- Liittynyt
- 13.10.2016
- Viestejä
- 12 968
Olisiko sitten 8 se maaginen tarvittava ydinmäärä eli 6 ilman SMT jää vajaaksiSitä tuossa just pohdin, kun 8-ytimiselle SMT:tä ei kuitenkaan enabloitu. 6-ytimisellä on kuitenkin parempi ajaa 12 säiettä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olisiko sitten 8 se maaginen tarvittava ydinmäärä eli 6 ilman SMT jää vajaaksiSitä tuossa just pohdin, kun 8-ytimiselle SMT:tä ei kuitenkaan enabloitu. 6-ytimisellä on kuitenkin parempi ajaa 12 säiettä.
Ihmettelin samaa jo cyberpunk ketjussa heti. Mutta oletko varma että ne käynnistää 12 säiettä?
Mutta joo. Se on päivän selvää että jos 5600x on nopein 12:sta säikeellä, níin myös 5800x oilisi nopein samalla määrällä ja päivitys on kustu taas.
Sopiva säiemäärä olisi varmaan jopa prosessorimallikohtainen optimointirupeama, johon eivät vähemmän yllättäen lähteneet. Nyt on testattu vaan että missä kohtaa SMT:n aktivointi sakkaa suorituskykyä ja jätetty homma siihen. Em. tietojen perusteella pelimoottorin suorituskyky on optimaalinen jossain kahdeksan ja 15 säikeen välillä. Valitettavasti pelintekijät eivät osaa laittaa kyseistä muuttujaa conffitiedostoon, jolla asian voisi selvittää.Ihmettelin samaa jo cyberpunk ketjussa heti. Mutta oletko varma että ne käynnistää 12 säiettä?
Mutta joo. Se on päivän selvää että jos 5600x on nopein 12:sta säikeellä, níin myös 5800x oilisi nopein samalla määrällä ja päivitys on kustu taas.
Ei toi prosessointi ihan loputtomasti säikeisty ja jos väkisin säikeistää niin suorituskyky voi kärsiä kun säikeiden hallinta ja synkronointi ei ole optimaalista.Pakko kyllä ihmetellä että miten helvetissä tällainen on edes mahdollista, luulis kyllä että vastaava jumalpeli osaa ottaa raudasta kaiken irti.
Vaatii sen että peli on koodattu edes välttävästi. Tässä tapauksessa voitaneen tämänkin ketjun tietojen valossa sanoa että peli on aikamoinen purkkakasa.Mietin vaan kun nykypelit yleisesti osaa kyllä ottaa säikeistä irti... mutta enhän minä näiden sielunelämästä paljoa tiedä.
Josta päästään juuri siihen että päivitys kustu. Jos on jouduttu kompromissiin syystä tai toisesta, niin itse säätö on ”pakollinen”.Sopiva säiemäärä olisi varmaan jopa prosessorimallikohtainen optimointirupeama, johon eivät vähemmän yllättäen lähteneet. Nyt on testattu vaan että missä kohtaa SMT:n aktivointi sakkaa suorituskykyä ja jätetty homma siihen. Em. tietojen perusteella pelimoottorin suorituskyky on optimaalinen jossain kahdeksan ja 15 säikeen välillä. Valitettavasti pelintekijät eivät osaa laittaa kyseistä muuttujaa conffitiedostoon, jolla asian voisi selvittää.
Höpöhöpö. Jos et tiedä asiasta tasan mitään niin kannattaa olla hiljaa.päivän selvää
Se, että säei luodaan, ja se, että säie haluaa jatkuvasti CPU-aikaa, on kaksi aivan eri asiaa.
Tyypillinen tilanne peleissä on se, että siellä on yksi raskas pääsäie(joka muodostuu suorituskyvyn kannalta usein pullonkaulaksi), ja sen lisäksi monta kevyempää "apusäiettä", jotka tekevät jotain osan framen ajasta ja nukkuvat osan framen ajasta.
Ne hommat mitä ne kevyemmät säieet tekee voisi usein myös suorittaa pienemmällä määrällä säikeitä osittain peräkkäin siten että mikään ei hidastuisi, mutta kuinka paljon pienemmällä määrällä, se on sitten hyvin peli- ja tilannekohtaista.
Nyt tilanne Cyberpunk 2077n kanssa lienee se, että kun käytössä on (vähintään) kahdeksan säiettä, kaikki ne "muut hommat" pystytään jakamaan niille (vähintään)seitsemälle muulle säikeelle siten että kaiken kuormitus on aika tasan, eikä apusäikeiden lisääminen auta yhtään, mutta jos käytössä on vain 6 säiettä (pääsäie ja 5 apusäiettä), apusäikeet muodostuu pullonkaulaksi.
Mutta, jos niitä apusäikeitä luodaan "turhaan" siten että kokonaismäärä on suurempi kuin fyysisten ytimien määrä, ongelmaksi muodostuu se, että (pienen osan ajasta) samalla fyysisellä ytimellä ajautuu sekä pelin pääsäie että joku "apusäie", se "pääsäie" hidastuu ja sen pullonkaula pahenee.
Eli siis, säikeitä kannattaa luoda enemmän kuin fyysisten ytimien määrä vain jos
1) Siellä ei ole (suhteessa) raskasta pääsäiettä joka on pullonkaula tai
2) Fyysisiä ytimiä on niin vähän että vaikka siellä on se raskaampi pääsäe, apuäsäikeiden laskenta muodostuisi silti pullonkaulaksi ilman SMTn hyödyntämistä tai
3) Säikeet pystytään pakottamaan ytimille siten että pääsäie saa oman ytimensä. Käytännössä tämä vaatii hirveää nysväystä ja kikkailua ja tarkkaa tietämystä siitä, miten käyttis numeroi fyysiset ja loogiset prosessoriytimet, ja käyttiksellä pyörivät muut softat voi kuitenkin sotkea tätä, tämä käytännössä onnistuu konsolilla, huonommin PCllä.
Tilanne säikestyksen osalta on parantunut joo. Mutta vasta ihan viime vuosina näitä prossuja on ollut, joissa on näitä ytimiä näin paljon ja tuki parantunut. Oikeastaan vasta ensimmäisen sukupolven Ryzenien jälkeen alkoi yleistyä 4+ coren prossut. Tän pelin kehitys on kuitenkin aloitettu 2012 - 2015 paikkeilla ja pelimoottori on alunperin vielä vanhempaa perua. Ei luultavasti ole ihan triviaali homma laittaa tuo pelimoottori tukemaan suuria määriä ytimiä tehokkaasti, voi olla että osa moottorista pitäisi kirjoittaa ihan tyhjästä uudestaan.Mietin vaan kun nykypelit yleisesti osaa kyllä ottaa säikeistä irti... mutta enhän minä näiden sielunelämästä paljoa tiedä.
Jos katsot tuota Cirruksen aikaisemmin linkkaavaan kuvaa pelin säikeistä, niin näet että ajossa on yli 20 säiettä, sekä lukuisa idlenä oleva säie. Aika hyvin näyttää peli skaalaavan. Aivan olemattomalla kuormalla oleviakaan ei ole montaa.Tarkoittaako tuo samalla myös, että Cyperpunk ei juurikaan osaa hyödyntää useampaa kuin 8-12 säiettä? Suorituskykyero useamman ytimen prosessoreille tulisi sitten vain korkeammista kelloista?
Computerbasen testissä suorituskyky heikkeni 5800x:lläKaikki testit osoitti parannuksia 5800x prosessorilla enemmillä säikeillä.
Ok. No ehkä tuo selittää sitten. On sentään olemassa testi jossa se haittasi 5800x.Computerbasen testissä suorituskyky heikkeni 5800x:llä
Cyberpunk 2077 im Benchmark-Test: Prozessor-Benchmarks, AMD SAM, CPU-Hack für Ryzen und Patches
Cyberpunk 2077 im Test: Prozessor-Benchmarks, AMD SAM, CPU-Hack für Ryzen und Patcheswww.computerbase.de
Ehkäpä tämä 1.05 ryzen päivitys on vain hätäinen purkkaviritys niille prossuille jotka hyötyy eniten ja varmimmin ja kattavampi uudistus sitten kun peli siirtyy alphasta beta vaiheeseen.
Höpöhöpö. Jos et tiedä asiasta tasan mitään niin kannattaa olla hiljaa.
Kaikki testit osoitti parannuksia 5800x prosessorilla enemmillä säikeillä.
Voisiko tämä tarkoittaa että peli käyttää juurikin 8-ydintä maksimissaan jolloin 6-ytiminen hyötyy kahdesta ylimääräisestä säikeestä enemmän kuin mitä haittaa SMT:n käyttö aiheuttaa.
Joo. No kasataanpa tähän sitten testejä miten se yleisemmin menee.Katsoppas peiliin.
Ei todellakaan osoittanut:
Cyberpunk 2077 im Benchmark-Test: Prozessor-Benchmarks, AMD SAM, CPU-Hack für Ryzen und Patches
Cyberpunk 2077 im Test: Prozessor-Benchmarks, AMD SAM, CPU-Hack für Ryzen und Patcheswww.computerbase.de
@hkultala osannee vastata tähän paremmin, mutta veikkaan, että Windowssin scheduleri tulee vastaan ja ei voi määrittää mikä prossu ajaa SMT päällä mitä säiettä ja mikä ei koskisi koko roskaan pitkällä tikullakaan. Se on joko on tai off. Jaa tagays ei toimi, mielenkiintoista.Eikö esim 5800X:lle vois pakottaa että puolet ytimistä voisi käyttää SMT:tä, ja sitten pakottaisi raskaimmat säikeet pyörimään ytimillä jolla ei ole SMT käytössä? Luulisi tämän antavan optimaalisen suorituskyvyn tässä tilanteessa?
Mitä tällä "raudasta kaikki irti" ottamisella oikein tarkoitetaan? Jos ja kun peli on melkein kaikissa tilanteissa yhtään isommilla resoluutioilla ja kuvanalaatuasetuksilla puhtaasti GPU-rajoitteinen, niin mitä sillä CPU:lla pitäisi oikein tehdä?Pakko kyllä ihmetellä että miten helvetissä tällainen on edes mahdollista, luulis kyllä että vastaava jumalpeli osaa ottaa raudasta kaiken irti.
Joo. No kasataanpa tähän sitten testejä miten se yleisemmin menee.
5800x nopeampi isommilla säikeillä:
Toms kaikki testiskenaariot (resoluutiot, RT jne)
Kokeileppa laittaa crowd densityä pienemmälle gameplay asetuksista. Aika turhaa sinänsä syytellä peliä huonosti optimoiduksi, jos se näyttää noilla Low-asetuksillakin paremmalta, kuin keskiverto AAA-peli maksimiasetuksilla.Viikonlopun piikkiin kuten tämäkin postaus mutta onhan tuo huonosti optimoitu kun ei AMD 3600 & GTX 980 Ti jaksa low/medillä vääntää 1080p60
tuplasti leveämmät AVX-yksiköt.
Ei sitä 1.05 päivitystä ("hotfix") ole vielä julkaistu PC:lle.Hotfix näytti poistaneen AVX käytöstä, joten tällä ei ole mitään merkitystä. Ihmetyttää tosin että millä ihmeen perunoilla porukka tuota peliä pelaa kun AVX on poistettu sen takia kun peli kaatuili prossuilla jotka ei sitä tukenu.
Hotfix näytti poistaneen AVX käytöstä, joten tällä ei ole mitään merkitystä. Ihmetyttää tosin että millä ihmeen perunoilla porukka tuota peliä pelaa kun AVX on poistettu sen takia kun peli kaatuili prossuilla jotka ei sitä tukenu.
This change was implemented in cooperation with AMD and based on tests on both sides indicating that performance improvement occurs only on CPUs with 6 cores and less.
Tukka-Steve tehnyt jo uusia testejä:
Itse nostaisin esiin huomion, että noihin käyttäjien "tein modin ja suorituskyky parani 30%" löydöksiin ei kannata luottaa, ennen kuin asioita on testattu sellaisen tahon toimesta, joka varmuudella homman osaa tehdä kunnolla.