Digital Foundry irtautui Eurogamerista ja IGN:stä itsenäiseksi yritykseksi

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 883
Digital Foundry on ilmoittanut irtautuneensa Eurogamerista ja sen omistajasta IGN:stä.

Digital Foundry tunnetaan kenties parhaiten videoistaan, joissa vertaillaan pelien eri alustojen versioiden grafiikoita ja suorituskykyä toisiinsa.

Voit katsoa Digital Foundryn YouTube-videon aiheesta alta.

 
Viimeksi muokattu:
Digital Foundry on kuin io-tech, ei sitä saa menettää. Käytännössä siellä(kin) asioista jotain tietävät tekevät testejä, joista muut vaan ottavat mallia. Aivan liian paljon on Puhuvia Päitä, jotka eivät oikeasti tiedä sen syvällisemmin mitään, samaan aikaan kun nämä herrat luovat oikeaa sisältöä.

--

Tietenkin, olen taas niin saita, että en ole maksanut heille mitään - enkä maksa tulevaisuudessakaan. Mutta helposti nostan heidät top-10 lähteeksi, kun katson mitä vaan vertailuja. Ehkä jopa top-5.

--

Kaikkea onnea ja toivottavasti katselijat ymmärtää , että tässä on osaava porukka tekemässä videoita/sisältöä.
 
Loistava uutinen, toivottavasti pärjäävät yrittäjinä. Hirveä riski nykyaikana, mutta karumpaa se on ottaa käskyjä joltakin korporaatiolta, joka tappaa journalismia päivittäin, kuten noiden emoyhtiö tekee tällä hetkellä. Hirveä määrä pelijournalisteja päätynyt kortistoon hiljattain. Miltei yhtä paljon kuin devaajia.
 
Mitä täh? Minä ainakin sain bannit ihan vastaavasta postauksesta. @Sampsa antoi.
Kannattaa tarkistaa selaimen kunto koska kyllä tuossa itsellä ihan hyvin näkyy selostus asiasta:
1754846994720.png
 
Digital Foundry, tai tuttavallisemmin DF.. meidän alhaisten konsolipesanttien keihäänkärki pikselisodassa ja siinä, kenen raudalla peli nykii marginaalisesti vähemmän. Tärkeitä juttuja siis.

DF on jo paikkansa lunastanut revikoilla jotka lähestyvät pelejä täysin eri kulmasta kuin muut saitit, eli siitä teknisestä. Joskus PS4:n saapumisen aikaanhan tämä kanava sai kovasti nostetta, mutta on erittäin relevantti edelleen. Vaikka rehellisyyden nimissä en ole jaksanut katsella niitä jutustelusessioita, vaan enemmänkin niitä konsolisotamateriaaleja, eli pelikohtaisia vertailuja eri raudalla. Good stuff.
 
Itseä on kiinnostanut aina eniten PC-puolen jutut noilta ja varsinkin optimaalisten peliasetusten suositteluvideot. Auttaa kummasti, kun saa priorisoitua asetuksia sen mukaan mikä on oikeasti havaittavissa vs. kuorma. Loistavaa sisältöä muutkin. Pikkasen enemmän voisivat uutispuolella erottaa konsoleita ja PC:tä IMO, mutta se nyt on aika pieni valituksenaihe.
 
DF on kyllä yksi top kanavista. Puolueetonta sisältöä peleistä ja niiden teknisistä eroista alustojen välillä. Tykkään varsinkin developer haastatteluista ja tekniikkasukelluksista peleihin/engineihin. Myös Retrosisältöä tullut katsottua mitä John duunannut esim Audi Sorlien kanssa.

Mahtava että ovat itsenäisiä. Pitääpä subata taas kuukaudeksi heidän patreon. Aina silloin tällöin pitää tukea tällaista helmeä tuolla tavalla.
 
Digital Foundry videoita tulee harvoin katsottu kun suurin osa on käsikonsoli tai pelikonsooli suunnattuja ja sitten joku välillä apple tai pc puolen.
Ihan hyvin ne pyörittää ja asialliset videot mutta ei ole ihan suunnattu omiin tarpeisiin.
 
Pikainen katsaus DF:n historiaan ja näyttää siltä että ovat olleet osa IGN:ää vasta vuodesta 2024 heistä riippumattomien yrityskauppojen myötä.

Voisi kai tiivistää niin että Richard Leadbetter (DF:n pomo) ei tykännyt yhtään olla IGN:n alaisuudessa, niin pian tämä irtaantuminen tapahtui.
 
Pikainen katsaus DF:n historiaan ja näyttää siltä että ovat olleet osa IGN:ää vasta vuodesta 2024 heistä riippumattomien yrityskauppojen myötä.

Voisi kai tiivistää niin että Richard Leadbetter (DF:n pomo) ei tykännyt yhtään olla IGN:n alaisuudessa, niin pian tämä irtaantuminen tapahtui.
Muistaakseni silloin kun IGN osti Gamer Networkin jonka alla siis DF oli ollut jo vuosikymmenen niin jossain DF:n videolla kun asiaa käsittelivät niin siellä jo vilauteltiin että onhan tässä jo jonkun aikaa itsenäisyyttä mietitty. Eli ilmeisesti kuitenkin tahtotila on ollut varmasti jo ennen IGN:n ostoa, mutta vauhditti merkittävästi asiaa.
 
En ole koskaan ymmärtäny näiden kaverien suosiota kun average fps kertominen kolmen konsolin välillä kestää noin 15-30min, joskus vieläkin enemmän. Varsinaisen informaation määrä videoissa on hyvin vähäinen. Tuollainen melkein tuntia hipova video voisi sisältää jo renderöinti putken analysointia tällöin ei myöskään tarvitsisi arvailla videoilla "miksi asia x on kuin se on".
 
En ole koskaan ymmärtäny näiden kaverien suosiota kun average fps kertominen kolmen konsolin välillä kestää noin 15-30min, joskus vieläkin enemmän. Varsinaisen informaation määrä videoissa on hyvin vähäinen. Tuollainen melkein tuntia hipova video voisi sisältää jo renderöinti putken analysointia tällöin ei myöskään tarvitsisi arvailla videoilla "miksi asia x on kuin se on".
Oletko katsonut yhtä ainutta niistä, jos käsitys videoiden sisällöstä on tuo?
 
Oletko katsonut yhtä ainutta niistä, jos käsitys videoiden sisällöstä on tuo?
Aina jos joku peli käsittelyssä niin noin se menee kuten juuri mainitsin. Sitä vähäistä informaatiota joka videoissa on ei yksinkertaisesti ole pakattu hyvin vaan sen joutuu pikakelaamalla kalastelemaan.
 
Aina jos joku peli käsittelyssä niin noin se menee kuten juuri mainitsin. Sitä vähäistä informaatiota joka videoissa on ei yksinkertaisesti ole pakattu hyvin vaan sen joutuu pikakelaamalla kalastelemaan.
Siinä on tainnut jäädä pikakelaamiselta huomaamatta että siitä FPS:stä kerrotaan muutakin kuin average FPS (mikä itsessään on aika turha arvo ylipäätään). Lisäksi yleensä vertaillaan mm. resoluutiota, grafiikka-asetuksia jne ainakin niissä videoissa mitä itse katsellut.
"Renderöintiputkella" tarkoittanet renderöintiprosessia alusta loppuun? Sitä ei mitään lopputulosta katsomalla voi kukaan lähteä avaamaan, siihen tarvitaan joku pelin kehittäjistä joka tietää miten homma tehtiin.
 
mikä itsessään on aika turha arvo ylipäätään
Miten niin turha? Sehän kertoo miten peli pyörii keskivertotilanteessa. 1% ja 0.1% sekä vielä ne rajatapaus testit niitä tilanteita varten kun ruudulla paljon tavaraa ovat sitten erikseen (joita DF ei testaile)
Lisäksi yleensä vertaillaan mm. resoluutiota, grafiikka-asetuksia jne ainakin niissä videoissa mitä itse katsellut
Kaikki sellaisia asioita jotka voisi käydä parin minuutin sisällä videon alussa (ei käydä)
Sitä ei mitään lopputulosta katsomalla voi kukaan lähteä avaamaan, siihen tarvitaan joku pelin kehittäjistä joka tietää miten homma tehtiin.
Esim renderdoc pystyy nauhoittamaan yhden ruudun ja voit sitä tarkastella mitä ja miten peli rakentaa ruudun. Toimii vulkan, d3d11 ja d3d12 kanssa eli kaikkien nykypelien kohdalla.
DF yleisöä ei taida oikeasti pelien tekninen toteutus edes kiinnostaa.

Eihän DF:n videoilla ole enää vuosiin ollut ideana se että mikä on pelin average FPS
Vaan...? Jos ei peliä arvostella, fps lukemat sivuseikka eikä pelin tekniikkaan paneuduta syvällisemmin, videoiden pointti todellakin on itselläni hukassa. Kertokaa ihmeessä kun niitä faneja tuntuu täällä olevan.
 
Miten niin turha? Sehän kertoo miten peli pyörii keskivertotilanteessa. 1% ja 0.1% sekä vielä ne rajatapaus testit niitä tilanteita varten kun ruudulla paljon tavaraa ovat sitten erikseen (joita DF ei testaile)
Ei, vaan se kertoo FPS:n keskiarvon, mikä on täysin eri asia kuin miten peli pyörii keskivertotilanteessa. Testiskenessä voi esimerkiksi pyöriä puolet surkeasti ja puolet tosi hyvin, jolloin AVG FPS on ihan turha eikä kuvaa lainkaan oikeaa suorituskykyä.

DF ei tosiaan noihin minimeihin taida mennä, mutta yhden AVG FPS:n sijasta näytetään pätkiä pelistä ja miten se reaaliaikainen FPS missäkin kohdassa peliä käyttäytyy, mikä on huomattavasti hyödyllisempää tietoa. Myös edellä kuvattu tilanne paljastuu samalla kätevästi.

Kaikki sellaisia asioita jotka voisi käydä parin minuutin sisällä videon alussa (ei käydä)
Asetukset ehkä, resoluutio ei kun se tuppaa olemaan nykypäivänä dynaaminen. Katsojalle on myös tässä ihan eri asia lukea vaikka resoluutio 1800-1280x1200-720 tms, kuin nähdä esimerkkejä tilanteista joissa resoluutio vaihtelee.

Esim renderdoc pystyy nauhoittamaan yhden ruudun ja voit sitä tarkastella mitä ja miten peli rakentaa ruudun. Toimii vulkan, d3d11 ja d3d12 kanssa eli kaikkien nykypelien kohdalla.
DF yleisöä ei taida oikeasti pelien tekninen toteutus edes kiinnostaa.
Kyllä ja ei, teknistä nippeliä sillä kyllä saa irti, mutta se on ihan eri asia ottaa yksittäinen ruutu ja ihmetellä mitä eri varjostimet nyt laskivat vrt kehittäjän avaama renderöintiprosessi. Ehkä tarkoitamme eri asioita sillä avaamisella.
Esimerkiksi täältä löytyy paljon esityksiä sellaisesta avaamisesta mitä minä tarkoitin (ja paljon muuta tietysti myös) https://forum.beyond3d.com/threads/game-development-presentations-a-useful-reference.46956/
 
DF ei tosiaan noihin minimeihin taida mennä, mutta yhden AVG FPS:n sijasta näytetään pätkiä pelistä ja miten se reaaliaikainen FPS missäkin kohdassa peliä käyttäytyy, mikä on huomattavasti hyödyllisempää tietoa. Myös edellä kuvattu tilanne paljastuu samalla kätevästi.
Tässä on sattunut väärinymmärrys. Kun puhun avg fps lukemista puhun juurikin siitä reaaliaikaisesta graafista jota näyttävät. Sitä kun katsoo niin näet avg lukeman (se numero joka on valtaosan ajasta näkyvissä). Nuo mainitsemasi rajatapukset joita harvoin tapahtuu ovat asia erikseen.

Puheitani puoltaa myös kohdat joita katsotaan eniten. Se kiinnostavin ja oleellisin asia videoissa on juuri tuo pieni ote fps lukemista. Konsolilla pelaajia kiinnostaa ainoastaa millä fps lukemalla peli pyörii, onko 30 vai suht tasainen 60. Muu sisältö aika irrelevanttia koska kaikki näkee ensisekunneilla että peli näyttää ok. Analysoinnit ja mutuilut tekstuureista, varjoista ym on ihan turhaa varsinkin kun pintaa syvemmät tutkimukset loistaa poissaolollaan.
firefox_eDhKfMiPk6.png

Asetukset ehkä, resoluutio ei kun se tuppaa olemaan nykypäivänä dynaaminen. Katsojalle on myös tässä ihan eri asia lukea vaikka resoluutio 1800-1280x1200-720 tms, kuin nähdä esimerkkejä tilanteista joissa resoluutio vaihtelee.
Klippi resoluution skaalauksestakaan ei paljoa aikaa vaadi.
Kyllä ja ei, teknistä nippeliä sillä kyllä saa irti, mutta se on ihan eri asia ottaa yksittäinen ruutu ja ihmetellä mitä eri varjostimet nyt laskivat vrt kehittäjän avaama renderöintiprosessi. Ehkä tarkoitamme eri asioita sillä avaamisella.
Yksittäisen ruudun analysointi ja miten siinä ms budjetti käytetään antaa erittäin hyvin tietoa miten hyvin pelissä on optimointi toteutettu. DF ei tosiaan näihin paneudu ollenkaan vaan hommat hoidetaan lähinnä pintapuolisesti ja arvailemalla joka oli se alkuperäinen pointtini.
Esimerkiksi täältä löytyy paljon esityksiä sellaisesta avaamisesta mitä minä tarkoitin (ja paljon muuta tietysti myös) https://forum.beyond3d.com/threads/game-development-presentations-a-useful-reference.46956/
Tää linkki vaatii tunnukset.
 
Yksittäisen ruudun analysointi ja miten siinä ms budjetti käytetään antaa erittäin hyvin tietoa miten hyvin pelissä on optimointi toteutettu. DF ei tosiaan näihin paneudu ollenkaan vaan hommat hoidetaan lähinnä pintapuolisesti ja arvailemalla joka oli se alkuperäinen pointtini.
No kerropas sitten meille, kuinka tuo analyysi tapahtuu ja mitä se kertoo optimoinnista? Omaan korvaan kyllä kuulostaa lähinnä siltä, että yrität päteä asiassa, josta et oikeasti ymmärrä mitään.
 
Vaan...? Jos ei peliä arvostella, fps lukemat sivuseikka eikä pelin tekniikkaan paneuduta syvällisemmin, videoiden pointti todellakin on itselläni hukassa. Kertokaa ihmeessä kun niitä faneja tuntuu täällä olevan.
Kyllä fps vertailut on tärkeitä. Average fps ei niinkään kuten sinä sanoit. Ainakin itseä kiinnostaa nimenomaan konsolien välinen vertaus mitä löytyy mistäkin versiosta ja kuinka on tehot käytetty hyödyksi. Onko saatu RTGI mukaan ja onko varjot low PS5:lla mutta medium SX:llä ja miten ne vertautuu PC versioon ultralla. Frameratesta kiinnostaa etenkin konsolien väliset erot. Itseä ei niinkään absoluuttinen fps kiinnosta koska konsolien framerate pyörii valtaosan ajasta omasta mielestä mielenkiinnottomalla alueella (60fps tai alle).

Muutenkin tuo DF:n tapa tehdä puolueetonta ja neutraalia kontenttia on virkistävää tässä clickbait ja hyperbolen täyttämässä sisältövirrassa. Kuten aikaisemmin kuitenkin sanoin niin kyllä DF:ltä kiinnostaa muu content nykyään enemmän mitä nämä vanhanaikaiset konsolien perffi testit. Devaajahaastattellut, retrovideot, tekniikka sukellukset peleihin ja DF-Direct. Rauhallista ja neutraalia ilman että sivulauseessa tai vihjaillen koitettaisiin dumata yhtä alustaa koska XYZ on paha-paha-paha.

Eikä ketään kiinnosta youtubesta katsoa jotain release buildin muka-debuggailua, se ei kyllä antaisi yhtään mitään lisää. Muutenkin RenderDoc ankea työkalu debugata edes omaa retard-tason shaderiä kaikkine debug symboleineen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 837
Viestejä
4 872 761
Jäsenet
78 725
Uusin jäsen
RGN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom