Dellin kannettavat

Liittynyt
27.10.2022
Viestejä
7
Tänne olis muutaman vuosikymmenen mäkkikauden jäkeen tulossa lähinnä musiikin tuotantoon uusi PC-läppäri (Dell Precision 3561 / i7-11800H). Lueskelin tässä vähän manuaalia ja muutama kyssäri nousi ilmoille:

- tähän voinee laittaa toisen sisäisen kovalevyn. pitääköhän molempien olla joko 2230 tai 2280 -mallia vai voiko ne olla kumpaa tahansa toisistaan riippumatta? pitääkö siis eka selvittää millainen se toinen siellä sisällä on?

- toinen muistipaikka on vapaana ja ilmeisesti nää pitää olla samanlaisia keskenään? olisko hyviä suosituksia 16Gt SSD4 3200MHz -muistista?
 
Liittynyt
02.07.2021
Viestejä
85
Nostetaan vanhaa ketjua ja kysytään josko joku tietäisi vastauksen. Googletus tarjosi vähän vaihtelevaa tietoa.

Mulla on Dell Precision 5550 (vastaa monilta, muttei kaikilta osin XPS 15). Tässähän on 4K-näyttö. Olen ostamassa nyt 27-32" lisänäyttöä - todennäköisesti 4K jos löytyy sopiva, mutta markkinoilla on myös muutama kiinnostava 5K (esim. Samsung Viewfinity S9 (S90PC) 27" 5K -näyttö 1 599,99).

Pystyykö tuollaisen näytön 5K-ominaisuuksia hyödyntämään kyseisen läppärin kanssa eli toimiiko homma vai onko luvassa ongelmia? Mulla on myös Dellin telakka tarvittaessa käytössä, jos vaatii sen.

Sen ymmärsin Googlen perusteella, että ainakin Applen Studio Displayn parittamisessa Dellin läppärin kanssa olisi ollut ongelmaa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Nostetaan vanhaa ketjua ja kysytään josko joku tietäisi vastauksen. Googletus tarjosi vähän vaihtelevaa tietoa.

Mulla on Dell Precision 5550 (vastaa monilta, muttei kaikilta osin XPS 15). Tässähän on 4K-näyttö. Olen ostamassa nyt 27-32" lisänäyttöä - todennäköisesti 4K jos löytyy sopiva, mutta markkinoilla on myös muutama kiinnostava 5K (esim. Samsung Viewfinity S9 (S90PC) 27" 5K -näyttö 1 599,99).

Pystyykö tuollaisen näytön 5K-ominaisuuksia hyödyntämään kyseisen läppärin kanssa eli toimiiko homma vai onko luvassa ongelmia? Mulla on myös Dellin telakka tarvittaessa käytössä, jos vaatii sen.

Sen ymmärsin Googlen perusteella, että ainakin Applen Studio Displayn parittamisessa Dellin läppärin kanssa olisi ollut ongelmaa.
Mulla on kai 5540 ja ainakin 4k toimii ihan hyvin HDMI:n tai DP:n kautta. Dellin USB-C telakka ei pysty kuin 2.5k, sitten taas ne TB telakat _pitäisi_ pystyä 4k mutta Linuxilla niiden kanssa on aina tappelu.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Nostetaan vanhaa ketjua ja kysytään josko joku tietäisi vastauksen. Googletus tarjosi vähän vaihtelevaa tietoa.

Mulla on Dell Precision 5550 (vastaa monilta, muttei kaikilta osin XPS 15). Tässähän on 4K-näyttö. Olen ostamassa nyt 27-32" lisänäyttöä - todennäköisesti 4K jos löytyy sopiva, mutta markkinoilla on myös muutama kiinnostava 5K (esim. Samsung Viewfinity S9 (S90PC) 27" 5K -näyttö 1 599,99).

Pystyykö tuollaisen näytön 5K-ominaisuuksia hyödyntämään kyseisen läppärin kanssa eli toimiiko homma vai onko luvassa ongelmia? Mulla on myös Dellin telakka tarvittaessa käytössä, jos vaatii sen.

Sen ymmärsin Googlen perusteella, että ainakin Applen Studio Displayn parittamisessa Dellin läppärin kanssa olisi ollut ongelmaa.
Vanhemmassa XPS 15 9560 kannettavassa HDMI portin kaista muistaakseni riitti 5120x1440 näytön kanssa 60Hz asti, mutta USB-C - DP adapterilla sai 120Hz. 5550 tais olla uudemmalla raudalla niin en odottaisi tuon kanssa ongelmia. Applen laitteet taas on tehty toimimaan vain muiden Apple laitteiden kanssa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 771
mistähän johtuu, että XPS sarja putoaa tukilistalta enemmin kuin Latitude ja Optiplex koneet BIOS päivitysten osalta? Luulin, että XPS on yläpään mallisarjaa mutta ei taida olla.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
mistähän johtuu, että XPS sarja putoaa tukilistalta enemmin kuin Latitude ja Optiplex koneet BIOS päivitysten osalta? Luulin, että XPS on yläpään mallisarjaa mutta ei taida olla.
Minkä sukupolven laite tuo XPS on? Itsellä Dell Inspiron 7590 9th gen ja Latitude 7390 8th gen, ja BIOS-päivityksiä ja muita päivityksiä tulee suunnilleen kuukausittain.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 771
XPS on 8th gen samoin kuin tuo Latitude. Optiplexin kone on 7th gen. Siksi vähän ihmettelen, että XPS:n viimeisin bios päivitys on 2022 ja näiden muiden kohdalla tulee edelleen säännöllisesti näitä tietoturvaan liittyviä bios korjauksia. Eihän se varmaan mitään järin realistisia uhkia ole mutta kivahan se on, jos tuotetuki toimii ja XPS käsittääkseni piti olla lippulaivasarjaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 150
Onkos joku päivitellyt vanhempia, alkujaan windows 10:llä toimitettuja läppäreitä windows 11:lle? Kiinnostais kuulla onko ollut haasteita vai kaikki toiminut mukavasti.

Itsellä on XPS 15 (9500) joka näytti olevan virallisesti tuettujen listalla ja Dellillä on tarjolla ajuripakettikin sille, niin odottaisin toimivan. Käytännön kokemuksia kiinnostais kuitenkin kuulla ennen kuin alan duunaamaan päivitystä eteenpäin kun windows 10:ssä ei varsinaisesti mitään vikaakaan ole noiden ton konemallin yleisten näyttöongelmien lisäksi…
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Itsellä on kakkoskoneessa Latitude 7390 i5-8350U ollut W11 alusta alkaen, samoin uudemmassa ykkös-Dellissäkin. Mitään ongelmia ei ole ollut, ja uusimmat päivitykset sitten kerran kuukaudessa SupportAssistilla.
 
Liittynyt
20.03.2024
Viestejä
2
Dellin laitteita käyttäneinä voin todeta laitteiden olevan omaa luokkaa surkeudessaan. Tietoturvan taso on umpisurkea, jos tietää minne katsoo. Mielestäni sen osoittaa jatkuva tarve korjata valmiita ja parhaimmalla tietoturvalla valmistettuja ohjelmistoja. Toistuvasti saanut tehdä päivityksiä eri Dellin laitteille eri Windowsin versioilla ja osa yleisistä korjauksista ovat puuttuneet tietyiltä malleilta kokonaan (esim. näytönohjainten tietoturvapäivitykset - täytyy myöntää, että kunnolla kaivamalla saattaa löytää Delliltä jonkin päivityksen, joka saattaa käydä tietoturva-aukon/-aukkojen korjaamiseen).

Precision-sarja on kenties pahin sarja, Latitude-sarjastakaan ei ole positiivisia kokemuksia. Joissakin nimeltä mainitsemattomissa paikoissa yksityisellä ja julkisella puolella on jokin "fiksauma" Dellin laitteisiin. Dell ei varsinaisesti julkista mitään koodia, joka selittäisi ongelmien luonnetta laitteistojen ja ohjelmistojen suhteen (en ainakaan ole törmännyt moiseen). Toisin on joidenkin pienempien valmistajien kohdalla, jotka julkistavat ohjelmistonsa - parhaimmassa tapauksessa kaiken, minkä ovat kehittäneet ja mitä ei ole juridisesti estetty jakamasta. Itsellä on konkreettista materiaalia, kuinka Dellin laitteet hajoavat uudella Windows 11 ohjelmistolla. BIOSin päivityksiä ilmaantuu, niin tiuhaan ettei kunnolla voi käsittää, miten laitteita ei saada kerralla tehtyä.

Mielestäni Dellin pitäisi avata lähdekoodinsa riippumattomalle tarkastelulle, eikä istua haavoittuvaisuuksien päällä kuin (väitetysti) Intel 5 vuotta AVX:n kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 536
Viestejä
4 194 207
Jäsenet
70 747
Uusin jäsen
PenttiKöyri

Hinta.fi

Ylös Bottom