Drone kehittely Suomessa ?

Panokset on varmaan se suurin ongelma ja dronen kantokyky. Jos siinä on sata kutia, niin se ei ole enää kovin ketterä jne.
Varmaan vähempikin kuin 100 riittäisi. Kun dronen saa takaisin, niin ei sen luulisi haittaavan liikaa. Konepistooli yms taitaa olla utopiaa. Sellaisen ensimmäinen kuti heittä vehkeen minne sattuu. Tai sitten vaaditaan tosi iso vehje
 
Joo eiköhän tuollainen pistooli drone jäis aika tuhnuksi kun ei oikein 9mm mene moderneista suojavarusteita läpi ja drone joutuisi varmaankin leijumaan paikallaan jolloin rynkyllä osuminen siihen on helppoa.ei ukrainalaiset tyhmiä ole ja varmasti jotain tuollaista olisi tehty jos siitä jotain etua saa. Siltikin tuollainen 500eur tms drone per laaki jos sillä saadaan isompi joukko jalkaväkeä tai tankki paskaks on nyky sodassa halpaa verrattuna mitä javelinin tms modernin aseen laukominen maksaa.
 
Mulla on muistaakseni 5det radio-ohjauslaitteet...ja pari lelua joissa kauko-ohjaus.

Uusin ( 2017 ) lähetin kuulemma keskustelee vastaanottajan kanssa siten ettei sitä voi mitenkään häiritä.

Näinköhän on ?
 
Viimeksi muokattu:
Ihan höpöhöpö juttua taas nuo 2.4ghz radiot osaa kyllä taajuushyppelyn jolloin periaatteessa muut radiot lähimain ei aiheuta häiriöitä mutta jos sodan aikana tuutataan koko 2.4 ghz alue täyteen paskaa niin nuo normi rc vehkeet ei toimi enää. Normaalioloissa esim rc autokisat yms ei ole pelkoa päällekkäisiä taajuksista kuten vanhoissa 27,35,40mhz radiossa. Tosin sodan aikana tuskin on pelkoa tarkastajista jos sota droneissa käytetään vahvempia lähettimiä vs siviili vehkeet
 
Puuttuuko näistä liitännöistä jotakin...olisin tehemässä dronea/lennokkia ?

451684359_463629183231330_2836804436741959232_n.jpg
452050846_463629089898006_2048953347750833965_n.jpg
452167356_463638573230391_8305442725444008743_n.jpg
452169159_463638506563731_2395354341335889576_n.jpg
 
No tuosta ekan kuvan nopeudensäätimeltä puuttuu moottorin sekä akun johdoista liittimet. Vai oliko tuo retorinen kysymys?
 
Joo luulenpa, että jos joku oikeasti jotain osaa ja saanut aikaiseksi ei pitäisi olla ongelmia saada sijoittajilta vähän rahaa.





Sain testattua tänään ensimmäisella mallilla täysin utta lennokkikonseptia. Erittäin vakaa ja nopea. Täytyy siirtyä suurempaan malliin.
 
Kiinnostaisi kyllä tietää miten alas AFUn pellepelottomat on kamikaze-droonin hinnan saaneet kehitettyä. Jossain videolla osui silmään, että pilotti kytki akkua paikalleen ja se oli tehty sylinterin muotoisista kennoista > selkeästi ionipakka polymeerin sijasta. Mitään muuta syytä tuolle valinnalle en keksi kuin hinnan ja ehkä saatavuuden jos kennojen alkuperä on esim. pommituksissa kärsineet autot. Payload ja virrankulutus (moottori ja potkurit) pitäisi tosin tossa tapauksessa sovittaa akkuun (virranantokyky ja kapasiteetti) eikä toisinpäin, kuten harrastajat tekee. Toki kamikazenkin lentoaika pitää mitoittaa kohtuulliseksi, joten kovin korkeita C-arvoja kennoista tuskin revitään ja ioni kemialtaan on riittävä.

Tuota kautta jäin miettimään koko toimitusketjua: viikkotasolla tarvitaan tuhansia moottoreita, säätimiä ja elektroniikkaa. Mistäpä niitä muualtakaan tulisi kuin Kiinasta tai ehkä Taiwanista, mutta tuskinpa hankitaan mistään Alibabasta. Olisi mielenkiintoista kuulla asiasta lisää, mutta tuo lienee tietoa mikä ei ole kovin julkista ennenkuin rähinä loppuu
 
Kiinnostaisi kyllä tietää miten alas AFUn pellepelottomat on kamikaze-droonin hinnan saaneet kehitettyä. Jossain videolla osui silmään, että pilotti kytki akkua paikalleen ja se oli tehty sylinterin muotoisista kennoista > selkeästi ionipakka polymeerin sijasta. Mitään muuta syytä tuolle valinnalle en keksi kuin hinnan ja ehkä saatavuuden jos kennojen alkuperä on esim. pommituksissa kärsineet autot. Payload ja virrankulutus (moottori ja potkurit) pitäisi tosin tossa tapauksessa sovittaa akkuun (virranantokyky ja kapasiteetti) eikä toisinpäin, kuten harrastajat tekee. Toki kamikazenkin lentoaika pitää mitoittaa kohtuulliseksi, joten kovin korkeita C-arvoja kennoista tuskin revitään ja ioni kemialtaan on riittävä.

Tuota kautta jäin miettimään koko toimitusketjua: viikkotasolla tarvitaan tuhansia moottoreita, säätimiä ja elektroniikkaa. Mistäpä niitä muualtakaan tulisi kuin Kiinasta tai ehkä Taiwanista, mutta tuskinpa hankitaan mistään Alibabasta. Olisi mielenkiintoista kuulla asiasta lisää, mutta tuo lienee tietoa mikä ei ole kovin julkista ennenkuin rähinä loppuu
En tiedä mistä noita dronejen komponentteja haalitaan mutta voi olla että esimerkiksi hälytinvalmistaja Ajax (Ukrainalainen hälytinlaitevalmistaja) on vähän muuttanut prioriteettejaan, heidän hälyttimien osia on uusiokäytetty ainakin kaikenlaiseen valvontateknologiaan joka tunnistaa esimerkiksi dronejen ja ohjusten ääniä ja välittää siitä hälytystietoa eteenpäin että pystytään paikallistamaan vihollisen hyökkäyksiä. Veikkaisin että samaisen firman varastossa olleet akut ja muutkin komponentit ovat aikalailla hyödynnetty paikallisissa dronepajoissa. Tuolla firmalla on muutenkin osaamista vähävirtaisien sensoreiden kehityksessä ja radiopuolessa joten en ihmettelisi jos sitä osaamistakin olisi hyödynnetty droneissa. Noilla taisi olla kameroita, moottorilukkoja sun muitakin vastaavia joten niistä on varmaan saanut aika hyvin osia kun tuntuvat olevan melkoisia pellepelottomia keksimään nopealla aikataululla uusia sovelluskohteita.
 
Kiinnostaisi kyllä tietää miten alas AFUn pellepelottomat on kamikaze-droonin hinnan saaneet kehitettyä. Jossain videolla osui silmään, että pilotti kytki akkua paikalleen ja se oli tehty sylinterin muotoisista kennoista > selkeästi ionipakka polymeerin sijasta. Mitään muuta syytä tuolle valinnalle en keksi kuin hinnan ja ehkä saatavuuden jos kennojen alkuperä on esim. pommituksissa kärsineet autot. Payload ja virrankulutus (moottori ja potkurit) pitäisi tosin tossa tapauksessa sovittaa akkuun (virranantokyky ja kapasiteetti) eikä toisinpäin, kuten harrastajat tekee. Toki kamikazenkin lentoaika pitää mitoittaa kohtuulliseksi, joten kovin korkeita C-arvoja kennoista tuskin revitään ja ioni kemialtaan on riittävä.

Tuota kautta jäin miettimään koko toimitusketjua: viikkotasolla tarvitaan tuhansia moottoreita, säätimiä ja elektroniikkaa. Mistäpä niitä muualtakaan tulisi kuin Kiinasta tai ehkä Taiwanista, mutta tuskinpa hankitaan mistään Alibabasta. Olisi mielenkiintoista kuulla asiasta lisää, mutta tuo lienee tietoa mikä ei ole kovin julkista ennenkuin rähinä loppuu
Muistelen, että noilla ionikennolla saadaan paras toiminta-aika. Joskus aikanaan lueskelin asiasta, kun jotkut yrittivät maksimoida dronen kantamaa. Painossa ja virranantokyvyssä toki häviävät polymeerille.
 
FPV hinnat ovat 25 eurosta 200 euroon....+ ohjauslaitteet ja lentolaite....Alibabasta.
 
Jos haluaa vuolla rahaa, niin kehittää dronen, joka kuvaa automaattisesti jonkun ison objektin esim. tuulivoimalan ja kuvauksen jälkeen analyysin mahdollisista huoltokohteista ja analyysiin sisältyy yksittäisiä kuvia / videopätkiä niistä mahdollisista huoltokohteista. Sama toimisi myös telemastoihin.

Seuraavassa kehitysversiossa käyttää droneparvia esimerkiksi laivojen/lentokoneiden kuvaamiseen ja niiden perusteella annetaan yksi analyysiraportti, mitä kannattaisi huoltaa.

Tämän kehittely ei loppuisi ikinä. Tuota ensimmäistä tehdään jo sellaisena alkeellisena versiona tuotannossa, mutta kehittely on jo menossa.
 
Liippaa sen verta läheltä aihetta, että tässä kiinnostava video Startup-ministeriöltä Suomalaisen Sensofusion advanced anti-drone systemin perustamisesta ja pyörittämisestä. Normaaleista podcastjuontajista poiketen nämä jätkät on ihan oikeita menestyneitä liikemiehiä ja tietävät mistä puhuvat.
 
Liippaa sen verta läheltä aihetta, että tässä kiinnostava video Startup-ministeriöltä Suomalaisen Sensofusion advanced anti-drone systemin perustamisesta ja pyörittämisestä. Normaaleista podcastjuontajista poiketen nämä jätkät on ihan oikeita menestyneitä liikemiehiä ja tietävät mistä puhuvat.
Suomessa on muutama muukin dronefirma...olen ollut yhdessä töissä...vuosia sitten. Silloin puhuttiin vielä vain UAV laitteista.
 
Kiinnostaisi kyllä tietää miten alas AFUn pellepelottomat on kamikaze-droonin hinnan saaneet kehitettyä. Jossain videolla osui silmään, että pilotti kytki akkua paikalleen ja se oli tehty sylinterin muotoisista kennoista > selkeästi ionipakka polymeerin sijasta. Mitään muuta syytä tuolle valinnalle en keksi kuin hinnan ja ehkä saatavuuden jos kennojen alkuperä on esim. pommituksissa kärsineet autot.
Ion akusta ei saa imettyä mehua yhtä nopeasti joten kiihtyminen, "voima" yms. on huomattavasti heikompaa kuin lipo-akussa. Toisaalta taas lentoaika on huomattavasti pidempi.

Tuota kautta jäin miettimään koko toimitusketjua: viikkotasolla tarvitaan tuhansia moottoreita, säätimiä ja elektroniikkaa. Mistäpä niitä muualtakaan tulisi kuin Kiinasta tai ehkä Taiwanista, mutta tuskinpa hankitaan mistään Alibabasta. Olisi mielenkiintoista kuulla asiasta lisää, mutta tuo lienee tietoa mikä ei ole kovin julkista ennenkuin rähinä loppuu
Taiwanissa, muualla Aasiassa ja Euroopassa kehitetään ne itse mikropiirit eli monimutkaisin osuus. Piirilevyt, moottorit, akut jne. taas tehdään Kiinassa. Nuo on sen verran primitiivistä tavaraa ettei olisi mikään mahdottomuus alkaa tuottamaan noita Euroopassa tai Suomessa huoltovarmuuden takia. Ei voi toki mitenkään luottaa siihen että niitä konfliktin aikana tai alkaessa saisi tilattua jostain Euroopan ulkopuolelta. Puhumattakaan Kiinasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 722
Viestejä
4 545 142
Jäsenet
74 837
Uusin jäsen
residentti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom