DC-moottorin nopeudensäädin auton tuulettimelle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AnaK
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
21.12.2018
Viestejä
174
Nissan Maximasta A33 2001 lakkasi sisätilan tuuletin toimimasta. Autossa on automaattinen ilmastointi. Olen vaihtanut jo tuuletin vastuksen FETin, jolloin sain tuulettimen toimimaan muutaman ajon verran kunnes tuulletin rupes pätkimään ja lopulta lakkasi pyörimästä ollenkaa. Joten epäilen että itse ohjauspaneelissa on jokin vikana. Muuten toimii kaikki säätimet ja ilmastoinnit jne..

Ajattelin siis virittää oman tuulettimen nopeuden säätimen, koska alkuperäiset osat tähän autoon ovat kivenalla ja paneelin irroittaminen vaikuttaa vaivalloiselta. Nyt heräsi vaan kysymys että minkälaisen säätimen tarvitsen.
Sattumoisin löysin manuaalit autolleni ja sieltä kytkentäkaavion: https://cardiagn.com/heater-air-con...cvEAb1vtEqDCX39IWD_XrdlT9W3FpB4YPuaVzMh-hxuOQ sivulta HA-34.

Tuulettimen suojana on 2kpl 15 A sulakkeita. Sulakkeiden takana on myös säädinpaneeli, mutta oletettavasti se ei hirveästi vie virtaa. Nopeudensäätimen olisi hyvä siis väh. 30 A kestää. Tietysti mittaamalla puhaltimen vastuksen saisin sen selville, mutta ajanpuutteen takia jäänyt.

Amazonista katselin muutamaa vaihtoehtoa:
https://www.amazon.de/Doris-Direct-...ed+Controller&qid=1568059407&s=gateway&sr=8-1
https://www.amazon.de/KKmoon-Einste...jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==
https://www.amazon.de/Drehzahlregle...ed+Controller&qid=1568105927&s=gateway&sr=8-4

Osaako joku sanoa noista mitää? Tai ehdottaa muuta. Plussaa tietysti mitä nopeammin saisin osan, ja jos löytää jostain Suomen kaupoista.

Tietysti Partcosta kanssa katselin muttä sieltä löysin vaa rakennussarjan johon vaihtamalla kestävämmät FET senkin saisin tuohon kestämään vaikuttaa vaan komponentimäärää katsoen vähän heikommalta ja pitäisi itse tuo rakentaa. Noissa amazonin olisi kuoretkin valmiina. RAKENNUSSARJA: DC-MOOTTORIN NOPEUDENSÄÄDIN 20W - PARTCO verkkokauppa
 
Nissan Maximasta A33 2001 lakkasi sisätilan tuuletin toimimasta. Autossa on automaattinen ilmastointi. Olen vaihtanut jo tuuletin vastuksen FETin, jolloin sain tuulettimen toimimaan muutaman ajon verran kunnes tuulletin rupes pätkimään ja lopulta lakkasi pyörimästä ollenkaa. Joten epäilen että itse ohjauspaneelissa on jokin vikana. Muuten toimii kaikki säätimet ja ilmastoinnit jne..

Ajattelin siis virittää oman tuulettimen nopeuden säätimen, koska alkuperäiset osat tähän autoon ovat kivenalla ja paneelin irroittaminen vaikuttaa vaivalloiselta. Nyt heräsi vaan kysymys että minkälaisen säätimen tarvitsen.
Sattumoisin löysin manuaalit autolleni ja sieltä kytkentäkaavion: https://cardiagn.com/heater-air-con...cvEAb1vtEqDCX39IWD_XrdlT9W3FpB4YPuaVzMh-hxuOQ sivulta HA-34.

Tuulettimen suojana on 2kpl 15 A sulakkeita. Sulakkeiden takana on myös säädinpaneeli, mutta oletettavasti se ei hirveästi vie virtaa. Nopeudensäätimen olisi hyvä siis väh. 30 A kestää. Tietysti mittaamalla puhaltimen vastuksen saisin sen selville, mutta ajanpuutteen takia jäänyt.

Amazonista katselin muutamaa vaihtoehtoa:
https://www.amazon.de/Doris-Direct-...ed+Controller&qid=1568059407&s=gateway&sr=8-1
https://www.amazon.de/KKmoon-Einstellbar-Controller-Geschwindigkeit-Einsteller¡/dp/B01AI0QACI/ref=sr_1_1_sspa?keywords=DC+Motor+Speed+Controller&qid=1568105828&s=gateway&sr=8-1-spons&psc=1&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUFDRTIxNklFNzVST0wmZW5jcnlwdGVkSWQ9QTA0Mjc5MjcyS1U0VDZBNUdVQTNHJmVuY3J5cHRlZEFkSWQ9QTAxMzQyMTQyN1ZMMDZSSDAySUlMJndpZGdldE5hbWU9c3BfYXRmJmFjdGlvbj1jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==
https://www.amazon.de/Drehzahlregle...ed+Controller&qid=1568105927&s=gateway&sr=8-4

Osaako joku sanoa noista mitää? Tai ehdottaa muuta. Plussaa tietysti mitä nopeammin saisin osan, ja jos löytää jostain Suomen kaupoista.

Tietysti Partcosta kanssa katselin muttä sieltä löysin vaa rakennussarjan johon vaihtamalla kestävämmät FET senkin saisin tuohon kestämään vaikuttaa vaan komponentimäärää katsoen vähän heikommalta ja pitäisi itse tuo rakentaa. Noissa amazonin olisi kuoretkin valmiina. RAKENNUSSARJA: DC-MOOTTORIN NOPEUDENSÄÄDIN 20W - PARTCO verkkokauppa

En osaa sanoa noista valmiista muuta kuin se että halpoja itämaisia kannattaa ehkä välttää. Ensimmäinen linkeistä vaikuttaa noista parhaimmalta, autossa ei tarvita näyttöjä yms vaan yleensä muutama vakiopykälä riittää.

Partcon kytkentä on sinänsä ihan ok mutta isommille virroille pitää järjestää parempi fetin ohjaus jos sen haluaa pysyvän ehjänä.

Moottorit potkii kivasti takaisinpäin varsinkin hidastettaessa, iso jännitteen kesto on hyvästä
 
Puhaltimen virrankulutusta ei saa resistanssimittauksella selville. Ainoastaan käynnistysvirrasta voi saada arvion, eikä sekään ole ihan tarkka. 30 A lienee aika hyvä arvio yläkanttiin. Mittasin joskus, että Renault Espacessa tuuletus vie suunnilleen 30 A täydellä teholla ja siinä puhaltimet lienevät isompia kuin keskimääräisessä henkilöautossa.

Partcon säätimestä modaamalla voi saada ihan kelvollisen, mutta valmiiksi sopivia säätimiä on kyllä esim. eBayssa ja olisiko Partcon valikoimassakin? Jos tuota lähtee modaamaan, fetti pitää vaihtaa isompaan, esim. IRF1405 voisi olla OK. Fetin ohjausta voi joutua pohtimaan myös, joskin yhdellä fetillä alkuperäinen kytkentäkin voi olla kelvollinen. Moottorin rinnalla oleva diodi pitää vaihtaa myös suurempaan, jottei se kärähdä. Joku 20-30A kestävä schottky-diodi lienee sopiva. Moottorin virtaa pätkittäessä syntyvät jännitepiikit siis hallitaan sillä, ei fetin jännitteenkestolla. Jännitteenkestoakin on syytä olla, mutta muutama kymmenen volttiakin riittää.Sekä fetille että diodille joutuu todennäköisesyi järjestämään jäähdytyksen. Lisäksi voi tulla ongelmia johtojen ja piirilevyvetojen virrankeston kanssa, kun muutaman ampeerin sijaan virtaa meneekin muutaman kymmenen.


edit: Mutta jos säätäminen ei ole tarkoitus, löytämäsi vaihtoehdot lienevät kaikki ihan OK, tai sitten Partcon valikoimasta esim. tuo:

DC-MOOTTORIN NOPEUDENSÄÄDIN 0-40A 10-50V - PARTCO verkkokauppa
 
Viimeksi muokattu:
Puhaltimen virrankulutusta ei saa resistanssimittauksella selville. Ainoastaan käynnistysvirrasta voi saada arvion, eikä sekään ole ihan tarkka. 30 A lienee aika hyvä arvio yläkanttiin. Mittasin joskus, että Renault Espacessa tuuletus vie suunnilleen 30 A täydellä teholla ja siinä puhaltimet lienevät isompia kuin keskimääräisessä henkilöautossa.

Partcon säätimestä modaamalla voi saada ihan kelvollisen, mutta valmiiksi sopivia säätimiä on kyllä esim. eBayssa ja olisiko Partcon valikoimassakin? Jos tuota lähtee modaamaan, fetti pitää vaihtaa isompaan, esim. IRF1405 voisi olla OK. Fetin ohjausta voi joutua pohtimaan myös, joskin yhdellä fetillä alkuperäinen kytkentäkin voi olla kelvollinen. Moottorin rinnalla oleva diodi pitää vaihtaa myös suurempaan, jottei se kärähdä. Joku 20-30A kestävä schottky-diodi lienee sopiva. Moottorin virtaa pätkittäessä syntyvät jännitepiikit siis hallitaan sillä, ei fetin jännitteenkestolla. Jännitteenkestoakin on syytä olla, mutta muutama kymmenen volttiakin riittää.Sekä fetille että diodille joutuu todennäköisesyi järjestämään jäähdytyksen. Lisäksi voi tulla ongelmia johtojen ja piirilevyvetojen virrankeston kanssa, kun muutaman ampeerin sijaan virtaa meneekin muutaman kymmenen.


edit: Mutta jos säätäminen ei ole tarkoitus, löytämäsi vaihtoehdot lienevät kaikki ihan OK, tai sitten Partcon valikoimasta esim. tuo:

DC-MOOTTORIN NOPEUDENSÄÄDIN 0-40A 10-50V - PARTCO verkkokauppa

Tuohan näyttää äkkiseltään samalta kuin ebay- säädin eri värisellä liittimellä ;)

Ja noinhan se on, sitä suojadiodia ei missään nimessä saa unohtaa.
Moottorista/kierroksista/jne riippuen myös RC snubber voi olla tarpeen ihan kuten muuntajaa/kelaa ajettaessakin.

Tuon IRF1405:n kapasitanssi on aika pieni, sen ohjaus pitäisi onnistua suoraan 555:n lähdöstä.
Mutta jos on tarkoitus säätää autoa eikä puhallinmoottorin ohjainta niin osta valmis. Luottaisin ehkä enemmän Partcoon kuin ebayhin tässä asiassa...
 
Kiitoksia hyvistä ja selventävistä vastauksia!

Nuohan olivat kaikki amazonin ehdotuksia, mutta varmasti nuo samat pyörivät ebayssakin ja muualla.

Jos aikaa olisi, niin ihan mielenkiinnosta ja opin kannalta voisin lähteäkin säätämään. Ajan puutteen takia otan varmaan tuon Partcon vaihtoehdon kun sen voin vaikka jo huomenna hakea sieltä.

Onko tuolla suunnanvaihdon kytkimellä merkitystä? Sillä saa nimensä mukaisesti puhaltimen pyörimään toiseen suuntaan mutta onko siinä riskeä että muut järjestelmät menevät sekaisin?

Mitä luulette tarviiko tuo kotelo vielä lisäjäähdytys esim. erillisellä tuulettimellä jonka kytkisi tuohon rinnalle?
 
Kiitoksia hyvistä ja selventävistä vastauksia!

Nuohan olivat kaikki amazonin ehdotuksia, mutta varmasti nuo samat pyörivät ebayssakin ja muualla.

Jos aikaa olisi, niin ihan mielenkiinnosta ja opin kannalta voisin lähteäkin säätämään. Ajan puutteen takia otan varmaan tuon Partcon vaihtoehdon kun sen voin vaikka jo huomenna hakea sieltä.

Onko tuolla suunnanvaihdon kytkimellä merkitystä? Sillä saa nimensä mukaisesti puhaltimen pyörimään toiseen suuntaan mutta onko siinä riskeä että muut järjestelmät menevät sekaisin?

Mitä luulette tarviiko tuo kotelo vielä lisäjäähdytys esim. erillisellä tuulettimellä jonka kytkisi tuohon rinnalle?

Totta, amazon/ebay/aliexpress/jne... aika samaa varmaan kaikissa ellei ole erikseen "merkkilaite".

Ainakin väärin päin pyörivä puhallin puhaltaa huonommin kuin oikein päin. Yleensä noissa on keskipakopuhallin joka toimii kunnolla vain toiseen suuntaan.
Lukitse suunnan vaihto niin päin että pyörii oikein päin ja jätä siihen.
Jos suunnan vaihto on tehty releillä niin toisessa asennossa ne on varmaan levossa ja kannattaa jättää siihen. Moottorin johdot vaan oikein päin että pyörii oikein.
Tietää siitä että naksahtaako päälle kytkettäessä/suuntaa vaihdettaessa, tietysti ilman kuormaa testattuna.

Lisäjäähdytyksen tarpeen tietää kun kokeilee, ei sitä oikein muuten voi tietää kun riippuu kuormasta.

Jos lähdet säätämään omaa ohjainta niin skooppi kannattaa olla, muuten menee liiaksi mutun puolelle.
 
Homma toimii taas!

Kävin eile illal kuitenkin vielä tarkistus mittaamassa tuulettimen säädinvastuksen. Netistä olin jo aikaisemmin löytänyt ko. kaavion vastukselle :
FCA.JPG
Mittasin että 34:lle tulee käynnissä ollessa ohjauspaneelista Gatelle ohjausjännite oli jtn. n. 8v luokkaa, niin tällä pois suljin ettei vika kuitenkaan ole ohjauspaneelissa vaan tässä ohjausvastuksessa. Otin vastuksen irti ja mittasin ensimmäisenä lämpösulakkeen ja poikkihan se oli. Jännä juttu vain kun juotin sen irti ja mittasin uusiksi, niin mittari näytti että jatkuvuus taas löytyisi... No tällä tavoin satunnaisesti se käynnissä ollessakin toimi pätkissä, eli todnäk. joku pieni hiussärö sulakkeessa tai juotoksessa. Vaihdoin uuden lämpösulakkeen tilalle, jonka olin ostanut jo aikaisemmin kun FETinkin hankin, mutta en silloin vaihtanut sitä koska vanha sulake ilmoitti olevansa ehjä.

Pienestä nämä joskus ovat kiinni. Katsotaan nyt kestääkö tuo lämpösulake.
 
Voiko tuollaisella moottorisäätimellä käyttää esim. penkinlämmittimen vastusta, omassa autossa on vain yksi kuuma asento.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 201
Viestejä
4 531 857
Jäsenet
74 773
Uusin jäsen
Jurska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom