DIY vanhojen vuosimallien MEB-autojen akun esilämmitys

Useat MEB pohjaratkaisuun perustuvat sähköautot ovat Suomen suosituimpien sähköautomallien joukossa - harmillisesti pohjoiseen ilmastoon niiden vanhemmista vuosimalleista puuttuu ominaisuus akun esilämmittämiseksi. (Softaversiot 3.8 ja vanhemmat, jotain 2023 tai vanhemmat).

Autot joissa tämän pitäisi toimia ovat ainakin VW ID3, ID4, ID5, Buzz, Skoda Enyaq, Audi Q4, Cupra Born ja Tavascan. Olettaisin että kaikki ID7:t, Elroqit ja Fordit sisältävät akun esilämmityksen jo vakiona.

Ärsyttävästi noista vanhemmista VAG autoista vieläpä löytyy kaikki tarvittava rauta siihen akun esilämmitykseen ja ainoa puute on se, ettei sitä saa lämmitystä saa kytkettyä päälle. Paitsi että saa, jos rakentaa man-in-the-middle pampulan CAN-väylään joka pyytää autoa testaamaan akun lämmityskomponenttien toimintaa.

Krediitit hommasta menevät 100%:sesti Frederikille joka pyörittää tätä repoa, itse en tehnyt tai osannut mitään:

(Lataa zephyr.hex releaseista)

Youtubelätinää Frederikin kertomana - hänen repostaan löytyy myös teknisiä detaljeja dokumentaation muodossa.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=xnJrGAkqXww

--
Tarvikkeet (kokonaishinta n. 40e vähän aliexpressistä riippuen)
Weact.studion USB2CAN työkalu WeAct USB to CAN Module USB to CANFD CANBUS Analyzer Debugger SLCAN Cangaroo - AliExpress 7
Weact.studion Stlink debug / fläshäystyökalu WeAct Mini Debugger DAPLink STLink V2.1 SWD SWO USB To Uart Module - AliExpress 7 (osta STLINK versio)
4x dupont line male-to-male piuhapätkiä joilla saat edellä mainitut kytkettyä toisiinsa (täältä male to male Dupont Line 10/20/30/40CM 40Pin Male to Male + Male to Female and Female to Female Jumper Wire Dupont Cable for Arduino DIY KIT - AliExpress)

CAN-bus jatkokaapeli: 40 Pin Amp Automotive Electrical Cable Plug Wiring Harness Unsealed Connector 0.6 MM Male Female Socket 967286-1 - AliExpress 34 (kannattaa ehdottomasti ostaa valmis koko kaapeli, säästää paljon vaivaa).
Metrin mittainen USB-C - USB-C kaapeli, melkein mikä vaan rimpula riittää

Välineet jolla leikata + kuoria pari pätkä 22AWG kaapelia
Nice to have: kolvi + tinaa + kutistesukkaa

--

Ohjeet kun kaikki kamat ovat kasassa:
Lataa stm32cubeprogrammer, itse käytin versiota 2.20 MacOS:llä

Yhdistä STLink klooni usb-can pampulaan. SWDIO, CLK, 3.3V ja GND piuhat menevät kaikki aika itsestäänselvästi toisiinsa + vedä kytkin asentoon OFF:
1761778134197.png

1761778186842.png

1761778992628.png

Käynnistä ST32cubeprogrammer + kytke debuggeri koneeseen + paina refreshiä oikeasta ylänurkasta.
1761778761199.png

Minulla kaikki toiminnot onnistuivat näillä asetuksilla + vihreää Connect nappulaa painamalla.
1761778857527.png

--
Seuraa täältä flashin tyhjennysohjeet:

Ja sitten vaan fläshäystä sisään Start Programming:
1761779239038.png

--
Softaosio on valmis.

Etsi seuraavat kolme pinniä piuhasta, merkkaa ne ja pistä katki sivuleikkureilla + kuori ehkä hieman alle sentin verran:
  • Pin 15: CAN-L
  • Pin 16: CAN-H
  • Pin 31: GND
Itse kolvasin piuhan päät pienillä tinatipoilla yhteen ja laitoin pienet kutistesukkasomisteet, mutta eiköhän tuo toimi ruuviliittimissä ilmankin. Lopputulos näytti minulla tältä:
IMG_7859.jpeg

Viimeksi muokattu:
Asennus autoon tapahtuu hanskalokeron takana piilossa olevaan can-liittimeen.

Enyaqissa naksautetaan ensin hanskalokeron ulkoreunalla olevaa hidastintukivartta alaspäin, jolloin sen voi irroittaa. Sen jälkeen pitää jotenkin onnistua puristamaan noita kuvassa kakkosella merkattuja muovistoppareita joiden sisällä hanskalokeroa paikallaan pitävät kumitapit ovat. Vähän hankala, mutta joku skodiin perehtynyt aukaisee varmaan sekunnissa.
1761853073739.png

Asennuskohde on kuvassa aivan taaimmaisena näkyvä liitin, jossa on lukitussalpa. Vähän ahdasta, mutta kyllä sinne mahtui keskisuurilla miehen käsillä sen verran, että onnistui.
IMG_7860.jpeg

Lopputulos näyttää suunnilleen tältä. Sen jälkeen tarvitaan vielä sähköä.
IMG_7868.jpeg

Usbi-piuhan voi tökätä pinellä runnomisella keskikonsolin raosta ja työntää vaan sitä syvemmälle kunnes sen saa ongittua hanskalokeron sisäpuolelta kyytiin ja kytkettyä tuohon man-in-the-middle boardiin.

IMG_7874.jpeg

Car scannerilla ekan lämmityksen tarkastelua OBD-lukijan kautta - 15minuutissa tuli tuollainen viitisen astetta lisää lämpöä, joten talvella on syytä varautua siihen, että on parempi lämmittää enemmänkin.

Käyttöliittymä on hyvin yksinkertainen. Kiinnität USB-C portin auton keskikonsoliin (tai powerbankkiin jos jostain syystä sellaista haluat käyttää) ja lämmitys lähtee parin sekunnin sisällä käyntiin. Ja kun irrotat usb-piuhan, lämmitys lakkaa. En ole vielä testaillut, että kuinka nopeasti reagointi on. Ekalla koeajolla lämmitys lakkasi sekunnin viiveellä, mutta en pysty lupaamaan. Lämpötehoa irtoaa PTC-lämmittimestä periaatteessa 5kW max, mutta lämmityspiiri rajoittaa tehoa jos akkuun virtaavan lämmitys / jäähdytysnesteen lämpötila nousee yli 42 asteen. (Tätä voi seurata OBD:stä Battery Inlet temperature sensoriarvolla).

Akun testaussyklin kesto on 5min ja BMS:n kaikki normaalit turvarajat jne. ovat käytössä, joten se saattaa itse keksiä jotain tarpeita itselleen, eikä niitä voi yliajaa loputtomasti tällä palikalla. Hyvä niin.

Suosittelen kaveriksi jotain OBD-lukijaa + carscannerin pro-versiota.

Minulla tämä ja se toimii muuten hyvin, mutta se pitää irroittaa ja kiinnittää kuskin vasemman polven vierestä löytyvään OBD-porttiin aina, jotta se herää horroksestaan. 3/5, toimii, mutta en ehkä ostaisi uudelleen. Mutta toimii liian hyvin jotta jaksaisin ostaa uuden.

iOS käyttäjien kannattaa hommata BLE adapteri, Androidille en tiedä.

IMG_7871.jpeg

Viimeksi muokattu:
Starttaako tuo nyt luurista vai napilla?
Starttaa lyömällä usb-piuha auton keskikonsoliin.

Etähallintaa ei ole. Pienellä jatkokehityksellä sekin olisi mahdollinen, mutta minulle ne eivät ole oleellisia ominaisuuksia.

Tähän olisi suhteellisen helppoa lyödä kaveriksi 12v -> usb-c convertteri (n. 3€ alista) ja pistää sen 12v syöttöpiuha kulkemaan nappulan läpi.

Minulle tuo usb-c on riittävä käyttöliittymä.

Statistiikka

Viestiketjuista
291 071
Jäsenet
79 940
Uusin jäsen
Joulun_Ihme

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom