• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Dremel yms.

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 843
Aikani etsin aluetta jossa olisi enemmän tämänkaltaisista työkaluista keskustelua, mutta eipä varsinaisesti osunut silmiin joten kirjotin tänne. Saa siirtää paremmin sopivalle alueelle jos tarpeen!

Kysymyksiä aiheesta syntyi niin paljon etten kehtaa kysymysketjuun enää sulloa. Olisin kiitollinen jos edes osaan saan vastauksen ja jos aiheesta syntyy enemmän juttua niin voin otsikkoa vaihtaa sopivammaksi.

"Dremeliä" hankkimassa ja "kopio"/halpis Dremeleistä haluaisin kuulla kokemuksia vai onko se vaan niin että aito ja alkuperäinen on se ainut ja oikea?

Jotain pieniä modauksia koteloon tulis varmaan kyseisellä työkalulla tehtyä ja sitten jotain pikkuaskareita kotona. Nyt tuli mieleen esim. parit pienet reiät muoviesineessä jotka haluaisin suurentaa, mutta en omista porakonetta(kaan)

Kalliimpaa (esim. Dremel 4000) mallia en ole vielä edes harkinnut korkeamman hinnan vuoksi. Suht halvalla haluaisin päästä, mutta ehkä Dremel 3000:sta voisin tuon 50-80€ (lisävarusteista riippuen) maksaa, jollei parempia suosituksia ole.

Onko Dremel 3000:sta satunnaiseksi "poraksi"? Esim. pienien reikien tekoon (puuhun, muoviin ja ohueen metalliin) ja pop-niittien auki poraamiseen? Saako istukkaan kiinnitettyä normi poranteriä (vai mikä sen kiinnitysmekanismin nimi onkaan) tai löytyykö siihen omat kärkensä?

Entä noi katkaisulaikat ja hiomakärjet yms. onko ne aina yhteensopivia vai täytyykö olla joku tietty standardi? Jossain törmäsin esim. "3.2mm karaan"?

3000-1/25 EZ-mallissa näin myös EZ Speedclic:in, onko tästä järkeä maksaa vai ostanko ihan perusmallin ja lisäksi vain tarvitsemiani lisäosia?


Kilpailijat/budjettivaihtoehdot:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Itselläni on tuollainen Deuzer, sillä erotuksella että omani on väriltään harmaa.

Tuossa tuli ainakin itselläni muutama vaihtoistukka eri paksuisille terille ja jostain about millin paksuisesta 3.2mm asti sopii. Luonnollisesti Dremelin kulma-adapterit sun muut lisälaitteet tuskin sopivat mutta nuo poranterät, laikat, hiomakivet sun muut kyllä sopivat.

Letku on kiva ominaisuus, tuo itse moottorimötikkä kun on aika painava niin letkulla työskentely on mukavasti kevyempää.

Oikeastaan ainoa huono puoli on istukan kiristys letkun kanssa, joutuu tökkäämään tapin lukitsemaan istukan paikoilleen ja istukan karhennus on aika huono joten joutuu pienellä mukana tulevalla työkalulla kiristämään. Ainakin jossakin dremelissä oli kunnon karhennus jossa ote piti ja lukitukselle oli pieni nappi.

Itse olen ollut ihan tyytyväinen. Tuo on ollut mulla varmaan 10v ja sillä on porattu, hiottu, jyrsitty, kaiverrettu ja leikelty kaikenlaisia materiaaleja, muunmuassa puuta, muovia, alumiinia, rautaa, kuparia, messinkiä ja lasia. Ainoastaan letkun sisällä kulkevaa vaijeria olen välillä voidellut.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
93
Miten noi tärisee. Ostin Dremelin ja kloonin ja kun ne käynnistää ei millään osu mihinkään (ei aina viitsi pistää karvoja reiän ympärille ohjuriksi?). Sitäpaitsi kaikki naapuritkin herää moottorin huutoon. Tein kerran poran jonkun radionauhurin moottorista, siitä on siis aikaa, se ei tärissyt eikä pitänyt ääntä. Se on laatua.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Kiinostaa mitä moottoreita noi on? Ettei vääntö lopu heti kun terä osuu johonkin. Noi lidlin tuotteet on ollu ihan ylivretasia hintaansa nähden. Muutamia parksiden tuotteita ostanu ihan vaan kokeeks. Miten pitkään kestää taloremonttia. Kestää yllättävän hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Kiinostaa mitä moottoreita noi on? Ettei vääntö lopu heti kun terä osuu johonkin. Noi lidlin tuotteet on ollu ihan ylivretasia hintaansa nähden. Muutamia parksiden tuotteita ostanu ihan vaan kokeeks. Miten pitkään kestää taloremonttia. Kestää yllättävän hyvin.
Kierroksillahan näitä pääasiassa käytetään eikä väännöllä. Minulla on perus-Dremel, ja sillä hoitaa ihan hyvin niitä töitä, joihin se on tehty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 051
Bilteman versio täällä palvellut monta vuotta. Kova on ääni mutta yleensä käytän kuulosuojaimia ja suojalaseja kun tuolla kuitenkin pitää pitää naama melko liki kohdetta. Dremeliin verrattuna kaikinpuolin vähän karkeampi vehje mutta hyvin on toimínut. Kärjissä sen sijaan on isoja eroja. Biltemasta ostetut timanttilaikat on hemmetin hyviä verrattuna niihin perus mustiin lättyihin.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Mulla on Dremel 3000. Joku tälläinen ~80 euron sarja. Dremel® 3000-1/25 monitoimityökalu | Motonet Oy

Tuo taipuva akseli on kätevä ja tekee laitteen käytön monessa työssä paljon mielekkäämmäksi. Mielestäni pakollinen lisävaruste.

Hinnaltaan Dremel ei kuitenkaan ole niin kallis, että välttämättä joutuu valitsemaan jonkun kopion. Toki jos tarve on hyvin vähäistä niin halvoillakin pärjää.

Dremeliin on jonkun verran kätevän oloisia muitakin lisätarvikkeita. Itsellä ei ole kylläkään kokemusta, mutta varmaan tuo yläjyrsin tulee jossain vaiheessa hankittua. Näitäkin voi tilata ulkomailta paljon edullisemmin täydentämään omaa työkalupakkia.
Miten lie nuo kopiot. Onko niin tarkasti kopioitu, että pystyy käyttämään Dremelin lisäosia vai onko näihin kenties jotain omia?

Itse koneen ääni ei vaadi kuulosuojaimia, mutta ainakin metallia työstäessä syntyy niin paljon ääntä, että kyllä tarvitsee kuulosuojaimia. Ja suojalasit on myös syytä olla käytössä!
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Ostin joskus sellaisen parin kympin halpiskoneen, sitten ostin Dremelin. Proxxonia on myös moni kehunut, mutta Dremel sattui olemaan alessa naapuriliikkeessä
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 843
Olin jo Dremel 3000-1/25 ostoon kallistumassa kun siinä taipuisa varsi ja ekstrana vielä speedclic-kara, mutta nyt osui kohdalle 4000-1/45 samaisilla lisäosilla Amazonissa (tarjouksessa?) n.93€.
Toi 3000-1/25 olis 80€ Suomesta tai n. 70€ Amazonissa.

En alunperin edes kattellut 4000-malleja kun satunnaiseen käyttöön, "harraste" vehkeeksi tulossa, mutta nyt hintaero alkaa olemaan jo sen verran pieni että ehkä kannattaa?

Toisaalta maksaisinko turhaan lisätehosta (130 vs 175W)? Osa lisävarusteistakin vaikuttaa olevan vähän turhia. Jos ton n.90€ nyt alkuun sijottaisin niin saisi 3000(25) + esim. erillisen tarvikesarjan tai 4000(45).

Eli lisäksi esim: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B00MW...dremel+723&dpPl=1&dpID=51mmc+azguL&ref=plSrch tai olisiko tämä setti yhteensopiva: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B000K2T86K#Ask ? Kommenteissa lukee että "drill chuck (tool holder) must be 3mm" ja olen käsittänyt että dremelin istukka 3.2mm, mutta pieneneekö se tarvittaessa?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Kannattaa kokeilla molempia kädessä, jos sellainen kauppa on lähellä. Sitten mietit minkälaista hommaa meinasit tehdä, ja onko tehokkaampi liian iso käteen.

Pikaistukka kannattaa myös tilata jos ei ole valmiiksi paketissa. Ei tarvitse karaa vaihtaa joka kerta kun vaihtaa poranterää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
383
Mulla on ollut vuosia satunnaisessa kotikäytössä dremel 300. Mukana taipuisa varsi ja monta erikokoista istukkaa. Ääntää jonkinverran mutta ei päihitä lapsiperheen meteliä. Luonnollisesti ääni kasvaa toiseen potenssiin kun kovaa materiaalia työstää esim jyrsin terällä. Katkaisulaikat surkeita mut sit taas muut terät jees. Eipä noin pieniltä laikoilta voi kaikkea odottaakkaan.
Ääni täältä siis dremelille ihan siitä syystä että se on aina toiminut eikä ole ollut muustakaan syystä tarvetta ajatella vaihtaa.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 843
Onnistuuko Dremelillä tehdä 16-20mm pyöreitä reikiä koteloon? Ei jää näkyviin = ei tarvii olla täydellisiä. Lukenut että 45 asteen kulmassa kun pitäisi terää niin saisi paremmin pyöreetä aikaseks mutta onko 16mm jo liian pieni leikattavaksi?

vai pora + reikäsaha tai muu työkalu järkevämpi?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Kohtuu ohueen metalliin kartiopora/askelpora/antennipora on tosi näppärä. Mulla on semmonen missä millin tai kahden millin välein porrastukset, toimii 2mm materiaalipaksuuteen saakka. Menee toki muoviinkin, ja tulee sileä reikä
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Ihan hyvin sai hiottua Bilteman halpiksella teräksistä Kraken G12 jäähykiinnikettä.
En odottanut että noin paljon ytyä löytyy kun edellinen vehje oli joku hirveintä mahdollista kuraa oleva akkukäyttöinen rimpula.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Ilmeisesti näissä siis pystyy käyttämään ”teriä” ristiin, riippuen sitten terän halkaisijasta ja istukan koosta, vai onko niin että Dremeliin käy vain Dremelin terät? Aiemmin tuolla mainittiin holkit, mitäs ne sitten istuu kuvioon ja mitä tuo speedclick sitten tuo mukanaan?

Lähinnä kai haen sitä että terien vaihto olisi mahdollisimman kivutonta ettei tarvitsisi istukkaa koko ajan vaihdella tms. Sekä erilaisia teriä saisi helposti ostettua lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
300
Speedclick kepillä käytetään vain laikkoja. Se on todella paljon nopeampi ja parempi kiinnitys laikoille, kuin perinteinen euuvi keskellä. Siihen sopivat laikat on tietysti myös kalliimpia.

EZ twist on pikakara, sen kanssa ei tarvitse erillistä avainta ja työkalut on nopeampi vaihtaa.

Terät käy aika hyvin ristiin. Mulla on dremelin(3000) kanssa clasulta ostettu nimetön 300 osainen sarja ja kaiverruskärkiä yms ebaystä.
 
Liittynyt
24.01.2018
Viestejä
4
Ostin Deuzerin honkkarista ja noin silmämääräisesti verrattuna Dremelin lisälaitekiinnitykseen oletan että Dremelin lisälaitteet saa ruuvattua myös Deuzeriin. Näyttää samalta kierteeltä. Kaikin puolin toimivan oloinen peli ja kattava roinasatsi mukana letkuineen hintaan 32€ ei kyllä ole paha.
 

CryptoKid

Jonkun tarttis varmaan tehrä jottain
Make ATK Great Again
Team Linux
Team H2O
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
242
SpeedClickejä on tietääkseni kahdenlaisia, "perinteisiä" jotka on vähän ohjempia ja sitten niitä paksumpia lasikuituvahvisteisia jotka ainakin itellä on kestäneet oikeinkin hyvin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 604
Viestejä
4 185 674
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom