Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Ja paskapuhetta heti alkuunss, kun kyse ei ole vapaasta ilmanvaihdosta.
Joo lämmin hakeutuu ylöspäin, mutta kyllä ne tuulettimet liikuttaa ilman sinne minne haluaa.
Toki passiivi jäähdytys eriksren, mutta tuskin kukaan moista harrastaa.
Miten niin paskapuhetta? Jollei tuo kierto miellytä niin voihan sitä muuttaa, pointti oli että jos olisi pohjassa paikat radeille niin saisi sekä taakse että kattoon poistoa varten tuulettimet. Parempi ottaa sitä viileää ilmaa ulkoa radeille ja aina parempi jos mitä tehokkaammin saa lämmintä pois.
 
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
494
Miten niin paskapuhetta? Jollei tuo kierto miellytä niin voihan sitä muuttaa, pointti oli että jos olisi pohjassa paikat radeille niin saisi sekä taakse että kattoon poistoa varten tuulettimet. Parempi ottaa sitä viileää ilmaa ulkoa radeille ja aina parempi jos mitä tehokkaammin saa lämmintä pois.
Takerruit nyt eriasiaan mihin itse takerruin.
Minä puhun siitä että liian useinvedotaan lämpimän ilman luonnolliseen liikkeeseen ja sen perusteella tehdään tuuletin konfiguraatiot.

Se että poistolle pitää saada myös tehoa on totta.
Vaikka itsellä onkin käytännössä kaikki lämmittävät komponentit koneessa jäähdytetty vedellä, niin kyllä vaihdoin silti kattokennon poistoksi, vaikka saakin nyt lämmintä ilmaa kotelon sisältä.
Ennen kääntöä se oli kuin sauna.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Kyllä hyviä koteloita löytyy. Tuppavat olemaan vaan usein melko suuria esim O11-sarja, Corsairin suuremmat D-sarjalaiset yms.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Takerruit nyt eriasiaan mihin itse takerruin.
Minä puhun siitä että liian useinvedotaan lämpimän ilman luonnolliseen liikkeeseen ja sen perusteella tehdään tuuletin konfiguraatiot.

Se että poistolle pitää saada myös tehoa on totta.
Vaikka itsellä onkin käytännössä kaikki lämmittävät komponentit koneessa jäähdytetty vedellä, niin kyllä vaihdoin silti kattokennon poistoksi, vaikka saakin nyt lämmintä ilmaa kotelon sisältä.
Ennen kääntöä se oli kuin sauna.
Juu totta puhut, eiköhän se ilma tuulettimilla mene minne työnnetään, eri juttu jos on avonaisempi koppa.

Mutta tuo pohja on usein se minne ei saa tuulettimia tai radeja. Jos se taas olisi käytössä niin tuskin se vääryyttä ole laittaa puhkumaan katosta ulos, on sitten luonnollista tai pakotettua siirtymään mutta tehostetusti lämmin ilma pois kun kerran mahis ottaa sisään viileää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Kyllä hyviä koteloita löytyy. Tuppavat olemaan vaan usein melko suuria esim O11-sarja, Corsairin suuremmat D-sarjalaiset yms.
Ite oon ollu tyytyväinen O11 Miniin. Toki mulla ei tässä sisäsiä radeja ole ollenkaan koska mora 420 jäähdyttää kyllä tarpeeks äkäsesti kaiken mitä sille heittää, mutta jos on valmis laittamaan pienempää emoa kun ATX (mikä itellä tässä nyt on), niin tähän aukeaa aika runsaasti tilaa niille radeillekkin ton modulaarisen rakenteen takia, kun tota emokelkkaa saa siirrettyä ylös tai alas. mATX tai ITX emolla sit alkaa jo saamaan suht paksujakin 360mm radeja pohjaan ja kattoon, ja kylkeenkin taitaa saada max 280mm radin joka sekin saa olla suht paksu, toki se sit ehkä pakottaa miettimään pumpun paikkaa uusiks ellei saa sitä radia + tuulettimia mahdutettua tonne johtokammion puolelle.

Spoilereissa kuva tosta omasta setistä O11 Minissä, tää ei kovin monta senttiä korkeampi ole kun ATX emo, mutta on aika leveä. Pahin kompromissi tässä ehdottomasti on se et tää vaatii SFX/SFX-L virtalähteen ja niissä ei kovinkaan montaa vaihtoehtoa ole jos tarttee paljon watteja. Toisaalta Corsairin SF750 ei oo vielä kertaakaan kyykänny 5900x + 3080 combolla vaikka prossu imeskeleekin pahimmillaan 200w PBO:n takia, ja kortti siihen päälle vielä sen 350w. Surullisesti tosin taitaa tuo virtalähteen tuuletin olla täydessä rasituksessa se koneen äänekkäin komponentti, ei se kyllä onneks kovinkaan suurta mekkalaa pidä.

Sisältää myös aika ranetetun kakkospumpun. Tossa Barrowin tai Bykskin pumptopissa on jotenkin tyhmästi kiinnitysreiät et se ei ainakaan suoraan menny mihinkään EK:n pumppumounttiin, vaan piti ekaks laittaa kotelon mukana tulleeseen mounttiin kiinni joka sit tuli ruuvattua vielä toiseen mounttiin perään kiinni. Ruma, mutta toimii niin sinällänsä itelle aivan sama.

IMG_20210317_035226.jpg
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
54
Nyt kasailtuani ekan loopin pitäs päästä mittailemaan veden lämpötiloja. Emossa ei ole paikkaa sensorille. Kattelin et OCTO ois aikalailla käypä vaihtoehto. Kaikkialta näkyy tahtoo vaan olevan loppu. Eli korvaajaa tälle? Suositelkaa jotain varmatoimista.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
Nyt kasailtuani ekan loopin pitäs päästä mittailemaan veden lämpötiloja. Emossa ei ole paikkaa sensorille. Kattelin et OCTO ois aikalailla käypä vaihtoehto. Kaikkialta näkyy tahtoo vaan olevan loppu. Eli korvaajaa tälle? Suositelkaa jotain varmatoimista.
Corsair Commander Pro ohjasi mulla ropeleita veden lämmön mukaan.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 102
En itse kehuisi Commanderia varmatoimiseksi, hajosi muistaakseni noin vuoden käytön jälkeen, saatavuus kuitenkin varmaan ihan hyvä.
Mutta tästä vastaava kuin Octo: Aquacomputer QUADRO Fan Controller for PWM-Fans
Hyvä vinkki, ja Jimm'sillä vieläpä reilusti halvemmalla:
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Hätäsimmille löytyy Ranskasta blokki 3090 GameRockille; Waterblock PALIT RTX 3090 GameRock - HCM store
Pitäis toimia 3080 ja 3090 Gainward Phantom, Phantom GS, Palit GameRock ja GameRock OC;ssa, kun niissä tiettävästi on identtiset PCB:t.

Hieman yksinkertainen suunnittelu, mutta toisaalta hintakin on melko edullinen. Itse taidan kuitenkin odotella alphacoolin tarjontaa..
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
118
Vesijäähdytyksen hiljaisuus alkaa omasta näkökulmasta vaikuttamaan myytiltä. Nimenomaan D5-pumppu on se joka omassa vasta rakennetussa vesijäähdytyksessä pitää rasittavaa ääntä. Tarkempi malli on D5 Next. Pumppu on kiinni heatkiller tube-säiliössä. Pumppu pitää sellaista korkeataajuista ulinaa jota ei saa kierroksia muuttamalla hiljennettyä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 103
Vesijäähdytyksen hiljaisuus alkaa omasta näkökulmasta vaikuttamaan myytiltä. Nimenomaan D5-pumppu on se joka omassa vasta rakennetussa vesijäähdytyksessä pitää rasittavaa ääntä. Tarkempi malli on D5 Next. Pumppu on kiinni heatkiller tube-säiliössä. Pumppu pitää sellaista korkeataajuista ulinaa jota ei saa kierroksia muuttamalla hiljennettyä.
Onkohan pumpussa vikaa kun oma D5 ei pidä huomattavaa ääntä vaikka ajaiskin kovilla kierroksilla.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Sama, edes täydet kierrokset tuottaa tuskin lainkaan lisä-ääntä EKWB D5seen. Kotelokin kohtuu avoin. D5 pitäisi olla lähes äänetön.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
118
Onkohan pumpussa vikaa kun oma D5 ei pidä huomattavaa ääntä vaikka ajaiskin kovilla kierroksilla.
Sama, edes täydet kierrokset tuottaa tuskin lainkaan lisä-ääntä EKWB D5seen. Kotelokin kohtuu avoin. D5 pitäisi olla lähes äänetön.
Kävin tutkailemassa äänigeneraattorilla niin ääni on taajuudeltaan sellaiset ~440 Hz ja vaihteleva. Tosi erilainen ääni kuin se sirittävä ääni joka tulee pumpusta 100 % kierroksilla. Vaikea nauhoittaa tätä ääntä ja minusta ei kuulosta siltä, että pumpussa olisi jotain vikaa. Kyseessä olisi ennemminkin ominaistaajuus.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Itellä kanssa EK D5 aivan äänetön vaikka olisi koppa auki ja täysillä kierroksilla. Sen sijaan Barrowin D5-kopio on jotain aivan muuta kuin hiljainen. Luultavasti rikki ja odottaa purkamista.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 892
Täällä kans ek:n D5 äänetön ja barrowin kopiossa piti ettiä tietty kierrosalue missä ääni oli vähiten häiritsevä, mutta aina sieltä tietty ääni kuului.
 

Kassinen4

Premium-jäsen
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
549
Mulla EK D5 on äänetön 53% kierroksiin asti, jonka jälkeen ujellusääni alkaa erottumaan. Rapiat 4 vuotta vanha pumppu, aina on muistaakseni ääntänyt tällä lailla.
 
Liittynyt
23.02.2018
Viestejä
714
Onko kokemusta noista Aquacomputerin tuotteista, lähinnä OCTO:sta että jos tuote myydään niin voiko uusi omistaja aktivoida mukana tulleen Aquasuiten ohjelmiston omalle koneelleen jos lisenssiä on vielä jäljellä vai onko se sidottu esim yhteen Windowsiin?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
743
Minulla on Watercoolin D5-pumppu ja äänenvaimennetun kotelon sisällä sitä voi ajaa noin 40% teholla ilman meteliä. Mitään kierrosluvusta riippumatonta pistävää melua en ole havainnut, vaan hurina kasvaa kierrosten mukana.

Kovin ääni tietokoneessani on näytönohjaimen virransyöttö pelatessa. :p
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
Itse vikisin myös tuosta ddc 3.1:stä ja sen ujelluksesta. Löysin kuitenkin lopulta alueen (43-61% pwm), jolla pumppu lopulta vaimenee siedettäväksi. Lähes äänetön se on kuitenkin vain 43-49% alueella.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
324
Vesijäähdytyksen hiljaisuus alkaa omasta näkökulmasta vaikuttamaan myytiltä. Nimenomaan D5-pumppu on se joka omassa vasta rakennetussa vesijäähdytyksessä pitää rasittavaa ääntä. Tarkempi malli on D5 Next. Pumppu on kiinni heatkiller tube-säiliössä. Pumppu pitää sellaista korkeataajuista ulinaa jota ei saa kierroksia muuttamalla hiljennettyä.
Ilmeisesti Aquacomputerin tuote? Mulla oli vähän sama fiilis oman ei-Nextin kanssa, mutta sitten ymmärsin katsoa pumpun kierroslukua. Eli jollain 5% saa sellasen mukavan 2400 kierrosta, joka riittää veden liikuttamiseen ja on lähestulkoon äänetön. Eli kun jengi täälläkin postailee PWM-ohjauksen prosentteja, niin ne on sinällään aika tyhjänpäiväistä tietoa kun kierrosluku on kuitenkin se mikä vettä liikuttaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 173
Oma EKWB D5 pumppu on käytännössä äänetön 2550rpm asti, sen jälkeen alkaa jo metrin päähän hiljaisessa huoneessa kuulemaan. Itse pidän n. 2500rpm ja muistaakseni pwm 46% oli säätönä. Tällöin on hiljaisempi kuin noctuan NF-A12x25 tuulettimet @600-700rpm, eli todella hiljainen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Oma aliexpressin barrow 17W DDC on äänetön alta 2500 RPM nopeuksilla. Nähtävästi passailin 2200 RPM nopeuksille, kun viimeksi säätelin tuulettimia muutenkin.
 
Liittynyt
30.11.2020
Viestejä
163
2 x Alphacoolin DDC:tä, kotelo pöydän alla, enkä edes täysillä kierroksilla kuule pumppuja tuulettimien yli. Tuulettimet taas on säädetty niin, että parin metrin päästä niitä ei erota asunnon normaalista tausta"huminasta"
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
118
Ilmeisesti Aquacomputerin tuote? Mulla oli vähän sama fiilis oman ei-Nextin kanssa, mutta sitten ymmärsin katsoa pumpun kierroslukua. Eli jollain 5% saa sellasen mukavan 2400 kierrosta, joka riittää veden liikuttamiseen ja on lähestulkoon äänetön. Eli kun jengi täälläkin postailee PWM-ohjauksen prosentteja, niin ne on sinällään aika tyhjänpäiväistä tietoa kun kierrosluku on kuitenkin se mikä vettä liikuttaa.
Joo Aquacomputerin tuote. Pumpun kierroslukuja olen kyylännyt ja prosentit mitä Aquacompuutteri käyttää on muistaakseni Max RPM * %. Maksimit oli muistaakseni se perus ~4500 rpm. Kierrosluku vaikuttaa kyllä tähän ääneen, mutta millään kierroksilla se ei oikein poistu eikä kovinkaan merkittävästi muutu. On jotain parempia ja jotain huonompia kierrosalueita. Millään kierrosalueella sitä ei voi hyvällä tahdonvoimallakaan sanoa hiljaiseksi.

Nimenomaan en tarkoita pumpusta lähtevää sirisevää ääntä, joka ilmenee vain kovilla kierroksilla ja on jo hyvin pieni 50 % kierrosten kohdalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Moni varmasti sekoittaa ihan normaalin resonoinnin pumpusta lähtevään meteliin. Siihen pumppumounttiin kannattaakin laittaa jotain eristettä väliin, sillä se pumppu värisee kuitenkin enempivähempi kierroksista riippuen joka sit aiheuttaa sitä resonointia ja ärsyttävää ääntä.

Itellä on ghettomodattu jotain kumiletkun pätkää tuohon pumppumountin ja kopan väliin, taisin sitä laittaa ihan pumpun ja mountinkin väliin varmuuden vuoks.


Noi on varmasti vähän paremmat siihen hommaan ja samat kalikat itellä odottaakin pöydällä motivaatiota asentamaan, niitten samojen vanhojen Bykskin pikaliittimien kanssa. Ei vaan huvita alkaa räpeltämään kun sinällänsä mitään vikaakaan nyt ei ole, saatika mielenkiintoa alkaa purkamaan :dead:
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
118
Moni varmasti sekoittaa ihan normaalin resonoinnin pumpusta lähtevään meteliin. Siihen pumppumounttiin kannattaakin laittaa jotain eristettä väliin, sillä se pumppu värisee kuitenkin enempivähempi kierroksista riippuen joka sit aiheuttaa sitä resonointia ja ärsyttävää ääntä.

Itellä on ghettomodattu jotain kumiletkun pätkää tuohon pumppumountin ja kopan väliin, taisin sitä laittaa ihan pumpun ja mountinkin väliin varmuuden vuoks.


Noi on varmasti vähän paremmat siihen hommaan ja samat kalikat itellä odottaakin pöydällä motivaatiota asentamaan, niitten samojen vanhojen Bykskin pikaliittimien kanssa. Ei vaan huvita alkaa räpeltämään kun sinällänsä mitään vikaakaan nyt ei ole, saatika mielenkiintoa alkaa purkamaan :dead:
Joo. Mullakin on pumppu/säiliö kiinni jäähdytinkennossa ja kumit on välissä.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
118
Tulipa vaihdettua Aquacomputer D5 -pumppu toiseen eli tuollaiseen halvempaan "EKWB" Vario-pumppuun. Säädin sen minimikierroksille eli ~2000 rpm ja siitä ei kyllä vastaavaa ulinaa kuulu kuin Aquacomputerista. Täytyypä jatkaa kuulostelua ja tutkailua. Vähän mietityttää riittääkö tuo nopeus GPU+CPU+3x COOLER-kiertoon. Eikai siinä auta kuin laittaa Cinebench pyörimään ja kokeilla nouseeko lämmöt
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
157
Tulipa vaihdettua Aquacomputer D5 -pumppu toiseen eli tuollaiseen halvempaan "EKWB" Vario-pumppuun. Säädin sen minimikierroksille eli ~2000 rpm ja siitä ei kyllä vastaavaa ulinaa kuulu kuin Aquacomputerista. Täytyypä jatkaa kuulostelua ja tutkailua. Vähän mietityttää riittääkö tuo nopeus GPU+CPU+3x COOLER-kiertoon. Eikai siinä auta kuin laittaa Cinebench pyörimään ja kokeilla nouseeko lämmöt
Kannattaa kyllä kysyä takuuvaihtoa jos takuunalainen eikä ole kuiviltaan ajettu. Oma vajaa pari vuotta vanha D5 next ei ole pitänyt mitään ylim. ääniä.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 892
Joskus tilasin alista vanhaan näppäimistöön sellasia näppäimen vaimennus kumirenkaita. No siihen tarkotukseen niistä ei ollut, mutta sen jälkeen jokasen kotelon ja tuulettimen väliin näitä laittanu sekä pumpun ja mountin väliin. Ei resonoi enään.
 
Viimeksi muokattu:

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Joskus tilasin alista vanhaan näppäimistöön sellasia näppäimen vaimennus kumirenkaita. No siihen tarkotukseen niistä ei ollut, mutta sen jälkeen jokasen kotelon ja tuulettimen väliin nåitä laittanu sekä pumpun ja mountin väliin. Ei resonoi enään.
Toihan onkin hyvä vinkki! Itellä jäi noita rinkuloita muutaman kymmentä yli (toimivat kyllä itellä myös näppiksessä :D), niin pitää yrittää muistaa seuraavaa looppia räpeltäessä pistää käyttöön. :thumbsup:
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
241
Hei, jos jollakin sattuu olemaan msi2080 bykskin vesiblokin asennuskuva taisivusto mistä tuo kuva löytyy niin olisin erittäin kiitollinen, vai löytyykö sellaista.
En mistään löydä, että kuinka paksuja tyynyjä tuossa pitää käyttää (0.5mm on nyt kaikki) ja olenko pistänyt liikaa vai liian vähän tyynyjä.
Lämmöt huitelee nyt 60 asteessa, alussa olivat maks.50 astetta ja n. 2 viikon jälkeen nousivat.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Hei, jos jollakin sattuu olemaan msi2080 bykskin vesiblokin asennuskuva taisivusto mistä tuo kuva löytyy niin olisin erittäin kiitollinen, vai löytyykö sellaista.
En mistään löydä, että kuinka paksuja tyynyjä tuossa pitää käyttää (0.5mm on nyt kaikki) ja olenko pistänyt liikaa vai liian vähän tyynyjä.
Lämmöt huitelee nyt 60 asteessa, alussa olivat maks.50 astetta ja n. 2 viikon jälkeen nousivat.
Siis muistien lämmöt vaiko itse gpun lämmöt?
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
On ollut vähän jäänyt omat "säätämiset" syksyn jälkeen mutta ehkä tässä kesän aikana taas kiinnostaisi jälleen. Mistä johtuen kyselenkin että onko jollekullle pistänyt silmään D5 solarin tyyppinen pumppupesä myynnissä jossain? Toki löytyy Amazonista koko pumppu sataanviiteenkymppiin mutta mielummin laittaisin PWM ohjatun pumpun.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Pumpun kiinnityksellä kyllä on paljon merkitystä tuohon ääneen. Mitä noita vähän kuvista vertaillu, niin toi EK:n REVO D5 panta tyyppinen kiinnike kyl vaikuttaa parhaalta. Toki vähän oma lehmä ojassa kun sellannen kotelossa hiljaa toimii.

Itse pumppu on kumirenkaan sisällä:

1620106576301.png
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
169
Pumpun kiinnityksellä kyllä on paljon merkitystä tuohon ääneen. Mitä noita vähän kuvista vertaillu, niin toi EK:n REVO D5 panta tyyppinen kiinnike kyl vaikuttaa parhaalta. Toki vähän oma lehmä ojassa kun sellannen kotelossa hiljaa toimii.

Itse pumppu on kumirenkaan sisällä:

Jep tää on itelläkin. Ihmetellyt just tätä kun ihmiset puhuu täällä että pumppu mölyää. Mulla ollut tässä nyt jonkun viikon pumppu 100% yötä päivää sängyn vieressä. Hyvin oon saanut nukuttua, ei mitää ääntä kuulu.
 
Liittynyt
22.05.2019
Viestejä
122
Hieman of topic mutta arcticin p12 pwm pst tuulettimia löytyy nykyään myös A RGB versioina jos joltain valosta tykkäävältä hiljaista/tehokasta ropellia looppiin etsivältä menny ohi.
 

Liitteet

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
30
Onko ongelmaa jos loopin puhdistukseen käyttää 5-20% sitruunahappo liuosta? Ajatuksena laittaa kiertoon liuos pyörimään ja jonkun ajan päästä sitten tyhjentää kierto ja huuhdella hyvin. Sama ajatusmalli kuin kahvinkeittimen puhdistuksessa.

Onko mitään järkeä? Ei jaksaisi irrottaa kaikkia osia ja puhdistaa yksitellen.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Onko ongelmaa jos loopin puhdistukseen käyttää 5-20% sitruunahappo liuosta? Ajatuksena laittaa kiertoon liuos pyörimään ja jonkun ajan päästä sitten tyhjentää kierto ja huuhdella hyvin. Sama ajatusmalli kuin kahvinkeittimen puhdistuksessa.

Onko mitään järkeä? Ei jaksaisi irrottaa kaikkia osia ja puhdistaa yksitellen.
Sanoisin että ei jatkoon, tuo pahimmillaan irroitaa lisää likaa esim radeista ja paha saada niitä ulos, jos et pura looppia. Voit toki kokeilla mutta itse en mitään syövyttävää kiertoon laittaisi.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
218
Onko ongelmaa jos loopin puhdistukseen käyttää 5-20% sitruunahappo liuosta? Ajatuksena laittaa kiertoon liuos pyörimään ja jonkun ajan päästä sitten tyhjentää kierto ja huuhdella hyvin. Sama ajatusmalli kuin kahvinkeittimen puhdistuksessa.

Onko mitään järkeä? Ei jaksaisi irrottaa kaikkia osia ja puhdistaa yksitellen.
Eiköhän tuolla saa suurimmat ryönät pois. Jos on värillisiä nesteitä käyttänyt ja meinaa vaihtaa väriä tai siirtyä kirkkaaseen nesteeseen, niin tarvii kaikki blokit ja liittimet putsata perusteellisesti. Muistaakseni 6h meni viimeksi kun purki kaiken ja pesi yksitellen joka osan.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Onko ongelmaa jos loopin puhdistukseen käyttää 5-20% sitruunahappo liuosta? Ajatuksena laittaa kiertoon liuos pyörimään ja jonkun ajan päästä sitten tyhjentää kierto ja huuhdella hyvin. Sama ajatusmalli kuin kahvinkeittimen puhdistuksessa.

Onko mitään järkeä? Ei jaksaisi irrottaa kaikkia osia ja puhdistaa yksitellen.
Ite oon halvalla uppopumpulla pyörittäny radien läpi 1/10-seoksen väkiviinaetikka/vettä ilman ongelmia. Blokit ja pumpun oon purkanu ja hieronu käsin. On kai sitruunahappoakin jotkut käytelleet, mutta sen vahvuudesta mulla ei ole mitään hajua.
Ongelmaksi tuossa purkamattomassa loopissa saattaa muodostua huuhtelu; purettu "avoin" looppi (uppopumppu ämpärissä) on helppo huuhdella, kun vaihtaa muutaman kerran vedet uusiin ja lopuksi sitten pyöräyttää kerran-pari tislatulla. Suljetussa loopissa taas on aika vaikea vaihtaa "riittävästi" vettä, että saa kunnolla hapot laimenemaan, kun säiliössä voi olla esim. 1/3 koko tilavuudesta ja harva looppi tyhjenee täysin kun tulpan avaa. Toki, jos jaksaa vaikka 20 kertaa vaihtaa vedet rupeaa happamuus luultavasti olemaan siedettävällä tasolla, mutta eipä siinä kohtaa taida jäädä vaiva tai aikakaan vähäisemmäksi, kuin loopin purkamalla.
Avoimessa loopissa on myös helppo testata happamuus nakkaamalla hieman ruokasoodaa ämpärissä olevaan huuhteluveteen (pumppu tietty pois ja vedet vaihtoon tuon jälkeen) ja katsomalla rupeaako kuplimaan - jos kuplii, niin pari huuhtelua lisää. Sikäli mikäli ei tarkempia pH-mittareita löydy omasta takaa.

Ja tämä siis kupariradien kanssa, alumiini ei taida oikeen hapoista tykätä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
324
Eiköhän tuolla saa suurimmat ryönät pois. Jos on värillisiä nesteitä käyttänyt ja meinaa vaihtaa väriä tai siirtyä kirkkaaseen nesteeseen, niin tarvii kaikki blokit ja liittimet putsata perusteellisesti. Muistaakseni 6h meni viimeksi kun purki kaiken ja pesi yksitellen joka osan.
Ongelma varmaan on just siinä ettei ne suurimmat tule ulos, vaan jää blokkien kanaviin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
30
Jees, mutta jos ajatuksena alkuperäisellä kysyjällä oli olla avaamatta looppia, niin sillon niitä ei pääse oikeen putsaamaan?
Niin ajatuksena oli ettei looppia tarvitsisi purkaa, ainaakaan kauhean paljoa. Looppiin alkanut kertyä jotain paskaa/ levää / tai jotain muuta epäpuhtauksia ja mielenkiinto ei tällä hetkellä riitä purkamaan koko paskaa. Ph- mittarin saan kyllä " lainattua " töistä, niin saa mitattua happamuuden.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 103
Niin ajatuksena oli ettei looppia tarvitsisi purkaa, ainaakaan kauhean paljoa. Looppiin alkanut kertyä jotain paskaa/ levää / tai jotain muuta epäpuhtauksia ja mielenkiinto ei tällä hetkellä riitä purkamaan koko paskaa. Ph- mittarin saan kyllä " lainattua " töistä, niin saa mitattua happamuuden.
Onko looppi ollut kasassa kuinka pitkään? Jos siellä jotain on alkanut kasvaa niin tekisi varmasti hyvää putsata perinpohjaisesti koko kierto.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
30
Onko looppi ollut kasassa kuinka pitkään? Jos siellä jotain on alkanut kasvaa niin tekisi varmasti hyvää putsata perinpohjaisesti koko kierto.
No onhan se pari vuotta ollut kasassa, ilman mitään huoltotoimenpiteitä. Edellisen näytönohjaimen asennuksen jälkeen en ole jaksanut paljoa ajatuksia uhrata loopille. Ja kyllähän se varmaan ihan hyvää tekisi putsata perusteellisesti, mutta ei oikein motivaatio jaksa riittää.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Niin ajatuksena oli ettei looppia tarvitsisi purkaa, ainaakaan kauhean paljoa. Looppiin alkanut kertyä jotain paskaa/ levää / tai jotain muuta epäpuhtauksia ja mielenkiinto ei tällä hetkellä riitä purkamaan koko paskaa. Ph- mittarin saan kyllä " lainattua " töistä, niin saa mitattua happamuuden.
Kyllä mä tuossa tilanteessa ihan suosiolla purkasin ja putsaisin loopin kunnolla..
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
192
Sain vihdoinkin aikaiseksi asentaa veden lämpötilasensorin looppiin. Noin 30 min näytönohjaimen ja prosessorin rasituksesssa veden lämpötila nousi 42 asteeseen kahdella 360 jäähdyttimellä. Toinen 60mm ja toinen 38mm. Tuulettimien nopeus noin 1000 RPM (40%) ja pumpun nopeus noin 4000 RPM (80%), mikä on juuri ja juuri siedettävä melutaso. Ymmärtääkseni ihan normaali lämpötila vedelle tällaisessa kokoonpanossa vai mitä mieltä olette?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 281
Viestejä
4 193 184
Jäsenet
70 896
Uusin jäsen
sussu

Hinta.fi

Ylös Bottom