Elden Ring (PC, PS4/PS5, Xbox One/X/S)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 285
Kaikissa Souls-peleissä tarina on minimaalinen ja sinne tänne ripoteltu. Vaikka pelin pelaa läpi ja lukee kaikki item descriptionit sun muut, lopulta pitää kuitenkin käydä VaatiVidyan YT-kanavalta katsomassa selostus että siitä "tarinasta" saa yhtään mitään tolkkua.
VaatiVidyan videot ei myöskään ole absoluuttinen totuus vaan sen oma tulkinta asioista joita hän myös on lukenut noista itemeistä
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 869
Ja muitakin tulkitsijoita on kuin vain vaati. Sallittua on myös itse pähkäillä, jos kiinnostaa. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
715
Souls pelien discord kanavilla tulee usein seurattua lore kanavia, niissä on ihan mielenkiintosia ajatustenvaihtoja, absoluuttista totuutta ei varmaan tiedä kuin tekijä itse jos edes hänkään ;)
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 794
Vaatividyan videoita on tullut katsottua paljon ja ne on kyllä nostanu DarkSoulsin arvostusta paljon. En tajunnut katsoa maailmaa "oikeasta kulmasta" ennen niitä, ja videoiden jälkeen DS2 ja DS3 olivat paljon nautinnollisempia. Vaikeuden ja hyvän taistelun lisäksi mystinen tunnelma on yksi Soulsien tavaramerkeistä, ja harva on saanut sen kopioitua. Souls-kopio The Surge 1 on ainoa mikä tulee mieleen, ja se veti omaan makuun jopa paremmin antamalla järkeenkäyviä vastauksia mysteereihin ja kiinnostavia sivujuonia. The Surge 2:ssa tekijät ei enää palkannutkaan ammattilaisia, vaan keksivät tarinan itse. Ja sen kyllä huomaa, aivan paska amatöörin kirjoittama maailma, hahmot, juoni ja tarinan kerronta.

Elden Ringillä siksikin kovat odotukset että tällä kertaa panostavat ihan kunnolla maailmaan ja tarinaan. Normaalin pelaamisen lomassa on yllättävän hauskaa hommaa etsiä johtolankoja ja kuvitella mitä on tapahtunut. En usko että tälläkään kertaa nähdään mitään tekstiseiniä, vaan tarinaa ripotellaan sinne tänne pieninä osina ja jossain kohti tulee oivallus ja tajuaa mitä on tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 164
Onko nyt niin että Series ja Ps5 levyjä ei varsinaisesti ole vaan, voi käyttää viime genin levyjä?
 
Liittynyt
03.10.2018
Viestejä
124
Samaan hintaan ne molemmat on mutta en ymmärrä miksi tuota ps5 versioo ostaisi kun nopeammin asentaa ps4 levyn avulla digiversion itselleen kuin mitä noilta levyiltä lukemalla ja helpommin sen myy eteenpäin sitten aikanaan
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 510
Pohdinnassa ostaako tämä pc vai ps5 :hmm:

Dlss tukea ei taida pelissä olla. 4k näyttö ja arveluttaa miten 3080 jaksaa pyörittää. Olikos niin että tämäkin tulee olemaan lukittu 60fps kuten muutkin Fromin pelit?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 869
Pohdinnassa ostaako tämä pc vai ps5 :hmm:

Dlss tukea ei taida pelissä olla. 4k näyttö ja arveluttaa miten 3080 jaksaa pyörittää. Olikos niin että tämäkin tulee olemaan lukittu 60fps kuten muutkin Fromin pelit?
Luulisi kai tuon näyttiksen jaksavan. Käsittääkseni on 60fps.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Pohdinnassa ostaako tämä pc vai ps5 :hmm:

Dlss tukea ei taida pelissä olla. 4k näyttö ja arveluttaa miten 3080 jaksaa pyörittää. Olikos niin että tämäkin tulee olemaan lukittu 60fps kuten muutkin Fromin pelit?
On locked 60fps, kuten japsipelit usein on. Jossain pitää mennä pahasti vikaan jos ei 3080 tätä jaksa, tämähän on graafisesti rumemman näköinen kuin esim. Demons souls, kun tämän kehitys on aloitettu aiemmin. Dark souls 3 toki on jo paljon vanhempi peli, mutta sitä 3080 pyörittää 60fps jopa tuo uusi DLDSR 1.75x asetus päällä jolloin todellinen renderöintireso 4K näytöllä on 5120 x 2880. Tuo päällä kuvanlaatu on aivan huikean tarkka, kannattaa ehdottomasti testata jos vehkeet löytyy. En tiedä mikä on esim. Demons soulsin todellinen renderöintireso PS5:llä, mutta tuohon PC:n superresoluutioon verrattuna näyttää aivan suttuiselta mössöltä. Varmaan se reso on jotain 1080 tai 1440p performance modessa. No en tosiaan tiedä jaksaako Elden ring pyöriä tuolla superresoluutiolla, mutta jo pelkkä natiivi 4K näyttää paljon paremmalta mihin pleikkarin tehot riittää, joten itse ainakin ostan PC:lle. Lisänä sitten vielä potentiaalinen modattavuus tulevaisuudessa. Launchissahan PC versio usein on se bugisin :(
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 510
On locked 60fps, kuten japsipelit usein on. Jossain pitää mennä pahasti vikaan jos ei 3080 tätä jaksa, tämähän on graafisesti rumemman näköinen kuin esim. Demons souls, kun tämän kehitys on aloitettu aiemmin. Dark souls 3 toki on jo paljon vanhempi peli, mutta sitä 3080 pyörittää 60fps jopa tuo uusi DLDSR 1.75x asetus päällä jolloin todellinen renderöintireso 4K näytöllä on 5120 x 2880. Tuo päällä kuvanlaatu on aivan huikean tarkka, kannattaa ehdottomasti testata jos vehkeet löytyy. En tiedä mikä on esim. Demons soulsin todellinen renderöintireso PS5:llä, mutta tuohon PC:n superresoluutioon verrattuna näyttää aivan suttuiselta mössöltä. Varmaan se reso on jotain 1080 tai 1440p performance modessa. No en tosiaan tiedä jaksaako Elden ring pyöriä tuolla superresoluutiolla, mutta jo pelkkä natiivi 4K näyttää paljon paremmalta mihin pleikkarin tehot riittää, joten itse ainakin ostan PC:lle. Lisänä sitten vielä potentiaalinen modattavuus tulevaisuudessa. Launchissahan PC versio usein on se bugisin :(

Joo kyllä itsekin niillä linjoilla että luulisi toimivan ihan hyvin. Ehkä tämä sitten PC:lle tulee ostettua.
Demon souls remake näytti omaan silmään riittävän skarpilta PS5. Ja pyöri todella sulavasti niin sillä jäin vähän arpomaan alustaa. Toki eri kaverit tekemässä peliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 697
Itekin puntaroin ton PC ja PS5 version välillä vieläkin. Oon kyllä taittumassa PS5 version puolelle helppokäyttösyyden vuoks, sillä PC:llä mulla on ultrawide näyttö käytössä, eikä ykskään fromin peli sitä suoraan paketista tue. Jos sen joutuu modaamaan sisään niin on riskinä et nasahtaa bannit sit, vaikka toisaalta en onlinea ajatellu pelatakkaan. Mut sit kanssa pitäs kaapelia vetää PC:stä tohon olediin et voi sohvalta pelata 4k:na ilman surupalkkeja, josta se helppokäyttösyys sit tuleekin esille.

Mut PS5 framerate mode betan perusteella Digital Foundryn mukaan pyörii 2688x1512-3840x2160 resolla, mut ite framerate ei kovinkaan vakaasti pysy tasan 60fps naulattuna. Vaikea sanoa ovatko saaneet viilattua paremmaks betan ja julkasun välissä, mut tuskin huonommaks kuitenkaan menee, ellei pelissä esiinny jotain huomattavasti raskaampia alueita. PC:llä sit toki sais natiivin 4k reson ja tasasen 60fps mut oon kyllä ite vielä kallellaan tohon PS5 versioon.

Plus oma perversio kans haluais ton Launch Editionin missä tulee kaikkea turhaa fyysistä krääsää mukana.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 629
Itekin puntaroin ton PC ja PS5 version välillä vieläkin. Oon kyllä taittumassa PS5 version puolelle helppokäyttösyyden vuoks, sillä PC:llä mulla on ultrawide näyttö käytössä, eikä ykskään fromin peli sitä suoraan paketista tue. Jos sen joutuu modaamaan sisään niin on riskinä et nasahtaa bannit sit, vaikka toisaalta en onlinea ajatellu pelatakkaan. Mut sit kanssa pitäs kaapelia vetää PC:stä tohon olediin et voi sohvalta pelata 4k:na ilman surupalkkeja, josta se helppokäyttösyys sit tuleekin esille.
No tähän on helppo ratkaisu. PC-huoneeseen UW:n rinnalle esim 48" OLED Töllö. Tämä itsellä seuraavaksi tulossa, kunhan "vähän" vielä saa hallitusta pehmitettyä. :p
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
451
Paljon oli puhetta, että pelien hinta nousee uudella sukupolvella 10€ ja uusien pelien hinta on siellä 70€-80€ hujakoilla. Hauskasti hinnan suunta näyttää olevan monissa uusissa peleissä alaspäin kun nämä elektroniikkakaupat kilpailevat myynneistä.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 183
Paljon oli puhetta, että pelien hinta nousee uudella sukupolvella 10€ ja uusien pelien hinta on siellä 70€-80€ hujakoilla. Hauskasti hinnan suunta näyttää olevan monissa uusissa peleissä alaspäin kun nämä elektroniikkakaupat kilpailevat myynneistä.
Muistan, kun Gigantti (ja taisi myös Markantalo) myi julkaisun aikaan Starcraft II:ta hintaan 30€. Tuosta on vaikea pistää paremmaksi :)
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Näköjään myös Pc-versio. Mahtaako halvemmallakaan muualta saada jos jätetään nämä harmaat kaupat pois. Mikään vpn kikkailu?
Ei saa enää näin lähellä julkaisua, mutta esim. Voidusta sai pari kk sitten 43 eurolla ennakkotilauksen. Legit kauppa siis ilman kikkailuja.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 794
Gigantissa ja Verkkiksessä julkkaritarjous Elden Ring Launch Edition 49,90€.
Kerkiääköhän tuo ens viikon perjantaiksi? Ei millänään haluttais missata yhtäkään päivää tämän pelin kohdalla.

Tekken 7:n kävin ostamassa fyysisesti verkkokaupasta siinä oli sama homma. 10€ halvempi ja matkassa tuli Tekken-tarroja, sarjakuva ja jotaki muuta pientä.
 
Liittynyt
27.04.2021
Viestejä
248
Jos käyn hakeen ton paketin, krääsä takia niin haluaako joku ostaa PS5 konsolille kyseisen pelin? 43€ vaikka hinta
Digitaalinen ennakkotilattu jo aikoja sitten.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 869
Tilattu Verkkiksestä PC-ennakko. Koskaan aiemmin en ole Souls-pelejä pelannut, joten seuraavalla kauppareissulla pitää varmaan etsiä jotain hyvää alapäärasvaa.
Hyvä. :D

Kyllä se siitä. Kärsivällisyyttä ja yrittämistä vaan. Ei ole mitään mahdotonta, mutta vaatii kuitenkin panostusta. Rauhaisaa mieltä, sillä paniikki tappaa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 647
Perhana ite just viime viikolla tilasin ps5 version 60e hintaan :D
Tilasin viime viikolta verkkiksestä tämän myös 60e hintaan. Laitoin sähköpostia et hyvittävätkö kympin vai peruutanko ja tilaan uudestaan.

edit. PS4 versio oli siis 59e,juuri tuo launch edition
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 399
Kiinnostaa kyllä miten tämä pyörii vähän vanhemmilla PC:eillä ennen kuin itse teen päätöksiä alustasta. Itsellä alla iiiikivanha i5-3550+GTX970 - kombo, joka pyörittää kyllä kaikkia vanhempia Soulseja ihan hyvin, kun eivätpä nuo kauhean raskaita ole olleet. Elden Ringin minimispeksejä kun katsoo, niin mun setti juuri ja juuri hipoo niitä, mutta vähän kyllä veikkaan että tämä on aika paljon raskaampi kuin vanhemmat dässät, eikä kyllä tällaista peliä jaksaisi paskasti pyörivänä pelata.

PS5 löytyy myös ja olisi toki muuten aika no-brainer minun tilanteessani, mutta kaikki kaverit pelaa PC:llä ja jolly co-oppia tekisi mieli. Harmi kun eivät laittaneet tähän crossplaytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 807
Nopeasti on aika mennyt. Ei uskois, että tämänkin julkkari on kohta käsillä. :woot:
 
Liittynyt
24.04.2021
Viestejä
23
Tilasin viime viikolta verkkiksestä tämän myös 60e hintaan. Laitoin sähköpostia et hyvittävätkö kympin vai peruutanko ja tilaan uudestaan.

edit. PS4 versio oli siis 59e,juuri tuo launch edition
Joo, ite tilasin gigantista. Varmaa vois itekki kysellä tuota. Kerro mitä verkkiksestä vastaavat :D
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
452
Kiinnostaa kyllä miten tämä pyörii vähän vanhemmilla PC:eillä ennen kuin itse teen päätöksiä alustasta. Itsellä alla iiiikivanha i5-3550+GTX970 - kombo, joka pyörittää kyllä kaikkia vanhempia Soulseja ihan hyvin, kun eivätpä nuo kauhean raskaita ole olleet. Elden Ringin minimispeksejä kun katsoo, niin mun setti juuri ja juuri hipoo niitä, mutta vähän kyllä veikkaan että tämä on aika paljon raskaampi kuin vanhemmat dässät, eikä kyllä tällaista peliä jaksaisi paskasti pyörivänä pelata.
Eikös jossain silloin betan aikaan arveltu että peli on suhteellisen kevyt pelattava? Kyllä mulla on vahva luotto että vanha sotaratsu GTX1060:neen vielä suoriutuu.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 164
Vaikea päättää kumman ostaisi digitaalisena vai levynä X:lle. Onko xboxin käytetyt markkinat hyviä jos tuon levyn sitten myisi kuukauden parin päästä pois?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 797
Vaikea päättää kumman ostaisi digitaalisena vai levynä X:lle. Onko xboxin käytetyt markkinat hyviä jos tuon levyn sitten myisi kuukauden parin päästä pois?
No kyllä tuosta varmasti sen 40€ saat vielä parin kuukauden päästä. Että siinä mielessä järkevää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 775
Kevyttä kauraa, saas nähdä pyörähtäisikös 3070 ti:llä 4k60fps:ää, very highillä.
Suositeltu 1070, varmaankin 1080p resolle ja maksimi graffoille tuo.

Vaatimukset sen verran leppoisat ettei sen puoleen DLSS:ää jää kaipailemaan, ainakaan tämän datan pohjalta. Mutta oikeat pelitestit sen sitten kertoo.
Hyvästä rpg:stä aikaa, pelasin vajaa pari vuotta sitten Witcher 3:sen läpi ja heittämällä top 3:seen pelinä. Jospa tämä maistuisi myös, tubettajien lämpimät ensiarviot sekä kehittäjän rohkeat tuntien esittelyt eri tahoille kertoo siitä että pelitalolla on luottoa peliinsä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
452
Joo, mutta noistakin vaatimuksista on jonnin verran spekuloitu että olisivat roimasti yläkanttiin.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
871
No nyt on tämä tilattu ennakkoon Gigantista. Vielä pitäisi reilu viikko malttaa odottaa, vaan kyllähän sieltä on täyttä timanttia luvassa:drool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 697
Jaa, eli tässäkin julkasussa striimaajat saa etumatkaa sen päivän verran? Ei varmaan pitäs tulla yllätyksenä mut onhan tää vähän vittumaista et ne viimeset tunnit muuttuu aikamoiseks välttelemiseks kaiken suhteen.

Pitänee varmaan pitkästä aikaa tehä sellanen temppu et menee hakemaan pelin heti keskiyöllä verkkiksestä. Tuli päädyttyä nyt tohon PS5 versioon kuitenkin loppujenlopuks.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 933
Rukoilen että Elden Ringistä tulisi jumalpeli ja että se kehittyisi. Hieman kuitenkin pohdin sitä että jos ei ole mitään hyvisten alueita, baseja kuten linnoja niiden lähistössä kyliä, joissa kauppoja, aseseppiä, hevoskauppiaita, niin silloin meno on suoraviivaisempaa ja maailma moninverroin tyhjempi.

Esim. se mistä pidin Zeldan kohdalla on juuri se että on näitä turvallisia alueita, joissa esim. hyvisten linna, kylä, jne. menet kauemmaksi ja löydät majataloja mutta suurempi metsä taikka vuoristoalue kauempana on selkeästi no mans land ja siellä parveilee vihollisia. Sitten on ihan erikseen pahisten base, linna ja siellä ollaan sitten todella pulassa.

Game of Thrones luoja on suunnitellut maailman mutta itselle pienoinen pettymys että nyt olisi ollut sellaiseen jopa LOTR menoon mahdollisuus. Jos kelaatte esim. aluetta jossa Hobitit asuvat. Taikka juuri nämä hyvisten linnat. En kuitenkaan halua marmattaa mutta jos todella lähdetään tavoittelemaan suurempaa yleisöä ja muuttamaan "souls" pelejä helpommin lähestyttävään suuntaan.
Vähän nostoa tästä joulukuun keskustelusta. Soulseissa on paljon ominaisuuksia, joita on jotenkin vain vaikea ymmärtää muuten kuin pelaamalla peliä itse. Monella tapaahan Soulsit ovat aika antiteesi perinteisille open world peleille, ja tavallaan Elden Ringikin on avoimeen maailmaan sijoittuva peli, joka ei silti ole avoimen maailman peli mekaniikoiltaan. Mielestäni ainoa avoimen maailman peli johon Elden Ringiä voisi vähän varmaan verrata, olisi Shadow of the Colossus.

Lähtökohtaisesti vihaan avoimen maailman pelejä ja sitä perus kaavaa, jossa grindataan loputtomasti kaikenmaailman random encountereita tai outposteja ym. filleriä, ja samalla edistetään selvästi irrallista pääjuonta. En jaksa ikinä näitä pelejä kauaa. Sen sijaan Elden Ringissä tiedän, että haluan nuohota jokaisen nurkan ja nähdä kaiken mitä maailmaan on keksitty.

Katsoin jotain previewiä, ja siinä kiteytettiin se ero hyvin. Siinä missä tavallinen avoimen maailman peli johdattaa erilaisin sivutehtävin ja ohjein pelaajan kiertoajeluna maailman ympäri ja varmistaa että kaikki tulee nähtyä, Elden Ring (aiempien Soulsien tapaan) ennemminkin piiloittaa asioita ja luottaa siihen, että pelaaja haluaa tulla etsimään ja löytämään niitä. En vähääkään epäile, etteikö jostain Elden Ringin luolasta löydy jokin avaruuskosmos jossa taistellaan kuusipäisen yksisarvisen kanssa, joka on entisen kuninkaan kirottu äpärälapsi, joka haluaisi vain kuolla ja piiloittaa itsensä pahalta maailmalta. Tai jotain vastaavaa. Jossain perus openworld RPG:ssä siellä luolassa olisi aarrearkku ja level 16 mage vastassa.

Maailma ei ole Soulseissa pelaajaa varten rakennettu elämyspuisto tai tehtävärata, vaan synkkä ja toivoton paikka, johon pelaaja ei ole edes tervetullut ja jossa oma läsnäolo on yhtä tyhjän kanssa ja ajan saatossa unohtuu. Tähän synkkään ja luotaantyöntävään maailmaan ei vain sovi kääpiöiden iloinen kylä, jossa perheen pää pyytää pelaajaa tappamaan läheisestä metsästä demonin ja lupaa palkinnoksi kolme kultarahaa. Elden Ringin ensimmäinen vastaantuleva hahmo käskee pelaajaa suoraan etsimään ojan johon kuolla, ja vastaanotto tuskin muuttuu myöhemminkään sen lämpimämmäksi.

Ystävälliset ja turvalliset kylät paitsi rikkoisivat maailman immersiota, myös pelimekaniikkaa, joka perustuu jatkuvaan kuolemanpelkoon, melankoliaan ja hetkittäisiin muistutuksiin siitä, että tämäkin paikka oli joskus vuosia sitten kaunis, ennen kuin muuttui painajaiseksi. Aiemmissa osissa tätä myös korostettiin todella synkällä väri- ja äänimaailmalla.

Vaikeus myös paljon tulee siitä, että siinä missä lähes kaikki pelit opettavat helpon esimerkin avulla ja vaikeuttavat haastetta hiljalleen, Soulsit heittävät jonkin brutaalin haasteen suoraan vasten kasvoja ja jättävän pelaajan vastuulle, oppiiko hän epäonnistumisistaan vai ei. Vaikeuden vastapainona onnistumiskokemukset ovat jotain ihan muuta, kuin mitä nykypelit pystyvät yleensä tarjoamaan, ja korkea haaste myös pakottaa oikeasti opettelemaan pelimekaniikan hienoudet ja opettelemaan paremmaksi pelaajaksi.

Jännä nähdä, hyppääkö Elden Ringin mukaan kuinka paljon Souls-ensikertalaisia, vai pysyykö tämä saman souls-fanikunnan erikoisuutena. Oman kokemuksen mukaan Souls-pelit jakavat ihmiset hyvin jyrkästi kahteen leiriin. Toiset nostavat Soulsit lähes jumala-asemaan, toiset taas luovuttavat yhtä peliä kokeiltuaan ensimmäiseen kenttään, koska pelin armottomuus iskee niin lujaa vasten kasvoja. Jokainen tuntemani pelaaja, jonka pitkäjänteisyys on riittänyt ensimmäisen bossin selättämiseen, on halunnut pelata pelin (ja muut Soulsit) loppuun saakka. Monesti moneen kertaan. Toiset lopettivat parin ensimmäisen kuoleman jälkeen.

TL;DR: Joo-o, vielä viikko Alkaa vähän hypeä puskea.
 
Liittynyt
20.08.2018
Viestejä
180
Vähän nostoa tästä joulukuun keskustelusta. Soulseissa on paljon ominaisuuksia, joita on jotenkin vain vaikea ymmärtää muuten kuin pelaamalla peliä itse. Monella tapaahan Soulsit ovat aika antiteesi perinteisille open world peleille, ja tavallaan Elden Ringikin on avoimeen maailmaan sijoittuva peli, joka ei silti ole avoimen maailman peli mekaniikoiltaan. Mielestäni ainoa avoimen maailman peli johon Elden Ringiä voisi vähän varmaan verrata, olisi Shadow of the Colossus.

Lähtökohtaisesti vihaan avoimen maailman pelejä ja sitä perus kaavaa, jossa grindataan loputtomasti kaikenmaailman random encountereita tai outposteja ym. filleriä, ja samalla edistetään selvästi irrallista pääjuonta. En jaksa ikinä näitä pelejä kauaa. Sen sijaan Elden Ringissä tiedän, että haluan nuohota jokaisen nurkan ja nähdä kaiken mitä maailmaan on keksitty.

Katsoin jotain previewiä, ja siinä kiteytettiin se ero hyvin. Siinä missä tavallinen avoimen maailman peli johdattaa erilaisin sivutehtävin ja ohjein pelaajan kiertoajeluna maailman ympäri ja varmistaa että kaikki tulee nähtyä, Elden Ring (aiempien Soulsien tapaan) ennemminkin piiloittaa asioita ja luottaa siihen, että pelaaja haluaa tulla etsimään ja löytämään niitä. En vähääkään epäile, etteikö jostain Elden Ringin luolasta löydy jokin avaruuskosmos jossa taistellaan kuusipäisen yksisarvisen kanssa, joka on entisen kuninkaan kirottu äpärälapsi, joka haluaisi vain kuolla ja piiloittaa itsensä pahalta maailmalta. Tai jotain vastaavaa. Jossain perus openworld RPG:ssä siellä luolassa olisi aarrearkku ja level 16 mage vastassa.

Maailma ei ole Soulseissa pelaajaa varten rakennettu elämyspuisto tai tehtävärata, vaan synkkä ja toivoton paikka, johon pelaaja ei ole edes tervetullut ja jossa oma läsnäolo on yhtä tyhjän kanssa ja ajan saatossa unohtuu. Tähän synkkään ja luotaantyöntävään maailmaan ei vain sovi kääpiöiden iloinen kylä, jossa perheen pää pyytää pelaajaa tappamaan läheisestä metsästä demonin ja lupaa palkinnoksi kolme kultarahaa. Elden Ringin ensimmäinen vastaantuleva hahmo käskee pelaajaa suoraan etsimään ojan johon kuolla, ja vastaanotto tuskin muuttuu myöhemminkään sen lämpimämmäksi.

Ystävälliset ja turvalliset kylät paitsi rikkoisivat maailman immersiota, myös pelimekaniikkaa, joka perustuu jatkuvaan kuolemanpelkoon, melankoliaan ja hetkittäisiin muistutuksiin siitä, että tämäkin paikka oli joskus vuosia sitten kaunis, ennen kuin muuttui painajaiseksi. Aiemmissa osissa tätä myös korostettiin todella synkällä väri- ja äänimaailmalla.

Vaikeus myös paljon tulee siitä, että siinä missä lähes kaikki pelit opettavat helpon esimerkin avulla ja vaikeuttavat haastetta hiljalleen, Soulsit heittävät jonkin brutaalin haasteen suoraan vasten kasvoja ja jättävän pelaajan vastuulle, oppiiko hän epäonnistumisistaan vai ei. Vaikeuden vastapainona onnistumiskokemukset ovat jotain ihan muuta, kuin mitä nykypelit pystyvät yleensä tarjoamaan, ja korkea haaste myös pakottaa oikeasti opettelemaan pelimekaniikan hienoudet ja opettelemaan paremmaksi pelaajaksi.

Jännä nähdä, hyppääkö Elden Ringin mukaan kuinka paljon Souls-ensikertalaisia, vai pysyykö tämä saman souls-fanikunnan erikoisuutena. Oman kokemuksen mukaan Souls-pelit jakavat ihmiset hyvin jyrkästi kahteen leiriin. Toiset nostavat Soulsit lähes jumala-asemaan, toiset taas luovuttavat yhtä peliä kokeiltuaan ensimmäiseen kenttään, koska pelin armottomuus iskee niin lujaa vasten kasvoja. Jokainen tuntemani pelaaja, jonka pitkäjänteisyys on riittänyt ensimmäisen bossin selättämiseen, on halunnut pelata pelin (ja muut Soulsit) loppuun saakka. Monesti moneen kertaan. Toiset lopettivat parin ensimmäisen kuoleman jälkeen.

TL;DR: Joo-o, vielä viikko Alkaa vähän hypeä puskea.
Tässäpä oli oikein hyvin kiteytettynä Souls-pelit kokonaisuudessaan.

Itseä kans kiinnostaisi tietää, kuinka paljon ensikertalaisia on hyppäämässä mukaan. Ihan mielenkiintoista olisi tietää esim. montako tekkiläistä täällä meinasi pelin julkkariin hommata.

Taisihan tuosta olla jossain Miyazakin haastattelussa mainintaa, että pelin pitäisi olla ensikertalaisille helpommin lähestyttävä, kuin aikaisemmat Soulsit. Toki en epäile etteikö tälläkin kertaa kuultaisi kritiikkiä pelin vaikeudesta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 775
Tässäpä oli oikein hyvin kiteytettynä Souls-pelit kokonaisuudessaan.

Itseä kans kiinnostaisi tietää, kuinka paljon ensikertalaisia on hyppäämässä mukaan. Ihan mielenkiintoista olisi tietää esim. montako tekkiläistä täällä meinasi pelin julkkariin hommata.

Taisihan tuosta olla jossain Miyazakin haastattelussa mainintaa, että pelin pitäisi olla ensikertalaisille helpommin lähestyttävä, kuin aikaisemmat Soulsit. Toki en epäile etteikö tälläkin kertaa kuultaisi kritiikkiä pelin vaikeudesta.
Ei kokemusta Souls-peleistä, mutta vaikeustaso ei haittaa. Pelaan yksinpelit aina vähintään hardilla, esim Witcher 3 hardilla, Fallout 4 Very Hardilla, Evil Within 2 Survivalilla jne.
Vaikeustaso tuo minulle peleissä sen jännitteen, ja haluan sitä jo olevan heti ekalla pelikerralla, tunnen siten saavani peliltä jotain.

Evil Within 2 on kirjoissani tosi korkealla, koska se oli erittäin taiteellisesti ja omaperäisesti tehty, eri alueilla oli erikoisia asioita ja taidetta, tunnelma oli koko ajan vinksallaan ja koskaan ei tietänyt mitä voisi tapahtua seuraavaan huoneeseen tai alueelle mennessä. Sen vuoksi tämä peli kiinnostaa todella, maailma näyttää erikoiselta ja yllätykselliseltä ja sopivan vinksahtaneelta ja taiteellisesti omaperäiseltä. Eli kovasti odotan itsekin peliä.

Japanilaisilla pelitaloilla on kyllä silmää tämän tyyppisille, on se sitten toimintakauhua tai fantasiaa :thumbsup:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 797
Kun artikkelin kirjoittaja on täysin pihalla tietokoneista:
"System requirements are here and they're beefy" :facepalm:

Elden Ring PC system requirements | PC Gamer

Mitäköhän nimitystä toimittaja käyttäisi Cyperpunkkia suositellusti pyörittävästä koneesta...
Samaa ihmettelin. Erehdyin eksymään Elden Ringin reddittiin jokunen päivä sitten ja ai herranjestas sitä valitusta tästä aiheesta. En tiedä olenko itse pihalla, mutta omasta mielestä osittain jopa yllättävän maltilliset varsinkin nuo mininum.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 775
Samaa ihmettelin. Erehdyin eksymään Elden Ringin reddittiin jokunen päivä sitten ja ai herranjestas sitä valitusta tästä aiheesta. En tiedä olenko itse pihalla, mutta omasta mielestä osittain jopa yllättävän maltilliset varsinkin nuo mininum.
Facebookin weedistä nappasin tuon artikkelin kun seuraan PC gameria, kommenteissa myös ihmetellään kirjoitusta. Kirjoituksen tehnyt viittaa edellisien Soulsien vaatimuksiin, mutta kaiketi unohtanut että rauta kehittyy siinä missä uusia pelejä tehdään, ja Pascaleistakin taitaa olla pian 6 vuotta aikaa. Hyvin maltillisethan nuo suositellut tosiaan ovat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 697
Kun artikkelin kirjoittaja on täysin pihalla tietokoneista:
"System requirements are here and they're beefy" :facepalm:

Elden Ring PC system requirements | PC Gamer

Mitäköhän nimitystä toimittaja käyttäisi Cyperpunkkia suositellusti pyörittävästä koneesta...
Joo tää on kyllä herättäny itessäki ihmetystä kun porukka valittaa et noi on liian korkeat. Minimit ja suositellut on yllättävän lähellä toisiaan ja jos molemmissa keinuu joku 8th gen intel ja liki 6v vanha Pascal kortti niin mitähän vittua tässä nyt sit oikein ihmetellään? Porukka yllättyy et kun sukupolvi vaihtuu niin vaatimukset nousee?

Voisivat ennemmin kirjotella Dying Light 2 ja Cyberpunkin vaatimuksista ja kuinka ne on ehkä vähän pielessä. Molemmat pelit suorastaan huutaa RTX-korttia ihan vaan sen takia kun molemmat tuntuu olevan suunniteltu pelattavan DLSS päällä, muuten FPS on turhan alhanen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 279
Viestejä
4 281 069
Jäsenet
71 637
Uusin jäsen
merwi

Hinta.fi

Ylös Bottom