Dronet ja multikopterit (DJI, Yuneec jne.)

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 587
Avataanpa näille oma ketju, jotta ei keskustelu huku tuonne muuhun RC-keskusteluun.

Itse olen viime aikoina kuvaillut Mavic 2 Zoomilla aika paljon hyperlapsea. Käyttääkö porukka siihen DJI GO:ta vai Litchiä? En ole jälkimmäistä kokeillut mutta ilmeisesti joltain osin jopa parempi kuin DJI:n oma softa. Rassaa tuossa appissa mm. se, että lentoreittien tekemistä varten kopterin pitää olla aina päällä, kun ilmeisesti Litchillä reitit voisi tehdä valmiiksi.
 
Itse vielä alku vaiheessa tässä ja muutamia Lento räpellyksiä tehnyt (harrastus toimintaa rajoittaa tuo saatanan kenttä tuossa vieressä, siirtäis sen Malmille ; ) Mavic Air kyseessä.

Mutua ton Litchin toiminnasta on juurikin tuo ohjelmaitovuus off-line. Törmäsin vain kun totesin ettei Airia saa lentelemään itsestään ilman ettei olisi jo lentänyt reitin. (toki en testannut lentäisikö DJI;n ohjelmallakaan) Noissa isommissa Maviceissa pitäis olla Litchin tuki parempi.



En jaksanut kaivaa ohjeita mutta kait nuo onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Itse vielä alku vaiheessa tässä ja muutamia Lento räpellyksiä tehnyt (harrastus toimintaa rajoittaa tuo saatanan kenttä tuossa vieressä, siirtäis sen Malmille ; ) Mavic Air kyseessä.

Mutua ton Litchin toiminnasta on juurikin tuo ohjelmaitovuus off-line. Törmäsin vain kun totesin ettei Airia saa lentelemään itsestään ilman ettei olisi jo lentänyt reitin. (toki en testannut lentäisikö DJI;n ohjelmallakaan) Noissa isommissa Maviceissa pitäis olla Litchin tuki parempi.



En jaksanut kaivaa ohjeita mutta kait nuo onnistuu.


Pitääpä tutustua tuohon. Jotenkin vain jännittää käyttää muita appeja, kun jatkuvasti saa lukea, miten laitteelle tulee kesken lennon oma tahto. Kaippa tuo Litchi ihan luotettava on, kun moni tuntuu käyttävän.
 
Onko kellään kokemusta DJI:n huollosta ja miten nopeasti tuo toimii? Pistin viikko sitten huoltopyynnön ja mitään vastausta ei ole kuulunut. DJI:n sivuilla tukipyyntö näkyy tilassa "Processing". Kai tuolta pitäisi tulla tiedot mihin ja millä kuriiripalvelulla drone pistetään huoltoon?

EDIT: Jahas, kannatti valittaa (tänne...), melkein heti tuli UPSilta viesti ja tiedot paketin lähettämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemusta DJI:n huollosta ja miten nopeasti tuo toimii? Pistin viikko sitten huoltopyynnön ja mitään vastausta ei ole kuulunut. DJI:n sivuilla tukipyyntö näkyy tilassa "Processing". Kai tuolta pitäisi tulla tiedot mihin ja millä kuriiripalvelulla drone pistetään huoltoon?

EDIT: Jahas, kannatti valittaa (tänne...), melkein heti tuli UPSilta viesti ja tiedot paketin lähettämiseen.

Ja kuukautta myöhemmin drone palasi takaisin huollosta. En tiedä olivatko edes yrittäneet korjata mutta edelleenkään videot joissa bittivirta on suurempi kuin 1080@30 eivät toimi. Pakko sanoa, että kyrsii aika huolella, kuukauden huoltoreissu eikä mitään saatu aikaan. Samaten nuo DJI:n huoltosivut ovat kyllä aivan kammottavat, mistä hitosta tuolta laittaa edes reklamaation tuosta korjauksesta? Vai pitääkö vaan pistää uutta huoltopyyntöä sisään.
 
Ja kuukautta myöhemmin drone palasi takaisin huollosta. En tiedä olivatko edes yrittäneet korjata mutta edelleenkään videot joissa bittivirta on suurempi kuin 1080@30 eivät toimi. Pakko sanoa, että kyrsii aika huolella, kuukauden huoltoreissu eikä mitään saatu aikaan. Samaten nuo DJI:n huoltosivut ovat kyllä aivan kammottavat, mistä hitosta tuolta laittaa edes reklamaation tuosta korjauksesta? Vai pitääkö vaan pistää uutta huoltopyyntöä sisään.
Miten tuo kuulostaa siltä, että kortti on liian hidas tai rikki?
 
Itse vielä alku vaiheessa tässä ja muutamia Lento räpellyksiä tehnyt (harrastus toimintaa rajoittaa tuo saatanan kenttä tuossa vieressä, siirtäis sen Malmille ; ) Mavic Air kyseessä.

Mutua ton Litchin toiminnasta on juurikin tuo ohjelmaitovuus off-line. Törmäsin vain kun totesin ettei Airia saa lentelemään itsestään ilman ettei olisi jo lentänyt reitin. (toki en testannut lentäisikö DJI;n ohjelmallakaan) Noissa isommissa Maviceissa pitäis olla Litchin tuki parempi.



En jaksanut kaivaa ohjeita mutta kait nuo onnistuu.


Täällä Air ja Litchillä ohjelmointi onnistuu vaikka sisällä kahvikupposen ääressä, sitten drone kainaloon ja lähtöpaikan läheisyyteen. Drone ja ohjain päälle, reitin siirto Airiin ja menoksi. Usein teen valmiita reittejä ja waypointeja, sitten paikan päällä lennän reitin kerran ja teen tarvittavat korjaukset. Ei tarvi lennellä mitään etukäteen, kaikki onnistuu Litchissä.
 
Miten tuo kuulostaa siltä, että kortti on liian hidas tai rikki?

Olen kolmella eri kortilla testannut, kaikki niistä ovat suositeltujen korttien listalta ja toimiviksi testattuja kahdella eri tietokoneella. Tai oikeastaan neljällä kortilla mutta yksi niistä on vain U1-luokkaa joten se ei ole suositeltujen korttien listalta. Tuosta mä lähdin alunperin liikkeelle kun oletin, että eka kortti on liian hidas joten hommasin uuden taatusti riittävän nopean kortin. Edelleen sama vaiva, no uusi korttihan saattaa olla rikki, hommasin taas uuden kortin. Edelleen sama ongelma. Sitten taatusti toimiva kortti puhelimesta testiin, edelleen ongelma jatkuu. Huvikseni mittasin vielä kaikki kortit CrystalDisk infolla kahdella eri tietokoneella ja kortit näyttäisivät olevan OK. Tässä vaiheessa drone lähti sitten huoltoon.
 
Olen kolmella eri kortilla testannut, kaikki niistä ovat suositeltujen korttien listalta ja toimiviksi testattuja kahdella eri tietokoneella. Tai oikeastaan neljällä kortilla mutta yksi niistä on vain U1-luokkaa joten se ei ole suositeltujen korttien listalta. Tuosta mä lähdin alunperin liikkeelle kun oletin, että eka kortti on liian hidas joten hommasin uuden taatusti riittävän nopean kortin. Edelleen sama vaiva, no uusi korttihan saattaa olla rikki, hommasin taas uuden kortin. Edelleen sama ongelma. Sitten taatusti toimiva kortti puhelimesta testiin, edelleen ongelma jatkuu. Huvikseni mittasin vielä kaikki kortit CrystalDisk infolla kahdella eri tietokoneella ja kortit näyttäisivät olevan OK. Tässä vaiheessa drone lähti sitten huoltoon.
Mikä kopteri sulla on ja mitä kortteja käytät?
 
Mavic Mini. Testatut kortit ovat joku Kingstonin 16 gigainen (tästä oli tiedossa, että ei ole suositeltu ja saattaa olla liian hidas), 64 gigaiset Sandisk Extreme V30 a1 ja Samsung Evo Plus ja 128 gigainen Samsung Evo plus.
 
Olethan formatoinut kortin kopterissa? Kamerassa formatointi on auttanut monissa kameroissa videointi ongelmiin.
 
Lataapa DJI Assitant 2 ja resetoi koko drone sillä

Näköjään DJI Assistant 2 For Mavic ei pysty resetoimaan Miniä (ainoa käytössä oleva työkalu on Update, reset-nappi puuttuu softasta), ilmeisesti muille DJI:n droneille kyllä onnistuisi.

Samaten muistikortin formatointi dronessa (eli kortti dronen sisällä, yhteys droneen DJI Fly -sovelluksella puhelimesta ja format) vaikuttaa jotenkin epäilyttävältä, harvemmin 128 gigan kortin formatointi menee sekunnissa niin kuin nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä auttanut korttien formatoinnit ja dronen päivittäminen uusimpaan softaan. Tarkistin vielä kertaalleen korttien toiminnan tietokoneella ja kyllä ne ainakin testisoftalla antavat luvattuja kirjoitusnopeuksia. Eli varmaan tarttee vaan avata uusi huoltotiketti ja pistää drone takaisin Hollantiin.
 
Onkos nyt niin, että reilun kuukauden kuluttua suurimman osan laadukkaista droneista lennättämiseen tarvitaan tuo A2 lisäteoriakoe? Esim DJI:n suosituimmat mallit (mavic, air 2) painavat sen yli 500g ja näin ollen ovat tuon vaatimuksen piirissä. Hieman lannistaa ostohaluja ajatus siitä, että joutuisi lähteä tekemään Helsinkiin jotain tenttiä satunnaisharrastuksen takia... No, eipä siinä. Olen itse pari vuotta tässä miettinyt ostamista, niin kai tässä vierähtää seuraavatkin pari vuotta sitä miettiessä.

Älyvapaalta tuntuu myös tuo, että 1.7.2022 jälkeen ei vaadita enää sitä lisäteoriakoetta <900g laitteiden kanssa. Mavic 2 zoom/pro molemmat ovat 907g, eli varmaan aika pienellä modaamisella mahtuvat myös virallisesti tuon rajoituksen alle. Mikä logiikka?

1590311442357.png

1590311684390.png
 
Onkos nyt niin, että reilun kuukauden kuluttua suurimman osan laadukkaista droneista lennättämiseen tarvitaan tuo A2 lisäteoriakoe? Esim DJI:n suosituimmat mallit (mavic, air 2) painavat sen yli 500g ja näin ollen ovat tuon vaatimuksen piirissä. Hieman lannistaa ostohaluja ajatus siitä, että joutuisi lähteä tekemään Helsinkiin jotain tenttiä satunnaisharrastuksen takia... No, eipä siinä. Olen itse pari vuotta tässä miettinyt ostamista, niin kai tässä vierähtää seuraavatkin pari vuotta sitä miettiessä.

Älyvapaalta tuntuu myös tuo, että 1.7.2022 jälkeen ei vaadita enää sitä lisäteoriakoetta <900g laitteiden kanssa. Mavic 2 zoom/pro molemmat ovat 907g, eli varmaan aika pienellä modaamisella mahtuvat myös virallisesti tuon rajoituksen alle. Mikä logiikka?

1590311442357.png

1590311684390.png

Taulukossahan lukee, että 1.7.2022- vaaditaan 250-900 g dronen lennättämiseen verkkoteoriakoe. Myöskin CE-merkinnät vaaditaan tuolloin, mikä kannattaa huomioida hankintoja suunnitellessa. En ole varma oliko Air 2:lla uusien säädösten mukainen CE-merkintä, tuntuisi kyllä hassulta jos lanseeraisivat dronen ilman sitä, kun on ollut jo pitkään tiedossa tuleva vaatimus.
 
Taulukossahan lukee, että 1.7.2022- vaaditaan 250-900 g dronen lennättämiseen verkkoteoriakoe. Myöskin CE-merkinnät vaaditaan tuolloin, mikä kannattaa huomioida hankintoja suunnitellessa. En ole varma oliko Air 2:lla uusien säädösten mukainen CE-merkintä, tuntuisi kyllä hassulta jos lanseeraisivat dronen ilman sitä, kun on ollut jo pitkään tiedossa tuleva vaatimus.

Jep, juuri siihen liittyen ihmettelin, että miksi 1.7.2020 vaaditaan lisäteoriakoe yli 500g koneilta (mutta ei enää 1.7.2022)?
 
Jep, juuri siihen liittyen ihmettelin, että miksi 1.7.2020 vaaditaan lisäteoriakoe yli 500g koneilta (mutta ei enää 1.7.2022)?

Sitä ei kyllä erkkikään tiedä mitä säädökset laatineen komitean päässä on liikkunut, mutta oletettavasti siirtymäajalle haluttiin vain lievemmät vaatimukset. Tuo 500-900 g laitteiden lisäteoriakokeen poistuminen 2 vuoden päästä on kyllä omituinen, ja voi liittyä droneilta edellytettäviin automaattitoimintoihin (RTH jne.). Selittäisi ainakin, miksi siirtymäajan jälkeen sallitaan 2 kg raskaamman vehkeen lennättäminen samassa A2-luokassa kuin siirtymäajalla. Nykyäänhän automaattisten turvatoimintojen sisällyttäminen riippuu ihan valmistajasta. Noista eri kategorioihin vaadittavista turvatoiminnoista löytyy taulukko muistaakseni Trafin droneinfosta.
 
Sitä ei kyllä erkkikään tiedä mitä säädökset laatineen komitean päässä on liikkunut, mutta oletettavasti siirtymäajalle haluttiin vain lievemmät vaatimukset. Tuo 500-900 g laitteiden lisäteoriakokeen poistuminen 2 vuoden päästä on kyllä omituinen, ja voi liittyä droneilta edellytettäviin automaattitoimintoihin (RTH jne.). Selittäisi ainakin, miksi siirtymäajan jälkeen sallitaan 2 kg raskaamman vehkeen lennättäminen samassa A2-luokassa kuin siirtymäajalla. Nykyäänhän automaattisten turvatoimintojen sisällyttäminen riippuu ihan valmistajasta. Noista eri kategorioihin vaadittavista turvatoiminnoista löytyy taulukko muistaakseni Trafin droneinfosta.

Tätä itsekin epäilen, mutta tuntuu silti aika raskaalta toimelta, etenkin kun valtaosa tuon painoluokan laitteista (kaikki DJI:n viime vuosien tuotteet) osaavat noi perus RTH:t. Minkälainen seuraamus rapsahtaa, jos jää kiinni tuollaisen lennättämisestä ilman tuota vaadittua lisäkoulutusta?

Itse olen ajatellut tuollaisen Mavicin ostaa, mutta ei ole kyllä aikomustakaan käydä Helsingissä rustaamassa jotain lisäteoriakoetta sen takia.
 
Onkos nyt niin, että reilun kuukauden kuluttua suurimman osan laadukkaista droneista lennättämiseen tarvitaan tuo A2 lisäteoriakoe? Esim DJI:n suosituimmat mallit (mavic, air 2) painavat sen yli 500g ja näin ollen ovat tuon vaatimuksen piirissä. Hieman lannistaa ostohaluja ajatus siitä, että joutuisi lähteä tekemään Helsinkiin jotain tenttiä satunnaisharrastuksen takia... No, eipä siinä. Olen itse pari vuotta tässä miettinyt ostamista, niin kai tässä vierähtää seuraavatkin pari vuotta sitä miettiessä.

Älyvapaalta tuntuu myös tuo, että 1.7.2022 jälkeen ei vaadita enää sitä lisäteoriakoetta <900g laitteiden kanssa. Mavic 2 zoom/pro molemmat ovat 907g, eli varmaan aika pienellä modaamisella mahtuvat myös virallisesti tuon rajoituksen alle. Mikä logiikka?

1590311442357.png

1590311684390.png
Sillähän tuosta pitäisi selvitä että ei lennä ihmisten ja tiheämmän asutuksen lähellä.

Mutta kyllä tuossa on vähän sen makua että jokunen ylimääräinen tyhjäntoimittaja byrokraatti taas yrittää perustella virkaansa tuossa rajan ensin olemisessa 500 grammassa ja sitten 900 grammassa.
Ja tuo 900 grammaa rajanakin on kyllä niin outo metriseen maailmaan.

Mavic 2 sarja taitaa mennä juuri alle ilman sitä suojakupua
Mavic Pro 2 - 905 grams???
 
Sillähän tuosta pitäisi selvitä että ei lennä ihmisten ja tiheämmän asutuksen lähellä.

Mutta kyllä tuossa on vähän sen makua että jokunen ylimääräinen tyhjäntoimittaja byrokraatti taas yrittää perustella virkaansa tuossa rajan ensin olemisessa 500 grammassa ja sitten 900 grammassa.
Ja tuo 900 grammaa rajanakin on kyllä niin outo metriseen maailmaan.

Mavic 2 sarja taitaa mennä juuri alle ilman sitä suojakupua
Mavic Pro 2 - 905 grams???

Hmm, en huomannutkaan että vaatimus koski vaan tiheän asutuksen lähellä lennättämistä (missä tämäkin raja sitten menee...). Ilmeisesti ei ole siis tarvetta tehdä tuota koetta, koska pääasiassa ajattelin filmata luonnossa.

Edit. On tuo säännössuo silti sen verran sekava, että taidan unohtaa ostoksen myös täksi kesäksi. Ei ole kuitenkaan mitään varsinaista tarvetta. Youtubessa oli hyvä kanava, jossa kästellään tuota sääntöviidakkoa:
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, en huomannutkaan että vaatimus koski vaan tiheän asutuksen lähellä lennättämistä (missä tämäkin raja sitten menee...). Ilmeisesti ei ole siis tarvetta tehdä tuota koetta, koska pääasiassa ajattelin filmata luonnossa.
Riittäisiköhän se että parin kilometrin päässä asuvia kutsutaan naapuriksi ja kilometriä lähempänä asuvat ovat seuraavan oven naapureita...

Mavic Pro Platinumin omaavana rajan alle reilusti menevä Mavic Air 2 sekin olisi sinällään tasaveroinen seuraaja pääosin kaikessa.
Mutta valokuvaustakin harrastavana saisi seuraavassa dronessa olla kamerakin parannus.
Näinköhän DJI nyt toisi Mavic 3 sarjaan käyttäjän vaihdettavat kamerat, kun Autel EVO II:ssa on ilman "puolen dronen purkamista" vaihdettava kamera.
Tietenkään helpomman vaihtamisen mahdollistava kiinnitys ei kyllä helpota painon pitämistä tuossa maks. 900 grammassa.
Toisaalta tuo Mavic Air 2:n lentoaika/suorituskyky painoisekseen vihjaavat että kehitystä lienee tapahtunut.
 
Eipä auttanut korttien formatoinnit ja dronen päivittäminen uusimpaan softaan. Tarkistin vielä kertaalleen korttien toiminnan tietokoneella ja kyllä ne ainakin testisoftalla antavat luvattuja kirjoitusnopeuksia. Eli varmaan tarttee vaan avata uusi huoltotiketti ja pistää drone takaisin Hollantiin.

No nyt on mielenkiintoista. DJI vastasi, että huoltokeikalla oli koko drone vaihdettu. Eli kyllähän tässä kaikki viittaa siihen, että mun muistikorteissa on jotain vikaa. Täytyy varmaan käydä hommaamassa vielä yksi kortti ja testata sillä. Mutta tosiaan outoa on, että kortit antavat ihan normaaleja lukemia kun niitä testaa CrystalDisk Markilla ja ovat DJIn suositeltujen korttien listalla.
 
kyllähän tässä kaikki viittaa siihen, että mun muistikorteissa on jotain vikaa. Täytyy varmaan käydä hommaamassa vielä yksi kortti ja testata sillä. Mutta tosiaan outoa on, että kortit

Minulla on Mavic Minissä tuollainen alla olevan linkin Sandiskin kortti ja se ainakin toimii silläkin 2.7k@30 resolla.

 
Minulla on Mavic Minissä tuollainen alla olevan linkin Sandiskin kortti ja se ainakin toimii silläkin 2.7k@30 resolla.


Itsellä on näitä parikin 128-gigaisina ja toimivat hyvin Maviceissa sekä esim. GoPro Hero 5-8:ssa, jotka ovat aika ranttuja muistikorteille. Amazon.destä saanut 25-30 eurolla.
 
Riittäisiköhän se että parin kilometrin päässä asuvia kutsutaan naapuriksi ja kilometriä lähempänä asuvat ovat seuraavan oven naapureita...

Mavic Pro Platinumin omaavana rajan alle reilusti menevä Mavic Air 2 sekin olisi sinällään tasaveroinen seuraaja pääosin kaikessa.
Mutta valokuvaustakin harrastavana saisi seuraavassa dronessa olla kamerakin parannus.
Näinköhän DJI nyt toisi Mavic 3 sarjaan käyttäjän vaihdettavat kamerat, kun Autel EVO II:ssa on ilman "puolen dronen purkamista" vaihdettava kamera.
Tietenkään helpomman vaihtamisen mahdollistava kiinnitys ei kyllä helpota painon pitämistä tuossa maks. 900 grammassa.
Toisaalta tuo Mavic Air 2:n lentoaika/suorituskyky painoisekseen vihjaavat että kehitystä lienee tapahtunut.
Taajaman sisällä ei saa lentää tai sitten tarviit lisäkurssia. Ei tää nyt niin vaikeeta oo taas lukea mitä siihen on kirjotettu.
 
No nyt on mielenkiintoista. DJI vastasi, että huoltokeikalla oli koko drone vaihdettu. Eli kyllähän tässä kaikki viittaa siihen, että mun muistikorteissa on jotain vikaa. Täytyy varmaan käydä hommaamassa vielä yksi kortti ja testata sillä. Mutta tosiaan outoa on, että kortit antavat ihan normaaleja lukemia kun niitä testaa CrystalDisk Markilla ja ovat DJIn suositeltujen korttien listalla.

jos drone on kunnossa ja erilaisia muistikortteja testattu niin ongelmana pitää olla se pc tai puhelin missä näitä videoita katsot? tai siinä käyttämäsi mediasoitin ohjelma.
 
jos drone on kunnossa ja erilaisia muistikortteja testattu niin ongelmana pitää olla se pc tai puhelin missä näitä videoita katsot? tai siinä käyttämäsi mediasoitin ohjelma.
Kyllä mä tämänkin olen tsekannut ja yrittänyt katsoa videoita kahdella eri tietokoneella ja vielä puhelimellakin. Mutta tosiaan hyvä pointti, kaikki ketjun osat on syytä käydä läpi.
 
Huomasin ainakin itse pätkimistä niissä appin generoimissa videoissa johon tulee hissimusiikki ja dji-logo loppuun. Normaalit videot on toimineet ihan ok.
 
Oletteko ostaneet ND suotimia Mavicceihin? Itsellä olisi harkinnassa suotimet Mavic Miniin. Voisi lyhentää valotusaikaa ja saada manuaalilla ehkä parempaa videota.

Ja oletteko ottaneet laitteisiin noita Mavic Care lisäturvia? Minkälainen oma vastuu mahtaa olla Mavic Minissä. Ja saa nähdä onnistuisiko se edes, kun oma laite on ostettu outletista huollettuna. Se on myyty kuitekin ”uutena” ja siinä on uuden takuu jne. Mutta kai sen joku on jo ottanut käyttöön, jos on huollon kautta mennyt.
 
Oletteko ostaneet ND suotimia Mavicceihin? Itsellä olisi harkinnassa suotimet Mavic Miniin. Voisi lyhentää valotusaikaa ja saada manuaalilla ehkä parempaa videota.

Ja oletteko ottaneet laitteisiin noita Mavic Care lisäturvia? Minkälainen oma vastuu mahtaa olla Mavic Minissä. Ja saa nähdä onnistuisiko se edes, kun oma laite on ostettu outletista huollettuna. Se on myyty kuitekin ”uutena” ja siinä on uuden takuu jne. Mutta kai sen joku on jo ottanut käyttöön, jos on huollon kautta mennyt.

Airiin ostin 2 settiä dronen hankinnan yhteydessä, vähälle käytölle ovat jääneet. Talvella nuo ovat hyviä kirkkaissa olosuhteissa. Setit oli:

Polar Pro Cinema series LTD 4-pack ND/PL-filter Mavic Air
Polar Pro Cinema series Shutter 3-pack ND-filter Mavic Air

Mavic Care tuli vuodeksi myös hankittua oston yhteydessä, kertaakaan sitä en tarvinnut.
 
Onko näihin (Mavic Air) olemassa yhtään parempia akkuja kuin nuo orggikset? Jotenkin tuntuu aloittelijalta niin oudolta lyhyt lentoaika.
 
Onko näihin (Mavic Air) olemassa yhtään parempia akkuja kuin nuo orggikset? Jotenkin tuntuu aloittelijalta niin oudolta lyhyt lentoaika.

En ole löytänyt isompia DJIn valmistamia ja jos löytyykin, vältän kyllä viimeiseen asti niitä. Sama kuin tankkaisin tuntematonta autoa tarkistamatta millä aineella kulkee. Akuissa muutakin elektroniikkaa kuin pelkät kennot. Hyvin on Fly More-kitin 3 akkua riittänyt, tarkoitus oli hankkia lisää, mutta on jäänyt hankkimatta.
 
En ole löytänyt isompia DJIn valmistamia ja jos löytyykin, vältän kyllä viimeiseen asti niitä. Sama kuin tankkaisin tuntematonta autoa tarkistamatta millä aineella kulkee. Akuissa muutakin elektroniikkaa kuin pelkät kennot. Hyvin on Fly More-kitin 3 akkua riittänyt, tarkoitus oli hankkia lisää, mutta on jäänyt hankkimatta.

Itsekin olen propeleita ym. tarvikekamaa hankkinut, mutta akuissa en kyllä uskalla säästää. Sen verran kauhujuttuja lukenut näihin koptereihin liittyen, että en viitsi akkujen kanssa riskeerata. Muutenkin tulee välillä aika äärirajoilla lennettyä (perun return homea ja lentelen akkua usein aika loppuun).

E: Sitä paitsi ne tarvikeakut ovat vain hyvin vähän halvempia eikä yhtään kapasiteetiltaan isompaa ole tullut vastaan.
 
DJI ainakin väittää että akuissa itsesään on aika paljon älyä, jolla pystytään optimoimaan noita ajoaikoja yms. Vaikea uskoa että joku geneerinen valmistaja pystyisi tarjoamaan edes lähelle yhtä hyvää akkua, vaikka saisikin muutaman milliamppeeritunnin enemmän ängettyä samaan tilaan.
 

DJIn autolaturi puoleen hintaan, tämä on puuttunut omasta pakista. Nyt saan esim. tulevalla road tripillä Jäämerelle ladattua akkuja autossa. Aikaisemmin joutunut aina tekemään sen majoituksen yhteydessä. Tosin invertteri ajaisi saman asian, niissä taas huonoa ei kannata ostaa, eli kalliiksi tulisi.
 
Osaako joku kertoa mihin dji mavic mini tarvitsee muistikortti? eikö kuvat tule suoraan puhelimeen?

Lähinnä olen konetta ostamassa ja ihmettelen sen speksejä
 
Osaako joku kertoa mihin dji mavic mini tarvitsee muistikortti? eikö kuvat tule suoraan puhelimeen?

Lähinnä olen konetta ostamassa ja ihmettelen sen speksejä

Tarvitsee samalla lailla kuin muutkin kamerat, kuvien tallennus, puskurointi ja siirto dronesta kännykkään olisi ongelma, dronea kun pitäisi vielä ohjata saman yhteyden kautta. Eli miksi ei tarvisi? Kuvat saa tallennettua toki puhelimeen erikseen lataamalla.
 
Kuvat (ja videot) ei tule puhelimeen täydellä resoluutiolla, siksi paikallinen (dronessa) muisti tarvitaan.
 
Osaako joku kertoa mihin dji mavic mini tarvitsee muistikortti? eikö kuvat tule suoraan puhelimeen?

Lähinnä olen konetta ostamassa ja ihmettelen sen speksejä

Drone tallentaa kuvamateriaalin muistikortille ja sen voi sieltä siirtää sitten puhelimeen. Kuvien siirto reaaliajassa lennon aikana veisi todennäköisesti liikaa kaistaa dronen ohjaamiseen käytetyltä wifi-yhteydeltä.
 
Drone tallentaa kuvamateriaalin muistikortille ja sen voi sieltä siirtää sitten puhelimeen. Kuvien siirto reaaliajassa lennon aikana veisi todennäköisesti liikaa kaistaa dronen ohjaamiseen käytetyltä wifi-yhteydeltä.
Eiköhän yksi isoimmista syistä ole virrankulutuksen minimoinnissa.
Täysien kuvien siirtämiseen tarvittavan suuremman bitraten saavuttaminen varmasti vaatisi enemmän lähtetystehoa, eikä sen kokoisessa Dronessa oleva turhan isoa akkua.
 
Eiköhän yksi isoimmista syistä ole virrankulutuksen minimoinnissa.
Täysien kuvien siirtämiseen tarvittavan suuremman bitraten saavuttaminen varmasti vaatisi enemmän lähtetystehoa, eikä sen kokoisessa Dronessa oleva turhan isoa akkua.
No se toki myös, kaikki ylimääräinen akkua kuluttava täytyy karsia näistä pois.
 
Vähänn on dji mavic ministä ristiriitaista tietoa. Onko siinä seuranta vai ei?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 264
Viestejä
4 485 716
Jäsenet
74 129
Uusin jäsen
GentlePeace

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom