Yleisin tapa Beta 5.0 - release 1.6 aikoihin taisi olla 14 slottia eli 7vs7, puolen tunnin välein uusi kartta ja harvemmin oli pakotettua tiimien puolten vaihtoa. Megaservereillä sitten 16vs16. Rundiajat 2 - 2:30, taisi olla aika serveririippuvaista ilman mitään kunnon standardia. Myös kokemukseni CS: Sourcesta on pitkälti samanlainen. Servereitä selattiin aluksi Gamespyn ja All-Seeing Eyen läpi, sittemmin pelin omasta serverivalikosta. Porukka kävi osin tutuksi, jos suuntasi suomalaisservereille (saunalahti, edome ym). Sourcessa pelattiinkin jo K18 kaljaservereillä, jossa huudeltiin mikkiin typeryyksiä ja välillä oli diktaattorin elkein toimivien adminien aivoituksia.
Nykyinen casual ei vastaa tätäkään, koska rahaa on liikaa, voi kävellä toisten läpi, kaikilla on suoraan kevlarit ja kitit (pistoolirundeja ei käytännössä ole) ja friendly fire on pois päältä.
CSGOssa ei taida tälläistä päästä pelaamaan ellei serverivalikosta löydy jotain juuri sopivaa palvelinta. Suomalaispalvelimet voi unohtaa ihan kokonaan, ja muutenkin dedikoiduilla servereillä taidetaan pelata lähinnä jotain surffimappeja ja muita erikoismodeja. Suurin osa pelaa 5vs5 comppia, joka on hauskaa jos on saman henkistä (ja tasoista) seuraa ja ~60min aikaa ilman elämän velvoitteita, muussa tapauksessa sitten ei.