteuttaa "move fast, break things" ajattelumallia joka on peräisin piilaaksosta.

Ideana on yrittää olla kehittämättä ideoita liian pitkälle ennen kuin on testattu toimiiko ne edes konseptitasolla.
 
Ne on ongelmia vain jos ajattelee spacex:n toimivan kuten perinteiset ilmailualan yritykset.

Spacex toteuttaa "move fast, break things" ajattelumallia joka on peräisin piilaaksosta.

Ideana on yrittää olla kehittämättä ideoita liian pitkälle ennen kuin on testattu toimiiko ne edes konseptitasolla.

Tuossa kyllä ajattelin vähän enemmän työkulttuuria, josta on noussut jonkin verran otsikoita. Bonuksena käyttivät muiden maita ominaan rakennusprojekteissaan. Cards Against Humanity sues Elon Musk's SpaceX over alleged trespassing in Texas

Tuo move fast, break things ei sinänsä ole avaruuspuolella uutta. Vastaava iteraatio kerrallaan parempaa kohti oli avaruuskisan aikana käytössä. Sitten Nasa yritti vähän vastaavaa Faster, Better Cheaper:lla 90-luvulla. https://ieeexplore.ieee.org/document/6836168 kunnes pari Marssin mokaa lopetti sen.

SpaceX:n meno on oikeastaan enemmänkin paluuta juurille: Iteraatio kerrallaan kohti isompaa ja parempaa, siksi se toimiikin.
 
En voi keksiä mitään kuin idioottimaisempaa kuin seisoa vallankaappausta yrittäneen ihmisen vieressä ja todeta että jos ette äänestä tätä miestä, niin nämä on viimeiset vaalit USA:ssa ja demokratia tuhoutuu.

Politiikassa on tapana liioitella ja varsinkin nykyään maalata viholliskuvia, mutta kyllähän tuon jenkki-oikeiston huolen tietyllä tavalla ymmärtää, kun peilaa sitä siihen kontekstiin, että esim. NYT on tässä jo jonkun aikaa kampanjoinut sitä, kuinka Yhdysvaltain perustuslaki on "ongelmallinen" (koska esim. 1A mahdollistaa myös Väärien Mielipiteiden™ julkituonnin), jolloin mielestäni on varsin ymmärrettävää olla huolissaan, että oma ilmaisunvapaus ja sitä kautta koko demokraattisen järjestelmän pohja on vaarassa.

Yhdyn kyllä itsekin jossakin määrin tuohon huoleen ja pidän kaikenmaailman löperösti määriteltyjä vihapuhelakeja, ennakkosensuuria ja sen sellaista demokratian suorina vihollisina. Noita on täällä lintukodossakin kovin innoissaan ajettu, tosin jenkeistä poiketen vähän halki koko puoluekentän.
 
Viimeksi muokattu:
En voi keksiä mitään kuin idioottimaisempaa kuin seisoa vallankaappausta yrittäneen ihmisen vieressä ja todeta että jos ette äänestä tätä miestä, niin nämä on viimeiset vaalit USA:ssa ja demokratia tuhoutuu.
Noista Muskin ADHD-töräytyksistä puuttuu oikeastaan vain se, että alkaa tukea Putinia, Kimiä ja kumppaneita. Jos Trump valitaan, voi sekin tapahtua.
 
Politiikassa on tapana liioitella ja varsinkin nykyään maalata viholliskuvia, mutta kyllähän tuon jenkki-oikeiston huolen tietyllä tavalla ymmärtää, kun peilaa sitä siihen kontekstiin, että esim. NYT on tässä jo jonkun aikaa kampanjoinut sitä, kuinka Yhdysvaltain perustuslaki on "ongelmallinen" (koska esim. 1A mahdollistaa myös Väärien Mielipiteiden™ julkituonnin), jolloin mielestäni on varsin ymmärrettävää olla huolissaan, että oma ilmaisunvapaus ja sitä kautta koko demokraattisen järjestelmän pohja on vaarassa.

Yhdyn kyllä itsekin jossakin määrin tuohon huoleen ja pidän kaikenmaailman löperösti määriteltyjä vihapuhelakeja, ennakkosensuuria ja sen sellaista demokratian suorina vihollisina. Noita on täällä lintukodossakin kovin innoissaan ajettu, tosin jenkeistä poiketen vähän halki koko puoluekentän.
On ok, että yksi maailman rikkaimmista miehistä ja ”ex-presidentti ja presidenttiehdokas” luovat mielikuvaa siitä, että tämä saattaisi olla viimeinen vaali ikinä koska yhdellä lehdellä on kolumni jossa sanottiin että on ongelmallista kun saa valehdella ilman seurauksia?

En siks näe kolumnista kuin otsikon ja ekan lauseen, mutta teen kuitenkin olettamuksia.

Tarkoitatko että nämä olisivat viimeiset vaalit koska demokraatit keksisivät keinon estää republikaanien valehtelun, ja sen jälkeen heillä ei ole toivoakaan?

Vai että NYT on niin vaikutusvaltainen lehti että kolumnista on lyhyt matka perustuslain muuttamiseen ja sen jälkeen vaaleja ei enää tarvita?

Koska en ihan näe miten demokraattien voitto voisi johtaa perustuslain muuttamiseen? Enkä myöskään näe miten demokraattien voitto voisi johtaa siihen, että nämä olisivat vikat vaalit ikinä…

Sen olen kyllä huomannut, ettå X sisältö on muuttunut aika paljon kun Musk rupes avoimesti kampanjoimaan Trumpin puolesta. Mun fiidi on pikkuhiljaa muuttunut täysin oikeistolaiseksi.
 
On ok, että yksi maailman rikkaimmista miehistä ja ”ex-presidentti ja presidenttiehdokas” luovat mielikuvaa siitä, että tämä saattaisi olla viimeinen vaali ikinä koska yhdellä lehdellä on kolumni jossa sanottiin että on ongelmallista kun saa valehdella ilman seurauksia?

En siks näe kolumnista kuin otsikon ja ekan lauseen, mutta teen kuitenkin olettamuksia.

Tarkoitatko että nämä olisivat viimeiset vaalit koska demokraatit keksisivät keinon estää republikaanien valehtelun, ja sen jälkeen heillä ei ole toivoakaan?

Vai että NYT on niin vaikutusvaltainen lehti että kolumnista on lyhyt matka perustuslain muuttamiseen ja sen jälkeen vaaleja ei enää tarvita?

Koska en ihan näe miten demokraattien voitto voisi johtaa perustuslain muuttamiseen? Enkä myöskään näe miten demokraattien voitto voisi johtaa siihen, että nämä olisivat vikat vaalit ikinä…

Sen olen kyllä huomannut, ettå X sisältö on muuttunut aika paljon kun Musk rupes avoimesti kampanjoimaan Trumpin puolesta. Mun fiidi on pikkuhiljaa muuttunut täysin oikeistolaiseksi.

Ohjaa hysteriasi muualle ja opettele erottamaan asiat ja ihmiset, kiitos. Minä en nimittäin millään tasollla ilmaissut olevani henkilökohtaisesti tuota mieltä, avasin vain yhdellä esimerkillä kontekstia sille mistä tuo reppuleiden "viimeiset vaalit" - setti heidän mielessään ehkä osittain kumpuaa. Muitakin vastaavia esimerkkejä varmasti löytyy, mutta yleisellä tasolla huoli on sinänsä perinteinen "ne viä meiän tyät, sitte ne viä meirän pyssyt, sitte ne viä meirän Vapauden™" retoriikkaa, jota siellä on pyöritelty iät ja ajat.
 
mistä tuo reppuleiden "viimeiset vaalit" - setti heidän mielessään ehkä osittain kumpuaa
Tätä selitystä olen nähnyt eniten:
Elon Musk: Very few Americans realize that, if Trump is NOT elected, this will be the last election. Far from being a threat to democracy, he is the only way to save it!Let me explain: if even 1 in 20 illegals become citizens per year, something that the Democrats are expediting as fast as humanly possible, that would be about 2 million new legal voters in 4 years. The voting margin in the swing states is often less than 20 thousand votes. That means if the “Democratic” Party succeeds, there will be no more swing states!! Moreover, the Biden/Harris administration has been flying “asylum seekers”, who are fast-tracked to citizenship, directly into swing states like Pennsylvania, Ohio, Wisconsin and Arizona. It is a surefire way to win every election. America then becomes a one-party state and Democracy is over. The only “elections” will be the Democratic Party primaries. This already happened in California many years ago, following the 1986 amnesty.The only thing holding California back from extreme socialism and suffocating government policies is that people can leave California and still remain in America. Once the whole country is controlled by one party, there will be no escape. Everywhere in America will be like the nightmare that is downtown San Francisco.
E: Twiitti tekstiksi, kun ei näyttänyt pelaavan.
 
Everywhere in America will be like the nightmare that is downtown San Francisco.

Ja tokihan asia on tietenkin juuri toisinpäin eli Trumpin toisella kaudella jatkuisi sosiaaliturvan leikkaukset ja veronalennukset rikkaille. Eka kaudella leikattiin köyhimpien ruokakupongeista juuri ennen koronaa.
 
Teslan suhteen Elon hyppäsi ajoissa perustajien mukaan ja toteutti niiden visiota "kallis auto alkuun, jotta voidaan rahoitaa normaalien sähköautojen tuotanto". Se osuus toimi hienosti ja kasvu oli kovaa. Laatuongelmia on yhä aika tavalla, mutta Elonin jääräpäisyys pelkkien kameroiden avulla toimivasta itseajavuudesta ajaa sen firman vielä ojaan. Kilpaijoiden tekniikka on jo ihan eri tasolla.

SpaceX on kyllä hieno seuratattava, ongelmia on sielläkkin, mutta ne on ihan oikeasti puskeneet rakettitekniikaa eteenpäin. Eihän Elon nyt raketti-insinööri ole, mutta on sekin lahjakkuutta hypettää jotta saa resurssit, palkata oikeat kaverit ja antaa niille visio jota toteuttaa aiemmin hankituilla resursseilla.

Elon nimenomaan ON raketti-insinööri.


Elon on nimenomaan itse tehnyt lukuisia niistä teknisistä päätöksistä, joiden ansiosta SpaceX:n raketit ovat niin hyviä kuin ovat.

Esim. aiemmissa rakettimoottoreissa oli paljon enemmän venttiileitä kuin SpaceX:n Falcon-rakettien käyttämien Merlin-moottorien lopullisissa versiossa, ja rakettimoottoreita kehittävät insinöörit olivat tottuneet laittamaan niitä venttiileitä enemmän "varmuuden vuoksi". Nämä venttiilit kuitenkin painoivat ja lisäsivät moottorin hintaa.

Elon (joka erittäin hyvin tuntee rakettimoottorien tekniikan ja niihin liittyvät ongelmat) sitten ryhtyi haastamaan näitä moottoreita kehittäviä SpaceX:n insinöörejä, että näitä kaikkia venttiileitä ei oikeasti tarvita, koska Merlin-moottorin pintle-tyyppinen suutin itsessään pystyy toimimaan venttiilinä, käyttäkääpäs aikaa moottorin optimointiin että vähennetään niitä turhia venttiileitä Merlinistä.

Seurauksena oli ensin kymmeniä Merlin-moottorin räjähdyksiä testialustalla, mutta ennen pitkää homma saatiin toimimaan luotettavasti ja vähäventtiilinen moottoriversio meni tuotantoon ja nämä myöhemmät versiot Merlinistä ovat sekä kevyempiä, halvempia että tehokkaampia, ja nykyään Merlin-moottorit ovat myös äärimmäisen luotettavia, vaikka eivät sisällä niitä "ylimääräisiä" venttiileitä.


Elonilla on erittän vankka fysiikanosaaminen, minkä takia hän ymmärtää, että mikä on mahdollista, mikä ei, ja hän ymmärtää optimoida koko systeemiä, ei vain palasia siitä.

Ja Elonin periaate "the best part is no part" on ollut hyvin oleellinen siinä, että Starship on paljon halvempi valmistaa kuin monet paljon pienemmät raketit.

Hyviä esimerkkejä tämän periaatteen käytöstä Starshipissä on esim

1) Se että raketissa joka tapauksessa pitää olla venttiilit joilla ylipainetta päästetään tankista ulos. Mutta uudelleenkäytettävässä raketissa pitää olla myös ohjaussuuttimia raketin kääntämiseen ilmakehän ulkopuolella.

Starshipissä nämä on yhdistetty, ylipaineventtiileistä ulos päästetty kaasu työntää venttiiliä ja sen myötä rakettia toiseen suuntaan, ja kun avataan sopivat sopiviin suntiin omaavat ylipaineenulospäästöventtiilit, voidaan niillä kääntää rakettia. Näin ei tarvitakaan ollenkaan erillisiä ohjaussuuttimia.

2) grid-finien kääntyminen. Falcon 9ssä ykkösvaiheen grid finit laukaisun ajaksi käännetään aerodynaamisempaan asentoon raketin runkoa vasten. Starshipissä tätä mekanismia ei ole, vaan grid finit kääntyvät vain senohjausakselinsa suuntaiseksi. Näin niistä on voitu tehdä yksinkertaisempia ja kevyempiä, ja grid finin ohjausasentoon kääntävän aktuaattorin reistaaminen ei voi johtaa raketin paluun epäonnistumiseen. Ja haitta mikä pienestä lisäilmanvastuksesta tulee on niin pieni että ylimääräiset komponentit kääntömekanismista ja niiden vaikutus kaikkeen on paljon suurempi.




Mutta toki Elon on SpaceX:llä ajanut myös asioita, joita ei ole saatu toimimaan:

Alunperin Falcon Heavyn keskirungon moottorien piti pystyä käyttämään polttoainetta sivurungoista, jotta sivurungot voidaan pudottaa aiemmin ja sen jälkeen päärungolla olisi vielä tankki täynnä. Kun asiaa laskeskelee rakettiyhtälöllä, kuulostaa erittäin hyvältä idealta. Mutta kun lähtee suunnittelemaan niitä pumppu- ja venttiilimekanismeja, miten tämä oikeasti toteutetaan, ja saadaan vielä vaihdettua keskirungon moottorien polttoaineenlähde moottorien ollessa käynnissä, homma menee hyvin hankalaksi - niin hankalaksi, että kukaan ei ole tässä vielä onnistunut vaikka monet ovat tätä hypettäneet ja yrittäneet

Mutta SpaceX sitten vaan pudotti tuon ominaisuuden Falcon heavystä pois, ja Merlin 1D-moottorin yleiset suorituskykyparannukset ja polttoaineen jäähdyttäminen hyvin kylmäksi yhdessä kuitenkin mahdollistivat raketille alkuperäistä suunnitelmaa paremman suorituskyvyn ilmankin tuota ominaisuutta - ja lopputulos oli halvempi ja enemmän tuon "best part is no part"-filosofian mukainen.


Dragonin laskeutuminen omien moottoriensa avulla oli asia mitä hypetettiin ja mitä kehitettiin mutta ei otetu käyttöön pääasiallisena laskeutumistapana koska NASA vastusti sitä - mutta nyt sen se on otettu käyttöön plan B:nä, jos laskuvarjot reistaa, sitten laskeudutaan moottorien avulla.


Useimmat raketit on tehty alumiinista, alunperin Starship piti tehdä hiilikuidusta (joka on kevyempää), mutta sitten vaihdettiinkin teräkseen joka on nimenomaan painava ja halpa, "vähemmän high-tech"-materiaali, koska teräksen ominaisuudet kuumissa lämpötiloissa on parammat, se tarvii vähemmän lämpösuojausta ja uudelleenkäytettävä raketti altistuu ilmakehään palatessaan sille kuumuudelle. Se, mitä kevyemmillä materiaaleilla materiaaleilla olisi voitettu itse rungossa olisi hävitty siihen lämpökilven suurempaan painoon, ja teräksellä aluksen valmistuskustannukset minimoitiin.


Näissä kaikissa SpaceX on onnistuneesti muuttanut suunnitelmaansa kun tieto alkuperäisen suunnitelman heikkoudesta on tullut esille. Monet muut firmat olisivat joko jatkaneet pään lyömistä seinään yrittäen tehdä asioita väärin (ja joko saaneet aikaan jotain todella kallista ja muilta ominaisuuksiltaan huonoa(kuten avaruussukkula), tai sitten peruneet koko hankkeen), SpaceX:llä kesken projektin on usein vaihdettu suunnitelmaa onnistuneesti.





Teslan kanssa Elonin touhu on sitten ollut vähemmän onnistunutta, sekoilu yoke-ohjaimen kanssa, tuulilasinpyyyhkijöiden säätö kosketusnäytöltö yms. käyttöliittymien idiotismit, luotettavuusongelmat, koko cybertruck, liiallinen riippuvuus kiinasta, jo tuo mainittu pelkkään kameraan tukeutuminen yms.

Mutta Teslan suhteenkin Elon on hyvin selvästi ymmärtänyt muutaman hyvin oleellisen asian bienekseen liittyen:
1a) Valmistettavuuden optimointi. On eri asia suunnitella laite, joka toimi, kuin suunnitella laite, joka toimii ja on myös helppo ja halpa valmistaa.
1b) Tuotantolinjan optimointi. Tehtaiden pitää olla viimeisen päälle optimoituja, ja niihin pitää tehdä suuria investointeja että tämä toteutuu.
2) Firma ei voi ulkoistaa kriittistä teknologiaansa. Tekemällä itse saa sen, mitä haluaa ja tarvii, ja vielä pitkän päälle halvemmalla. Ei ole tehty vaan autoja vaan on kehitetty omat moottorit, omat akut, omat jänniteregulaattorit, omat tekoälypiirit, jotka on optimoitu siihen omaan käyttöön. Eikä myöskään voida joutua kuseen siitä että alihankkija lopettaa kriittisen osan valmistuksen, muuttaa sen speksiä huonommaksi, tai moninkertaistaa sen hinnan.




Oikeastaan Elonilla menee pieleen asiat, jotka liittyvät psykologiaan, ihmisten haluihin ja toimintaan, hän on totaalisen kyvytön ymmärtämään ihmisiä jotka toimivat eri logiikalla kuin hän itse (eli siis totaalisen kyvytön ymmärtämään >95% ihmisistä), mutta niin kauan kun pysytään raa'assa teknologiassa jonka toiminnan voi fysiikalla mallintaa ja matematiikalla laskea, Elonilla osuu visiot keskimäärin todella hyvin kohdalleen.

Elonin viimeaikaisessa sekoilussakin on paljon sitä, että hänen ei osaa erottaa valheita todesta koska ei ymmärrä niiden valheiden postaajien motiiveita. Hän ei autistina voi ymmärtää sitä, että joku voi laukoa aivan suoria valheita täysin tahallaan.

Ja sitten hän ottaa ne valheet tosissaan koska ei tajua kyseenalaistaa niitä ja levittää niitä eteenpäin. Ja sitten peilaa kaikkea muuta näihin uskomiinsa valheisiin.




ja niin, SpaceX:llä on toki yksi mammuttimainen faili tulossa: Kun SpaceX lopulta 15 vuoden päästä alkaa myymään muuttokuormia Marsiin, 25 vuoden päästä kukaan ei enää halua asua siellä, koska kaikki ovat siinä vaiheessa tajunneet sen Marsissa asumisen ankeuden. Ja sitten keskustellaan siitä, että jätetäänkö ne sinne jo muuttaneet ihmiset joilla ei ole varaa paluulippuun kuolemaan sinne, vai maksaako joku niiden paluumatkan?
 
Viimeksi muokattu:
Teslan kanssa Elonin touhu on sitten ollut vähemmän onnistunutta, sekoilu yoke-ohjaimen kanssa, tuulilasinpyyyhkijöiden säätö kosketusnäytöltö yms. käyttöliittymien idiotismit, luotettavuusongelmat, koko cybertruck, liiallinen riippuvuus kiinasta, jo tuo mainittu pelkkään kameraan tukeutuminen yms.
Mikä tekee Cybertruckista epäonnistuneen? Näyttää myyvän hyvin.
 
Mikä tekee Cybertruckista epäonnistuneen? Näyttää myyvän hyvin.

En sano, että se on täysin epäonnistunut, mutta monta asiaa mennyt sen kanssa pieleen.

Esim se, että se on laiton euroopan teillä, koska ei täytä eurooppalaisia turvallisuusmääryksiä.

Sekä se, että julkaista markkinoilletuloon kesti n. 4 vuotta.

Ja perusmalli ei ole edes neliveto, nelivedosta pitää maksaa pari kymppitonnia lisää.

Lisäksi se on vaan autona huono, ruma ja epäkäytännöllinen, ja esim näkyvyys ulos ohjaamosta on huono. Simone Gertzin "Truckla" on käytännössä paljon toimivampi avolava-Tesla.


Lisäksi siihen liittyy paljon sekoilua ja harhaanjohtavaa markkinointia, esim.

"Luodinkestävän" ikkunan hajoaminen julkaisutilaisuudessa

Harhaanjohtavat kiihdytyskisat Porschea vastaan, ajettiin vain 200m mutta annettiin ymmärtää että ajettiin yleisesti käytössä oleva varttimaili(n.400m) (ja sillä 200-400m välillä se porsche olisi ollut aika paljon nopeampi)
 
Viimeksi muokattu:
Kun cybertruck julkaistiin, elon lupasi 40k lähtöhintaa, ja tavoite taisi olla valmistaa 250 000 autoa vuodessa 2025 mennessä.
Tuolla hinnalla tuo olisi tosi hyvä diili, halpa suorastaan. Ei ihmekään kun tuli miljoona ennakkovarausta.
Tosiasiassa tällä hetkellä hinnat lähtevät 80k:sta. Halvempi takaveto malli tulee ehkä ensi vuonna, mutta senkin hinta taitaa alkaa 60k:sta.

Eli hinta on tällä hetkellä tuplat siitä mitä luvattiin ja valmistusmäärä on vähän yli kymmenesosa tavoitteesta.
Eihän tuo ihan nappisuoritus ole.

Ja on hieman arvioitu, että koko oikea ennakkotilausjono olisi kohta käyty läpi.
Tiedä sitten kuinka paikkaansa pitävää tuo on, ehkä porukka odottaa halvempaa takavetoa.
 
Sekä se, että julkaista markkinoilletuloon kesti n. 4 vuotta.
Kun cybertruck julkaistiin, elon lupasi 40k lähtöhintaa, ja tavoite taisi olla valmistaa 250 000 autoa vuodessa 2025 mennessä.
Tuolla hinnalla tuo olisi tosi hyvä diili, halpa suorastaan. Ei ihmekään kun tuli miljoona ennakkovarausta.
Tosiasiassa tällä hetkellä hinnat lähtevät 80k:sta. Halvempi takaveto malli tulee ehkä ensi vuonna, mutta senkin hinta taitaa alkaa 60k:sta.

Eli hinta on tällä hetkellä tuplat siitä mitä luvattiin ja valmistusmäärä on vähän yli kymmenesosa tavoitteesta.
Eihän tuo ihan nappisuoritus ole.
En nyt tiedä kuinka järkevää on arvioida suoriutumista ilman, että ottaa huomioon koronan. 2019 40k on tänään lähes 50k inflaation ansiosta, joten 60k on aika lähellä. Jos oikein muistan halpa hinta nojasi uskomukseen halpenevasta akkuteknologiasta, mutta se meni plörinäksi, joten siltä osin voisi sanoa epäonnistumiseksi.

Esim se, että se on laiton euroopan teillä, koska ei täytä eurooppalaisia turvallisuusmääryksiä.
Onko tuolla bisneksen kannalta mitään merkitystä? Kuinka moni täällä edes ostaisi tuommoisen? Ei näytä vaativan isoa modausta, että saa hyväksytyksi.

Lisäksi se on vaan autona huono, ruma ja epäkäytännöllinen, ja esim näkyvyys ulos ohjaamosta on huono.
Subjektiivisia asioita. Noista olen vähän samaa mieltä, jos tuota oikeasti lava-autoksi ajattelee, ennemminkin tech broille suunnattu. Toisaalta käsittääkseni suurin osa pickuppien ostajista siellä ei niitä mihinkään työkäyttöön edes käytä, joten sama tehdä tuommoinen "cool" ja vähän epäkäytännöllisempi.

"Luodinkestävän" ikkunan hajoaminen julkaisutilaisuudessa
Tuo tarina näyttää elävän ihan omaa elämäänsä, muistelin myös luodinkestäväksi, mutta en semmoista lupausta onnistu löytämään mistään. Onneksi eivät juuri näytä harjoittelevan tilaisuuksia varten ja saadaan välillä huumorivideoita.

Tämän valmistuksesta käytiin Tesla ketjussa asiaa läpi ja Tesla tuottaa näitä enemmän mitä saa myytyä.
Minkä lähteen mukaan? En onnistunut löytämään kuin kuvia jostain parkkipaikalta ja spekulaatiota. En kyllä ihmettelisi jos myynti alkaa väliaikaisesti takkuamaan, ei kai sitä loputtomasti ole porukkaa, jotka noita suostuu ylihintaan ostamaan. Sitten jos ei mene kaupaksi edes halvalla on oikeat ongelmat edessä.

Tuoreita numeroita:
 
@El Toro Tesla niputtaa Cybertruckit S ja X kanssa samaan jotenka arvio myynnistä ja tuotannosta on saatu recall uutisten perusteella. Lisäksi Tesla ilmoitti että valmistavat x autoa viikossa vs recall niin voi itse laskea mikä on tuotanto va myynti.

Asia käsiteltiin Tesla ketjussa.
 
ja niin, SpaceX:llä on toki yksi mammuttimainen faili tulossa: Kun SpaceX lopulta 15 vuoden päästä alkaa myymään muuttokuormia Marsiin, 25 vuoden päästä kukaan ei enää halua asua siellä, koska kaikki ovat siinä vaiheessa tajunneet sen Marsissa asumisen ankeuden. Ja sitten keskustellaan siitä, että jätetäänkö ne sinne jo muuttaneet ihmiset joilla ei ole varaa paluulippuun kuolemaan sinne, vai maksaako joku niiden paluumatkan?

Hyvä teksti - Mars -lentojen osalta tosin uskon pettymyksen tulevan jo aikaisemmassa vaiheessa. Jo miehittämätön lento sinne ja takaisin on erittäin haastava ja luulen että ensimmäistä miehitettyä yritystä saadaan odottaa pitkään, jos edes Elonin elinaikana siihen päästään. Minun näkemykseni on että se on kertaluokkia haastavampaa kuin mitä SpaceX on tehnyt tähän mennessä. Ja tämä ei ole pois SpaceX:n huimista saavutuksista tähän asti.
 
@El Toro Tesla niputtaa Cybertruckit S ja X kanssa samaan jotenka arvio myynnistä ja tuotannosta on saatu recall uutisten perusteella. Lisäksi Tesla ilmoitti että valmistavat x autoa viikossa vs recall niin voi itse laskea mikä on tuotanto va myynti.

Asia käsiteltiin Tesla ketjussa.
Jatkossa voit sitten suoraan viestiin linkata, varsinkin kun kyseessä oli omat laskelmasi, nyt piti selata yhdeksän sivua.
 
Hyvä teksti - Mars -lentojen osalta tosin uskon pettymyksen tulevan jo aikaisemmassa vaiheessa. Jo miehittämätön lento sinne ja takaisin on erittäin haastava ja luulen että ensimmäistä miehitettyä yritystä saadaan odottaa pitkään, jos edes Elonin elinaikana siihen päästään. Minun näkemykseni on että se on kertaluokkia haastavampaa kuin mitä SpaceX on tehnyt tähän mennessä. Ja tämä ei ole pois SpaceX:n huimista saavutuksista tähän asti.

Miehittämätön lento Marsista takaisin on asia, jota ei ole koskaan tehty, Marsista ei ole koskaan mikään luotaimen osa tms. noussut marsinpinnalta takaisin kiertoradalle tai takaisin maahan

Mutta ei siinä ole mitään sellaista mitä ei iso raketti ja viitisen vuotta hyvin rahoitettua ja focusoitunutta tuotekehitystyötä ratkaisisi.

Tähän mennessä vaan kaikki marsiin laukaistut luotaimet on ollut niin pieniä että niihin ei ole saatu mukaan sellaista tarpeeksi isoa rakettia, jossa riittäisi kyky nousta takaisin Marsin kiertoradalle minkään järkevän payloadin kanssa.

Mutta muutaman maan kiertoradalla tankkauksen kera Starship mahdollistaa Marsia kohti lähtevän massan n. 20-kertaistuksen verrattuna aiempiin raketteihin, joilla marsiin on mitään lähetetty.
 
Miehittämätön lento Marsista takaisin on asia, jota ei ole koskaan tehty, Marsista ei ole koskaan mikään luotaimen osa tms. noussut marsinpinnalta takaisin kiertoradalle tai takaisin maahan

Mutta ei siinä ole mitään sellaista mitä ei iso raketti ja viitisen vuotta hyvin rahoitettua ja focusoitunutta tuotekehitystyötä ratkaisisi.

Tähän mennessä vaan kaikki marsiin laukaistut luotaimet on ollut niin pieniä että niihin ei ole saatu mukaan sellaista tarpeeksi isoa rakettia, jossa riittäisi kyky nousta takaisin Marsin kiertoradalle minkään järkevän payloadin kanssa.

Mutta muutaman maan kiertoradalla tankkauksen kera Starship mahdollistaa Marsia kohti lähtevän massan n. 20-kertaistuksen verrattuna aiempiin raketteihin, joilla marsiin on mitään lähetetty.
Onko tähän jotain visiota kuka tätä hupia Marssiin menosta rahoittaa? Musk? Yhdysvallat?

Nythän SpaceX suurin tulonlähde taitaa olla liittovaltio?
 
Onko tähän jotain visiota kuka tätä hupia Marssiin menosta rahoittaa? Musk? Yhdysvallat?

Nythän SpaceX suurin tulonlähde taitaa olla liittovaltio?
Muskihan sen on kehunut maksavansa ja sen varmasti tekeekin, eihän se edes kustanna kuin taskurahoja jos saavat Starshipin uudelleenkäytettäväksi.
 
Miehittämätön lento Marsista takaisin on asia, jota ei ole koskaan tehty, Marsista ei ole koskaan mikään luotaimen osa tms. noussut marsinpinnalta takaisin kiertoradalle tai takaisin maahan

Mutta ei siinä ole mitään sellaista mitä ei iso raketti ja viitisen vuotta hyvin rahoitettua ja focusoitunutta tuotekehitystyötä ratkaisisi.
Samaa mieltä että kaikki on periaatteessa ratkaistavissa jos resurssit riittävät ja maailmantilanne pysyy otollisena tasaiselle kehitykselle. Mutta viitisen vuotta ei mielestäni ole realismia, jos lento Marsiin vie suurinpiirtein 9 kk suuntaansa plus paluuyrityksen odotus 3 kk perillä. Mars -lentojen historiassa on myös paljon epäonnistumisia, joten en usko menevän kerralla maaliin.

SpaceX:n tyylistä iterointia ja datankeruuta epäonnistumisista ei ole mahdollista tehdä samaan tapaan ja vuodet vierivät nopeasti. Vielä pidempi aika on siihen että kyytiin uskalletaan laittaa ensimmäinen hauras ihminen. Maailma ehtii sinä helposti jo muuttua aivan toiseen asentoon. Ihmeitä pitää tapahtua, jos Elonin elinaikana edes yksi ihminen lentää Marsiin ja takaisin. Mutta ihmeitäkin toki tapahtuu ja sinänsä on hienoa että jollain on isojakin tavoitteita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 045
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom