• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eläkekeskustelu

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Eduskunta on saanut lakialoitteen, jossa vaaditaan eläkeindeksin sitomista kokonaan palkkaindeksiin. Nykyisin eläkeindeksi on sidottu 80-prosenttisesti inflaatiokehityksen mukaan ja 20-prosenttisesti palkkakehitykseen. Uudistus nostaisi eläkkeitä ja tämän seurauksena työeläkemaksuja pitäisi nostaa.
Riitely eläkkeistä alkaa eduskunnassa – eläkeläisjärjestöt huolestuivat sukupolvien sodasta

Miten eläkejärjestelmää pitäisi muuttaa? Oletko varautunut eläkeikään? Mainitse myös ikäsi.

Itse olen juuri työelämään siirtymässä ja ikää on reilu 25-vuotta. Varaudun jo nyt siihen, että en saa tulevaisuudessa eläkettä tai se on niin pieni, että sillä ei elä. Säästän siis osan palkasta ja sijoitan eläkettä silmälläpitäen. Mielestäni eläkemaksuista voisi tehdä vapaaehtoisia. Tosin suurin osa ei osaisi sijoittaa eläkemaksujaan itse vaan kuluttaisi ne heti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
399
Koko eläkejärjestelmä pitäisi purkaa ja eläkerahastoissa olevat varat jakaa ne maksaneille. Jokainen voi sitten nostaa sijoittamistaan varoista rahaa ihan sen indeksin mukaan kuin haluaa.

Ikää 27 vuotta, varaudun eläkepäiviin sijoittamalla 300e/kk indeksi-ETF:in.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
262
Eläkejärjestelmää ei saa missään nimessä muuttaa täysin vapaaehtoiseksi, koska dorkat ei kuitenkaan hoida asioitaan. Ja valitettavasti yhteiskunta vaan toimii niin että jos joku ei hoida asioitaan, jää se muiden hoidettavaksi. Eli kansaneläke/perustulo eläkeläisille pitää vähintään olla.

Muutoin sanoisin että ihmisillä tulisi olla oikeus määrätä valtaosasta omaa eläkettään vähintään sijoituskohteiden tasolla (kuitenkin esim osittaisia rajoituksia siten että eläkevarallisuus tukisi suomea), nyt suuret eläkeyhtiöt ovat tehottomia ja hölmöjä.

Ikää 35v ja luotan että saan työeläkettä, lisäksi pyrin varautumaan eläkeaikaan niin tuetuilla vapaaehtoisjärjestelyillä kuin "normaalilla" sijoittamisella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Ikää 36v, töissä pienen ikäni ja eläkettä en tule luultavasti koskaan saamaan.

Ehdottaisin mallia jossa maksat eläkettä itse itsellesi, et vanhemmillesi.
Tästä 60% saisi tarvittaessa pumpata yksityiseen terveydenhuoltoon (leideille silarit jne.) ja 40% kanissa eläkettäsi varten.

Ellen väärin muista, Singaporessa oli jokin vastaava järjestely ja tämä tasaisi eri kokoisten sukupolvien välistä maksutaakkaa.

Mutta kun tulevaisuuden suomeliassa rahat on työnnetty vieraiden taskuun ja työn tehneille ei jää kuin omat eväät, niin olen ruvennut reenaamaan maanviljelyä, kalastusta ja metsästystä.

+ Sauna täynnä sokeria.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
3
Se myös lämmittää joka kerta mieltä kun tulee se eläke lappu ja näkee sen paljonko on maksanut eläkemaksuja 15 vuotiaasta 23 vuotiaaksi mutta ei saa siitä mitään. Tämä raja kylläkin pudotettu myöhemmin 18 vuotiaaseen. Mutta ei tietenkään vaikuta takautuvasti. Kyllä meidän X-sukupolven edustajien vaan kelpaa. ;)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
852
Koko eläkejärjestelmä pitää ajaa alas. Alasajo pitää toki toteuttaa jotenkin hallitusti, eikä kerta rysäyksellä.

Jokainen voi itse säästää haluamansa summan per kuukausi eläkepäivien varalle. Vapauden lisäksi parasta tässä olisi esimerkiksi se, että kun nykyisessä järjestelmässä olet maksanut kymmeniä tai satojatuahnsia euroja eläkettä ja satutkin kuolemaan, ennen kuin pääset "sijoutuksesi" hedelmistä nauttimaan, katoaa tuo "sijoitus" tuhkana tuuleen. Jos olisit saman verran laittanut itse säästöön esimerkiksi rahastoihin, voisi lapsesi eläkeyhtiöiden pomojen sijaan nyt nauttia näistä säästöistä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Eipä ole eläkkeissä paljoa nostovaraa kun järjestelmä natisee jo muutenkin liitoksissaan.
Tällä hetkellä työssäkäyvät maksavat nykyeläkeläistenkin eläkkeet, koska heidän itse maksamansa eläkemaksut eivät kata kuluja lähellekään, ja nyt "pian eläköityvät" yrittävät Kiljusen johdolla vielä nostaa omia eläke-etuuksiaan nykyistä korkeammalle tasolle ja lisätä siinä samassa työssäkäyvien maksutaakkaa aivan tolkuttomalle tasolle.

Tietystihän jokainen sukupolvi on aina itsekäs ja ajaa omaa etuaan, mutta joku roti ja tolkku tuossakin touhussa pitäisi säilyttää. Jokaisen kansanedustajan (nykyisen tai entisen) pitäisi olla sen verran valveutunut eläkejärjestelmän tilasta, että tiedossa pitäisi olla tuon ehdotuksen toteuttamisen mahdottomuus. Kuitenkin vaan tässä herrat 60+ vuotta yrittävät parhaansa mukaan ajaa eläkekorotuksia viimeisinä vuosinaan ennen kuin itse eläköityvät.

Nykyiset eläkeläiset ja pian eläköityvät ovat muutenkin maksaneet aikanaan huomattavasti pienempää eläkemaksurasitetta kuin mitä tänä päivänä maksetaan, ja tulevaisuudessa rasite vain nousee muutenkin kun palkansaajien ja eläkeläisten suhde alkaa lähenemään 1:2 kun 60-luvulla (milloin nykyjärjestelmä on luotu) suhdeluku oli 1:8. Tuosta voi lyhyemmälläkin matematiikalla laskea, että huoltosuhteen ollessa 1:2 ja eläkkeiden nykytasoa korkeammat, alkaa palkansaajan pussista lähtemään sievoinen siivu eläkemaksuihin.

Joten ei kiitos, mutta onneksi tuolla esityksellä ei pitäisi olla minkäänlaisia menestymismahdollisuuksia juurikin järjettömyytensä takia.

Hauska nippelitieto, tuo muutos vaikuttaisi muuten vain rikkaimpien eläkeläisten eläkkeisiin, koska sen vaikutus rajoittuisi vain työeläkkeen osuuteen. Eli juuri ne köyhät yksinäiset mummelit eivät hyötyisi mitään, ja massimiehet kuten entiset kansanedustajat, miljonäärijohtajat ja muut vastaavat taas saisivat mukavat korotukset joka vuosi eläkkeisiinsä. Reilua, eikö vain :)
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Eläkkeisiin yläraja ja samalla eläkemaksuihin yläraja. Eli eläkemaksut toimisivat nykyiseen malliin prosenttiosuutena palkasta, mutta vuoden aikana maksettaviin eläkemaksuihin tulisi ylärajaksi xxx euroa, jonka ylittyessä eläkemaksua ei enää siltä vuodelta perittäisi.

Itse en laske eläkejärjestelmän varaan, vaan sijoitan jokaisesta palkasta. Tämä saattaa myös mahdollistaa eläkkeelle siirtymisen jo ennen varsinaista eläkeikää, jolloin toivottavasti kerkeää nauttimaan terveenä eläkepäivistä hetken pidempään.
 

tag

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
176
Eräs eläkeläinen sanoi minulle näin "Ei ole mitään väliä sitten kun minua ei enää ole." Huomaa 'suuret ikäluokat' on maailman ahnein sukupolvi. Mitä tuohon voi sanoa? Toivottavasti ahneella on paskainen loppu?? Romahdus ei ole ainakaan eläkeläisten etu, mutta ei jatkuvaa yhteiskuntaa voi valheille ja petollisille rakenteille rakentaa. Olisi parempi saada restart aikasin alta pois vielä kun maapallolla on resursseja jolla voi jotain uutta luoda.
 
Viimeksi muokattu:

tag

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
176

Huoltosuhde raketoi kohti 72:100, ja ei sisällä työikäisiä elätettäviä.

serveimage.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Se myös lämmittää joka kerta mieltä kun tulee se eläke lappu ja näkee sen paljonko on maksanut eläkemaksuja 15 vuotiaasta 23 vuotiaaksi mutta ei saa siitä mitään. Tämä raja kylläkin pudotettu myöhemmin 18 vuotiaaseen. Mutta ei tietenkään vaikuta takautuvasti. Kyllä meidän X-sukupolven edustajien vaan kelpaa. ;)
Tätä enemmän minua haittaa se, paljonko olen maksanut paremman, ansiosidonnaiseen oikeutetun, väen kattoon sylkemisestä ilman toivoa koskaan itse saada lähes 100% nettotulo tyhjän tekemisestä vuodeksi kun siltä tuntuu.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
829
Eläkekatto pitäisi asettaa noin 1700 euroon. Tätä korkeammasta tasosta ei olisi oikeastaan mitään hyötyä, ja matalampi katto johtaisi vain muiden tulonsiirtojen lisäämiseen sekä kotimaisen kysynnän liialliseen heikkenemiseen. Eläkekatto ei tule tietenkään toteutumaan vielä tämän, eikä seuraavankaan vaalikauden aikana, mutta uskoisin, että noin 10 vuoden kuluttua asiasta aletaan toden teolla vääntämään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Eläkekatto pitäisi asettaa noin 1700 euroon. Tätä korkeammasta tasosta ei olisi oikeastaan mitään hyötyä, ja matalampi katto johtaisi vain muiden tulonsiirtojen lisäämiseen sekä kotimaisen kysynnän liialliseen heikkenemiseen. Eläkekatto ei tule tietenkään toteutumaan vielä tämän, eikä seuraavankaan vaalikauden aikana, mutta uskoisin, että noin 10 vuoden kuluttua asiasta aletaan toden teolla vääntämään.
Eiköhän tällainen katto tule koskemaan vain kantaväestöä.
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
347
Järjestelmä olisi syytä purkaa. Jokaiselle tarvitsijalle iästä riippumatta samanmoinen köyhäinapu ja ilmainen terveydenhuolto muuten paitsi narkkareille.

Nykyisellään kaikki toimii suhteilla, mukaanluettuna sosiaaliturva. Köyhimmät jää ilman ja suhteita - joko omia tai rotujen mukaan tulevia - omaavat saavat vähän vaikka mitä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 537
Itse päädyin heti omistuskämppään kun työllistyin jonka maksettuani aloin sijoittamaan reilusti rahastoon. Jos vain mahdollista niin suosittelen kaikille. 10 vuotta vielä työelämä ja sitten eläkkeelle. käytännössä pystyisin jo nyt siirtymään mutta tuntuisi vähän liian aikaiselta. Mihinkään takuueläkkeisiin etenkin nuorena ihmisenä en turvautuisi pätkänvertaa kuten AP on onneksi tehnytkin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Osu tuolta palkka triidistä eläkeote silmään. Pitikin sen innoittamana mennä katsomaan omat statsit. 67v minimi ja tavoite 69v 10kk :/.

Tuohon kun on vielä 32v aikaa niin parasta hupia oli lause: "Jos olet syntynyt vuonna 1965 tai sen jälkeen eläkeikäsi on arvioitu ja se saattaa muuttua."

Sitten kun katsotaan tässäkin triidissä olevia huoltosuhde käppyröitä niin aika toivotonta on. Puhumattakaan siitä, että huoltosuhde näyttää menevän vielä huonommaksi mitä on osattu ennustaa.

Eihän nykyiset alta 40 kymppiset tästä pyörästä kyllä tosiaan elävänä taida päästä pois tulevaisuudessa jos luottaa systeemiin. Koskakohan tämä asia uskalletaan ottaa poliittisesti isommin pöydälle puitavaksi.. Varmaan vasta liian myöhään kun nykyisen systeemin nauttijat ovat jo haudassa. Vaikka eivät tälle nyt näytä mitään tekevänkään niin pitäisi asiaa enemmän rummuttaa, jotta porukka oikeasti säästäisi omaa eläkettään varten. Täällä on liian syvällä perusnahassa tuo valtio sponssaa. Tai no jos nyky politiikkaa katsoo niin kyllähän se sponssaa vähän kaikille muillekkin, jotta ei ihme ettei ole ekana mielessä joku hamaassa tulevaisuudessa siintävä eläke.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Ne jotka ovat maksaneet rahallisesti vähiten eläkemaksuja, nostavat kuitenkin tuloihinsa nähden eniten eläkettä. Puhutaan juurikin tästä ahneesta sukupolvesta, joka on päässyt nauttimaan Suomen historian suurimmasta talouskasvusta, asuntojen hinnannoususta, ennätyssuurista perinnöistä ja kuorinut sosiaalieduista ja julkisista palveluista kermat päältä.

1980-vuodesta eteenpäin syntyneet eivät tule koskaan nauttimaan maksamistaan korkeista eläkemaksuista vaan koko järjestelmä on ajettu alas ennen sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Ei kai kukaan enää tosissaan usko että esim 30v päästä on eläkejärjestelmää olemassa? Tai ei eläkkeelle ainakaan tuolloin oteta enää ketään, ehkä niille jotka ovat jo eläkkeellä maksellaan sen aikaa kun varoja riittää.

Oma suunnitelma tällä hetkellä on säästää eläke itse ja muuttaa Thaimaahan tms halpaan maahan kun en jaksa enää töitä tehdä. Tai saa nähdä onko halpoja maita tuolloin reilun 30v päästä enää olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 944
Oma suunnitelma tällä hetkellä on säästää eläke itse ja muuttaa Thaimaahan tms halpaan maahan kun en jaksa enää töitä tehdä. Tai saa nähdä onko halpoja maita tuolloin reilun 30v päästä enää olemassa.
Afrikassa piisaa vaikka kuinka.

-
Yleisemmin Suomen eläkejärjestelmä on kuitenkin sieltä paremmasta päästä. Monessa paikassa rahastointiaste on nolla. Suomessa sentään rahastoissa on kohtuullinen määrä pääoma, jonka ansiosta eläkerahastojen kokonaissumma on kasvanut vielä viime vuosinakin, vaikka suuret ikäluokat tipahtivat eläkkeelle. Pääoman tuotto auttaa todella paljon.

Ilman 200 miljardin puskuria eläkemaksut olisivat useita prosenttiyksiköitä vielä nykyistäkin korkeampia. (Viime vuonna lukema oli jotain 190 miljardia, nyt ollaan varmasti yli 200 miljardin, kiitos erinomaisen pörssivuoden).

Suurin ongelma Suomen järjestelmälle on se, että nyt eläkkeelle jäävät ihmiset tulevat saamaan todella korkeita eläkkeitä ja se aiheuttaa rajuja paineita eläkerahastojen kestävyydelle. Nykyisen väestökehityksen vallitessa tärkeää olisi, että rahastoja ei aleta missään tapauksessa syödä pienemmäksi, vaan sieltä jaettaisiin korkeintaan tuottojen ja sisään menevien verran rahaa ulos.

Käytännössä tuota pitäisi varmaan tehdä niin, että eläkkeiden verotusta kiristetään ja valtio tekee sitten budjetistaan ylimääräisiä siirtoja eläkerahastoon.

Eläkkeitähän ei käytännössä voi leikata, koska niillä on perustuslaillinen omaisuudensuoja ja nykyisen äänestäjäkunnan koostuessa joka vuosi yhä suuremmalta osin eläkeläisistä on liki mahdotonta saada valittua kahta peräkkäistä eduskuntaa jotka mitenkään muuten kuin aivan totaalisen pakon edessä muuttavat perustuslakia tuon osalta.

lisäys 2:
Eläkerahastot ovat tuottaneet n. 4% reaalituottoa pitkällä aikavälillä. Jos tuo jatkuu, niin 200 miljardin pääoman vuosittainen keskimääräinen tuotto on luokkaa 8 miljardia. Eläkkeitä maksetaan about 30 miljardia vuodessa, joten kyllä tuo sentään jonkinlaisen osan siitä kattaa. Jos eläkkeiden keskimääräinen veroprosentti on jotain luokkaa 35% (takaisin kertyvine alveineen), niin käytännössä eläkkeitä maksetaan nettona pois julkisesta sektorista n. 20 miljardia, josta se 8 miljardia on jo iso osa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
On hiukan erikoista, että eläkkeillä on omaisuudensuoja kun omaisuutta ei ole. Maksajien omaisuutta suojaus ei koske.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
YEL kanssa aika hauska, kun sen ns. saa itse arvioida. Minimimäärä eli alle 200€/kk kun maksaa sen reilu 30v, niin siitä saatu eläke on kuitenkin vaan pari kymppiä suurempi, mitä takuueläke olisi ilman maksuja tai työttömälle. Pitää siis elää jotain 150+ vuotiaaksi, että siitä saa ns. omansa takaisin (ja ilman korkoja).

Jos maksaa enemmän, niin saa tietty enemmän eläkettä, mutta sit ne maksutkin on tyyliin tonni kuukaudessa, ja siltikin jos vasta 30+v alat yrittäjäksi niin eläkkeelle pääset 69v ja pitää elää siitä vähintään 10+vuotta eli 80+ vuotiaaksi, että saisi taas ns. omansa takaisin ilman mitään korkoja. Kukaan meidän suvussa ei ole noin vanhaksi elänyt.

Tyhjiin pulloihinkin sijoittaminen tuntuisi tuottavammalta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
YEL kanssa aika hauska, kun sen ns. saa itse arvioida. Minimimäärä eli alle 200€/kk kun maksaa sen reilu 30v, niin siitä saatu eläke on kuitenkin vaan pari kymppiä suurempi, mitä takuueläke olisi ilman maksuja tai työttömälle. Pitää siis elää jotain 150+ vuotiaaksi, että siitä saa ns. omansa takaisin (ja ilman korkoja).

Jos maksaa enemmän, niin saa tietty enemmän eläkettä, mutta sit ne maksutkin on tyyliin tonni kuukaudessa, ja siltikin jos vasta 30+v alat yrittäjäksi niin eläkkeelle pääset 69v ja pitää elää siitä vähintään 10+vuotta eli 80+ vuotiaaksi, että saisi taas ns. omansa takaisin ilman mitään korkoja. Kukaan meidän suvussa ei ole noin vanhaksi elänyt.

Tyhjiin pulloihinkin sijoittaminen tuntuisi tuottavammalta.
Moni järkevä yrittäjä tekeekin niin että maksaa yelliä pelkän myös minimin ja sitten sijoittaa oikeat eläkerahat kuukausittain rahastoihin. Tämä on se pitkällä tähtäimellä fiksuin vaihtoehto. Ongelma on siinä ettei monella pienyrittäjillä jää kuukausittain yhtään sijoitettavaksi vaan eletään jatkuvasti kädestä suuhun.

Pari tälläistä"kaikki menee mikä tulee" -yrittäjää olen nähnyt. Toinen yhden miehen yritys, toiminut yli 25v, kuoli sananmukaisesti töiden ääreen.. oli iso okt jonka yhteydessä hallitilat. Perheen elintasoa aina pikkukaupungissa kadehdittiin ja isäntää pidettiin menestyvänä yrittäjänä. Kun miehen kuoltua alettiin kuolinpesäää selvittämään tuli vaimolle ja aikuisille lapsille yllätyksenä että kaikki oli lainoitettu tappiin. Omaisuus ei riittänyt edes lainojen maksuun.. no, ei tarvinnut vainajan miettiä eläkeongelmia. Lesken kyllä..

Toinen lähes vastaava samassa kaupungissa, sillä erolla että yrittäjä ei menehtynyt vaan siirtyi eläkkeelle. Tässä tapauksessa poika jatkoi yritystä, onneksi sai maksettua isänsä velat pois. Tässä pitkän linjan yrittäjä (oma yritys yli 30v, työllisti 1-4hlöä) pääsi minimieläkkeelle ja muutti kaupungin vuokra-asuntoon. Mitään ei käteen jäänyt yrittäjäurasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
399
Moni järkevä yrittäjä tekeekin niin että maksaa yelliä pelkän myös minimin ja sitten sijoittaa oikeat eläkerahat kuukausittain rahastoihin. Tämä on se pitkällä tähtäimellä fiksuin vaihtoehto. Ongelma on siinä ettei monella pienyrittäjillä jää kuukausittain yhtään sijoitettavaksi vaan eletään jatkuvasti kädestä suuhun.

Pari tälläistä"kaikki menee mikä tulee" -yrittäjää olen nähnyt. Toinen yhden miehen yritys, toiminut yli 25v, kuoli sananmukaisesti töiden ääreen.. oli iso okt jonka yhteydessä hallitilat. Perheen elintasoa aina pikkukaupungissa kadehdittiin ja isäntää pidettiin menestyvänä yrittäjänä. Kun miehen kuoltua alettiin kuolinpesäää selvittämään tuli vaimolle ja aikuisille lapsille yllätyksenä että kaikki oli lainoitettu tappiin. Omaisuus ei riittänyt edes lainojen maksuun.. no, ei tarvinnut vainajan miettiä eläkeongelmia. Lesken kyllä..

Toinen lähes vastaava samassa kaupungissa, sillä erolla että yrittäjä ei menehtynyt vaan siirtyi eläkkeelle. Tässä tapauksessa poika jatkoi yritystä, onneksi sai maksettua isänsä velat pois. Tässä pitkän linjan yrittäjä (oma yritys yli 30v, työllisti 1-4hlöä) pääsi minimieläkkeelle ja muutti kaupungin vuokra-asuntoon. Mitään ei käteen jäänyt yrittäjäurasta.
Juuri näihin esimerkkeihin kiteytyy eläkeongelma. Usein ratkaisuksi nykyisen pyramidimallin epäreiluuteen esitetään sitä, että kaikki saisivat säästää omat eläkkeensä. Kun miettii kuinka heikosti keskimääräinen yrittäjä hoitaa eläketurvansa, niin mieti sitten kuinka huonosti keskimääräinen palkansaaja saisi hoidettua asiansa. Jos meillä ei olisi nykyistä pakkosysteemiä, olisi eläkeläisten toimeentulo-ongelma valtava.

Ei keskivertoihminen osaa laskea korkolaskua, saati ymmärrä mitä tarkoittaa 'korko korolle' tai diskonttaaminen. Omat vanhemmat ja monet sukulaiset alkavat olla nyt eläkeellejäämisiässä, ja eläkekeskustelut menevät luokkaa näin:

- Siis saanko jäädä eläkkeelle?
- Miksi eläkkeeni on summa x?
- Ai saanko nostaa varhennettua eläkettä jo nyt? Tietenkin nostan!

Sisaruksille ja kavereille olen varovasti koittanut ehdottaa, että edes se 150e/kk indeksirahastoon sijoitettuna olisi aika kova juttu sitten kun eläkkeelle jää, mutta nykyiset kolmikymppiset vastaavat yleensä näin:

- Eihän me mitään eläkettä saada kuitenkaan, ihan sama, nyt sitä eletään!

Joskun olen miettinyt, että eikö ennen ihmisten pitänyt ennakoida katovuosia ja luonnonoloja, ja vain säästäväiset ja pitkäjänteiset ihmiset olisivat levittäneet geenejään eteenpäin. Ilmeisesti asia ei ole näin, tai sitten raha abstraktina asiana on vain paljon hankalampi käsittää kuin konkreettinen vilja laarissa.

Itse uskon että tulen jotain eläkettä saamaan, vaikka eläkeikä lienee jossain 70 vuoden hujakoilla. Kun tuohon ei kuitenkaan voi suuresti luottaa, elän ajatuksen kanssa, että säästän oman eläkkeeni.

Ne jotka ovat maksaneet rahallisesti vähiten eläkemaksuja, nostavat kuitenkin tuloihinsa nähden eniten eläkettä. Puhutaan juurikin tästä ahneesta sukupolvesta, joka on päässyt nauttimaan Suomen historian suurimmasta talouskasvusta, asuntojen hinnannoususta, ennätyssuurista perinnöistä ja kuorinut sosiaalieduista ja julkisista palveluista kermat päältä.

1980-vuodesta eteenpäin syntyneet eivät tule koskaan nauttimaan maksamistaan korkeista eläkemaksuista vaan koko järjestelmä on ajettu alas ennen sitä.
1980-luvulla syntyneet ovat kyllä saaneet huonot kortit: ensin 90-luvun lama vaikutti lapsuuteen, mikä näkyy suurempina mielenterveysongelmien ja vangittujen määränä, sitten 2008-lama aiheutti työmarkkinoille tulpan ja työttömyyttä, joka vaikutti monen 80-lukulaisen alku-uraan siten, että loppuelämän ansiot jäävät huomattavasti pienemmäksi. Työtä pitää painaa 70-vuotiaaksi asti ja eläke tulee olemaan luultavasti puolet siitä, mitä on luvattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 944
Juuri näihin esimerkkeihin kiteytyy eläkeongelma. Usein ratkaisuksi nykyisen pyramidimallin epäreiluuteen esitetään sitä, että kaikki saisivat säästää omat eläkkeensä. Kun miettii kuinka heikosti keskimääräinen yrittäjä hoitaa eläketurvansa, niin mieti sitten kuinka huonosti keskimääräinen palkansaaja saisi hoidettua asiansa. Jos meillä ei olisi nykyistä pakkosysteemiä, olisi eläkeläisten toimeentulo-ongelma valtava.

Ei keskivertoihminen osaa laskea korkolaskua, saati ymmärrä mitä tarkoittaa 'korko korolle' tai diskonttaaminen. Omat vanhemmat ja monet sukulaiset alkavat olla nyt eläkeellejäämisiässä, ja eläkekeskustelut menevät luokkaa näin:

- Siis saanko jäädä eläkkeelle?
- Miksi eläkkeeni on summa x?
- Ai saanko nostaa varhennettua eläkettä jo nyt? Tietenkin nostan!

Sisaruksille ja kavereille olen varovasti koittanut ehdottaa, että edes se 150e/kk indeksirahastoon sijoitettuna olisi aika kova juttu sitten kun eläkkeelle jää, mutta nykyiset kolmikymppiset vastaavat yleensä näin:

- Eihän me mitään eläkettä saada kuitenkaan, ihan sama, nyt sitä eletään!

Joskun olen miettinyt, että eikö ennen ihmisten pitänyt ennakoida katovuosia ja luonnonoloja, ja vain säästäväiset ja pitkäjänteiset ihmiset olisivat levittäneet geenejään eteenpäin. Ilmeisesti asia ei ole näin, tai sitten raha abstraktina asiana on vain paljon hankalampi käsittää kuin konkreettinen vilja laarissa.

Itse uskon että tulen jotain eläkettä saamaan, vaikka eläkeikä lienee jossain 70 vuoden hujakoilla. Kun tuohon ei kuitenkaan voi suuresti luottaa, elän ajatuksen kanssa, että säästän oman eläkkeeni.



1980-luvulla syntyneet ovat kyllä saaneet huonot kortit: ensin 90-luvun lama vaikutti lapsuuteen, mikä näkyy suurempina mielenterveysongelmien ja vangittujen määränä, sitten 2008-lama aiheutti työmarkkinoille tulpan ja työttömyyttä, joka vaikutti monen 80-lukulaisen alku-uraan siten, että loppuelämän ansiot jäävät huomattavasti pienemmäksi. Työtä pitää painaa 70-vuotiaaksi asti ja eläke tulee olemaan luultavasti puolet siitä, mitä on luvattu.
Ehkä koulussa opetettaisiin korkolaskut niin, että kaikki ne osaisivat jos jokainen joutuisi oikeasti huolehtimaan omasta eläkkeestään.

Ja ehkä vanhemmat ja isovanhemmat suhtautuisivat lastensa ja lastenlastensa talousopetukseen nykyistä kiinnostuneemmin, jos tietäisivät, että yhteiskunta ei välttämättä hoida.

Nyt tilastot, prosentit ja todennäköisyydet ovat joku yksi pieni kurssi lukiossa ja päätavoite on differentiaalilaskenta, jota jauhetaan useita kursseja + valmisteleva teoria toiset pari kurssia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Ei kai kukaan enää tosissaan usko että esim 30v päästä on eläkejärjestelmää olemassa? Tai ei eläkkeelle ainakaan tuolloin oteta enää ketään, ehkä niille jotka ovat jo eläkkeellä maksellaan sen aikaa kun varoja riittää.

Oma suunnitelma tällä hetkellä on säästää eläke itse ja muuttaa Thaimaahan tms halpaan maahan kun en jaksa enää töitä tehdä. Tai saa nähdä onko halpoja maita tuolloin reilun 30v päästä enää olemassa.
Väittäisin, että 95% ei tuota tajua tai mieti. Luotetaan siihen, että kaikki menee niinkuin ennenkin.

Aiheeseen juurikaan liittymättä olen yhdessä säätiössä mukana millä on pienehkö omaisuus ja säätiön tehtävä on tuottaa X henkilöille mahdollisuus käyttää omaisuutta. Omaisuuden hoidosta on kuitenkin kiinteitä kuluja. Säätiö ollut olemassa jonkun 20-30v ja sieltä vaihtui koko hallitus vuositakaperin. Nyt kun touhua on perattu läpi niin ollaan hyvin lähellä sitä tilannetta, että joudutaan ottamaan omaisuutta vastaan käänteinen laina ja miettimään kuinka pitkän aikaa homma pysyy kassassa ennenkuin säätiö pitää lopettaa.
Syy on täysin edellisen tappiin asti istuneen senilöityneen eläkeläis hallituksen joka on hassannut/jättänyt hoitamatta omaisuuden siihen pisteeseen, että tuotoilla ei voida elää. Jos joku etäisesti aivoja käyttävä ihminen olisi ollut tuossa mukana 5-10v sitten homma olisi voitu kääntää vielä siihen, että homma pyörisi hamaan tappiin omaisuuden tuottojen kanssa. Mikä aasinsilta tässäkin nyt sitten oli niin lähinnä ettei ihmiset mieti yhtään mitään. Tuokin hallitus oli täynnä tämän paikkakunnan 'kermaa'.



Luulen, että tulevaisuuden kohtalo suurimmalla osalla suomalaisista on juuri tuo tämän päivän yrittäjien kohtalo jotka eivät ole tajunneet minimiä enempää maksaa. Itse työllistän töissä yhtä sellaista ja kyllä se tekee pahaa katsoa sivusta kun koko ikänsä raskasta työtä tehnyt yksityisyrittäjä on fyysisesti aivan loppu, mutta eläkkeelle ei ole varaa jäädä kun on sitä minimiä maksettu. Homma on mun kannalta kyllä aivan loistava kun on hemmetin pätevä tyyppi, tekee illat ja viikonloput samaan tuntihintaan, tarvikkeetkin menee meidän kautta vaikka olen sanonut, että jos hommais ne ite niin sais pistää katteen päälle... Miellläni pidän töissä, mutta kun toisen liikkuminen on sellasta, että jos olisi ollut työntekijä niin oli sairaseläkkeellä ollut jo 5-10v.


Itse yritän kantaa oman korteni kekoon ja ainakin läheisiä kannustaa aloittamaan säästämisen/sijoittamisen. Siskon sain jo lapselleen avaamaan tilin nordnettiin sillä perusteella, että paljon järkevämpää on saada ne sukulaisten lahjarahat sinne kasvamaan korkoa korolle kuin kerryttää sitä romun määrää. Kun yritin hälle myös niin totesi, että taitaa olla jo liian vanha... (vähän yli 30...).
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Olisi kiva nähdä jonkinlaista aloitetta eläkeongelman korjaamiseksi. Itselläni on pyörinyt mielessä rinnakkainen vapaaehtoinen eläkesäästöjärjestelmä, joka mahdollistaisi tietyn rahamäärän sijoittamisen vuosittain (tyyliin 5000€) bruttotuloista - vaikka sitten niin että sijoitetut rahat olisivat aina vähennettävissä seuraavan vuoden verotuksesta. Tämän tyyppisiä sijoituksia realisoitaessa nostot voitaisiin luokitella palkkatuloksi, jolloin mitään koplailuita ei voisi tuon kautta tehdä.

Käytännössä jokin tuon tyyppinen systeemi mahdollistaisi veronmaksun siirtämisen myöhemmäksi, joka helpottaisi säästämistä kaikille palkkatyössä käyville.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 813
Olisi kiva nähdä jonkinlaista aloitetta eläkeongelman korjaamiseksi. Itselläni on pyörinyt mielessä rinnakkainen vapaaehtoinen eläkesäästöjärjestelmä, joka mahdollistaisi tietyn rahamäärän sijoittamisen vuosittain (tyyliin 5000€) bruttotuloista - vaikka sitten niin että sijoitetut rahat olisivat aina vähennettävissä seuraavan vuoden verotuksesta. Tämän tyyppisiä sijoituksia realisoitaessa nostot voitaisiin luokitella palkkatuloksi, jolloin mitään koplailuita ei voisi tuon kautta tehdä.

Käytännössä jokin tuon tyyppinen systeemi mahdollistaisi veronmaksun siirtämisen myöhemmäksi, joka helpottaisi säästämistä kaikille palkkatyössä käyville.
Amerikassa on tuollainen sydeemi. Nimetty 401k:ksi. Siinä on muutakin bonusta, kuten työnantajat useasti laittavat johonkin rajaan asti saman sisään kuin työntekijä. Verot menee sitten, kun nostaa rahaa ulos systeemistä. Amerikassa myös sellaisia systeemeitä, joissa verot maksetaan ennen sisäänlaittoa, mutta systeemin sisällä saa veivata ilman veroseuraamuksia ja nostaa verottomana ulos eläkeiän koitettua.

Ei taida meikälle olla mitään megaeläkkeitä tulossa. Suomessa 12v työhistoriaa ja eläkeote näyttää, että tulossa vajaa 600e/kk. Amerikassa ollut töissä 10v. Täältä olis tulossa 1700$/kk eläkettä, jos nyt tippuis hanskat tiskiin. Eläkeikä sekä suomessa, että täällä on niin korkea, että pakko olla joku oma systeemi sivussa. Ei siinä 69v korvilla enää huvittaisi paiskia niska limassa töitä, jos nyt mikään systeemi enää silloin on edes toiminnassa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 813
Joku iän mukaan säädetty perustulo vois olla oikeasti hyvä systeemi. Sillä sais korvattua lapsilisät, eläkkeet, sossun jne. Olis hyvin läpinäkyväää paljonko saa rahaa ja sen mukaan sitten elät tai et elä. Jos haluat laatua elämään niin keräilet pulloja tai teet työtä ja opettelet sijoittamaan, että saa korkoa korolle efektin toimimaan. Kai perustulon voisi viritellä toimimaan, mutta samalla katoaisi järjetön määrä himmeleitä, suojatyöpaikkoja ja poliittista vääntöä? Toki sen massin pitäisi olla niin pieni että työnteko olisi melkein pakollinen asia tai sitten soluasut kommuunissa muiden perustulolaisten kanssa jossain inarin korvessa, kun rahat eivät riitä kehäkolmosen sisällä vuokraan tai avokadoihin.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Eläkettä ei paljoo tarvii edes jos ei ole lapsia tai ei halua jättää perintöä, ja on ostanut asunnot sitä ennen. Myy asunnot pois ja elää niillä rahoilla loput vuodet ja 9mm burana lopuksi kun alkaa oleen kurjaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 944
Eläkettä ei paljoo tarvii edes jos ei ole lapsia tai ei halua jättää perintöä, ja on ostanut asunnot sitä ennen. Myy asunnot pois ja elää niillä rahoilla loput vuodet ja 9mm burana lopuksi kun alkaa oleen kurjaa.
Tämä toimii jos asunto on mitään muuta kuin haja-asutusalueen peruskorjaamaton 30-50v vanha okt.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mä luotan siihen, että eläkkeellä ei mitään megatuloja tarvitse. Oma ok-talo pk-seudulla on maksettu kymmenen vuoden päästä ja siitä on kymmenisen vuotta eläkkeeseen. Nyt jo sijoitussalkku kuusinumeroinen ja kasvaa hyvää vauhtia. Ehkä tää iso talo menee jossain välissä myyntiin ja pienempään muuttamalla saa muutaman satkun sijoituksiin lisää... Työnantantajakin maksaa tällä hetkellä 3% palkasta vapaaehtoiseen eläkesäästöön ja rahojen sijoituksiin pääsee itse vaikuttamaan. Kyllä tuoltakin jotain irtoaa. Eläkkeellä tuskin mitään lainoja on, niin pärjää tosiaan aika paljon vähemmällä kuin nyt. Kotona asuvat 2 teiniäkään nyt ei ihan ilmaiseksi tule. 4-8v ja ei ole niitäkään täällä elätettävänä.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
620
Ei Suomessa edes ole kansainvälisesti vertailtuna kallis terveydenhuolto. Yleisessä keskustelussa niputetaan vaan kaikki sotemenot samaan ja puhutaan kuin se olisi terveydenhuollon kustannus. Ylivoimaisesti suurin osa kustannuksista tulee eläkejärjestelmästä, johon ei ole varaa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Ei Suomessa edes ole kansainvälisesti vertailtuna kallis terveydenhuolto. Yleisessä keskustelussa niputetaan vaan kaikki sotemenot samaan ja puhutaan kuin se olisi terveydenhuollon kustannus. Ylivoimaisesti suurin osa kustannuksista tulee eläkejärjestelmästä, johon ei ole varaa.
Nuoret ikäluokat tässä eläkejärjestelmässä kyllä suuria häviäjiä. Onhan se hienoa saada eläkettä, jota ei ole joutunut itse edes isolta osin maksamaan ja kaikki riskit kaadettu nuorempien ikäluokkien harteille. Puhumattakaan siitä, että eläkkeelle ei ole asiaa kunnes lähempänä 70 vuoden ikää.

Uutuuskirja: ”Vaietun eläkepommin” pysäyttävät luvut – ”Syy leikkausten takana”

– Esimerkiksi vuonna 1940 syntyneet suomalaiset saavat järjestelmästä ulos keskimäärin viisinkertaisena sen summan, jonka he ovat sinne maksaneet. Suurten ikäluokkien edustajat saavat puolestaan omansa kolmin- tai nelinkertaisina takaisin, kirjassa kerrotaan Eläketurvakeskuksen vuoden 2015 tilastojulkaisuun viitaten.
1970-luvun jälkeen syntyneet ikäluokat sen sijaan saavat eläkkeitä keskimäärin ”vain” 2,1 kertaa sen verran kuin maksavat eläkemaksuja. Tämäkin on laskennallisesti varsin hyvä sijoitus, Hanska ja Muhonen myöntävät, mutta siihen sisältyy suuri kysymysmerkki. Toisin kuin nykyeläkeläisillä, nuorten osalta laskelma perustuu talouskehityksen ennusteisiin,jotka on viimevuosina usein havaittu liian positiivisiksi.
eläkemaksu.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 944
Ei Suomessa edes ole kansainvälisesti vertailtuna kallis terveydenhuolto. Yleisessä keskustelussa niputetaan vaan kaikki sotemenot samaan ja puhutaan kuin se olisi terveydenhuollon kustannus. Ylivoimaisesti suurin osa kustannuksista tulee eläkejärjestelmästä, johon ei ole varaa.
Ei kannata sekoittaa työeläkkeitä, jotka maksetaan työeläkejärjestelmästä ja takuueläkkeitä/kansaneläkkeitä, jotka maksetaan valtion budjetista.

Valtion budjetista maksetut eläkkeet ovat aika pieni summa. Kunnat, jotka ovat pääasiallinen sairaanhoitajien työllistäjä, eivät tietääkseni maksa eläkkeitä ollenkaan. Sairaanhoitajan palkanmaksajan näkökulmasta eläkkeet ja sairaanhoitajan palkat eivät kilpaile rahasta, eikä mikään eläkkeiden leikkaus lisää senttiäkään kuntien maksukykyä.

Kunnat siis työllistävät sairaanhoitajat suoraan tai sairaanhoitopiirin kautta, jonka kulut ne maksavat käsittääkseni suoritettujen operaatioiden mukaan. Siksi pienten kuntien budjetit heittelevät myös joskus vähän miten sattuu - jos pikkukunnassa moni vanhus saa infarktin tai tarvitsee pallolaajennuksen saman kalenterivuoden aikana, niin erikoissairaanhoidon lasku on valtava pienen kunnan budjettiin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Nuoret ikäluokat tässä eläkejärjestelmässä kyllä suuria häviäjiä. Onhan se hienoa saada eläkettä, jota ei ole joutunut itse edes isolta osin maksamaan ja kaikki riskit kaadettu nuorempien ikäluokkien harteille. Puhumattakaan siitä, että eläkkeelle ei ole asiaa kunnes lähempänä 70 vuoden ikää.

Uutuuskirja: ”Vaietun eläkepommin” pysäyttävät luvut – ”Syy leikkausten takana”


Tämä on kyllä hullu kaavio, kun itse olisin sitä mieltä että eläke pitäisi säästää itse. Täytyisi olla joku pienehkö takuueläke ja tämän päälle sitten ihminen säästäisi itse eläkkeen tai hoitaisi vakuutuksen, ihan miten haluaa.

Ei jumaliste niin mitään järkeä että aikanaan ihmiset maksoivat 5% eläkemaksuja, ja kohta ne on yli 25%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 944
Tämä on kyllä hullu kaavio, kun itse olisin sitä mieltä että eläke pitäisi säästää itse. Täytyisi olla joku pienehkö takuueläke ja tämän päälle sitten ihminen säästäisi itse eläkkeen tai hoitaisi vakuutuksen, ihan miten haluaa.

Ei jumaliste niin mitään järkeä että aikanaan ihmiset maksoivat 5% eläkemaksuja, ja kohta ne on yli 25%.
Kaavio on myös vähän yksipuolinen / jättää kokonaan monet asiat pois.

Jos katsotaan niiden julkisten palveluiden arvo, joita eri ikäluokat ovat elämänsä aikana nauttineet, niin se tasaa eroja.

Joskus ennen sotia / niiden jälkeen syntyneet saivat paljon huonommat neuvolapalvelut, paljon harvempi sai ilmaiset yliopistot ja lukiot + yms. Sen lisäksi joskus 70-80-luvulla palkoista maksettiin paljon nykyistä korkeampia veroja.

Nykyisinhän 2000€/kk liksoista ei mene melkein mitään tuloveroa valtiolle.

Eläkemaksuja sitten meneekin. Ennen oli toisinpäin - ei mennyt eläkemaksuja juuri yhtään, mutta veroa kyllä meni.

Ruotsissa on tehty eri ikäluokkien kaikkien julkisten tulonsiirtojen ja palveluiden vertailu ja siellä erot kaikkien ikäluokkien välillä eivät ole kovin isot. Suomessa vastaavaa laskelmaa tilastokeskus ei ole tehnyt, mutta järjestelmien samankaltaisuuden takia tulos olisi todennäköisesti samankaltainen.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Monta hyvää pointtia, ja osoittaakin sen että eläkemaksuihin tulee suhtautua kuin veroon.

Kuten sanoin, homma olisi yksinkertaisempaa jos kaikille turvattaisiin perus-minimieläke (osa perustuloa?), tämän päälle kaikki saisivat kerätä eläkettä itse parhaaksi katsomallaan tavalla. Toki valtio voisi osallistua toimintaan esim. jenkkien 401k tapaan.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
181
Monta hyvää pointtia, ja osoittaakin sen että eläkemaksuihin tulee suhtautua kuin veroon.

Kuten sanoin, homma olisi yksinkertaisempaa jos kaikille turvattaisiin perus-minimieläke (osa perustuloa?), tämän päälle kaikki saisivat kerätä eläkettä itse parhaaksi katsomallaan tavalla. Toki valtio voisi osallistua toimintaan esim. jenkkien 401k tapaan.
Kansalaisaloitetta vaan kehiin! :D
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Moikka,

Suomen eläkejärjestelmä on ajautumassa ongelmiin, koska syntyvyys on alhainen ja tulevaisuudessa iäkkäitä on paljon. Varaudutteko eläkepäiviin esimerkiksi säästämällä ja sijoittamalla? Jos kyllä, niin miten?

Entä miten uudistaisitte eläkejärjestelmää? Media kertoo useiden lähteidensä perusteella, että Suomeen puuhataan eläkeuudistusta. Mahdolliset muutokset liittyvät eläkevarojen sijoittamiseen sekä eläke-etuuksiin ja eläkemaksujen suuruuteen. Viime aikoina on yhä pontevammin esitetty, että eläkeyhtiöiden pitäisi voida ottaa enemmän riskiä sijoituksissaan, jotta ne voisivat saada nykyistä paremman tuoton sijoituksilleen. Nykyisen vakavaraisuusmekanismin vuoksi sijoituksista käytännössä enintään noin puolet voi olla osakkeissa. Mitä vaikuttaisi maksutuloon, jos osakepaino voisi olla vaikkapa 60 prosenttia?

Tässä mielenkiintoinen juttu eläkkeistä:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Onkai tämä ollut jo pitkään selvä asia että eläkehimmeli hajoaa käsiin tulevaisuudessa. Jokusen kymmenen vuoden päästä eläkeläisiä on suurin osa suomalaisista joten ei ole mitenkään realistista odottaa että esim 1 työssä käyvä henkilö elättäisi itsensä, lapsensa sekä 3+ eläkeläistä ja tähän päälle vielä jonkun työttömän.

Itselläni on kohtuu hyvä palkka ja pienet menot, joten laitan suurimman osan palkasta joka kuukausi rahastoihin/etf:iin. Eläkeiässä sitten oletettavasti muutan pois Suomesta johonkin halpamaahan ja elelen noilla säästetyillä rahoilla koska en usko että enää 30-40v päästä suomessa eläkettä maksetaan kun olisin itse eläkeiässä. Ja kustannukset suomessa ovat varmasti liian kovat, että voisin täällä asua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Joo ei mitään uutta auringon alla. Jos et itse varmista eläkekassaa tulet olemaan yli 70v asti töissä (ellet pääse sairaseläkkeelle tjsp.). Huoltosuhde heikenee ja tulee heikkenemään rajumpaa tahtia mitä osattu ennustaa laskelmissa mikä vaan vauhdittaa prosessia. Lapsia syntyy aina vaan vähemmän ja korvaavaan maahanmuuttoon lähinnä matalapalkka/tuki sektorille. Ei kyllä näy sellaista exittiä, että vaikka eläkekassat saisi pistää all in stonks niin saisi käännettyä tätä titanicia joka on jo jäävuoren huomannut.

Imho jossain vaiheessa (en tiedä koska) olisi systeemiä pitänyt rukata siihen malliin, että jokainen maksaa oman eläkkeensä. Eli päättää miten se sijoitetaan tietyissä puitteissa ja nostaa sitten niitä rahoja kun jää eläkkeelle. Tosin en tiedä onko tämä eläkejärjestelmä koskaan ollut siinä pisteessä, että se olisi ollut mahdollista. Nykyään turha haaveilla ainakin. Nykyisen järjettömyyden tajuaa vaikka ei tajuaisi matikasta mitään. Jos kerran nykyiset palkanmaksajat maksaa nykyisten eläkeläisten maksut ja kaikki tietää, että vuosia on ollut jo suhde, että palkansaajat vähenee ja eläkeläisten määrä nousee niin mitä voi seurata. Sopis se kuva missä hauveli hörppii kaffetta liekkimeressä ja hokee this is fine... Onko päättäjissä aina ollut niin vanhaa setämieskerhoa ettei ole haluttu ronkkia tätä aihetta kun pian itse siirrytään saamapuolelle vai mikä jarru ollut päällä?

Nythän eläkeläiset on jo niin massiivinen demokraattinen massa, että hyvin iso puolue tulee aina ajamaan heidän etua. Oli se sitten joku vappusatanen saati jos joku oikeasti uskaltaisi puhua systeemin muokkaamisesta...
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Entä miten uudistaisitte eläkejärjestelmää?
Eläkejärjestelmää, tukihimmeitä ja muita ei voida korjata, koska suurin osa äänestäjistä edustaa noiden etujen saajia. Voi olla vaikea saada ääniä, kun kerrot korjaavasi eläkkeen, joka leikkaa eläkeläiseltä rahaa. Toinen puolue taas lupaa "lisää rahaa eläkeläisille, otetaan työssä käyviltä" ja eläkeläiset äänestävät.

Eiköhän joku IMF väliintulo ole lopulta ainoa mahdollinen. Valitettavasti siinä vaiheessa on jo myöhäistä korjata nykyistä ongelmaa. Muutenhan ongelmaan olisi ollut jo helppokin ratkaisu, leikataan eläkkeet sille tasolle mitä on maksettu. Jos nyt palkasta menee se 24% eläkkeisiin ja joskus on mennyt 1%, niin vastaavasti jo saatu kertymä sitten jaetaan samassa suhteessa. Vanhat eläkkeet leikkautuisivat merkittävästi ja tilanne tasaantuisi (tämän asian kohdalla - seuraavaksi voisikin sitten korjata muita rahoitusongelmia).

Onnea vain saada poliittisesti mitään tuon kaltaista onnistumaan.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Joo ei mitään uutta auringon alla. Jos et itse varmista eläkekassaa tulet olemaan yli 70v asti töissä (ellet pääse sairaseläkkeelle tjsp.). Huoltosuhde heikenee ja tulee heikkenemään rajumpaa tahtia mitä osattu ennustaa laskelmissa mikä vaan vauhdittaa prosessia. Lapsia syntyy aina vaan vähemmän ja korvaavaan maahanmuuttoon lähinnä matalapalkka/tuki sektorille. Ei kyllä näy sellaista exittiä, että vaikka eläkekassat saisi pistää all in stonks niin saisi käännettyä tätä titanicia joka on jo jäävuoren huomannut.

Imho jossain vaiheessa (en tiedä koska) olisi systeemiä pitänyt rukata siihen malliin, että jokainen maksaa oman eläkkeensä. Eli päättää miten se sijoitetaan tietyissä puitteissa ja nostaa sitten niitä rahoja kun jää eläkkeelle. Tosin en tiedä onko tämä eläkejärjestelmä koskaan ollut siinä pisteessä, että se olisi ollut mahdollista. Nykyään turha haaveilla ainakin. Nykyisen järjettömyyden tajuaa vaikka ei tajuaisi matikasta mitään. Jos kerran nykyiset palkanmaksajat maksaa nykyisten eläkeläisten maksut ja kaikki tietää, että vuosia on ollut jo suhde, että palkansaajat vähenee ja eläkeläisten määrä nousee niin mitä voi seurata. Sopis se kuva missä hauveli hörppii kaffetta liekkimeressä ja hokee this is fine... Onko päättäjissä aina ollut niin vanhaa setämieskerhoa ettei ole haluttu ronkkia tätä aihetta kun pian itse siirrytään saamapuolelle vai mikä jarru ollut päällä?

Nythän eläkeläiset on jo niin massiivinen demokraattinen massa, että hyvin iso puolue tulee aina ajamaan heidän etua. Oli se sitten joku vappusatanen saati jos joku oikeasti uskaltaisi puhua systeemin muokkaamisesta...
Kyllähän tota on muokattukin. Mitään kovin dramaattista ei vain voi nopeasti tehdä monestakaan syystä. Eläkkeistö oli hyvä artikkeli Hesarissa hetki sitten:


VAIKKA eläkejärjestelmästä puhutaankin usein juuri kauhukuvia maalaillen, ei eläkejärjestelmä ole juuri nyt romahtamassa tai muutenkaan vaikeuksissa.

Laskennallisesti eläkejärjestelmä on nyt paremmassa tasapainossa kuin julkinen talous, Murto huomauttaa.

Eläkejärjestelmän kannalta moni asia on viime vuosina mennyt hyvin ja tuonut vetoapua eläkejärjestelmälle. Sen lisäksi järjestelmää on uudistettu muun muassa nostamalla eläkeikää ja karsimalla varhaiseläkejärjestelmiä. Viimeisin uudistus tuli voimaan vuonna 2017.



Kolmesta skenaariosta huonoimmassa:

Suoraan eläkkeitä ei voi leikata, sillä ne nauttivat perustuslain takaamaa omaisuuden suojaa. Reaalisesti eläkkeitä voisi silti pienentää. Se tarkoittaisi indeksikorotusten muuttamista sellaisiksi, että käytännössä eläkkeiden ostovoima heikkenisi.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Elinaikakerroin leikkaa eläkkeitä vähitellen, ja sitä tuunaamallahan on ehkä helpoin vaikuttaa eläkkeisiin pitkällä aikavälillä reagoiden myös tuohon huoltosuhteeseen. Toisaalta voit itse vaikuttaa asiaan jos pystyt jatkamaan minimieläkeiän yli.

Itse olen laskenut sen mukaan, että eläke on suunnilleen normaalilla tasolla eikä järjestelmässä ehdi tapahtua mitään valtavan suurta mullistusta ennen kuin olen itse työuran lopussa. Ts. en jaksa murehtia asiasta. Kunhan kämppä on maksettu niin elinkustannukset on jo huomattavasti kohtuullisemmat ja paremmin hallittavissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Kyllähän tota on muokattukin. Mitään kovin dramaattista ei vain voi nopeasti tehdä monestakaan syystä. Eläkkeistö oli hyvä artikkeli Hesarissa hetki sitten:


VAIKKA eläkejärjestelmästä puhutaankin usein juuri kauhukuvia maalaillen, ei eläkejärjestelmä ole juuri nyt romahtamassa tai muutenkaan vaikeuksissa.

Laskennallisesti eläkejärjestelmä on nyt paremmassa tasapainossa kuin julkinen talous, Murto huomauttaa.

Eläkejärjestelmän kannalta moni asia on viime vuosina mennyt hyvin ja tuonut vetoapua eläkejärjestelmälle. Sen lisäksi järjestelmää on uudistettu muun muassa nostamalla eläkeikää ja karsimalla varhaiseläkejärjestelmiä. Viimeisin uudistus tuli voimaan vuonna 2017.



Kolmesta skenaariosta huonoimmassa:

Suoraan eläkkeitä ei voi leikata, sillä ne nauttivat perustuslain takaamaa omaisuuden suojaa. Reaalisesti eläkkeitä voisi silti pienentää. Se tarkoittaisi indeksikorotusten muuttamista sellaisiksi, että käytännössä eläkkeiden ostovoima heikkenisi.
No tiedä nyt. 2 siantuntijaa 3:sta mitä tuossa jutussa käytetty on aika puolueellisia; kevan ja varman toimitusjohtaja. Mitä muuta he sanoisi kuin, että kaikki on hyvin ja tulee menemään hyvin?

Kaikki noi sun quetetkin on ihan naurettavia :D. Ihan kuin joku väittäisi, että se nyt romahtaa tai olisi kaatumassa... Hauskahan se on tollasia kommentteja heitellä, että mitä te nuoret murehditte ei tää mihinkään nyt ole romahtamassa. Tollasta älyllistä epärehellisyyttä..., minkä tasoita kommentointia voi todellakin odottaa juuri ihmiseltä joka on osa ks. himmelin rattaistoa tällä hetkellä. Onhan siinä himmelissä yksistään niin paljon rahaa, että ei sitä nyt parissa vuodessa nurin saa. Sen himmelin perusta ei vaan ole mitenkään kestävällä pohjalla kun jatketaan nykyisissä urissa.

Syntyvyys ei tule nousemaan joten sieltä ei saada korjausapua. Ainut keino on maahanmuutto, mutta sen pitäisi olla sen tasoista maahanmuuttoa, että ne tulijat maksaisi omat ja muidenkin kulut. No ei ole tänne tulossa tällästä porukkaa kovin paljoa... Suurin osa porukastakin ajelee jotkut punavihervärisokeet lasit päässä ja niputtaa tuon maahanmuuton samaan laariin kaikki kuten toi hesarin juttukin. Puhutaan vaan maahanmuutosta. Kyllähän tänne porukkaa saadaan tavittaessa ja tulijoitakin on, mutta minkä tasosta tulijaa ja kiinnostaako niitä mikään muu kuin päästä pohjoismaisen hyvinvointivaltion koneiston paapottavaksi. Give me my money!
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
294
Olen tällä hetkellä 34-vuotias, ja havaihduin jostain syystä vasta pari vuotta siihen, että en tule eläkettä välttämättä saamaan. Laskennallinen eläkeikäni on jossain 68v 6kk tjsp. Ja sehän tulee nousemaan seuraavan 30 vuoden aikana vielä. Ja matalapalkkaisella alalla mahdollinen eläkehän tulisi olemaan häviävän pieni. Ja mitään uskoa ei ole siihen, että kroppani jaksaa nykyistä työtahtia hoitoalalla tuonne edes 68 vuotiaaksi asti, ei mitään mahollisuutta.

Jostain syystä aloin vasta tänä vuonna laittamaan rahaa säästöön, tai itseasiassa sijoittamaan ETF:iin. n. 300e kuukaudessa menee niihin, sekä lomarahat ja mahdolliset veronpalautukset heitän osakkeisiin, joita ajattelin pitää sitten useampia vuosia ja seurailla tilannetta. Toivoisin toki, että sijoitukseni jossain kohtaa seuraavan 25-vuoden aikana tuottaisivat sen verran myydessä, että voisin jäädä pois työelämästä pian 60-vuotis synttäreiden jälkeen ja muuttaa sitten jonnekin halvempaan maahan, eli käytännössä ihan minne muualle tahansa. Jokatapauksessa vanhempana täältä pitää päästä pois.

Monen minua nuoremman työkaverin ja saman ikäisen tutun kanssa keskustellut, ja melko lohduttomalta kuulostaa varsinkin nuoremman polven ajatukset tulevaisuudesta. Kokevat, että nyky-Suomessa ja varsinkaan tulevaisuuden Suomessa on rahojen riittäminen hyvin haastavaa, ellei jopa mahdollista.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Suoraan eläkkeitä ei voi leikata, sillä ne nauttivat perustuslain takaamaa omaisuuden suojaa. Reaalisesti eläkkeitä voisi silti pienentää. Se tarkoittaisi indeksikorotusten muuttamista sellaisiksi, että käytännössä eläkkeiden ostovoima heikkenisi.
Noh. Ensimmäiseen kohtaan aina vedotaan, mutta silti kunnatkin voivat pakkolunastaa maat, koska omaisuuden suoja on kuitenkin heikko. Miksei siis eläkkeitäkin voisi leikata? Toisekseen, kun indeksikorotuksia jäädytetään, ne jäädytetään aina kaikille. Myös niille, jotka ovat maksaneet enemmän saadessaan vähemmän. Milloin näkisimme indeksikorotuksen jäädyttämisen suhteessa maksuun?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 944
En missään tapauksessa puolusta eläkejärjestelmää, vaan haluaisin vähän tarkempia numeroita Doom & Glomin huutajilta.

Voisiko joku teistä esittää jonkun numeroihin perustuvan laskelman joka ihan kouriintuntuvasti osoittaa, että eläkerahastot tulevat loppumaan kesken ennenkuin 80-luvun jälkeen syntyneet pääsevät nostamaan omia eläkkeitään?
--
Eläkkeelle jäävien vuosittainen määrähän on kääntynyt laskuun, koska suuret ikäluokat ovat jo aikaa sitten eläkkeellä ja heidän jälkeensä tulleet nyt eläköityvät ikäluokat reilusti pienempiä. Suuret ikäluokat 40-luvun loppupuolelta olivat yli 100 000 henkeä. Nyt eläkkeelle jäävät 50-luvun lopussa syntyneet. Noiden ikäluokkien koko oli n. 82 000 henkeä.

Kuolleiden määrä nousi viime vuonna kaikkien aikojen ennätykseen, yli 62 000 henkeen. Tämä ei ole pelkästään covidin "ansiota", vaan myös se vaikuttaa, että suuret ikäluokat alkavat vähitellen tulla kuolemisikään.

Kyllä - eläkkeelle jää tällä hetkellä enemmän ihmisiä kuin työikäisiä tulee koulusta ulos, mutta tilannetta sentään vähän tasapainottaa seuraavien 10v aikana se, että nuo suuret ikäluokat alkavat kuolla pois kiihtyvällä tahdilla. 45-syntyneet ovat nyt 78-vuotiaita. Seuraavan 10-15v aikana Suomessa vietetään enemmän hautajaisia kuin koskaan ikinä ollaan vietetty tai tullaan viettämään kun suuret ikäluokat kuopataan maahan.

Ja samalla siirtyy seuraaville sukupolville myös ennätyksellinen määrä perintöjä. Nämä toki ovat kovin epätasaisesti jakautuneet. Jotkut perheet saavat kattohuoneiston Eirasta - toiset saavat homeisen rintamamiestalon jostain Kainuusta.

Keskimäärin kuitenkin suuri määrä ihmisiä jättää aikaisempaa isommat perinnöt aikaisempaa pienemmälle määrälle ihmisiä -> ei kuulosta niin karmean huonolta vaikka tulevat eläkkeet jäävätkin varmasti vähemmän anteliaiksi?

--
Vuonna 2012 eläkevaroja oli karvan vajaa 150 miljardia. Vuonna 2022 niitä oli 238 miljardia, joten ainakin toistaiseksi eläkevarat ovat kasvaneet mukavasti, eivätkä suinkaan vähentyneet, vaikka nuo ovat ne ekat 10v kun suuret ikäluokat olivat eläkkeellä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 366
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom