Ratkaistu CPU-ongelma. Prime Number fail. Asennukset ei onnistu, tiedostot korruptoituneita.

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Koneen Specsit:

Emolevy: ASUS ROG STRIX Z270F GAMING
Prossu: Intel i5-7600K 3,8GHz LGA 1151
GPU: Nvidia Geforce GTX 1060 6G
Kovalevy: Samsung 850 EVO 250GB SSD 2.5 SATA III 540/520 MB/s
Käyttis: Windows 10 Home 64bit OEM-versio

Ongelma:

17.4 pelattiin kavereiden kanssa PUBG:ia kun yllättäen mulla sammu peli ja Windows pyysi jotain .NET Framework 3.5 päivitystä. No luonnollisesti laitoin asentumaan, vaan sitten tuli ilmoitus että "kaikkia ominaisuuksia ei pystytty asentamaan" , no yritin sitten Troubleshooteria joka ilmoitti "Windows Updaten tietokannan mahdollinen virhe". Yritin sitä korjata SFC ja DISM komennoilla, ei auttanut eikä Windows Updaten resetointikaan auttanut.

Siinä vaiheessa yritin koneen palautusta, se onnistui mutta ongelma oli edelleen. Ja tämän ongelman takia en päässyt edes nettiä selaamaan ja hakemaan esim. ajureiden päivityksiä. sitten pääsin kyllä toisella selaimella nettiin mutta kone ei suostunut asentamaan mitään. sanoi vain "application corrupt" tai "viallinen asennus" tai jtn sinne päin.

Noh, päädyin siihen viimeiseen ratkaisuun eli laitoin ehjällä läppärilläni USB-tikulle asennusmedian MCT:llä (Media Creation Tool) ja asensin Winukan uudelleen, ja ennen sitä poistin vanhat osiot ja asemat ja formatoin levyn. Tein siis puhtaan asennuksen joka meni läpi, mutta kun yritin käyttää Windows Updatea , niin tuli että "2018-04 Kumulatiivinen päivitys Windows 10 Version 1709 x64 -pohjaisille järjestelmille (KB4093105) - virhe 0x80240031".

Ja tuon virheilmoituksen lisäksi kone ei enää löytänyt näytönohjainta. Laitehallinta näytti vain sitä Windowsin omaa näytönohjainta. Luultavasti siksi kun uudelleenasennuksen jälkeen Nvidian ajurit olivat poissa mutta kone ei niitä suostunut asentamaan uudelleen vaikka manuaalisesti haki ne Nvidian sivuilta.

Tämän jälkeen yritin tietysti etsiä tuolla virhekoodilla ratkaisua, mutta ilman tulosta joten otin Microsoftiin yhteyttä ja laitettiin etähallinta käyttöön, mutta heidän komentorivi-temppujensa jälkeenkään ongelma ei poistunut. Teknisen tuen puolelta sanottiin että ajuri tai laite-vika. noh, ajurit oli kaikki ok, kun kokeilin kaikki mahdolliset mitä löytyi Laitehallinnan puolelta.

Tässä vaiheessa suurimmaksi epäilyn kohteeksi nousi emolevy/BIOS ja BIOS itse asiassa olikin vanhentunut, mutta jälleen, BIOS-päivityksen jälkeen ongelma jatkui edelleen ja muita emolevyyn kuuluvia päivityksiä kuten "Chipset" tai "VGA" tai "Utilities" kone ei suostunut asentamaan. Valitsin kyllä oikean mallin ja käyttöjärjestelmän ASUS:ksen sivuilla.


Aion kokeilla vielä resetoida BIOS:in emolevyn CLRTC-pinnien avulla sekä laittaa BIOS:ista Default-asetukset käyttöön. sen jälkeen teen uudelleen puhtaan asennuksen, mutta jos ongelma on edelleen, niin tarkoittaako se sitten sitä että emolevy on jotenkin viallinen tai että sen tämän hetkinen ajuritilanne on ristiriidassa asennusmedialla olevan Windowsin kanssa? Nettiyhteys minulla on mokkulan kautta mutta BIOS:n nettipäivitys ominaisuus ei sitä tunnista.

Alan vahvasti kääntyä sen helpoimman ja kalliimman ratkaisun puoleen eli ostan uuden emolevyn (vaikka samaa mallia testiksi, en ole löytänyt uutisia että juuri tuo malli olisi jotenkin ongelmallinen) ja uuden Windowsin asennusmedian jossa on Fall Creators update mukana (Verkkokaupasta saa niitä USB -tikkuja joissa 64-bit Retail-versio ja Fall Creators update). Minusta tuntuu että tuo Microsoftin sivuilta ladattava ei ole aivan kunnossa oleva versio.



EDIT: Ongelma ratkesi kun vaihtoi prossun. En tiedä mikä siinä sitten on. Aika jännä vika.
 
Viimeksi muokattu:

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Kyllä se toimii,ainakin pro versiona.Kai olet tarkistanut sen ssd levyn sillä magician softalla ja tehnyt sen usb tikun uusimmalla mct:llä?.kai se windows aktivoitui?.

/edit
Itse tarkistaisin levyn magicianilla,tekisin uuden usb tikun uusimmalla mct:llä,asentaisin pro:n niin että kaikki sdd:ltä pois->minulla ei ole avainta yms->windowsin update ennen mitään ajureita yms.

/offtopic
Jos siinä läppärissä on pro niin ->ms acco->linkität sen läppärin siihen accoon ja kun pistät pro:n tohon niin loggaudut tolla tunnuksella siihen koneeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Kyllä se toimii,ainakin pro versiona.Kai olet tarkistanut sen ssd levyn sillä magician softalla ja tehnyt sen usb tikun uusimmalla mct:llä?.kai se windows aktivoitui?.

/edit
Itse tarkistaisin levyn magicianilla,tekisin uuden usb tikun uusimmalla mct:llä,asentaisin pro:n niin että kaikki sdd:ltä pois->minulla ei ole avainta yms->windowsin update ennen mitään ajureita yms.

/offtopic
Jos siinä läppärissä on pro niin ->ms acco->linkität sen läppärin siihen accoon ja kun pistät pro:n tohon niin loggaudut tolla tunnuksella siihen koneeseen.


Juu kyllä aktivoitui ja SSD on kunnossa. mutta eikö se Pro alkais kyselee sitä tuoteavainta? sanoin tuossa että aiemmin oli Home OEM ja se muistaa emolevyssä sen tunnuksen, mutta jos asentaa eri version niin kysyy tunnusta?

Ja uusin MCT? onko se Microsoftin sivuilta ladattava sitten jotenkin vanha? kun se asennuspaketin päiväys oli merkattu 30.09.2017 eli 1709....

Läppärissä on Home.

Tosiaan, tuo BIOS-reset ja uudelleen asennus tyhjälle SSD:lle ei auttanu. Emolevy ja tuo asennusmediassa oleva Windows eivät tykkää toisistaan, näin minä uskon.
Ja epäilen että se asennusmedian Windows on vanha/viallinen. Luulen että Microsoft on unohtanut päivittää sen asennusmedian. Tässä keväälläkin tuli joku iso päivitys.

Kokeilen huomenna tai ylihuomenna asentaa uudelleen Homen sijasta tuon Pron. Tosin tuntuisi tyhmälle miksi Pro toimisi ja Home ei, kun en ole nähnyt vastaavaa muilla Home-käyttäjillä.

Mutta kuten sanoin, alan harkita sitä emolevyn uusimista ja samoin uusi Windows käyttis.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Mistä tiedät, että SSD on kunnossa? MS:n sivuilta ladattava MCT antaa aina uusimman version kympistä, joka on tällä hetkellä tuo 1709, eli sillä sen uusimman asennettavan version saat. Ja turhaan prota asennat jos sinulla on homen lisenssi. Prossa ei ole oikein muuta eroa kun lisätty muutamia ominaisuuksia lähinnä yrityskäyttöä ajatellen.

Oletko kokeillut asentaa päivitystä manuaalisesti: Microsoft Update Catalog
Mitä nvidian ajurien asennus valittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Mistä tiedät, että SSD on kunnossa? MCT antaa aina uusimman version kympistä, joka on tällä hetkellä tuo 1709, eli sillä sen uusimman asennettavan version saat. Ja turhaan prota asennat jos sinulla on homen lisenssi.

Oletko kokeillut asentaa päivitystä manuaalisesti: Microsoft Update Catalog

Niin no siis ainakin se Samsung Magician softa sanoi että SSD:n kunto on hyvä ja se "tarkista levyn kunto" Windows Explorerin kautta sanoo myös ettei korjattavaa.
Ja joo, tajusin just itsekin ettei järkeä Pro:ta yrittää.

Manuaalinen asennus ei onnistu ainakaan silloin kun tuo "viallinen" Windows siltä asennusmedialta on asennettu. Latasin sen tiedoston ja yritin asentaa niin tuli vaan "ei voida asentaa" jne....

http://www.winhelponline.com/blog/slipstream-windows-10-integrate-updates-setup-media-iso/

Tuollaset ohjeet löysin tuolle Slipstreamille.Vaikka se MCT antaakin sen uusimman version, niin silti sen jälkeen se yrittää ladata sitä asennuksen jälkeen ja se lataaminen ei onnistu.
Mahtasko auttaa jos integroi tuolla tempulla ne päivitykset siihen asennusmediaan? ja huom, mulla on mokkula niin se ei Ethernetiin pääse siinä asennuksen lopussa... vaan eihän se asennus sitä nettiä tarvi.

Ja sitten tuli mieleen että toimisko jos ostais tän USB:n Microsoft Windows 10 Home Creators Update - 32 / 64 ‐bit ‐käyttöjärjestelmä, suomenkielinen, USB-muisti 134,90 €
Ja tekisi tolta sen uudelleen asennuksen?

Totta kai mun pääepäilty on edelleen emolevy, mutta yritän vielä selvittää että onko sittenkin vain Windowsin asennus jotenkin puutteellinen, koska kuten sanoin, ongelma on edelleen vaikka teki puhtaan asennuksen.
Asennusmedian pitäisi asentaa se 1709 mutta miksi sitten nettiin yhdistäessä kone yrittää ladata sitä?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Magician ei välttämättä aina kerro koko totuutta levyn kunnosta.

Turhaan ostat windowsia kaupasta. Tuossa on enintään sama 1709 minkä MCT antaa, mutta voi olla myös reippaasti vanhempi. Itse en jaksa uskoa että asennustikussa olisi vikaa jos tuo kuitenkin asensi Windowsin ok.

Jos nyt tarkoitat tuolla kumulatiivisella päivityksellä sitä, että kone yrittää ladata asennuksen jälkeen päivitystä, niin tuo ei ole itsessään 1709 vaan päivitys siihen.

Kuten itsekin ekassa viestissä mainitsit, niin ongelma ilmeni kesken käytön, eli epäilisin itse rautavikaa kun uudelleenasennuskaan ei tuota korjannut.

Mitä nvidian asennus valittaa?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Varmistetaas vielä, että oliko tuossa tällä hetkellä muuta vikaa kun tuo päivitys ja nvidian ajurit?
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Magician ei välttämättä aina kerro koko totuutta levyn kunnosta.

Turhaan ostat windowsia kaupasta. Tuossa on enintään sama 1709 minkä MCT antaa, mutta voi olla myös reippaasti vanhempi. Itse en jaksa uskoa että asennustikussa olisi vikaa jos tuo kuitenkin asensi Windowsin ok.

Jos nyt tarkoitat tuolla kumulatiivisella päivityksellä sitä, että kone yrittää ladata asennuksen jälkeen päivitystä, niin tuo ei ole itsessään 1709 vaan päivitys siihen.

Kuten itsekin ekassa viestissä mainitsit, niin ongelma ilmeni kesken käytön, eli epäilisin itse rautavikaa kun uudelleenasennuskaan ei tuota korjannut.

no joo, eli emolevy uusiksi sitten. ja sen mukana myös windows.
Ihan kokeilun vuoksi aion ostaa saman emolevyn uusiksi, niin selviääpä että onko tuo emolevy malli sitten ristiriidassa nyky-Windowsin kanssa (tosin epäilen että ei ole näin).
Verkkokaupassa onneksi on 32 päivän palautusaika tuotteille niin tarvittaessa voi emolevyn palauttaa jos ongelma olisi senkin jälkeen.

Kokeilen vielä kuitenkin asentaa toiselle SSD:lle, jos vika sitten onkin alkuperäsellä SSD:llä jotenkin piilossa.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Varmistetaas vielä, että oliko tuossa tällä hetkellä muuta vikaa kun tuo päivitys ja nvidian ajurit?

Koko ongelma on se että puhtaan asennuksen jälkeen kun kytken netin päälle eli asennan sen Mokkulan, niin pääsen kyllä nettiin mutta en voi asentaa koneelle mitään ajureita tai päivityksiä ja kaiken lisäksi kone ei löydä näytönohjainta (se on kunnolla kiinni). Vahvasti alkaa epäilyttää se rautavika emolevyssä tosiaan.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Koko ongelma on se että puhtaan asennuksen jälkeen kun kytken netin päälle eli asennan sen Mokkulan, niin pääsen kyllä nettiin mutta en voi asentaa koneelle mitään ajureita tai päivityksiä ja kaiken lisäksi kone ei löydä näytönohjainta (se on kunnolla kiinni). Vahvasti alkaa epäilyttää se rautavika emolevyssä tosiaan.
Kokeiles vielä ladata toisella koneella tuo nvidian ajuri ja kumulatiivinen päivitys. Kopioi tikulle ja kokeile asentaa ongelma koneella. Kokeile ottaa myös joku muu ohjelma/ajuri joka valitteli application erroria. Tuo kun voisi olla myös jonkun sortin yhteysongelma, eli ladatut tiedostot tulee viallisina.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Kokeilen huomenna tuota USB-tikulla päivitysten asennusta, mutta jos se ei auta niin sitten jäljelle jää vain tuo rautavika emolevyssä?
Vai keksiikö täällä joku vielä jotain mitä tässä keskustelussa ei ole käyty? ensi viikolla käyn ostamassa uuden emon ja winukan.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
Kokeilen huomenna tuota USB-tikulla päivitysten asennusta, mutta jos se ei auta niin sitten jäljelle jää vain tuo rautavika emolevyssä?
Vai keksiikö täällä joku vielä jotain mitä tässä keskustelussa ei ole käyty? ensi viikolla käyn ostamassa uuden emon ja winukan.
Turhaan sitä Windowsia ostat. Kokeile sitten vaikka laittaa asnnus toiselle tikulle. Ajaa saman asian. Sieltä MCT:sta tulee edelleen uusin ja ihan toimiva versio kympistä.

Jos tikultakaan ei asennu mikään toisella koneella ladattu (Windowsin päivitys, nvidian ajurit ja joku muu mikä valitteli virhettä), niin testaa nyt vielä varmuudeksi toista SSD:ta jos sinulta moinen löytyy. Kannattaa käyttää myös toista SATA-kaapelia sitten tuolla SSD:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Uusi emolevy, uusi tuotetunnus.... jos ostan uuden emon niin ei se vanha koodi enää käy, varsinkin kun OEM-versio oli se....
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
En lähtisi vielä uutta lankkua ostamaan, mutta saatat saada sidottua tuon MS-tiliin, jolloin siirto uudelle emolle onnistuu. Jos avain on tallella niin toinen vaihtoehto on soittaa MS:n aktivoinnin tukeen ja kertoa, että emo hajosi ja piti saada uusi tilalle, joka on ihan validi syy. Ei tuossa tilanteessa kannata uutta lisenssiä ostaa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Uusi emolevy, uusi tuotetunnus.... jos ostan uuden emon niin ei se vanha koodi enää käy, varsinkin kun OEM-versio oli se....
Myytkö sä jotain windowsin koodeja netissä kun ilmeisesti tarkoituksella yrität saada porukan uskomaan ettei sitä vanhan koneen windowsia pysty asentamaan uudelle koneelle eli tässä tapauksessa uudelle emolle?.Joidenkin merkkikoneiden oem versioita(dell,hp,siemens yms) ei ehkä pysty siirtämään mutta jos emo joku asuksen,asrockin,msi:n yms niin varmasti pystyy siirtämään.:D:kahvi:

/edit
Noihin delleihin ja hp:siin pystyy asentamaan ns "bulk" windowsin mutta niiden mukana tulleita versioita ei välttämättä pysty asentamaan noihin asuksen yms emoihin ilman säätämistä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
82
Olit ennen asennusta poistanut osiot ja formatoinut levyn, kun kerran formatoit, olet myös osioinut levyn ennen asennusta. Parempi on vain poistaa osiot ja aloittaa win asennus, se osaa itse osioida ja formatoida.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Myytkö sä jotain windowsin koodeja netissä kun ilmeisesti tarkoituksella yrität saada porukan uskomaan ettei sitä vanhan koneen windowsia pysty asentamaan uudelle koneelle eli tässä tapauksessa uudelle emolle?.Joidenkin merkkikoneiden oem versioita(dell,hp,siemens yms) ei ehkä pysty siirtämään mutta jos emo joku asuksen,asrockin,msi:n yms niin varmasti pystyy siirtämään.:D:kahvi:

/edit
Noihin delleihin ja hp:siin pystyy asentamaan ns "bulk" windowsin mutta niiden mukana tulleita versioita ei välttämättä pysty asentamaan noihin asuksen yms emoihin ilman säätämistä.

EN MYY MITÄÄN.

Kone on osissa ostettu ja itse kasattu. Windows-tuotekoodi ja alkuperänen asennusmedia kadonnut.
Käsitykseni OEM-versiosta on että se asentuu vain kerran sille yhdelle emolle ja sillä selvä.
Pystyykö muka silti aktivoimaan OEM-version uudelleen? esim sen puhelinpalvelun kautta.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Olit ennen asennusta poistanut osiot ja formatoinut levyn, kun kerran formatoit, olet myös osioinut levyn ennen asennusta. Parempi on vain poistaa osiot ja aloittaa win asennus, se osaa itse osioida ja formatoida.

Kuten jo sanoin, tein puhtaan asennuksen ja ongelma oli edelleen. Kokeilen vielä asentaa toiselle SSD:lle jos vika on alkuperäisessä SSD:ssä.
Sen jälkeen jos ongelma on niin kokeilen vielä RAM-testit.

ja teen asennuksen aina juuri noin että ei siinä alussa tehdä mitään vaan antaa sen asennuksen tehdä ne osiot.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
EN MYY MITÄÄN.

Kone on osissa ostettu ja itse kasattu. Windows-tuotekoodi ja alkuperänen asennusmedia kadonnut.
Käsitykseni OEM-versiosta on että se asentuu vain kerran sille yhdelle emolle ja sillä selvä.
Pystyykö muka silti aktivoimaan OEM-version uudelleen? esim sen puhelinpalvelun kautta.
Täällä forumilla on kerrottu varmaan jo 100 kertaa kuinka toi tehdään.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Olen nyt yrittänyt asentaa USB:ltä ajureita/päivityksiä, tuli että "CRC error" mikä viittaisi korruptoituneisiin tiedostoihin . tämä johdatti minut etsimään vikaa RAM:ista. perus testi ei löytänyt mitään ja ajan nyt laajaa testiä. toiselle SSD:lle asennus ei auttanut.
voiko olla että vikaa ois RAM:issa vaikka tuo laajakaan testi ei löytäisi mitään? mieluummin kokeilisi ostaa uudet RAM:it varmuuden vuoksi kuin että Emolevy. molemmat saman hintaisia kuitenkin.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
ok.... sammutin sen Windowsin Muistidiagnoosin kun se on niin huono.... ja hidas.

laitoin memtest86 USB:lle ja sillä alkoi heti löytyä virheitä RAM:ista

itse asiassa memtest laittoi että "test aborted due to too many errors" eli RAM-tikut on kunnolla paskana.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Vaihdoin tämän ketjun otsikkoa koska Windows päivitys ei sekoittanut konetta vaan todennäköinen rautaongelma RAM:issa tai Emolevyssä.

Pidän kuitenkin ketjun ratkaisemattomana siihen asti että saan oikeasti kuntoon asian.

Voisiko CRC-error tulla mistään muusta kuin RAM:ista? SSD:n ja SATA-kaapelien vaihdot eivät auttaneet joten ongelma ei niissä ole.

Ainakin mitä luin muualta että jos näytöllä näkyy outoja värejä ja tiedostot/asennukset ovat korruptuneita, niin se on todennäköinen RAM-ongelma.
 
  • Tykkää
Reactions: Neo

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 953
No hyvä, että sait paikannettua vian. Jos sinulla on koneessa useampi palikka muistia, niin testaa nuo yksitellen läpi. Eli laita vuorotellen jokainen kampa kiinni. Löydät viallisen palikan jos vika on muisteissa.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Update:

Sellanen juttu että vein RAM-tikut Systemastoreen takuuhuoltoon, sieltä sanottiin että 29 tunnin testin (memtest64 käyttivät) jälkeen ei löytynyt mitään virheitä (mulla Memtest86 sanoi virheitä niin paljon että testi piti lopettaa).
Epäilivät että jotenkin se Memtest86 ei saa yhteyttä BIOS:iin tai jotain sellasta (eivät ilmaisseet asiaa selkeästi) ja sen takia tuli ne mun virheet Memtestillä.

Eli tässä vaiheessa syypää sittenkin lienee emolevy eikä RAM:it.

Kävin ostamassa samaa mallia uuden emolevyn Verkkokaupasta. Ensi viikolla laitan uuden emolevyn ja sitten katotaan miten käy (voisiko joku linkata ohjeen miten OEM-windowsin lisenssin saa aktivoitua uuteen emolevyyn? tuotetunnus ja alkuperänen asennus-cd on kadonnut)

Ja jos ei tuo uusi emolevykään auta niin sitten jää jäljelle niinkin harvinainen syypää kuin CPU....harvemmin ne CPU:t hajoaa (en tee mitään ylikellotuksia tai muita omatoimisia säätöjä).

Kerrataan tähän väliin vielä siis ne ongelmat mitä ilmeni alunperin:
1. Koneen näyttö väritti erilaisia värejä näyttöön kun hiirtä liikutti.
2. Koneeseen ei voinut asentaa mitään. tuli vain CRC-error tai jokin muu outo virheilmoitus
3. Kone sanoi tiedostoja/asennuksia korruptuneiksi

kaikki nuo kohdat saivat minut epäilemään RAM:ia sillä kaikki nuo ovat huonon RAM:in merkkejä, mutta näin ei sitten ollut.
Emolevyä en ole epäillyt sillä kone kuitenkin boottaa normaalisti ja löytää laitteita eikä anna mitään varoituksia yms....
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Update:

Vaihdoin emolevyn eikä auttanut.... ja koska RAM-tikut tuli takuuhuollosta takaisin ilman virheitä niin CPU jää sitten ainoaksi vaihtoehdoksi tälle ongelmalle..... Minä idiootti en tiennyt ohjelmasta nimeltä "Intel Processor Diagnostic Tool" joka näytti heti virhettä IMC:n kohdalla eli Integrated Memory Controller. CPU ei siis enää pysty käsittelemään muistia ja tästä syystä asennukset ei toimi. testaan vielä RAM-tikkuja jos toisesta kuitenkin löytyisi jotain, mutta CPU menee vaihtoon näemmä.

En keksi mitään syytä miten tämä on tapahtunut kun en ylikellota enkä muutenkaan tee omia säätöjä asetuksiin. Mahdollisesti lämpötahna on voinut jotenkin valua yli. (en laittanut kuin sen pienen herneen verran) Tosin prosessoria puhdistaessa en nähnyt ylivuotanutta tahnaa. Mutta asia lienee ratkennut.

Päivitän ketjua kun olen asentanut uuden prossun. (200€ uuteen emolevyyn ja nyt noin 236€ menee prossuun, ei ota päähän ei. Onpahan jatkossa tätäkin viisaampi).
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Korjaus aiempaan: Fail tuli Prime Number testissä, ei IMC:ssä.
eli tämä vahvistaa ongelman lähteeksi CPU:n, mutta mikä toi Prime Number sitten on?
Ei löytänyt mitään selitystä kun Googlella etsin....Joka tapauksessa uus prossu sitten hankintaan jos tuolle ei ole mitään fixiä.....

upload_2018-5-7_21-22-51.jpeg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 207
Tietysti voisi kokeilla nostaa voltteja vcorelle ja vccio ja katsoa auttaako
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Kokeileppas vielä BIOS päivitystä. Ton mukaan sulla on BIOS 1009 ja uusin on 1301 jossa on mikrokoodipäivityksiä.

ROG STRIX Z270F GAMING Driver & Tools | Emolevyt | ASUS Suomi
Kyllähän tuo pitäs päivittää tosiaan, mutta en usko sen olevan syy nyt tähän...
Nimittäin vaikka koneeseen sain asennettua Intelin perus-näytönohjaimen ajurit, niin kuva näyttää tältä......

upload_2018-5-8_13-4-17.jpeg


Tällänen kuvan hajoilu normaalisti viittaisi näytönohjaimeen, mutta koska se ei ole käytössä niin se on CPU. kyllä se CPU oikeasti on viallinen joten uusiksi menee.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
266
Disabloi integroitu GPU vielä biossista varmuuden vuoksi ja kokeile erillisellä näyttiksellä. Varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Disabloi integroitu GPU vielä biossista varmuuden vuoksi ja kokeile erillisellä näyttiksellä. Varmuuden vuoksi.

no mitenpä käytät erillistä näyttistä kun kone ei sitä tunnista juuri siksi kun tuo Prossun ongelma estää sen ajureiden/toimintojen asentamisen...Laitehallinta näyttää ongelmia siellä PCI-väylissä (näkyivät jo ennen emolevyn vaihtoa). Näyttis on ehjä, se on tarkistettu. Ja koska täysin uusi emolevy niin ei ole mobo-vika myöskään. Jotain selittämätöntä tuossa prossussa on ja en usko että omissa käsissä on enää tää.

Muutenkin raha-asiat on tällä hetkellä kunnossa niin kehtaa vielä tuohon uuteen prossuun upottaa vähän. Laitan tänne sitten uutisia kun toi prossu on vaihettu ja jos selviää ton nykysen vika takuuhuollossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 961
Epäilisin itse edelleen noita RAM-tikkuja tai yhteensopivuutta koska kaikki ongelmat viittaa niihin, myös nuo grafiikkahäiriöt. Voihan se toki olla myös IMC, mutta aika paljon harvinaisempaa. Se, jos kauppa on testannut tikut toimiviksi Memtest64:llä, ei välttämättä kerro mitään. Itse en tuota testisoftaa enää nykypäivänä käyttäisi.

Nykypäivänä suosittelisin käyttämään Google Stressapptestiä tai TechBBS:n Mustanaamion koodaamaa RAM Testiä. :) Tietysti hankalaa, jos kauppa käyttää jotain tiettyä etkä saa muita tikkuja lainaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 207
Jos sitä prosessoria epäilet niin osta halvin mahdollinen kaby lake prosessori ja testaa sillä (maksaa n. 40-50€).
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Epäilisin itse edelleen noita RAM-tikkuja tai yhteensopivuutta koska kaikki ongelmat viittaa niihin, myös nuo grafiikkahäiriöt. Voihan se toki olla myös IMC, mutta aika paljon harvinaisempaa. Se, jos kauppa on testannut tikut toimiviksi Memtest64:llä, ei välttämättä kerro mitään. Itse en tuota testisoftaa enää nykypäivänä käyttäisi.

Nykypäivänä suosittelisin käyttämään Google Stressapptestiä tai TechBBS:n Mustanaamion koodaamaa RAM Testiä. :) Tietysti hankalaa, jos kauppa käyttää jotain tiettyä etkä saa muita tikkuja lainaan.
no kyllä tämä edelleen itselläkin oli mielessä, mutta tuo Intelin diagnostiikka testi näytti virhettä prossuun niin siellä se virhe ainakin on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 961
no kyllä tämä edelleen itselläkin oli mielessä, mutta tuo Intelin diagnostiikka testi näytti virhettä prossuun niin siellä se virhe ainakin on.
Ei tuohon Intelin softaan kannata silti aivan sokkona luottaa. Tuokin virhe voi edelleen aiheutua muisteista, oletan että kyseessä jokin vastaavanlainen testi kuin Prime95:n ajaminen erikseen.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Ei tuohon Intelin softaan kannata silti aivan sokkona luottaa. Tuokin virhe voi edelleen aiheutua muisteista, oletan että kyseessä jokin vastaavanlainen testi kuin Prime95:n ajaminen erikseen.
noh, asia selviää viimeistään ens viikolla kun saan koneen roudattua Ouluun viikonloppuna. on sitten helpompi asioida Systemalla ja Verkkokaupassa.
Joka tapauksessa joutuu joko uudet RAM:it tai uuden CPU:n hankkimaan. 200€ - 236€ menee väkiselläkin tässä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 727
Olethan jo testannut irroittaa ramit ja testata ne yksitellen?

Oletko jo testannut irroittaa ja uudelleenasentaa sen cpu:n? Voisi hyvin olla vain kontaktihäiriö cpu ja socketin välissä.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Se oli se CPU. Ongelma haihtui kuin pieru Saharaan ton prossun vaihdon jälkeen. En tosin keksi mikä ***** siinä on mutta se vain ei pystynyt käsittelemään jotain dataa siellä. Kirjotan tätä just tältä koneelta jossa se ongelma oli. Vien takuu-huoltoon ja yritän saada selville mikä tos on niin jaan sen infon täällä.

Kiitos kaikille jotka antoivat neuvoja vaikka tää ei ratkennutkaan niitten avulla. Tietääpähän nyt että korruptio-ongelmat voi olla CPU:stakin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 442
Viestejä
4 218 685
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
migosz

Hinta.fi

Ylös Bottom