Displayport - HDMI 2.0 adapteri

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
166
Ite oon tilaillut noita Kiinasta alta 2€ (mötikkä, johdollinen) muutaman kappaleen. Itselle pari ja perheenjäsenille myös. Ovat toimineet ihan ongelmitta paitsi tuollaisesta "mötikästä" piti mattopuukolla höylätä hieman muovia pois, että upposi omaan läppäriin (ProBook 6360b) tarpeeksi syvälle. "Johdollinen" versio tosin upposi ilman säätämistä. Perheenjäsenillä on mennyt ihan sukkana sisään tuollainen "mötikkäkin" (esim. ThinkPad T420). Vuoden pari ollut ahkerassa käytössä. Saksasta varmaan nopeammalla aikataululla myös suht edullisesti.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Ite oon tilaillut noita Kiinasta alta 2€ (mötikkä, johdollinen) muutaman kappaleen. Itselle pari ja perheenjäsenille myös. Ovat toimineet ihan ongelmitta paitsi tuollaisesta "mötikästä" piti mattopuukolla höylätä hieman muovia pois, että upposi omaan läppäriin (ProBook 6360b) tarpeeksi syvälle. "Johdollinen" versio tosin upposi ilman säätämistä. Perheenjäsenillä on mennyt ihan sukkana sisään tuollainen "mötikkäkin" (esim. ThinkPad T420). Vuoden pari ollut ahkerassa käytössä. Saksasta varmaan nopeammalla aikataululla myös suht edullisesti.
Nuo listaamasi eivät ole sellaisia Displayport-> HDMI 2.0 -adaptereita, joilla saisi 4K@60Hz resoluution tuetuksi, vaan pelkkiä passiivisia dp->HDMI -adaptereita, jotka tukevat 1080p@60Hz.
Tuo Club3D:n adapterin 4K 4:4:4 chroma -tuki on kuitenkin kuvattu vähän hähmäsesti tuolla tuotesivulla.
http://www.club-3d.com/index.php/pr...layport-12-to-hdmi-20-uhd-active-adapter.html

upload_2016-11-1_21-9-20.jpeg

Vaikuttaisi pahasti siltä, että 4:4:4 chroma olisi tuettuna 4K-resolla vain 50 Hz:llä, ja 60Hz:llä vain 4:2:0 chroma.
Valitettavasti tuon kaavion tekijä lienee savolainen, joten vastuu siirtyy lukijalle.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Uskoisin tarkoittavan että 50 ja 60Hz toimii 4:4:4. Täytynee kokeilla, vai onko parempia myytävänä missään?
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Adapteri nyt käytössä ja todettu että 4K 60Hz RGB 4:4:4 toimii.
 

NPS

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
123
Displayportista heräsi kysymys.

Näyttöni Asus PA246Q on tällä hetkellä kytketty DVI-kaapelilla. Paraneeko kuvan laatu kytkemällä näyttö Displayport-kaapelilla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Displayportista heräsi kysymys.

Näyttöni Asus PA246Q on tällä hetkellä kytketty DVI-kaapelilla. Paraneeko kuvan laatu kytkemällä näyttö Displayport-kaapelilla?
Lähtökohtaisesti ei. Olettaen ettei piuha ole rikki tai jotain, ainoat kuvanlaatupäivitykset tulevat kun siirrytään analogisesta digitaaliseen signaaliin. Isoimmat erot digitaalisissa liitännissä ovat niiden kyvyt siirtää muuta tietoa (esimerkiksi ääni Displayportin ja HDMIn osalta) sekä niiden maksimiresoluutiot ja -virkistystaajuudet, joista kummatkaan eivät tuolla näytöllä ole ongelmia.
 

NPS

Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
123
Asus PA246Q on 10-bittinen paneeliltaan, joten ajatus oli saada koko väriavaruus käyttöön. Tämä vaatisi Displayportin, mutta millainen näytönohjain tähän riittäisi.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Jeps. Toimii eli äänet menee läpi ongelmitta näin lyhyellä testauksella. Itsellä Dolby Digital käytössä telkun läpi vahvariin.
 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
68
Hei. Uskallan herättää kuolleista tämän keskustelun, koska sama aihe on varmasti edelleen ajankohtainen. Käsittääkseni näitä Displayport -> HDMI adaptereita voi nykyään etsiä kolmesta kategoriasta:
* Halvimmat ovat DP 1.2 -> HDMI 1.4 ja kykenevät 4k 30 Hz
* Seuraavana on 4k 60 Hz kykenevät eli DP 1.2 -> HDMI 2.0
* Huipulla on DP 1.4 -> HDMI 2.0 eli 4k 120 Hz tai 8k 60 Hz

Minulla on mielessä DELTACO DisplayPort till HDMI adapter, 4K 60Hz, 0,2m, Svart (Multitronicista), joka on keskimmäistä laatua ja kustantaa nyt vain 12,90 € plus postitus. Katsoin sitä ennen, niin eBay on puolillaan ensimmäistä laatua olevia parilla eurolla. Mielenkiintoinen kysymys olisi ehkä vielä, että mikä on edullisin alimman kategorian laite. Ja vielä, että saako sellaisen edullisemmin adapterina vai kaapelina.

Minulla on 1) säädettävä pöytä, 2) monitori varren päässä ja 3) kone on ainakin toistaiseksi hyllyssä pöydän vieressä. Nämä yhdistelmänä tarkoittavat, että kolmen metrin kaapeli ei välttämättä riittäisi. Se tekee adapterista (ja viiden metrin kaapelista) paremman vaihtoehdon.
 
Liittynyt
02.12.2020
Viestejä
21
Laitan nyt tähän ketjuun kysymystä kun samasta asiasta puhutaan.

Eli tarkoitus laittaa Kodi Lenovon m93p Tiny rautaan pyörimään jonka kytkisin sitten LG oled 48 cx TV:hen. Kodi-raudassa on ainoastaan DisplayPort ulostulo (näytön ohjaimena Intel HD Graphics 4600). Intelin sivujen mukaan tuosta pitäisi saada DisplayPortin kautta ulos 3840x2160@60Hz. Tarkoitus olisi myös pystyä ohjaamaan Kodia LG:n kaukosäätimellä (tähän kai käytetään HDMI:n CEC?).

Ilmeisesti tarvitsen aktiivisen DP->HDMI adapterin? Olen katsellut monia aktiivi adaptereita mutta niissä ei ole mitään mainintaa CEC-tuesta. Löysin kuiten Club 3D:n (mallinumero CAC-1082) aktiivisen adapterikaapelin jossa mainitaan CEC-tuki (Adapteri Jimms sivuilla Club 3D CAC-1082). Miten on pitääkö tuo olla erikseen mainittu, että sitä tuetaan?

Tässäkin ketjussa puhutaan "4K 60Hz RGB 4:4:4", olen näistä ihan pihalla. Onko tuo ominaisuus saatavissa tässä tapauksessa kun halutaan parasta kuvanlaatua näkyville?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Laitan nyt tähän ketjuun kysymystä kun samasta asiasta puhutaan.

Eli tarkoitus laittaa Kodi Lenovon m93p Tiny rautaan pyörimään jonka kytkisin sitten LG oled 48 cx TV:hen. Kodi-raudassa on ainoastaan DisplayPort ulostulo (näytön ohjaimena Intel HD Graphics 4600). Intelin sivujen mukaan tuosta pitäisi saada DisplayPortin kautta ulos 3840x2160@60Hz. Tarkoitus olisi myös pystyä ohjaamaan Kodia LG:n kaukosäätimellä (tähän kai käytetään HDMI:n CEC?).

Ilmeisesti tarvitsen aktiivisen DP->HDMI adapterin? Olen katsellut monia aktiivi adaptereita mutta niissä ei ole mitään mainintaa CEC-tuesta. Löysin kuiten Club 3D:n (mallinumero CAC-1082) aktiivisen adapterikaapelin jossa mainitaan CEC-tuki (Adapteri Jimms sivuilla Club 3D CAC-1082). Miten on pitääkö tuo olla erikseen mainittu, että sitä tuetaan?

Tässäkin ketjussa puhutaan "4K 60Hz RGB 4:4:4", olen näistä ihan pihalla. Onko tuo ominaisuus saatavissa tässä tapauksessa kun halutaan parasta kuvanlaatua näkyville?
Tosiaan tuo tarvitsee aktiivisen DP-HDMI -adapterin. Olettaen, että koneessa on DP 1.2, niin passiivisella et saa ulos kuin 4K @ 30 Hz. Tuo kaapeli minkä laitoit odottanee nähtävästi DP 1.4 -signaalia. Varmasti en osaa sanoa toimiiko tuo DP 1.2 kanssa ja miten. Tässä yksi aktiivinen minkä löysin, joka saattaisi toimia: Club 3D DisplayPort -> HDMI 2.0 -kaapeli, 4K 60Hz, 3m, valkoinen - 32,90€

Tietokoneiden näyttiksissä ei nyt ainakaan vakiona ole CEC-tukea, eli tuota varten sitten taas tarvitsisi erillisen lisäpalikan. Täällä myös hyvää juttua CEC:stä, joka kannattaa lukaista: https://kodi.wiki/view/CEC
Itse varmaan kuitenkin menisin helpointa reittiä, eli heittäisin jollekin kotiverkon koneelle Plex-palvelimen ja telkkariin Plex clientin.
 
Liittynyt
03.03.2020
Viestejä
78
Hei, jos mulla on emolevy jossa Displayport 1.2 liitäntä ja 1440p 144Hz näyttö HDMI 2.0 liittimillä, niin millainen kaapeli siihen pitäisi ostaa notta saa max virkistystaajuden?

Noissa monissa verkkokauppa.comin kaapeleissa ei välttis kerrota noita speksejä tarkkaan ja niissä jossa kerrotaan on yleensä joku mötikkä välissä joka mun tapauksessa jäis roikkumaan ilmaan. Lisäksi aina puhuvat 4k/60Hz ja ei juurikaan puhetta 1440p/100Hz+ja mä en oikein oo jaksanut ruveta laskemaan tota kaistanleveyttä ja vertailemaan.

Mitäs eroa tommosella aktiivisella vs passivisella liittimellä niin kuin on?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Hei, jos mulla on emolevy jossa Displayport 1.2 liitäntä ja 1440p 144Hz näyttö HDMI 2.0 liittimillä, niin millainen kaapeli siihen pitäisi ostaa notta saa max virkistystaajuden?

Noissa monissa verkkokauppa.comin kaapeleissa ei välttis kerrota noita speksejä tarkkaan ja niissä jossa kerrotaan on yleensä joku mötikkä välissä joka mun tapauksessa jäis roikkumaan ilmaan. Lisäksi aina puhuvat 4k/60Hz ja ei juurikaan puhetta 1440p/100Hz+ja mä en oikein oo jaksanut ruveta laskemaan tota kaistanleveyttä ja vertailemaan.

Mitäs eroa tommosella aktiivisella vs passivisella liittimellä niin kuin on?
Mikä emolevy ja näyttö?

Passiivinen adapteri ei muunna kuin liittimen, eli se ei koske koneelta lähtevään signaaliin. Aktiivinen taas muuntaa sekä liittimen ja itse signaalin toiseen muotoon. DP:n tapauksessa homma menee siinä mielessä eri tavalla, että DP-liittimet on yleensä Dual-Mode mallia, eli pystyvät lähettämään myös TMDS (HDMI ja DVI-D) -signaalia. Tähän taas riittää se passiivinen adapteri (Pienin varauksin) . Tuo sitten taas riippuu Displayportin versiosta millä kaistalla TMDS-signaalia saa pihalle. Esim. DP 1.2 tapauksessa tuo rajoittuu noin HDMI 1.4. Eli jos 1440p @ 60 Hz riittäisi, niin passiivisen adapterin pitäisi toimia ok.

Tosin tapauksessasi tarvitaan aktiivinen adapteri, koska tuo läpi tulevan HDMI:n kaista ei riitä. Tämä pitäisi toimia: Club 3D DisplayPort -> HDMI 2.0 -kaapeli, 4K 60Hz, 3m, valkoinen - 38,90€
Aina tosin noidenkin kanssa voi tulla ongelmia.
 
Liittynyt
03.03.2020
Viestejä
78
Mikä emolevy ja näyttö?

Passiivinen adapteri ei muunna kuin liittimen, eli se ei koske koneelta lähtevään signaaliin. Aktiivinen taas muuntaa sekä liittimen ja itse signaalin toiseen muotoon. DP:n tapauksessa homma menee siinä mielessä eri tavalla, että DP-liittimet on yleensä Dual-Mode mallia, eli pystyvät lähettämään myös TMDS (HDMI ja DVI-D) -signaalia. Tähän taas riittää se passiivinen adapteri (Pienin varauksin) . Tuo sitten taas riippuu Displayportin versiosta millä kaistalla TMDS-signaalia saa pihalle. Esim. DP 1.2 tapauksessa tuo rajoittuu noin HDMI 1.4. Eli jos 1440p @ 60 Hz riittäisi, niin passiivisen adapterin pitäisi toimia ok.

Tosin tapauksessasi tarvitaan aktiivinen adapteri, koska tuo läpi tulevan HDMI:n kaista ei riitä. Tämä pitäisi toimia: Club 3D DisplayPort -> HDMI 2.0 -kaapeli, 4K 60Hz, 3m, valkoinen - 38,90€
Aina tosin noidenkin kanssa voi tulla ongelmia.
Mä halusin pitää detaljit epäselvinä koska jos mä mainitsen että Emo on Asus Z97 AR ja näyttö Asus TUF VG27AQZ 27 niin joku saattaisi sanoa että "hei, sullahan on DP liitäntä näytössä". But alas, seuraa tarkempi selvitys.

Mulla on tässä koneessa tällä hetkellä GB Z97 HD3 ajossa. Kaksi käyttistä joita toinen (win10) käyttää Nvidian 2080S-näyttistä (kiinni näytön DP liittimessä) ja toinen (MacOS) käyttää integroitua näyttistä ja on tällä hetkellä kytkettynä emosta HDMI-liittimellä näyttöön. HDMI 1.4 liitin emossa. Mulla oli alunperin 1080p näyttö joka toimi oikein nätisti 144Hz moodissa mutta vaihdettuani 1440p näyttöön kaistanleveys on loppunut kesken. Joten oon näytön vaihdon jälkeen ajanut 1440p/60Hz emon kautta. Haluun siis vaan lisää kaistatilaa vanhasta Z97 emostandardista.

Mä vasta ostin ton Z97 AR:n koska DP 1.2 näyttäis kaistanleveys riittävän 1440p/144Hz, ei oo siis vielä ajossa koska kaapelointi on vielä hommaamatta.

Aluksi ajattelin että hommaisin tämmöisen Kaksisuuntaisen Displayport kytkimen ja siihen lisää kaapeleita ja käyttiksiä vaihtaessa painan nappulaa. Mutta DP-HDMI konversio olis periaatteessa helpompaa (inputin vaihto näytöstä eikä ylimääräisestä rasiasta) koska vähemmän roinaa pöydällä ja vähemmän kaapeleita. Ja sit tosiaan vähän kun yritin tutkailla asiaa niin en oikein saanut selkoa että mimmoisella kaapelilla varmistan että kaistanleveys riittää 1440p/144Hz. Emosta löytyy tosiaan myös HDMI mutta se on 1.4 jonka kaistanleveys ei riitä ja jokatapauksessa varattu tokalle näytölle.

Mutta toi sun selitys aiheesta että pitää olla aktiivinen adapteri oikeastaan selvittää asian. Ja ilm 4k/60Hz vaatii about saman kaistanleveyden kuin 1440p/144Hz?

Nyt kun mietin asiaa itse niin.....

3840 * 2160 * 60 = 497 664 000

2560 * 1440 * 144 = 530 841 600

Eli vähän siinä ja siinä kattaako. Jos ei muuta niin ainakin menee 120Hz joka on kuitenkin parempi kuin 60.
 
Liittynyt
03.03.2020
Viestejä
78
Niin siis voiko olla sekavampaa kuin seuraavanlainen tuoteselostus:

DisplayPort 1.2 - HDMI 1.4 -kaapeli tukee 4K:n enimmäisresoluutiota 60 Hz:n taajuudella.

HDMI 1.4 ei tue 4k/60 niinku just käytiin läpi. Ja tietenkään spekseistä ei käy läpi onko aktiivinen vaiko eikö.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
HDMI 2.0 riittää 1440p @ 144 Hz. Tässä hyvä taulukko tähän liittyen:
1679648004980.png


Tuo kytkin olisi luultavasti se parhaiten toimiva vaihtoehto, mutta jos aktiivisella adapterilla haluat mennä niin itse hommaisin tuon Club3D:n adapterikaapelin. Nuo on yleensä laadukkaita ja toimivia tuotteita.
Kannattaa kuitenkin ihan ensin testata, että saat tuosta emon DP-liitännästä varmasti sen 1440p @ 144 Hz pihalle ennen adapterin ostoa. Yhtälöön kun vaikuttaa myös suoritin, jossa itse integroitu näyttis on.

Niin siis voiko olla sekavampaa kuin seuraavanlainen tuoteselostus:

DisplayPort 1.2 - HDMI 1.4 -kaapeli tukee 4K:n enimmäisresoluutiota 60 Hz:n taajuudella.

HDMI 1.4 ei tue 4k/60 niinku just käytiin läpi. Ja tietenkään spekseistä ei käy läpi onko aktiivinen vaiko eikö.
Tuohon hintaan luulisi, että on aktiivinen kun kyseessä on vielä Verkkokaupan oma halpamerkki. Kuvaus on tosiaan aika erikoinen, eli jättäisin tuon perusteella jo hyllyyn. Ei voi olla kuitenkaan varma mitä sieltä tulee.
Tokihan tuohon tuotteeseen voisi jättää kysymyksen ja kysyä mitkä speksit tuossa oikeasti on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2020
Viestejä
78
Joo. Kiitoksia tosi paljon neuvoista. Näillä eväillä saanen adapterin haltuun. Ja tosiaan, pitää nyt varmaan eka testaa DP-kaapelilla että toimiiko ns vanillana.
 
Liittynyt
03.03.2020
Viestejä
78
Dokumentoidaan nyt tähän että ainakin 120Hz toimii 1440p näytöllä DP-kaapelilla ajettaessa emosta kaikilla käyttiksillä. Periaatteessa 144Hz pitäis myös toimia ainakin kaistanlevelyden puolesta mutta mutta asia kerrallaan. Ja jos ei lähe koskaan toimimaan, 120Hz riittää mulle MacOS:n puolella (leffat pyörii sulavammin jne).

Laitoin ton Desgorrin suositteleman kaapelin tilaukseen. Joutuu pari päivää ryömimään käyttistä vaihtaessa pöydän alla kytkemässä DP-kaapelia ees taas! :lol:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 788
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom