Deco-purkit ja hidas wifi

Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
3
Terve!
Minulla on TP-linkin S4 decopurkit, ja jotenkin tuntuu etten osaa saattaa niitä toimimaan oikein.
Ooklan speedtest antaa kaikki kahdeksan megaa ulos tuon purkin kautta. PS5:n olen yhdistänyt piuhalla purkkiin, ja sinne tulee PS5:n oman testin mukaan noin 50 megaa, joka on sekin aika huono lukema, kun modeemin kautta tuleva wifi antaa PC:lle 150 megaa.

Mikähän tässä mahtaa mättää?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
182
Terve!
Minulla on TP-linkin S4 decopurkit, ja jotenkin tuntuu etten osaa saattaa niitä toimimaan oikein.
Ooklan speedtest antaa kaikki kahdeksan megaa ulos tuon purkin kautta. PS5:n olen yhdistänyt piuhalla purkkiin, ja sinne tulee PS5:n oman testin mukaan noin 50 megaa, joka on sekin aika huono lukema, kun modeemin kautta tuleva wifi antaa PC:lle 150 megaa.

Mikähän tässä mahtaa mättää?
Jos sinulla on erillinen reititin näiden deco purkkien lisäksi decot kannattaa laittaa access point tilaan. Jos ovat reitittävänä mahdollisesti sotkee sisäverkon toimintaa kun useampi reititin verkossa.
Jos mahdollista kannattaa decot kytke piuhalla reitittimeen tai toisiinsa(ethernet backhaul).
Tuolla nämä vaihtoehdot oli kuvattu - >
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 392
Päivitä purkkien softat ja boottaa ne. Joskus alkavat hidastua omia aikojaan. Sellaisen kanssa olen huomannut että jotkut Android puhelimet eivät toimi hyvin Decojen kanssa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 495
Näillä tiedoilla sanoisin että kytke purkit toisiinsa verkkokaapelilla toisiinsa jos mahdollista. Tai siirrä niitä lähemmäs toisiaan.

Kuinka monta purkkia sulla niitö on? Pitkissä ketjuissa vauhti on hitaampaa siellä päässä verrattuna alkuun.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
3
Kiitoksia vastauksista!
Asetin tölkit access-point -tilaan, ja siitä oli hieman hyötyä.
Niitä on kaikenkaikkiaan kaksi, ja pienten tutkimusten johdolla voisi sanoa että purkit eivät vaan kuule toisiaan kunnolla ylä- ja alakerran välillä. Se on alettava porauspuuhiin ja haettava pitkä verkkokaapeli.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 392
Sain Decon (X20) kuulumaan toiseen rakennukseenkin ilmateitse mutta se vaati että molemmat purkit olivat ilkkunoilla. Olisko välimatkaa reilut 10 metriä. Jos toinen oli seinän takana oli vaan yksi palkki.

Yläkertaan piti itse kans vetää johto.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Pari kysymystä:

Näkyykö muilla Openvpn server -asetus Lisää-->Lisäasetukset ja osoitteen varaus alla? TP-Linkin sivuilla on ohjeet tuohon ja X20 pitäisi olla yhteensopiva, mutta ei vaan näy.

Entä näkyykö ei-pää purkin kohdalla signaalista tieto? Olen tuon kytkenyt ethernetillä, mutta näkyy olevan Heikko Signaali.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 495
Pari kysymystä:

Näkyykö muilla Openvpn server -asetus Lisää-->Lisäasetukset ja osoitteen varaus alla? TP-Linkin sivuilla on ohjeet tuohon ja X20 pitäisi olla yhteensopiva, mutta ei vaan näy.

Entä näkyykö ei-pää purkin kohdalla signaalista tieto? Olen tuon kytkenyt ethernetillä, mutta näkyy olevan Heikko Signaali.
Ekaan en pysty vastaamaan kun tuota asetusta ei Access point tilassa näe.

Toiseen: mulla näkyy näköjään myös signaalivahvuus vaikka kaapelilla kytketty. Mutta tuossa ylhäällä lukee myös että connected:ethernet. Toinen Deco joka 30m pidemmällä autotallissa (piuhan päässä) näyttää myös strong signal joka ei langattomana voi pitää paikkaansa joten tuo strong tulee varmaan langallisesta yhteydestä. Epäilen että sun kaapeliyhteydesssä on joku vialla tai kytketty väärin.

Screenshot_2023-10-10-17-52-21-73_f49179b090611efe64122144cd8cb960.jpg
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Toiseen: mulla näkyy näköjään myös signaalivahvuus vaikka kaapelilla kytketty. Mutta tuossa ylhäällä lukee myös että connected:ethernet. Toinen Deco joka 30m pidemmällä autotallissa (piuhan päässä) näyttää myös strong signal joka ei langattomana voi pitää paikkaansa joten tuo strong tulee varmaan langallisesta yhteydestä. Epäilen että sun kaapeliyhteydesssä on joku vialla tai kytketty väärin.
Itsellä näemmä lukee ethernetin tilalla 2,4 Ghz eli jostain syystä. Pitäisikö tuon vaihtua ethernetiksi heti, kun kytkee kaapelin porttiin 1? Toiseen purkkiin saa tosiaan vaivoin yhteyden, mutta tämän APn kautta saa puhelimella maksimit 200M @ fast.com. Käytännössä vain irrotin vanhan reititin-APn kaapelin ja liitin Decoon eli pitäisi kyllä olla toimiva kaapelointi. Kytkin kaapelin ja tuon jälkeen laitoin Decon ensimmäistä kertaa päälle.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 495
Itsellä näemmä lukee ethernetin tilalla 2,4 Ghz eli jostain syystä. Pitäisikö tuon vaihtua ethernetiksi heti, kun kytkee kaapelin porttiin 1? Toiseen purkkiin saa tosiaan vaivoin yhteyden, mutta tämän APn kautta saa puhelimella maksimit 200M @ fast.com. Käytännössä vain irrotin vanhan reititin-APn kaapelin ja liitin Decoon eli pitäisi kyllä olla toimiva kaapelointi. Kytkin kaapelin ja tuon jälkeen laitoin Decon ensimmäistä kertaa päälle.
Kuvittelisin että pitäisi heti näkyä. Se on harmi ettei näissä ole perinteisiä vilkkuvia lan-portteja niin näkisi heti onko kaapeli kytketty vai ei. Mutta tarkistaisin kytkentäsi vielä kerran. Jos on läppäriä tms. liikuteltavaa laitetta niin katso että kaapelointi toimii niinkuin pitääkin.

Eli sulla tulee siis internet-yhteys ensimmäiselle decolle miten? Ja ensimmäiseltä main Decolta lähtee kaapeli suoraan seuraavalle mikä nyt jostain syystä ei toimi kuin langattomana?
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Kuvittelisin että pitäisi heti näkyä. Se on harmi ettei näissä ole perinteisiä vilkkuvia lan-portteja niin näkisi heti onko kaapeli kytketty vai ei. Mutta tarkistaisin kytkentäsi vielä kerran. Jos on läppäriä tms. liikuteltavaa laitetta niin katso että kaapelointi toimii niinkuin pitääkin.

Eli sulla tulee siis internet-yhteys ensimmäiselle decolle miten? Ja ensimmäiseltä main Decolta lähtee kaapeli suoraan seuraavalle mikä nyt jostain syystä ei toimi kuin langattomana?
Kokeilen vielä resetoida purkin ja aloittaa alusta. Testaan toki yhteyden läppärillä vielä ensin.

Kaapelimodeemi sillattuna portissa 3
Ethernetkaapeli: kaapelimodeemin portti 3 <--> Deco "pää" portti 1
Ethernetkaapeli: Deco "pää" portti 2 --> Deco "autotalli" portti 1
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Pari kysymystä:

Näkyykö muilla Openvpn server -asetus Lisää-->Lisäasetukset ja osoitteen varaus alla? TP-Linkin sivuilla on ohjeet tuohon ja X20 pitäisi olla yhteensopiva, mutta ei vaan näy.
Hemmetin hieno homma:
TP-Link Support sanoi:
Upon checking, Deco X20 V2 does not support the VPN feature. The current Deco X20 models that support VPN Server/Client are as follows:
Deco X20 V4
Pitääkö tuosta nyt lähteä haastamaan Verkkokauppaa? Tuo oli kuitenkin ominaisuus, jonka perusteella Decoon päädyin.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 399
Pitäisikö Decon QoS toimia? Laitoin luvuiksi nettiyhteyden nopeuden 200/20M, mutta ei mitään vaikutusta Bufferbloat-tulokseen (vaihtelee C-D). Laskin luvut vielä 150/15M, mutta tuo ei kyllä vaikuttanut nopeuksiin taikka testitulokseen millään tavalla.

Enpä muuten edes keksinyt, miten tuon saa pois päältä. Ei ainakaan hyväksynyt nollia tauluun.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 293
Viestejä
4 231 871
Jäsenet
71 187
Uusin jäsen
Gojitta

Hinta.fi

Ylös Bottom