Teslan suhteen Elon hyppäsi ajoissa perustajien mukaan ja toteutti niiden visiota "kallis auto alkuun, jotta voidaan rahoitaa normaalien sähköautojen tuotanto". Se osuus toimi hienosti ja kasvu oli kovaa. Laatuongelmia on yhä aika tavalla, mutta Elonin jääräpäisyys pelkkien kameroiden avulla toimivasta itseajavuudesta ajaa sen firman vielä ojaan. Kilpaijoiden tekniikka on jo ihan eri tasolla.
SpaceX on kyllä hieno seuratattava, ongelmia on sielläkkin, mutta ne on ihan oikeasti puskeneet rakettitekniikaa eteenpäin. Eihän Elon nyt raketti-insinööri ole, mutta on sekin lahjakkuutta hypettää jotta saa resurssit, palkata oikeat kaverit ja antaa niille visio jota toteuttaa aiemmin hankituilla resursseilla.
Elon nimenomaan ON raketti-insinööri.
Elon on nimenomaan itse tehnyt lukuisia niistä teknisistä päätöksistä, joiden ansiosta SpaceX:n raketit ovat niin hyviä kuin ovat.
Esim. aiemmissa rakettimoottoreissa oli paljon enemmän venttiileitä kuin SpaceX:n Falcon-rakettien käyttämien Merlin-moottorien lopullisissa versiossa, ja rakettimoottoreita kehittävät insinöörit olivat tottuneet laittamaan niitä venttiileitä enemmän "varmuuden vuoksi". Nämä venttiilit kuitenkin painoivat ja lisäsivät moottorin hintaa.
Elon (joka erittäin hyvin tuntee rakettimoottorien tekniikan ja niihin liittyvät ongelmat) sitten ryhtyi haastamaan näitä moottoreita kehittäviä SpaceX:n insinöörejä, että näitä kaikkia venttiileitä ei oikeasti tarvita, koska Merlin-moottorin pintle-tyyppinen suutin itsessään pystyy toimimaan venttiilinä, käyttäkääpäs aikaa moottorin optimointiin että vähennetään niitä turhia venttiileitä Merlinistä.
Seurauksena oli ensin kymmeniä Merlin-moottorin räjähdyksiä testialustalla, mutta ennen pitkää homma saatiin toimimaan luotettavasti ja vähäventtiilinen moottoriversio meni tuotantoon ja nämä myöhemmät versiot Merlinistä ovat sekä kevyempiä, halvempia että tehokkaampia, ja nykyään Merlin-moottorit ovat myös äärimmäisen luotettavia, vaikka eivät sisällä niitä "ylimääräisiä" venttiileitä.
Elonilla on erittän vankka fysiikanosaaminen, minkä takia hän ymmärtää, että mikä on mahdollista, mikä ei, ja hän ymmärtää optimoida koko systeemiä, ei vain palasia siitä.
Ja Elonin periaate "the best part is no part" on ollut hyvin oleellinen siinä, että Starship on paljon halvempi valmistaa kuin monet paljon pienemmät raketit.
Hyviä esimerkkejä tämän periaatteen käytöstä Starshipissä on esim
1) Se että raketissa joka tapauksessa pitää olla venttiilit joilla ylipainetta päästetään tankista ulos. Mutta uudelleenkäytettävässä raketissa pitää olla myös ohjaussuuttimia raketin kääntämiseen ilmakehän ulkopuolella.
Starshipissä nämä on yhdistetty, ylipaineventtiileistä ulos päästetty kaasu työntää venttiiliä ja sen myötä rakettia toiseen suuntaan, ja kun avataan sopivat sopiviin suntiin omaavat ylipaineenulospäästöventtiilit, voidaan niillä kääntää rakettia. Näin ei tarvitakaan ollenkaan erillisiä ohjaussuuttimia.
2) grid-finien kääntyminen. Falcon 9ssä ykkösvaiheen grid finit laukaisun ajaksi käännetään aerodynaamisempaan asentoon raketin runkoa vasten. Starshipissä tätä mekanismia ei ole, vaan grid finit kääntyvät vain senohjausakselinsa suuntaiseksi. Näin niistä on voitu tehdä yksinkertaisempia ja kevyempiä, ja grid finin ohjausasentoon kääntävän aktuaattorin reistaaminen ei voi johtaa raketin paluun epäonnistumiseen. Ja haitta mikä pienestä lisäilmanvastuksesta tulee on niin pieni että ylimääräiset komponentit kääntömekanismista ja niiden vaikutus kaikkeen on paljon suurempi.
Mutta toki Elon on SpaceX:llä ajanut myös asioita, joita ei ole saatu toimimaan:
Alunperin Falcon Heavyn keskirungon moottorien piti pystyä käyttämään polttoainetta sivurungoista, jotta sivurungot voidaan pudottaa aiemmin ja sen jälkeen päärungolla olisi vielä tankki täynnä. Kun asiaa laskeskelee rakettiyhtälöllä, kuulostaa erittäin hyvältä idealta. Mutta kun lähtee suunnittelemaan niitä pumppu- ja venttiilimekanismeja, miten tämä oikeasti toteutetaan, ja saadaan vielä vaihdettua keskirungon moottorien polttoaineenlähde moottorien ollessa käynnissä, homma menee hyvin hankalaksi - niin hankalaksi, että kukaan ei ole tässä vielä onnistunut vaikka monet ovat tätä hypettäneet ja yrittäneet
Mutta SpaceX sitten vaan pudotti tuon ominaisuuden Falcon heavystä pois, ja Merlin 1D-moottorin yleiset suorituskykyparannukset ja polttoaineen jäähdyttäminen hyvin kylmäksi yhdessä kuitenkin mahdollistivat raketille alkuperäistä suunnitelmaa paremman suorituskyvyn ilmankin tuota ominaisuutta - ja lopputulos oli halvempi ja enemmän tuon "best part is no part"-filosofian mukainen.
Dragonin laskeutuminen omien moottoriensa avulla oli asia mitä hypetettiin ja mitä kehitettiin mutta ei otetu käyttöön pääasiallisena laskeutumistapana koska NASA vastusti sitä - mutta nyt sen se on otettu käyttöön plan B:nä, jos laskuvarjot reistaa, sitten laskeudutaan moottorien avulla.
Useimmat raketit on tehty alumiinista, alunperin Starship piti tehdä hiilikuidusta (joka on kevyempää), mutta sitten vaihdettiinkin teräkseen joka on nimenomaan painava ja halpa, "vähemmän high-tech"-materiaali, koska teräksen ominaisuudet kuumissa lämpötiloissa on parammat, se tarvii vähemmän lämpösuojausta ja uudelleenkäytettävä raketti altistuu ilmakehään palatessaan sille kuumuudelle. Se, mitä kevyemmillä materiaaleilla materiaaleilla olisi voitettu itse rungossa olisi hävitty siihen lämpökilven suurempaan painoon, ja teräksellä aluksen valmistuskustannukset minimoitiin.
Näissä kaikissa SpaceX on onnistuneesti muuttanut suunnitelmaansa kun tieto alkuperäisen suunnitelman heikkoudesta on tullut esille. Monet muut firmat olisivat joko jatkaneet pään lyömistä seinään yrittäen tehdä asioita väärin (ja joko saaneet aikaan jotain todella kallista ja muilta ominaisuuksiltaan huonoa(kuten avaruussukkula), tai sitten peruneet koko hankkeen), SpaceX:llä kesken projektin on usein vaihdettu suunnitelmaa onnistuneesti.
Teslan kanssa Elonin touhu on sitten ollut vähemmän onnistunutta, sekoilu yoke-ohjaimen kanssa, tuulilasinpyyyhkijöiden säätö kosketusnäytöltö yms. käyttöliittymien idiotismit, luotettavuusongelmat, koko cybertruck, liiallinen riippuvuus kiinasta, jo tuo mainittu pelkkään kameraan tukeutuminen yms.
Mutta Teslan suhteenkin Elon on hyvin selvästi ymmärtänyt muutaman hyvin oleellisen asian bienekseen liittyen:
1a) Valmistettavuuden optimointi. On eri asia suunnitella laite, joka toimi, kuin suunnitella laite, joka toimii ja on myös helppo ja halpa valmistaa.
1b) Tuotantolinjan optimointi. Tehtaiden pitää olla viimeisen päälle optimoituja, ja niihin pitää tehdä suuria investointeja että tämä toteutuu.
2) Firma ei voi ulkoistaa kriittistä teknologiaansa. Tekemällä itse saa sen, mitä haluaa ja tarvii, ja vielä pitkän päälle halvemmalla. Ei ole tehty vaan autoja vaan on kehitetty omat moottorit, omat akut, omat jänniteregulaattorit, omat tekoälypiirit, jotka on optimoitu siihen omaan käyttöön. Eikä myöskään voida joutua kuseen siitä että alihankkija lopettaa kriittisen osan valmistuksen, muuttaa sen speksiä huonommaksi, tai moninkertaistaa sen hinnan.
Oikeastaan Elonilla menee pieleen asiat, jotka liittyvät psykologiaan, ihmisten haluihin ja toimintaan, hän on totaalisen kyvytön ymmärtämään ihmisiä jotka toimivat eri logiikalla kuin hän itse (eli siis totaalisen kyvytön ymmärtämään >95% ihmisistä), mutta niin kauan kun pysytään raa'assa teknologiassa jonka toiminnan voi fysiikalla mallintaa ja matematiikalla laskea, Elonilla osuu visiot keskimäärin todella hyvin kohdalleen.
Elonin viimeaikaisessa sekoilussakin on paljon sitä, että hänen ei osaa erottaa valheita todesta koska ei ymmärrä niiden valheiden postaajien motiiveita. Hän ei autistina voi ymmärtää sitä, että joku voi laukoa aivan suoria valheita täysin tahallaan.
Ja sitten hän ottaa ne valheet tosissaan koska ei tajua kyseenalaistaa niitä ja levittää niitä eteenpäin. Ja sitten peilaa kaikkea muuta näihin uskomiinsa valheisiin.
ja niin, SpaceX:llä on toki yksi mammuttimainen faili tulossa: Kun SpaceX lopulta 15 vuoden päästä alkaa myymään muuttokuormia Marsiin, 25 vuoden päästä kukaan ei enää halua asua siellä, koska kaikki ovat siinä vaiheessa tajunneet sen Marsissa asumisen ankeuden. Ja sitten keskustellaan siitä, että jätetäänkö ne sinne jo muuttaneet ihmiset joilla ei ole varaa paluulippuun kuolemaan sinne, vai maksaako joku niiden paluumatkan?