DVD/BD:t talteen, handbrake-kysymys

Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
71
Hei,

Pahoittelen heti alkuun, jos olen laittanut kysymyksen väärälle alueelle.

Meinasin viedä DVD/BD-levyt varastoon, fyysinen media tuntuu nykyään liian hankalalta. Kotipalvelimella pyörii ongelmitta Jellyfin. Lisäksi löytyi näppärä työkalu, jota osaa lapsetkin käyttää. Eli vaihtavat vain levyn asemaan ja työkalu hoitaa loput.

Lopputuloksena on MKV-tiedostoja, jotka vievät noin reilu 4GB. Toistaiseksi olen kokeillut vain DVD-levyillä. Työkalu ei poista mitään tekstitykstiä tai ääniraitoja.

Reilu 4GB per DVD tuntui aika hurjalta, joten kokeilin handbrake nimisellä ohjelmalla muuttaa videot H264 -> H265. Samalla poistin turhat ääniraidat ja tekstitykset. Käytössä on preset nimeltä H.265 NVENC 2160p 4K. Yhden elokuvan koko tipahti reilusta 4GB -> 0,6GB. Ero on melkoinen, mutta samalla alkoi epäilyttämään, että teen jotain väärin.

Kuten on varmasti jo käynyt viestistä selväksi, niin en ymmärrä asiasta mitään. Haluan vain DVD/BD-levyt talteen. Onko suositella handbrake-ohjelmaan pätevää presetiä vai menenkö nykyisellä? Onko todellakin niin, että H265 on niin paljon tehokkaampi tilan suhteen kuin H264, että ilman laadun merkittävää tippumista todella 4GB tippuu noin 0,6GB?
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
DVD:t käyttävät MPEG-2-enkoodausta ja kai H.265 voi tosiaan olla sen 7x tehokkaampi siihen nähden sopivilla asetuksilla.
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
116
Voisit vielä koittaa ripata noi dvd:t 576p resolla joka on niiden natiivi ja bd:t 1080p resolla.
Selviää säästyykö vielä tilaa.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Aloitusviestistä ymmärtää että 4GB rippi oli jo H264:na.
MakeMkv ei enkoodaa vaan rippaa sellaisenaan ja toi mainittu työkalu käyttää sitä dvd-levyille. Lisäksi 4 Gt olisi aika hurja koko h264-ripille, joten luulen kyllä niiden videon olevan mpeg2-muodossa.
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
71
Kiitos kommenteista. Todellakin, ensimmäisessä viestissä mainittu H264 oli aivopieru.

Kaikki leffat muutettu H265. Mahtuu elokuvia muutama tuhat, ennen kuin tila loppuu.

Kiitos vinkeistä ja aivopierun korjaamisesta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom