Eaton 9130 akkujen kytkentä

Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 744
Terve
Käsiini tosiaan sain kyseisen upsin jossa ei ole akkuja kiinni. Neljä akkua tuohon menee mutta miten akut tuohon kytketään. Ilmeisesti sarjaan akut pitäisi kytkeä mutta miten homma käytännössä tapahtuu. Rautalankaohjeita kiitos. Ensimmäisen kerran tätä hommaa teen.
 
Selvitä kytkentä (montako sarjaan, rinnan...) varmuudella ensin jostain. Sitten vain riittävän jämerillä johdoilla yhteen. Jos ei johtoja tullut laitteen mukana, joudut tekemään itse.
 
Selvitä kytkentä (montako sarjaan, rinnan...) varmuudella ensin jostain. Sitten vain riittävän jämerillä johdoilla yhteen. Jos ei johtoja tullut laitteen mukana, joudut tekemään itse.
Sen tiedän että neljä akkua tulee sarjaan mutta miten sarjaan kytkeminen teknisesti tapahtuu se on meikäläiselle tuntematonta aluetta. Olisiko kuvaa tai jotain neljän akun sarjaan kytkemisestä?
 
Sen tiedän että neljä akkua tulee sarjaan mutta miten sarjaan kytkeminen teknisesti tapahtuu se on meikäläiselle tuntematonta aluetta. Olisiko kuvaa tai jotain neljän akun sarjaan kytkemisestä?

Osaatko hoitaa homman turvallisesti?

Akut jonoon, ensimmäisen plussa seuraavan miinukseen ja näin jatketaan kunnes koko jono on tehty. Sitten jonon päät (+ ja -) upsin liittimiin.

Älä kytke väärinpäin äläkä oikosulje akkuja. Upsin akustakin lähtee virtaa aika äkäisesti.
 
Osaatko hoitaa homman turvallisesti?

Akut jonoon, ensimmäisen plussa seuraavan miinukseen ja näin jatketaan kunnes koko jono on tehty. Sitten jonon päät (+ ja -) upsin liittimiin.
Tuo selvensi todella paljon. Kiitos tuhannesti!
 
Muutama turvallisuushuomio:

Jos teet johdot itse, käytä riittävän paksua kaapelia ja oikeanlaisia liittimiä. Upsin akusta voidaan ottaa aika suurikin virta akkukäytön aikana, tietysti kuormasta riippuen.

Samasta syystä katso, että akuston liitokset eivät ole löysällä.

Älä päästä akkuja oikosulkuun äläkä myöskään akun napoja (yhtäkään) kontaktiin upsin metalliosien kanssa.

Älä laita sekaisin erilaisia, eri ikäisiä tai tyhjiä ja täysiä akkuja.

Upsin latauspiiriä ei välttämättä ole erotettu verkon potentiaalista, joten älä vaihda akkuja upsin ollessa seinässä, ellei käyttöohjeessa erikseen sanota, että niin voi tehdä.
 
Ilmeisesti vanhaa akkupakettia ei ole? Omassa 9130:ssa on akkupaketti kasattu kahden muotoonprässätyn muovilevyn väliin, ilman tuota se akkupaketti on lähes mahdotonta saada sinne koteloon sisälle. Lisäksi se akuston liitin on mallia Eaton ja aika vaikea hankittava täältäpäin.

Eatonilla on ihan hyvät huoltovideot, eli tässä 4-akkuisen työt:


Helpoiten tuosta siis selviää kun ottaa sen Eaton liittimen veke ja puristaa vaikka Motonetin tarjontaa tilalle. Akkuja myös löytyy Motonetistä.

Akuissa on sitten potkua ja 4x12v on jo sen 48v jolla kätevä tumpelo joko tappaa itsensä tai polttaa kämpän. Eli varo oikosulkuja, voi tulla muuten akku silmille ja saada sylin täydeltä sulaa kuparia. Samoin on teoriassa mahdollista saada kammiovärinään johtava sähköisku jos hipeltää yhtäaikaa 48v + ja - piuhoja.

9130:ssa on sitten vielä sellainen feature että vasta uusin firmware sallii käyttäjän resetoida akkuhälyt, eli softankin tuohon joutuu uusimaan, muuten se ei suostu lataamaan niitä akkuja kun luule että siellä on rikkinäiset vielä kiinni. Tämä saattaa olla se syy miksi se 9130 päätyy ilmaislahjoitukseen. Akkujen kanssa sen sammuttaminen sitten kannattaa lukea manuaalista ja ymmärtää miten se toimii. Vekotin on hauska ekalla sammutuksella, kun virtanapista huolimatta puhaltimet pyörii ja käyttöliittymä pelaa. Ja tietenkään virtajohdon irtirepiminen ei vaikuta toimintaan mitenkään jos akuissa on virtaa. Se virtanappi kun vain sammuttaa ne verkkovirtalähdöt..
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 266
Viestejä
4 533 614
Jäsenet
74 777
Uusin jäsen
TL123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom