Cosmere, 2000-luvun ehkä kunnianhimoisin Fantasia/scifikirjallisuusprojekti

Brandon Sandersonin kirjat ovat nouseet täällä pari kertaa esille niin ajattelin että tämä olisi ok paikka aloitella keskustelua aiheesta. Jos tämä kuuluu enemmän johonkin muualle niin saa siirtää kunhan ei poistu (kuten täällä moderaattorit välillä ihme syistä tekee). Jos tätä asiaa jo käsitellään jossain muualla suomeksi niin sopii antaa vihjettä siitä.

Cosmere on englanniksi käsitelty laajasti omassa wikissään, https://coppermind.net/wiki/Cosmere mutta kyse on siis projektista jossa varsin erilaisten fantasiamaailmoiden taustalla on yhteinen universumi jossa on erilaisista ekosysteemeistä ja taikajärjestelmistä huolimatta on yhteiset "peruslait" tms. 2005 -2024 kirjoittaja Brandon Sanderson on kirjoittanut laskujeni mukaan 17 täyspitkää romaania (joista 5 on tosi pitkiä yli 1000sivua/per teos stormlight archive teoksia) ja 9 novellia, ja lisäksi yhden kolmen sarjakuva-albumin kokonaisuuden. Novelleista valtaosa on koottu yhteen kokoelmaan.

Sandersson on kirjoittanut myös paljon muuta, esim Ajan pyörän 3 viimeistä osaa edesmenneen Robert Jordanin muistiinpanojen pohjalta. Kaiken kaikkiaan käsittämättömän tuottelias kirjailija.

Itse olen jo aiemmin lukenut valtaosan Cosmeresta ainakin sivuina laskettuna, mutta päätin marraskuun lopulla lukea ensin Stormlight Archive:n alusta alkaen koska sarjan 5. osa julkaistiin 2024 joulukuun alkupuolella, ja luettuani sen 5. osan päätin lukea kaikki muutkin Cosmere teokset. Stormligt archiven lisäksi Mistborn- kirjasarja kuuluu Cosmere-universumiin. Mistborn kirjoja on tähän mennessä julkaistu 7 romaania ja jokunen novelli, eli alkuperäinen 2006-2008 julkaistu fantasiatrilogia sekä 2011-2022 julkaistut 4 steampunk romania + novellit. Näiden kahden pääsarjan lisäksi samaan universumiin sijoittuu kourallinen yksittäisiä romaaneja ja novelleja. Esim. Sandersonin eka romaani Elantris (2005). Universumi on siirtymässä teknologisesti eteenpäin niin että useimmat tulevat kirjat ovat kaikella todennäköisyydellä enemmän scifi- kuin fantasiaympäristössä. Teknologisesti kehittyneiden ja vähemmän kehittyneiden kulttuurien kohtaamisia on jo nyt ollut useita.

Itse tosiaan luin kaikein tähän mennessä julkaistun ekaa kertaa tai uudelleen viimeisen 2 kuukauden aikana (paitsi sarjikset joita on vaikea saada käsiinsä) ja se herätti ajatuksen siitä että näistä olisi hauska vaihtaa ajatuksia. Sekä kirjojen laatuun liittyen, että spekulaatiota sitä miten homma etenee yms. Jos täällä on intoa niin kommentoikaa jotakin tai tykätkää jolkaisusta niin jatkan lähipäivinä tähän lisää.

Itse jos pitäisi aloittaa jostakin näiden kirjojen lukeminen niin aloittaisin parhaasta päästä: Way of kings, stormlight archiven eka kirja , tai sitten Arcanum Unbounded novellikokoelmasta novellit "The Emperor's Soul", "Shadows for Silence in the Forests of Hell" ja "Sixth of the Dusk". Nämä teokset ovat tosi hyviä ilman että tarvitsee tietää mitään taustoja. Ainakin Emperor's soul on lukemisen arvoinen vaikka ei lukisi koskaan mitään muuta Sanderssonilta. Mistborn sarjan ekat osat ovat monien mieleen mutta itse tykkäsin enemmän niistä myöhemmistä. Mutta ne myöhemmät melkein vaativat sen että se eka trilogia on otettu ensiksi haltuun.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 000
Jäsenet
75 343
Uusin jäsen
Nibs02

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom