Ai että kun olisi joskus tajunnut syystä X ja Y ostaa muutamat muistikitit varastoon kun olivat pilkkahintaisia ja tähän vaikka muutama teran parin SSD.
Aina voi jossitella, mutta siitä ei ole hyötyä.

Itse olen tehnyt niin muutaman kerran, erityisesti silloin kun työkaveri puhui bitcoinista ja siihen sijoittamisesta aivan alkuaikoina. Nyt vain toinen meistä on yhä työelämässä, kun taas toinen nauttii menestyksestään.
Kun Io-Tech kirjoitti tämän uutisen:
NAND-puolella pulan takaa löytyy vähentyneet investoinnit tuotantokapasiteettiin ja palvelinten siirtyminen SSD-aikaan, kun DRAM-puolella OpenAI:n Stargate-projektin odotetaan haukkaavan jopa 40 % koko maailman DRAM-tuotannosta pitkäksi aikaa.
www.io-tech.fi
...tein päätöksen lukita tämän talouden ATK-vehkeet DDR4-muisteihin ja Intelin 12-14-sukupolven prosessoreihin. Syy on se, että minulla ja muulla perheellä on jo tuota rautaa, joten riittää että ostan varaosia, jolla pärjää ainakin 5 vuotta.
Ostin saman kannan uusia emolevyjä pari kappaletta, 4x Samsung 990 Pro 2 TB, 12700K, sekä yhden 64 gigan muistikitin. Muistissa logiikkana se, että jos käy niin älytön tuuri, että kahdesta koneesta hajoaa muistit seuraavien vuosien aikana, niin laittaa yhden 32 gigan kamman per kone. Prosessorin logiikka on se, että jos tämä minun koneeni 14700K lahoaa, niin saan varmasti toimivan Alder Laken tilalle. Hankinnat ajoitin loka-joulukuun ajalle, ja painoin liipaisinta aina kun jossain näkyi järkevä hinta. Esimerkiksi viimeisin hankinta, eli prosessori tuli viikko sitten. Samsungin 990 EVO Plus voisi olla myös ihan ok levy ja harkitsen sellaisenkin ostoa.
Ainoa mitä en ole lähtenyt hamstraamaan on näytönohjain. Tekisi mieli ostaa joku 5060 Ti 16 GB varastoon odottamaan, mutta toisaalta samapa tuo. Palataan sitten kivikaudelle jos näytönohjain hajoaa. On minulla sentään joku nvidian 10xx-sarjalainen 6 gigan muistilla kaapissa. Pelilogi on kuitenkin niin pitkä, että eri palveluissa on satoja pelejä joita en ole koskaan edes asentanut, ja takuulla pyörivät tuollakin ohjaimella.
Tein myös testin viikonloppuna. Näytönohjaimeni (4070 SUPER 12 GB) pyörittää Stalker 2:sta tietyssä kohdassa ensimmäisessä kylässä nopeudella 85-87 FPS (lähes kaikki asetuksella EPIC) muistien nopeudella 3600 CL 18 (64 GB) @ 1.35 V. Laskin muistien nopeudet vakiolle (2400 CL 17) @ 1.20 V. FPS tuossa tietyssä kohdassa peliä putosi tasolle 83-85. Koska käytän V-sync-toimintoa ja monitorini on 60 Hz, niin muistien pitäminen vakiona ja pienemmällä jännitteellä ei vaikuta lainkaan pelaamiskokemukseeni. Eikä tuollaista 3 FPS:n pudotusta edes huomaa ilman mittaria ruudulla. Muistit ovat Dual Rank.
DDR5-kelkka meni jo, mutta sanoisin, että vielä ei ole mahdotonta varautua DDR4-raudalla ja SSD-levyillä - nytkin ehtii, mutta ensi jouluna tilanne voi olla jo aivan toinen.