Elisaltakin hybridilaajakaista, kannattaneeko?

Liittynyt
08.09.2018
Viestejä
7
Hybrid modeemi (mikä lie) | OmaYhteisö
Hybridilaajakaista ("Bonding") | OmaYhteisö

Elisa on nyt koeluontoisesti tarjonnut hybridilaajakaistaa. Telian tuotteesta se poikkeaa oletettavasti niin, että se käyttää Huawein kehittämää jonkinlaista monilinkkimuunnosta GRE-protokollasta. Modeemi olisi Huawei HA35 ja se maksaisi 180 euroa.

Tilanne on sellainen, että saatavilla on noin 8/1-nopeuksinen ADSL2+-yhteys. Tällä hetkellä on käytössä mobiiliverkkoyhteys, jossa en ole havainnut mitään varsinaisia toimintaongelmia. Onko odotettavaa, että ADSL:n ja LTE:n bondauksella saavutettaisiin mitään havaittavia etuja tällaisessa tilanteessa. Luultavasti ainakin DNS-kyselyt nopeutuisivat, ja ehkä IP-puhelut voisivat toimia paremmin?

Alueella on käytettävissa LTE-A Pro, eli varmaan myös 5G:n voi odottaa tulevan melko aikaisessa vaiheessa saataville?
 
Liittynyt
08.09.2018
Viestejä
7
Eli siis joo.

Elisa on luonnollisesti ollut haluton lupailemaan hirveästi tässä vaiheessa tuosta tuotteesta mitään, mutta käsittääkseni se käytännön ero tuohon Telian systeemiin on se, että Elisan GRE-pohjainen toteutus toimii 3. OSI-kerroksella 4. sijaan. Telian tuote on varmaan suorituskyvyltään parempi, kun taas Elisan toteutuksessa etu lienee se, että tunneli on läpinäkyvämpi ja mahdollistaa oletettavasti porttien kuuntelun. Varmaan asia voi vielä muuttua ennen yleisen myynnin aloittamista.

Siis jos olen yhtään oikein tämän homman ymmärtänyt, niin Telian tuote on parempi esimerkiksi verkkopelaajalle, kun taas jos haluaa pitää kotipalvelinta bondatun ja kahdennetun yhteyden yli, niin valinta olisi Elisan hybridi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Eli siis joo.

Elisa on luonnollisesti ollut haluton lupailemaan hirveästi tässä vaiheessa tuosta tuotteesta mitään, mutta käsittääkseni se käytännön ero tuohon Telian systeemiin on se, että Elisan GRE-pohjainen toteutus toimii 3. OSI-kerroksella 4. sijaan. Telian tuote on varmaan suorituskyvyltään parempi, kun taas Elisan toteutuksessa etu lienee se, että tunneli on läpinäkyvämpi ja mahdollistaa oletettavasti porttien kuuntelun. Varmaan asia voi vielä muuttua ennen yleisen myynnin aloittamista.

Siis jos olen yhtään oikein tämän homman ymmärtänyt, niin Telian tuote on parempi esimerkiksi verkkopelaajalle, kun taas jos haluaa pitää kotipalvelinta bondatun ja kahdennetun yhteyden yli, niin valinta olisi Elisan hybridi.
Tuolla Telia Yhteisön puolella oli Telian kommentti, että myös ulospäin lähtevissä TCP-yhteyksissä on bondaus käytössä. Eli voi pitää palvelinta pystyssä, eikä uppi ole rajattu esim. ADSL:n 1Mbps:ään.
 
Liittynyt
08.09.2018
Viestejä
7
Tuolla Telia Yhteisön puolella oli Telian kommentti, että myös ulospäin lähtevissä TCP-yhteyksissä on bondaus käytössä. Eli voi pitää palvelinta pystyssä, eikä uppi ole rajattu esim. ADSL:n 1Mbps:ään.
Olisiko tarkempaa linkkiä/lainausta? Palvelimen pitoonhan ei riitä pelkkä mahdollisuus lähettää dataa, vaan pitää saada jotenkin portti kuunteluun. Sellaisia palveluita on, jotka on tarkoitettu uudelleenohjaamaan TCP-yhteyksiä CGNAT:n takana oleville isännille, ja jotka oletettavasti toimivat myös Telian hybridin kanssa. Jos olen käsittänyt oikein, niin Telia ei kuitenkaan itse mitään sellaista tarjoa, vai tarjoaako?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Telian systeemillä ei taida pystyä muodostamaan VPN-tunnelia käyttämällä (molempia) hybridi-liittymiä mutta Elisalla onnistuisiko tuo jos se muodostaa ensiksi GRE-tunnelin operaattorille?

Edit: ja lisätään, Elisallahan on ollut jo pidemmän tovin myynnissä yrityspuolella se 4G varayhteys SHDSL-liittymille joissa julkinen IP-osoite pysyy samana jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Tilasin Elisalta tuon hybridilaajakaistan tänään. Jos jollakin on vinkkejä tai käyttökokemuksia, niin mielelläni kuulisin. 2 viikkoa on aikaa perua tilaus jos ei lähde kunnolla toimimaan.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
365
Tilasin Elisalta tuon hybridilaajakaistan tänään. Jos jollakin on vinkkejä tai käyttökokemuksia, niin mielelläni kuulisin. 2 viikkoa on aikaa perua tilaus jos ei lähde kunnolla toimimaan.
Tilasitko sen asiakaspalvelusta vai tarjotaanko tuota jo saatavuushaussa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Tuli puhelimeen markkinointiviesti minkä perusteella soitin ja tilasin. Olin helppo. :think:

Saatavuushaussa ei näy.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 225
Mites tämä Elisan hybridilaajakaista on toiminnut teillä joilla se jo on?

Aika hiljaista ollut tässä ketjussa vs. Telian vastaavaan ketjuun. Tosin Elisalla ei taida olla vielä yleisessä myynissä kun ei tule saatavuushaussa tarjolle ainakaan omille kulmille. Mielenkiinnolla odottelen jos joskus tulisi tarjolle tai tarjoaisivat markkinointiviestillä :)
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
5
Elisan myyntipalvelun (0800-939 393) kautta voi laitteen tilata, hinta oli noussut ilmeisesti normitasolle eli 320e. Kerron kokemuksia jahka laite rantautuu noutopisteeseen.
 
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
5
Muutaman päivän käytön jälkeen näyttää hyvältä: ADSL:n aiemman 15-16/1 Mbps:n sijaan 45-65/25-35 Mbps vähän mobiilitukiaseman kuormituksesta riippuen tuntuu ihan mukavalta eli eiköhän tuo taloon jää, kun ei kuituyhteyden n. 7000 euron rakennuskustannus oikein houkuttele.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Muutaman päivän käytön jälkeen näyttää hyvältä: ADSL:n aiemman 15-16/1 Mbps:n sijaan 45-65/25-35 Mbps vähän mobiilitukiaseman kuormituksesta riippuen tuntuu ihan mukavalta eli eiköhän tuo taloon jää, kun ei kuituyhteyden n. 7000 euron rakennuskustannus oikein houkuttele.
Minkälainen pingi ADSL:ään verrattuna?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Omat kokemukset tästä Elisan hybridi laajakaistasta jäivät erittäin negatiivisiksi.

Positiiviset asiat ensin.

- Nopeudet olivat parempia kuin pelkällä adsl liittymällä, varsinkin up-kaista.

Sitten negatiivisia.

-Ping huonompi kuin adsl liittymässä, nopeustestin mukaan 1-10ms huonompi kuin pelkällä adsl liittymällä, mutta verkkopelaaminen meni mahdottomaksi, kun viiveet kasvoivat 300ms, joten pelkkä nopeustesti ei paljasta ongelmaa.

- Huawein boksi erittäin epävakaa, varmin tapa saada boksi kaatumaan täydellisesti oli Elisa viide tallanteiden katsominen, 90% yrityksistä päättyi boksin täydelliseen kaatumiseen, sama kuin olisi käyttänyt virrat pois. Eikä ollut yksilö vika, uudella boksilla käyttäyty täsmälleen samalla tavalla.

- Asiakaspalvelussa ei tiedetty tästä hybridistä mitään, jokaiselle asiakaspalvelijalle joutui itse kertomaan, että mistä on kyse ja opettamaan heitä. Tuo boksin vaihtokin menin niin että asiakaspalvelu sanoi, että lähetän vain laitteet takaisin, ei voi tehdä mitään, vaadin kuitenkin uuden boksin, mikäli kyseessä olisi ollut boksissa oleva yksilö vika, mutta kuten edellä mainitsin niin boksin vaihto ei auttanut mitään.

Jatkoin nykyisen adsl liittymän käyttöä ja odottelen alueelle tulevaa seutuverkon kuituliittymää, keväällä pitäisi alkaa kaivuutyöt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2019
Viestejä
5
Minkälainen pingi ADSL:ään verrattuna?
ADSL:llä näytti vaihdelleen 21-28ms ja tällä hybridillä 20-34ms väliltä eli ei merkittävää muutosta (iltaisin klo 22 jälkeen näyttää olevan isommat, pudottaisiko Elisa mobiilitukiasemia säästötilaan tms.). Tänään talouden kumpikin käyttäjä tehnyt etätöitä VPN-yhteyksien yli ilman ongelmia, pelkällä ADSL:llä aina välillä hitautta/katkoja varsinkin Skype-puheluissa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
205
Ei saanut Elisalta tällaista kun tänään yritin sättäillä asiakaspalvelijan kanssa. Väitti että on otettu tuote pois. Vähän ihmettelin, että sehän nopeasti lähti tuotevalikoimasta, kun itse vasta asiasta kuulin.

Kyseessä on ADSL2+ liittymä, jossa siis valmiina Elisa Viihde -paketti. Olisin sitä päivitellyt hybridiksi, mutta ei aspa millään suostunut siihen, kun sitä ei kuulemma ole enää olemassa. "Hybridin saa vain taloliittymiin tjsp". Siinä sitten ajetaan yli kymmenen vuotta toiminut liittymä Telialle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
21
Oiskohan asiakaspalvelija nyt ollut väärässä. Mitäs Elisan verkkokaupan saatavuuskysely näyttää?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
205
Oiskohan asiakaspalvelija nyt ollut väärässä. Mitäs Elisan verkkokaupan saatavuuskysely näyttää?
Osoitteeseen ei saa uusia tilauksia, mutta silloin kun asuin itse tuossa osoitteessa, niin hommasin vuonna 2008 tähän päivään saakka toimineen Saunalahti/Elisa ADSL2+. Kuparit toki kuuluu Telialle, että en tiedä voiko se olla este hybridin rakentamiselle.

Mutta vastaukset tosiaan oli sitä luokkaa, että koko hybridituote on lakkautettu, eikä sitä enää saa. Olisi melkein pitänyt kopioida tuo chatti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
145
Kyllähän nuo vielä sitä kauppasivat vuoden alussa, itse sain paketin ja otin käyttöön 16.1.2019.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Osoitteeseen ei saa uusia tilauksia, mutta silloin kun asuin itse tuossa osoitteessa, niin hommasin vuonna 2008 tähän päivään saakka toimineen Saunalahti/Elisa ADSL2+. Kuparit toki kuuluu Telialle, että en tiedä voiko se olla este hybridin rakentamiselle.

Mutta vastaukset tosiaan oli sitä luokkaa, että koko hybridituote on lakkautettu, eikä sitä enää saa. Olisi melkein pitänyt kopioida tuo chatti.
Eilen soittivat minulle ja yrittivät kaupata tuota hybridi liittymää. En hyväksynyt, koska olin siinä testiryhmässä ja toiminta oli erittäin huonoa ja asiakaspalvelu vielä huonompaa, ylempänä olevasta viestistä voi lukea lisää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Minulle soitettiin torstaina ja tarjottiin tälläistä hybridiliittymää. Myyjä kertoi että alueella on paranneltu laitteistoa ja 12mbps ADSL:n sijaan voivat tarjota 50mbps VDSL-yhteyden sekä aiempi 100 Mbps 4G-yhteyteni säilyy myös. Hinta olisi 28,90 € ensimmäisen vuoden ja 44,90 € jatkossa. Mainitsin että kiinnostaa, mutta minulla ei ollut aikaa jutella sillä hetkellä ja asia vaatii lisätietoja, koska tällä hetkellä minulla on todella halpa 4g 100 Mbps vain 9,90 € hintaan.

Soitin seuraavana päivänä Elisan asiakaspalveluun saadakseni lisätietoa ja mahdollisesti tehdä tilauksen. Asiakaspalvelija katsoi tietojani ja sanoi että ei ole tarjolla mitään VDSL yhteyttä vaan tuo vanha 12 Mbps ADSL hybridi hintaan 34,90 €. Ei osannut sanoa miksi aiempi myyntitykki oli tarjonnut tuota VDSL yhteyttä. Harmi, koska tuo 4g on ollut viimeiset vuodet todella tukkoinen.
 
Liittynyt
23.09.2017
Viestejä
47
itelle tuli tekstari että olisi tämä saatavissa, kävin sitten kyselee elisan liikkeestä että paljos maksaa kun viestissä ei ollut muuta kuin erikoistarjous...noh ukko sano että nykysen 40e päälle olikohan 14e nii sitten...ajattelin että olisi ollut joku tarjouskin ku telialta hybridiä telia tv kanssa myydään 40e... no sinne jäi kokeilut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
424
Mää sain hyvän diilin 24,90 ekan vuoden ja sitten jotain 32,90... (aikasempi 30mb vdsl2 19.90 vuoden ja sitten 31,90) boxi saapui viikko sitten tiistaina ja tänään sain postin runnoman simmin vihdoin ja viimein ;) Ei tossa simmissä vikaa ole mutta tuo huonowein boxi oli susi jo syntyessään. (kirtopalkinto, avattu, paskottu johdot, palutettu ja lähetetty uudelle hybridi kokeilijalle). Hauskasti ei ole oikeasti hybridi vaan on joko vdsl tai 4g eli molemmat ei päällä samaan aikaan.

Asiakas palvelun kanssa sadetanssit vedetty ja uhrattu muutama sika alttarilla ja ei toimi. No uus modeemi lähtee tulemaan ja uudet 2viikkoa saapi kokeilla sitten jos selviää postin käsittelyn läpi. Epäilen että toimii sekään laatikko. Vähän näistä elisan huawei lootista honot kokemukset.

Tossa huonoweissa 4g siirtää max 33mb parhaimmillaan ja kun laitan s9+ modeemin viereen niin siirtää 60-80mb ja tossa vielä nuo kaninkorvat kiinni. Ja juu molemmat liittymät 100mbs. eikä ole päällä wlan puhelimessa.

Siis en kyllä aio maksaa tosta boxista 320€ et se nyt on varma, kun noita hybridi bokseja saa muiltakin valmistajilta, tosin eivät tiettävästi toimi elisan hybridin kanssa. Ellei sitten tämä jos sais ladattua elisan profiilin Huawei Hybrid Modem HA35-22/AM, A1 Hybrid box Ja oli noita jossain 160€ myynnissä.
 
Liittynyt
27.03.2019
Viestejä
189
Kuulisin mielelläni lisää kommentteja sra2010:n lisäksi pelaamisesta. Itselläni on käytössä Elisan ADSL 16/1 tällä hetkellä, mikä ei pitäisi edes toimia kuin 8/1(liian pitkä matka kaapelilla tukiasemalle), mutta on toiminut jo useamman vuoden n. 16-20mb nopeudella. Nyt sen kuukausihinta nousee, eroa Elisan hybridiin jäisi vain 0,90e per kk. Sisältäen laitteen kk-erän ja liittymän kulut. Omat kokemukset 4g-liittymistä on huonot, vuonna 2012 koitin muistaakseni Elisan 4G:tä, mikä oli täysin käyttökelvoton nettipelaamiseen. Tuolloin matkaa tukiasemaan ei ollut kuin n. 700m linnuntietä. Nyt asun maaseudulla eikä mitään hajuakaan missä on lähin 4G-tukiasema. Ei ainakaan lähellä.
Miten nämä hybridit käytännössä siis toimii? Valitseeko laite jollain perusteella kumpaa yhteyttä käyttää vai käyttääkö molempia?
Ideanahan tämä hybrid on hyvä, eli ADSL-liittymää käyttäisi pientä viivettä vaativat toiminnot(nettipelit) ja raskasta (esim. imutusta) käyttöä 4G.
 
Liittynyt
27.01.2018
Viestejä
65
Kertokaa vaan ajankohtaista kokemusta tästä jos löytyy. Onko operaattorin päässä proxy joka kombottaa liikenteen ja yhteys toimii saumattomasti niin kauan kuin jompikumpi yhteyksistä toimii?
Itselläni VDSL pätkäisee satunnaisesti, joka on erittäin kiusallista jos ns virallinen liigasessio meneillään...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Kertokaa vaan ajankohtaista kokemusta tästä jos löytyy. Onko operaattorin päässä proxy joka kombottaa liikenteen ja yhteys toimii saumattomasti niin kauan kuin jompikumpi yhteyksistä toimii?
Itselläni VDSL pätkäisee satunnaisesti, joka on erittäin kiusallista jos ns virallinen liigasessio meneillään...
Taitaa olla niin, että mobiilin pätkintä ei haittaa, mutta kiinteän häviäminen katkaisee yhteyden hetkeksi ja modeemi yhdistää 4G:n puolelle uudestaan ilman proxyjä. Kiinteä yhteys on ns. ankkuriyhteys, jonka päälle mobiili on lisätty.

EDIT: Jaahas, luulin vastaavani Telian hybridiketjuun. En siis tiedä miten Elisalla, mutta näin Telialla. Elisa käyttää täysin eri tekniikkaa kuin Telia.

Jos kiinteä pätkii, kannattaa tehdä vikailmoitus. Normaalisti DSL on hyvinkin vakaa yhteys. Edellisessä osoitteessa DSL pätki välillä parin tunnin välein. Monta vuotta sitä jaksoin, ennen kun tein vikailmoituksen... Asentaja tuli ja iski mittarin puhelinpistokkeeseen, selviä häiriöitä linjassa. Oli tehnyt saman taloyhtiön nousulla, siellä linja ok. Eli vika oli välillä, vaihtoi käyttöön toisen johdinparin ja siihen loppui pätkintäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Tänään soittelivat Elisalta ja tarjosivat minulle tota hybridilaajakaistaa. Asun PK-seudulla ja sanoivat että mun kunnan alueella ovat tehneet parannuksia 4G:n tms. ja toi hybridi on tosi loistava systeemi kun ei tarvitse vetää taloihin kuitua...Noh ehkä se on loistavaa Elisalle mutta ei kyllä meille kuluttajille :)

Mulla on tällä hetkellä 30/3Mbps VDSL, ja kun soittavat niin kuvittelin jo että olisivat säätäneet paremmat kiinteät yhteydet tänne mutta ei...

Kerroin kyl myös niille että olen lukenut (täältä) että jengillä on ollut paskoja kokemuksia tuosta hybridistä, ja myös että mun alueella kaikkien operaattorien 4G:t toimivat enemmän tai vähemmän päin vittua (tyyliin yleensä jotain 2/10Mbps nopeudella - uploadia paljon enemmän suhteessa).

Anyways tuota kun voi testata pari viikkoa ilman sitoutumispakkoa niin piti nyt ottaa testiin vaikka erittäin kyyninen kyllä olenkin että tuosta mitään iloa olisi. Ja sanoivat myös että ton käyttöönotto ei katkaise tätä nykyistä VDSL:ää niin ei sitten pitäisi olla ongelmia jos/kun sen palauttaa Elisalle.

Purkki tulee ehkä ensi viikon lopulla tms. Mä yritän muistaa laittaa kommentteja sitten.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Moikka,

Sain tuon purkin tänään ja ensi vaikutelmat ovat kyllä ihan yhtä kauheat mitä täälläkin on kirjoitettu jo. Testasin toki tänään vain noin 15min ajan joten pitää tutkailla paremmalla ajalla enemmän.

Joka tapauksessa toi hybridi oli ollut pystyssä jo 7min ja VDSL oli 30/5 nopeudella (mun aiemmassa viestissä oli virhe toi 30/3) kun kirjauduin tohon purkkiin ja näytti että bonding olisi päällä.

Speedtest näytti 11/14 ja SpeedOfMe 17/4 joten voisi olla että tuossa oikeasti oli käytössä vain 4G kuitenkin...

Joka tapauksessa vaihdoin takaisin tuohon Elisan vanhaan Huaweihin kun siinä on mun WLAN asetukset kunnossa niin heti taas nopeudet ovat 30/5.

Pitää testailla hieman enemmän viikonloppuna mutta ei tästä kyllä mitään oikeata iloa ole hintaan verrattuna vaikka tuo 30/5 nousisi vaikka siihen max 40-47/20 minulle. Ja toki pitää testata miten pelaa VPN:n kanssa jne. myöskin.

En siis väitä että tämä olisi välttämättä ihan paskin vehje ikinä mutta ensivaikutelmat vaikuttaisi juuri siltä mitä täältä olen lukenut. Joka tapauksessa tuo 40-47/20 ei olisi minulle kyllä mikään sellainen parannus että tätä ikinä ostaisin tuolla hinnalla.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Moikka,

Jos tajusin oikein niin tuo Elisan systeemi käyttää tätä Huawein kehittämää systeemiä https://tools.ietf.org/html/rfc8157

Ja näin aluksi, en ole mikään verkkotyyppi niin voin kyllä olla hyvinkin väärässä aikalailla kaikessa :)

Ensinäkin tuo vaikuttaa olevan jo useita vuosia vanha tekniikka että sen suhteen ei kyllä mitenkään pitäisi voida maksaa laite 320€ mitä ne pyytää (ok tuossa Elisan purkissa on mukana turhia normaaleja puhelinpistokkeita myös ADSL/VDSL lisäksi mutta anyways)

Ja linkin perusteella tulkitsisin että kaikki liikenne menee oletuksena VDSL:ää pitkin tehtyä GRE-tunnelia, ja se sitten ylivuotaa tarvittavat paketit siihen LTE:n GRE-tunneliin jotka yhdistyy operaattorilla josta ne menee eteenpäin ja näkyvät yhtenä loogisena yhteytenä.

Tuossa on (mielestäni) myös maininta kuinka operaattorien pitää konffailla heidän pää GRE-tunnelista oikein jotta varsinkin liian korkean latenssin paketit eivät voi mennä enää LTE tunneliin, eli kohta "4.4. Traffic Recombination" joka voisi selittää pelien latenssiongelmia mistä joku täällä kirjoitti?

"4.5. Bypass" kohdassa mainitaan että operaattorit esim. eivät välttämättä halua että IPTV liikenne menisi hybridi GRE:n kautta kun se ei ole tarpeeksi luotettavaa (oma tulkinta taas). eli pitäisi sitten konffailla kaikki tärkeät systeemit käyttämään sitä kiinteää laajakaistaa jotta hommat varmasti toimivat...? :)

Mitä tuossa tänään testailin niin Funetistä hetkellisesti pystyin lataamaan Linux ISO:ja 5-6Mt/s vauhdilla hetkellisesti mutta yleensä laski noin 4Mt/s tuntumaan, eikä myöskään yhtään nopeammin latautunut kaksi tiedostoa yhtäaikaa vaikka varsinkin silloin liikenne olisi pitänyt myös valua sinne LTE:n puolelle.

Ja kuten kirjoitin niin en ole verkkotyyppi, mutta uskoisin että ehkä tuolla Huawein/Elisan systeemillä voisi saada tehtyä OpenVPN tyylisen VPN-tunnelin jossa liikenne käyttäisi molempia VDSL + LTE liittymiä mutta en ole varma. Oisko täällä joku joka osaisi varmistaa?

En kyllä tajua mitä iloa tästä hybridi-modeemista on verrattuna ihan vaan perus-purkkiin jossa on VDSL + LTE ja reititin arpoo yhteydet ulos jommasta kummasta? Paitsi ehkä silloin jos tuossa hybridissä VPN yhteydet ulospäin toimisivat bondattuna ja se olisi tosi tärkeätä?

Kyllä toi vehje voisi ehkä toimia just silloin jos kotona on paljon tyyppejä käyttämässä eri laitteita, ja kotona on tosi hyvä 4G verkko mutta ei saa parempaa kiinteätä yhteyttä, mutta ilmeisesti silloinkin pitäisi konffailla tärkeät asiat käyttämään kiinteää verkkoa... Tämä edelleen olettaen että olen tulkinnut asiat oikein.

Laitan tähän mukaan muutaman kuvan tuon purkin lukemista. Mutta joo, onneksi ostin Elisan puhelinmyyjältä niin voin perua kaupat ajoissa ensi maanantaina sitten viimeistään. Olkoot nyt päällä toi kuitenkin viikonlopun ylitse niin voin ehkä testata lisää käytännössä.

1.PNG 2.PNG 3.PNG
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Moikka,

Testasin tässä juuri sen verran että kyllä tuo Elisan hybridi näyttää pelaavan VPN-yhteyden ylitse, eli latausnopeudet ovat olleet sen noin 4-5Mt/s luokkaa välillä (siis tarpeeksi pitkiä aikoja että liikennettä näyttäisi oikeasti menevän myös 4G:n kautta) ja upload on myös ollut 600-700Kt/s välillä.

Ei sillä että tuosta erosta siihen 30/5Mbps VDSL:ään olisi mitään oikeata hyötyä, mutta teknisesti ainakin toimii.

Ja mulla on käytössä AirVPN eli käytännössä OpenVPN, ei kyllä välttämättä toimisi tuo hybridi VDSL+4G normaaliin IPSEC-tunnelin kanssa, eikös se käytä sitä omaa "entryä" IP-protokollassa? Toki varmasti tunneli muodostuisi ainakin mutta ehkä kaikki liikenne menisi vaan VDSL:ää pitkin?

Joka tapauksessa, paskan möivät, ja palautan tuon kyllä maanantaina. Eipä ollut myöskään Elisa Viihde + HBO Nordic kyllä mulle minkään arvoisia käytännössä.

Oon pitäny tota Elisan hybridi-purkkia päällä siis tuosta keskiviikosta saakka ja en ole huomannut mitään "parannusta" (tai myöskään huononnusta) tohon normaali VDSL:ään niin eiköhän testit saa olla tässä.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2
Olen myös tapellut Elisan tuen ja Huawei DN9245W modemin kanssa. Bonding tunneli ei tahdo pysyä pystyssä.
Ja tuki vain tulkitsee valojen värejä eikä osaa oikesti korjata ongelmia.

Kun bonding taas booting jälkeen ikään kuin toimii ja saan jopa 50Mb nopeuksia, tulee uusi ongelma:
ajoittainen tökkiminen, jota ei ilmene jos pelkkä DSL käytössä.

Testailujen jälkeen vaikutaisi siltä (hypoteeesi) että pitkäkestoinen Websocket yhteys pilveen ei ole täysin kaksisuuntainen bondingin yli, eli pilvessä pyörivä palvelin ei saa aina yhteyttä kotiin päin vaikka ulospäin liikenne toimiikin ja samaan aikaan kaistaa on muulle liikenteelle vaikka kuinka paljon.
Tämän selittäminen Elisan tukeen on turhauttavaa, koska he eivät osaa tai voi auttaa näin teknisissä yksityiskohdissa.

Eli nyt pitäisi keksiä yksinkertainen viritys, joka todistaa teoriani oikeaksi, ja jonka avulla voin vakuuttaa Elisan että kyseessä on todellakin vika ja antaa heille tapa testata se ja mahdollisesti korjata. Ei vain tahdo oma aika riittää asian perinpuhjaiseen selvittämiseen..
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Saas nähdä, tänään pitäisi käydä noukkimassa pakettiautomaatista tuo samainen Huawein hybridikeksintö. Toivottavasti toimii, tuli tartuttua kun kohtuuhintaisena tyrkytettiin. Lankaliittymä toimii periaatteessa hienosti (VDSL, tasainen 50mb/s alaspäin ja 10 ylöspäin) PAITSI että oikein rankan sateen alkaessa yhteys pätkäisee pieneksi hetkeksi. Vikaa on etsitty ja kaapeliakin uusittu muutama tolppaväli, mutta ei ole toistaiseksi ratkennut. Kun kupariyhteys kuitenkin toimii 99,99% ajasta moitteetta, niin josko tällä hybridikeksinnöllä pääsisi tuosta pätkäisystäkin eroon...? Tietysti nopeampi yhteyskin kelpaa, meillä on ihan hyvä mobiilikuuluvuus joten voisi kuvitella nopeuksienkin parantuvan.

Tarkoitus on käyttää Huaweita kuten nykyistäkin modeemia, eli pelkkänä siltana jonka perässä on reitittimiä hoitamassa kaiken varsinaisen verkkoliikenteen talon sisällä, niin kuparissa kuin langattomastikin. Lupaan tulla tänne avautumaan, jos se ei edes siitä selviä kunnialla.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Liekkö elisalla jokin häiriö, kun tarjoaa vain mobiililaajakaistaa osoitteisiin, joissa saatavilla ollut 16m FTTC-ADSL/hybridi, kuitu ja korttelikuitu saatavuus kyllä näkyy.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Liekkö elisalla jokin häiriö, kun tarjoaa vain mobiililaajakaistaa osoitteisiin, joissa saatavilla ollut 16m FTTC-ADSL/hybridi, kuitu ja korttelikuitu saatavuus kyllä näkyy.
Elisa lopetti kuun vaihteessa uusien ADSL-liittymien myynnin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
No voi perse nyt taas. Eihän tätä uutta hienoa hybridimodeemia saa siltaavaksi! Ei mulle tullu edes mieleen moinen, enkä siksi osannut kysyäkään. Josko se myyntitykki olisi edes osannut vastata...

Mitäs nyt tehdään että homma saadaan toimimaan? Nykyinen modeemi on siis siltaava ja sen perässä on varsinainen reititin johon on konffattu koko kotiverkon kaikki vehkeet nätisti.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
279
Voiha se hybridimodeemi olla reittivänä ja silti reittimessä kiinni, laittaa DMZ/tjs että ohjaa kaikki ulkoapäin tulevat portit siihen toiseen reittimeen. Mutta laittaa wlanin pois siitä päältä jos on sellainen päällä. On minulla itselläkin tuo B715 reittitävänä ja edgerouter sen perässä. Jos tuo B715 on siltaavana niin ei pääsy niitä taajuuslukkoja asettelemaan kun testaillut tuossa eri asetuksia niin tarvinnut päästä käsikisi niihin. Ehkä se tuplanatti haittaa, ehkä ei. En vielä ainakaan huomannut mitään ongelmia tässä kombinaatiossa. IPv6 voi tietysti olla sitten oma ongelmansa, siitä en osaa sanoa kun en oo saanut aikaiseksi paneutua.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Joo, ehkei tuo siltauksen puute nyt lopulta ongelmaksi muodostu. On tän romun kanssa muitakin.

Täällä meillä on oikein hyvä mobiilikuuluvuus ja VDSL josta tulee läpi tasaisesti 50Mb/s, vehkeet itseasiassa näyttää että linja riittäisi sataseenkin.

Paljonko siis saadaan kun lyödään nämä kaksi yhteen? Noin 10-20Mb/s ja sekin todella epävarmasti pätkien. Aika huikea laite!

Firmispäivitys voisi auttaa, saas nähdä kun sellaisen joskus saan. Itse sitä ei pääse asentamaan vaan se pitää erikseen kinuta aspalta joka tuuppaa sen etänä laitteeseen.

Onhan tää nyt ihan vitsi, että tämmöstä roskaa lähetetään asiakkaille. Miten on edes saatu koodattua firmis joka yhdistää kaksi hyvin toimivaa yhteyttä yhdeksi jonka yhteenlaskettu nopeus on murto-osa noista kahdesta erikseen käytettynä. :facepalm:
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Toistaiseksi ei firmispäivitystä, vain pahoitteluja sekä selittelyä siitä kuinka mobiili voi joskus olla tukkoinen.

Saunan taakse se koodari, joka on tehnyt tuosta hybridistä sellaisen, että mobiilin tukkoisuus tiputtaa myös sen hyvin toimineen VDSL-yhteyden nopeuden murto-osaan aiemmasta!

Sitä paitsi, saman operaattorin liittymällä saa samaan aikaan kännykällä mobiiliverkosta +50Mbps eli ei sekään puoli oikeasti edes ole tukossa... Mutta hybridimodeemilla 50Mbps + 50Mbps on yhteensä noin 10Mbps. :facepalm:
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Toistaiseksi ei firmispäivitystä, vain pahoitteluja sekä selittelyä siitä kuinka mobiili voi joskus olla tukkoinen.

Saunan taakse se koodari, joka on tehnyt tuosta hybridistä sellaisen, että mobiilin tukkoisuus tiputtaa myös sen hyvin toimineen VDSL-yhteyden nopeuden murto-osaan aiemmasta!

Sitä paitsi, saman operaattorin liittymällä saa samaan aikaan kännykällä mobiiliverkosta +50Mbps eli ei sekään puoli oikeasti edes ole tukossa... Mutta hybridimodeemilla 50Mbps + 50Mbps on yhteensä noin 10Mbps. :facepalm:
Mähän avauduin jo tuosta 3kk sitten täällä että paskan möivät ku ite testasin :)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Olisi tosiaan kannattanut lukea ensin tätä ketjua... Mutta kun myyjä soitti ja kauppasi, juuri sopivasti (tuskin sattumalta) kun on taas auki tiketti tuosta VDSL-yhteyden pätkäisemisestä aina sateen alkaessa. Ajattelin tyhmänä, että tuleehan sieltä hybridillä se sama 50Mbps vaikka mobiili ei toimisi ollenkaan. Ja kun mobiiliverkostakin tulee kännykällä se sama 50Mbps...

Nyt siellä purkissa on uudempi firmware sisällä mutta kun ei pelaa niin ei pelaa. Vaikka katkaisee mobiiliyhteyden kokonaan pois käytöstä, niin edes silloin ei kuparia pitkin tule kuin max 30Mbps.

Ihan uskomattoman surkea värkki tuo hybridimodeemi, pysykää kaukana. :facepalm:
 

Zepe

Make ATK Great Again
Liittynyt
15.07.2017
Viestejä
246
Nyt siellä purkissa on uudempi firmware sisällä mutta kun ei pelaa niin ei pelaa. Vaikka katkaisee mobiiliyhteyden kokonaan pois käytöstä, niin edes silloin ei kuparia pitkin tule kuin max 30Mbps.
Katkaisetko mobiiliyhteyden purkista vai irroitatko simmin?
Itselläni kupari pelasi kunnolla vasta kun simmin poisti purkista.

Viisaammat saavat korjata mikäli ihan höpöjä puhun, mutta sain Elisan tuestä sellaisen käsityksen, että tuo Huawei DN9245W käsittelee mobiililiittymän erilailla kuten esim. kännykät ja tuo juuri aiheuttaa ongelmia viiveissä ja nopeuksissa.Jotenkin ajaa sen pelkästään tunnelin läpi...?

Avuliaasti Elisan tuesta yritettiin auttaa ja siitä heille peukkua, mutta kun samaan ongelmaan, jota täälläkin on kerrottu ei saatu ratkaisua niin päädyin purkamaan tuon sopimuksen ja palaamaan pelkkään VDSL:ään

Mikäli saavat tulevaisuudessa tuon kokonaisuuden kunnolla toimimaan niin liittymää voisi harkita uudestaan.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Katkaisetko mobiiliyhteyden purkista vai irroitatko simmin?
Katkaisin vaan yhteyden asetuksista.

Sinänsä aika sama, vaikka VDSL alkaisikin toimia jos simmin irrottaa kokonaan. Pelkkä VDSL-modeemi hoitaa ihan saman asian paljon halvemmalla, joten näyttäisi jäävän täysin turhakkeeksi tämä hybridipönttö.

Kaikkea sitä kehdataankin myydä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Jaa, mielenkiintoisempi homma. Kokeilin modeemia aikaisemmin langalla suoraan modeemin perästä, eikä toiminut.

Nyt firmispäivityksen jälkeen olen kokeillut vain reitittimen takaa langalla sekä langattomasti. Paitsi nyt, laitoin koneen suoraan modeemiin kiinni. Ja sieltä tulee 80-100Mbps alaspäin, 20-30Mbps menee ylöspäin. :jd:

En ymmärrä mikä tuossa sisäverkossa muka vastusti, eikä toisaalta enää vastustakaan koska laitoin reitittimen takaisin kiinni ja nyt sen läpikin tulee saman verran, langalla sekä wlanissa. :confused:
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Loppulauselma, kauppa purkuun ja hybridilaatikko palautukseen. Ei tolla oikeasti mitään tee, aina iltasella eli silloin kun muutkin käyttää nettiä, tippuu latausnopeudet luokkaan 10-20Mbps.

Vanhalla VDSL-modeemilla tulee tasaisesti 50Mbps joten aika no-brainer on jatkaa sen käyttöä. En voi suositella näitä hybridikikkareita, teoriassa hieno idea mutta raudan toteutus on kustu aika perusteellisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
viikko takana telian hydridillä neljä ensimmäistä päivää ilman sim korttia nopeutta 50Mbs ja nyt sim kortin kanssa 80Mbs bingi 19.
laitteena on sagemcom 5370 hydrid router ei toistaiseksi mitään moitittavaa.
Telian hybridi käyttää eri tekniikkaa kuin Elisa, eivät ole suoraan vertailtavisssa. Mutta omasta mielestä Telian toteutus on parempi, vaikkakin UDP-liikenne jää kiinteän puolelle.

Telia Hybridi Internet
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
35
Elisan hybridi ollut käytössä nyt kesästä asti. Silloin kun tunneli pelaa nopeudet ovat olleet parhaimmillaan 108/10. Jostain syystä purkki vaan katkaisee 4G:n aina välillä ja se ei suostu ottamaan uudelleen yhteyttä, muuta kuin uudelleenkäynnistämällä. Tuntus olevan vähän keskeneräinen viritys vielä... Toivottavasti softapäivitykset korjaavat tuon ongelman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Toivoisin lisää kokemuksia näistä kiinteistä hybridilaajakaistoista. Muutto edessä ja enpä tajunnut, ettei uudessa kodissa olekaan saatavilla mitään nopeaa ja vaivatonta nettiä. Telia tarjoaisi hybridiä 29,90e/kk 2v määräaikaisella ja sanoi, että pohjalla on VDSL2+. Ei oikein nuo pitkät määräaikaiset innosta...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom