En laittaisi kahden firman litkuja sekaisin. Itse oon "jatkanut" omaa litkua apteekista saatavalla steriilillä vedellä.Dp ultrat sinisenä sisällä, voiko sinne lisätä vähän ek:n clearia sekaan että saisi tuon distron täyteen? Kun 2 litraa näköjään menikin looppiin. Ois kannattanu ehkä miettiä paljon sinne menee sitä sit. xD
Ei kai se apteekin "steriili vesi" ole keittosuolaliuosta? Älä vaan sellaista laita.En laittaisi kahden firman litkuja sekaisin. Itse oon "jatkanut" omaa litkua apteekista saatavalla steriilillä vedellä.
Onkohan se ek:n clear pelkkää tislattua vettä? jos on niin ihan huoletta voit laittaa.Dp ultrat sinisenä sisällä, voiko sinne lisätä vähän ek:n clearia sekaan että saisi tuon distron täyteen? Kun 2 litraa näköjään menikin looppiin. Ois kannattanu ehkä miettiä paljon sinne menee sitä sit. xD
Keittosuolaliuos on eri tavaraa. En nyt muista mihin toi steriili vesi on "oikeasti" tarkoitettu, mutta eri tavaraa se on.Ei kai se apteekin "steriili vesi" ole keittosuolaliuosta? Älä vaan sellaista laita.
Autotarvikeliikkeistä saa akkuvettä, se on tislattua vettä eikä sisällä mitään muuta kuin vettä, sitä voi laittaa ja on varmasti halvempaa kuin apteekin tuotteet.
Akkuvettä löytyy kyllä.Ei kai se apteekin "steriili vesi" ole keittosuolaliuosta? Älä vaan sellaista laita.
Autotarvikeliikkeistä saa akkuvettä, se on tislattua vettä eikä sisällä mitään muuta kuin vettä, sitä voi laittaa ja on varmasti halvempaa kuin apteekin tuotteet.
Onkohan se ek:n clear pelkkää tislattua vettä? jos on niin ihan huoletta voit laittaa.
edit: ek sivuilta "EK-CryoFuel also contains synergistic corrosion inhibitors to protect metals " eli ei oo tislattua vettä, en menisi laittamaan sekaisin.
Mitään kasvustonestoa deionisoidussa (sen enempää kuin tislatussa) vedessä ei ole. Kasvusto on todennäköinen vaikka kaikki Redditin konkarit luonnollisesti ovat ajaneet pelkkää DI:tä vuosia kerrallaan ilman huoltoa.edit: jos laittaisi pelkkää akkuvettä, sinne varmaan alkaisi kertymään jotain kasvustoa? onko kellään kokemusta?
Itseasiassa se akkuvesi ei ole tislattua, vaan deionisoitua vettä. Mutta varsin puhdasta silti.Autotarvikeliikkeistä saa akkuvettä, se on tislattua vettä
edit: ek sivuilta "EK-CryoFuel also contains synergistic corrosion inhibitors to protect metals " eli ei oo tislattua vettä, en menisi laittamaan sekaisin.
Kuinka iso ero on esim jos tuollaisen lisää kahden 360mm radin lisäksi? Ja laittaa samat tuularit kuin noissa kahdessa radissa ja sama rpm? Esim jos nyt nesteen ja ilman delta on jotain 8-10 astetta pelatessa? Tohon sais kyllä tarpeeks pitkät letkut et voi talveks viiä parvekkeelle aina ku ajelee testejäNyt olisi venailua et lomat alkaa.Tilasin viikko sitten Mo-Ra 420 Watercoolista ja edelleen tilaus seisoo varastossa.Taitaa olla sesonki päällä kun toimitusajat on noin pitkät.Näyttiksen blokki tuli viimeksi nopeasti.Täytyy vielä alkaa metsästämään tuulettimia (Noctua) jostain.Tilaushetkellä oli tuularit loppu Watercoolista prk.
Pelkällä Moralla saat jo huomattavan eron vrt. 2x 360 radiin ja voit samalla pitää kaikkia tuulareita käytännössä minimikierroksilla pelatessakin. T. Mora + 2x 360 ja äänetön kokoonpanoKuinka iso ero on esim jos tuollaisen lisää kahden 360mm radin lisäksi? Ja laittaa samat tuularit kuin noissa kahdessa radissa ja sama rpm? Esim jos nyt nesteen ja ilman delta on jotain 8-10 astetta pelatessa? Tohon sais kyllä tarpeeks pitkät letkut et voi talveks viiä parvekkeelle aina ku ajelee testejä
Itsekin ajattelin että laitan Moran lisäksi 2 x360 radit, kun sellaiset olivat valmiina, mutta Mora toimii niin hyvin yksinään etten todellakaan jaksanut radeja enää virittää. Loopin tyhjentäminenkin on paljon helpompaa kun ei ole "pikkuradeja" kotelossa käänneltävänä. 4x200 tuulettimet ei nouse yli 430 rpm käytännössä koskaan, joten hiirenhiljaista on.Pelkällä Moralla saat jo huomattavan eron vrt. 2x 360 radiin ja voit samalla pitää kaikkia tuulareita käytännössä minimikierroksilla pelatessakin. T. Mora + 2x 360 ja äänetön kokoonpano
Täytyy katsoa tarkasti erot kun jaksaa taas alkaa vääntämään.Kokeilen nyt ekana yhdellä D5 pumpulla et miten toimii.Voisihan sitä toisaalta tilailla tupla pumput ja uuden säiliön valmiiksi.Ei mulla mitään kiirettä ole tämän uuden setin kanssa.Voi olla et romut seisoo vielä elokuussakin vaatehuoneessa Varmaan 2x360 radit jää käyttöön kun ei vaan jaksa alkaa purkamaan koko settiä.Kuinka iso ero on esim jos tuollaisen lisää kahden 360mm radin lisäksi? Ja laittaa samat tuularit kuin noissa kahdessa radissa ja sama rpm? Esim jos nyt nesteen ja ilman delta on jotain 8-10 astetta pelatessa? Tohon sais kyllä tarpeeks pitkät letkut et voi talveks viiä parvekkeelle aina ku ajelee testejä
Vastausta "kuinka iso ero?" -kysymykseen voi haarukoida siis vaikka niin, että tuo käytännössä kolminkertaistaa radiaattorikapasiteetin.Kuinka iso ero on esim jos tuollaisen lisää kahden 360mm radin lisäksi? Ja laittaa samat tuularit kuin noissa kahdessa radissa ja sama rpm? Esim jos nyt nesteen ja ilman delta on jotain 8-10 astetta pelatessa? Tohon sais kyllä tarpeeks pitkät letkut et voi talveks viiä parvekkeelle aina ku ajelee testejä
Mutta kai se raja silti tulee jossain vastaan? Lähinnä noita markkien ajelujja ym muuta et jos kaikki posottaa täysillä niin onko asteen vai 4 asteen vaikutust nesteen lämpötilaan.Vastausta "kuinka iso ero?" -kysymykseen voi haarukoida siis vaikka niin, että tuo käytännössä kolminkertaistaa radiaattorikapasiteetin.
Lähinnä tuo mora tekee sun kahdesta muusta radista turhia.Mutta kai se raja silti tulee jossain vastaan? Lähinnä noita markkien ajelujja ym muuta et jos kaikki posottaa täysillä niin onko asteen vai 4 asteen vaikutust nesteen lämpötilaan.
"Montako jöpömarkkia enemmän saat 2 astetta viileämmällä vedellä?"Mutta kai se raja silti tulee jossain vastaan? Lähinnä noita markkien ajelujja ym muuta et jos kaikki posottaa täysillä niin onko asteen vai 4 asteen vaikutust nesteen lämpötilaan.
Onko muilla kuin Barrowilla edes nykyään mitään tuotannossa?Jos hakusessa on ITX settiin mahdolisimman pieni (=matala) pump+ressu combo niin löytyykö suosituksia? Lisäksi myös mahd. pienet blokki+ressu+pumppu kombot kiinnostaa.
Joo noita katsoin, tuli vaan kyyneleet silmistä kun katsoi hintoja.Modultra lobo.
All Products
Modultra performance water cooling accessories made in the USA. CPU block pump combo, ddc heat sinks, and water cooling accessories.modultra.com
Olohuoneessa on 360mm+240mm+RTX3090+AM4 looppi Eisbaerilla. Hyvin pyörii, mutta Eisbaerin "nuhaisen" pumpun kanssa loopin täyttäminen ja ilmaaminen on se hankalin asia minkä takia sitä ei kannata käyttää paria radia monimutkaisemmassa loopissa.Joo noita katsoin, tuli vaan kyyneleet silmistä kun katsoi hintoja.
EK:lla on myös mutta myös sikahintaisia, Alphacoolilta löytyisi se Solo malli mutta ilmeisesti se pumppu ei oikein riitä mihinkään.
Barrowilla? Jos tuo on mitä haet?Mites noi 90 asteen matalat liittimet, oliko muilla kuin Koolancella ja EK:lla? Ei tartte olla rotary mutta pitäisi olla mahdollisimman matalia. Tulisi 16/10 pehmeälle putkelle.
Eli siis tän tyyppiset Fitting Single, *Black* Adjustable Elbow (Low Profile), G 1/4 BSPP
Itellä se laski parissa tunnissa jotain 0,2 baria, mut olin et ei s**tana kaikki käyny läpi ja ohuen vessapaperin kans kävin kaikki läpi. Ei missään heilunu paperi ni laitoin nesteet sisään. Mistään ei oo tippaakaan tullu vaikka kuinka etin eli varmaan pumpusta vuoti vaikka senkin purin ja kasasin moneen otteeseenSit vielä testit ennen nesteiden täyttöä saas nähdä menikö kerralla oikein. Vaikuttaisi siltä et työpäivän jälkeen pääsee kattoo mite lämmöt ja melutaso. Ahdas on kotelo kahden 240*45mm radien kanssa, mut ehkäpä se tästä. Olis ehkä pitänyt ottaa toinen hieman ohuempana.
Jos jokin kulmaliitin vääntää johonkin suuntaan niin saattaa ilmaa päästä läpi. Itsellä ainakin näin kävi kerran kun ulkoista radia siirsin niin antoi painetta pois.Itellä se laski parissa tunnissa jotain 0,2 baria, mut olin et ei s**tana kaikki käyny läpi ja ohuen vessapaperin kans kävin kaikki läpi. Ei missään heilunu paperi ni laitoin nesteet sisään. Mistään ei oo tippaakaan tullu vaikka kuinka etin eli varmaan pumpusta vuoti vaikka senkin purin ja kasasin moneen otteeseen
15min jälkeen ei ollut viisari liikkunut, ja tunnin jälkeen oli hieman värähtänyt et 0,5bari takana oleva viiva vähän näkyi. Vaikuttaa siis hyvältä, katotaan miltä näyttää 8-10h jälkeen et onko tippunu enemmän. Joutuu kyll purkaa jos haluaa kaikki kiristää.Itellä se laski parissa tunnissa jotain 0,2 baria, mut olin et ei s**tana kaikki käyny läpi ja ohuen vessapaperin kans kävin kaikki läpi. Ei missään heilunu paperi ni laitoin nesteet sisään. Mistään ei oo tippaakaan tullu vaikka kuinka etin eli varmaan pumpusta vuoti vaikka senkin purin ja kasasin moneen otteeseen
Ite purkin ja kasasi varmaan 10 kertaa enne kun meni hermot15min jälkeen ei ollut viisari liikkunut, ja tunnin jälkeen oli hieman värähtänyt et 0,5bari takana oleva viiva vähän näkyi. Vaikuttaa siis hyvältä, katotaan miltä näyttää 8-10h jälkeen et onko tippunu enemmän. Joutuu kyll purkaa jos haluaa kaikki kiristää.
Vaikka 24W pitäs riittää DDC:lle hyvin ajossa, niin käynnistyessä voi tulla aika paljon isompi piikki joka voi heittää emon vikatilaan vaikkei mikään hajoaisikaan. Onnistumisistakin on joskus kuultu.edit 2A tarjoaa molemmat cha1/wp ja cha2/wp headerit, onko liian vähän?
Jos laittaa ko. headerin DC-modeen BIOSissa ja sieltä rajoittaa tehon niin tuleeko käynnistäessä piikki kuitenkin ennenkuin BIOS latautuu? Oletan että tulee.Vaikka 24W pitäs riittää DDC:lle hyvin ajossa, niin käynnistyessä voi tulla aika paljon isompi piikki joka voi heittää emon vikatilaan vaikkei mikään hajoaisikaan. Onnistumisistakin on joskus kuultu.
Paha sanoa. Mä meinasin joskus ajaa pumppua Quadron PWM -headerista kun se antaa kans tuon 2A per kanava. Kysyin Aquacomputerilta kuitenkin että mitä tapahtuu jos niin tekee ja Sven sanoi että "ei kannata, käynnistäessä quadro todennäköisesti pamauttaa vikavirtasuojan päälle".Jos laittaa ko. headerin DC-modeen BIOSissa ja sieltä rajoittaa tehon niin tuleeko käynnistäessä piikki kuitenkin ennenkuin BIOS latautuu? Oletan että tulee.
Pitää ehkä testata, "tieteen nimissä".Paha sanoa. Mä meinasin joskus ajaa pumppua Quadron PWM -headerista kun se antaa kans tuon 2A per kanava. Kysyin Aquacomputerilta kuitenkin että mitä tapahtuu jos niin tekee ja Sven sanoi että "ei kannata, käynnistäessä quadro todennäköisesti pamauttaa vikavirtasuojan päälle".
Joo siis 3-pinnisellä olisi tarkoitus mennä kun sellainen jo löytyy pumpusta, 3-pinnistä ohjataan DC-modessa joka ei ole yhtä hyvä kuin PWM ohjaus mutta toimii jotenkuten. Tossa on vielä manuaalinen potentiometri, ilmeisesti sitä käytetään kun halutaan vain manuaalinen kontrolli.Eikös PWM:t ole yleensä 4-pinnisiä ja DC menee kolmella..? Eli jos tuon haluaisi ottavan sekä signaalin, että virrat samasta liittimestä, niin pitäis vaihtaa 4-pinniseen.
Muutenhan toi on johdotuksen osalta yksinkertanen; +12V, maa, PWM ja kierrosanturin piuhat oikeille paikoilleen 4-pinniseen liittimeen ja kiinni emoon.
Ei nämä oikein auta kun tulee kuitenkin se yksi johtonippu lisää powerista eli se jossa molexit ja sataliittimet, tarkoitus olisi päästä kokonaan tästä eroon.Johtosekamelskaan on muitakin keinoja; laita se virtapiuha piiloon, sukita se jonkin kanssa. Vaihda molex johonkin vähemmän jykevään liittimeen, tai poista koko liitin; Molexien sisältä löytyvät pinnit voi laittaa vaikka paljaalteen kiinni toisiinsa, päälle vaan sopivaa kutistesukkaa. Oikein tehtynä lopputulos on siro, siisti, ja turvallinenkin jos tietää mitä tekee, mutta kkaikki tietenkin omalla vastuulla.
D5 2A, DDC 1.5A on lähtökohta, pieniä valmistajakohtaisia eroja saattaa löytyä.Pikasella Googletuksella D5 pumppu vie max 1.46A tai 2.1A virtaa. DDC-pupulle en äkkiseltään löytänyt ko. lukua. Isoin luku mitä oon emolevyissä nähny, mitä valmistaja lupaa, on 2A. Yleisempää on että valmistaja lupaa jonkin vähän pienemmän luvun, esim. 1A. Joskus näkee myös 0.5A:ta, mutta tuo on ollut tavallisessa tuuletinliittimen kohdalla, pumppuliittimestä yleensä luvataan vähän enemmän.
Kyseessä ITX-koppa, tuota SATA/molex nippua ei käytännössä sirommaksi saa, siellä on se iso kasa liittimiä pitkässä johdossa joka tapauksessa ja se vie paljon tilaa. Ainoa vaihtoehto olisi pätkiä ko. johtonippu niin että siihen jäisi yksi molex-liitin sopivan mittaisena mutta siinä on aika iso duuni.Jos välttämättä haluaisin sirommat johdot, modaisin virtalähteeltä tulevan johdon ja pumpun liittimen em. kuvatulla tavalla. Niputtamalla sen muiden johtojen kanssa ja sukittamalla tulee varmasti kosmeettisesti nätti tulos. Jokainen tekee omilla laitteillaan toki mitä lystää.
Okei joo, DC:llä vois onnistua paremminkin, jos pakottaa ruuvista kierrokset alemmas, jolloin vie oletettavasti myös vähemmän virtaa käynnistyessään.Joo siis 3-pinnisellä olisi tarkoitus mennä kun sellainen jo löytyy pumpusta, 3-pinnistä ohjataan DC-modessa joka ei ole yhtä hyvä kuin PWM ohjaus mutta toimii jotenkuten. Tossa on vielä manuaalinen potentiometri, ilmeisesti sitä käytetään kun halutaan vain manuaalinen kontrolli.
edit linkin otsikko hieman harhaanjohtava
Toki saa. Siihen voi tehdä sopivan mittaisen custom kaapelin jossa on tasan se tarvittava molex -liitin - tai vaihtoehtoisesti laittaa suoraan pumpun virtajohtoon virtalähteelle sopivan 6pin aux -liittimen.Kyseessä ITX-koppa, tuota SATA/molex nippua ei käytännössä sirommaksi saa
Kyllä, custom-mittainen kaapeli pelkällä molexilla olisi sirompi, mutta kuten tossa ylempänä sanoin niin nykyistä sata/molex roikkaa ei nätimmäksi saa ILMAN että lähtee pätkimään sitä.Toki saa. Siihen voi tehdä sopivan mittaisen custom kaapelin jossa on tasan se tarvittava molex -liitin - tai vaihtoehtoisesti laittaa suoraan pumpun virtajohtoon virtalähteelle sopivan 6pin aux -liittimen.