Danske Bankin ja Nordean sovellukset kieltäytyvät toimimasta liikaa oikeuksia hamuavien tuntemattomista lähteistä asennettujen sovellusten rinnalla

Vastaan tähän lainauksena oman viestin toisesta ketjusta:



Boomer-väki joo. Ja kun katsoo kansakunnan ikäjakaumaa, niin niitä kyllä riittää.
Toisaalta tietokoneissa (joita puhelimetkin imo ovat) on ”sideloadattu” eli siis ihan vaan asennettu ohjelmia ilman, että siellä olisi jokin keskitetty taho välissä kuratoimassa sisältöä yms. iät ajat ja hyvä niin.

Toki jotkut ovat asennelleet haittaohjelmia tai muuten sotkeneet laitteensa solmuun ja sillä on sitten ollut ainakin heille itselleen (ja välillä muillekin) ikäviä seurauksia. Näitä ehkäisemään on ollut jonkinlaisia tietoturvatuotteita jotka lienevät toimineen vaihtelevalla menestyksellä tai esim. eri käyttäjien oikeuksia on muokattu, eli esim kaikilla käyttäjätileillä ei ole admineita.

Olen sitä mieltä, että ”normikäyttäjän” ei kuuluisi olla tietokonelaitteen ylläpitäjä, oli se sitten mobiili tai ei, vaan mikäli osaaminen tai itseluottamus ei riitä niin tämä rooli tulisi sitten ulkoistaa ja käyttäjä ajelkoon sellaisilla oikeuksilla, että mitään supermassiivista tietoturvaongelmaa ei asenteluilla saa aikaiseksi. (Meillä tosin ei vielä taida olla mitään fiksua palvelua, jolla toteuttaa tätä, jos lähipiiristä ei satu löytymään nörttiä, jolle tällaiset voi ulkoistaa. Ehkä tässä olisi sitten liikeideaa 🤔)

Olen itse vakaasti sitä mieltä, että laitteen ylläpitäjä päättäköön mitä niihin laitteisiin on asennettuna ja mistä ja jos pankkiapin toimimattomuudelle ei mitään teknistä estettä ole niin sitten sen kuuluisi toimia. Jos mietin, että kenen sen laitteen tietoturvasta tulisi vastata niin kyllä se on admini, eikä Danske Bank (varsinkaan, kun pankkien metodit ovat osastoa ”ammutaan kärpästä singolla”) ja jos ylläpitäjän mielestä tietoturvariskit ovat huomioitu tarpeeksi hyvin niin eikun kovaa ajoa vain. Jos appi kompromissina haluaa varoittaa, että laitteessa on havaittu asioita X, jotka voivat heikentää tietoturvaa niin sekin on ok. Se on sitten ylläpitäjän vastuulla arvioida onko riski minkä suuruinen ja mahdollinen hyöty sen riskin realisoitumiseen nähden riittävän suuri. 🤷‍♂️

Ei minusta siis pankillakaan korvausvelvollisuutta tulisi olla, jos käyttäjä omalla huolimattomuudellaan aiheuttaa omaan laitteeseensa isoja tietoturvaongelmia esim aiheuttamalla tilanteen, että laitteen ruudun sisältö on ulkopuolisen urkittavissa yhtään sen enempää kuin jos käyttäjä ns. face to face antaisi tunnuksensa jollekin. ( Mutta toki normaali rikosprosessi ja mitä virkavalta voikaan tehdä rahojen takaisin saamiseksi tietenkin kuuluu asiaan, kun eihän se, että ovet on auki tarkoita, että kaiken siellä olevan saa viedä, mutta mitä mä haen takaa on, että jos mä jättäisin vaikka fillarini keskelle katua lukitsematta sitä niin ihan ymmärrettävää, että syytä olisi sen verran paljon peilissä vastassa, että vakuutusyhtiöltä korvauksia ei kuuluisi tulla, mutta toki jos pöllijä saadaan kiinni niin hänen tulisi pyörä palauttaa. 😅)

Nää siis näkemykset, jos käyttäjä halutessaan menee ”hyväksyttyjen sovelluskauppojen ulkopuolelle”. Jos noista kaupoista ladatut sovellukset osoittautuvat haittaohjelmiksi niin silloin vastuiden kuuluisi mennä niiden kauppojen suuntaan.

Toisaalta sideloadauksen hyväksymisen olisi oltava riittävän vaikeaa ”pahimmalle töhölle”, jotta häntä saadaan edes vähän suojeltua itseltään, mutta silti riittävän mutkatonta, että se sujuu ”keneltä vaan”.

Oisko esim jokin salasanalukitus, joka olisi jotenkin sidoksissa siihen laitteeseen, tyyliin imei/mac-osoite tms? Tavallaan houkuttaisi joku laitteen ohjekirjaan laitettu avain, kun se on yleensä se vihoviimeinen paikka, johon nuo suurimmat käyttäjäperäisiä ongelmia aiheuttavat ihmiset vilkaisevat, mutta se olisi vähän ikävä käytettyjen puhelimien suhteen. 🙈

Siitä mä olen varma, että jos siellä vaan lukisi: ”Jos et täysin tiedä mitä teet ÄLÄ KOSKE TÄHÄN!”, niin kaikilla olisi sideloadaukset asetuksista hyväksyttynä välittömästi. 🤭
 
Olisko tälle jotain ihan omaa ketjua.
Tai jos perustaa uutta ketjua, niin aiheeksi joku yleinen. missä keskustelua laite ja alusta/käyttöjärjestelmä valmistajien kontrollsita mitä saa asentaa, ilman valmistajan/alustan haltijan hyväksyntää. ja miten se sallia. yleensä ja miten määräävässä markkina-asemassa olevan turvatta kilpailu.
Tein nyt
 
Sain muuten kierrettyä ainakin Danske Bankin rajoituksen MacroDroidilla. Todennäköisesti toimii Nordeallakin mutta en nyt jaksanut testata sitä. Tein automaation, joka poistaa sideloadatun sovelluksen oikeudet esteettömyyspalveluihin, kun mobiilipankki avataan. Vastaavasti oikeudet menee takaisin päälle, kun mobiilipankki suljetaan. Välillä joutuu avaamaan mobiilipankin kahteen kertaan, kun MacroDroid ei ehdi muuttaa asetuksia mutta testailujen mukaan vähintään toisella avaamiskerralla kerralla onnistuu.

Edit: Alla olevassa viestissä ohjeet viiveen tekemiseen tuohon automaation, niin pitäisi toimia paremmin (poistuu ongelma, että MacroDroid ei välillä kerkeä muuttaa asetusta), credits @Leatherman

Screenshot_20240922_123527_MacroDroid.jpg


MacroDroidille täytyy antaa WRITE_SECURE_SETTINGS oikeudet ADB:n kautta mutta ei siis vaadi roottia tms. Ihan vakiona voi siis käyttää puhelinta.
Saakohan vastaavan tehtyä Taskerilla, se olisi valmiiksi asennettuna?
Mulla ei Nova aiheuta mitään ongelmia vaikka on tuo accessibility näytönsammutus aina ollut käytössä, mutta Bitwarden sen sijaan disabloi Nordean pankin. Kun otan Bitwardenin esteettömyysluvat pois niin pankki aukeaa, ja sen jälkeen voin palauttaa Bitwardenin luvat. Nordea ei edes lakkaa toimimasta heti tuon jälkeen, vaan useamman kerran antaa kirjautua sisään hienosti, ennen kuin yhtäkkiä taas huomaa että iso paha Bitwarden vakoilee.
Nordea on mun "kakkospankki" jota en kovin usein käytä, mutta sen verran usein että tuo häiritsee joka tapauksessa. Kunhan ei OP tuohon sortuisi...
 
Saakohan vastaavan tehtyä Taskerilla, se olisi valmiiksi asennettuna?
Mulla ei Nova aiheuta mitään ongelmia vaikka on tuo accessibility näytönsammutus aina ollut käytössä, mutta Bitwarden sen sijaan disabloi Nordean pankin. Kun otan Bitwardenin esteettömyysluvat pois niin pankki aukeaa, ja sen jälkeen voin palauttaa Bitwardenin luvat. Nordea ei edes lakkaa toimimasta heti tuon jälkeen, vaan useamman kerran antaa kirjautua sisään hienosti, ennen kuin yhtäkkiä taas huomaa että iso paha Bitwarden vakoilee.
Nordea on mun "kakkospankki" jota en kovin usein käytä, mutta sen verran usein että tuo häiritsee joka tapauksessa. Kunhan ei OP tuohon sortuisi...
Taskerin AutoTools lisäosan SecureSettings toiminnolla ilmeisesti onnistuisi mutta siinäkin pitää antaa ADB:llä lisää oikeuksia. Oliko sinulla siis Play Kaupasta asennettu molemmat sovellukset (Nova ja Bitwarden).
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Taskerin AutoTools lisäosan SecureSettings toiminnolla ilmeisesti onnistuisi mutta siinäkin pitää antaa ADB:llä lisää oikeuksia. Oliko sinulla siis Play Kaupasta asennettu molemmat sovellukset (Nova ja Bitwarden).
Luulin että Bitwarden olisi Playsta, mutta ei näköjään ollut jostain syystä, liekö sitten suoraan valmistajan sivuilta aikoinaan ladattu. Kokeilen vaihtaa.
 
En tiedä sovelluksista, mutta tänään hävinnyt Nordeasta kokonainen tili, ja sen myötä n. 3000€ käteistä.
Olisi syytä alkaa pankin pikkuhiljaa toimimaan...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 937
Viestejä
4 436 304
Jäsenet
73 433
Uusin jäsen
octfoe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom