Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 916
Osinhan tässäkin tietysti on kyse digitalisaatiosta ja siitä että yrityksen sisäiset prosessit muuttuvat sellaisiksi joita työntekijät eivät itsekään ymmärrä eivätkä saa selville ongelman juurisyytä, eivätkä tästä syystä pysty auttamaan kunnolla. Osin taas johtuu siitä että "ulkoistetaan asiakaspalvelu" jollekin palveluntarjoajalle jolla on käytössään vain samat työkalut kuin palveluun soittavallakin eli suunnilleen firman kotisivut.
"Hyvä" esimerkki digitalisaation huonoista puolista ja paremminkin siitä, miten tarjolla olevia mahdollisuuksia ei hyödynnetä oikein / tehokkaasti.

Ulkoistus liittyy tavallaan digitalisaatioon mahdollistaen sen aspan oikeastaan missä tahansa. Välillä kyllä tuntuu, että vaihtavat tosiaan vain selaimessa ikkunaa sen mukaan, minkä yrityksen numeroon on soitettu.

Asian voisi tehdä paljonkin paremmin. Kuten jo kirjoittelin, se pakollinen chatbotti voisi teko"älyn" sijaan esittää järkeviä kysymyksiä "oletko, onko" jne. Ja kun perusasiat käyty läpi, ohjaa kyselemättä eteenpäin. Aspalle kunnollinen järjestelmä niin ilman tekoälyäkin tarjolle voitaisiin nostaa automaattisesti seuraavien steppien ohjeistukset.

Osin nuo sisäiset prosessit ja pieleen mennyt digitalisaation kehittyminen toi varsin huolestuttavana esimerkkinä häken järjestelmien joitain aikoja sitten tehdyn uudistuksen. Itsellä ei ole mahdollisuutta siihen tutustua mutta liian monessa yhteydessä ja uutisessa on mainittu hankalaksi samoin tekevän eri tyylin ratkaisuja mitä kokenut päivystäjä tekisi.
Varmasti jollakin olisi tuorein tieto tuostakin mutta eri, haluaako sitä foorumilla jakaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 458
PItäisikö sun vertailla edes samaa asiaa, kun kerran vertailet? Tukiaseman hajoaminen vs. lankalinjan katkeaminen on ihan eri luokan vikoja.

Tosin siinäkin olet väärässä kumpiko on halvempaa. Tukiaseman korjaamisen riittää ukko + auto, ja vika korjattu tunnissa. (Ilma)Kaapelikatkoon tarvitsee pari ukkoa ja nostokoriauton. Sitten pitää vielä ettiä se katkos paikka. Aikaa menee parista tunnista koko päivään. Varsinkin jos se ilmakaapeli menee jonkun pellon/metsän poikki ja maassa on metri lunta.
Ei puhelinlinjoja ainakaan 2010 asti ole mistään nostokoriautosta korjattu Suomessa ja sen jälkeen varmaan kerätty jo ilmalinjat suurimmaksi osaksi pois. Tolppakengät jalkaan ja tolppaan. Uusi pätkä kaapelia väliin ja jos sattuisi olemaan sellanen, että voi korjata ilman vaihtoa niin linja lasketaan alas ja korjaus maassa.

Kaupungeissa kaikki on taas jo olleet maassa ikuisuuden. Jossian kehitysmaassa missä kaupungissa seikkailee hämähäkin seittiä pitkin poikin varmaan jotain nostinta käytetäänkin tai sitten heittävät nojatikkaat lankoja vasten.

Vikakorjaus keikoissa tuli tosin aikanaan opittua elämän kantavia sääntöjä: "Työn laatu takaa työn jatkuvuuden." Paitsi kun ne linjat kerätty nyt vittuun XD XD XD

Samaa mieltä kyllä olen kuin ap, että kupari on helpompaa ja halvempaa korjata, mutta kuitenkin niin eri tekniikkaa eikä kuparilla päästä samoihin nopeuksiin niin turha sitä on nostalgiassa roikkua. Ja vaikka vertaisi jotain 10gbs sisäverkkoa kuparilla niin ei voi samanapäivänä puhua jostain paperieristetystä useampi sataparisesta maakaapelista ominaisuuksien suhteen. Eli kyllä ne kuparitkin pitäisi kaivaa vittuun ja korvata uusilla niin samalla vaivalla sitten pistää tekniikan ajan tasalle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 084
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom