DeepCool Gammaxx Series AG200 -prosessorijäähdytin

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 850
Alkusanat
Projektikoneeseen hankin DeepCoolin AG200 (AG200 - DeepCool) prosessorijäähdyttimen, joka tuli jäähdyttämään Intel i5-6500:sta. Testissä oleva jäähdytin hankittiin Datatronicista (15,90 € | DeepCool AG200 Suoritin Ilmanjäähdytin 9,2 cm Alumiini, M...), jossa hinta kirjoitushetkellä oli 15,90€. Varsinaista pakottavaa tarvetta tälle tuotteelle ei ollut, kun prosessoria olisin voinut jäähdyttää Noctuan NH-L9i:llä (NH-L9i), mutta olihan tuo mielenkiintoista testata mitä tämmöinen erittäin halpa tornijäähdytin saa aikaiseksi. Ja käytössä olevaan HTPC malliseen Silverstonen koteloon ei mahdu kuin max 92mm korkeat jäähdyttimet.

Kyseinen DeepCoolin prosessorijäähdytin on kahden lämpöputken omaava tornimallin jäähdytin, jossa on halpa klipsi kiinnitys prosessorikantaan asennettavaan kehikkoon. Jäähdyttimessä on valmiiksi asennettuna 92mm tuuletin, joka on metallilankakiinnikkeillä asennettu torniin.

Jäähdyttimen yhteensopivuus:
Intel LGA1700/1200/115X
AMD AM5/AM4

Deepcool AG200 (1)Esittely.jpgDeepcool AG200 (2)Esittely.jpgDeepcool AG200 (3)Esittely.jpgDeepcool AG200 (4)Esittely.jpgDeepcool AG200 (5)Esittely.jpgDeepcool AG200 (7)Esittely.jpg

Kommentteja asennuksesta
Kaikki muuten asennuksessa oli helppoa kunnes tuli aika laittaa jäähdytin kiinni prosessorin päälle. Sain käyttää aika älyttömän paljon voimaa omasta mielestäni, että sain jäähdyttimen kiinni prosessorikantaan asennettuun kehikkoon. Itse kehikko kiinnitetään neljällä muovitapilla emolevyyn ja kehikossa voi vaihtaa Intelin 1700/115X prosessorikantojen välillä ja itse kehikko on myös muovia. Pakko vielä mainita miten tuli pohdittua 2000-luvun alkua ja miten vastaavalla kiinnityksellä tuli asennettua paljaalla ytimellä olevien prosessoreiden päälle sen aikaisia jäähdyttimiä sekä sitä pientä kuumotusta, että meniköhän ytimestä joku kulma paskaksi.

Deepcool AG200 (9)Asennettu.jpgDeepcool AG200 (12)Asennettu.jpg

Komponentit

Prosessori: Intel i5-6500
Prosessorijäähdytin: Testattavana oleva
Emolevy: MSI Z170A Gaming Pro Carbon
Muistit: 4 x 4Gt 2133MHz DDR4
Näytönohjain: AMD Radeon R7 360
SSD: Kingston A2000 500Gt
Virtalähde: Superflower 450W
Kotelo: Silverstone GD09
Käyttöjärjestelmä: Windows 10 Pro

Testailua
Säädin prosessorijäähdyttimen tuulettimen 100% jolloin kierrokset n. 3200 RPM ja tuuletin pitää selkeää kovaa ei ehkä kuitenkaan häiritsevän kovaa ääntä. Säädin seuraavaksi tuulettimen 50% jolloin kierrokset n. 1800 RPM ja tuulettimen vieläkin kuulee, mutta ääni osittain peittyi projektikoneen virtalähteen ääneen. Ääni ei ollut mielestäni kova, mutta äänentaajuus oli hieman häiritsevä ja sen kuuli noin metrin päähän koneesta. 50% nopeudella lämmöt pysyivät 47 asteessa ja kellotaajuus pysyi 3,3GHz:ssa. Viimeisenä säädin tuulettimen 30% jolloin kierrokset n. 1100 RPM ja äänestä tuli miellyttävämpi, sen hieman vielä kotelon sisältä kuuli kun tarkemmin koitin kuulostella. Prosessorin kellotaajuus pysyi 3,3 GHz, mutta lämmöt kävivät korkeimmillaan 52 asteessa. Testien aikana HWinfo64 ilmoitti 31 wattia prosessorin tehonkulutukseksi ja huoneessa oli noin 22 astetta lämmintä.

50% testi tehtiin Cinebenchin normaalilla testillä ja 30% testi tehtiin 10 minuutin stressitestillä. Säädin 30% testissä myös kotelotuulettimet pyörimään vain 16% nopeudella, että näkisi paremmin itse jäähdyttimen vaikutuksen ja nouseeko lämmöt reilummin.

Loppusanat
Lopputulos näillä omilla testeillä on ainakin se, että tämä prosessorijäähdytin saa jäädä käyttöön ja säädän siihen paremman tuuletinkäyrän jolloin sen pitäisi tällä prosessorilla pysyä suhteellisen hiljaisena. Minusta tuote on hintaisekseen ok tasoa, jos tuo hieman rimpula ja ärsyttävä kiinnitysklipsi ei haittaa, itse kehikon asennus Intel alustalle oli erittäin helppoa.

Valmistaja tälle lupailee 100 wattiin asti jäähdytystehoa, mutta tuolloin todennäköisesti joutuu tuuletinta huudattamaan täysillä. Tätä ei nyt tullut testattua mitään toista tuotetta vastaan ja muutenkin kun tämä testi koneessa oleva prosessori on niin virtapihi, niin sillä ei todennäköisesti kauheita eroja aikaansaisi ainakaan lämpöjen suhteen, äänenvoimakkuuden suhteen eroja saanee aikaan.

DeepCoolilta saa 10 euron lisäpanostuksella AG400 prosessorijäähdyttimen, jonka saa ruuvaamalla kiinnitettyä prosessorille ja samalla saa 120mm tuulettimen sekä tietenkin isomman jäähdytysrivaston.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Hienoa! Harvemmin näkee näitä 15.90€ tuotteiden arvosteluja.

Onko sinulla Intelin stock cooler? Siihen olisi kiva nähdä vertailu. Minulle riittää äänitasosta tuo kuulovertailu, kunhan ei pörise ja hurise häiritsevästi, se on ok.
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 850
Hienoa! Harvemmin näkee näitä 15.90€ tuotteiden arvosteluja.

Onko sinulla Intelin stock cooler? Siihen olisi kiva nähdä vertailu. Minulle riittää äänitasosta tuo kuulovertailu, kunhan ei pörise ja hurise häiritsevästi, se on ok.
:thumbsup:

Piti tutkia jäähdytys laatikkoa oliko tuollaista Intelin stockia vielä tallessa, mutta eipä ole enää.

EDIT: Testailua ja loppusanat nyt päivitetty testien jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2023
Viestejä
6
Olin positiivisesti yllättynyt jäähdytystehosta, lämmöt tippui 15-20 astetta HP:n stocki-coolerista. Itse kiinnitin coolerin kiinnitysklipsiin ennen coolerin laittamista emolevyyn ja tilasin jimssiltä sopivat ruuvit kun en uskaltanut käyttää voimaa, sai helposti ruuvattua emolevyyn.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 771
Viestejä
4 206 371
Jäsenet
70 960
Uusin jäsen
Sallys

Hinta.fi

Ylös Bottom