Ekan koneen rakennus

Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
13
Hei vaan kaikille! Olen ensimmäistä kertaa rakentamassa konetta, ja kysyisin kysyisin onko kaikki osat yhteensopivia. Saa myös ehdottaa jos jotain kannattaa vaihtaa toisenlaisiin osiin. Hinta budjetti 1400€
2378C6DB-20A0-4B4E-83A5-9883ED7AB07D.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
On nuo osat yhteensopivia, mutta tarvitset prosessorijäähyn vielä. Itse vaihtaisin Bundlenkin tähän:
(tulee wifi + nopeammat muistit + parempi emolevy)

Lisäksi SSD kannattaa vaihtaa M.2-versioon. Ja Windows hankkia vaikka huuto.netistä.

Jäähyksi vaikka tuollainen:

tai

Jos sen Windowsin hankit huuto.netistä, niin säästät sen rahan parempiin osiin siinä.

--

Niin ja näytönohjain vaihda tuohon:

3060 Ti on parempi kuin 3060. Hintaero 20€, niin en edes miettisi sekuntiakaan.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 031
Ja Windows 11:n osalta ostaisin Pro-avaimen, sillä Pro-versiossa on ollut usein enemmän säätövaraa kuin Homessa. Jo 10:ssä oltiin valumassa siihen, että vain Pro-versiolla voi käyttää paikallista käyttäjätiliä, eli ei Microsoft-tiliin kytkettyä käyttäjätiliä.

Onko sinulla siis vanhassa koneessa Windows 7:n/10:n lisenssiä jota voisi hyötykäyttää?
 
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
13
Ja Windows 11:n osalta ostaisin Pro-avaimen, sillä Pro-versiossa on ollut usein enemmän säätövaraa kuin Homessa. Jo 10:ssä oltiin valumassa siihen, että vain Pro-versiolla voi käyttää paikallista käyttäjätiliä, eli ei Microsoft-tiliin kytkettyä käyttäjätiliä.

Onko sinulla siis vanhassa koneessa Windows 7:n/10:n lisenssiä jota voisi hyötykäyttää?
windows10 on olemassa omassa koneessa. Tämä mitä oon rakentamassa tulee veljelle. Olen aika aloittelija näissä hommissa nii miten saan hyödynnettyä sitä. Saako tikulle ladattu omasta koneesta käyttöjärjestelmän ja laitettua siihen uuteen?
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 031
windows10 on olemassa omassa koneessa. Tämä mitä oon rakentamassa tulee veljelle. Olen aika aloittelija näissä hommissa nii miten saan hyödynnettyä sitä. Saako tikulle ladattu omasta koneesta käyttöjärjestelmän ja laitettua siihen uuteen?
Mikäli käytät omaa konettasi jatkossakin, niin sen lisenssin on pysyttävä koneellasi, muutoin sen aktivointi päättyy ja tulee tumma tausta, jossa ilmoitetaan että Windowsia ei ole aktivoitu.

Windows-lisenssissä voit säästää helposti satasen, esimerkiksi tämän foorumin myynti-palstalla on kaupiteltu Windows 10 Pro-lisenssiä 40€:lla asennusmedioineen:

10 Pro lisenssillä voi aktivoida 10 Pro:n tai 11 Pro:n makunne mukaan.

Jos ostat tuon, niin tuossa tulee asennusmedia (USB-tikku/DVD) mukana. Jos ostat jostain muualta vain "lisenssikoodin", niin Microsoftin sivuilta saa ladattua 10:n ja 11:n asennusmediaohjelman, joka luo tyhjästä DVD:stäsi tai muistitikustasi sen asennusmedian, jolla voidaan käyttöjärjestelmä asentaa koneeseen.

Itse siis säästäisin tuon 100€ lisenssistä, ostamalla pois käytetyn lisenssin. Sillä 100€:lla saa vaikka SSD:n päälle toisen kiintolevyn...
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 029
Sulle ei voi laittaa yv, mulla olis budjettiin tehokkaampi kone valmiina minkä voisin myydä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 299
Jaa mistähä johtuu ettei voi laittaa viestii? Tänään tein tilin vasta
Juuri tästä syystä. 14 päivän karenssi uusille käyttäjille.

Tästä sulle lisenssi 6 €:lla.

Ja asennusmedian saat täältä:


Ottaisin pakettiin mukaan prossujäähyn. Fera 5 riittää oikein hyvin.



Virtaläheteen vaihtaisin tähän



Kiintolevyn jättäin pois ja ssd levyn vaihtaisin tähän:


Kotelon vaihtaisin tähän, jos vain jimsiltä saa vahvistuksen järkevästä toimitusajasta:
Tämä on toinen hyvä vaihtoehto usb c 10 gbps liitännällä.

Jos ei tarvitse 10gbps usb liitäntää, niin alla pari hyvää vaihtoehtoa:



Jos kaverisi haluaa pienemmän koneen, niin 20 € enemmän maksaisi emo prossu muisti yhdistelmä




Ja ne mahtuisi tähän 90 € itx koteloon

 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 299
Ovat, mutta tuskin tarviit tuota x570 emolevyä, vaan 135 € b550 riittää ja jos tarviit oikeasti paljon noita liitäntöjä, nii x570 tomahawk on fiksumpi valinta


Asus TUF GAMING B550-PLUS, ATX-emolevy - 134,90€


Ja alla x570 tomahawk ilman piirisarjatuuletinta.
199,90 € | MSI MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI AMD X570 Kanta AM4 ATX

kerro käytöstäsi, niin voidaan yhdessä arvoida tarvettasi.

Ja kyllä tuo rtx 3060 on yhteensopiva tuon ja näiden muiden emolevyjen kanssa.
 
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
13
Ovat, mutta tuskin tarviit tuota x570 emolevyä, vaan 135 € b550 riittää ja jos tarviit oikeasti paljon noita liitäntöjä, nii x570 tomahawk on fiksumpi valinta


Asus TUF GAMING B550-PLUS, ATX-emolevy - 134,90€


Ja alla x570 tomahawk ilman piirisarjatuuletinta.
199,90 € | MSI MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI AMD X570 Kanta AM4 ATX

kerro käytöstäsi, niin voidaan yhdessä arvoida tarvettasi.

Ja kyllä tuo rtx 3060 on yhteensopiva tuon ja näiden muiden emolevyjen kanssa.
En tarvii muuta kun wifin
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 053
Nuo suomikauppojen ssd hinnat on aika harmillisia.
https://www.amazon.de/-/en/Seagate-FireCuda-TLC-NAND-million-Service/dp/B0971D2WWL/ huipputehokas 2tb nvme 240€ jolla sitten toimii tulevaisuuden teknologiat, directstorage jne.

Itse lähtisin hankkimaan 3080 tasoista näyttistä, hintalaatu-suhde paljon parempi, ei tarvitse heti ostaa uutta ja nyt ei ole ainakaan pulaa niistä vaikka käytettynä. Etenkään kun 4000 sarja on tulossa ja ihmiset myyvät vanhat pois alta, oikeastaan katsoisin saako semmoista ostettua.

Ainut kotelot mitä nykyään suositellaan on suuren ilmanvaihdon omaavia, eg. fractal torrent/meshify koska se antaa parhaan mahiksen tuoda ilmaa näyttikselle joka tuottaa eniten ääntä.

En ostaisi win 11. En lataisi sitä ilmaiseksikaan, win 12 tulee 2024 kuitenkin. Käytä halpaa win10 kopiota jostain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Tuossa X570 emossa on sitten vanhempi Wifi 6, uudempi Wifi 6E olisi oma valinta.
Wifi 6 on kuitenkin ainakin päivitys.. Nuo 30€ hintaluokassa olevat erillissovittimet on Wifi 4 ja suurella onnella Wifi 5 (siihen hintaan). Wifi 6 lähtee erillisissä korteissa yleensä 50€..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 257
Viestejä
4 230 781
Jäsenet
71 185
Uusin jäsen
excalibur1

Hinta.fi

Ylös Bottom