Ai? Mutta kerropa mulle, mikä tuossa helminauhassa on se varsinainen uhka. Mä en vaan saa kiinni siitä. Joku siinä sua kuitenkin huolestuttaa.
Tietojen yksityiskohtaisuus, pitkä säilytysaika (-> säännöt voi muuttua säilytysaikana), ja monesti kattavuus: kaikki on samassa paikassa ellei varta vasten hajauta maksuja eri paikkoihin - kansainvälisesti. Tämä on hirvittävän tarkka, luotettava tietoaineisto, joka ei saa päätyä viranomaisten käsiin.
Someen päätyy lähinnä sellaista mitä sinne haluaa laittaa mutta tilitapahtumiin myös sellaista minkä muistelusta ei ole niin väliksi: apteekkilaskut, kirjaston myöhästymiset, taksiajelut, parkkimaksut,... Jos käteinen ei käy, niin ihan kaikki mistä arjessa joutuu maksamaan.
Ja tuosta olen hyvin vahvasti eri mieltä, että viranomaisilla on pääsy kenenkään tilitietoihin. Pitää olla ensin vahva epäily jostain laittomuudesta.
Teoriassa, entäpä käytännössä? Onko tämä ihka-suomalainen tapaus unohtunut?
Verottaja penäsi pankeilta tietoja kaikista Suomen rajat ylittävistä tilisiirroista vuosina 2015–2021. Tietosuojavaltuutettu antoi asiasta huomautuksen.
www.is.fi
Verottaja haki yli 5 vuoden ajalta kaikki tiedot *jokaisen* tekemistä ulkomaantapahtumista.
Mietipä oikein tarkasti:
* Oliko verottajalla "vahva epäily jostain laittomuudesta" *jokaisen* uhrin osalta?
* Tuomittiinko ihmisoikeuksia polkenut virkamies pitkään vankeusrangaistukseen? Edes johonkin?
* Suojasiko pankit ihmisten tietoja laittomalta tiedonhankinnalta?
* Kertoiko pankit asiakkailleen tarkat tiedot viranomaisten urkinnasta, jotta virkamies oli helppo haastaa oikeuteen?
* Onko uhreille maksettu GDPR-korvaukset?
Ongelma ei siis ole se, että viranomainen kiinnostuisi yksittäisen ihmisen asioista, vaan se, että tehdään massamaisia hakuja, joiden tuloksia pureksitaan bigdata-, AI- ym. työkaluilla ja tulokseksi saadaan jokin lista, joiden toiminnassa on havaittu jotain "epäilyttävää". Sitten syyttömille voi tulla älyttömiä selitystehtäviä: "olemme todenneet, että olet nostanut Haaparannalla käteistä rahaa rajan ollessa kiinni. Miksi ja mitä teit rahoilla?" Jos ei selitä, niin arvioverotus nuuskantuonnista, tjsp. Ainahan voi valittaa hallinto-oikeuteen.
Olennainen pointti sähköisen maksamisen karttamisessa on se, että ei muodostu dataa, jota voisi käyttää väärin. Silloin ei tarvitse myöskään miettiä uhkaskenaarioita, koska uhat on eliminoitu. Digimaksamisen aktiivikäyttäjä altistaa itsensä kaikille nykyisille ja tuleville viranomaistulkinnoille. En ollenkaan kiistä, etteikö digimaksaminen olisi helppoa.
Pankeilla tekoäly poimii asiakkaan normaalista maksuliikenteestä poikkeamat ja tarvittaessa voi joutua selvittelemään asioita. Mutta tasan ei ketään kiinnosta profiloida matkustajia kertalipun ostoilla.
Niinpä niin. Se on ehtaa fasismia, kun valtio valjastaa yritykset tekemään viranomaistoimintaa.
Kuka maksaa kertalipulla? Usein joku vieraspaikkakuntalainen. Joku voi hyvinkin haluta profiloida näitä matkatapahtumia.