Custom loop EKWB. DBAY RES SPIN pulputus häiritsee

Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
558
Eilen tein ekan vesijäähdytyksen itselleni. Ajattelin aluksi että tässä tulee olemaan järjestelmä mistä ei kuulu puhaustakaan mutta.. res spin säiliö pitää sellasta pulputusta omalla hienolla vesiputous efektillään et häiritsee aivan törkeän paljon.

Vähän yritin googletella mutta ei varmaan kannata ylitäyttää säiliöö koska lämpölaajentuminen? Joku jossain foorumil kirjotti kun neste lämpeää se laajenee, jos vedän säiliön piripintaan täyteen niin alkaa korkkaa jostain kulmasta..?
 

Liitteet

  • 5FCFC542-9EF8-44AE-99E8-2861D2146CAF.jpeg
    5FCFC542-9EF8-44AE-99E8-2861D2146CAF.jpeg
    1,9 MB · Luettu: 252
  • 686F20B5-73AD-4185-9A1C-C1EF0C53E723.jpeg
    686F20B5-73AD-4185-9A1C-C1EF0C53E723.jpeg
    1,2 MB · Luettu: 251
  • 3BAD966C-9986-4C5F-AFAB-08ABF36ADF4D.jpeg
    3BAD966C-9986-4C5F-AFAB-08ABF36ADF4D.jpeg
    2 MB · Luettu: 203
  • 18FA0FCA-404D-4EE0-93BE-052A789148E1.jpeg
    18FA0FCA-404D-4EE0-93BE-052A789148E1.jpeg
    1,5 MB · Luettu: 194
  • 18973B6B-D370-4EDA-B906-B4773385AD80.jpeg
    18973B6B-D370-4EDA-B906-B4773385AD80.jpeg
    1,6 MB · Luettu: 188
Viimeksi muokattu:
En ihan tarkkaan pysty sanomaan, että onko kierrossa vielä ilmaa vai onko tosiaan noin huonosti suunniteltu säiliö, että liplattaa tarkoituksella. Oletko pumpun kierroksia vielä säädellyt?

Onko muuten tuossa näyttiksen blokkeja yhdistävässä terminaalissa putki vain vasemmalla puolella?
 
En ihan tarkkaan pysty sanomaan, että onko kierrossa vielä ilmaa vai onko tosiaan noin huonosti suunniteltu säiliö, että liplattaa tarkoituksella. Oletko pumpun kierroksia vielä säädellyt?

Onko muuten tuossa näyttiksen blokkeja yhdistävässä terminaalissa putki vain vasemmalla puolella?

Joo, kiitos, oli tosi osuva kyssäri. Löysin nyt biosista pumpun nopeutta säätelevät asetukset, ei se ollukkaa ihme kun piti niin järjetöntä pulputusta, ihan ku olis ollu jonku niagaran alla fiilistelemässä.. maksimi vauhti päällä koko ajan.

Laittelen joskus tulevaisuudessa vasta prossun mukaan kiertoon mutta säädöt biosista seuraa vain prossun lämpötilaa. Näyttistä viilentää yksinään toi looppi joten nyt menee vähän säätö mettään automatiikan puolesta.

Argus monitor ohjelma jelppi tällä kertaa, pystyn tosta softasta säätää ylätuulettimien nopeuden gpu’n lämpötilan mukaan sekä vesipumpun nopwuden lämpökuorman mukaan eli millon teen jotain 3D settiä milä kuormittaa näyttistä, pääsin säätää fan curvet sillein et alkaa nostattaa kierrosta vasta kuin kuorma kasvaa.

Nyt liplutus paljon maltillisempaa joten melkeen voin sanoa et problem solved.

Tai tosiaan jos saisin jotenkin biossin kautta nää säädöt kohilleen, olishan se parempi.. t sensorii mul ei ole joten kierto ei taida oikein tajuta minkä lämpöstä vettä siellä millonkin juoksee.
 

Liitteet

  • E9ACBF0E-D80E-45F7-9031-1B27F682D3EC.png
    E9ACBF0E-D80E-45F7-9031-1B27F682D3EC.png
    3,7 MB · Luettu: 76
Joo, kiitos, oli tosi osuva kyssäri. Löysin nyt biosista pumpun nopeutta säätelevät asetukset, ei se ollukkaa ihme kun piti niin järjetöntä pulputusta, ihan ku olis ollu jonku niagaran alla fiilistelemässä.. maksimi vauhti päällä koko ajan.

Laittelen joskus tulevaisuudessa vasta prossun mukaan kiertoon mutta säädöt biosista seuraa vain prossun lämpötilaa. Näyttistä viilentää yksinään toi looppi joten nyt menee vähän säätö mettään automatiikan puolesta.

Argus monitor ohjelma jelppi tällä kertaa, pystyn tosta softasta säätää ylätuulettimien nopeuden gpu’n lämpötilan mukaan sekä vesipumpun nopwuden lämpökuorman mukaan eli millon teen jotain 3D settiä milä kuormittaa näyttistä, pääsin säätää fan curvet sillein et alkaa nostattaa kierrosta vasta kuin kuorma kasvaa.

Nyt liplutus paljon maltillisempaa joten melkeen voin sanoa et problem solved.

Tai tosiaan jos saisin jotenkin biossin kautta nää säädöt kohilleen, olishan se parempi.. t sensorii mul ei ole joten kierto ei taida oikein tajuta minkä lämpöstä vettä siellä millonkin juoksee.
Ei sinun ole tarkoitus säätää pumpun nopeuksia veden lämpötilan mukaan, etenkin kun puhutaan näin minimaalisen kokoluokan kierrosta.
D5 pumpulle riittää maksimissaan 40% nopeus tuolla kierrolla. Pistä vaikka fixed 30-40% kierrosnopeus pumpulle, tai mene niin alas että sillä on jotain merkitystä ääneen ja reservoirin propelli pyörii.

Tuulettimien kierrosnopeudella on huomattavasti suurempi merkitys kuin pumpun kierrosnopeudella kun puhutaan custom loopin jäähdytyksestä. Kun custom loopin veden virtausnopeus on monikymmenkertainen AIO-räpellyksiin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sinun ole tarkoitus säätää pumpun nopeuksia veden lämpötilan mukaan, etenkin kun puhutaan näin minimaalisen kokoluokan kierrosta.
D5 pumpulle riittää maksimissaan 40% nopeus tuolla kierrolla. Pistä vaikka fixed 30-40% kierrosnopeus pumpulle, tai mene niin alas että sillä on jotain merkitystä ääneen ja reservoirin propelli pyörii.

Tuulettimien kierrosnopeudella on huomattavasti suurempi merkitys kuin pumpun kierrosnopeudella kun puhutaan custom loopin jäähdytyksestä. Kun custom loopin veden virtausnopeus on monikymmenkertainen AIO-räpellyksiin verrattuna.

Hyvä tietää, kiitos kommentistasi. Pitää viel hieno säätää asetuksiin
 
Hyviä kommentteja tässä. Yksi kommentti ja kysymys kuitenkin herää:

Ensiksi, että looppiin ei kannata laittaa vesiputousta, jos siitä haluaa hiljaisen. Varmaan semmoisiakin osia on (muistelen jossain nähneeni), joissa on tarkoituksella vesiputous, mutta periaatteessa semmoisessa on aina mahdollisuus että ilmaa sekoittuu veteen, ja silloin tuloksena on lähes väistämättä pulputusta. Nyt se ongelma saatiin ratkaistua pumpun kierroksia laskemalla, mutta noin nyrkkisääntönä, vesiputousta kannattaa välttää jos haluaa varmistaa hiljaisen kierron, eli sisään- ja ulostulo veden pinnan alapuolella. Usein (aina?) pumpun valmistajan ohjeita noudattamalla näin käykin (esim. EK nimenomaan kieltää reservuaarin yläosaan laitetun sisäänmenon, ilman erillistä putkea, jonka pää on varmuudella veden pinnan alapuolella).

Sitten kysymys: Voiko looppi tosiaan korkata / aueta / haljeta jostain, jos sinne ei ole jätetty lainkaan ilmaa? Toisinaan tätä väitettä näkee. Itse olen ymmärtänyt että lähtökohtaisesti (jos ei ole erityistä syytä) kierrossa ei kuulu olla lainkaan ilmaa, ja ainakin pehmeistä letkuista tehdyssä loopissa letkut venyy / antaa lämpölaajenemisen verran periksi. Kovista putkista tehdyissä kierroissa riski on ainakin teoriassa olemassa, mutta toisaalta niitäkin näkee tehdyn siten ettei ilmaa ole; joskus näkee semmoistakin että on tarkoituksella jätetty reservuaariin ilmaa paisuntavaraksi (välttäen niitä vesiputouksia). Toisaalta ilman jättö saattaa aiheuttaa värjäytymistä neste-ilma rajapintaan kirkkaissa materiaaleissa pitkässä juoksussa. Eli / TL;DR: tuleeko kiertoon jättää 1) koskaan 2) hardline-putkia käytettäessä ilmaa?
 
Ainakin EKWB sanoo manuaalis et pitää olla vesiputous nähtävis. Jos vetää korkkiin asti täyteen, sillon näin ei ole.

Nyt kun pumppu hyrisee maltillisella tasolla, videol näkyvä kupliminen ja pulputus on poissa.

Virran ilmaiseva rupelli pyörii sopivaa vauhtia ja homma toimii kuin junan hissi.

Lämmöt kovalla kuormalla:

Gpu core lämpö heiluu 46-51C.

Muistei kun rasitan niin kovaa kun lähtee, niin lukemat on 80-90 välissä, eli tämä sillon kun tökkään afterburnerista +1500 lisää vauhtia muisteille.

Jos pelaan esim dotaa tai bannerlordii, ydin on jotain 40-45 ja muistit 65-70 astetta
 

Liitteet

  • C7B0A6A5-833A-4D71-A200-67EDF0703A3E.png
    C7B0A6A5-833A-4D71-A200-67EDF0703A3E.png
    296,1 KB · Luettu: 53
Ei sinun ole tarkoitus säätää pumpun nopeuksia veden lämpötilan mukaan, etenkin kun puhutaan näin minimaalisen kokoluokan kierrosta.
D5 pumpulle riittää maksimissaan 40% nopeus tuolla kierrolla. Pistä vaikka fixed 30-40% kierrosnopeus pumpulle, tai mene niin alas että sillä on jotain merkitystä ääneen ja reservoirin propelli pyörii.

Tuulettimien kierrosnopeudella on huomattavasti suurempi merkitys kuin pumpun kierrosnopeudella kun puhutaan custom loopin jäähdytyksestä. Kun custom loopin veden virtausnopeus on monikymmenkertainen AIO-räpellyksiin verrattuna.

Joo ja ei. Kierroksia ei tarvitse pumppu normaalisti tosiaan 1000-2500 rpm enempää, mutta en näe mitään pahaa progressiivisessa lämpöjen seuraamisessa. Itselläni on kaksi kertaa päässyt ilmaa kiertoon näillä helteillä ja pumppu kovilla kierroksilla poistaa tehokkaasti ilmaa loopista, eli A: Jos huomaa pumpun käyvän täysillä, tajuaa etsiä syytä B: se ilmaa tehokkaammin varsinkin jos esim kennoon on jäännyt täytön jälkeen ilmaa, joka ei manuaalisessa ilmauksessa tule ulos.

Yhdet cryot CPU pinnalle paistaneena pidän jatkossakin pumpun progressiivisena (koska siitä ei ole haittaakaan). Mahdollisesti jotkun panic modet kuten aquaerossa kelpaa myös. (CPU 90 / GPU 60 tms)

Hyviä kommentteja tässä. Yksi kommentti ja kysymys kuitenkin herää:

Ensiksi, että looppiin ei kannata laittaa vesiputousta, jos siitä haluaa hiljaisen. Varmaan semmoisiakin osia on (muistelen jossain nähneeni), joissa on tarkoituksella vesiputous, mutta periaatteessa semmoisessa on aina mahdollisuus että ilmaa sekoittuu veteen, ja silloin tuloksena on lähes väistämättä pulputusta. Nyt se ongelma saatiin ratkaistua pumpun kierroksia laskemalla, mutta noin nyrkkisääntönä, vesiputousta kannattaa välttää jos haluaa varmistaa hiljaisen kierron, eli sisään- ja ulostulo veden pinnan alapuolella. Usein (aina?) pumpun valmistajan ohjeita noudattamalla näin käykin (esim. EK nimenomaan kieltää reservuaarin yläosaan laitetun sisäänmenon, ilman erillistä putkea, jonka pää on varmuudella veden pinnan alapuolella).

Sitten kysymys: Voiko looppi tosiaan korkata / aueta / haljeta jostain, jos sinne ei ole jätetty lainkaan ilmaa? Toisinaan tätä väitettä näkee. Itse olen ymmärtänyt että lähtökohtaisesti (jos ei ole erityistä syytä) kierrossa ei kuulu olla lainkaan ilmaa, ja ainakin pehmeistä letkuista tehdyssä loopissa letkut venyy / antaa lämpölaajenemisen verran periksi. Kovista putkista tehdyissä kierroissa riski on ainakin teoriassa olemassa, mutta toisaalta niitäkin näkee tehdyn siten ettei ilmaa ole; joskus näkee semmoistakin että on tarkoituksella jätetty reservuaariin ilmaa paisuntavaraksi (välttäen niitä vesiputouksia). Toisaalta ilman jättö saattaa aiheuttaa värjäytymistä neste-ilma rajapintaan kirkkaissa materiaaleissa pitkässä juoksussa. Eli / TL;DR: tuleeko kiertoon jättää 1) koskaan 2) hardline-putkia käytettäessä ilmaa?

Eikait tuota koskaan saa niin tyhjäksi, että paine pääsis nousemaan niin kovaksi, että siitä leviäisi? Ongelma noiden pehmeiden letkujen kanssa on siinä, että ne huohottaa ja näin looppi ei taatusti pysy koskaan täysin täynnä jatkuvasti, joten vain sen varaan ei voi laskea. Rese ja nestepinnan tarkkailu sekä ylimmässä kohdassa ns "täyttöputki" helpottaa täyteen täyttämistä. Ei ole ongelmia ollut.
 
Minulla pehmeistä letkuista tehtyyn kiertoon ei ole päässyt ilmaa, mutta tässä kokoonpanossa on toki sellainen erikoispiirre että se toimii myös pienenä serverinä jatkuvasti eikä ole koskaan pois päältä. Erittäin tarkka ilmaus käyttämällä pumppua täysillä ja sen jälkeen reservuaarin täyttö on eliminoinut ilman täysin. Huohotusta voi varmaan tapahtua enemmän jos kone on välillä kiinni (=viilenee, kierto lakkaa).

EDIT: Väitän siis että kierron kyllä saa täysin tyhjäksi ilmasta, jos on tarkka, ja täyttää reservuaarin vielä piripintaan. Mutta tosiaan, en ole koskaan kuullut että sillä saisi oikein kasatun kierron vuotamaan. Kaikki vuodot (käsittääkseni) on johtuneet joko väärästä kasaamisesta tai viallisista komponenteista.
 
Minun koneeni ei ole koskaan kiinni. Mainannut noin 200-250W kuormalla huvikseen viimeiset puolivuotta. Nestettä kuluu noin desi puolessavuodessa. Riittävästi siihen, että kerää ilmaa, jos pumppu ei edes joskus kierrä riittävän nopeasti.
 
Minulla pehmeistä letkuista tehtyyn kiertoon ei ole päässyt ilmaa, ...
Perun sanani, on sinne vähän päässyt ilmaa. Volyymistä hankala sanoa, mutta kuukausien käytössä pieni ilmaa alkanut pilkistää reservuaarin kannen alta (joka tässä reservuaarissa on musta).
 
Niinpä. Mulla pehmeetä letkua on vain koneelta kennolle n.2m yhteensä. Jos ja kun ilmaamisen jälkeen se 10% riittää "pumpun kierroksi" pitämään kivi viileänä, niin se ei riitä poistamaan ilmaa kierrosta, jota sinne hitaasti mutta varmasti tulee. Myöskään 30% ei riittänyt. Siksikin, jos pumppu välillä kiertää kunnolla esim rasituksessa, ei ole missään tapauksessa huono asia. Varsinkaan jos ääni ei häiritse.
 
Minun koneeni ei ole koskaan kiinni. Mainannut noin 200-250W kuormalla huvikseen viimeiset puolivuotta. Nestettä kuluu noin desi puolessavuodessa. Riittävästi siihen, että kerää ilmaa, jos pumppu ei edes joskus kierrä riittävän nopeasti.
Mulla on kans tän vuoden mainannut kone. Vesikierron kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta viime viikolla ihmettelin et olipas siellä kierrossa ilmakuplia melkoisesti kun käytin pumppua täysillä, kierrosta tuli melkoinen määrä kuplia kiertoon mitkä näky säiliön läpi. Nestetaso oli hieman haihtunut joten piti lisäillä nyt syksyllä lisää, eihän sitä paljon mennyt mutta näkyi että selvästi sitä oli kierrosta hävinnyt. Nyt taas en ole kierrossa havainnut kuplia liikkuvan, juuri äsken taas testailin maximi nopeuksilla. Silloin ne yleensä sieltä lähtee liikenteeseen.

Normaalisti pummpu käy noin 50% teholla. Jos lämpötila jostain syystä alkaisi kasvamaan, pumpun nopeus kasvaa myös. Ritilässä kiinni olevat 3 kpl tuulettemia huutaa 100% 24/7, yritän pitää työjuhtaa viileänä.

3090 näyttis mainatessa n. 50 asteinen ja muistit heiluu siinä 88-92C pintaan. Puskee noin 120MH/s vauhtia, makselee pois hiljakseen omaa olemassa oloaan
 
Tavallaan. Sähkö maksaa saman verran kun mitä siitä olemassaolosta saa. Ja toisaalta, tuskin sitä korttia tuota touhua varten vain ostit, joten menee aikaa miettiessä, että viittiskö siihen itse mennä pelailemaan :D

No joo, piti lähinnä tohon veteen ottaa kantaa ja mulla noin 2m letkua haihduttaa tuollaisen 100ml nestettä kierrosta noin 8vk:ssa.

PXL_20210915_183433221.jpg
Tollanen tuntosarvi mulla on korkeimmassa kohdassa. Helposti kerää ne pienet kuplat ylös, eikä säilö niitä kennoon (heikentäen jäähdytystehoa) saati blokkiin (paskomalla kontaktia).

Imo, hyvä ottaa joku primeruni lämmöt ylös ja jos epäilee, että jäähtyykö samallatavalla, niin ajella ns sama testi uusiksi. (ambientti kannattaa toki kirjata vaikka filun nimeen).
 
Tuli päiviteltyä konetta, edellisestä päivityksestä alko olemaan jo niin pitkä aika että oli taas aika laittaa rahaa likoon. Jonkin verran tuli pohdiskeltua eri vaihtoehtoja niin päädyin sitten tähän 3090 näyttikseen koska siitä hieno näyttis et kykenee maksamaan itteensä takaisin n. 300-350€/kk, ei mulla tällästä konetta ole koskaan ennen ollut että maksaa itte sähkönsä ja osa-maksunsa pois.
Pelailen, maineilen ja duunailen kaikki muut jutut koneella, sinäänsä ihan kiva sijoitus ollut että kaikki hommat hoituu tässä samalla ja sen ajan kun en pelaa, kone mainaa joten tosi jees settii täytyy myöntää.

Aluksi puhisi vain rupellin voimalla toi 3090 näyttis mut sit mietin aikani et pitäskö laittaa vesille tää kokoonpano ja sit tulin siihen lopputulokseen että todellakin pitäisi. EKWB kamat aika tyyriitä mut sit laskeskelin et kyllähän toi mainaaminen on tänä vuonna ollut sen verta kannattavaa että jokunen kuukausi menee niin se näyttis maksaa ne kaikki vesijäähy kamatkin pois joten kaupat tuli.

Kuvassa kokoonpano jossa prossua ei vielä oltu laitettu vesille. Desibelit vesijäähyjen myötä tippu aika roimasti, samoin lämpötilat. EK'n kamat tiputtaa lämpöjä koko rahan edestä, pakko myöntää. Sen takia ne tilasinkin. Aluksi oli tilauksessa vain coren puolen jäähdytys mutta sitten huomasin odotellessani tilauksen saapumista että on olemassa myös sellainenkin vaihtoehto että myös muistipuolta voi jäähdyttää vedellä, tilaukseen tuli välittömästi muutos että tämäkin otetaan kyytiin että saadaan kortin kumpikin puoli viileäksi.

Olen ollut tyytyväinen phoenix korttiin vesijäähyllä. Mitään ilmasta puuhaahan tämä ei ole mutta hauskaa nykyään on se että tavaraa voi tilata osamaksulla, ja vielä hauskempaa siitä tekee sen että tilaamasi tuote maksaa itse laskunsa. Jos mun jääkaappi tai pesukone tekis saman niin olis kyl aika kova juttu, harmi että vain tietokone pystyy tähän vuonna 2021.

Kiinnostelee erämaankettu tuo sinun kokoonpanosi, sulla on oma kuplatorni siellä joka poimii porkseet kierrosta. Laita vähän lisää kuvia? Tuntuu löytyvän tosiharrastajan kaikki tunnusmerkit.
IMG_3634 (1).jpeg
 
Ylemmässä kuvassa itselle vasta selveni asennusvaiheessa että näyttis ei mahdu ylempään slottiin koska prossucooleri ottaa vesiletkua vasten, en jaksanut mitään ihmemutkaliittimiä alkaa tilailemaan joten päätin että nyt menee prossukin sitten vesille, mahtuupahan olemaan.

Vesiletkuja väännellessä ja käännellessä tuli havaittua että lerppaputkihan menee herkästi vähän vekille ja tiukalle mutkalle, joten tuli asennentua sitten lopulta kunnon riemumutka kiertoon. Ei välttis niin komee silmälle mutta toimii. Koneen kotelo muutenkin seinän ja pöydän välissä joten tule kateltua sinne muuten kun sillon kun pölyjä putsailen pois. Painoarvo siis enemmänkin tehon ja toimivuuden kannalla, ei niinkään näyttävyyden. Uudessa kuvassa näkyy kamala johtoviidakko, syy tähän on että kotelo on ripoteltu täyteen lämpöantureita joten voin seurailla halutessani koneen lämpöjä vähän joka nurkasta ja kolkasta.

Täytyyhän miehellä harrastus olla.
IMG_3799.jpeg
 
Harrastuksia täytyy olla, mut sähkön tarttee olla ilmasta, et toi itsensä takas maksaa. Etheriumista itse netonnut tänävuonna satasia, jos louhis 100% ajasta, olisi ehkä 350€ kasassa. 50MH / 2080Ti alla. Aika kauan saa louhia ilmasiksi, että tuollaisen rapeat 3k saa louhittua ja menee verorajan yli (1000€y). Kukin tyylillään. Perhanan pimeä ja väsyttää, joten koitan huomenna laitella..
 
tuli asennentua sitten lopulta kunnon riemumutka kiertoon
Parilla tai edes yhdellä mutkapalalla tästäkin olisi selvinnyt.

Mielenkiinnosta kyselen, että missä kaikessa sulla on lämpöanturit kiinni ja onko ne kytketty Quadroon, Aquaeroon vai mihin? Nestekierron sisällä ei pitäisi olla merkittävää heittelyä lämmöissä, mutta tulo- ja lähtöilman lämpö on kiva tietää.

Itse pidän lokia huoneen ja veden lämmöistä. Noista saisi delta T-graafinkin kyhättyä Hwinfolla tai viimeistään Aquasuitella, mutta tarvis ensin jotenkin kalibroida anturit, koska silloin tällöin käynnistäessä huomannut nesteen olevan huoneilmaa kylmempää, mikä ei ole mahdollista.
 
Mun nyksä. Pari muutakin konetta löytyy toki ja nassit yms, mutta tämä on ns pääkone, jolla louhin huvikseni ja lämmittääkseni. Lähinnä sillon, kun olen poissa kotoa.
 

Liitteet

  • PXL_20210912_174101291~2.jpg
    PXL_20210912_174101291~2.jpg
    1,8 MB · Luettu: 92
  • PXL_20210912_174119739.jpg
    PXL_20210912_174119739.jpg
    2,3 MB · Luettu: 90
  • PXL_20210912_174136206.jpg
    PXL_20210912_174136206.jpg
    2 MB · Luettu: 81
  • PXL_20210912_174340111~2.jpg
    PXL_20210912_174340111~2.jpg
    2,1 MB · Luettu: 100
  • PXL_20210916_100143963.jpg
    PXL_20210916_100143963.jpg
    3,6 MB · Luettu: 101
Ja ei tullut päivällä kuvia otettua, joten pixel 5 yölaadulla jatkuu.

Kyllä tuosta luulis selvää saavan.
 

Liitteet

  • PXL_20210916_193726419.jpg
    PXL_20210916_193726419.jpg
    3,3 MB · Luettu: 71
  • PXL_20210916_194126981.jpg
    PXL_20210916_194126981.jpg
    1,5 MB · Luettu: 86
  • PXL_20210916_194215361.jpg
    PXL_20210916_194215361.jpg
    3,4 MB · Luettu: 87
Mainittakoot nytten, että pöytä on liimapuuta/massiivipuuta. Aikanaan hommattu halvalla ikeasta (100€ 1kpl). Myöhemmin jatkettu kalliimmalla toinen kylkeen, jyrsitty muottiin jne. Jatkettu ikean "viilulla". Kaikki koivua, mutta toi viilu on ihan paskaa, koska toinen puoli ei ole edes puuta ja tuota oikeaa puuta on päällä niin vähän, että vähääkään ei voi jyrsiä. Tulipahan testattua... (ja säästettyä väärässä paikassa).


Tason paksuuden tulee olla 40mm. Muuten ei mitenkään kanna näin pitkää matkaa. Päälle on lätkitty jimmssiltä 900 x 1600 nitron matto. Ihan ok, valitettavasti ainot, joka on riittävän iso (2 näyttöä ja vaihtelua asennolla tarpeen mukaan).

Jotta homma ei olisi niin perseestä alle on jyrsitty tuo kuuloke kouru. Naru liukuu kourussa näppärästi. Imo, en tule vaihtamaan langattomiin kuulokkeisiin. Olen testannut kaikkia markkinoilla olletita kuulokkeita ja ei vain toimi yhtä hyvin, joten en aijo tinkiä äänistä - kiitos.

Näppis ja hiiri = Logitech Pro X superlight ja G915 (full, linear. Saksalaisten persereikien leiskalla, koska muualta ei saannut linear kytkimillä).
Päällä Snowball mikkinä ja näyttöinä PG348Q sekä PG259Q.
Jakkarana Noble Chair Hero real leather. Koiranpeti lainarekuille ja edesmenneelle Niilo Nilkki Nipajewitsille :cautious:

Pöydälle olen tuonnut tietty kaikki tarpeelliset telakat (HDD 3.5 / 2.5"), USB letkujen päät, hiirien ja näppiksen latauskaapelit ja donglejen kaapelit. Langaton Xbox ohjain ja kaikki keskeneräiset työt :rofl:
Nettipurkit on seinällä yläpuolella ja printterit / SFS6000 sarja yms standardit sivupöydällä.

Mitä taas koneesta löytynee, niin 9900K + 2080 Ti oheistarpeineen sekä tosiaan tuolla "hätävara 240 kennolla", joka toki riittää vaikka pelailuun tällä kokoonpanolla - kunhan tuulettimet huutaa täysillä jne. Perseestä ei tartte nyppästä kuin Quadron letku irti (USB ja molex). Se kun hoitaa tuon ulkoisen yksikön kuin omillaan ja näin säästyn siltä riesalta, että ulkoinen kenno olisi "pakko" esim testitilanteissa vetää perässä väkisin. Siis kun tarttee asentaa uusia komponentteja tms kun kone on pöydällä ja haluaa tarkastaa vuotojen varalta.

Loopin tyhjentäminen on _helppoa_, mutta vaatii märkäimurin. Tilavuutta ei ole kuin muutama hassu litra, jotka tulee näppärästi ulos kun nappaa perseestä letkun irti ja laittaa toisen pään imuriin. Imuri imasee nesteet koko kierrosta niin, että loput pärjää paperilla ja pyyhkeellä. Siksi mielestäni on täysin yhdentekevää kaikki helvetin korkeimmassa kohdassa täyttöaukot yms paskapuheet tyhjennyshanoineen.

Ainoa aikaavievä prosessi on tuo ilmaaminen. Tapahtunee niin, että joutunee esim tuota pumppuyksikön ylempää säiliön kolmesta ruuvista raottamaan, että saa ilman pulputtamaan ulos. Kenno ja blokki tulee omineen kunhan pitää korkin ulkosesta radista auki.

Mitä mun piti tästä lätistä? En tiedä. Tekisin edelleen suurinpirtein samalla tavalla. Tehokas itsenäinen kennoyksikkö pölyfilsulla. Itsenäisesti, ilman ulkoistakin toimiva kone (pumppu ja pieni kenno). Pääpaino ilmaamisella, kaikki muu on onnistunut ennenkin.

On tässä varmaan paljon muutakin mitä jo olevinaan unohtanut, kuten direct die mountti ja hiottu 9900K jne, mutta pääpiirteittäin taisit olla kiinnostunein tuosta ulkoisesta kennosta jne.
 
Must tässä setupissa on paljon oivalluksia ergonomian ja mukavuuden osalta - kuten myös ton jäähdytyksen osalta. Tää matto on yksi niistä. En haluaisi mattoja ollenkaan, mutta toisaalta en halua raiskata lankkulattiaa, joten Askon Lumo matto (70€), estää sen, ettei lattia mene rikki ja tuntuu vielä jaloissa ihan mukavalta. Näiden ulkoisten kennojen huonoin puoli on tuo ns "ilman vaihtumisen aiheuttama kylmän tunne". Kesällä toki ihan kiva, mutta jo nytten kun ulkolämpötila on lämpimimmillään 20 astetta, alkaa tää tuntumaan viileältä. Kylmää lattiaa vasten vähintään epämiellyttävältä kun vielä flektit imee jalat kylmiks. Tän huomaa lähinnä, jos koneella istuskelee esim 6-8h. Ei ihan 15 minuutissa.
 
Parilla tai edes yhdellä mutkapalalla tästäkin olisi selvinnyt.

Mielenkiinnosta kyselen, että missä kaikessa sulla on lämpöanturit kiinni ja onko ne kytketty Quadroon, Aquaeroon vai mihin? Nestekierron sisällä ei pitäisi olla merkittävää heittelyä lämmöissä, mutta tulo- ja lähtöilman lämpö on kiva tietää.

Itse pidän lokia huoneen ja veden lämmöistä. Noista saisi delta T-graafinkin kyhättyä Hwinfolla tai viimeistään Aquasuitella, mutta tarvis ensin jotenkin kalibroida anturit, koska silloin tällöin käynnistäessä huomannut nesteen olevan huoneilmaa kylmempää, mikä ei ole mahdollista.

Tää oli joku tällänen kiina ihme. Aluks innostunut kytkee kiinni koko laitosta, sit yks ilta aattelin et voishan noita lämpöjäkin joskus seurailla.

Tän mötikän nimeä en tiedä, sain kaverilta ilmaseks. Antureita oon ripotellu tuulettimien eteen sisällä, yhden anturin sain emolevyn pinniin suoraan kiinni, antaa t-sensor tiedon emon kautta, sen anturi pään työnsin radin ritilöiden sisään niin suurin piirtein tiedän minkä lämpöstä vettä siel radissa kulkee. Yleensä n. 40 astetta se näyttää kun kone mainaa.
 

Liitteet

  • 5FB4276B-3D9C-4305-9D4C-4D6CD2007BEB.jpeg
    5FB4276B-3D9C-4305-9D4C-4D6CD2007BEB.jpeg
    3 MB · Luettu: 59
anturi pään työnsin radin ritilöiden sisään niin suurin piirtein tiedän minkä lämpöstä vettä siel radissa kulkee

Radin ritilöiden välistä saa käytännössä sen läpi kulkevan ilman lämpötilan. Paremman arvauksen veden lämpötilasta saa teippaamalla anturin radiaattorin päätytankkiin tai metallisen liittimen ympärille.
 
No jos sille tarkkuudelle haluaa, niin high flow next tankin jälkeen ja läpivirtaava anturi joka komponentin jälkeen. Itsellä tuo HFN ja toinen anturi moran jälkeen.
 
Radien jälkeen letkuun ennen ensimmäistä blokkia saa oikean kuvan lämpötilasta ja radien tehokkuudesta.

Voisihan tuota kokeilla. Jos anturi pää ritilän sisässä antaa eri lämpötilan kuin letkussa oleva, olisihan tuo kiinnostavaa tietää.
No jos sille tarkkuudelle haluaa, niin high flow next tankin jälkeen ja läpivirtaava anturi joka komponentin jälkeen. Itsellä tuo HFN ja toinen anturi moran jälkeen.

Kattelin noita sillon kun ostelin osia mut kelasin että mitä mä jollain virtaustiedoilla tai lämpötilatiedoilla oikeen teen. Tosiaan kun kone on siel pöydän ja seinän välissä, harvemmin sinne tulee kurkittua joten ajattelin että aivan sama jollekkin virtaus mittareille. Lämpötiloja nyt joskus tulee töllisteltyä ihan uteliaisuudesta, esim. nyt kesällä kun oli kovat helteet, kone pauhasi silti 24/7, välillä vähän hirvitti et miten jaksaa puksuttaa kun ulkolämpötila 31 astetta niin herkästi rupesi makuuhuone käymään kuumaksi kun virtamittari kuiteski näyttää 550 wattia koko ajan.
Hyvin pärjättiin silti. Noin 300 wattia ottaa toi 3090 näyttis mainates ja tuli hommattuu siihen viekkuseen pikkuveli 3060ti jauhamaan sitä eetteriä kans, eli kaks näyttistä ja 5600x prossu syö mainatessa sen 550w yhteensä.
 
No testaampas.

Sensori nollattu kylmällä vesilasilla. (alle 10 astetta)
Sensori pöydällä = 22,8
Nää reagoi todella nopeasti...
Sensori kennon päällä = (ulospuhallettava ilma) 28.8
Sensori tulopuolella 21.3
Sähköteipillä letkussa in 26.4
Sähköteipillä kennossa in 26.8
Sähköteipillä letkussa out 26.9
Sähköteipillä kennossa out 26.9
Täyttöportista nesteessä 25,8

"veden lämpötila koko testin ajan 28.0-27.6 astetta". Jep, ja älä kysy mistä mittaan ton ns referenssi nesteen arvon. Tiedän, ettei se ole tarkka, mutta kuten tämä paska testi osoitti, ei tuolla sensorin paikalla ole juuri merkitystä - säätö toimii kyllä. Tärkeintä ei ole siinä onko letku tai liitin & kenno hyvä lämmönjohde. Idea on siinä, että se sensori on paremmin kuin sähköteipillä eristetty ulkopuolelta, jotta tuo ulompi lämpötila ei pääse vaikuttamaan siihen. Jos esim sormella painat letkua vasten, niin tulos on jotain ihan muuta kuin nesteen lämpötila.

e. Mulla on joku ek tai phobyan liitin jossa samanmoinen anturi tulee siihen liittimeen kiinni ns muovirenkaan alle. Sanoisin, että jopa parempi vain teipata tollanen sensori johonkin kuin tollanen kallis liitin :geek:
io.PNG

Ihan sama ymmärrätkö graafista mitään, uskotko, että olen mitään tehnyt tai testannut, mutta tuossa on tältä illalta käppyrä tän leikin ajalta.
 
Sensori kennon päällä = (ulospuhallettava ilma) 28.8
Sensori tulopuolella 21.3
Sähköteipillä letkussa in 26.4
Sähköteipillä kennossa in 26.8
Sähköteipillä letkussa out 26.9
Sähköteipillä kennossa out 26.9
Täyttöportista nesteessä 25,8
Näistä näkee sen, että mikään nesteen lämpötilan mittaustulos ei ole oikea. Veden lämpötilahan ei mitenkään voi olla matalampi, kuin kennosta tulevan ilman lämpötila.

Tästä näkee myös sen, että täyttöportissa ei ole lainkaan virtausta tai sitten täyttöportinanturi on rikki (jos et tökännyt samaa anturia avoinaiseen täyttöporttiin). Vesi on loppupeleissä aika hyvä lämmöneriste (näissä asioissa) ja vaatii virtausta jotta lämpötila tasoittuu.

Itse keskusteluun: uskon kyllä että mikä tahansa mainituista lämpötilan mittauspaikoista on suurella todennäköisyydellä toimiva, koska kaikki ovat jollain suoraan verrannollisia veden lämpötilan kanssa (ehkä pienellä viiveellä, mutta veden lämpötila vaihtuu joka tapauksessa hitaasti eli sillä ei ole varmaankaan merkitystä). Eli halutut tuulettimet (ja mahdollisesti pumpun, jos sen kierrosnopeusta nyt on ylipäätänsä järkeä säätää) saa säätymään kaikilla sopivasti, kunhan huomioi ettei lämpötila välttämättä vastaa todellista veden lämpötilaa, vaan on jonkin verran todellista lämpötilaa matalampi.

EDIT: Jos haluaa todellisen veden lämpötilan, niin kannattaa anturi siis laittaa esim. reservuaarin ylimääräiseen porttiin (joka on veden pinnan alapuolella), T-kappaleeseen tai radin ylimääräiseen porttiin tms.; kunhan paikassa on selvästi virtausta eikä se ole esim. "umpikujassa" olevassa täyttöportissa. JA niille ketjun seuraajille jotka ei ehkä tiedä: kiertoon suunniteltuja lämpötila-antureita on kahdenlaisia: plugimallisia ja läpimallisia "renkaita", joissa 2x naaraskierrettä. Ehkä joku on keksinyt jonkin kolmannenkin tavan, näitä olen itse nähnyt...

EDIT: Muoks kiroitusvireihtä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, siihen sensoriin vaikuttaa se vallitseva ilma, kuinka se vaihtuu sekä se kennosta ulos tuleva ilma. Samalla sensorilla mitattu. Kennosta ulostulevaan ilmaan vaikuttaa huoneilma + neste.

Miten niin? Kyllähän se ilmotettu veden lämpötila on ollut aika lähelle 28 -> 27.6

Ei tossa imo ollut mitään uutta inputtia aiheeseen. Jos tohon letkuun lätkäsee eristettä 5cm ympärille ja sensorin siihen kiinni alle tukevasti letkua vasten, niin saa ehkä "asteen tarkemman datan". Se on yks vitunmaku koko hommassa tuulettimien ohjauksen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Vituttaa kun pientä oravaa. Tuossa on niin monta asiavirhettä, etten kaikkiin jaksa edes määkiä, mut palataan ekaan. Noi on kaikki testattu samalla sensorilla. Just sillä samalla irrallaan kennon päällä olevalla sensorilla. Sensoriin sen sijaan äkkiseltään vaikuttaa mm ilmankosteus, koska haihtuessaan neste ton sensorin pinnalta jo pelkästään tiputti lämpötilan alle vallitsevan (2 droppia piikkaa vikassa ruudussa).

Nesteen lämpötila nousee nopeasti.

E1 = m•Cp•ΔT = 1 x 4.186 x 100 = 418.6kJ Intterwebistä lainattua. Mulla tosiaan noin pari litraa nestettä. Käytännön testissä tuon lämpiäminen tapahtuu sekunteissa / muutamassa minuutissa. Lämpökuormaa kun on noin 300W aika helposti. Eli karkeasti, jos flektit stoppaa niin lämpö nousee muutamassa minuutissa 40 asteeseen ja kone kippaa. Jos taas pumppu leipoo, niin menee se sama muutama kymmen sekunttia kunnes CPU ja GPU lämmöt karkaa käsistä - joten siinä mielessä eriste, ettei ilman pumppua pärjää. Looppiin jää väkisinkin lämpötaskuja, kuten jää huoneessa ilmaankin. Pelkästään mun kämpän 4 eri lämpötila anturia antaa 4 eri tulosta. Asteen sisällä, kun ovat vierekkäin saman hyllyn päällä. Lattianrajassa nassin vieressä on alle 20 astetta, kun kennon päällä on lähemmäs 30. Katonrajasta en ole edes mitannut tosin.

Lämpötila-antureita on tasan yhtä mallia. NTC tässä käytössä. https://shop.aquacomputer.de/advanced_search_result.php?keywords=Temperature+sensor&x=0&y=0 tuossa esim aquaeron lista. Se onko se sama NTC sensori upotettu johonkin plugiin vai onko se vain liuska ei muuta sensorin tyyppiä ja sille tyypillistä virhemarginaalia. Jos haluat tarkan lämmön, pitää sun mennä labraan ja käyttää tarkempia mittalaitteita ja ottaa huomioon kaikki helvetin muuttujat. Perus PC jampoille riittää kun tietää 2 asteen tarkkuudella sen nesteen lämmön ja se reagoi kuorman nousuun _riittävän nopeasti_ aka _kone pysyy kaikissa tilanteissa vakaana ja tuulettimet ei pumppaa.
 
Radien jälkeen letkuun ennen ensimmäistä blokkia saa oikean kuvan lämpötilasta ja radien tehokkuudesta.
Vituttaa kun pientä oravaa. Tuossa on niin monta asiavirhettä, etten kaikkiin jaksa edes määkiä, mut palataan ekaan. Noi on kaikki testattu samalla sensorilla. Just sillä samalla irrallaan kennon päällä olevalla sensorilla. Sensoriin sen sijaan äkkiseltään vaikuttaa mm ilmankosteus, koska haihtuessaan neste ton sensorin pinnalta jo pelkästään tiputti lämpötilan alle vallitsevan (2 droppia piikkaa vikassa ruudussa).

Nesteen lämpötila nousee nopeasti.

E1 = m•Cp•ΔT = 1 x 4.186 x 100 = 418.6kJ Intterwebistä lainattua. Mulla tosiaan noin pari litraa nestettä. Käytännön testissä tuon lämpiäminen tapahtuu sekunteissa / muutamassa minuutissa. Lämpökuormaa kun on noin 300W aika helposti. Eli karkeasti, jos flektit stoppaa niin lämpö nousee muutamassa minuutissa 40 asteeseen ja kone kippaa. Jos taas pumppu leipoo, niin menee se sama muutama kymmen sekunttia kunnes CPU ja GPU lämmöt karkaa käsistä - joten siinä mielessä eriste, ettei ilman pumppua pärjää. Looppiin jää väkisinkin lämpötaskuja, kuten jää huoneessa ilmaankin. Pelkästään mun kämpän 4 eri lämpötila anturia antaa 4 eri tulosta. Asteen sisällä, kun ovat vierekkäin saman hyllyn päällä. Lattianrajassa nassin vieressä on alle 20 astetta, kun kennon päällä on lähemmäs 30. Katonrajasta en ole edes mitannut tosin.

Lämpötila-antureita on tasan yhtä mallia. NTC tässä käytössä. https://shop.aquacomputer.de/advanced_search_result.php?keywords=Temperature+sensor&x=0&y=0 tuossa esim aquaeron lista. Se onko se sama NTC sensori upotettu johonkin plugiin vai onko se vain liuska ei muuta sensorin tyyppiä ja sille tyypillistä virhemarginaalia. Jos haluat tarkan lämmön, pitää sun mennä labraan ja käyttää tarkempia mittalaitteita ja ottaa huomioon kaikki helvetin muuttujat. Perus PC jampoille riittää kun tietää 2 asteen tarkkuudella sen nesteen lämmön ja se reagoi kuorman nousuun _riittävän nopeasti_ aka _kone pysyy kaikissa tilanteissa vakaana ja tuulettimet ei pumppaa.
Mietin tarkemmin piakkoin
Tässä kaikki
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 637
Viestejä
4 494 373
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom